tubularbells (of buisklokken voor de NL vertaling)quote:Op dinsdag 1 juli 2025 14:21 schreef Claude_Viole het volgende:
Wie onze bekende B&A fansite met locaties, goofs, muziektitels etc mist. Geen paniek!!!
Ik ben momenteel bezig om de hosting daarvan zelf voor mij op te nemen.
Als alles goed gaat is de URL op korte termijn weer in de lucht.
Maar mocht iemand ideeën hebben voor een goede naam. Dan verneem ik die ook erg graag.
Wel eentje waarbij we Bassie & Adriaan niet noemen vanwege gebruik van hun namen (al ben ik van mening dat een fansite hier uitzondering op hoort te zijn, als je maar nadruk op 'fan' legt.)
Lang verhaal in een hele kleine notendop:quote:Op dinsdag 1 juli 2025 16:24 schreef Claude_Viole het volgende:
[..]
Die twee gaan erg ver als het gaat om het beschermen van hun naam en werken.
RetroForum had vroeger aan aan de stok met ze? Kan iemand even wat ophelderen?
U gaat door voor de koelkastquote:Op zondag 6 juli 2025 18:17 schreef Writersright het volgende:
Wel triest dat iemand een wit voetje bij Bassie probeerde te halen. Wat wilde hij daarme bereiken? Vriendjes worden met Bas?
Als ik een snelle zoektocht doe, zie ik dat hij mocht acteren in De nieuwe avonturen van Clown Bassie: De reis van Zwarte Piet. Nou ehhh fantastisch?quote:Op zondag 6 juli 2025 21:30 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
U gaat door voor de koelkastDe beste gozer heeft zelfs jaren later er nog over lopen zeiken toen zijn naam weer eens viel, en de beheerder online lopen doxxen.
Het moet gezegd worden: het is tegenwoordig géén Bassie en Adriaan-forum meer. Al zeker 20 jaar niet meer.
Ik denk dat Bas en Aad het goed met fans en zelfs collega's kunnen vinden maar zodra iemand in de buurt van hun geld komt, gaat er een trigger af. Dat begrijp ik tot op zekere hoogte ook, gezien ze er hard voor moesten werken en alles zelf bekostigden.quote:Op zondag 6 juli 2025 23:07 schreef Japepk het volgende:
En zo zonde, want een goede fanscene is onbetaalbaar tegenwoordig. Veel fanmedia zijn tegenwoordig bijna professioneel en een goed ambassadeur voor je merk. Ondersteun dat, je hebt er alleen maar baat bij. Vroeger was het wel anders, dus dat zal hun sentiment zijn
Zucht.quote:Op maandag 7 juli 2025 00:16 schreef TLC het volgende:
Bij de korte afleveringen zie je na afloop B&A zwaaien vanachter hun caravanraam als ze wegrijden, maar wie bestuurd de auto dan ?
Niemand. Eén van hun beste stunts. Baksteen op het gaspedaal en rijden maar. Je ziet het niet in de intro, maar onderweg scheppen Bassie en Adriaan hiermee twee fietsers, een duif en een parkbankje. Ook kon er niet geremd worden totdat Adriaan terug was geklommen naar de auto. Na al die schade besloten ze dat dit een te gevaarlijke stunt was en voor de volgende serie werd een ander begin opgenomen.quote:Op maandag 7 juli 2025 00:16 schreef TLC het volgende:
Bij de korte afleveringen zie je na afloop B&A zwaaien vanachter hun caravanraam als ze wegrijden, maar wie bestuurd de auto dan ?
Lijkt me sowieso geen geslaagd concept eigenlijk. B&A zijn de enigen die de kinderen toespreken, het zou gek zijn als de boeven ineens tegen de camera zouden praten. En dat is toch wel een beetje wat zo'n lied eigenlijk is. Daarnaast maakt het ze sympathieker terwijl ze de slechteriken moeten zijn.quote:Op maandag 7 juli 2025 20:28 schreef Bpalma het volgende:
Er was toch ooit een boevenlied opgenomen. Waarom is het lied nooit uitgebracht?
Enter de intro van de Schatkaart waar ze OP HET DAK VAN HUN PRELUDE ZITTEN TE ZWAAIENquote:Op maandag 7 juli 2025 15:12 schreef Mr.Pomtip het volgende:
[..]
Niemand. Eén van hun beste stunts. Baksteen op het gaspedaal en rijden maar. Je ziet het niet in de intro, maar onderweg scheppen Bassie en Adriaan hiermee twee fietsers, een duif en een parkbankje. Ook kon er niet geremd worden totdat Adriaan terug was geklommen naar de auto. Na al die schade besloten ze dat dit een te gevaarlijke stunt was en voor de volgende serie werd een ander begin opgenomen.
Of het was gewoon een grappig effect voor de intro, waarbij iemand anders van de crew even reed...
Dat klinkt veiliger, totdat je je realiseert dat Robin reed. Baksteen op het gaspedaal en...
Nog even snel cashen voor Bassie dood is. Aad en Bas kunnen absoluut niet goed met fans overweg; ja, als ze maar vuistdiep erin gaan bij de clown en acrobaat. Alles FANTASTISCH vinden, alles kopen zonder mokken. Kritische vragen? Dan kan je opzouten. Zelfreflectie zijn de heren te Rotterdams voor: het is AL-TIJD de schuld van een ander. Altijd.quote:Op maandag 7 juli 2025 11:31 schreef Writersright het volgende:
[..]
Ik denk dat Bas en Aad het goed met fans en zelfs collega's kunnen vinden maar zodra iemand in de buurt van hun geld komt, gaat er een trigger af. Dat begrijp ik tot op zekere hoogte ook, gezien ze er hard voor moesten werken en alles zelf bekostigden.
(...)
Juist die fanbase is dan inderdaad belangrijk, anders worden ze zo de nieuwe Peppi en Kokki qua langzaamaan vergeten.
Vind de Plaaggeest nog altijd de leukste serie uit de hele reeks.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 12:41 schreef Japepk het volgende:
In het geval van de plaaggeest is het ook echt zo gegaan. De pilot was de bakkerij en de Tros zei inderdaad dat er een ander/spannend element in moest. Jaap Stobbe was aangewezen als mentor en dat idee zal wellicht in samenspraak gekomen zijn. Daarna hebben Bas en Aad vaker toegegeven dat die plaaggeest geen goed idee was hoor.
Hoe komt dat? Wat maakt die serie voor jou leuker dan de rest?quote:Op dinsdag 8 juli 2025 15:00 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Vind de Plaaggeest nog altijd de leukste serie uit de hele reeks.
Al die vreemde personages. Naast de Plaaggeest ook de Schandebakker. De niet kunnende acterende garagehouder en die rare schooldirecteur.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 18:35 schreef Writersright het volgende:
[..]
Hoe komt dat? Wat maakt die serie voor jou leuker dan de rest?
Prima serie dus.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 20:29 schreef TLC het volgende:
Een van de leukere personages uit de Plaaggeest is die vrouw met de hoed op het terras 'mag ik een kop koffie met een slagroomgebakje'
Er is een song gemaakt voor de boefjes, die in de Amerika serie zou worden gezongen door de boefjes, na het stelen van de roze Cadillac (in LA). De boefjes wilden het echter niet in de serie doen omdat ze er ook verkleed bij moesten zijn. Misschien is dat deze song? Hij was namelijk wel al opgenomen.quote:Op woensdag 9 juli 2025 20:40 schreef Writersright het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Wat is dit voor rare "song" die in 1994 uitgekomen is? Ik heb er nog nooit van gehoord en het klinkt eerder als een Youtube-remix.
Je hebt er zo te horen niet echt naar gehoord, of wel?quote:Op woensdag 9 juli 2025 20:51 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Er is een song gemaakt voor de boefjes, die in de Amerika serie zou worden gezongen door de boefjes, na het stelen van de roze Cadillac (in LA). De boefjes wilden het echter niet in de serie doen omdat ze er ook verkleed bij moesten zijn. Misschien is dat deze song? Hij was namelijk wel al opgenomen.
Dit is volgens mij een eigen versie (lees: een matige rip-off) van een remix die in 2004 door ik geloof @djkoelkast werd gemixt voor gebruik op het online radiostation. Het releasejaar 1994 zal slaan op het jaar waaruit de uitzendingen stammen waarvan soundbytes gebruikt zijn, maar slaat natuurlijk nergens op.quote:Op woensdag 9 juli 2025 20:40 schreef Writersright het volgende:
Wat is dit voor rare "song" die in 1994 uitgekomen is? Ik heb er nog nooit van gehoord en het klinkt eerder als een Youtube-remix.
https://www.nu.nl/achterk(...)or-redt-hij-het.htmlquote:Aad van Toor heeft veel bewondering voor zijn broer Bas, die negen jaar geleden in een rolstoel belandde en grotendeels verlamd is. Humor heeft hij nog steeds, zegt Aad.
De 82-jarige Aad, die een groot deel van het jaar met zijn echtgenote in Spanje woont, is momenteel in Nederland om zijn kinderen en kleinkinderen te zien. Ook bracht hij een bezoek aan zijn broer Bas, wiens gezondheid de afgelopen jaren achteruitging.
"Toch hoor ik hem nooit klagen", zegt Aad tegen Story. "Door zijn humor redt hij het. Slechter dan het nu met hem gaat, wordt het niet. Hij kan nog maar weinig. Hij zit in een rolstoel en kan slechts één hand bewegen."
Bas, bekend als clown Bassie van het duo Bassie en Adriaan, belandde in een rolstoel vanwege complicaties na een operatie aan zijn halsslagader. Een hartstilstand en beroerte resulteerden in verlamming aan een zijde. "En toch krijgt dat hem er niet onder", zegt Aad, die veel bewondering voor zijn broer heeft.
"Door zijn humor redt hij het. Tot op de dag van vandaag. In zijn rolstoel kan hij niet veel, maar hij geniet van wat hij wél kan. Bijvoorbeeld televisiekijken, met name naar komische programma's en naar de oude conferences van onder anderen Wim Kan", zegt Aad. "Dan hoor je hem luidkeels lachen. Dat is toch fantastisch?"
De familie is "heel dankbaar" dat Bas nog steeds in hun leven is. "Een paar keer heeft hij de dood toch echt in de ogen gekeken. Elke keer wist hij het te redden en over twee maanden wordt hij negentig. Wellicht omdat hij zo positief in het leven staat."
Tja, een ding doen ze slim, want met zulke 'nieuwe' content blijft het YouTube kanaal (en dus reclame inkomsten) wel relevant. Dat dit niet de nieuwe gouden plaat wordt, lijkt me duidelijk. Jammer inderdaad dat er niemand in hun bedrijf of omgeving is die écht professioneel zo'n legacy kan beheren. Ze hebben het geluk dat een brede laag van de bevolking hen kent en leuk vind én ze hebben een redelijk grote fanatieke fanbase die voor serieuze uitgaves of merch best de portemonnee wil trekken. Maar dan moet het wel goede content zijn.quote:Op maandag 14 juli 2025 11:39 schreef Writersright het volgende:
Klinkt me dat even zomers. Kom op, kunnen de instrumenten nog meer midi klinken?
Het klinkt vooral heel raar op de momenten dat ze tegelijk zingen. En het lijkt wel alsof de achtergrondmuziek en de zang in verschillende toonsoorten zijn ofzo, sowieso is er een toonsoort gekozen die niet lijkt te passen bij het nummer, maar ik krijg er de vinger niet achter wat het precies is.quote:Op maandag 14 juli 2025 11:45 schreef Writersright het volgende:
Raar gemixt.In het refrein hoor je Bas en Aad nauwelijks en in de coupletten lijkt er een soort zo filter op de stemmen (ai?) waardoor met name Bas als een Smurf begint te klinken.
Het komt wanhopig over allemaal.
Ik denk het, want ik heb de serie toen ook nooit op Kindernet gezien. En toen in 1996 de serie op dubbelvideo uitkwam, dacht ik in eerste instantie dat het om een nieuwe serie ging.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 00:24 schreef Claude_Viole het volgende:
Over de serie van de Plaaggeest? Is deze pas sinds eind jaren '90 / begin '00 voor het eerst op Kindernet uitgezonden? Ik had die toen nog nooit eerder gezien terwijl ik al vanaf 1992 al B&A op Kindernet keek, maar nog nooit de Plaaggeest had gezien.
Ik ook ja, was ook de laatste serie die ik onder ogen kreeg. Ik kon de rest werkelijk dromen, en ineens zag ik nieuwe beeldenquote:Op dinsdag 15 juli 2025 01:02 schreef Frey het volgende:
[..]
Ik denk het, want ik heb de serie toen ook nooit op Kindernet gezien. En toen in 1996 de serie op dubbelvideo uitkwam, dacht ik in eerste instantie dat het om een nieuwe serie ging.
Ik hoorde pas in 2001 van de Plaaggeest en toen ik diegene hoorde praten over Adriaan die met zijn riem aan een hijskraan hangt, Bassie die achter een vrachtwagen loopt op de snelweg en in een badkuip over een meer wordt getrokken met een speedboat dacht ik dat hij aan het liegen was.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 00:24 schreef Claude_Viole het volgende:
Over de serie van de Plaaggeest? Is deze pas sinds eind jaren '90 / begin '00 voor het eerst op Kindernet uitgezonden? Ik had die toen nog nooit eerder gezien terwijl ik al vanaf 1992 al B&A op Kindernet keek, maar nog nooit de Plaaggeest had gezien.
De Kroon, Schatkaart en Diamant zijn ook jaren niet uitgezonden op Kindernet. Ik kreeg die pas in 2001 ofzo voor het eerst te zien. De Plaaggeest was juist een van de eerste die ik zag.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 00:24 schreef Claude_Viole het volgende:
Ik hoop (en neem eigenlijk aan) dat de man zegt: ‘UW vliegtuig vertrekt over 1;5 uur’.quote:Op woensdag 16 juli 2025 08:31 schreef TLC het volgende:
B&A boeken in n reisbureau tickets voor Lanzarote.. de man achter de balie 'u vliegtuig vertrekt over 1,5 uur'
![]()
Tijd zat blijkbaar, want na hen komt de Baron nog langs en die komt met z'n kornuiten ook nog op tijd in het vliegtuig.quote:Op woensdag 16 juli 2025 08:31 schreef TLC het volgende:
B&A boeken in n reisbureau tickets voor Lanzarote.. de man achter de balie 'u vliegtuig vertrekt over 1,5 uur'
![]()
Dus in die tijd moeten ze door het verkeer nog terug naar hun caravan, koffers pakken, naar t vliegveld, door de controles van de douane etc etc![]()
Kun je trouwens plassen op Lanzarote en dat je dan echt zo'n geiser krijgt ?
Aad heeft met zo ongeveer iedereen ruzie, toch?quote:Op maandag 14 juli 2025 16:41 schreef Writersright het volgende:
Interviews met de toen nog levende acteurs
Voor de rechtzaak niet. Toen had hij interviews op zijn site met aardig wat van de acteurs en hadden ze het over hoe leuk de opnames wel niet waren.quote:Op woensdag 16 juli 2025 08:38 schreef Halcon het volgende:
[..]
Aad heeft met zo ongeveer iedereen ruzie, toch?
Ook met Robin ?quote:Op woensdag 16 juli 2025 08:38 schreef Halcon het volgende:
[..]
Aad heeft met zo ongeveer iedereen ruzie, toch?
Met Robin kun je geen ruzie krijgen. Robin is een snoezepoes.quote:
Vind ik ook van Paul van Gorcum, trouwens. Van Gorchum ken ik niet dus ik weet niet hoe zijn stem klinkt of wat hij met B en A te maken heeft.quote:Op zondag 20 juli 2025 14:40 schreef Writersright het volgende:
Prachtige stem heeft van Gorchum ook. Zo zou naar luisterboeken van hem kunnen luisteren.
Mierenneuker, in de context lijkt mij vrij duidelijk over wie hij het heeftquote:Op zondag 20 juli 2025 17:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Vind ik ook van Paul van Gorcum, trouwens. Van Gorchum ken ik niet dus ik weet niet hoe zijn stem klinkt of wat hij met B en A te maken heeft.
Ik moet altijd lachen om die wedstrijd, compleet met scheidsrechter, op een veld van 5x10 meter. En die spelfout in W.V.O.S.K.N.T.L., die ook. En Bassie die z'n eigen stripboek leest. Gewoon reclame voor hun eigen merchandise, kan gewoonquote:Op maandag 28 juli 2025 10:13 schreef Writersright het volgende:
Jammer dat Lara niet in meer series zit. Ik snap dat het niet praktisch is qua de reisseries, maar ik vond haar echt wat toevoegen in de Schatkaart en Kroon. Het voelde voor mij ook natuurlijker als element dan Robin.
Al is de positie van hulptrainer, op het stoeltje naast het veld tijdens de wedstrijd tegen WVOKNTL natuurlijk hilarisch absurd
Evenals het feit dat het goedgekeurd werd dat een volwassen Clown/man als keeper mocht dienen in een jeugdelftal. En dan vervolgens klagen dat de kinderen van het andere team te oud zouden zijn en het niet eerlijk zou zijn.
Die doelen ook.quote:Op maandag 28 juli 2025 14:02 schreef Ceviche het volgende:
[..]
Ik moet altijd lachen om die wedstrijd, compleet met scheidsrechter, op een veld van 5x10 meter. En die spelfout in W.V.O.S.K.N.T.L., die ook. En Bassie die z'n eigen stripboek leest. Gewoon reclame voor hun eigen merchandise, kan gewoon
Aahwquote:Op maandag 28 juli 2025 13:47 schreef PeterKelder het volgende:
Ik lees net dat Aad Klaris afgelopen vrijdag is overleden
https://www.facebook.com/(...)ajRxk27KkqjP7vJuR6sl
Dat hele veld ziet er uit als een oorlogsgebied ipv een normaal grasveld.quote:
Vervelende manier waarop ook. Unieke muziek die hij maakte voor de series. Speels en met die typische 80's synthesizers. Heerlijk.quote:Op maandag 28 juli 2025 14:25 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
AahwDe man achter de prachtige muziek in mijn jeugd..
Ik heb altijd gedacht dat die in ingang aan de achterkant hadden. Dus het clubgebouw is in tweeën gesplitst waarvan de B&A boys links voor hun deur hebben en WVOSKNTL rechts achter. Van douches hadden ze alleen nog nooit gehoord. Denk ook dat de tegenstander het kom we gaan er weer tegenaan door de slechte isolatie gehoord heeft en ze geïntimideerd waren.quote:Op maandag 28 juli 2025 17:01 schreef Writersright het volgende:
[..]
Dat hele veld ziet er uit als een oorlogsgebied ipv een normaal grasveld.
En het is enorm lullig dat er alleen een kleedkamer is voor de B&A boys. W.V.O.S.K.N.T.L moest blijkbaar in de bosjes omkleden?
Dat had inderdaad gekund ja. Het is een beetje lastig zien, doordat het kleed"gebouw" volgens mij alleen een voor- en zijkant heeft.quote:Op maandag 28 juli 2025 17:08 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Ik heb altijd gedacht dat die in ingang aan de achterkant hadden. Dus het clubgebouw is in tweeën gesplitst waarvan de B&A boys links voor hun deur hebben en WVOSKNTL rechts achter. Van douches hadden ze alleen nog nooit gehoord. Denk ook dat de tegenstander het kom we gaan er weer tegenaan door de slechte isolatie gehoord heeft en ze geïntimideerd waren.
Aad is vast blij, want nu kan die originele muziek er weer onder.quote:Op maandag 28 juli 2025 17:03 schreef Writersright het volgende:
[..]
Vervelende manier waarop ook. Unieke muziek die hij maakte voor de series. Speels en met die typische 80's synthesizers. Heerlijk.
Ik ben benieuwd of Aad er nog iets over gaat zeggen maar ik vermoed van niet.
Die liepen naar de achterkant. Blijkbaar hadden die daar de ingang.quote:Op maandag 28 juli 2025 17:01 schreef Writersright het volgende:
[..]
Dat hele veld ziet er uit als een oorlogsgebied ipv een normaal grasveld.
En het is enorm lullig dat er alleen een kleedkamer is voor de B&A boys. W.V.O.S.K.N.T.L moest blijkbaar in de bosjes omkleden?
Nee, want de rechten liggen bij zijn productiemaatschappij en die zal overgegaan zijn naar de erven.quote:Op maandag 28 juli 2025 18:59 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Aad is vast blij, want nu kan die originele muziek er weer onder.
Aad vind vast wel weer een passende oplossing.quote:Op maandag 28 juli 2025 21:45 schreef W00fer het volgende:
[..]
Nee, want de rechten liggen bij zijn productiemaatschappij en die zal overgegaan zijn naar de erven.
Bovendien eindigt auteursrecht pas 70 jaar na de overlijdensdatum
https://www.auteursrecht.(...)van-het-auteursrecht
Bovendien heeft Klaris de mastertapes al teruggegeven
https://www.ad.nl/show/ov(...)e-eigendom~a39172ab/
https://www.trouw.nl/voor(...)3A%2F%2Fwww.ad.nl%2F
Dus ik denk niet dat de originele muziek er weer onder kan. Bovendien is het een kostbaar en tijdrovend proces om de inmiddels geremasterde series weer te voorzien van hermontages met de muziek.
Nou ja, het zou in theorie kunnen. Immers hebben ze vijf jaar geleden een compilatie geupload met alle originele leaders met de arrangementen van Klaris:quote:Op maandag 28 juli 2025 21:45 schreef W00fer het volgende:
[..]
Nee, want de rechten liggen bij zijn productiemaatschappij en die zal overgegaan zijn naar de erven.
Bovendien eindigt auteursrecht pas 70 jaar na de overlijdensdatum
https://www.auteursrecht.(...)van-het-auteursrecht
Bovendien heeft Klaris de mastertapes al teruggegeven
https://www.ad.nl/show/ov(...)e-eigendom~a39172ab/
https://www.trouw.nl/voor(...)3A%2F%2Fwww.ad.nl%2F
Dus ik denk niet dat de originele muziek er weer onder kan. Bovendien is het een kostbaar en tijdrovend proces om de inmiddels geremasterde series weer te voorzien van hermontages met de muziek.
Martijn werkt nu ook voor Ernst en Bobbie.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 10:57 schreef PeterKelder het volgende:
[..]
Nou ja, het zou in theorie kunnen. Immers hebben ze vijf jaar geleden een compilatie geupload met alle originele leaders met de arrangementen van Klaris:
Tijdrovend zou het wel kunnen zijn, maar ja, Martijn moet ook aan het werk gehouden worden en de Van Toors weten heus wel dat de melkkoe nog niet geheel leeg is gemolken en de die-hard fans wel willen dokken voor een box-set met alle 'originele' muziek onder de series
Goh, waarvoor laat Aad een LP maken met liedjes die al 8000 keer op cd en cassette zijn verschenen en die blijkbaar in eerste persing al na drie dagen uitverkocht was? Voor de enorme aanwas aan nieuwe fans?quote:Op dinsdag 29 juli 2025 15:23 schreef Writersright het volgende:
[..]
Martijn werkt nu ook voor Ernst en Bobbie.
Zelfs al hebben ze alle rechten nu gratis en is het makkelijk te monteren, dan nog denk ik niet dat Aad een hermontage laat doen. Waarvoor zou hij dat doen? Voor de paar oudere nostalgische fans?
De Smorenberg-versies zijn immers al zo'n 30 jaar de "definitieve" versies.
Zeg nooit nooit, of hoe zei Adriaan het op zijn site?quote:Op dinsdag 29 juli 2025 15:17 schreef W00fer het volgende:
Er komt geen boxset meer want ze zijn gestopt met DVD productie.
Mijn gokje: blu-ray, ook om dan te kunnen pronken met de verbeterde beeldkwaliteit. Maakt geen mallemoer uit dat dat medium ook al stervende is, zolang het maar geld oplevert voor de familie Van Toor. En die paar oudere nostalgische fans maken dat wel mogelijkquote:Er zijn helaas voorlopig ook geen plannen om de series op een eventuele andere fysieke drager uit te brengen.
Daar heb je inderdaad goede punten. Als er ook maar iets vann geld uit te knijpen is, dan gebeurt dat.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 18:58 schreef PeterKelder het volgende:
[..]
Goh, waarvoor laat Aad een LP maken met liedjes die al 8000 keer op cd en cassette zijn verschenen en die blijkbaar in eerste persing al na drie dagen uitverkocht was? Voor de enorme aanwas aan nieuwe fans?
Daarbij: vorig jaar is de Amerika-serie al volledig door de digitale wasstraat gehaald 'voor de toekomst' (en eerder werd de Schatkaart al goedkoop met AI opgeschaald) en schijnt het plan te zijn dat op termijn met alle series te gaan doen. In principe is dat voor streaming en uitzendingen op RTL Telekids of Pebble, maar daarmee worden die 'investeringen' niet terugverdiend.
Daarnaast hebben zij ook wel gezien dat de videobanden met de 'originele' muziek jarenlang voor grof geld op Marktplaats verkocht werden. Grof geld wat níet in de zakken van de clown en acrobaat en hun familie terecht is gekomen. Verwijt mij cynisme wat je wil, maar de broers hebben rustig afgewacht tot hun muzikale Plaaggeest van het toneel verdween om eventueel gezeik in de kiem te smoren. En het zal niet vandaag of morgen zijn, maar het zou mij niks verbazen als er binnen enkele jaren de aankondiging komt voor een Ultieme Collectie met alle series digitaal opgepoetst á la de nieuwste Amerika-remaster en met de originele arrangementen en muziek van Klaris eronder, desnoods als audio-optie náást die van Smorenburg.
Hoeveel DVD perserijen zijn er nog in Nederland, laten we daar eens beginnen?quote:Op dinsdag 29 juli 2025 18:58 schreef PeterKelder het volgende:
[..]
Goh, waarvoor laat Aad een LP maken met liedjes die al 8000 keer op cd en cassette zijn verschenen en die blijkbaar in eerste persing al na drie dagen uitverkocht was? Voor de enorme aanwas aan nieuwe fans?
Daarbij: vorig jaar is de Amerika-serie al volledig door de digitale wasstraat gehaald 'voor de toekomst' (en eerder werd de Schatkaart al goedkoop met AI opgeschaald) en schijnt het plan te zijn dat op termijn met alle series te gaan doen. In principe is dat voor streaming en uitzendingen op RTL Telekids of Pebble, maar daarmee worden die 'investeringen' niet terugverdiend.
Daarnaast hebben zij ook wel gezien dat de videobanden met de 'originele' muziek jarenlang voor grof geld op Marktplaats verkocht werden. Grof geld wat níet in de zakken van de clown en acrobaat en hun familie terecht is gekomen. Verwijt mij cynisme wat je wil, maar de broers hebben rustig afgewacht tot hun muzikale Plaaggeest van het toneel verdween om eventueel gezeik in de kiem te smoren. En het zal niet vandaag of morgen zijn, maar het zou mij niks verbazen als er binnen enkele jaren de aankondiging komt voor een Ultieme Collectie met alle series digitaal opgepoetst á la de nieuwste Amerika-remaster en met de originele arrangementen en muziek van Klaris eronder, desnoods als audio-optie náást die van Smorenburg.
[..]
Zeg nooit nooit, of hoe zei Adriaan het op zijn site?
[..]
Mijn gokje: blu-ray, ook om dan te kunnen pronken met de verbeterde beeldkwaliteit. Maakt geen mallemoer uit dat dat medium ook al stervende is, zolang het maar geld oplevert voor de familie Van Toor. En die paar oudere nostalgische fans maken dat wel mogelijk
En met Sweetey ?quote:Op donderdag 31 juli 2025 08:17 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat misschien nog net niet. Met Lara en de papegaai van de Baron misschien ook niet.
Je bent even vergeten dat Adriaan ook voor vele andere artiesten numbers schreef componeerde, de series zelf monteerde, regie en camerawerk deed, locatiescouten, productie, merchandise, promotie, circus, TV shows.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 14:04 schreef Mr.Pomtip het volgende:
Die muziek in Bassie en Adriaan blijft een raar verhaal. Componist Aad Klaris is dus onlangs overleden. Hij deed de muziek voor de serie, maar tegelijk werd ook bestaande muziek gebruikt, waaronder Tubular Bells en Theme of Halloween, etc. Op een bepaald moment in de jaren 90 kregen Aad en Adriaan ruzie. Ook in kader van rechten op de bestaande muziek werd Bert Smorenburg aangetrokken om alle muziek te vervangen.
Maar hoe zit het nou echt? Adriaan beweert dat hij de muziek zelf schreef. Er zijn zelfs interviews waarin Adriaan lijkt aan te geven dat Bert Smorenburg hem heel goed aanvoelde terwijl hij zijn ideeën over de muziek aangaf, maar Bert kwam pas in beeld ruim ná de laatste serie. Dat was dus niet met Bert, maar met Aad. Nu hij is overleden lees je weer dat Aad Klaris ook schreef, ook voor anderen dan Bassie en Adriaan. Tegelijk schudt een acrobaat zonder muziekachtergrond de nummers makkelijk uit zijn mouw? Aad Klaris gaf aan dat hij trots was op zijn aandeel in de series, maar zijn naam werd sinds de ruzie nooit meer genoemd. Zoveelste geval van meningsverschillen, waar de broers Van Toor niet tegen kunnen. Voor iedereen die hen tegenspreekt is er een poging om onder het tapijt geveegd te worden, zelfs voor trouwe collega's zoals Paul van Gorcum. Adriaan benadrukt maar wat graag dat hij de (eerste) baron was. Over Paul praat hij niet graag.
Dus wat is er aan de hand? Is Aad Klaris van de hand gedaan, om vervolgens alle eer zelf in te nemen? Dat Bert Smorenburg de enige componist is, die ooit voor de series gewerkt heeft? In dat kader zit er nog heel wat van Aad Klaris' muziek in de serie, vooral als ze gaan zingen, toch? Alles om rechten en centen, maar het lijkt haast of hier sprake is van een gejat repertoire! De muziek van Bert Smorenburg is zoals de intro: ooit begon het vrolijk en gezellig, met echt (klinkende) instrumenten (ik mis vooral die kenmerkende circusachtige bellen). Nu begint het met een simpel "alles is voor Bassie", wat dezelfde melodie is als "Na-na-na-na-na-na! (zo van: lekker puh!)" Er is ingeleverd op sfeer. Sommige deuntjes zijn korte loopjes, die bijna als 8-bit digitale muziek klinken. Lopen ze in Griekenland en wat hoor je? Thema Indiaan. Ja, dat past er echt goed bij...
Dus? Wat is nou van Adriaan? Wat is van Aad? Wat is van Bert? Het is niet meer te volgen, maar het is jammer dat het is misgegaan tussen Adriaan en Aad Klaris destijds. Niet dat alles wat Bert Smorenburg deed bij voorbaat niet goed is, maar het was vooral nadoen, naar voorbeeld van Aad (met goedkope digitale instrumenten). Als het er nou beter op was geworden, maar het klinkt vooral als afgunst vanuit Adriaan.
Dat is het bizarre van de persoon Aad van Toor. Hij heeft ongelooflijk veel gedaan, bereikt en gemaakt. Veel om trots op te zijn.quote:Op zaterdag 2 augustus 2025 04:14 schreef W00fer het volgende:
[..]
Je bent even vergeten dat Adriaan ook voor vele andere artiesten numbers schreef componeerde, de series zelf monteerde, regie en camerawerk deed, locatiescouten, productie, merchandise, promotie, circus, TV shows.
Wat hebben we tegenwoordig? Influencers die dropshippen
Adriaan is een manusje van alles en dat zijn er niet veel meer.
Vanuit zijn oogpunt had hij altijd een fijne, collegiale band met die acteurs en hebben ze hem een beetje gebackstabt, waardoor alle leuke herinneringen uit die tijd achteraf ook verkleurd worden. Ergens snap ik het wel een beetje. Neemt niet weg dat er natuurlijk ook een objectieve vertelling der gebeurtenissen bestaat die we niet kennen.quote:Op zaterdag 2 augustus 2025 11:20 schreef Writersright het volgende:
[..]
Dat is het bizarre van de persoon Aad van Toor. Hij heeft ongelooflijk veel gedaan, bereikt en gemaakt. Veel om trots op te zijn.
Desondanks blaft hij ex-collega's graag af (helemaal post-rechtzaak) en lijken dingen die fout gingen altijd de schuld van anderen te zijn, zij het de Tros, zij het ex-collega's. Als je hem gelooft is iedereen tegen hem.
Die walkie talkies die ze gebruiken had ik vroeger als kind ookquote:Op zaterdag 2 augustus 2025 17:32 schreef Lord_Vetinari het volgende:
B100 is ook geen licht, overigens. Als hij de walkman van Bassie vindt, gebruikt hij hem gewoon, terwijl hij weet dat er een zendertje in zit en dat hij dus valse info naar de Baron stuurt.
COM-poort?quote:Op zaterdag 2 augustus 2025 19:45 schreef TLC het volgende:
[..]
Die walkie talkies die ze gebruiken had ik vroeger als kind ook![]()
Hoe zouden ze Robin eigenlijk aansluiten op de computer van Danny ?
Op Lanzarote is ook te zien dat Robin een uitstekende buikspreker isquote:Op zaterdag 2 augustus 2025 21:24 schreef Writersright het volgende:
Robin heeft sowieso een scanner/tekstherkenning aan boord. Daardoor kon hij dat spoorboekje zo snel inlezen.
Jezus, Robin!
Er zijn er genoeg die enorm veel bereikt hebben in de geschiedenis en over zich heen lieten lopen, het werk lieten stelen. Kijk maar naar de wiskundige genieen die op een zolderkamer iets uitvonden of in de medische wetenschap iets geniaals uitvonden en nooit 1 rooie cent kregen qua patenten. Kijk naar de vele muzikanten die hun ziel verkochten aan een graaiende platenmaatschappij die er miljoenen op pakt.quote:Op zaterdag 2 augustus 2025 11:20 schreef Writersright het volgende:
[..]
Dat is het bizarre van de persoon Aad van Toor. Hij heeft ongelooflijk veel gedaan, bereikt en gemaakt. Veel om trots op te zijn.
Desondanks blaft hij ex-collega's graag af (helemaal post-rechtzaak) en lijken dingen die fout gingen altijd de schuld van anderen te zijn, zij het de Tros, zij het ex-collega's. Als je hem gelooft is iedereen tegen hem.
De lire kende toch hyperdeflatie toen?quote:Op zaterdag 2 augustus 2025 13:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En Italie was wel erg goedkoop in die dagen. Ze konden met 160 gulden op de scooter door Italie, een hotel nemen, uitgebreid eten en blijkbaar ook tickets naar huis kopen. Twee keer zelfs.
Paul van Gorcum is nu bezig met de stem van Bommelwereld, het nieuwe pretpark wat in 2026 opent.quote:Op zaterdag 2 augustus 2025 15:35 schreef Writersright het volgende:
Ik begrijp dat hij zich verraden voelt. Kom niet aan Aad zijn geld.
Er is echter een verschil tussen verraden voelen en geschiedenis herschrijven.
Zo had hij eerst mooie verhalen over hoe leuk het was om met de drie boeven-acteurs in America te werken. Hard gewerkt, gezellig, allemaal goed. Post-rechtzaak zijn het opeens vreselijke mensen die weigerden om mee te werken, tot op het arrogante van ze toe.
Dat ze onprofessioneel zijn komt ook alleen uit de hoek van Aad. Het is niet dat ik brede research heb gedaan, maar over Paul van Gorcum heb ik weinig gehoord van andere producties of acteurs dat hij zo'n nare man is om mee te werken.
Over hem gesproken, het is echt verbijsterend wat Paul allemaal heeft gedaan. Hij is wellicht het meest bekend van Gargamel en de Baron, maar hij heeft echt veel gedaan. Enorm veel nasynchronisatie en tevens live action. En uiteraard mooi vereeuwigd in de Efteling als een andere baron. Ook zag ik hem deze week in een aflevering van Floris als redelijk jonge(re) man opduiken. Die stem is onmiskenbaar. Voor de kenners duiken Frans Kokshoorn (Boevenbaas 2) en Johan Sirag (Schandebakker) ook in die serie op trouwens.
Daar was volgens mij eerder ook een video van gepost hier. Ik ben benieuwd in hoeverre dat park aan gaat slaan, en hoe het uitpakt dat de toch wat verouderde Olivier B. Bommel licentie gebruikt wordt. Ik hoop dat het een succes wordt, concurrentie is nooit verkeerd in die business.quote:Op zondag 3 augustus 2025 03:34 schreef W00fer het volgende:
[..]
Paul van Gorcum is nu bezig met de stem van Bommelwereld, het nieuwe pretpark wat in 2026 opent.
Oktober dit jaar alquote:Op zondag 3 augustus 2025 03:34 schreef W00fer het volgende:
[..]
Paul van Gorcum is nu bezig met de stem van Bommelwereld, het nieuwe pretpark wat in 2026 opent.
quote:Op zondag 3 augustus 2025 18:11 schreef JOO het volgende:
[ afbeelding ]
Een week na Aad Klaris zijn overlijden brengt Aad van Toor deze cd uit.
Betreft de gezongen liedjes (dus niet deze cd) in de televisieseries, vraag ik mij af, wanneer je samen een lied hebt geschreven én gearrangeerd, wat volgens mij het geval is bij alle taalliedjes, of je zomaar iemand anders nieuwe arrangementen mag laten inspelen om uit te brengen. Dus of het wel kan van de auteurswet. Al begreep ik uit het interview met Klaris dat zijn vrouw had gezegd laat het gaan ze zijn de stress niet waard.
Tracklistquote:Op zondag 3 augustus 2025 18:11 schreef JOO het volgende:
[ afbeelding ]
Een week na Aad Klaris zijn overlijden brengt Aad van Toor deze cd uit.
Betreft de gezongen liedjes (dus niet deze cd) in de televisieseries, vraag ik mij af, wanneer je samen een lied hebt geschreven én gearrangeerd, wat volgens mij het geval is bij alle taalliedjes, of je zomaar iemand anders nieuwe arrangementen mag laten inspelen om uit te brengen. Dus of het wel kan van de auteurswet. Al begreep ik uit het interview met Klaris dat zijn vrouw had gezegd laat het gaan ze zijn de stress niet waard.
Ik denk dat het uitbrengen net na Aad Klaris' dood toeval is. Dat zeggende vraag ik me af of ze veel van dit soort CD's verkopen. Blijkbaar deed de zomersingle het goed?quote:Tracklist:
01. THEMA OPDRACHT
02. THEMA FRANKRIJK
03. BOEVENTUNE
04. THEMA WALES
05. DREIGING LANGZAAM
06. THEMA PORTUGAL
07. THEMA ACHTERVOLGING
08. THEMA IERLAND
09. OPLOPENDE DREIGING
10. THEMA ITALIË
11. DREIGENDE DRUMS
12. THEMA DUITSLAND