SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zweedse vrouwen op speedbotenWhat lies behind makes no sense in my mind
Niet meer onze vliegtuigjes aanvallen aubquote:A third round of talks between Ukraine and Russia could take place by the end of the month — but only if there are no more attacks on strategic aviation airfields, says Aleksey Chepa, first deputy head of the Russian Duma's foreign affairs committee. He also claims Ukraine should accept Russia’s proposed 2–3-day ceasefire on certain parts of the front.
Ok, de volgende aanval is op de strategische kernonderzeers.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 23:37 schreef oheng het volgende:
De eisen van de russen worden met de dag belachelijker.
[..]
Niet meer onze vliegtuigjes aanvallen aub(en in de toekomst misschien gaan gebruiken om kernbommen op Nederland te gooien)
Twitter link.
Nou weet ik al wie een natte plasser krijgen bij het ideequote:Op dinsdag 3 juni 2025 23:38 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Ok, de volgende aanval is op de strategische kernonderzeers.
Zijn het de escalatie roeperts?quote:Op dinsdag 3 juni 2025 23:45 schreef cosmosis het volgende:
[..]
Nou weet ik al wie een natte plasser krijgen bij het idee
quote:Op dinsdag 3 juni 2025 23:32 schreef cosmosis het volgende:
En door:
[ afbeelding ]
Twitter: Latest updates | Volodymyr Zelensky | Ukraine gov | Ministry of Defence UK | Illia Ponomarenko | Kamil Galeev | Christo Grozev | Ukraine Weapons Tracker | KyivPost | NEXTA | BNO News | WorldOnAlert | Shaun Walker | Michael Kofman | Michael A. Horowitz | Nathan Ruser | Rob Lee | TpyxaNews | Dmitri | UkrInform | Thomas C. Theiner
Newssites: Geenstijl | Nu.nl | Al Jazeera | BBC News | Washington Post | NY Times | Guardian | Pravda | Oryxspioenkop
Russie-desk
Wikipedia: 2022 Russian invasion of Ukraine | Russo-Ukrainian War | Current Events
Daily Summary: MilitaryLand
Maps: Deepstate | ScribbleMaps | Liveuamap | FlightRadar24 | UKRdaily
Reddit: Ukraine | UkraineConflict | Worldnews | WorldNews Live | UkraineWarReports | CombatFootage | CredibleDefense | LessCredibleDefence
Quora: Ukraine | Battle for Ukraine | Truth About Russia | Russian Bear | Roland Bartetzko
Youtube: Crux | Zolkin Volodymyr |1420 | Perun | Caspian Report | Task and Purpose | Jake Broe | Joe Blogs
Filmpjes: Tiktok | Funker530 | Russoldat | Fok memes en spotprenten
Handig: Mooi overzicht van de oorlogsmisdadigersDe OP is niet bedoeld om je eerste nieuwsbericht in dit topic deel in te zettenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zweedse vrouwen op speedboten
[ x ]
Ik ben benieuwd of dat bij het stuk was waar de dempingsmatten zijn weggebrand bij de aanval van 2022. Zo ja wordt het nog lastiger om dat stuk met de trein te passeren.quote:Op woensdag 4 juni 2025 06:54 schreef Wantie het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Bomexplosie bij een van de pijlers van de Krim brug?
Oekrane is aardig op dreef in Rusland.
Wat ik me herinner was dat niet bij die bogen van de brug. Is te hopen dat de russen de schade onderschatten en er een te zware trein overheen sturen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:02 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd of dat bij het stuk was waar de dempingsmatten zijn weggebrand bij de aanval van 2022. Zo ja wordt het nog lastiger om dat stuk met de trein te passeren.
Wat een toevalquote:https://bsky.app/profile/(...)l/post/3lqr5xflb6c2x
The day after a fire at Zavolzhye Engine Factory, a fire broke out at Avtodizel Yaroslav Engine Factory. It is under US sanctions for producing diesel engines for the Russian army.
Yaroslav Motor Plant is one of the largest Russian enterprises for the production of multi-purpose diesel engines,
Blijkbaar deed ie toch zeerquote:Op dinsdag 3 juni 2025 23:37 schreef oheng het volgende:
De eisen van de russen worden met de dag belachelijker.
[..]
Niet meer onze vliegtuigjes aanvallen aub(en in de toekomst gaan ze die vliegtuigjes misschien gebruiken om kernbommen op Nederland te gooien)
Twitter link.
Het is een oorlog die jullie begonnen zijn, stelletje ongelofelijke hypocriete randdebielen.
En bij de vn komt het bij niemand op om ze uit hun permseat te trappen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:49 schreef oheng het volgende:
Een verzamelvidea van de rus die doelbewust burgers doden met drones.
[ x ]
quote:https://bsky.app/profile/kevinrothrock.me/post/3lqraavtda226
Trump's special envoy to Ukraine, Keith Kellogg, says it "really concerns him" that Kyiv possibly targeted the Russian Navy's Northern Fleet HQ in Severomorsk as part of Operation Spiderweb. He describes strikes on 2/3 of Russia’s nuclear triad as escalation Washington seeks to avoid.
Trump verliest straks alle macht en invloed die amerika had. Want is hij echt zo naief om te denken dat de KGB ooit enige neutraliteit of kameraadschap zullen voelen voor de VS?quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:26 schreef Ulx het volgende:
Dikke doei voor hem. Constant de kant van Rusland kiezen en dan lopen janken als Oekrane een tikje uitdeelt. De slappeling.
[..]
Nou ja; eerlijk is eerlijk, dat dacht biden ook. Die dachten ook dat ze rus te vriend moesten houden omdat die dan wel mee zouden doen in een oorlog tegen china.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:36 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Trump verliest straks alle macht en invloed die amerika had. Want is hij echt zo naief om te denken dat de KGB ooit enige neutraliteit of kameraadschap zullen voelen voor de VS?
KGB kiest altijd voor china. ten zij Trump amerika een vazaal staat maakt van de KGB, met russische soldaten....
Dat heb ik Biden nooit horen roepen. Geef eens een citaat -en dan wel compleet- waaruit dat zou blijken?quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:02 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nou ja; eerlijk is eerlijk, dat dacht biden ook. Die dachten ook dat ze rus te vriend moesten houden omdat die dan wel mee zouden doen in een oorlog tegen china.
In Rusland schuift het bevel de verantwoordelijkheid weer naar beneden. De budgetten zullen waarschijnlijk niet meegaan.quote:https://bsky.app/profile/(...)l/post/3lqrcgoddcp2u
1/ Following Ukraine's drone attacks on Russian airfields, the Russian Air Force is reported to have responded by ordering its personnel to build wire and mesh anti-drone shelters for aircraft – at their own expense. Naturally, the airmen aren't happy about this. ⬇️
Ja dit klopt. De russen melden zelf dat de basis commandanten geen budget hebben voor de verdediging van de basis. En zelfs een (1) Pantsir krijgen is al extreem moeilijk. IIRC is het probleem omdat die onder bevel van een andere tak vallen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:07 schreef Ulx het volgende:
[..]
In Rusland schuift het bevel de verantwoordelijkheid weer naar beneden. De budgetten zullen waarschijnlijk niet meegaan.
quote:Klopjacht op Oekraense ex-dj en zijn vrouw: zitten zij achter operatie die de Russen 7 miljard kostte?
In Rusland is een klopjacht gaande op een voormalige Oekraense dj en zijn vrouw, een schrijfster van erotische fictie. Artem Timofeev en zijn vrouw Ekaterina ‘Katya’ Timofeeva worden door de Russische autoriteiten gezocht in verband met Operatie Spinnenweb, de grootschalige droneaanval van afgelopen weekend waarbij Oekraense drones op vijf Russische luchtmachtbases 41 bommenwerpers vernielden.
Artem Timofeev (37) wordt door de Russische autoriteiten gezocht ‘in verband met een terroristische aanslag in de regio Irkoetsk’, zo meldt het Russische online medium ‘Readovka’. Volgens het medium stonden de vrachtwagens die in verband zijn gebracht met de grootschalige droneaanval op zijn naam.
Zijn vrouw, Ekaterina ‘Katya’ Timofeeva (34) wordt ervan verdacht haar man geholpen te hebben. Ze is al twee weken niet meer online geweest en heeft haar normaal gesproken actieve socialemedia-accounts verwijderd.
Aanvalsdrones verstopt in vrachtwagens
Bij Operatie Spinnenweb werden vijf Russische luchtbases waar nucleaire bommenwerpers zijn gestationeerd, getroffen door aanvalsdrones die uit vrachtwagens opstegen. Oekrane wist zo, diep in het Russische binnenland, 41 strategische bommenwerpers te raken. De schade voor Rusland wordt - los van de vernedering voor het Kremlin - geschat op zo’n 7 miljard dollar (bijna 6,2 miljard euro).
Geheim agenten?
Timofeev zou vorige week voor het laatst gezien zijn in het appartement dat hij met zijn vrouw deelde in de Russische stad Chelyabinsk. Het koppel zou zijn opgegroeid in Oekrane, waar Timofeev voor de oorlog in Kyiv actief was als dj en een eigen kledingmerk had. De twee zouden na de Russische inval in Oekrane naar Rusland verhuisd zijn, waar Timofeev na enkele jaren staatsburger zou zijn geworden. De man zou zijn vrachtwagens in december vorig jaar gekocht hebben, nadat hij de papieren voor het opstarten van zijn bedrijf in oktober al in orde had gemaakt.
De verhuizing van het echtpaar naar Rusland en hun daaropvolgende zakenactiviteiten doen vermoeden dat de twee de afgelopen jaren in het geheim samenwerkten met de Oekraense geheime dienst. Uit oude socialemediaposts blijkt in elk geval Timofeevs affiniteit met de Oekraense zaak, zo toonde hij zich in de jaren voor de Russische inval in Oekrane een aanhanger van de pro-Europese protestbeweging Euromaidan.
Volgens de Oekraense president Volodymyr Zelensky bereidde de geheime dienst Operatie Spinnenweb anderhalf jaar in het grootste geheim voor.
https://www.ad.nl/buitenl(...)ard-kostte~ab86a6ee/
Ik hoop wel ten zeerste voor ze dat ze al lang grens weer over zijn. Want je wil niet "ondervraagd" worden door de barbaren van de Russische overheid.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Kort nadat de oorlog uitbrak verhuisde dit Oekraense stel al naar helemaal de andere kant van Rusland toe en 4 jaar later voerden zij dus de grootste operatie van de oorlog uit.
Meesterspionnen
Wat denk je zelf?quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:53 schreef xpompompomx het volgende:
Ik hoop wel ten zeerste voor ze dat ze al lang grens weer over zijn.
Ik hoop het. Zeker weten doe ik het niet uiteraard.quote:
Ik kan geen enkele reden bedenken waarom die mensen zouden blijven hangen in rus.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:56 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik hoop het. Zeker weten doe ik het niet uiteraard.
Ja, hij was dus een nazaat van kozakken.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:00 schreef StateOfMind het volgende:
Timofeef, dat was toch die Nederlandse weerman? 😱
Dat dat echtpaar niet in Rusland wil blijven lijkt mij voor de hand liggen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:01 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik kan geen enkele reden bedenken waarom die mensen zouden blijven hangen in rus.
Ik denk dat de vogels in kwestie al lang gevlogen zijn.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:23 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dat dat echtpaar niet in Rusland wil blijven lijkt mij voor de hand liggen.
Echter tussen willen en kunnen zit nog wel een verschil. Ze kunnen makkelijk tegen dingen aangelopen zijn.
Als ze inderdaad een rol gespeeld hebben bij deze goed voorbereide actie dan ga ik daar ook van uit. Kan me voorstellen dat ze gevlogen zijn op het moment dat het plan in werking is gezet.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:27 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik denk dat de vogels in kwestie al lang gevlogen zijn.
Nou, hopen dan maar dat al die gekidnapte Oekrainse kinderen binnenkort weer thuis zijn vanwege Russisch wantrouwen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:19 schreef Korenfok het volgende:
Poetin gaat ook geen enkele oekranse burger ooit vertrouwen, geen enkele. Want de kans is te groot dat iemand een een neef, achterneef etc heeft verloren in de oorlog.
Hierdoor denk ik dat er echt gigantische problemen gaan komen voor oekrainers op het moment Rusland hun zin heeft.
Nee Biden, wilde zich vooral niet met Europa bezig houden, maar met Azi.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:02 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nou ja; eerlijk is eerlijk, dat dacht biden ook. Die dachten ook dat ze rus te vriend moesten houden omdat die dan wel mee zouden doen in een oorlog tegen china.
Het Kremlin heeft het koppel ook al genoemd als dader. Wat trouwens best bijzonder is. Nu kunnen ze geen willekeurige onbelangrijke burgers oppakken en er met wat gefabriceerd 'bewijs' bij doen zodat het lijkt alsof de Russische geheime dienst enorm effectief en daadkrachtig is.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:53 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Als ze inderdaad een rol gespeeld hebben bij deze goed voorbereide actie dan ga ik daar ook van uit. Kan me voorstellen dat ze gevlogen zijn op het moment dat het plan in werking is gezet.
4GB is niet heel veel, als dat geen vergissing is.quote:⚡️ 'There is nothing secret left' — Ukraine hacks Russia's Tupolev aircraft manufacturer, source claims.
HUR's cyber corps accessed over 4.4 gigabytes (GB) of internal data, including official correspondence, personnel files, home addresses, and closed meeting minutes, a source claimed.
Dat schept een precedent.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:00 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En bij de vn komt het bij niemand op om ze uit hun permseat te trappen.
Niemand.
Dat zou prima zijn. Ook voor toekomstige leden van de perm seat.quote:
Altijd cyanide in een holle kies verstoppen voor het geval dat.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:53 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik hoop wel ten zeerste voor ze dat ze al lang grens weer over zijn. Want je wil niet "ondervraagd" worden door de barbaren van de Russische overheid.
Klopt inderdaad, en dat was omdat we anders geen enigszins functionerende VN hadden gehad.quote:Op woensdag 4 juni 2025 14:37 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat zou prima zijn. Ook voor toekomstige leden van de perm seat.
Niemand verdient een perm seat wie zomaar een ander land aanvalt en de soevereiniteit niet accepteert/respecteert.
Nu kan je gewoon een ander land aanvallen en alle resoluties tegen jouw veto'en.
Dat is een prima resultaat. Het betekent trouwens niet dat de andere toestellen wel te repareren zijn.quote:https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lqrtyvpnzc2m
✈️🔥 Half of the 41 Russian aircraft hit during Operation Spiderweb cannot be restored, — Zelensky
▪️Russian “peace” proposals are “unfulfilled”, I propose a ceasefire until the leaders meet.
▪️Russian memorandum is an “ultimatum”. Neither the Ukrainian side nor the partners will take it seriously.
Normaal kwamen de alarmberichten vrij snel als de grote jongen opstegen. Maar ik heb sinds de aanval niets meer gehoord over opstijgende strategische bommenwerpers.quote:Op woensdag 4 juni 2025 15:39 schreef LethalNinja het volgende:
Veel berichten overal dat er tientallen vliegtuigen zijn vernietigd. Wat uitblijft zijn positieve berichten erover dat er nu veel minder bombardementen zijn? Iemand daar iets over gelezen? Zijn de burgers van Oekrane weer veilig voor aanvallen met vliegtuigen?
Rusland kan uiteraard nog steeds raketten lanceren.
quote:In the footage of Operation "SpiderWeb" from SBU, you can see the destruction of 22 aircraft, - CyberBoroshno
✈️ 7x — Tu-95
✈️ 12x — Tu-22M3
✈️ 2x — A-50
🛬 1x — An-12
‼️ Considering that the satellite images showed the destruction of 8 Tu-95 aircraft and the video does not include all the footage that was published online, there is a possibility that these are not all the affected aircraft.
Bijna alle A-50s op Ivanovo staan al tientallen jaren in storage en zijn leeg.quote:Op woensdag 4 juni 2025 16:46 schreef MaxMark het volgende:
Er zijn langere video's uitgegeven van de aanvallen afgelopen zondag. De A-50's komen daar ook voorbij. Deze lijken echter zonder motoren te zijn en daarom sowieso al niet (snel) inzetbaar. Ook is niet te zien in hoeverre ze zijn beschadigd, het lijkt erop dat de radarschijf is geraakt:
[ afbeelding ]
Hier een tweet met de lange video:
[ x ]
Volgens de telling zijn in ieder geval 22 vliegtuigen te zien in de video die zijn vernietigd/beschadigd. In de video missen echter nog beelden van vernietigde vliegtuigen die op satelliet wel te zien zijn.
[..]
Bij de Tu-22s die ze raken zitten toestellen die al 20 jaar niet gevlogen hebben en de A-50s al 30 jaar niet.quote:Op woensdag 4 juni 2025 17:04 schreef Ulx het volgende:
Nu maar eens zien hoeveel van de 19 andere toestellen nog inzetbaar zijn.
1 van de 2 kon worden geidentificeerd en is in deze oorlog nog gebruiktquote:Op woensdag 4 juni 2025 17:02 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Bijna alle A-50s op Ivanovo staan al tientallen jaren in storage en zijn leeg.
De 6 die Fully Mission Capable (FMC) zijn staan op FOL (Forward Operations Location) her en der in het land.
https://t.me/kiber_boroshno/11541quote:A few additional facts about Operation "Website".
🛑 There is FPV video for each of the 41 aircraft, but due to the quality of the individual videos, additional confirmation is required.
🛑 Two working A-50s from the 610th Central Air Defense and Defense Command were hit.
Number one is definitely RF-50608, this is the same plane that was already hit in Belarus , then it was repaired, and this time it was confirmed to have been hit by several drones and is unlikely to be able to return to combat use.
The number of the second is questionable, but most likely it is RF-50601, which flew in March of this year (potentially it could be RF-94268). So 2/4 of the operating aircraft of this type are affected.
🛑 There is preliminary information about minor damage to 1x Tu-160 by debris from the detonation.
The Khikhly posted a more detailed video of drone attacks on our five airfields, but nothing new was actually added.quote:Op woensdag 4 juni 2025 17:27 schreef PluggieOD het volgende:
Qua Tu-22s een gedeelte wat ze raken is uit dienst. Sommige hebben zelfs geen RF registratie.
Alle toestellen met sterren en VVS titels zijn al jaren uit dienst.
Ze raken er iig 1 met VKS titels op de lijn: deze is operationeel.
De A-50s zijn van de storage lijn. Met oude Russische sterren. 30 jaar uit dienst.
Qua Tu-95MSMen hebben ze de juiste te pakken. Namelijk de FMC toestellen. Tom Cooper schat er 12 FMC in.
Daar zit hem de echte capaciteits dreun.
Een gedeelte is te identificeren zelfs.
Ongeevenaarde beelden.
[..]
Bij de Tu-22s die ze raken zitten toestellen die al 20 jaar niet gevlogen hebben en de A-50s al 30 jaar niet.
Weet iemand of hier een HD versie van te vinden is?
Ok.quote:Op woensdag 4 juni 2025 17:43 schreef skysherrif het volgende:
[..]
1 van de 2 kon worden geidentificeerd en is in deze oorlog nog gebruikt
[..]
https://t.me/kiber_boroshno/11541
beste oekraiense osint kanaal
quote:Op woensdag 4 juni 2025 17:57 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Ok.
Doe deze maar toevoegen:
De An-12 is de (RF-94211)/11 rd
Een van de MSMen is de Voronezh.
Ja, goede ruil.quote:Op woensdag 4 juni 2025 17:55 schreef skysherrif het volgende:
[ x ]
ALlemaal een fijne afleidign van de shitzooi aan het front.
Trump zal wel vinden dat Duitsland teveel aan defensie uitgeeft en ze daarom weigeren.quote:https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lqs57dlvtc2b
🇩🇪🇺🇸🇺🇦 Germany is ready to buy Patriot systems from partners and transfer to Ukraine, - Pistorius
‼️"We are appealing to the US and other allies to provide Patriot systems or similar systems. We also suggested considering the possibility of paying for the system, simply because speed is important now."
De ingenomen grond is ongeveer 100 miljoen waard uitgaande van 2000 euro per hectare, dat is inderdaad een vrij negatief saldo voor Rusland.quote:
Alvast Rusland zijn wraak reactie, waar ongetwijfeld weer burgers bij zullen sterven, legitimeren.quote:
Hij was toch ook die mongool die een goede deal opblies om.....quote:
.quote:Koning bekijkt in Praag defensiematerieel voor Oekrane
Koning Willem-Alexander en koningin Mxima hebben in Praag defensiematerieel bekeken dat in Tsjechi is geproduceerd en door Nederland is aangeschaft voor het Oekraense leger. Tijdens een rondgang langs het uitgestalde materieel op de militaire luchthaven Kbely noemde hij de productie "spectaculair".
Op het terrein van de luchthaven stonden onder meer een T-72-tank, een houwitser en een radar opgesteld. Nederland kocht al tientallen gemoderniseerde en gereviseerde tanks uit Tsjechi voor Oekrane. Ook is er een tiental houwitsers uit het land op kosten van Nederland naar Oekrane gegaan, net als vier van de passieve radarsystemen.
Het koningspaar kreeg bij al het materieel uitleg van mensen die betrokken waren bij de productie ervan.
Demissionair defensieminister Ruben Brekelmans tekende eerder op de dag een overeenkomst om informatie-uitwisseling en samenwerking tussen Nederland en Tsjechi te bevorderen
Hij moet wel reagerenquote:
Ja laten we doen alsof Oekrane begonnen is en Rusland wel moet reagerenquote:Op woensdag 4 juni 2025 19:30 schreef sp3c het volgende:
[..]
Hij moet wel reageren![]()
Nee Donald dat moet niet ...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:https://bsky.app/profile/pravda.ua/post/3lqsejrysrc2l
🇳🇱 Netherlands announces new 400m maritime security aid package for Ukraine
quote:Source: Dutch Defence Minister Ruben Brekelmans ahead of the Ukraine Defence Contact Group meeting (also known as the Ramstein Format) on 4 June in Brussels, as reported by European Pravda
Quote: "For today, for today's Ukraine Defence Contact Group, I announce a new support package [for Ukraine – ed.], a new support package of 400 million in maritime security. This will include more than 100 vessels, patrol boats, transport boats, interceptors, special operations craft. So a broad array of more than 100 vessels."
Details: Brekelmans reported that the package also includes over 50 naval drones, weapons systems, sensors, spare parts and training for Ukrainian specialists.
Quote: "So a full package to strengthen the maritime security of Ukraine. This is very important because we do see that the Russian threats in both the Black Sea, but also around Kherson, are increasing. So this is very important for Ukraine to protect itself against that."
Details: He added that the Netherlands seeks to support Ukraine in ensuring freedom of shipping and preserving maritime trade routes.
Background:
At the end of May, the Dutch Ministry of Defence confirmed the dispatch of the final batch of 24 F-16 fighter jets allocated for Ukraine.
Romania and the Netherlands will jointly establish a centre to train Ukrainian technical personnel for the F-16 fighter jets.
Het zou zeer terecht zijn als Rusland zijn veto moet inleveren. Maar helaas zullen ze altijd worden gedekt door China waardoor het een illusie is.quote:
De VN is dan ook geen militaire organisatie...quote:Op woensdag 4 juni 2025 19:54 schreef Spablauw214 het volgende:
Het zou zeer terecht zijn als Rusland zijn veto moet inleveren. Maar helaas zullen ze altijd worden gedekt door China waardoor het een illusie is.
Dat hele vetosysteem maakt de VN tot een papieren tijger.
Trump kwam kennelijk niet op de gedachte dit zijn "vriend" af te raden. met de boodschap dat reageren nog meer slachtoffers zou veroorzaken.quote:
En toch.quote:Op woensdag 4 juni 2025 17:43 schreef skysherrif het volgende:
[..]
[..]
https://t.me/kiber_boroshno/11541
beste oekraiense osint kanaal
en dat de drop toen veel lekkerder was en de appels ookquote:Op woensdag 4 juni 2025 01:01 schreef Parafernalia het volgende:
Mikeytt, vergeet niet dat ongeveer 100% van de wereldbevolking zgt dat het leven vroeger beter was dan nu![]()
Arme Poetin. Hij is toch wel het echte slachtoffer van deze speciale militaire operatie. Snel maar weer een kankercentrum voor kinderen bombarderen nu hij nog vliegtuigen heeft om de raketten mee af te schieten.quote:Op woensdag 4 juni 2025 21:18 schreef Vallon het volgende:
[..]
Trump kwam kennelijk niet op de gedachte dit zijn "vriend" af te raden. met de boodschap dat reageren nog meer slachtoffers zou veroorzaken.
Vul dit maar eens in google maps: 57.05798011907909, 40.993322775757605quote:Op woensdag 4 juni 2025 17:43 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Zitten niet heel veel motoren aan he?quote:Op woensdag 4 juni 2025 21:36 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Vul dit maar eens in google maps: 57.05798011907909, 40.993322775757605
Kyiv Independentquote:Exclusive: Russia’s ballistic missile production up at least 66% over past year, according to Ukrainian intel figures
Russia's production of ballistic missiles has increased by at least 66% over the past year, according to data from Ukraine's military intelligence (HUR) shared with the Kyiv Independent.
According to data obtained by HUR, Moscow is now producing 60 to 70 Iskander-M — the ballistic version of the missile — and 10 to 15 hypersonic Kinzhals per month.
This compares to a reported 40 Iskander-Ms in May 2024, and a reported 4–5 Kinzhals in April 2024.
At the lower range, this is an increase in production of 66.67%. At the higher range, 88.89%.
Ballistic attacks on Ukraine have become more deadly in recent months as stockpiles of air defense missiles, particularly for U.S.-made Patriots, have dwindled.
The figures shared with the Kyiv Independent show Russian stockpiles of "almost 600 Iskander-Ms" and "over 100" Kinzhals.
At the end of 2022, Military Intelligence Chief Kyrylo Budanov claimed Russia was almost out of Iskander ballistic missiles. By December 2024, HUR spokesperson Andriy Yusov noted that Russia had increased production to somewhere between 40 and 50 Iskander missiles per month.
Russia’s expanded production is a cause for alarm in Ukraine.
If HUR's figures are correct, Russia’s production of ballistic missiles today outnumbers total production of PAC-3 MSE missiles for Patriot air defense systems, the preferred anti-ballistic defenses for much of Europe, which Lockheed Martin hopes to boost to 650 per year by 2027.
Other Western systems like the SAMP/T and IRIS-T have not proved effective against ballistic missiles.
Russia has moreover reportedly outfitted the newest Iskanders with radar decoys and less predictable flight paths, making them harder to shoot down even with Patriot systems.
Ukraine’s military intelligence has also estimated that Russia is holding a stockpile of 60 North Korean KN-23s. These missiles are similar to the Iskander-Ms, but carry a one-ton warhead, more powerful than their Russian equivalents.
The figures shared with the Kyiv Independent further show that total production for cruise missiles has also continued to grow.
Russia can produce 20 to 30 Iskander-Ks, 60 to 70 X-101s, 25 to 30 Kalibrs, up to 10 X-32s and 20-30 Onyx and Zircon anti-ship missiles.
A massive Ukrainian attack on Russian airfields on June 1 may have restricted Russia’s ability to launch several of these cruise missiles.
Tu-95M3s often carry Kh-55/Kh-555 or the newer Kh-101 and Kh-102 air-launched cruise missiles. The Tu-22 carries the Kh-22 missiles.Both of these types of aircraft are among those reported to have been damaged in Ukraine's Operation Spiderweb.
During wartime, Ukraine has also built out its production of its own cruise and ballistic missiles.
But large-scale production of types of missiles depend on major industrial zones that often fall victim to Russian air strikes — particularly when limited air defenses are being rationed.
Dat heb ik ook nergens beweerd. Maar dat je een land kan binnenvallen en vervolgens de veroordeling door de VN (of wat voor resolutie dan ook) kan blokkeren is natuurlijk bij de beesten af.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:22 schreef AchJa het volgende:
[..]
De VN is dan ook geen militaire organisatie...
De kanonnen moeten aan beide kanten tot zwijgen worden gebracht!quote:Op woensdag 4 juni 2025 19:30 schreef sp3c het volgende:
[..]
Hij moet wel reageren![]()
Nee Donald dat moet niet ...
Poetin is het daar helaas niet mee eensquote:Op woensdag 4 juni 2025 22:46 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
De kanonnen moeten aan beide kanten tot zwijgen worden gebracht!
Ik zie vanuit de EU ook nog geen retoriek gebezigd worden waarin het zwijgen van de kanonnen centraal staat.quote:
nee de EU staat dan ook achter Oekrainequote:Op woensdag 4 juni 2025 22:49 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik zie vanuit de EU ook nog geen retoriek gebezigd worden waarin het zwijgen van de kanonnen centraal staat.
Tenzij je de vurige wens dat Poetin terugtrekt, Poetin gebied teruggeeft, en daarna eenzaam in een bunker sucide pleegt serieus neemt.
Dat klopt. En achter Oekraine staan n achter vrede staan kan met elkaar botsen. De EU zou zich ook neutralen kunnen opstellen he.quote:
niet echtquote:Op woensdag 4 juni 2025 22:52 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat klopt. En achter Oekraine staan n achter vrede staan kan met elkaar botsen. De EU zou zich ook neutralen kunnen opstellen he.
Brekelmans kan ook oproepen om tot een akkoord te komen.
Hmmm waar produceren ze die troep preciesquote:
Die man mag best amnestie als hij zich terug trekt Wmb. Wel graag in Rusland houden.quote:Op woensdag 4 juni 2025 22:49 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik zie vanuit de EU ook nog geen retoriek gebezigd worden waarin het zwijgen van de kanonnen centraal staat.
Tenzij je de vurige wens dat Poetin terugtrekt, Poetin gebied teruggeeft, en daarna eenzaam in een bunker sucide pleegt serieus neemt.
Ja op hun voorwaarden. Net zoals Poetin ook vrede wil.quote:
Poetin wil geen vrede. Poetin eist complete overgave aan Rusland. Die eis is altijd dezelfde geweest. Oekraine mag niet een eigen koers varen (Neutraal betekent onder controle van het kremlin). Dus kom eerst eens tot deze realisatie. scheelt een hoop onzin posts.quote:Op woensdag 4 juni 2025 22:49 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
eindelijk ben je erquote:
Poetin wil vrede onder de voorwaarde dat hij zonder tegenstand over een paar jaar alsnog Oekrane onder de voet kan lopen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 22:57 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja op hun voorwaarden. Net zoals Poetin ook vrede wil.
iedereen wil vrede, op hun eigen voorwaarden. Zo werkt het niet.
En die kleine chocolade ijsjes waren vroeger veel groter!quote:Op woensdag 4 juni 2025 21:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en dat de drop toen veel lekkerder was en de appels ook
die tijd dat de meiden nog flinke tieten hadden was datquote:Op woensdag 4 juni 2025 23:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En die kleine chocolade ijsjes waren vroeger veel groter!
Ik ben een tijdje weggeweest op vakantie. En druk met werk.quote:
Dan zou je moeten pleiten voor het afschaffen van het vetorecht van permanente leden in de veiligheidsraad. Op den duur zal dat sowieso wel hervormd moeten worden.quote:Op woensdag 4 juni 2025 22:42 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat heb ik ook nergens beweerd. Maar dat je een land kan binnenvallen en vervolgens de veroordeling door de VN (of wat voor resolutie dan ook) kan blokkeren is natuurlijk bij de beesten af.
quote:https://bsky.app/profile/(...)l/post/3lqtjbz464s2f
"Estonia's parliament on Wednesday voted to withdraw from the Ottawa Convention, which bans the use of anti-personnel landmines, following in the footsteps of neighboring Latvia and Lithuania."
@errnews.bsky.social h/t @veikospolitis.bsky.social
https://news.err.ee/16097(...)dmine-ban-convention
Doet me aan Bagdad 1991 denken.quote:https://bsky.app/profile/(...)l/post/3lqsxf4hfcs2e
💥 Russia: Millerovo Air Base in Rostov region under attack by Ukrainian drones.
Ik vraag me af of Oekrane daarom met die idiote tweede meeting in Istanbul akkoord ging. Het was tenslotte wel duidelijk dat Rusland zo'n intimidatiepoging zou kunnen proberen.quote:https://bsky.app/profile/(...)l/post/3lqswrbkgqc2e
🚨 CONFIRMED: Newly released footage of the Russian bombers that were destroyed shows they were already equipped with Kh-101 long range cruise missiles, meaning they were scheduled to take off to attack Ukraine that same day, as we reported two days ago.
Al die verdragen zijn 1 grote farce, als puntje bij paaltje komt houdt werkelijk niemand zich eraan. Helemaal de agressors niet.quote:
Ter illustratie, periode 2010-2014 stond er niks.quote:Op woensdag 4 juni 2025 21:36 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Vul dit maar eens in google maps: 57.05798011907909, 40.993322775757605
Het lijkt wel of deze vliegtuigen berhaupt niet verplaatst worden...quote:Op donderdag 5 juni 2025 10:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ter illustratie, periode 2010-2014 stond er niks.
[ afbeelding ]
Dit is storage/opslag.quote:Op donderdag 5 juni 2025 11:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het lijkt wel of deze vliegtuigen berhaupt niet verplaatst worden...
Je zou toch verwachten dat ze sowieso af en toe moeten vliegen om ze luchtwaardig te houden.
Als je goed kijkt dan zie je dat ze echt exact op dezelfde plek staan. De beweging wordt enkel veroorzaakt door de schaduwen als gevolg van het draaien van de zon.
Wat wordt er dan opgeslagen? Het airframe? En waarom?quote:Op donderdag 5 juni 2025 11:52 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Dit is storage/opslag.
Zijn niet operationeel. Geen motoren, oude sterren. Etc. Dat is net het punt. Het zijn ook geen A-50Us.
Zelfde geld voor een gedeelte van de Tu-22M-3s die geraakt zijn.
quote:Op donderdag 5 juni 2025 11:57 schreef skysherrif het volgende:
[ x ]
eerste keer dat dit geraakt wordt ?(als de claim juist is)
Laatste zeker niet. We weten precies welke airframes daar staan. Mutaties zijn van belang. Bv het uitschakelen van een toestel is een mutatie. Een update ook. Een veranderingvan eenheid ook. Status ook. Status kan zijn: opslag, preserved, onderhoud,operationeel.quote:Op donderdag 5 juni 2025 11:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat wordt er dan opgeslagen? Het airframe? En waarom?
Was het niet om de wapeninspecties voor de gek te houden dan?
Zou wat zijn als dit decoys blijken te zijn.quote:Op donderdag 5 juni 2025 11:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het lijkt wel of deze vliegtuigen berhaupt niet verplaatst worden...
Je zou toch verwachten dat ze sowieso af en toe moeten vliegen om ze luchtwaardig te houden.
Als je goed kijkt dan zie je dat ze echt exact op dezelfde plek staan. De beweging wordt enkel veroorzaakt door de schaduwen als gevolg van het draaien van de zon.
Decoys zijn het niet, sommige waren operationeel sommige niet, maar zoals Pluggie zegt de meeste waarvan het goed op beeld is kan je achterhalen.quote:Op donderdag 5 juni 2025 12:18 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zou wat zijn als dit decoys blijken te zijn.
Was ook een klein grapje.quote:Op donderdag 5 juni 2025 12:22 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Decoys zijn het niet, sommige waren operationeel sommige niet, maar zoals Pluggie zegt de meeste waarvan het goed op beeld is kan je achterhalen.
Uiteindelijk is het nog steeds best interessant dat sommige vliegtuigen niet operationeel meer waren, omdat men dacht dat deze wel operationeel waren. Dus hoe dan ook weten we dat na deze actie het inzetbare gedeelte van deze tak van de russische luchtmacht een stuk kleiner is.
Die angst gaat Rusland heel veel tijd en moeite kosten.quote:Op donderdag 5 juni 2025 12:28 schreef Pek het volgende:
Wie zegt dat ze al klaar zijn? Er zullen vast nog genoeg verdachte vrachtwagens rondrijden in Rusland.
Logisch toch dat ze bij elkaar staan. Dan kan je ze ook allemaal tegelijk verdedigen.quote:Op donderdag 5 juni 2025 12:24 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Was ook een klein grapje.
Ik ben meer verbaasd dat deze apparaten zo dicht bij elkaar staan. Het is inmiddels wel duidelijk dat als de vijand je wil raken - en bereid is daar energie in te steken- dat dat wel gaat lukken.
De Iskander kan ook NOEKS afschieten, dus kom er maar in, escalatieroeperts!quote:Op donderdag 5 juni 2025 11:57 schreef skysherrif het volgende:
[ x ]
eerste keer dat dit geraakt wordt ?(als de claim juist is)
Spreiden is een fundamenteel principe om de kwetsbaarheid te verkleinen.quote:Op donderdag 5 juni 2025 12:40 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Logisch toch dat ze bij elkaar staan. Dan kan je ze ook allemaal tegelijk verdedigen.
Snap niet waarom (volgens mij?) Roshel de enige westerse fabrikant is die gepantserde voertuigen uitpoepen alsof het niets is.quote:Op donderdag 5 juni 2025 13:22 schreef oheng het volgende:
Roshel pantservoertuigenfabriek operationeel in Oekraine.
https://x.com/bayraktar_1love/status/1930567069826785501
Operatie Kwallenbrug.quote:Op donderdag 5 juni 2025 12:43 schreef skysherrif het volgende:
Was al bekend vgm, maar:
[ afbeelding ]
Stop hier nu gewoon mee manquote:Op donderdag 5 juni 2025 13:13 schreef oheng het volgende:
[..]
De Iskander kan ook NOEKS afschieten, dus kom er maar in, escalatieroeperts!
Kern is niet eens hoeveel maar vooral waar en het daar. Hoe kan het dat een in Russische ogen "minderwaardig" naziland, berhaupt in staat is diep in het achterland, dergelijke acties te ondernemen ?.quote:Op donderdag 5 juni 2025 12:24 schreef sp3c het volgende:
Lekker belangrijk allemaal
Het was een succesvolle aanval midden in Rusland zelf, einde van de oorlog komt er hoe dan ook niet mee in zicht
Meer vergelijkbaar met de doolittle raid dan met pearl harbor imo
Hmmmm.... dat maakt voor drones niet erg veel uit.quote:Op donderdag 5 juni 2025 13:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Spreiden is een fundamenteel principe om de kwetsbaarheid te verkleinen.
Zo diep in Rusland gaat ook de bevolking die nog weinig door de oorlog beroerd werd, niet in de koude kleren zitten. Ook de Russische leiding, die nu elke vrachtwagen inspecteert, zorgt voor onrust dieper landinwaarts: voedsel komt vertraagd of bedorven aan. Ook dit treft de gewone Rus.quote:Op donderdag 5 juni 2025 12:24 schreef sp3c het volgende:
Het was een succesvolle aanval midden in Rusland zelf, einde van de oorlog komt er hoe dan ook niet mee in zicht
Dit was gewoon een meer dan geweldige actie, Poetin staat gewoon volledig voor lul. Dat zou hij zelfs al staan als er geen enkel vliegtuig geraakt zou zijn.quote:Op donderdag 5 juni 2025 12:24 schreef sp3c het volgende:
Drones veranderen de situatie wel ja. Nu moet je over verschillende vliegvelden spreiden voor effect.quote:Op donderdag 5 juni 2025 13:37 schreef Vallon het volgende:
[..]
Hmmmm.... dat maakt voor drones niet erg veel uit.
Spreiding is vooral om de schadelijke effectiviteit van n wapen cq explosief te verminderen.
https://t.me/severnnyi/4264quote:Tetkino. The situation is on the brink. The enemy continues to encircle our garrison. And he succeeds. They have set up a stronghold at the cemetery of the Ukrainian Armed Forces, and are bringing up infantry, drones, and artillery.
It is not possible to dislodge them from the strongholds. After the artillery preparation, which was not entirely successful, they sent the Feodosia paratroopers into the assault. The result... The crests are in place, but there are fewer and fewer paratroopers.
The word "Environment" is already flashing in large letters.
And if someone at the top still thinks that this is a meaningless activity, let them come and stand there and see with their own eyes.
The officials show pictures where "we are beating everyone". This can create the impression that everything is under control there. There is no control there at all! Without the introduction of reserves, it will be total crap!
De gemiddelde rus moet kiezen:quote:Op donderdag 5 juni 2025 13:32 schreef Vallon het volgende:
[..]
Kern is niet eens hoeveel maar vooral waar en het daar. Hoe kan het dat een in Russische ogen "minderwaardig" naziland, berhaupt in staat is diep in het achterland, dergelijke acties te ondernemen ?.
Volgens mij heb je dan je publiek en tower of power echt wel wat uit te leggen.
Iets dat meer (pys-op) gevolgen heeft dan puur het materiaal.
Ik meende dar de russen in de Tetkino omsingeling zich niet mochten terugtrekken?quote:Op donderdag 5 juni 2025 14:01 schreef skysherrif het volgende:
Kan even de post niet vinden, maar er is ook een foto circulerende waar Russische troepen inclusief Spetsnaz gevangen zijn genomen die uit de "omsingeling" probeerde breken.
Bedoel meer dat ze verloren posities terug probeerden in te nemen.quote:Op donderdag 5 juni 2025 14:13 schreef oheng het volgende:
[..]
Ik meende dar de russen in de Tetkino omsingeling zich niet mochten terugtrekken?
Bron.
De Lynx bouwen ze ook in Oekrane.quote:Op donderdag 5 juni 2025 13:23 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Snap niet waarom (volgens mij?) Roshel de enige westerse fabrikant is die gepantserde voertuigen uitpoepen alsof het niets is.
Maar goed nieuws iig.
Anderen doen het ook wel, maar die hebben andere klanten. Veel landen zijn aan het investeren in nieuw materieel waardoor het oude spul naar Oekraine kan. Kijk naar een Iveco, die levert aan verschillende landen.quote:Op donderdag 5 juni 2025 13:23 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Snap niet waarom (volgens mij?) Roshel de enige westerse fabrikant is die gepantserde voertuigen uitpoepen alsof het niets is.
Maar goed nieuws iig.
Ja maar die zit nog in de testfase.quote:
En dan ook nog een bankstel meenemen voor Vance als bedankje.quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:50 schreef Pek het volgende:
Zo op de Top verschijnen zou geniaal zijn![]()
![]()
[ afbeelding ]
Ik zag ergens een video voorbij komen dat die Senator offroad niet best is. Zal ook een reden zijn dat er niet meer klanten zijn. Maar een beetje pantser is beter dan geen pantser dus kunnen ze goed gebruikt worden in Oekraine, maar dan meer achter de frontlinie dan vol in de actie.quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:49 schreef oheng het volgende:
[..]
Ja maar die zit nog in de testfase.
En je moet in deze oorlog vooral aantallen hebben. Overigens vraag ik mij wel af welk materieel het beste is in een bepaalde situatie. Best kans dat een of gare ouwe bak te preferen is dan een hypermodern systeem zoals Sentaor, Lynx, BTR-4 etc. In een bepaalde situatie.
Ja maar ik bedoel, eer die dingen gebouwd kunnen worden in grote getalen....quote:
Een Lynx is natuurlijk geen Senatorquote:Op donderdag 5 juni 2025 15:57 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Ja maar ik bedoel, eer die dingen gebouwd kunnen worden in grote getalen....
Kan me niet voorstellen hoe een gare ouwe bak te prefereren is tov een hypermoderne tbhquote:Op donderdag 5 juni 2025 15:49 schreef oheng het volgende:
[..]
Ja maar die zit nog in de testfase.
En je moet in deze oorlog vooral aantallen hebben. Overigens vraag ik mij wel af welk materieel het beste is in een bepaalde situatie. Best kans dat een of gare ouwe bak te preferen is dan een hypermodern systeem zoals Sentaor, Lynx, BTR-4 etc. In een bepaalde situatie.
Nou ja, qua reparatie bijvoorbeeld. Of beschikbaarheid van onderdelen/munitie. Betrouwbaarheid. Aanwezigheid van kennis.quote:Op donderdag 5 juni 2025 16:10 schreef sp3c het volgende:
[..]
Kan me niet voorstellen hoe een gare ouwe bak te prefereren is tov een hypermoderne tbh
Ik heb het ook over oudere techniek. Getrokken artillerie is ouder dan de SPG.quote:Op donderdag 5 juni 2025 16:20 schreef sp3c het volgende:
Maar een getrokken howitzer is niet per definitie oud en ik denk dat je liever met een m777 werkt dan met zijn voorganger
Je zegt beter een gare oude bak dan een hypermodernequote:Op donderdag 5 juni 2025 16:27 schreef oheng het volgende:
[..]
Ik heb het ook over oudere techniek. Getrokken artillerie is ouder dan de SPG.
Maar hang me niet teveel op aan specifieke voorbeelden. Ik heb er geen mening over. Dat laat ik over aan de Oekrainers.
Dat is mijn vraag he. Dat is niet mijn mening. Ik heb geen verstand van militaire hardware.quote:Op donderdag 5 juni 2025 16:30 schreef sp3c het volgende:
[..]
Je zegt beter een gare oude bak dan een hypermoderne
Dan heb je het niet over techniek
quote:
Ik gok dat dat blurren juist het hele punt is van die post.quote:Op donderdag 5 juni 2025 16:43 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3lqukgq5e2c2s
Geblurred?
De Lynx is gebouwd met behoorlijk wat standaard onderdelen.die kan redelijk snel worden gebouwd.quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:57 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Ja maar ik bedoel, eer die dingen gebouwd kunnen worden in grote getalen....
Maar senators kunnen er gewoon duizenden per jaar maken, sterker nog volgens die eigenaar kunnen ze er nog meer bouwen als ze meer orders kregen. Vraag me af wat ze daar zo anders doen in Canada.
Heb jij daar een bron van?quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:17 schreef mcmlxiv het volgende:
Ik vermoed dat Oekrane ook wel wat vrachtwagens met nucleair afval en een flinke lading TNT in Moskou en wellicht nog wat andere grote steden geparkeerd heeft.
Voor nucleaire vergelding zijn niet perse raketten nodig tenslotte.
Een bron voor zijn vermoeden?quote:
Het is nogal een boude gedachte. Werelds grootste kernmacht aanvallen met een dirty bom.quote:
Suuuuure.quote:
Terugslaan met een dirty bomquote:Op donderdag 5 juni 2025 18:29 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Het is nogal een boude gedachte. Werelds grootste kernmacht aanvallen met een dirty bom.
Hihi. Trump klopt zichzelf op de borst dat hij de vete tussen Pakistian en India de-escaleerde.quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:32 schreef skysherrif het volgende:
[ x ]
allemaal uit een persco met merz.
Conventioneel werkt toch prima voor Oekrane? Waarom zouden ze het anders doen.quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:31 schreef sp3c het volgende:
Maar lijjt me onwaarschijnlijk
Als het ding per ongeluk afgaat heb je de poppen aan het dansen
Als rusland ze begint te nuken zullen ze ook wat radioactiefs uit de hoge hoed moeten trekkenquote:Op donderdag 5 juni 2025 18:35 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Conventioneel werkt toch prima voor Oekrane? Waarom zouden ze het anders doen.
Ik vraag het me oprecht af. Denk je niet dat andere landen dan ingrijpen?quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:36 schreef sp3c het volgende:
[..]
Als rusland ze begint te nuken zullen ze ook wat radioactiefs uit de hoge hoed moeten trekken
quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:34 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hihi. Trump klopt zichzelf op de borst dat hij de vete tussen Pakistian en India de-escaleerde.
Oekrane heeft niet heel goede ervaringen met andere landen die ingrijpen.quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:40 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Ik vraag het me oprecht af. Denk je niet dat andere landen dan ingrijpen?
Denk dat de oekrainers daar in die situatie niet op gaan zitten wachten/rekenenquote:Op donderdag 5 juni 2025 18:40 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Ik vraag het me oprecht af. Denk je niet dat andere landen dan ingrijpen?
Op bluesky is dezelfde plek ongeblurred te zien.quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:09 schreef bianconeri het volgende:
[..]
[..]
Ik gok dat dat blurren juist het hele punt is van die post.
Door alle defensie lokaties te blurren op Maps kun je dus door op zoek te gaan naar die geblurde locaties op Maps zien waar ze zitten.
Niet dat dat per se geheim was voor Oekraine gok ik zo
Maar goed, buiten dat heeft het weinig voordeel ten op zichte van conventioneel terug slaan.quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:56 schreef sp3c het volgende:
[..]
Denk dat de oekrainers daar in die situatie niet op gaan zitten wachten/rekenen
Ik zie er weinig grappigs in.quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:47 schreef skysherrif het volgende:
[..]
[ x ]
Ik heb hier hard om moeten glimlachen.
Okquote:Op donderdag 5 juni 2025 18:57 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Maar goed, buiten dat heeft het weinig voordeel ten op zichte van conventioneel terug slaan.
Dat zal best. Voordeel voor Trump is dat Rusland nooit out of line is volgens hem.quote:
Accent is niet het zelfde als steenkolen engelsquote:Op donderdag 5 juni 2025 19:01 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik zie er weinig grappigs in.
Trump maakt een ongepaste grap, en de hoogste ambtenaar uit Duitsland is zichtbaar zenuwachtig en praat stonkecoal englisch.
Hoewel wij hierover geen grappen hoeven te maken met Rutte als voormalig premier.
Musk zou zeggen dat dat precies de bedoeling was, en de aandelen SpaceX schieten omhoog...quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:53 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Mogelijk weer een faal raketje van de russen.
Als je niet wil worden aangevallen door een land met nukes is dat verstandig. Succesvol verdedigen lokt dan tenslotte een nucleaire aanval uit.quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:10 schreef over_hedge het volgende:
Elk land. Dus ijsland wat niet eens een leger heeft gaan nukes maken?
Gaan we weer hoor met die paniekzaaierij...quote:Op donderdag 5 juni 2025 21:08 schreef Perrin het volgende:
Mogelijk iets mis met de Oreshnik die bedoeld was als wraak.
quote:https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lqv232asn22w
Russian monitoring channels report that a second wave of missile is inbound for the occupied peninsula.
Gaan we weer hoor met die paniekzaaierij...quote:https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lquy77c4o22w
🚨 According to Russian channels, a missile was launched toward Sevastopol and reportedly shot down—locals say it was a Neptune.
Air threat remains, and authorities warn of a possible combined attack.
"An uncontrolled disassembly"quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:54 schreef Wantie het volgende:
[..]
Musk zou zeggen dat dat precies de bedoeling was, en de aandelen SpaceX schieten omhoog...
Het punt is dat het dan al te laat is. Als je zoiets hebt en kunt wil je dat voor de inzet van nukes al kenbaar maken. Als verrassing heb je er weinig aan.quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:36 schreef sp3c het volgende:
[..]
Als rusland ze begint te nuken zullen ze ook wat radioactiefs uit de hoge hoed moeten trekken
ja dat snap ikquote:Op donderdag 5 juni 2025 22:23 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het punt is dat het dan al te laat is. Als je zoiets hebt en kunt wil je dat voor de inzet van nukes al kenbaar maken. Als verrassing heb je er weinig aan.
dat zegt dan ook niemandquote:Op donderdag 5 juni 2025 22:25 schreef phpmystyle het volgende:
Iets gemist?
Rusland gaat dit echt niet nucleair vergelden.
Iets nucleairs dat naar kan ontploffen in elkaar knutselen zou voor een land als Oekrane inderdaad wel moeten lukken (net als in de meeste Europese landen).quote:Op donderdag 5 juni 2025 22:25 schreef sp3c het volgende:
want ze hebben geen nukes en je moet toch wat
bij mij is het meer clustermunitie danquote:Op donderdag 5 juni 2025 22:33 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik heb op zondagochtend/middag wel eens last van noeks.
Pas op voor kruisvuurquote:Op donderdag 5 juni 2025 22:34 schreef sp3c het volgende:
[..]
bij mij is het meer clustermunitie dan
sustained fire
Je moet wat inderdaad. In die context is dit een heel interessant filmpje: Bekijk deze YouTube-videoquote:Op donderdag 5 juni 2025 22:25 schreef sp3c het volgende:
want ze hebben geen nukes en je moet toch wat
Wat zou Rusland (niet) moeten doen als je die theorie volgt?quote:Op donderdag 5 juni 2025 22:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je moet wat inderdaad. In die context is dit een heel interessant filmpje: Bekijk deze YouTube-video
Het laat zien wat de beste strategie is met wederzijds wraak nemen. En waarom je bijna altijd iets terug moet doen, maar ook bereid moet zijn te vergeven.
Niet specifiek Rusland, maar uiteindelijk is de beste strategie om terug te slaan als je geslagen wordt, maar niet altijd om het proces van slaan, terugslaan te stoppen.quote:Op donderdag 5 juni 2025 22:59 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat zou Rusland (niet) moeten doen als je die theorie volgt?
Check.quote:Op donderdag 5 juni 2025 23:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
Niet specifiek Rusland, maar uiteindelijk is de beste strategie om terug te slaan als je geslagen wordt, maar niet altijd om het proces van slaan, terugslaan te stoppen.
Als je nooit terug, dan laat je met je sollen. Sla je altijd, dan win je nooit. Sla je terug af la je geslagen wordt en stop je daarna, doe je het goed. Sla je soms niet terug als je geslagen wordt, doe je het het beste.
Dat hoeft ook niet om succesvol te zijnquote:Op donderdag 5 juni 2025 23:04 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Check.
Maar wat vind jij?
Mijn indruk is dat Oekraiene op slimme wijze dit heeft aangepakt en veel tijd hierin heeft genvesteerd. Echt een blamage is het ook weer niet, uiteindelijk is niks veilig en zeker niet als de vijand er veel tijd en energie in steekt.
Er zijn bommenwerpers geraakt die nucleaire bommen kunnen afwerpen. Dus het lijkt mij niet dat deze actie onmiddellijk de operationele gevechtsmogelijkheden schaadt.
Een pre emptive strike zo te lezen op een lanceerbasis voor ballistische raketten die klaar stonden voor lancering.quote:
Ik heb toch moeite met de term wraak. Wraak nemen doe je als je onrecht is aangedaan. Rusland is geen onrecht aangedaan, aangezien het de agressor is. Civiele infrastructuur aanvallen is geen wraak nemen, maar een oorlogsmisdaad.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 01:21 schreef skysherrif het volgende:
Russische wraak actie is nu bezig, enorm veel missiles richting Kyiv.
Noem het dan vergelding. Het is wel duidelijk een reactie op die aanval.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 07:34 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik heb toch moeite met de term wraak. Wraak nemen doe je als je onrecht is aangedaan. Rusland is geen onrecht aangedaan, aangezien het de agressor is. Civiele infrastructuur aanvallen is geen wraak nemen, maar een oorlogsmisdaad.
Mooi stukje false balance wel weer.
Maar het is geen wraak. Rusland heeft die term de wereld in geholpen en het wordt hier door lokale media overgenomen. Rusland bespeelt ons door de inzet van bepaald woordgebruik, en de media helpen mee aan het witwassen van Russische oorlogsmisdaden door het “wraak nemen” te noemen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 07:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
Noem het dan vergelding. Het is wel duidelijk een reactie op die aanval.
Het gaat bij wraak om de perceptie van aangedaan onrecht, dat is iets anders dan objectief onrecht.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 07:34 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik heb toch moeite met de term wraak. Wraak nemen doe je als je onrecht is aangedaan. Rusland is geen onrecht aangedaan, aangezien het de agressor is. Civiele infrastructuur aanvallen is geen wraak nemen, maar een oorlogsmisdaad.
Ok. Dus jij loopt mij jarenlang te sarren en lastigvallen en dreigt om met je auto mijn voorgevel eruit te rijden, en om dat te voorkomen steek ik jouw auto in de fik. Dan vind jij het wel passend dat jij als reactie mijn hele huis opblaast?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 07:44 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het gaat bij wraak om de perceptie van aangedaan onrecht, dat is iets anders dan objectief onrecht.
A > B (wraak)quote:Op vrijdag 6 juni 2025 07:47 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ok. Dus jij loopt mij jarenlang te sarren en lastigvallen en dreigt om met je auto mijn voorgevel eruit te rijden, en om dat te voorkomen steek ik jouw auto in de fik. Dan vind jij het wel passend dat jij als reactie mijn hele huis opblaast?
En dat noemen we dan “wraak nemen”.
We worden het niet eens. Rusland is geen onrecht aangedaan, dus kan er ook geen sprake zijn van wraak. Dat zij daar anders tegenaan kijken is weinig relevant. Het aanvallen van civiele infrastructuur is een oorlogsmisdaad, ongeacht de motivatie.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 07:57 schreef BlaZ het volgende:
[..]
A > B (wraak)
B > C (wraak)
Het in brand steken van de auto en opblazen van het huis kunnen beide gezien worden als een reactie en dus wraak.
quote:Op vrijdag 6 juni 2025 07:58 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
We worden het niet eens. Rusland is geen onrecht aangedaan, dus kan er ook geen sprake zijn van wraak. Dat zij daar anders tegenaan kijken is weinig relevant. Het aanvallen van civiele infrastructuur is een oorlogsmisdaad, ongeacht de motivatie.
quote:Wraak is vergelding van (daadwerkelijk of vermeend) onrecht of leed, veelal door het slachtoffer zelf richting de dader. Wraak is een oeroude menselijke reactie op aangedaan onrecht.
Wij worden het niet eens. Er staat: veelal door het slachtoffer. Rusland is geen slachtoffer, het is de dader. Het is namelijk de agressor. Als Rusland zou stoppen met de oorlog, is er ook geen aanleiding voor dit soort acties.quote:
Je premisse is gewoon onjuist aangezien je niet weet wat wraak nemen betekend.quote:
Zie hierboven, heb de post wat aangevuld.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 08:03 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Je premisse is gewoon onjuist aangezien je niet weet wat wraak nemen betekend.
Ik heb het drie keer beluisterd, maar ik hoor geen grammaticale fouten of verengelste Duitse woorden. Kan jij mij uitleggen waar hij steenkolen Engels praat?quote:Op donderdag 5 juni 2025 19:01 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik zie er weinig grappigs in.
Trump maakt een ongepaste grap, en de hoogste ambtenaar uit Duitsland is zichtbaar zenuwachtig en praat stonkecoal englisch.
Maar dat is het dus precies niet: De reactie van Rusland wordt hiermee als redelijk zoals door Rusland gemeend neergezet, en zo is het ook, Russen denken dat de reactie op de aanvallen van Oekrane gerechtigd zijn.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 08:00 schreef Spablauw214 het volgende:
Het is false balance. De reactie van Rusland wordt hiermee als redelijk neergezet, maar dat is het niet.
Charles had dit toch wel een pak deftiger kunnen uitdrukken, maar inderdaad, Merz spreekt prima Engels.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 08:07 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Ik heb het drie keer beluisterd, maar ik hoor geen grammaticale fouten of verengelste Duitse woorden. Kan jij mij uitleggen waar hij steenkolen Engels praat?
Zijn Engelse uitspraak komt in mijn oren zelfs dichter bij “the queens English” dan dat afschuwelijke Amerikaans.
Niemand zaait paniek en lekker kinderachtig weerquote:Op donderdag 5 juni 2025 21:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
Gaan we weer hoor met die paniekzaaierij...
Wat een gekke conclusies.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 07:58 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
We worden het niet eens. Rusland is geen onrecht aangedaan, dus kan er ook geen sprake zijn van wraak. Dat zij daar anders tegenaan kijken is weinig relevant. Het aanvallen van civiele infrastructuur is een oorlogsmisdaad, ongeacht de motivatie.
Door de woordkeus wordt de actie min of meer goedgepraat, terwijl het nog steeds een oorlogsmisdaad is.
Goed, ik kan niet echt beoordelen of ie de grammatica juist toepast. Ik ben er zelf geen held in.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 08:07 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Ik heb het drie keer beluisterd, maar ik hoor geen grammaticale fouten of verengelste Duitse woorden. Kan jij mij uitleggen waar hij steenkolen Engels praat?
Zijn Engelse uitspraak komt in mijn oren zelfs dichter bij “the queens English” dan dat afschuwelijke Amerikaans.
Je zult best rijk kunnen worden als je een tientje krijgt voor elke crimineel die zich slachtoffer voelt. Oftewel, wat de vijand voelt, en wat wij voelen liggen ver uit elkaar. En als hun een wraakaanval uitvoeren kun je ervoor kiezen om te gaan discussieren over semantiek, maar dat verplaatst wel de aandacht.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 08:00 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Wij worden het niet eens. Er staat: veelal door het slachtoffer. Rusland is geen slachtoffer, het is de dader. Het is namelijk de agressor. Als Rusland zou stoppen met de oorlog, is er ook geen aanleiding voor dit soort acties.
Het is false balance. De reactie van Rusland wordt hiermee als redelijk neergezet, maar dat is het niet.
Capable.quote:
Reentry of the Chinese Zhuque-2E upper stage (2025-103G) launched May 17, which passed over eastern Kazachstan at around 17:10 UTCquote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:00 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Capable.
Kan ook met conventionele koppen geladen worden he.
Iig een paar die hun doel niet hebben bereikt en dat is alleen maar goed.
rusland kan geen wraak nemen, want daar hebben ze de middelen niet voor. Ze doen nu exact hetzelfde als ze al 3,5 jaar doen: bommen en raketten op burgerdoelen gooien.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 09:05 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wat een gekke conclusies.
Niemand keurt de wraak van Rusland goed.
Daarnaast neemt Rusland wel degelijk wraak. Dat Rusland is begonnen is daarvoor niet relevant.
Rusland is begonnen, Oekraine neemt daar wraak op. En dan gaan er veel drones boem doen, is Rusland boos en nemen ze daar wraak voor.
Dat is precies wat het woord wraak betekend.
En sure het klinkt gek dat Rusland dat doet, maar het heet nog altijd wraak.
Het is eerder te weinig kennis v van de Nederlandse taal. Dan vertaal je ‘retaliation’ met wraak terwijl het dus vergelding moet zijn.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 07:44 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Maar het is geen wraak. Rusland heeft die term de wereld in geholpen en het wordt hier door lokale media overgenomen. Rusland bespeelt ons door de inzet van bepaald woordgebruik, en de media helpen mee aan het witwassen van Russische oorlogsmisdaden door het “wraak nemen” te noemen.
Overigens wijt ik dat vooral aan matige journalisten die te weinig kennis hebben over het conflict en de geschiedenis en hun bronnen slecht tot niet controleren.
Hoe je wraak neemt is niet echt relevant? Bommen droppen doen ze ook als wraak.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:42 schreef oheng het volgende:
[..]
rusland kan geen wraak nemen, want daar hebben ze de middelen niet voor. Ze doen nu exact hetzelfde als ze al 3,5 jaar doen: bommen en raketten op burgerdoelen gooien.
rusland kan geen wraak nemen. Alleen repeteren wat ze al doen.
Wat wil rusland dan nog meer doen? Een invasie?
Ik bedoel: er is geen verschil met een normale dag. Zelfs in de commentsectie van RIA zitten ze zich achter de oren te krabben.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 12:09 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Hoe je wraak neemt is niet echt relevant? Bommen droppen doen ze ook als wraak.
quote:I don't understand what's going on. That is, if there weren't terrorist attacks, then military factories, design bureaus and warehouses would continue to operate?
Het is duidelijk een reactie op de Russische Pearl harbor.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 12:51 schreef oheng het volgende:
[..]
Ik bedoel: er is geen verschil met een normale dag. Zelfs in de commentsectie van RIA zitten ze zich achter de oren te krabben.
RIA: Russian Armed Forces launched a massive strike in response to terrorist attacks by the Ukrainian Armed Forces
[..]
Het organiseren van een echte grote gecordineerde tegenaanval kost veel tijd. Natuurlijk doen ze wat ze altijd deden, dat is wat in de pijplijn zit.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 12:51 schreef oheng het volgende:
[..]
Ik bedoel: er is geen verschil met een normale dag. Zelfs in de commentsectie van RIA zitten ze zich achter de oren te krabben.
RIA: Russian Armed Forces launched a massive strike in response to terrorist attacks by the Ukrainian Armed Forces
[..]
Maar die voorbereidingen zijn nu nogal zichtbaar voor Oekrane. Dat weten we nu wel zeker. En Rusland weet wat Oekrane kan doen als ze zien dat er voorbereidingen worden getroffen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 13:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het organiseren van een echte grote gecordineerde tegenaanval kost veel tijd. Natuurlijk doen ze wat ze altijd deden, dat is wat in de pijplijn zit.
Rusland is zo groot, dat kan niemand in de gaten houden.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 13:15 schreef Ulx het volgende:
[..]
Maar die voorbereidingen zijn nu nogal zichtbaar voor Oekrane. Dat weten we nu wel zeker. En Rusland weet wat Oekrane kan doen als ze zien dat er voorbereidingen worden getroffen.
Dat is wel een beetje een probleem als je je aanval lang moet voorbereiden....
Oh jawel hoor. Men pakte vorige week precies die toestellen die net waren geladen met bommen en brandstof. Volgens mij kan Oekrane het allemaal prima zien. Al dan niet met hulp van andere landen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 13:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
Rusland is zo groot, dat kan niemand in de gaten houden.
En met banden op de vleugels bovendien.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 13:37 schreef Ulx het volgende:
[..]
Oh jawel hoor. Men pakte vorige week precies die toestellen die net waren geladen met bommen en brandstof. Volgens mij kan Oekrane het allemaal prima zien. Al dan niet met hulp van andere landen.
Dat is wel opvallend. Zouden ze minder vliegtuigen klaar hebben voor dit soort acties?quote:🕸️✈️ After "Spiderweb" operation Russia was able to raise only 7 bombers for attack, - Defense Express
❗️The enemy was able to use five Tu-95MS and two Tu-160. And they loaded them with missiles "to the maximum". Previously, each bomber usually launched 1-3 missiles, and now - average of 5 missiles.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lqwxhesbys2a
Ok ok ik geef toe dat ik dan de verkeerde titel heb gebruikt. Ik had Tarantino moeten gebruiken. Hoewel de Slag bij de Medway ook een goede kandidaat was. Kan een modje de titel van deel 1188 nog ff aanpassen? Is iedereen weer blij.quote:
Het was met name bijzonder onintelligent.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 16:29 schreef sp3c het volgende:
Pearl Harbor was militair gezien toch ook vooral heel knap en verder weinig interessant?
Het historische belang bij ph zat hem enkel in het feit dat het de VS de oorlog in trok
Het was idd een meestervol uitgevoerde operatie, met wat pech voor Japan.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 16:29 schreef sp3c het volgende:
Pearl Harbor was militair gezien toch ook vooral heel knap en verder weinig interessant?
Ja, statische objecten 😂quote:Op vrijdag 6 juni 2025 13:37 schreef Ulx het volgende:
[..]
Oh jawel hoor. Men pakte vorige week precies die toestellen die net waren geladen met bommen en brandstof. Volgens mij kan Oekrane het allemaal prima zien. Al dan niet met hulp van andere landen.
Maar het idee erachter was niet bijster intelligent.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 16:43 schreef oheng het volgende:
[..]
Het was idd een meestervol uitgevoerde operatie, met wat pech voor Japan.
Vooral gegokt en verloren. Daarnaast had Japan kunnen weten dat het er voor zou zorgen dat de VS zich actief met de oorlog zou gaan bemoeien.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 16:56 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Maar het idee erachter was niet bijster intelligent.
vooral terwijl de dag ervoor vredes overleg was en die vloot al twee weken op weg wasquote:Op vrijdag 6 juni 2025 16:41 schreef Perrin het volgende:
En iemand besluipen en een verrassingsaanval doen terwijl je niet in oorlog bent, is toch ook nauwelijke herosch te noemen.
Equivalent van zo maar een random iemand op straat op zijn gezicht hoeken. Even spectaculair maar daarna zit je met de gevolgen.
Nee, dit is niet gokken. Ook bij een volledig succesvolle operatie had Japan op termijn verloren. Het is eerder een soort grootheidswaanzin, eenzelfde grootheidswaanzin zagen we bij Hitler toen hij ook de oorlog aan de VS verklaarde.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 16:59 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Vooral gegokt en verloren. Daarnaast had Japan kunnen weten dat het er voor zou zorgen dat de VS zich actief met de oorlog zou gaan bemoeien.
En dat ze er een waardeloze film over zouden maken.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 16:59 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Vooral gegokt en verloren. Daarnaast had Japan kunnen weten dat het er voor zou zorgen dat de VS zich actief met de oorlog zou gaan bemoeien.
En idem als de USSR er niet alles aan had gedaan om nazi-Duitsland aan te vallen en de veroverde gebieden terug te veroveren + Duits grond gebied te veroveren. Zonder zo'n agressieve USSR was USA er niet aan begonnen in Europa.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 17:22 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Nee, dit is niet gokken. Ook bij een volledig succesvolle operatie had Japan op termijn verloren. Het is eerder een soort grootheidswaanzin, eenzelfde grootheidswaanzin zagen we bij Hitler toen hij ook de oorlog aan de VS verklaarde.
Zonder oorlogsverklaring aan de VS had de oorlog voor Japan echt heel anders afgelopen en had het waarschijnlijk een groot deel van de extrainsulaire gebieden kunnen behouden.
Idem zou een oorlog in Europa zonder Amerikaanse inmenging anders af hebben gelopen.
Heb je trouwens helemaal gelijk in.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 07:34 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Toen de Amerikanen op Sicili landde waren de Russen nog net niet voorbij Koersk en al helemaal niet in Duitsland dus dat klopt niet natuurlijkquote:Op vrijdag 6 juni 2025 17:40 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
En idem als de USSR er niet alles aan had gedaan om nazi-Duitsland aan te vallen en de veroverde gebieden terug te veroveren + Duits grond gebied te veroveren. Zonder zo'n agressieve USSR was USA er niet aan begonnen in Europa.
Hij escaleert gestaag en daarmee wordt het steeds erger.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 17:57 schreef skysherrif het volgende:
Ik vraag me af wat we gaan zien de komende weken, de oorlog is nog nooit zo "geescaleerd" (in mijn opinie) als nu.
Ik denk niet dat er een echte escalatie plaatsvindt, Rusland begaat al sinds de inval oorlogsmisdaden.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 17:57 schreef skysherrif het volgende:
Ik vraag me af wat we gaan zien de komende weken, de oorlog is nog nooit zo "geescaleerd" (in mijn opinie) als nu.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |