Hoeveel DVD perserijen zijn er nog in Nederland, laten we daar eens beginnen?quote:Op dinsdag 29 juli 2025 18:58 schreef PeterKelder het volgende:
[..]
Goh, waarvoor laat Aad een LP maken met liedjes die al 8000 keer op cd en cassette zijn verschenen en die blijkbaar in eerste persing al na drie dagen uitverkocht was? Voor de enorme aanwas aan nieuwe fans?
Daarbij: vorig jaar is de Amerika-serie al volledig door de digitale wasstraat gehaald 'voor de toekomst' (en eerder werd de Schatkaart al goedkoop met AI opgeschaald) en schijnt het plan te zijn dat op termijn met alle series te gaan doen. In principe is dat voor streaming en uitzendingen op RTL Telekids of Pebble, maar daarmee worden die 'investeringen' niet terugverdiend.
Daarnaast hebben zij ook wel gezien dat de videobanden met de 'originele' muziek jarenlang voor grof geld op Marktplaats verkocht werden. Grof geld wat níet in de zakken van de clown en acrobaat en hun familie terecht is gekomen. Verwijt mij cynisme wat je wil, maar de broers hebben rustig afgewacht tot hun muzikale Plaaggeest van het toneel verdween om eventueel gezeik in de kiem te smoren. En het zal niet vandaag of morgen zijn, maar het zou mij niks verbazen als er binnen enkele jaren de aankondiging komt voor een Ultieme Collectie met alle series digitaal opgepoetst á la de nieuwste Amerika-remaster en met de originele arrangementen en muziek van Klaris eronder, desnoods als audio-optie náást die van Smorenburg.
[..]
Zeg nooit nooit, of hoe zei Adriaan het op zijn site?
[..]
Mijn gokje: blu-ray, ook om dan te kunnen pronken met de verbeterde beeldkwaliteit. Maakt geen mallemoer uit dat dat medium ook al stervende is, zolang het maar geld oplevert voor de familie Van Toor. En die paar oudere nostalgische fans maken dat wel mogelijk
En met Sweetey ?quote:Op donderdag 31 juli 2025 08:17 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat misschien nog net niet. Met Lara en de papegaai van de Baron misschien ook niet.
Je bent even vergeten dat Adriaan ook voor vele andere artiesten numbers schreef componeerde, de series zelf monteerde, regie en camerawerk deed, locatiescouten, productie, merchandise, promotie, circus, TV shows.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 14:04 schreef Mr.Pomtip het volgende:
Die muziek in Bassie en Adriaan blijft een raar verhaal. Componist Aad Klaris is dus onlangs overleden. Hij deed de muziek voor de serie, maar tegelijk werd ook bestaande muziek gebruikt, waaronder Tubular Bells en Theme of Halloween, etc. Op een bepaald moment in de jaren 90 kregen Aad en Adriaan ruzie. Ook in kader van rechten op de bestaande muziek werd Bert Smorenburg aangetrokken om alle muziek te vervangen.
Maar hoe zit het nou echt? Adriaan beweert dat hij de muziek zelf schreef. Er zijn zelfs interviews waarin Adriaan lijkt aan te geven dat Bert Smorenburg hem heel goed aanvoelde terwijl hij zijn ideeën over de muziek aangaf, maar Bert kwam pas in beeld ruim ná de laatste serie. Dat was dus niet met Bert, maar met Aad. Nu hij is overleden lees je weer dat Aad Klaris ook schreef, ook voor anderen dan Bassie en Adriaan. Tegelijk schudt een acrobaat zonder muziekachtergrond de nummers makkelijk uit zijn mouw? Aad Klaris gaf aan dat hij trots was op zijn aandeel in de series, maar zijn naam werd sinds de ruzie nooit meer genoemd. Zoveelste geval van meningsverschillen, waar de broers Van Toor niet tegen kunnen. Voor iedereen die hen tegenspreekt is er een poging om onder het tapijt geveegd te worden, zelfs voor trouwe collega's zoals Paul van Gorcum. Adriaan benadrukt maar wat graag dat hij de (eerste) baron was. Over Paul praat hij niet graag.
Dus wat is er aan de hand? Is Aad Klaris van de hand gedaan, om vervolgens alle eer zelf in te nemen? Dat Bert Smorenburg de enige componist is, die ooit voor de series gewerkt heeft? In dat kader zit er nog heel wat van Aad Klaris' muziek in de serie, vooral als ze gaan zingen, toch? Alles om rechten en centen, maar het lijkt haast of hier sprake is van een gejat repertoire! De muziek van Bert Smorenburg is zoals de intro: ooit begon het vrolijk en gezellig, met echt (klinkende) instrumenten (ik mis vooral die kenmerkende circusachtige bellen). Nu begint het met een simpel "alles is voor Bassie", wat dezelfde melodie is als "Na-na-na-na-na-na! (zo van: lekker puh!)" Er is ingeleverd op sfeer. Sommige deuntjes zijn korte loopjes, die bijna als 8-bit digitale muziek klinken. Lopen ze in Griekenland en wat hoor je? Thema Indiaan. Ja, dat past er echt goed bij...
Dus? Wat is nou van Adriaan? Wat is van Aad? Wat is van Bert? Het is niet meer te volgen, maar het is jammer dat het is misgegaan tussen Adriaan en Aad Klaris destijds. Niet dat alles wat Bert Smorenburg deed bij voorbaat niet goed is, maar het was vooral nadoen, naar voorbeeld van Aad (met goedkope digitale instrumenten). Als het er nou beter op was geworden, maar het klinkt vooral als afgunst vanuit Adriaan.
Dat is het bizarre van de persoon Aad van Toor. Hij heeft ongelooflijk veel gedaan, bereikt en gemaakt. Veel om trots op te zijn.quote:Op zaterdag 2 augustus 2025 04:14 schreef W00fer het volgende:
[..]
Je bent even vergeten dat Adriaan ook voor vele andere artiesten numbers schreef componeerde, de series zelf monteerde, regie en camerawerk deed, locatiescouten, productie, merchandise, promotie, circus, TV shows.
Wat hebben we tegenwoordig? Influencers die dropshippen
Adriaan is een manusje van alles en dat zijn er niet veel meer.
Vanuit zijn oogpunt had hij altijd een fijne, collegiale band met die acteurs en hebben ze hem een beetje gebackstabt, waardoor alle leuke herinneringen uit die tijd achteraf ook verkleurd worden. Ergens snap ik het wel een beetje. Neemt niet weg dat er natuurlijk ook een objectieve vertelling der gebeurtenissen bestaat die we niet kennen.quote:Op zaterdag 2 augustus 2025 11:20 schreef Writersright het volgende:
[..]
Dat is het bizarre van de persoon Aad van Toor. Hij heeft ongelooflijk veel gedaan, bereikt en gemaakt. Veel om trots op te zijn.
Desondanks blaft hij ex-collega's graag af (helemaal post-rechtzaak) en lijken dingen die fout gingen altijd de schuld van anderen te zijn, zij het de Tros, zij het ex-collega's. Als je hem gelooft is iedereen tegen hem.
Die walkie talkies die ze gebruiken had ik vroeger als kind ookquote:Op zaterdag 2 augustus 2025 17:32 schreef Lord_Vetinari het volgende:
B100 is ook geen licht, overigens. Als hij de walkman van Bassie vindt, gebruikt hij hem gewoon, terwijl hij weet dat er een zendertje in zit en dat hij dus valse info naar de Baron stuurt.
COM-poort?quote:Op zaterdag 2 augustus 2025 19:45 schreef TLC het volgende:
[..]
Die walkie talkies die ze gebruiken had ik vroeger als kind ook![]()
Hoe zouden ze Robin eigenlijk aansluiten op de computer van Danny ?
Op Lanzarote is ook te zien dat Robin een uitstekende buikspreker isquote:Op zaterdag 2 augustus 2025 21:24 schreef Writersright het volgende:
Robin heeft sowieso een scanner/tekstherkenning aan boord. Daardoor kon hij dat spoorboekje zo snel inlezen.
Jezus, Robin!
Er zijn er genoeg die enorm veel bereikt hebben in de geschiedenis en over zich heen lieten lopen, het werk lieten stelen. Kijk maar naar de wiskundige genieen die op een zolderkamer iets uitvonden of in de medische wetenschap iets geniaals uitvonden en nooit 1 rooie cent kregen qua patenten. Kijk naar de vele muzikanten die hun ziel verkochten aan een graaiende platenmaatschappij die er miljoenen op pakt.quote:Op zaterdag 2 augustus 2025 11:20 schreef Writersright het volgende:
[..]
Dat is het bizarre van de persoon Aad van Toor. Hij heeft ongelooflijk veel gedaan, bereikt en gemaakt. Veel om trots op te zijn.
Desondanks blaft hij ex-collega's graag af (helemaal post-rechtzaak) en lijken dingen die fout gingen altijd de schuld van anderen te zijn, zij het de Tros, zij het ex-collega's. Als je hem gelooft is iedereen tegen hem.
De lire kende toch hyperdeflatie toen?quote:Op zaterdag 2 augustus 2025 13:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En Italie was wel erg goedkoop in die dagen. Ze konden met 160 gulden op de scooter door Italie, een hotel nemen, uitgebreid eten en blijkbaar ook tickets naar huis kopen. Twee keer zelfs.
Paul van Gorcum is nu bezig met de stem van Bommelwereld, het nieuwe pretpark wat in 2026 opent.quote:Op zaterdag 2 augustus 2025 15:35 schreef Writersright het volgende:
Ik begrijp dat hij zich verraden voelt. Kom niet aan Aad zijn geld.
Er is echter een verschil tussen verraden voelen en geschiedenis herschrijven.
Zo had hij eerst mooie verhalen over hoe leuk het was om met de drie boeven-acteurs in America te werken. Hard gewerkt, gezellig, allemaal goed. Post-rechtzaak zijn het opeens vreselijke mensen die weigerden om mee te werken, tot op het arrogante van ze toe.
Dat ze onprofessioneel zijn komt ook alleen uit de hoek van Aad. Het is niet dat ik brede research heb gedaan, maar over Paul van Gorcum heb ik weinig gehoord van andere producties of acteurs dat hij zo'n nare man is om mee te werken.
Over hem gesproken, het is echt verbijsterend wat Paul allemaal heeft gedaan. Hij is wellicht het meest bekend van Gargamel en de Baron, maar hij heeft echt veel gedaan. Enorm veel nasynchronisatie en tevens live action. En uiteraard mooi vereeuwigd in de Efteling als een andere baron. Ook zag ik hem deze week in een aflevering van Floris als redelijk jonge(re) man opduiken. Die stem is onmiskenbaar. Voor de kenners duiken Frans Kokshoorn (Boevenbaas 2) en Johan Sirag (Schandebakker) ook in die serie op trouwens.
Daar was volgens mij eerder ook een video van gepost hier. Ik ben benieuwd in hoeverre dat park aan gaat slaan, en hoe het uitpakt dat de toch wat verouderde Olivier B. Bommel licentie gebruikt wordt. Ik hoop dat het een succes wordt, concurrentie is nooit verkeerd in die business.quote:Op zondag 3 augustus 2025 03:34 schreef W00fer het volgende:
[..]
Paul van Gorcum is nu bezig met de stem van Bommelwereld, het nieuwe pretpark wat in 2026 opent.
Oktober dit jaar alquote:Op zondag 3 augustus 2025 03:34 schreef W00fer het volgende:
[..]
Paul van Gorcum is nu bezig met de stem van Bommelwereld, het nieuwe pretpark wat in 2026 opent.
quote:Op zondag 3 augustus 2025 18:11 schreef JOO het volgende:
[ afbeelding ]
Een week na Aad Klaris zijn overlijden brengt Aad van Toor deze cd uit.
Betreft de gezongen liedjes (dus niet deze cd) in de televisieseries, vraag ik mij af, wanneer je samen een lied hebt geschreven én gearrangeerd, wat volgens mij het geval is bij alle taalliedjes, of je zomaar iemand anders nieuwe arrangementen mag laten inspelen om uit te brengen. Dus of het wel kan van de auteurswet. Al begreep ik uit het interview met Klaris dat zijn vrouw had gezegd laat het gaan ze zijn de stress niet waard.
Tracklistquote:Op zondag 3 augustus 2025 18:11 schreef JOO het volgende:
[ afbeelding ]
Een week na Aad Klaris zijn overlijden brengt Aad van Toor deze cd uit.
Betreft de gezongen liedjes (dus niet deze cd) in de televisieseries, vraag ik mij af, wanneer je samen een lied hebt geschreven én gearrangeerd, wat volgens mij het geval is bij alle taalliedjes, of je zomaar iemand anders nieuwe arrangementen mag laten inspelen om uit te brengen. Dus of het wel kan van de auteurswet. Al begreep ik uit het interview met Klaris dat zijn vrouw had gezegd laat het gaan ze zijn de stress niet waard.
Ik denk dat het uitbrengen net na Aad Klaris' dood toeval is. Dat zeggende vraag ik me af of ze veel van dit soort CD's verkopen. Blijkbaar deed de zomersingle het goed?quote:Tracklist:
01. THEMA OPDRACHT
02. THEMA FRANKRIJK
03. BOEVENTUNE
04. THEMA WALES
05. DREIGING LANGZAAM
06. THEMA PORTUGAL
07. THEMA ACHTERVOLGING
08. THEMA IERLAND
09. OPLOPENDE DREIGING
10. THEMA ITALIË
11. DREIGENDE DRUMS
12. THEMA DUITSLAND