abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217660960
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 11:19 schreef Chadi het volgende:

[..]
Neem bijvoorbeeld de illegale nederzettingen in de WB
In hoeverre kan je nog spreken van 'illegaliteit' als er niet wordt gehandhaafd? je kan de illegaliteit van deze nederzettingen een beetje vergelijken met het feit dat strikt genomen in Nederland het beledigen van het koningshuis verboden is.

In praktijk zal het zeer zelden voorkomen dat iemand ervoor wordt opgepakt.
  zaterdag 17 mei 2025 @ 11:31:55 #103
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217661026
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 11:20 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Je kent ze allemaal?

Verder zal het een ingewikkeldere oplossing zijn dan uithongeren. Maar wel een wat betere.
Ik ben inderdaad bekend met de politieke partijen die daar de afgelopen decennia actief zijn geweest ja.

En ik ben het helemaal met je eens dat het een veel betere oplossing zou zijn, maar het is simpelweg geen haalbare kaart. Je kunt wel willen dat er een regering is die wil wat jij of ik wil, maar dat is de cultuur en het wereldbeeld daar niet.

Wij in het Westen maken vaak de fout te denken dat iedereen wil wat wij wil. Wij willen een democratie, vrijheden en in vrede leven en dat wil iedereen toch? Maar dit is enorm naïef en niet hoe de wereld werkt.
quote:
Het blijft verbijsterend dat deze mensen door talloze media als "onschuldig" worden weggezet. Dit zijn medeplichtigen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zaterdag 17 mei 2025 @ 11:38:51 #104
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217661060
Dit is ook een bijzondere video: een moment van 7 oktober, waar Israëliërs gegijzeld worden.

Zie de uitzinnige euforie bij Palestijnse burgers die langs de weg lopen. Wederom: volgens velen in het Westen zijn dit "onschuldige" mensen die niets met Palestijnse terreurgroeperingen zoals Hamas te maken (willen) hebben.

twitter
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zaterdag 17 mei 2025 @ 11:45:00 #105
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217661104
quote:
14s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 11:31 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ik ben inderdaad bekend met de politieke partijen die daar de afgelopen decennia actief zijn geweest ja.

En ik ben het helemaal met je eens dat het een veel betere oplossing zou zijn, maar het is simpelweg geen haalbare kaart. Je kunt wel willen dat er een regering is die wil wat jij of ik wil, maar dat is de cultuur en het wereldbeeld daar niet.

Wij in het Westen maken vaak de fout te denken dat iedereen wil wat wij wil. Wij willen een democratie, vrijheden en in vrede leven en dat wil iedereen toch? Maar dit is enorm naïef en niet hoe de wereld werkt.
Mijn oplossing is dan ook helemaal niet democratisch. Maar gewoon een autoritair bestuur dat van bovenaf wordt gecontroleerd door westerse naties, zodat ze binnen gestelde kaders blijven. Er zijn vast wel wat lui te vinden die dat wel willen. Desnoods Palestijnen die nu niet in Gaza wonen.

En ja het volk in Gaza uit de weg ruimen door ze uit te hongeren is simpeler en sommigen willen dat gewoon erg graag. Maar het is simpelweg geen acceptabele manier van problemen oplossen.
  zaterdag 17 mei 2025 @ 12:05:50 #106
486919 Swango
Just saying
pi_217661248
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 11:19 schreef Chadi het volgende:

[..]
Neem bijvoorbeeld de illegale nederzettingen in de WB
Hebron had al Joodse bewoners sinds 1200 voor christus, en nu worden joodse bewoners gezien als bezetters?
Wanneer is de islam ook alweer uitgevonden?
  zaterdag 17 mei 2025 @ 12:06:35 #107
486919 Swango
Just saying
pi_217661250
quote:
14s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 11:38 schreef HowardRoark het volgende:
Dit is ook een bijzondere video: een moment van 7 oktober, waar Israëliërs gegijzeld worden.

Zie de uitzinnige euforie bij Palestijnse burgers die langs de weg lopen. Wederom: volgens velen in het Westen zijn dit "onschuldige" mensen die niets met Palestijnse terreurgroeperingen zoals Hamas te maken (willen) hebben.

[ twitter ]
Schaamteloos en zonder wroeging
pi_217661267
quote:
14s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 11:38 schreef HowardRoark het volgende:

[ twitter ]
De ware aard...
pi_217661293
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 12:05 schreef Swango het volgende:

[..]
Hebron had al Joodse bewoners sinds 1200 voor christus, en nu worden joodse bewoners gezien als bezetters?
Wanneer is de islam ook alweer uitgevonden?
De WestBank is 'gewonnen' door het winnen van een gewapend conflict. Dus dat is van Israel. Maar jouw redenering houdt geen stand. Want dat er al heel lang Mizrachi Joden wonen, maakt niet dat een Ashkenazi uit Europa dan recht heeft om er een Palestijn te verdrijven en er te gaan wonen. Dat zou nogal een bijzondere vorm van Live action role-playing game zijn.

Historische claims op grondgebied zijn altijd irrationeel. Israel heeft dat gebied gewoon van Jordanie veroverd. Nu is het van hun. Dat is de enige rationele analyse.
  zaterdag 17 mei 2025 @ 12:25:45 #110
486919 Swango
Just saying
pi_217661365
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 12:14 schreef theunderdog het volgende:

[..]
De WestBank is 'gewonnen' door het winnen van een gewapend conflict. Dus dat is van Israel. Maar jouw redenering houdt geen stand. Want dat er al heel lang Mizrachi Joden wonen, maakt niet dat een Ashkenazi uit Europa dan recht heeft om er een Palestijn te verdrijven en er te gaan wonen. Dat zou nogal een bijzondere vorm van Live action role-playing game zijn.

Historische claims op grondgebied zijn altijd irrationeel. Israel heeft dat gebied gewoon van Jordanie veroverd. Nu is het van hun. Dat is de enige rationele analyse.
Het jodendom is uniek wbt de geschiedenis na de verstrooiing, maar het maakt een Ashkenazi niet minder joods dan een Mizrachi.
pi_217661372
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 16:44 schreef Lord-Ronddraai het volgende: [..] Nouja maar het is toch planmatig uitmoorden van een volk en cultuur wat Israel voorstaat. Daarom wordt er gesproken van Arabieren in plaats van Palestijnen over beesten, van het verdrijven van 2 miljoen mensen, ziet men in Israel niet wat men aanricht op de TV, beroept men zich op geschriften of veiligheid. Liegt men met grote regelmaat over moordpartijen. Veel van deze ontmenselijkingstaktieken lijken ook rechtsstreeks overgenomen uit Europaas voorlopig zwartste bladzijde. Ik geloof ook best dat we enige discussie hierover zouden kunnen hebben, is het allemaal intentioneel of niet, is er genoeg intentie om het genocide te noemen. Maar ik geloof niet dat we het eenvoudig kunnen verwerpen. Zeker niet als we het hebben over het nu moedwillig inzetten van hongersnood als oorlogswapen. Wat dat betreft kan Nederland zich toch het beste aansluiten bij die zaak door Zuid Afrika, als we het dan niet zeker weten en liever willen dat een onafhankelijk orgaan zich uitspreekt is de mogelijkheid er om dat te laten gebeuren.
Nah. Het enige wat kan wijzen op genocide is die kunstmatige hongersnood. Dat lijkt echter gericht op het onder druk zetten van Hamas danwel op de bevolking om hen te overtuigen naar andere oorden te vertrekken. Het beleid zet zich nu heel duidelijk in op het ontruimen van Gaza. Dat doet meer denken aan de etnische zuivering van Nagorno-Karabakh dan genocide.

quote:
https://www.dw.com/en/isr(...)-memorial/a-72330450
[..] Daarbij Israel is zelf niet vreemd van deze vergelijkingen. Niet dat ik het argument Israel doet het dus dan ik ook sterk vind. Maar als zij dat te pas en te onpas gebruiken is het raar als anderen dat niet mogen doen.
Dat wat wappies in Israël de term ook de pas en onpas gebruiken wil niet zeggen dat een ander het ook moet doen.

quote:
Of soms komt er nieuws langs als https://www.newarab.com/n(...)locaust-gas-chambers [..] Nouja dat zal dan een enkeling zijn die genocidaal verlangen ook uitspreekt. Toch zal zon sentiment meer en meer gaan leven als Israel de bevolking geen informatie geeft over wat ze aanrichten maar wel hun eigen leed zo groot mogelijk oppompt. In elk geval tonen dat type uitspraken wat mij betreft dat het echt geen eenzijdig conflict is waar Palestijnen, Israeliers zonder goede reden haten en andersom men volledig rationeel een haat voor Palestijnen heeft. Maar ik snap Polak zal hier ook allemaal sterk tegen zijn, hoe Netanyahu het geloof gebruikt. Ik vind het ook goed dat we deze geluiden uit de Joodse gemeenschap krijgen en natuurlijk mag Polak positiever zijn over Israel dan ik zonder dat ik haar zal verwijten dat ze een wappie is of slecht bezig of weet ik veel. Twee vechten, in dit geval hebben ook twee schuld. Toch houden we een al decennia de hand boven het hoofd. [..] Dat kan, in Amerika lijken ze nu de mogelijkheden te hebben en een klimaat van werkelijkheidsontkenning te creeren die de juiste voorwaarden voor iets dergelijks schept. [..] Dat het geen excuus is, het is juist iets wat het erger maakt. Wir haben es nicht gewusst. Dat is zeker in deze tijd een compleet hol excuus. Je kunt het Israel en Israeliers uiteraard kwalijk nemen dat ze zich niet goed informeren over het conflict. Dat ze alleen bezig zijn met de eigen pijn en de pijn van de Palestijnen niet te zien krijgen en blijkbaar weinig eigen onderzoek doen. Zij gebruikt dat dus meer vergoeilijkend, zo van als Israeliers zouden weten wat er aan de hand is zouden ze ook een redelijker standpunt innemen. Dat geloof ik ook nog wel maar van niets weten is in dit geval ook een keuze niet enkel iets wat ze overkomt. [..]
Je mist het punt dat ze maakt. Je kunt het Israëliërs verwijten dat ze weinig oog hebben voor het leed van de Gazanen, maar het komt wel ergens vandaan. De bevolking is afkomstig uit gebieden die al duizenden jaren met extreme vijandigheid en vervolging te maken hebben, wonen in een vijandige regio en hebben net te maken gehad met een nieuwe massamoord waarvan de gijzelaars nog niet terug zijn. Het is wel een wat ander verhaal dan Rusland die niets te vrezen heeft van haar buren.
Incelfrikandel
pi_217661417
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 23:47 schreef capricia het volgende:
Met een beetje geluk wordt dit geen genocide maar hooguit Ethnic Cleansing.
Goh. Wat een fijn vooruitzicht. -O-
Dieptriest. Ik heb Israël, ondanks hun fouten, altijd gezien als een beschaafd land.
Incelfrikandel
pi_217661520
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 12:27 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]
Nah. Het enige wat kan wijzen op genocide is die kunstmatige hongersnood. Dat lijkt echter gericht op het onder druk zetten van Hamas danwel op de bevolking om hen te overtuigen naar andere oorden te vertrekken. Het beleid zet zich nu heel duidelijk in op het ontruimen van Gaza. Dat doet meer denken aan de etnische zuivering van Nagorno-Karabakh dan genocide.
Nee, niet alleen de kunstmatige hongersnood is wat op Genocide kan wijzen. Ook het ontmenselijken van de slachtoffers wijst daarop. Ook de intentie om het hele gebied entisch te zuiveren die de Israelische regering uit wijst op genocide. Ook de aanleiding van het conflict, men buit een terroristische aanslag uit om een hele bevolking te vermoorden. De constante bombardementen op ziekenhuizen duiden op genocide. Het vermoorden van hulpverleners, duid op genocide. Het vermoorden van grote aantallen journalisten laat zien dat ze geen pottenkijkers willen. Dat Israel met grote regelmaat in leugens wordt betrapt is ook veelzeggend.

Beetje raar om met zoveel informatie als we hebben te doen alsof de claims van genocide niet zeer sterk onderbouwd zijn.

quote:
Je mist het punt dat ze maakt. Je kunt het Israëliërs verwijten dat ze weinig oog hebben voor het leed van de Gazanen, maar het komt wel ergens vandaan. De bevolking is afkomstig uit gebieden die al duizenden jaren met extreme vijandigheid en vervolging te maken hebben, wonen in een vijandige regio en hebben net te maken gehad met een nieuwe massamoord waarvan de gijzelaars nog niet terug zijn. Het is wel een wat ander verhaal dan Rusland die niets te vrezen heeft van haar buren.
Dit is natuurlijk nogal onzin. Ze komen grotendeels uit westerse landen die relatief veilig zijn geweest. In de hele wereld is het bijna constant flink ellendig geweest de afgelopen duizenden jaren. Dat ze last hebben van de Palestijnse vrijheidsstrijd is uiteraard hun eigen fout. Als ze de Palestijnen minder zouden hebben onderdrukt en minder zouden hebben uitgemoord zouden clubs als Hamas geen voedingsbodem hebben. De regio is vijandig omdat Israel dat ook is en Israel is imperialistisch, uiteraard geen manier om vrienden te maken.
Waarom zou het anders zijn, Rusland beweert hun buren te vrezen. Israel beweert hun buren te vrezen, alsof Israel dat doet zo lang ze steun van Amerika hebben weten ze dat ze niks te vrezen hebben daar gedragen ze zich ook naar door nu voor onze ogen een genocide te plegen en ons uit te dagen iets eraan te doen. We zien het we laten ze het gewoon doen.

quote:
Toespraak
VN-functionaris Tom Fletcher‘Zullen we nú handelen om genocide in Gaza te voorkomen of zeggen we straks opnieuw: we hebben gedaan wat we konden?
https://www.trouw.nl/buit(...)-we-konden~ba2fe59b/

Ik zeg ook, het is tijd om nu te handelen. Niet om achteraf te lullen we konden niks en we wisten het niet laten we een onderzoek instellen om te kijken hoe we dit lieten gebeuren :')

We weten hoe dit komt, Europa heeft heel lang blind achter Israel aangelopen vanuit de erfzonde van de Holocaust. Maar die schaamte kunnen we niet de reden laten worden dat we zo weinig tegen Israel durven ondernemen dat we ze een genocide laten plegen zonder zelfs maar een associatieverdrag daarover op te zeggen.
  zaterdag 17 mei 2025 @ 12:56:31 #114
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217661578
"Wat lui uit een volk juichen om terrorisme, dan moet het hele volk worden vernietigd"

Wat een denkwijze houden sommigen er op na.
  Moderator zaterdag 17 mei 2025 @ 13:00:18 #115
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217661604
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 12:56 schreef Hexagon het volgende:
"Wat lui uit een volk juichen om terrorisme, dan moet het hele volk worden vernietigd"

Wat een denkwijze houden sommigen er op na.
niemand zegt dit
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 17 mei 2025 @ 13:01:38 #116
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217661615
quote:
88s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 13:00 schreef sp3c het volgende:

[..]
niemand zegt dit
Nee niet direct nee.

Maar filmpjes daarvan worden gepost om alles dat Israel daar doet te vergoeilijken. Dus dan is dat de enige conclusie die je kan trekken.
  Moderator zaterdag 17 mei 2025 @ 13:03:57 #117
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217661631
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 13:01 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nee niet direct nee.

Maar filmpjes daarvan worden gepost om alles dat Israel daar doet te vergoeilijken. Dus dan is dat de enige conclusie die je kan trekken.
nee is het niet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 17 mei 2025 @ 13:14:18 #118
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_217661681
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 13:01 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nee niet direct nee.

Dat heet context schetsen Hexagon. Jij gaat vervolgens aan de haal met wat dat betekent omdat je er niet mee om kunt gaan dat mensen een andere mening dan jij zijn toegedaan.
pi_217661696
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 11:20 schreef theunderdog het volgende:

[..]
In hoeverre kan je nog spreken van 'illegaliteit' als er niet wordt gehandhaafd? je kan de illegaliteit van deze nederzettingen een beetje vergelijken met het feit dat strikt genomen in Nederland het beledigen van het koningshuis verboden is.

In praktijk zal het zeer zelden voorkomen dat iemand ervoor wordt opgepakt.
Het gaat hier om het overtreden van internationale wetgeving. Je kan niet eenzijdig besluiten dat je omdat je niet handhaaft het minder illegaal is. Als je echt geloofde en handelde naar een twee staten oplossing die enigzins levensvatbaar zou zijn, dan had je die nederzettingen niet neergezet.
Daarom zeg ik ook in reactie op capricia dat de twee staten oplossing bij de erkenning van Israël al gedoemd was te falen.
  zaterdag 17 mei 2025 @ 13:16:52 #120
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217661701
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 13:14 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dat heet context schetsen Hexagon. Jij gaat vervolgens aan de haal met wat dat betekent omdat je er niet mee om kunt gaan dat mensen een andere mening dan jij zijn toegedaan.
Een context schetsen om de acties van Israel recht te praten ja. :')
pi_217661707
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 13:16 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Een context schetsen om de acties van Israel recht te praten ja. :')
Een beetje zoals dat heel veel pro-Palestijnse pleitbezorgers er heel snel bij waren om context schetsen rondom 7 oktober door te zeggen dat het conflict al veel is begonnen en de Palestijnse bevolking in hun recht stond “terug te slaan”. Daar doet me dit een beetje aan denken.
  zaterdag 17 mei 2025 @ 13:21:11 #122
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217661724
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 13:19 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Een beetje zoals dat heel veel pro-Palestijnse pleitbezorgers er heel snel bij waren om context schetsen rondom 7 oktober door te zeggen dat het conflict al veel is begonnen en de Palestijnse bevolking in hun recht stond “terug te slaan”. Daar doet me dit een beetje aan denken.
Dat zeg ik nergens, dus weer een zoveelste rookgordijn om het niet over de inhoud te hoeven hebben.
pi_217661864
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 13:19 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Ja het conflict is inderdaad iets ouder dan 2 jaar. Daarbij dat is toch ook zo, als Israel op een aanslag als 7 oktober terug mag slaan zoals nu. Waarom zou de andere kant dan nooit mogen terugslaan, die moeten vechten met de handen op de rug ofzo?
pi_217661865
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 13:21 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat zeg ik nergens, dus weer een zoveelste rookgordijn om het niet over de inhoud te hoeven hebben.
Ik zeg dan ook niet dat jij het zegt, ik zeg alleen dat heel veel pro-Hamas/pro-Palestijnse vechters van de zaak zich daarvan bedienen, en dat jouw retoriek mij daar aan doet denken. Doe ermee wat je wilt, het was vooral een tip om de associatie met vermeende terroristen en jezelf wat minder prominent te doen lijken, want ik kan mij niet voorstellen dat jij je sympathiek opstelt ten opzichte van de Hamas partij :)
pi_217661882
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 13:44 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ja het conflict is inderdaad iets ouder dan 2 jaar. Daarbij dat is toch ook zo, als Israel op een aanslag als 7 oktober terug mag slaan zoals nu. Waarom zou de andere kant dan nooit mogen terugslaan, die moeten vechten met de handen op de rug ofzo?
Dan zou in dit geval het adagium “gegokt en verloren” gelden; immers, het door het Palestijnse volk gekozen Hamas heeft gegokt dat 7 oktober voor hen een winst zou opleveren, en nu, bijna 2 jaar verder, moeten we vooral constateren dat Israël de volledige overwinning aan het veilig stellen is. Er wordt simpelweg door scorched earth tactieken toe te passen voor gezorgd dat de “Palestijnse zaak” nooit meer vruchtbare bodem gaat krijgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')