Sure,quote:Op zaterdag 17 mei 2025 10:44 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Soms kan het ook allebei waar zijn. Ik vind bijvoorbeeld alle partijen in dit conflict totaal geschift. Allemaal fundamentalistische religekkies zijn het.
Ik heb het woord terrorist helemaal niet gebruikt volgens mijquote:Op zaterdag 17 mei 2025 15:46 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dus elke Palestijn is een terrorist?
Elke Rus is een terrorist?
En elke Nederlander is een racist omdat we een racistisch kabinet hebben?
Zo werkt het niet....
Doe woordt ook nog even corrigerenquote:Op zaterdag 17 mei 2025 15:49 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ik heb het woordt terrorist helemaal niet gebruikt volgens mij
Israel is in een oorlog verwikkeld met Hamas, Hamas is de baas in de Gazastrook
Maw Israel en de Palestijnen hebben mot met elkaar
Juist wel, Arabieren (en dan vooral Arabische moslims) zijn hier natuurlijk het grote probleem. Zij zijn dit langere conflict en elke oplaaiing daarbinnen begonnen.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 15:42 schreef bianconeri het volgende:
[..]
[..]
Dat zegt letterlijk niemand....
Moslims hebben ook genoeg schuld aan dingen.
Alleen niet aan deze oorlog.
Goede vraag, wat hebben die nog voor zin gezien het feit dat Islamisten deze zoveel schenden?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 15:45 schreef Chadi het volgende:
[..]
Wat hebben internationale verdragen en overeenkomsten dan nog voor zin?
Ehm nee, om te schetsen wat de aard van de Hamasminnende Palestijnen is. Jouw enige doel in topics is om continu stropoppen op te tuigen die een weerspiegeling zijn van je eigen hokjesdenken, rancune en haat. Dat hoeft niet hoor.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 13:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Een context schetsen om de acties van Israel recht te praten ja.
Okquote:
Omdat ze nul vertrouwen hebben in Isral dat het daarna goed komt. Logisch. Hamas doet de Palestijnen kwaad maar Isral doet de Palestijnen nog meer kwaad. Hamas is een bullebak maar tenminste wel een bullebak die terugvecht tegen een nog grotere bullebak. Zo moet je het zien.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 14:51 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Mooi dat er een nieuwe onderzoek uit is, de laatste was van bijna een jaar terug.
Maar een ruime meerderheid wil dus nog altijd niet dat de wapens worden neergelegd en ook niet dat de Hamas kopstukken worden verwijderd. Je verwacht het niet![]()
[ afbeelding ]
Ja ja, we kennen jou inmiddels wel.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 15:54 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Juist wel, Arabieren (en dan vooral Arabische moslims) zijn hier natuurlijk het grote probleem. Zij zijn dit langere conflict en elke oplaaiing daarbinnen begonnen.
Hou toch op.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 16:00 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ehm nee, om te schetsen wat de aard van de Hamasminnende Palestijnen is. Jouw enige doel in topics is om continu stropoppen op te tuigen die een weerspiegeling zijn van je eigen hokjesdenken, rancune en haat. Dat hoeft niet hoor.
Zou jij daar wel vertrouwen in hebben dan?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 14:51 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Mooi dat er een nieuwe onderzoek uit is, de laatste was van bijna een jaar terug.
Maar een ruime meerderheid wil dus nog altijd niet dat de wapens worden neergelegd en ook niet dat de Hamas kopstukken worden verwijderd. Je verwacht het niet![]()
[ afbeelding ]
Nee hoor, het is niet begrijpelijk, het is verwerpelijk en toont de ware aard van Palestijnse cultuur. Het zijn vooral de Palestijnen die zichzelf kwaad doen. Isral heeft reageert slechts op het Palestijnse terrorisme gericht op het land en diens burgers.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 16:07 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Omdat ze nul vertrouwen hebben in Isral dat het daarna goed komt. Logisch. Hamas doet de Palestijnen kwaad maar Isral doet de Palestijnen nog meer kwaad. Hamas is een bullebak maar tenminste wel een bullebak die terugvecht tegen een nog grotere bullebak. Zo moet je het zien.
Isral zal zich van zijn goede kant moeten laten zien en concessies doen om ervoor te zorgen dat men op termijn Hamas meer haat dan Isral (zal veel tijd kosten, maar het is de enige juiste weg).
Nouja dat is natuurlijk makkelijk. Om iets maar een oorlog te bestempelen en dan te zeggen okay nu mag ik iedereen neermaaien. Israel zal zich als zogenaamd westers land dat betrekkingen met ons wil toch meer aan het oorlogsrecht moeten houden. Gewoon letterlijk alles platgooien en dan claimen het was Hamas, tja dat vind ik niet te verdedigen. Maar als dat wel te verdedigen is, dan is er toch niks vreselijks aan 7 oktober. Dat is dan pech hebben voor die Israeliers dat ze vermoord werden om het misdadige beleid van hun regering.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 14:44 schreef sp3c het volgende:
[..]
Niet helemaal waar en is ook niet wat ik zeg
Het is nu eenmaal oorlog en dan ga ik niet eerst om een lidmaatschapskaartje vragen als iemand op me staat te schieten
Dan zullen er slachtoffers vallen die niet heel veel op hebben met Hamas, dat is dan pech hebben
Nee je draait het om. Israel is enkel groter te geworden sinds de oprichting. Het is Israel die steeds meer escaleert. Dat jij daar volledig blind voor bent weten we inmiddels. Dat je constant de ware aard van Palestijnen door en door verrot noemt is ziek. Ik zou dat nevernooit claimen over Israeliers want het zijn gewoon mensen. Iets wat jij stelselmatig probeert te verdoezelen.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 16:47 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee hoor, het is niet begrijpelijk, het is verwerpelijk en toont de ware aard van Palestijnse cultuur. Het zijn vooral de Palestijnen die zichzelf kwaad doen. Isral heeft reageert slechts op het Palestijnse terrorisme gericht op het land en diens burgers.
De bullebakken in deze regio zijn dan ook de Palestijnen zelf, die al decennia proberen een ander land en volk te vernietigen.
Dit was zelf al bezig voor de oprichting van Isral. Het is dan ook niet dat Isral concessies moet doen, de Palestijnen moeten de wapens neerleggen, de gijzelaars vrijlaten en Isral als land erkennen.
Jij blijft dit maar omdraaien en jezelf zo voorhouden dat je aan de juiste kant van de geschiedenis staat. Maar kiezen voor een verwerpelijke cultuur van moslimfundamentalisme, antisemitisme en martelaarschap is niet de juiste kant.
Geen.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 15:45 schreef Chadi het volgende:
[..]
Waarom is Isral groter geworden? Dat begint al met de burgeroorlog en onafhankelijkheidsoorlog van 1947 en 1948, toen de Palestijnen en omringende Arabische Islamitische landen het net opgerichte Isral aanvielen maar verloren.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 17:22 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee je draait het om. Israel is enkel groter te geworden sinds de oprichting. Het is Israel die steeds meer escaleert. Dat jij daar volledig blind voor bent weten we inmiddels. Dat je constant de ware aard van Palestijnen door en door verrot noemt is ziek. Ik zou dat nevernooit claimen over Israeliers want het zijn gewoon mensen. Iets wat jij stelselmatig probeert te verdoezelen.
Nee hoor, ik benoem de ware aard van de Palestijnse cultuur. Dat staat er ook duidelijk.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 17:22 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee je draait het om. Israel is enkel groter te geworden sinds de oprichting. Het is Israel die steeds meer escaleert. Dat jij daar volledig blind voor bent weten we inmiddels. Dat je constant de ware aard van Palestijnen door en door verrot noemt is ziek. Ik zou dat nevernooit claimen over Israeliers want het zijn gewoon mensen. Iets wat jij stelselmatig probeert te verdoezelen.
Als je met geweld oorspronkelijke bewoners verdrijft, moet je niet verrast zijn dat die bewoners later geweld tegen jou gebruiken. Israel is uitgebreid ten koste van anderen. Dat Israel sterker is door westerse steun geeft ze niet het recht om maar lukraak land te jatten. Ze denken blijkbaar van wel zie de misdadige nederzettingen politiek.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 17:36 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Waarom is Isral groter geworden? Dat begint al met de burgeroorlog en onafhankelijkheidsoorlog van 1947 en 1948, toen de Palestijnen en omringende Arabische Islamitische landen het net opgerichte Isral aanvielen maar verloren.
Waarom kreeg Isral de Westelijke Jordaanoever en de Golanhoogvlakte? Door de Zesdaagse Oorlog waarbij omringende landen Isral weer eens aanvielen maar verloren. Jordani wilde nadien de Westelijke Jordaanoever ook niet meer terug.
Jouw argumenten slaan dus helemaal nergens op en tonen zelfs aan waar de kern van dit probleem zit: Arabische agressie. Ik benoem slechts de feitelijke historie, jij vecht tegen feiten en legt mij woorden in de mond.
[..]
Nee hoor, ik benoem de ware aard van de Palestijnse cultuur. Dat staat er ook duidelijk.
Sinds 1948 heeft Isral alleen gereageerd, nooit geageerd en keer op keer aan het langste eind getrokken. In 2006 kreeg men Gaza en als dank schiet men tienduizend raketten af maar Isral is de grote agressor.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 17:22 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dat zeg ik allemaal niet dus ga ik verder ook niet op in hoor, rare reactiequote:Op zaterdag 17 mei 2025 17:19 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nouja dat is natuurlijk makkelijk. Om iets maar een oorlog te bestempelen en dan te zeggen okay nu mag ik iedereen neermaaien. Israel zal zich als zogenaamd westers land dat betrekkingen met ons wil toch meer aan het oorlogsrecht moeten houden. Gewoon letterlijk alles platgooien en dan claimen het was Hamas, tja dat vind ik niet te verdedigen. Maar als dat wel te verdedigen is, dan is er toch niks vreselijks aan 7 oktober. Dat is dan pech hebben voor die Israeliers dat ze vermoord werden om het misdadige beleid van hun regering.
Ja dat is natuurlijk onzin. Dus eerst claimen ze een heel gebied met geweld en sindsdien zouden ze alleen gereageerd hebben. Alsof Nederland alleen gereageerd heeft op opstanden in Indonesi, ja als je negeert dat ze daarvoor met geweld onderdrukt zijn misschien. We kunnen toch allemaal zien wie de grote agressor is hier. Al 2 jaar lang maakt Israel elke dag veel meer onschuldige mensen dood dan Hamas. Het argument maar zij begonnen vertoont sleet. Dat Hamas een terreur aanslag pleegt rechtvaardigt vervolgens niet dat Israel dat in veelvoud terugdoet. Lukraak alles vernietigen en dat dan verdedigen met er zou Hamas tussen het puin kunnen liggen is bepaald niet effectief gebleken in het verleden.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 17:47 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Sinds 1948 heeft Isral alleen gereageerd, nooit geageerd en keer op keer aan het langste eind getrokken. In 2006 kreeg men Gaza en als dank schiet men tienduizend raketten af maar Isral is de grote agressor.
Ah ja, de vrouwen en kinderen. Wanneer hebben we dat eerder gezien?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 14:07 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Weer 100 doden in 24 uur, minstens 53.000 doden vanaf oktober 2023 waarvan 70 procent vrouwen zijn en kinderen, en steeds meer delen van Gaza die bezet worden en Isral zegt ook niet meer terug te geven….
Hamas stelt geen fluit meer voor, de hele top en bijna alle leden zijn al gedood. Wat willen ze nou eigenlijk bereiken?
1 ding is zeker: Isral maakt zich echt niet meer populair onder de bevolking daar, de rekening zal over een aantal jaren wel weer gepresenteerd worden.
quote:Hamas ‘quietly drops’ thousands of deaths from casualty figures
Claims that 70 per cent of the fatalities are women and children are complete nonsense, says report
...
De Palestijnen zijn niet de oorspronkelijke bewoners van dit gebied. Dit gebied is in origine meer Europees dan Arabisch en veel Arabieren zijn pas in de 20e eeuw richting dit gebied getrokken uit landen zoals Egypte, Syri, Irak of wat nu Jordani is.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 17:44 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Als je met geweld oorspronkelijke bewoners verdrijft, moet je niet verrast zijn dat die bewoners later geweld tegen jou gebruiken. Israel is uitgebreid ten koste van anderen. Dat Israel sterker is door westerse steun geeft ze niet het recht om maar lukraak land te jatten. Ze denken blijkbaar van wel zie de misdadige nederzettingen politiek.
En ook:quote:There is a constant infiltration of Arab labor, on which there can scarcely be a practical check, from neighboring Arab lands. It will increase as the country's prosperity increases.
The crossings of the River Jordan are barred for eastward Jewish traffic; but there is traffic westwards for the Arabs of Transjordan. Now Transjordan, while it is part of the mandated territory and under the same Administrator, does not fall within the terms of the Balfour Declaration.
The Jews are not permitted to develop Transjordan; its Arab inhabitants are free to come into Palestine to take advantage of op portunities of employment which do not exist in their own country and which have only been created in Palestine by Jewish capital and Jewish enterprise.
Bron p. 685
quote:Op zaterdag 17 mei 2025 18:40 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Het Midden-Oosten is van origine Europees. Hoe verzin je het. Natuurlijk is het dat niet. Europeanen zijn van origine Afrikaans.
quote:Population stratification caused by nonrandom mating between groups of the same species is often due to geographical distances leading to physical separation followed by genetic drift of allele frequencies in each group.
In humans, population structures are also often driven by geographical barriers or distances; however, humans might also be structured by abstract factors such as culture, a consequence of their reasoning and self-awareness. Religion in particular, is one of the unusual conceptual factors that can drive human population structures.
This study explores the Levant, a region flanked by the Middle East and Europe, where individual and population relationships are still strongly influenced by religion. We show that religious affiliation had a strong impact on the genomes of the Levantines.
In particular, conversion of the region's populations to Islam appears to have introduced major rearrangements in populations' relations through admixture with culturally similar but geographically remote populations, leading to genetic similarities between remarkably distant populations like Jordanians, Moroccans, and Yemenis.
Conversely, other populations, like Christians and Druze, became genetically isolated in the new cultural environment. We reconstructed the genetic structure of the Levantines and found that a pre-Islamic expansion Levant was more genetically similar to Europeans than to Middle Easterners.
Bron
Sinds het einde van het staakt het vuren dat volledig op het conto van Isral geschreven kan worden want Hamas hield zich aan de afspraken van fase 1 en Isral niet plus Isral verrichte de eerste tig aanvallen, zijn 2.780 Gazanen gedood. IDF claimt dat het 500 Hamas terroristen heeft uitgeschakeld. Dat maakt dat minimaal 82% van de doden burgerslachtoffers zijn...quote:Op zaterdag 17 mei 2025 18:30 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ah ja, de vrouwen en kinderen. Wanneer hebben we dat eerder gezien?
Dat doe je wel, je jijbakt naar bepaalde users en dan heb je het nu over nuances, kortom je brabbelt maar wat.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 10:35 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee, dat doe ik niet. Ik stel enkel dat de methodes die Israel nu inzet onacceptabel zijn. Dat zegt niks over of ik Hamas goed zou vinden.
Maar misschien zijn dat soort nuances te lastig.
quote:Voor het eerst wordt de verdrijving van Palestijnen bij de stichting van de staat Isral groots herdacht, in de Amsterdamse Dominicuskerk. Veel Nederlanders kennen de Nakba niet, merken de organisatoren. En dat moet veranderen, vinden ze.
Meer dan vierhonderd mensen zijn donderdagavond samengekomen in deze kerk aan de Spuistraat om de Nakba (Arabisch voor catastrofe) te herdenken. De Nakba is de gedwongen verdrijving van de naar schatting 750.000 Palestijnen bij de stichting van de staat Isral in 1948.
Een van de sprekers is de 29-jarige journalist Amal Helles uit Gaza, die afgelopen september met haar twee kinderen uit Khan Younis vluchtte. Haar man is nog altijd in Gaza. “Mijn hart is nog steeds niet helemaal hier”, begint ze.
Terwijl ze verder vertelt over haar familiegeschiedenis, vegen mensen in het publiek hun tranen weg. Tijdens de Nakba moesten Helles’ grootouders vluchten uit hun geboortestad. Haar grootvader hield tot zijn dood de sleutel van dat huis bij zich. “Toen ik klein was, vroeg ik hem waarom ze niet waren gebleven. Waarom ze niet hadden gevochten. Ik zwoer dat ik het anders zou doen. Maar deze genocide heeft me nederig gemaakt. Nu begrijp ik hun keuze.”
Ze noemt de oorlog in Gaza de ‘best gedocumenteerde genocide in de wereld’. “Jullie hebben ons dood zien gaan op elke mogelijke manier. Doodgeschoten, verbrand, gestorven van de kou en van de honger. Op hoeveel meer manieren moeten wij nog doodgaan voordat de oorlog stopt?”
Isral moet helemaal geen staak-het-vuren aangaan met een Palestijnse terreurbeweging.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 19:12 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Sinds het einde van het staakt het vuren dat volledig op het conto van Isral geschreven kan worden want Hamas hield zich aan de afspraken van fase 1 en Isral niet plus Isral verrichte de eerste tig aanvallen, zijn 2.780 Gazanen gedood. IDF claimt dat het 500 Hamas terroristen heeft uitgeschakeld. Dat maakt dat minimaal 82% van de doden burgerslachtoffers zijn...
https://www.ha-makom.co.il/1058990-2/
Ja, heel zielig allemaal maar als die Nakba dan niet self inflicted was ( joden de zee injagen en dan terugkeren) hoe komt Israel dan toch aan die 2 miljoen arabieren in Israel zelf ( die dus destijds niet gevlucht zijn tijdens de arabische oorlog in 1948)?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 20:06 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
https://www.trouw.nl/reli(...)uurt-voort~bf040218/
[..]
Ondanks dat Hamakom nog radicaler en linkser dan Haaretz is worden zij niet geboycot of geintimeerd. Dat rijmt niet met elkaarquote:Op zaterdag 17 mei 2025 20:40 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Isral moet helemaal geen staak-het-vuren aangaan met een Palestijnse terreurbeweging.
En van wie komen die claims over 3000 slachtoffers? Van activistische media zoals Hamakom, die nog radicaler en linkser zijn dan Haaretz. En waar hebben die hun cijfers van? Van het Gaza Health Ministry dat wordt geleid door Hamas (dat staat ook in het artikel). Ook verwijzen ze nog naar Local Call, de sidekick van het eveneens radicaal linkse en antizionistische +972.
De 165k achtergebleven Palestijnen keken dat kunstje af bij de konijnenquote:Op zaterdag 17 mei 2025 20:44 schreef Swango het volgende:
[..]
Ja, heel zielig allemaal maar als die Nakba dan niet self inflicted was ( joden de zee injagen en dan terugkeren) hoe komt Israel dan toch aan die 2 miljoen arabieren in Israel zelf ( die dus destijds niet gevlucht zijn tijdens de arabische oorlog in 1948)?
Met witte vlaggetjes aan een stok buiten het konijnenhol.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:17 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
De 165k achtergebleven Palestijnen keken dat kunstje af bij de konijnen
Hahaha wie trapt hier nou in.quote:
De halve wereld, gok ik.quote:
Integendeel. Urban warfare in een dichtbevolkt gebied zonder scheiding tussen strijder en burger, waarbij er ook nog een ondergronds gangenstelsel is van honderden kilometers is simpelweg enorm moeilijk.quote:Op zondag 18 mei 2025 07:46 schreef AFA2022 het volgende:
Israel is militair natuurlijk (steun van het westen) superieur in het Midden Oosten.
Hamas is allang uitgeschakeld en totaal geen partij (nooit geweest ook)j. Dus rijst de vraag wat is het einddoel van Israel?
Dat onderschat je, nog wel een behoorlijke groep mensen. Zie bijvoorbeeld dit artikel van NRC, waarin goed duidelijk wordt welke mensen radicaliseren en ook hoe.quote:
quote:Demonstraties blijven, maar aandacht voor Gaza ebt weg in Nederland
Isralbeleid Steeds minder Nederlanders staan achter het Isral-standpunt van het kabinet, dit weekend zijn er in Amsterdam en Den Haag pro-Palestinademonstraties. Tegelijk wenden meer Nederlanders zich af van de oorlog in Gaza.
De wind giert door de passage onder het ministerie, maar verder is er op een donderdagmiddag begin mei weinig te horen. De paar honderd mensen die zich verzameld hebben bij het ministerie van Buitenlandse Zaken staan en zitten stil. Voormalige ambassadeurs dragen een spandoek met de tekst ‘against genocide’ en kijken stocijns voor zich uit. Ambtenaren op sneakers en met arafatsjaal om de nek turen in de verte. Een man in pak, ambtenarenpas om de nek, kijkt naar de grond. Twintig minuten lang praat er niemand.
Al anderhalf jaar demonstreren ambtenaren elke donderdag tijdens hun lunchpauze voor het ministerie van Buitenlandse Zaken. Het begon, zegt een rijksambtenaar, toen kort na het begin van de oorlog in oktober 2023 Haagse ambtenaren „pijn” en „ongemak” voelden bij de vrijwel onvoorwaardelijke steun die het kabinet uitsprak voor Isral.
Ze wil, net als andere ambtenaren met wie NRC sprak, vanwege haar werk niet met haar naam in de krant. Toen die ambtenaren doorkregen dat er op mr ministeries zo over gedacht werd, kwamen ze samen. Die eerste keer, eind december 2023, was „retespannend”. „Velen van ons hadden nooit gedacht dit ooit te doen.” Het was ook emotioneel. „Oh mijn god”, zegt ze, „er wordt een genocide gepleegd.”
Jan van Diepen is er ook. Hij is geen ambtenaar, ook niet geweest, maar is er wel bijna elke week bij, al vanaf het begin. In die tijd nam hij een keer een bordje mee met de tekst ‘Israel, stop starving Gaza’. De organisatie, zegt hij, vond dat te ver gaan. Ze wilden eerst met de minister in gesprek, misschien dat daar iets uit zou komen. „Maar dat bleek een doodlopende weg. De teneur is omgeslagen.”
En er komen, zeggen hij en de organiserende ambtenaren, steeds meer mensen op de sit-in af. „Vooral sinds het verbreken van het staakt-het-vuren is het drukker”, zegt een van hen.
Steun kabinetsbeleid neemt af
Groeit de Nederlandse steun voor de Palestijnen en neemt de afkeer van Isral inderdaad toe, ruim anderhalf jaar sinds het uitbreken van deze oorlog op 7 oktober 2023, die tienduizenden mensen het leven kostte? Dit weekend worden grote demonstraties verwacht in Amsterdam (zaterdag) en Den Haag (zondag) – voor die laatste demonstratie hebben zich al meer dan vijftienduizend mensen aangemeld.
Recent onderzoek van onderzoeksbureau Ipsos I&O toonde bovendien dat steun voor het kabinetsbeleid inzake de oorlog daalt. Die was al nooit groot; kort na de Hamas-aanval en daaropvolgende Isralische inval in Gaza stond ongeveer een derde van de Nederlanders achter het kabinetsstandpunt, inmiddels is dat gedaald tot 15 procent.
Uit het onderzoek blijkt ook dat steeds meer Nederlanders zich afwenden van de oorlog. Jazeker: vraag ze wie verantwoordelijk is voor het geweld en veel meer mensen dan anderhalf jaar geleden noemen nu de Isralische premier Benjamin Netanyahu – inmiddels net zo vaak als de Palestijnse terreurbeweging Hamas.
En een ruime meerderheid vindt het Isralische geweld „buitenproportioneel”. De onvrede over het kabinetsstandpunt vertaalt zich bovendien voor een krappe meerderheid in de wens dat het kabinet zich kritischer opstelt tegenover Isral. Alleen: die groep is even groot als kort na het uitbreken van de oorlog. Het aantal Nederlanders dat zich zegt zorgen te maken het conflict nam sindsdien af: van acht op de tien naar amper zes op de tien - waarom precies, is onduidelijk. Amper de helft zegt Gaza berhaupt nog te volgen.
Relevante onderwerpen
De oorlog, zegt opiniepeiler Peter Kanne, „is niet iets dat heel erg top of mind is, of veel prioriteit heeft”. Wordt deelnemers aan zijn panel een lijst met onderwerpen voorgelegd die een rol kunnen spelen in hun keuze voor een politieke partij, dan kruisen ze veertien onderwerpen vker aan dan de oorlog in Gaza. Zeven procent noemt het als een van de drie relevante onderwerpen – op grote afstand van de topdrie immigratie, waarden en normen, en wonen.
Maar de mensen die zich wl met Gaza bezighouden, zegt Kanne, „worden steeds wanhopiger”. Ze beginnen in zijn onderzoeken steeds vaker zlf over ‘genocide’. „Voor hen voelt de situatie uitzichtloos.”
Dinsdagochtend staat een jonge vrouw op de binnenplaats van de Utrechtse universiteitsbibliotheek. Ze draagt een kleurrijk T-shirt met de tekst ‘God is a dyke’ (‘God is lesbisch’) en tussen haar vingers sterft een jointje. Haar naam wil ze niet zeggen.
Het is dan de zevende dag van een ‘encampment’: studenten en andere pro-Palestijnse activisten hebben een tentenkamp gebouwd op het universiteitsterrein, omdat ze eisen dat de universiteit alle banden met Isralische universiteiten verbreekt. Zelf studeert ze niet aan de universiteit. Maar dat ze hier vrijwel elke dag is en er ook slaapt, vannacht nog onder de sterrenhemel, komt behalve haar steun voor de Palestijnse zaak ook door iets anders: „Hier voel ik me gezien.”
Ze was nooit heel erg met Palestina bezig geweest. In het dorp waar ze vandaan komt had niemand het er ooit over. Haar zorgen lagen vooral bij Zwarte Piet en klimaatverandering. Tot ze er na 7 oktober 2023 „superhard” indook. Het was een „stoomcursus” over „genocide op de Palestijnen”.
Die begon, zegt ze, niet na 7 oktober, maar met de Nakba, de verdrijving van de Palestijnen in 1948 die uitmondde in de stichting van de staat Isral. Het was als in de film The Matrix, beaamt ze: wie de rode pil heeft geslikt, ziet ineens hoe de wereld cht in elkaar zit en kan dat niet meer net zien.
Het voelt „vervreemdend” en „vereenzamend” hoe zij met het geweld in Gaza bezig is, hoe zij allemaal filmpjes van bombardementen en dode kinderen ziet, en hoe de rest van de Nederland, publiek en politiek, er minder mee bezig is. Waarom, vraagt ze zich af, „ziet de rest niet wat ik zie?”
De rijksambtenaar die elke week demonstreert voor het ministerie herkent dat gevoel, hoewel het misschien even duurde voordat ze het zelf ook kreeg. Kort na het begin van de oorlog was ze nog „naef”, zegt ze. Ze dacht: als het kabinet ziet wat ik zie, dan stoppen ze Isral. „Zij kijken alleen het NOS Journaal, zij zien niet de beelden die ik op Instagram zie.” Dus begon ze die beelden door te sturen naar hoge ambtenaren en leden van het kabinet, met de verwachting dat „als ze zien dat de internationale conventies die we hebben afgesproken worden geschonden, ze tegen Isral zullen zeggen: dt is niet wat we bedoelden met het recht op zelfverdediging. We staan allemaal voor de grondwet en voor mensenrechten, dacht ik. Later heb ik geconcludeerd: dat is dus niet zo.”
‘Rode streep is uitgebleven’
Dat was ook het moment waarop ze zich realiseerde dat haar beeld van Nederland als „voorvechter van mensenrechten, hoeder van de internationale rechtsorde, niet door het kabinet wordt gedeeld”.
Er zijn zoveel rapporten uitgekomen over de situatie in Gaza, zegt ze, zoveel beelden, er was zelfs het tussenvonnis waarin het Internationaal Gerechtshof waarschuwde voor genocide. „Maar een rode streep is uitgebleven. Dat er ng niks wordt gedaan, voelt wanhopig.” Dat het kabinet anderhalve week geleden aankondigde een onderzoek te willen naar naleving door Isral van het associatieverdrag met de Europese Unie, is volgens haar „te laat”. “En gaat ondertussen de levering van onderdelen voor gevechtsvliegtuigen door?”
Ze praat daarover veel met collega’s. Aan het begin kreeg ze wel schouderklopjes, maar vonden, zegt ze, veel ambtenaren het ook te ver gaan om tegen hun eigen politieke bazen te demonstreren. „Nu groeit de groep. Vooral de laatste tijd zie ik veel collega’s van wie ik het niet had verwacht toch zeggen: het kan echt niet meer. En meegaan naar de demonstratie.”
In Utrecht hoeven de activisten elkaar niet te overtuigen van wat er in Gaza gebeurt, zegt de activist. Ze roemt de „gemeenschap” die er op het universiteitsterrein is opgebouwd, ze koken er „fucking lekker” voor elkaar, houden de boel schoon, organiseren lezingen. „De samenleving is zo gendividualiseerd, ik mis vaak het gevoel van gemeenschap. Hier is dat er wel. Dat gevoel van samenzijn werkt mijn wanhoop tegen.”
De inname van Gaza en daarbij het zo goed als volledig uitroeien van de Palestijnen.quote:Op zondag 18 mei 2025 07:46 schreef AFA2022 het volgende:
Israel is militair natuurlijk (steun van het westen) superieur in het Midden Oosten.
Hamas is allang uitgeschakeld en totaal geen partij (nooit geweest ook)j. Dus rijst de vraag wat is het einddoel van Israel?
De Palestijnen worden niet uitgeroeid. En dat de Gazastrook onder controle van Isral komt is volledig te wijten aan het walgelijke gedrag en terrorisme van de Palestijnen. En dat nota bene met onze belastingcenten, want er zijn miljarden naar de Palestijnen gegaan.quote:Op zondag 18 mei 2025 10:24 schreef Stefanovich het volgende:
[..]
De inname van Gaza en daarbij het zo goed als volledig uitroeien van de Palestijnen.
Lijkt wel of er 2 verschillende werkelijkheden zijn in deze oorlog. Bewust gecreerd natuurlijk ook, doet Putin ook. Om maar verwarring te zaaien en steun voor de oorlog te behouden. Jij hebt blijkbaar jouw bronnen, Isral gezinde bronnen o.a. op X. Vage accounts die filmpjes delen om aan te tonen dat het allemaal een grote show is van de Palestijnen. Heel betrouwbaar inderdaad. Ik volg liever de onafhankelijke kwaliteitsjournalistiek en wetenschappers.quote:Op zondag 18 mei 2025 10:25 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De Palestijnen worden niet uitgeroeid. En dat de Gazastrook onder controle van Isral komt is volledig te wijten aan het walgelijke gedrag en terrorisme van de Palestijnen. En dat nota bene met onze belastingcenten, want er zijn miljarden naar de Palestijnen gegaan.
Sowieso meer grondgebied innemen en misschien denken ze wel volledig een einde te kunnen maken aan de aanwezigheid van Palestijnen in Gaza als de mogelijkheid zich voordoet. Onderschat ook niet dat het rekken van de oorlog enorm belangrijk is voor Netanyahu... die zit daar veilig op zijn positie zolang dit doorgaat.quote:Op zondag 18 mei 2025 07:46 schreef AFA2022 het volgende:
Je bedoelt dat je liever afgaat op eenzijdige propaganda die anti-Isral is, waarbij een select groepje van vermeende kenners en actiegroepen telkens opnieuw aan het woord komt. Dat mag natuurlijk, staat je vrij.quote:Op zondag 18 mei 2025 10:31 schreef Stefanovich het volgende:
[..]
Lijkt wel of er 2 verschillende werkelijkheden zijn in deze oorlog. Bewust gecreerd natuurlijk ook, doet Putin ook. Om maar verwarring te zaaien en steun voor de oorlog te behouden. Jij hebt blijkbaar jouw bronnen, Isral gezinde bronnen o.a. op X. Vage accounts die filmpjes delen om aan te tonen dat het allemaal een grote show is van de Palestijnen. Heel betrouwbaar inderdaad. Ik volg liever de onafhankelijke kwaliteit journalistiek en wetenschappers.
En dat hebben de Palestijnen natuurlijk volledig aan zichzelf te danken.quote:Op zondag 18 mei 2025 10:33 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Sowieso meer grondgebied innemen en misschien denken ze wel volledig een einde te kunnen maken aan de aanwezigheid van Palestijnen in Gaza als de mogelijkheid zich voordoet. Onderschat ook niet dat het rekken van de oorlog enorm belangrijk is voor Netanyahu... die zit daar veilig op zijn positie zolang dit doorgaat.
Ja van die hele eerlijke club HonestReportingquote:Op zondag 18 mei 2025 10:36 schreef HowardRoark het volgende:
Hier meteen een uitstekend voorbeeld van zulke geschiedvervalsing:
[ twitter ]
Daar ga je alweer met je bron… “HonestReporting of Honest Reporting is een Isralische mediabelangengroep. Het is een pro-Isralische mediawaakhond en beschrijft zijn missie als "het bestrijden van ideologische vooroordelen in de journalistiek en de media, aangezien deze Isral benvloeden".quote:Op zondag 18 mei 2025 10:36 schreef HowardRoark het volgende:
[ twitter ]
quote:Op zondag 18 mei 2025 10:36 schreef HowardRoark het volgende:
[ twitter ]
Grondgebied innemen tijdens/na een oorlog vind jij heel normaal, dat weten we. Maar het is niet normaal. Vroeger is dat veel gebeurd maar in de moderne tijd met mondiale afspraken en rechten is dat niet normaal en wordt dat niet meer gepikt door een groot deel van de wereldbevolking.quote:Op zondag 18 mei 2025 10:39 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
En dat hebben de Palestijnen natuurlijk volledig aan zichzelf te danken.
Dat je het opportuun kan gebruiken. Zo was het altijd al he.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 15:45 schreef Chadi het volgende:
[..]
Wel cynisch dat Hamas het pad heeft vrijgemaakt voor een tweede Nakba.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 20:06 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
https://www.trouw.nl/reli(...)uurt-voort~bf040218/
[..]
Nee, het gaat hier om de berichtgeving van het Britse Sky News.quote:Op zondag 18 mei 2025 10:43 schreef viagraap het volgende:
[..]
Ja van die hele eerlijke club HonestReporting
Hoeveel manden heb jij nog over om doorheen te vallen? Werk je in een mandenwinkel ofzo? Je gaat maar door, zonder gene.
HonestReporting is een organisatie die aandacht besteed besteed aan de onjuiste narratieven die er over Isral in de wereld worden geholpen. Wat zou daar mis mee zijn?quote:Op zondag 18 mei 2025 10:49 schreef Stefanovich het volgende:
[..]
Daar ga je alweer met je bron… “HonestReporting of Honest Reporting is een Isralische mediabelangengroep. Het is een pro-Isralische mediawaakhond en beschrijft zijn missie als "het bestrijden van ideologische vooroordelen in de journalistiek en de media, aangezien deze Isral benvloeden".
Eenzijdig en pro Isral.
Ah, de mondiale afspraken en rechten.quote:Op zondag 18 mei 2025 10:52 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
[..]
Grondgebied innemen tijdens/na een oorlog vind jij heel normaal, dat weten we. Maar het is niet normaal. Vroeger is dat veel gebeurd maar in de moderne tijd met mondiale afspraken en rechten is dat niet normaal en wordt dat niet meer gepikt door een groot deel van de wereldbevolking.
De waarheid ligt meestal ergens in het midden. Jij zit daar niet.quote:Op zondag 18 mei 2025 10:35 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Je bedoelt dat je liever afgaat op eenzijdige propaganda die anti-Isral is, waarbij een select groepje van vermeende kenners en actiegroepen telkens opnieuw aan het woord komt. Dat mag natuurlijk, staat je vrij.
Ik blijf liever bij de feiten en de werkelijke geschiedenis van dit conflict en laat mij niet leiden door zulke eenzijdige narratieven, met de bedoeling het land Isral te demoniseren aan de hand van halve waarheden, hele leugens en geschiedvervalsing.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |