-------------------------------------------quote:Waarom is het conclaaf zo geheim en wie zijn de kanshebbers? Vijf vragen over de pausverkiezing
Wereldwijd zijn de ogen vanaf vandaag gericht op Vaticaanstad. Om precies te zijn op een schoorsteen die de buitenwereld zal vertellen of er een opvolger is voor paus Franciscus. Later vandaag begint het conclaaf, de verkiezing van de nieuwe paus. De term komt van het Latijnse cum clave ('met sleutel') en verwijst naar een gebeurtenis achter gesloten deuren. Dat is het conclaaf zeker: alles is geheim.
Wat kunnen we vandaag verwachten?
De dag begint met een mis in de Sint-Pieter, die wordt geleid door de 91-jarige kardinaal Giovanni Battista Re die eind vorige maand ook de uitvaartmis van Franciscus leidde. De inhoud van zijn preek is heel belangrijk, omdat hij zal beschrijven wat voor soort leider de kerk moet krijgen.
Vervolgens gaan de kardinalen naar de Cappella Paolina in het Apostolisch Paleis. Daar zingen ze het lied Veni Creator Spiritus, waarmee de Heilige Geest wordt aangeroepen om hen te helpen bij de keuze. Daarna betreedt de groep de Sixtijnse Kapel.
Alle kardinalen leggen dan een voor een een eed af. Vervolgens luisteren ze naar een meditatie die uitgesproken wordt door de 90-jarige kardinaal Raniero Cantalamessa. Na afloop klinkt het Extra Omnes en moet iedereen die niet mag stemmen de kapel verlaten. Daarna volgt de eerste stemronde.
's Avonds rond 19.00 uur komt er voor het eerst rook uit de schoorsteen. Wit? Dan is er een nieuwe paus gekozen. Zwart betekent dat er een nieuwe stemronde komt. De verwachting is dat de rook vanavond zwart is.
Hoe verloopt het conclaaf?
Aan het conclaaf doen 133 kardinalen mee uit 71 landen. Zij hebben stemrecht omdat ze jonger zijn dan 80. De kardinalen verblijven in het gastenverblijf Casa Santa Marta en in een kleine dependance, omdat er in het hoofdverblijf niet genoeg beschikbare kamers waren.
Vier keer per dag stemmen ze: twee keer 's ochtends en twee keer 's middags. Ze schrijven de naam van hun favoriet op een briefje en leveren die in. De stemmen worden geteld en de uitkomst wordt dagelijks twee keer gedeeld met de buitenwereld: rond het middaguur en 's avonds rond 19.00 uur. Het rookmoment kan ook eerder zijn, als ze er sneller uit zijn.
Overigens zijn de dagen voor het conclaaf ook van groot belang. Na het overlijden van een paus komen kardinalen van over de hele wereld naar Rome. Niet alleen voor de uitvaart, ook om zich voor te bereiden op die pausverkiezing. Ze voeren campagne, praten met elkaar en er zijn vergaderingen.
Waarom is het conclaaf zo geheim?
Buitenstaanders speculeren volop wie de nieuwe paus kan worden, maar het conclaaf zelf is één groot mysterie. De dag voor het begin van de verkiezing nemen kardinalen hun intrek in Casa Santa Marta. Iedere dag worden ze in busjes naar de Sixtijnse Kapel gebracht en weer opgehaald, om eventueel contact met de buitenwereld te voorkomen.
Niet alleen de kardinalen hebben geheimhoudingsplicht, ook alle personeelsleden die bij de pausverkiezing betrokken zijn. Van artsen tot bestuurders van de busjes en van leden van het Korps van de Pauselijke Zwitserse Garde tot liftbedienden: iedereen legt een eed af en ondertekent die.
Het conclaaf is om meerdere redenen zo geheim. Allereerst om beļnvloeding van buitenaf te voorkomen, bijvoorbeeld van regeringen of machtige personen. De pausverkiezing wordt gezien als een heilig proces waarin de Heilige Geest de kardinalen leidt naar de juiste keuze. Daarnaast moet kerkelijke eenheid worden behouden: eventuele meningsverschillen tijdens het conclaaf mogen niet worden bekendgemaakt.
Kijk ook deze video over hoe het conclaaf werkt:
Bekijk deze YouTube-video
Hoe snel is er een nieuwe paus?
Er is een nieuwe paus als een kardinaal minimaal twee derde van de stemmen heeft gekregen. In dit geval zijn dat 89 stemmen of meer. De laatste keren (2013 en 2005) was er binnen twee dagen een nieuwe paus.
Bij een nieuwe paus luiden de klokken van de Sint-Pieter en komt er witte rook uit het schoorsteentje op het dak van de Sixtijnse Kapel. De krant van het Vaticaan, de Osservatore Romano komt dan meteen met een speciale editie. De kardinalen zingen samen het Te Deum Laudamus om God te danken.
De ogen en camera's zijn vervolgens gericht op de balkon van de Sint-Pieter, waar de kardinaal-protodiaken eerst de nieuwe paus aankondigt. Dat gebeurt in het Latijn, met als eerste woorden: Annuntio vobis gaudium magnum, habemus papam. Oftewel: ik verkondig u heugelijk nieuws, we hebben een paus. De kardinaal-protodiaken zegt de naam en achternaam van de nieuwe leider, en tot slot de naam die hij als paus aanneemt.
Daarna is het wachten tot de nieuwe paus het balkon betreedt. In die tijd kleedt hij zich om en wordt er gebeden. Vorige keer zat er tien minuten tussen de aankondiging op het balkon en het eerste balkonmoment voor de paus. Franciscus wilde eerst nog even bellen met emeritus-paus Benedictus XVI.
Wie zijn de kanshebbers?
Bij eerdere pausverkiezingen waren de grote kanshebbers duidelijk. Toch was de verkiezing van Franciscus een verrassing. Dat kan nu ook gebeuren, zeker omdat er geen kandidaten zijn die er echt bovenuit steken. Franciscus heeft een kerkhervorming in gang gezet en veel nieuwe kardinalen benoemd. Er zitten nu meer kardinalen in het college uit Aziė (ook uit het Midden-Oosten) en Afrika. Een Aziatische paus is niet ondenkbaar.
Vaticaan-correspondent Andrea Vreede zette eerder deze week de kardinalen op een rijtje die de meeste kans lijken te maken: ZIE BRON
Het katholieke geloof groeit het hardst in Afrika en Aziė. Inmiddels komt een op de vijf katholieken van het Afrikaanse continent. Zulke trends kunnen ook van invloed zijn bij het conclaaf.
In de special hieronder zie je meer cijfers en trends rond het katholieke geloof:
ZIE BRON
https://nos.nl/artikel/25(...)er-de-pausverkiezing
Pareltje van een OPquote:Op woensdag 7 mei 2025 10:22 schreef Nober het volgende:
Dubbel.
NWS / Is er al witte rook gezever topic #0001
De hamkaas hosties zijn nog niet klaarquote:Op woensdag 7 mei 2025 11:06 schreef Tijn het volgende:
Het is al 11 uur, waarom zijn ze nog niet begonnen?
JA! DUURT LANG! WE WILLEN WITTE ROOKquote:Op woensdag 7 mei 2025 11:06 schreef Tijn het volgende:
Het is al 11 uur, waarom zijn ze nog niet begonnen?
Witte rook hoeft nog niet eens gelijk. Elke kleur is goed, als er maar rook is!quote:Op woensdag 7 mei 2025 11:36 schreef Starhopper het volgende:
[..]
JA! DUURT LANG! WE WILLEN WITTE ROOK![]()
![]()
Dan hebben ze pausequote:Op woensdag 7 mei 2025 11:47 schreef Jane het volgende:
Zou best grappig zijn als er ineens, zeg, groene rook uit de schoorsteen komt. Iedereen in verwarring.
Ik ben geen kenner, maar dit is wat op Wikipedia staat:quote:Op woensdag 7 mei 2025 12:43 schreef heywoodu het volgende:
Zit er doorgaans iets van een planning in wat stemmen betreft, of kan dat op elk willekeurig moment gebeuren?
https://en.wikipedia.org/wiki/Papal_conclave#Votingquote:On the afternoon of the first day, one ballot (referred to as a "scrutiny") may be held, but is not required. A maximum of four ballots are held on each successive day: two in each morning and two in each afternoon. Before voting in the morning and again before voting in the afternoon, the electors take an oath to obey the rules of the conclave.
Ik ga er vanuit dat de kardinalen momenteel een sjoeltoernooi aan het houden zijn (met een hapje en een drankje, uiteraard) en dat de winnaar van het toernooi de nieuwe paus wordt.quote:
Dan wordt het die Nederlanderquote:Op woensdag 7 mei 2025 14:18 schreef Jane het volgende:
[..]
Ik ga er vanuit dat de kardinalen momenteel een sjoeltoernooi aan het houden zijn (met een hapje en een drankje, uiteraard) en dat de winnaar van het toernooi de nieuwe paus wordt.
Da’s een klimaatpaus.quote:Op woensdag 7 mei 2025 11:47 schreef Jane het volgende:
Zou best grappig zijn als er ineens, zeg, groene rook uit de schoorsteen komt. Iedereen in verwarring.
quote:Op woensdag 7 mei 2025 14:18 schreef Jane het volgende:
[..]
Ik ga er vanuit dat de kardinalen momenteel een sjoeltoernooi aan het houden zijn (met een hapje en een drankje, uiteraard) en dat de winnaar van het toernooi de nieuwe paus wordt.
Nee. Miljoenen kijkers, enorm drukbezocht, weken aan nieuws, maar omdat er ook mensen zijn die hier alleen komen melden dat het ze niet interesseert interesseert het niemand.quote:Op woensdag 7 mei 2025 17:27 schreef matigeuser het volgende:
Interesseert dit daadwerkelijk iemand? Hoe beļnvloedt een paus jouw leven?
Ik denk niet dat er een exacte tijd vast was gelegdquote:Op woensdag 7 mei 2025 19:21 schreef Starhopper het volgende:
Het zou toch om 7 uur zijn de rook? Duurt wel lang
Oww haha. Nja. Ik blijf niet veel langer kijken. Want saai dat gelul op vaticaan tv. Beter komt aardappelhoofd zometeen livequote:Op woensdag 7 mei 2025 19:24 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik denk niet dat er een exacte tijd vast was gelegd
Ik heb de stream van de schoorsteen op mijn tablet terwijl ik een serie kijkquote:Op woensdag 7 mei 2025 19:27 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Oww haha. Nja. Ik blijf niet veel langer kijken. Want saai dat gelul op vaticaan tv. Beter komt aardappelhoofd zometeen live
Nog 3 minutenquote:Op woensdag 7 mei 2025 20:02 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Las net dat de rook in 2005 er 20:10 was.
Bij vaticaan tv hadden ze het over een teken van god ofzoiets 1,5 uur geledenquote:Op woensdag 7 mei 2025 20:07 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
Ik zie al uren niets anders dan meeuwen.
1 Meeuw
2 Meeuw
Babymeeuw
Ik bedoelde dan eigenlijk ook mensen hier op het forum. Is er iemand hier die het heel veel interesseert en zo ja, waarom dan? Hoe gaat het jouw leven beļnvloeden?quote:Op woensdag 7 mei 2025 17:59 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nee. Miljoenen kijkers, enorm drukbezocht, weken aan nieuws, maar omdat er ook mensen zijn die hier alleen komen melden dat het ze niet interesseert interesseert het niemand.
Het is gewoon leuk om een livestream te volgenquote:Op woensdag 7 mei 2025 20:08 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Ik bedoelde dan eigenlijk ook mensen hier op het forum. Is er iemand hier die het heel veel interesseert en zo ja, waarom dan? Hoe gaat het jouw leven beļnvloeden?
Ik kan me heel goed herinneren dat er ook een meeuw op het schoorsteentje zat tijdens het vorige conclaaf. Ik dacht dat dat toen bijzonder was 🤣quote:Op woensdag 7 mei 2025 20:07 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Bij vaticaan tv hadden ze het over een teken van god ofzoiets 1,5 uur geleden
Een meeuw met koude voetenquote:Op woensdag 7 mei 2025 20:10 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
Ik kan me heel goed herinneren dat er ook een meeuw op het schoorsteentje zat tijdens het vorige conclaaf. Ik dacht dat dat toen bijzonder was 🤣
ik heb nog nooit een babymeeuw gezienquote:Op woensdag 7 mei 2025 20:07 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
Ik zie al uren niets anders dan meeuwen.
1 Meeuw
2 Meeuw
Babymeeuw
Helemaal niet. Maar het is een van de weinige rituelen die nog rechtstreeks teruggaan naar de middeleeuwen. En aangezien ik een medievist ben, vind ik het vanuit een cultuurhistorisch perspectief interessantquote:Op woensdag 7 mei 2025 20:08 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Ik bedoelde dan eigenlijk ook mensen hier op het forum. Is er iemand hier die het heel veel interesseert en zo ja, waarom dan? Hoe gaat het jouw leven beļnvloeden?
Er stonden twee uur geleden twee meeuwen en een grijspluizige wiebelige babymeeuw op de dakpannen. Maar die ligt nu allang in bed.quote:
Ja, ik heb hem ook gezien, idd.quote:Op woensdag 7 mei 2025 20:13 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
Er stonden twee uur geleden twee meeuwen en een grijspluizige wiebelige babymeeuw op de dakpannen. Maar die ligt nu allang in bed.
Het was interessant genoeg voor The Guardian https://www.theguardian.c(...)sisi-seagull-sistinequote:
Mag ik vragen waar je je als medievist precies mee bezighoudt? (Ja duh, de middeleeuwen, maar je snapt wat ik bedoelquote:Op woensdag 7 mei 2025 20:12 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
Helemaal niet. Maar het is een van de weinige rituelen die nog rechtstreeks teruggaan naar de middeleeuwen. En aangezien ik een medievist ben, vind ik het vanuit een cultuurhistorisch perspectief interessant
En ik verveel me.
In mijn geval was het middeleeuwse boekproductie.quote:[..]
Mag ik vragen waar je je als medievist precies mee bezighoudt? (Ja duh, de middeleeuwen, maar je snapt wat ik bedoel)
Omgquote:Op woensdag 7 mei 2025 20:17 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
Het was interessant genoeg voor The Guardian https://www.theguardian.c(...)sisi-seagull-sistine
Geen idee ik schakel net inquote:
En het is in principe erg zeldzaam. Dat, in combinatie met een soort wedstrijdprincipe en de dingen die jij noemt, maakt dat ik dit erg interessant vind om te volgen. Toch pas de derde keer in mijn leven en dat van vrij veel mensenquote:Op woensdag 7 mei 2025 20:12 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
Helemaal niet. Maar het is een van de weinige rituelen die nog rechtstreeks teruggaan naar de middeleeuwen. En aangezien ik een medievist ben, vind ik het vanuit een cultuurhistorisch perspectief interessant
En ik verveel me.
GAAF! Middeleeuwse boeken zijn zo ontzettend cool!!quote:Op woensdag 7 mei 2025 20:19 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
In mijn geval was het middeleeuwse boekproductie.
Dit ging ook al door mijn hoofd, ja.quote:Op woensdag 7 mei 2025 20:24 schreef bloempje-moi het volgende:
Hebben ze die schoorsteen wel getest? Dat die oude mannen nu niet happend naar adem in die kapel liggen.
De Zwitsers staan vast nog voor de deur, waar in dit geval ongetwijfeld op gebonkt wordtquote:Op woensdag 7 mei 2025 20:24 schreef bloempje-moi het volgende:
Hebben ze die schoorsteen wel getest? Dat die oude mannen nu niet happend naar adem in die kapel liggen.
Het blijft bijzonder inderdaad. Maar dat was dus jarenlang mijn werk. De wereld over reizen om lekker door die boeken heen te bladeren.quote:Op woensdag 7 mei 2025 20:24 schreef Starhopper het volgende:
[..]
GAAF! Middeleeuwse boeken zijn zo ontzettend cool!!![]()
![]()
Ik ben echt gek op de miniatuurtjes die erin staan. Echt kleine kunstwerkjes
![]()
quote:Op woensdag 7 mei 2025 20:30 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
Het blijft bijzonder inderdaad. Maar dat was dus jarenlang mijn werk. De wereld over reizen om lekker door die boeken heen te bladeren.
En zonder meeuw denk ik steeds dat mn stream niks meer doet.quote:Op woensdag 7 mei 2025 20:30 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
Die meeuw heeft wel gevoel voor compositie.
Ik zit nu tegen een witte lucht aan te kijken. Misschien staan ze al een half uur klaar in de gang.quote:Op woensdag 7 mei 2025 20:36 schreef Starhopper het volgende:
Wat als het straks donker is? Dan zien we toch niet of het witte of zwarte rook is?
staat wel ergens een lamp erop gericht.quote:Op woensdag 7 mei 2025 20:36 schreef Starhopper het volgende:
Wat als het straks donker is? Dan zien we toch niet of het witte of zwarte rook is?
Blacklight bij zwarte rookquote:Op woensdag 7 mei 2025 20:38 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
staat wel ergens een lamp erop gericht.
Wat voor bijzondere zaken heb je daar zoal in gevonden?quote:Op woensdag 7 mei 2025 20:30 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
Het blijft bijzonder inderdaad. Maar dat was dus jarenlang mijn werk. De wereld over reizen om lekker door die boeken heen te bladeren.
Zo'n gender reveal verfbomquote:Op woensdag 7 mei 2025 20:39 schreef bloempje-moi het volgende:
Misschien doen ze er glitters doorheen.
Daar moest ik ook aan denken jaquote:
Ik deed onderzoek naar productiemethoden en werkplaatsen in de Noordelijke Nederlanden. Dus wie schilderde wat en hoe groot waren de werkplaatsen. Hoe waren ze georganiseerd.quote:Op woensdag 7 mei 2025 20:40 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Wat voor bijzondere zaken heb je daar zoal in gevonden?
En, puur uit interesse: wie betaalt je daar eigenlijk voor?
Ik leefde al in 1978, dus ik heb meegemaakt dat het 2x vlak achter elkaar gebeurde. Weliswaar als kind, maar kan het me nog wel herinneren. Ik denk vooral ook omdat het zo snel achter elkaar was.quote:Op woensdag 7 mei 2025 20:23 schreef heywoodu het volgende:
[..]
En het is in principe erg zeldzaam. Dat, in combinatie met een soort wedstrijdprincipe en de dingen die jij noemt, maakt dat ik dit erg interessant vind om te volgen. Toch pas de derde keer in mijn leven en dat van vrij veel mensen
Vroeger grabbelde ze altijd om te zien of alles er wel hing, aangezien ze ooit per ongeluk een vrouwelijke paus hadden gekozen.quote:
Ze zouden gek zijn als ze niet eerst een spelletje zouden spelen. Escaperoom ofzo. Of Kraak de Davinci-code. De winnaar wordt paus.quote:Op woensdag 7 mei 2025 20:42 schreef GerryDV het volgende:
Hermetisch afgesloten toch? Straks heeft er eentje iedereen omgelegd en als laatst zichzelf. 😅
Dat zitten die kardinalen nu natuurlijk ook te doen. Daarom duurt het zo lang.quote:
Gelukkig alleen katholieke mannen, dus Trump komt niet in aanmerking.quote:Op woensdag 7 mei 2025 20:52 schreef Starhopper het volgende:
Ik las dat ze ook iemand van buiten kunnen kiezen? Wat als ze nu allemaal voor de grap op Trump stemmen?
Volgens mij is - officieel - de enige daadwerkelijke vereiste dat je een katholieke man bent, en Trump is niet katholiek gedooptquote:Op woensdag 7 mei 2025 20:52 schreef Starhopper het volgende:
Ik las dat ze ook iemand van buiten kunnen kiezen? Wat als ze nu allemaal voor de grap op Trump stemmen?
Trump heeft zich bekeerd tot het Jodendom. Maw je maakt je druk om nietsquote:Op woensdag 7 mei 2025 20:52 schreef Starhopper het volgende:
Of die fucking JD Vance. Het is 1 groot complot.quote:Op woensdag 7 mei 2025 20:52 schreef Starhopper het volgende:
quote:Op woensdag 7 mei 2025 20:53 schreef Jane het volgende:
[..]
Gelukkig alleen katholieke mannen, dus Trump komt niet in aanmerking.
Gelukkig maar!quote:Op woensdag 7 mei 2025 20:54 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Volgens mij is - officieel - de enige daadwerkelijke vereiste dat je een katholieke man bent, en Trump is niet katholiek gedoopt
quote:Op woensdag 7 mei 2025 20:55 schreef GerryDV het volgende:
Op BBC speculeren ze rustig over een medical emergency binnen.
Of het is dusdanig uit de hand gelopen dat ze elkaar vermoord hebben 😱quote:Op woensdag 7 mei 2025 20:56 schreef Jane het volgende:
Straks zijn ze gewoon vergeten dat wij op die rook zitten te wachten.
Nou ja, 130 kardinalen met een hele reeks 70+'ers, het zou niet heel gek zijn.quote:Op woensdag 7 mei 2025 20:55 schreef GerryDV het volgende:
Op BBC speculeren ze rustig over een medical emergency binnen.
Maar dan moet er toch iets van een ambulance komen aanrijden?quote:Op woensdag 7 mei 2025 20:57 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nou ja, 130 kardinalen met een hele reeks 70+'ers, het zou niet heel gek zijn.
Binnen het vaticaan hebben ze vast ook wel wat medisch personeel.quote:Op woensdag 7 mei 2025 20:57 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Maar dan moet er toch iets van een ambulance komen aanrijden?
Maar wat dan? Wie moet er dan morgen in conclaafquote:Op woensdag 7 mei 2025 20:57 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Of het is dusdanig uit de hand gelopen dat ze elkaar vermoord hebben 😱
Ze moeten jonger zijn dan 80.quote:Op woensdag 7 mei 2025 20:56 schreef Chadi het volgende:
Kunnen ze niet gewoon de oudste naar voren schuiven zodat ze elk jaar weer zo'n gezellige samenkomen hebben?
Er zal vast wel al het een en ander klaarstaan, just in casequote:Op woensdag 7 mei 2025 20:57 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Hosties en wijn erbijquote:Op woensdag 7 mei 2025 20:57 schreef Postbus100 het volgende:
(gezellig hier, samen met mijn matties kijken)
Nou ja, hoe moeten die op de hoogte zijn dan? Alle telefoons ingeleverd, internetverbindingen doorgeknipt enzo. Hermetisch afgesloten, remember?quote:Op woensdag 7 mei 2025 20:57 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Klinkt wel als een leuk plot voor een filmquote:Op woensdag 7 mei 2025 20:58 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nou ja, hoe moeten die op de hoogte zijn dan? Alle telefoons ingeleverd, internetverbindingen doorgeknipt enzo. Hermetisch afgesloten, remember?
Hebben ze vorig jaar nog gedaan, heeft zelfs een Oscar gewonnenquote:Op woensdag 7 mei 2025 20:59 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Klinkt wel als een leuk plot voor een film
Ze hebben ongetwijfeld flinke discussie of ruzie gekregen. Als het alleen om stembriefjes invullen ging, was het al klaar geweest.quote:Op woensdag 7 mei 2025 20:57 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Of het is dusdanig uit de hand gelopen dat ze elkaar vermoord hebben 😱
White Smoke, Red Tapequote:Op woensdag 7 mei 2025 20:59 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Klinkt wel als een leuk plot voor een film
Zou wat zijn...quote:Op woensdag 7 mei 2025 20:58 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
Ze moeten jonger zijn dan 80.
Misschien zijn ze id's aan het vervalsen?
Maar het gaat niet alleen om het invullen van stembriefjes, ze hebben toch ook hele spreuken en verzen die ze allemaal uitspreken bij het inleveren van hun briefje?quote:Op woensdag 7 mei 2025 21:00 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
Ze hebben ongetwijfeld flinke discussie of ruzie gekregen. Als het alleen om stembriefjes invullen ging, was het al klaar geweest.
Misschien kijken ze eerst een filmpje?
Laatste keer was eeuwen geleden, aldus CNNquote:Op woensdag 7 mei 2025 21:00 schreef Jane het volgende:
Het zou ook bijzonder zijn (wellicht uniek, ik ben geen Vaticaankenner) als er gelijk witte rook zou zijn.
quote:Op woensdag 7 mei 2025 21:01 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
De hele wijk hangt hier vol vlaggetjes en oranje opblaasklompen vanwege Wim Eijk-koorts.
Benieuwd hoe die aangekondigd zou worden. Wimmus Eijkus?quote:Op woensdag 7 mei 2025 21:01 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
De hele wijk hangt hier vol vlaggetjes en oranje opblaasklompen vanwege Wim Eijk-koorts.
Nee.quote:
Quercus I, paus van het volk.quote:Op woensdag 7 mei 2025 21:02 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Benieuwd hoe die aangekondigd zou worden. Wimmus Eijkus?
Uiteindelijk lekt het wel uit. Tenminste, op wikipedia staan van de laatste paar conclaven ook de vermoedelijke stemmingen.quote:Op woensdag 7 mei 2025 21:04 schreef heywoodu het volgende:
Wel héél benieuwd naar de uitslag van de eerste ronde, maar ja
Lol, en nu even 112 bellen daar ter plaatse, en de brandweer vragenquote:Op woensdag 7 mei 2025 21:06 schreef Jane het volgende:
Als het eenmaal fikt, gaat het wel ff door, he?
Die dag zijn we nu voorbij.quote:Op woensdag 7 mei 2025 21:05 schreef Claude_Viole het volgende:
is er wel eens eerder een paus verkozen op de dag zelf?
Zo nou! Er is niet echt een subtiele middenweg nee. Gelukkig was die meeuw op tijd weg.quote:Op woensdag 7 mei 2025 21:06 schreef Jane het volgende:
Als het eenmaal fikt, gaat het wel ff door, he?
Zet 'm dan even tussen tags...quote:Op woensdag 7 mei 2025 21:05 schreef Claude_Viole het volgende:
https://x.com/bjornenlinda/status/1919998803203006873
Ja, eeuwen geledenquote:Op woensdag 7 mei 2025 21:05 schreef Claude_Viole het volgende:
is er wel eens eerder een paus verkozen op de eerste dag zelf?
Dan zie ik enkel twitter staan. die tag is dus stuque.quote:Op woensdag 7 mei 2025 21:08 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Zet 'm dan even tussen tags...
[ x ]
Volgens wikipedia:quote:Op woensdag 7 mei 2025 21:05 schreef Claude_Viole het volgende:
is er wel eens eerder een paus verkozen op de eerste dag zelf?
quote:Het kortste conclaaf ooit was dat van 1503, waarbij paus Julius II werd gekozen. Het duurde slechts enkele uren, volgens humanisten en protestanten doordat hij iedereen had omgekocht.
Huh? Ik zie gewoon een embedded tweet... Vreemd.quote:Op woensdag 7 mei 2025 21:10 schreef Claude_Viole het volgende:
[..]
Dan zie ik enkel twitter staan. die tag is dus stuque.
Elon sloopt alles.
Ze schijnen zo geschrokken te zijn van Adrianus dat ze daar eeuwen later nog een trauma aan overgehouden hebbenquote:Op woensdag 7 mei 2025 21:02 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ja volgens mij wel. Je hoeft alleen maar gedoopt te zijn om verkozen te kunnen worden. De Duif wordt gelinkt aan de heilige geest.quote:Op woensdag 7 mei 2025 21:13 schreef Postbus100 het volgende:
Iemand beweert net dit. Klopt dat?![]()
"En dat er ooit een paus in 16 zoveel is gekozen doe geen kardinaal was. Er lande een witte duif op zijn hoofd en dat was HET teken en toen werd die gewone burger ineens paus"
Dat was wel iets eerder, bijna twee millenia terugquote:Op woensdag 7 mei 2025 21:13 schreef Postbus100 het volgende:
"En dat er ooit een paus in 16 zoveel is gekozen doe geen kardinaal was. Er lande een witte duif op zijn hoofd en dat was HET teken en toen werd die gewone burger ineens paus"
En een man, uiteraard.quote:Op woensdag 7 mei 2025 21:14 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ja volgens mij wel. Je hoeft alleen maar gedoopt te zijn om verkozen te kunnen worden.
Paus Fabianus in het jaar 236:quote:Op woensdag 7 mei 2025 21:13 schreef Postbus100 het volgende:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Paus_Fabianusquote:Fabianus, zeer soms Flavius genoemd (Rome, ? - aldaar, 20 januari 250) was de twintigste paus van de Katholieke Kerk. Hij werd volgens de legende in 236 door de Heilige Geest als onverwachte opvolger van Anterus aangewezen toen een duif neerstreek op zijn hoofd, hoewel hij noch een bekend persoon, noch een inwoner van Rome was.
Ja, dat van de duif wist ik. Als degelijk opgevoed (ex)christen.quote:Op woensdag 7 mei 2025 21:14 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ja volgens mij wel. Je hoeft alleen maar gedoopt te zijn om verkozen te kunnen worden. De Duif wordt gelinkt aan de heilige geest.
Waarom weet ik dit als overtuigd atheļst
Er is 1x per ongeluk een vrouwelijke paus geweest. Dat kwam uit toen ze plots een kind baardequote:
Dat is naar alle waarschijnlijkheid een mythequote:Op woensdag 7 mei 2025 21:17 schreef Burdie het volgende:
[..]
Er is 1x per ongeluk een vrouwelijke paus geweest. Dat kwam uit toen ze plots een kind baarde.
Dat is een legende en zeker geen onbetwist feit.quote:Op woensdag 7 mei 2025 21:17 schreef Burdie het volgende:
[..]
Er is 1x per ongeluk een vrouwelijke paus geweest. Dat kwam uit toen ze plots een kind baarde.
Ik vind het een leuke anekdote.quote:Op woensdag 7 mei 2025 21:20 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dat is naar alle waarschijnlijkheid een mythe
Ah, de verwarring was met een bekende paus uit iets met 16 (16e eeuw uiteindelijk). Maar het feitje daarover was niet dat van de duif, maar dat het de enige Nederlandse paus is geweest.quote:Op woensdag 7 mei 2025 21:15 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dat was wel iets eerder, bijna twee millenia terug
https://en.wikipedia.org/wiki/Pope_Fabian
Ja, wikipedia leest echt als een spannend jongensboek af en toequote:Op woensdag 7 mei 2025 21:25 schreef Starhopper het volgende:
"Wist je dat er ooit een kluizenaar tot paus is gekozen? In 1294 werd Pietro del Morrone, een oude monnik die als eenzaam kluizenaar op een berg leefde, plotseling paus: Celestinus V. De kardinalen kregen maar geen akkoord, dus kozen ze hem vanwege zijn heilig imago. Hij hield het maar een paar maanden vol en trad vrijwillig af – iets wat bijna nooit gebeurt. Later werd hij opgesloten door zijn opvolger uit angst voor een tegenpaus. Wat een bizarre pausgeschiedenis!"
Ik zou zeggen, zoek eens op kadaversynodequote:Op woensdag 7 mei 2025 22:01 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Ja, wikipedia leest echt als een spannend jongensboek af en toe
Er is idd medisch personeel aanwezig en een arts van het Vaticaan, in noodgevallen is communicatie toegestaan en mag een kardinaal het conclaaf verlaten, maar dan mag hij niet meer terugkeren. Bij het conclaaf waar Benedictus gekozen werd is ook een kardinaal tijdens het conclaaf behandeld vanwege hartproblemen, hij kon gewoon binnen de muren behandeld worden.quote:Op woensdag 7 mei 2025 20:58 schreef Tijn het volgende:
[..]
Binnen het vaticaan hebben ze vast ook wel wat medisch personeel.
quote:Op woensdag 7 mei 2025 22:29 schreef TLC het volgende:
Ik zie het voor me, liggen kardinalen zo in n slaapkamertje terwijl ze in bed liggen met hun pyama'tjes aan en dat de een tegen de ander zegt 'heb je nog aan dat kacheltje gedacht voor de rook ?' en dat de andere kandinaal dan zegt 'kut helemaal vergeten !'
![]()
quote:Op woensdag 7 mei 2025 22:29 schreef TLC het volgende:
Ik zie het voor me, liggen kardinalen zo in n slaapkamertje terwijl ze in bed liggen met hun pyama'tjes aan en dat de een tegen de ander zegt 'heb je nog aan dat kacheltje gedacht voor de rook ?' en dat de andere kandinaal dan zegt 'kut helemaal vergeten !'
![]()
Gulielmus Aesculusquote:Op woensdag 7 mei 2025 21:02 schreef heywoodu het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 7 mei 2025 23:10 schreef TLC het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Spreekt wel gebrekkig Nederlands die kardinaal![]()
Idd, of Johannes XII die het Vaticaan in een bordeel veranderde, het Saeculum obscurum (pornocratie) in de 10de eeuw en het westers schisma toen er 2 en zelfs even 3 pausen tegelijkertijd waren.quote:Op woensdag 7 mei 2025 22:10 schreef sportfreak het volgende:
[..]
Ik zou zeggen, zoek eens op kadaversynode
Als het goed is hebben ze al een stemronde achter de rug, maar daarvan komt alleen rook indien wit. Dat is er niet dus zullen ze met de volgende ronde bezig zijn. Rond het middaguur komt dan wit of zwart uit het schoorsteentje. Vanmiddag hetzelfde scenario.quote:Op donderdag 8 mei 2025 10:13 schreef bloempje-moi het volgende:
Vanaf hoe laat begint de matineevoorstelling eigenlijk?
Voor zover ik weet hebben ze maar 2 stemrondes per dag. Tegen het middaguur stemmen ze voor de 1e keer vandaag. Waarna weer zwarte of witte rook. En idem tegen de avond en in de loop vd avond weer zwarte of witte rook.quote:Op donderdag 8 mei 2025 10:31 schreef Zorro het volgende:
[..]
Als het goed is hebben ze al een stemronde achter de rug, maar daarvan komt alleen rook indien wit. Dat is er niet dus zullen ze met de volgende ronde bezig zijn. Rond het middaguur komt dan wit of zwart uit het schoorsteentje. Vanmiddag hetzelfde scenario.
Huh, aangezien de rook komt van het verbranden van de stemformulieren...gooien ze die van de eerste stemronde van een dagdeel dan gewoon in de vuilnisbak?quote:Op donderdag 8 mei 2025 10:31 schreef Zorro het volgende:
[..]
Als het goed is hebben ze al een stemronde achter de rug, maar daarvan komt alleen rook indien wit. Dat is er niet dus zullen ze met de volgende ronde bezig zijn. Rond het middaguur komt dan wit of zwart uit het schoorsteentje. Vanmiddag hetzelfde scenario.
Twee in de ochtend, twee in de middag. Of nou ja, maximaal twee in de ochtend en maximaal twee in de middag.quote:Op donderdag 8 mei 2025 10:52 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Voor zover ik weet hebben ze maar 2 stemrondes per dag.
Reeds geėditquote:Op donderdag 8 mei 2025 10:53 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Twee in de ochtend, twee in de middag. Of nou ja, maximaal twee in de ochtend en maximaal twee in de middag.
Kennelijk komt de rook niet vh verbranden vd stembiljetten:quote:Op donderdag 8 mei 2025 10:52 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Huh, aangezien de rook komt van het verbranden van de stemformulieren...gooien ze die van de eerste stemronde van een dagdeel dan gewoon in de vuilnisbak?
https://www.rtl.nl/nieuws(...)-zwarte-rook-stemmenquote:Voordat de kardinalen dagelijks de Sixtijnse Kapel mogen verlaten, ongeacht of er een paus is gekozen, worden alle stembriefjes verbrand in een haard die sinds 1939 wordt gebruikt. Een andere haard wordt gebruikt om, in combinatie met een chemisch stofje, zwarte of witte rook te produceren. Vanaf het Sint-Pietersplein is die rook te zien, waardoor toeschouwers direct weten of er een nieuwe paus is.
We nemen het mee naar achter.quote:Op donderdag 8 mei 2025 11:13 schreef bloempje-moi het volgende:
Ik vind de meeuwfrequentie maar matig vandaag.
Daarentegen heb ik wel al een paar keer een drone voorbij zien vliegen.quote:Op donderdag 8 mei 2025 11:13 schreef bloempje-moi het volgende:
Ik vind de meeuwfrequentie maar matig vandaag.
Ook een babydrone?quote:Op donderdag 8 mei 2025 11:19 schreef Jane het volgende:
[..]
Daarentegen heb ik wel al een paar keer een drone voorbij zien vliegen.
Wordt (godzijdank!) niet genoemd bij de topfavorieten 🙏quote:
Yups! Dus laten we inderdaad hopen dat die het NIET wordt.quote:Op donderdag 8 mei 2025 12:09 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
Ik hoop het niet. Die is heel conservatief toch?
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op donderdag 8 mei 2025 12:09 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
Misschien valt er nog eentje om tijdens het conclaafquote:
Alle kardinalen zijn heel conservatief.quote:Op donderdag 8 mei 2025 12:09 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
En daarbinnen is Eijk relatief nog conservatiever.quote:Op donderdag 8 mei 2025 13:30 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Alle kardinalen zijn heel conservatief.
Of meer 😱quote:Op donderdag 8 mei 2025 13:30 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Misschien valt er nog eentje om tijdens het conclaaf
Maar er zijn nogal grote verschillen binnen dat conservatieve spectrum der kardinalenquote:Op donderdag 8 mei 2025 13:30 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Alle kardinalen zijn heel conservatief.
Ja, maar niet vanuit een praktisch oogpunt. Het is niet alsof een minder conservatieve paus opeens een andere lijn gaat hebben op het gebied van het homohuwelijk, euthanasia, abortus etc. Dat zag je al met een Fransiscus, die op papier minder conservatief was.quote:Op donderdag 8 mei 2025 13:39 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
En daarbinnen is Eijk relatief nog conservatiever.
Ik weet natuurlijk niet hoe het bij jou zit, maar zelf ben ik niet religieus - laat staan katholiek - en dan beschouw je al die kardinalen uiteraard als hartstikke conservatief.quote:Op donderdag 8 mei 2025 14:13 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Ja, maar niet vanuit een praktisch oogpunt. Het is niet alsof een minder conservatieve paus opeens een andere lijn gaat hebben op het gebied van het homohuwelijk, euthanasia, abortus etc. Dat zag je al met een Fransiscus, die op papier minder conservatief was.
Een minder conservatieve paus zal misschien iets meer taken voor de vrouw in de kerk toestaan maar daar stopt dat minder conservatieve denkveld ook wel.
Nou ja, deze kardinaal zegt zelfs expliciet dat het benoemen van homoseksualiteit als een zonde fout is. Niet dat hij gaat winnen, helaas, maar tochquote:Op donderdag 8 mei 2025 14:13 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Ja, maar niet vanuit een praktisch oogpunt. Het is niet alsof een minder conservatieve paus opeens een andere lijn gaat hebben op het gebied van het homohuwelijk, euthanasia, abortus etc. Dat zag je al met een Fransiscus, die op papier minder conservatief was.
Een minder conservatieve paus zal misschien iets meer taken voor de vrouw in de kerk toestaan maar daar stopt dat minder conservatieve denkveld ook wel.
Ik lees dat hij dus door Fransiscus kardinaal gemaakt is en dat is nog een ander aspect waardoor het wel degelijk uitmaakt of er een aardsconservatief of relatief progressieve paus komt. De kardinalen die door de nieuwe paus worden aangesteld zijn dan wrs ook weer conservatiever of progressiever en dat heeft dan uiteindelijk weer invloed op de pausen die hierna komen.quote:Op donderdag 8 mei 2025 15:35 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nou ja, deze kardinaal zegt zelfs expliciet dat het benoemen van homoseksualiteit als een zonde fout is. Niet dat hij gaat winnen, helaas, maar toch
https://en.wikipedia.org/wiki/Jean-Claude_Hollerich
Ja, ze hebben liever iemand die al op leeftijd is. Als-ie dan tegenvalt zitten ze er niet te lang mee.quote:Op donderdag 8 mei 2025 15:33 schreef Arnhemunited het volgende:
[..]
Met z'n 60 jaar te 'jong' waarschijnlijk.
Heb je link?quote:Op donderdag 8 mei 2025 16:55 schreef Jane het volgende:
Ik heb de NOS-stream er maar weer ff bij gepakt.
Vanmiddag via mijn telefoon liep deze zoveel achter. De rook was ondertussen al ter ziele toen er eens iets op mijn stream verscheenquote:Op donderdag 8 mei 2025 17:16 schreef Jane het volgende:
[..]
Gewoon via NOS.nl
https://nos.nl/livestream(...)af-nu-wel-witte-rook
Vatican media Livequote:Op donderdag 8 mei 2025 17:19 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
Vanmiddag via mijn telefoon liep deze zoveel achter. De rook was ondertussen al ter ziele toen er eens iets op mijn stream verscheen
Daar hebben ze in het Vaticaan ook andere oplossingen voorquote:Op donderdag 8 mei 2025 16:03 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ja, ze hebben liever iemand die al op leeftijd is. Als-ie dan tegenvalt zitten ze er niet te lang mee.
Balkon is hoog genoeg.quote:Op donderdag 8 mei 2025 17:46 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Daar hebben ze in het Vaticaan ook andere oplossingen voor
Dankuquote:Op donderdag 8 mei 2025 17:16 schreef Jane het volgende:
[..]
Gewoon via NOS.nl
https://nos.nl/livestream(...)af-nu-wel-witte-rook
19:00 uurquote:
quote:Mocht de eerste stemronde van deze middag tot een doorbraak geleid hebben, zou er rond 17.30 uur witte rook te zien geweest moeten zijn.
Zo niet, gaan de kardinalen meteen over tot een nieuwe stemronde. Om 19.00 uur is er sowieso rook te zien: witte rook als er een paus is, zwarte rook indien niet.
Jaaaa!!!quote:
Jaaaaa!!!!!!! Wat een lieffiequote:
Wel dus.quote:Op donderdag 8 mei 2025 18:05 schreef TweedeKlum het volgende:
https://www.dumpert.nl/?selectedId=100122106_cb27ff50
Nog geen nieuwe paus.
Dat dachten ze in 1978 ookquote:Op donderdag 8 mei 2025 18:09 schreef Toefjes het volgende:
Gelukkig, zijn we daar ook weer voor een paar jaar vanaf.
Hij fikt nog wel ff door.quote:Op donderdag 8 mei 2025 18:12 schreef bloempje-moi het volgende:
En net op het moment dat mijn internet volledig vastloopt op een ander tabblad, hoor ik gejuich. Alsnog gemist.
Meestal binnen een paar keer stemmen. Bij de eerste ronde wordt wel duidelijk wie er sowieso af vallen en dan nog hooguit een paar ronden om steeds verder duidelijk te hebben wie het gaat worden. Stevig vasthouden aan een kandidaat die het niet gaat worden is dan niet erg nuttig.quote:
Witte rook!quote:Witte rook uit schoorsteen Sixtijnse Kapel, er is een nieuwe paus gekozen
De 133 kardinalen in Vaticaanstad hebben een nieuwe paus gekozen. Om 18.08 uur kwam er witte rook uit de schoorsteen van de Sixtijnse Kapel, het teken dat er een opvolger van de vorige maand overleden paus Franciscus is
WIe de nieuwe paus is, is nog niet bekend. Het conclaaf begon gistermiddag. In Vaticaanstad luiden de klokken nu en op beelden van het Sint-Pietersplein zijn juichende mensen te zien. Het plein staat vol gelovigen.
Bron: © https://nos.nl/artikel/25(...)-nieuwe-paus-gekozen
Ik heb het idee dat een nieuwe paus op dag 2 toch wel snel is, hoor.quote:Op donderdag 8 mei 2025 18:14 schreef 215 het volgende:
[..]
Meestal binnen een paar keer stemmen. Bij de eerste ronde wordt wel duidelijk wie er sowieso af vallen en dan nog hooguit een paar ronden om steeds verder duidelijk te hebben wie het gaat worden. Stevig vasthouden aan een kandidaat die het niet gaat worden is dan niet erg nuttig.
Benedictus XVI was ook na 4 stemrondes.quote:Op donderdag 8 mei 2025 18:18 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat een nieuwe paus op dag 2 toch wel snel is, hoor.
Als het goed is wel.quote:Op donderdag 8 mei 2025 18:23 schreef Pino112 het volgende:
En nu? Komt die ouwe gek zo het bordes op?
De langdurige conclaven worden altijd benoemd maar dit is gemiddeld hoor.quote:Op donderdag 8 mei 2025 18:18 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat een nieuwe paus op dag 2 toch wel snel is, hoor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |