Mooi, afknallen die gedrochten, als het af en toe bij een dier zou blijven en ze zo'n dier opeten dan is dat maar zo, dat ze volledige kuddes doden en er niets mee doen is gewoon over het randje, en als ze mensen gaan aanvallen is het klaar. Leuk geweest, handhaven nuquote:Gelderland geeft groen licht voor afschieten wolf na aanval op hardloopster
Deel dit artikel
De provincie Gelderland heeft een vergunning verleend om de wolf te laten doodschieten die op 13 april een hardloopster zou hebben aangevallen.
"De ingreep is noodzakelijk om verdere risico's voor de openbare veiligheid weg te nemen", laat de provincie weten aan Omroep Gelderland. De Faunabescherming betwijfelt dat en stapt naar de rechter.
Het besluit van de provincie volgt op een positieve DNA-test. Die is afgenomen nadat de hardloopster op 13 april twee keer in haar been was gebeten tijdens een hardlooprondje door Nationaal Park De Hoge Veluwe. Uit dat onderzoek blijkt dat de vrouw inderdaad door een wolf is gebeten.
Afwijkend
De provincie baseert zich ook op deskundigenonderzoek, getuigenverklaringen en beeldmateriaal. "Het gedrag van het dier was dusdanig doelgericht en agressief dat het als ernstig en afwijkend moet worden beschouwd", stelt de provincie Gelderland nu. De wolf zocht actief mensen op en liet zich niet verjagen, is de conclusie.
Hetzelfde dier is volgens experts bij meer incidenten betrokken geweest. Deze feiten maken het volgens de Landelijke Aanpak Wolf (die de landelijke overheid en provincies samen hebben opgesteld) en het wolvenplan van de provincies een "probleemwolf", waarbij het noodzakelijk is om op te treden.
Ineffectief
Net als bij eerdere incidenten met de wolf zijn ook alternatieve maatregelen overwogen, zoals het afsluiten van Nationaal Park De Hoge Veluwe, een pijnprikkel en verjaging. Maar die zijn in dit geval beoordeeld als ineffectief of onuitvoerbaar, zegt de provincie.
Gelderland wil wolven al langer strenger kunnen aanpakken, maar heeft te maken met de internationaal beschermde status van het roofdier. Een eerdere vergunning om een wolf met een paintballgeweer af te schrikken, strandde bij de rechter. De provincie had niet goed duidelijk gemaakt welke incidenten zich precies voordeden en ook was onduidelijk of het steeds over dezelfde wolf ging.
Meer tijd
Tegen de vergunning die nu is verleend kan nog bezwaar worden ingediend, maar vanwege de "spoedeisendheid" kan dat slechts gedurende twee dagen, zegt de provincie. De Faunabescherming trekt zich niets aan van die korte termijn. De dierenrechtenorganisatie gaat de rechtbank vragen om een ordemaatregel om meer tijd te krijgen voor het bestuderen van de vergunning, zegt voorzitter Niko Koffeman.
Hij wil zo voorkomen dat de wolf al dit weekend zou kunnen worden gedood. "Een bezwaartermijn van twee dagen bestaat helemaal niet", aldus Koffeman. Volgens hem is de situatie niet acuut. "Als het een gevaarlijke wolf is, is het wel bijzonder dat het park de afgelopen drie weken gewoon open was. Dan hadden bezoekers toch gewaarschuwd moeten worden."
Laten we hopen dat het werkt.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 20:55 schreef Moonversion het volgende:
De Faunabescherming betwijfelt dat en stapt naar de rechter.
Waarschijnlijk ook aangemoedigd door zeurende simpele idiote boeren die al met hun buks klaarstaan om die arme beesten af te knallen. Terwijl ze zelf te lui en/of te gierig zijn om hun vee fatsoenlijk te beveiligen dmv hekwerk.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 21:02 schreef Mylene het volgende:
Ja, waarom heeft men de bezoekers niet eerst gewaarschuwd? Lijkt me eerder paniekvoetbal deze vergunning. Ik hoop dat de rechter er korte metten mee maak.
Misschien gaan ze in het bos een hardloopster aan een boom vastbinden.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 21:06 schreef HowardRoark het volgende:
Erg hysterisch weer dit. Het probleem blijft bij Nederlanders liggen die niet weten hoe met een wolf om te gaan.
Ik vraag mij ook af hoe ze precies weten welke wolf het dan is?
De wolf moet uit ons leefgebied blijven, en als we ze doodschieten is het hun leefgebied niet.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 21:02 schreef Harvest89 het volgende:
Ziek en krankzinnig besluit van de provincie Gelderland.
Men moet gewoon uit het leefgebied van de wolf blijven.
De wolf hoort hier niet (meer) m, die Poolse Prezwalski konikpaarden wel maar die gaan dood als ze geen vreten krijgenquote:Op dinsdag 6 mei 2025 21:24 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De wolf moet uit ons leefgebied blijven, en als we ze doodschieten is het hun leefgebied niet.
als die afgekluifd is dan blijven de mensen wil weg van de utrechtse heuvelrugquote:Op dinsdag 6 mei 2025 21:10 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Misschien gaan ze in het bos een hardloopster aan een boom vastbinden.
Terwijl iedereen die klein is geweest weet, dat je gewoon een stenen huisje moet bouwen als je een wolf tegen komt.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 21:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als die afgekluifd is dan blijven de mensen wil weg van de utrechtse heuvelrug
juistquote:Op dinsdag 6 mei 2025 21:33 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Terwijl iedereen die klein is geweest weet, dat je gewoon een stenen huisje moet bouwen als je een wolf tegen komt.
Ik zie liever dat jouw FOK!-account via de rechter wordt teruggedraaid!quote:Op dinsdag 6 mei 2025 21:35 schreef Mikeytt het volgende:
Knettergek. Vertrouw erop dat dit heel snel wordt teruggedraaid via de rechter!
Pics van het zusje in kwestie plsquote:Op dinsdag 6 mei 2025 21:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
juist
en je jouw zusje een rood mutsje op moet doen als ze naar school gaat
quote:
Heb je daar zoveel billenknijpende fatbikers ja?quote:Op dinsdag 6 mei 2025 21:22 schreef K21 het volgende:
Als je alles wat naar hardlopers hapt maar af moet gaan knallen heb je alleen al voor het park hier om de hoek ongeveer de hoeveelheid munitie van een gemiddelde Rambo-film nodig.
juistquote:Op dinsdag 6 mei 2025 22:42 schreef JopieKlaassen het volgende:
De wolf hoort hier niet. Tot aan het laatste exemplaar afschieten bij voorkeur.
Jij lijkt mij verder niet van belang met zo'n rare opmerking.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 20:55 schreef Moonversion het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)nval-op-hardloopster
[..]
Mooi, afknallen die gedrochten, als het af en toe bij een dier zou blijven en ze zo'n dier opeten dan is dat maar zo, dat ze volledige kuddes doden en er niets mee doen is gewoon over het randje, en als ze mensen gaan aanvallen is het klaar. Leuk geweest, handhaven nu
Dat vraag ik me ook af.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 21:06 schreef HowardRoark het volgende:
Erg hysterisch weer dit. Het probleem blijft bij Nederlanders liggen die niet weten hoe met een wolf om te gaan.
Ik vraag mij ook af hoe ze precies weten welke wolf het dan is?
Klopt. Daarnaast lijkt het erop dat onverlaten de wolven hebben lopen voeren en dan ga je dit vanzelf krijgen, ze zijn niet meer zo schuw voor de mens.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 21:02 schreef Harvest89 het volgende:
Ziek en krankzinnig besluit van de provincie Gelderland.
[..]
Laten we hopen dat het werkt.
Men moet gewoon uit het leefgebied van de wolf blijven.
Die boeren kan je aanklagen voor dieren mishandeling omdat ze nalaten hekken te plaatsen. Daar kunnen ze zelfs subsidie voor krijgen maar de opbrengst van een doodgebeten schaap is groter dan die van het slachthuis.quote:
Haha, dit inderdaad. Het getuigt inderdaad van een enorm onvermogen met een klein beetje wilde natuur om te gaan.quote:Op woensdag 7 mei 2025 08:22 schreef raptorix het volgende:
Dus we geven 10 miljard per jaar uit, aan stikstof, boeren kunnen niet verder, huizen mogen niet gebouwd worden, maar als we dan eindelijk natuur in Nederland hebben van een prachtig dier dat nooit mensen dood, dan is het PANIEK, SCHIET HEM DOOD!
Het getuigt vooral van een fantastische manier om de afleiding van grote problemen af te leiden. We staan voor gigantische problemen op Europees gebied, duurt allemaal jaren voordat er mini stapjes gezet worden, maar wanneer het een paar wolven betreft kunnen er in 1 keer spoed en noodmaatregelen genomen worden.quote:Op woensdag 7 mei 2025 09:23 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Haha, dit inderdaad. Het getuigt inderdaad van een enorm onvermogen met een klein beetje wilde natuur om te gaan.
Nee, want daar hebben we onze honden juist op getraind d.m.v. stimuleren en belonen als ze er eentje te pakken hebben. Die hardlopers zijn nog wat ongelukkige bijvangst waar aan gewerkt wordt.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 22:50 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Heb je daar zoveel billenknijpende fatbikers ja?
quote:Op woensdag 7 mei 2025 08:49 schreef Qarrad het volgende:
[..]
De Keileweg is toch helemaal niet in Gelderland
Agro-lobby. Al decennialang bijzonder effectief in Europa.quote:Op woensdag 7 mei 2025 09:26 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het getuigt vooral van een fantastische manier om de afleiding van grote problemen af te leiden. We staan voor gigantische problemen op Europees gebied, duurt allemaal jaren voordat er mini stapjes gezet worden, maar wanneer het een paar wolven betreft kunnen er in 1 keer spoed en noodmaatregelen genomen worden.
Ik heb het over afwerken MET de wolf. Niet de wolf afwerken.. #begrijpendlezenquote:
quote:Op woensdag 7 mei 2025 11:05 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Ik heb het over afwerken MET de wolf. Niet de wolf afwerken.. #begrijpendlezen
Verbaasd mij dat nog niet alle vossen in Nederland zijn afgeschoten. Die maken tenslotte ook voor de lol kippen dood.quote:Op woensdag 7 mei 2025 11:03 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Agro-lobby. Al decennialang bijzonder effectief in Europa.
Dit is namelijk makkelijk te regelen en doet het ook goed bij mensen die graag in sprookjes geloven.quote:Op woensdag 7 mei 2025 09:26 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het getuigt vooral van een fantastische manier om de afleiding van grote problemen af te leiden. We staan voor gigantische problemen op Europees gebied, duurt allemaal jaren voordat er mini stapjes gezet worden, maar wanneer het een paar wolven betreft kunnen er in 1 keer spoed en noodmaatregelen genomen worden.
Nee. Misschien logisch als dit een seriebijter was die iedere voetganger aanvalt, maar dat is niet zo.quote:Op woensdag 7 mei 2025 11:25 schreef Questular het volgende:
als een wolf daadwerkelijk iemand heeft aangevallen en er dan even vanuit gaan dat ze de juiste wolf vinden dan is het toch logisch dat ze hem afschieten?
Op die manier maak je het ook heel makkelijk om wolven uit de weg te ruimen: je gaat ze gewoon lokken en voeren, en dan zijn ze niet meer mensenschuw en 'moeten' ze worden afgemaakt. Mission accomplished.quote:Op woensdag 7 mei 2025 11:32 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Nee. Misschien logisch als dit een seriebijter was die iedere voetganger aanvalt, maar dat is niet zo.
Er zijn bakken aan foto's en filmpjes van idioten die wolven proberen te lokken want wilde roofdieren zijn zo schattig. Standaard de wolf afmaken als dat fout gaat ben ik heel erg tegen.
Als een pitbull een hardloopster aanvalt mag ie van mij ook een spuitje krijgen, geen idee waarom een wolf een uitzondering zou moeten zijn.quote:Op woensdag 7 mei 2025 11:32 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Nee. Misschien logisch als dit een seriebijter was die iedere voetganger aanvalt, maar dat is niet zo.
Er zijn bakken aan foto's en filmpjes van idioten die wolven proberen te lokken want wilde roofdieren zijn zo schattig. Standaard de wolf afmaken als dat fout gaat ben ik heel erg tegen.
In tegenstelling tot een pitbull die hopelijk is afgericht en onder de verantwoordelijkheid van de eigenaar valt, is een wolf een wild dier en daardoor eigenlijk per definitie onschuldig. Je bent dan zelf verantwoordelijk voor je gedrag in de buurt van wilde dieren. Maar goed, zelf verantwoordelijkheid nemen is maar een eng iets natuurlijk, moeten we niet willen met z'n allen.quote:Op woensdag 7 mei 2025 11:37 schreef Questular het volgende:
[..]
Als een pitbull een hardloopster aanvalt mag ie van mij ook een spuitje krijgen, geen idee waarom een wolf een uitzondering zou moeten zijn.
Als een dier een gevaar is voor mensen dan moet ie toch gewoon gestopt worden?
Leg me anders even uit wat de hardloopster dan verkeerd heeft gedaan? Want ik lees:quote:Op woensdag 7 mei 2025 11:45 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
In tegenstelling tot een pitbull die hopelijk is afgericht en onder de verantwoordelijkheid van de eigenaar valt, is een wolf een wild dier en daardoor eigenlijk per definitie onschuldig. Je bent dan zelf verantwoordelijk voor je gedrag in de buurt van wilde dieren. Maar goed, zelf verantwoordelijkheid nemen is maar een eng iets natuurlijk, moeten we niet willen met z'n allen.
Liever zo'n mooi dier doden, dan zelf een beetje nadenken en kunnen genieten van zijn aanwezigheid. Toch?
quote:Het besluit van de provincie volgt op een positieve DNA-test. Die is afgenomen nadat de hardloopster op 13 april twee keer in haar been was gebeten tijdens een hardlooprondje door Nationaal Park De Hoge Veluwe. Uit dat onderzoek blijkt dat de vrouw inderdaad door een wolf is gebeten.
Uit die 3 regels tekst kunnen we toch niet opmaken wat de hardloopster überhaupt gedaan heeft, laat staan wat ze verkeerd gedaan heeftquote:Op woensdag 7 mei 2025 11:48 schreef Questular het volgende:
[..]
Leg me anders even uit wat de hardloopster dan verkeerd heeft gedaan? Want ik lees:
[..]
Ow die emoticons werken altijd goed joh. Bedankt voor je bijdrage.quote:Op woensdag 7 mei 2025 11:52 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Uit die 3 regels tekst kunnen we toch niet opmaken wat de hardloopster überhaupt gedaan heeft, laat staan wat ze verkeerd gedaan heeft?
Ja echt?? Hier heb je er nog een paar dan:quote:Op woensdag 7 mei 2025 11:52 schreef Questular het volgende:
[..]
Ow die emoticons werken altijd goed joh.
Klein kindquote:Op woensdag 7 mei 2025 11:53 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja echt?? Hier heb je er nog een paar dan:![]()
![]()
![]()
Als een pitbull een inbreker grijpt kan het mij echt 0 boeien.quote:Op woensdag 7 mei 2025 11:37 schreef Questular het volgende:
[..]
Als een pitbull een hardloopster aanvalt mag ie van mij ook een spuitje krijgen, geen idee waarom een wolf een uitzondering zou moeten zijn.
Dat mensen die wolven niet moeten aanhalen etc dat moge duidelijk zijn.
En als die pitbull vanuit het niks in een park een hardloopster aanvalt dan is dat ook geen probleem?quote:Op woensdag 7 mei 2025 11:57 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Als een pitbull een inbreker grijpt kan het mij echt 0 boeien.
Wij mensen hebben bijna het hele land al in bezit en controle. Als je in het laatste stukje natuur komt mag je je daar best even als gast gedragen. Kom je in een bos dan heb je een klein risico om een wild dier tegen te komen of een tak op je kop te krijgen. So be it. Heb je daar geen zin in dan is 90% van het land nog voor je vrij.
en als mensen daar willen gaan wandelen dan ?[quote:Op woensdag 7 mei 2025 12:06 schreef ieniminimuis het volgende:
Maar de provincie stelt Nationaal Park Hoge Veluwe dan weer nergens aansprakelijk voor![]()
Excursies voor fotografie van de wolf en daarmee het lokken en voeren gedogen, hekken zo maken dat het wild en de wolf moeilijk weg kan.
Ook wel sprekend dat alle meldingen van problematisch gedrag van wolven precies altijd in of rond dit park zijn.
quote:Het Park wil u als bezoeker een gastvrije en goed georganiseerde ontvangst garanderen.
De huidige entrees voldoen daarvoor niet meer. Ze worden vernieuwd om de kaartverkoop, de kaartcontrole en de verkeersstromen te verbeteren.
Update: tijdelijke sluiting ingang Otterlo
Van 28 april t/m 25 mei is ingang Otterlo afgesloten voor al het verkeer, inclusief wandelaars en fietsers.
U kunt in deze periode gebruikmaken van de ingangen in Hoenderloo en Schaarsbergen.
U kunt de adviesroute op de omleidingsborden volgen.
Ook is de (auto)weg van ingang Otterlo tot aan de kruising met de Wildbaanweg nabij het Kröller-Müller Museum gesloten.
Dat heeft er niets mee te maken. Het is het park dat wolven zo aanpakt dat het wel een probleem wolf wordt. Hoge Veluwe heeft er wel vaker een handje van om regels te omzeilen of het precies zo te doen dat ze niets overtreden maar dat het wel in hun voordeel uitpakt.quote:Op woensdag 7 mei 2025 12:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en als mensen daar willen gaan wandelen dan ??
Omdat er nog nooit iemand ernstig gewond geraakt is door een wolf, in ieder geval niet in Nederland, en al helemaal niet gedood, Pitbulls daarentegen scheuren mensen helemaal uit elkaar.quote:Op woensdag 7 mei 2025 11:37 schreef Questular het volgende:
[..]
Dat mensen die wolven niet moeten aanhalen etc dat moge duidelijk zijn.
o f naar het Kruller Muller museum willen?quote:Op woensdag 7 mei 2025 12:09 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Dat heeft er niets mee te maken. Het is het park dat wolven zo aanpakt dat het wel een probleem wolf wordt. Hoge Veluwe heeft er wel vaker een handje van om regels te omzeilen of het precies zo te doen dat ze niets overtreden maar dat het wel in hun voordeel uitpakt.
Dat er mensen komen wandelen is voor hen gewoon een inkomstenbron, ja je moet er voor betalen.
Dan is het nog steeds verantwoordelijkheid van Nationaal Park Hoge Veluwe (die ook eigenaar is van het museum) die zelf nalatig is geweest in de bijdrage van het creëren van de probleem wolf.quote:Op woensdag 7 mei 2025 12:10 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
o f naar het Kruller Muller museum willen?
Wat? Organiseert dat park excursies om wolven te fotograferen, te lokken en te voeren?quote:Op woensdag 7 mei 2025 12:06 schreef ieniminimuis het volgende:
Maar de provincie stelt Nationaal Park Hoge Veluwe dan weer nergens aansprakelijk voor![]()
Excursies voor fotografie van de wolf en daarmee het lokken en voeren gedogen, hekken zo maken dat het wild en de wolf moeilijk weg kan.
Ook wel sprekend dat alle meldingen van problematisch gedrag van wolven precies altijd in of rond dit park zijn.
Ze hebben excursies voor wolven fotografie goedgekeurd ja in hun park. Daarbij is vlees neergelegd zodat de wolven gelokt werden ja.quote:Op woensdag 7 mei 2025 12:13 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Wat? Organiseert dat park excursies om wolven te lokken en te voeren?
Oei, dat maakt me wel een beetje boos. En de mensen er voor laten betalen zeker?quote:Op woensdag 7 mei 2025 12:15 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Ze hebben excursies voor wolven fotografie goedgekeurd ja in hun park. Daarbij is vlees neergelegd zodat de wolven gelokt werden ja.
Excursies werden altijd georganiseerd door externe partijen
Uiteraard en natuurlijk niet heel goedkoop. En dit zijn natuurlijk allemaal natuurliefhebbersquote:Op woensdag 7 mei 2025 12:16 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Oei, dat maakt me wel een beetje boos. En de mensen er voor laten betalen zeker?
Hier wordt ook wel eens een wolf gespot maar verder gebeurd er nooit wat.quote:Op woensdag 7 mei 2025 12:17 schreef ieniminimuis het volgende:
Er lopen ook roedels rond bij de Veluwezoom en zuidelijke Veluwe bij Ede/Wolfheze.
Beide ook gebieden met hoge recreatie druk en daar hoor je weinig over omdat het van Natuurmonumenten is en zei de boel nauwlettend in de gaten houden
Mensen zijn fucking dom, deze youtuber heeft paar mooie compilaties van gemaakt: Bekijk deze YouTube-videoquote:Op woensdag 7 mei 2025 12:15 schreef MissButterflyy het volgende:
Het zou verboden moeten zijn wolven te voeren en er mogen dikke boetes op komen wat mij betreft.
nou die wolven hebben alle moeflons opgevretenquote:Op woensdag 7 mei 2025 12:11 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Dan is het nog steeds verantwoordelijkheid van Nationaal Park Hoge Veluwe (die ook eigenaar is van het museum) die zelf nalatig is geweest in de bijdrage van het creëren van de probleem wolf.
quote:Een wolf heeft opnieuw een moeflon gedood in Nationaal Park De Hoge Veluwe.
Een jachtopzichter vond vanochtend het dode dier.
De wolf, die op de Hoge Veluwe absoluut niet welkom is, heeft nu al meerdere moeflons doodgebeten.
Dat zegt beheerder van het park Jakob Leidekker.9 aug 2021
Die moeflons zijn ook niet natuurlijk en verder alleen aanwezig om uiteindelijk te eindigen in een blikje wild vlees.quote:Op woensdag 7 mei 2025 12:21 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou die wolven hebben alle moeflons opgevreten
protesteren hielp niet
moeflons gekweekt voort een blikje vlees /??/quote:Op woensdag 7 mei 2025 12:23 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Die moeflons zijn ook niet natuurlijk en verder alleen aanwezig om uiteindelijk te eindigen in een blikje wild vlees.
Nou niet gaan doen alsof het park verder ook ene ruk geeft.
Ja. Hoge Veluwe verkoopt veel blikjes wild vlees waar het hoofdingrediënt altijd moeflon was.quote:Op woensdag 7 mei 2025 12:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
moeflons gekweekt voort een blikje vlees /??/
BEN JIJ HELEMAAL MESJOKKE
Moeflon etenquote:Op woensdag 7 mei 2025 12:25 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Ja. Hoge Veluwe verkoopt veel blikjes wild vlees waar het hoofdingrediënt altijd moeflon was.
quote:De moeflon is een oerschaap, oorspronkelijk afkomstig van Sardinië en Corsica.
De wilde schapen werden aan het begin van de vorige eeuw hier uitgezet voor de jacht.
Zo'n honderd jaar later is de moeflon nog altijd in Nederland te vinden, maar het dier is officieel gezien nog altijd een exoot.
Geef de moeflon een kans, heet de petitie die Vereniging De Moeflon vanmiddag overhandigde aan de Kamercommissie Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur.
Volgens de belangenclub gaat het niet goed met de diersoort, en leven er op dit moment nog zo'n vijftig exemplaren in het land.
Ja klopt Park Hoge Veluwe zijn een stel idioten jaquote:
Maar discussie met jou is verder compleet nutteloos, want je hebt immers altijd gelijk.quote:Op woensdag 7 mei 2025 12:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Moeflon eten![]()
![]()
![]()
https://nos.nl/artikel/25(...)er-kwetsbare-moeflon
[..]
Sommige boeren laten hun kuddes gewoon uitmoorden voor hoge vergoedingen vanuit de overheid, en anderen worden onder druk gezet door andere boeren om maar geen beschermingsmaatregelen te nemen. En dan heb je de "jagers" nog die lekker de wolven gaan voeren, om ze minder angstig te maken voor mensen, een leuk excuus om er weer lekker op te kunnen jagen.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 20:55 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Mooi, afknallen die gedrochten, als het af en toe bij een dier zou blijven en ze zo'n dier opeten dan is dat maar zo, dat ze volledige kuddes doden en er niets mee doen is gewoon over het randje, en als ze mensen gaan aanvallen is het klaar. Leuk geweest, handhaven nu
Joey B. Toonz is geweldig idd, met z'n gortdroge humor en stemgeluid.quote:Op woensdag 7 mei 2025 12:21 schreef raptorix het volgende:
[..]
Mensen zijn fucking dom, deze youtuber heeft paar mooie compilaties van gemaakt: Bekijk deze YouTube-video
Nee, ik denk niet dat ze te lui zijn. Het is vooral een boel geld.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 21:07 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk ook aangemoedigd door zeurende simpele idiote boeren die al met hun buks klaarstaan om die arme beesten af te knallen. Terwijl ze zelf te lui en/of te gierig zijn om hun vee fatsoenlijk te beveiligen dmv hekwerk.
als alles zo eenvoudig was als de zolderkamer autisten denken, dan was het hele wolven probleem er niet en het feit dat nu ook Brussel inziet dat dit niet kan maakt wel duidelijk dat de wolf fors terug moet in aantalquote:Op woensdag 7 mei 2025 22:37 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Nee, ik denk niet dat ze te lui zijn. Het is een vooral een boel geld.
Gewoon een wolfhek-model in de etalage van 2m breed, meer dan 2m hoog, zo'n schuin hekje erop, wsl ook eentje naar de andere kant, wat schokdraden door deze 3 delen heen in 2 verschillende aansluitingsgroepen, hek diep in de grond ingegraven zodat er geen kleine tunnel gegraven kan worden, wel poortjes voor egels en zo, onderste helft mss raster, maar daarboven vertikaal tegen klimmen. Wat denk je dat die 2m kost?
De overheid is zo achterlijk om hekjes van 1,5m (anti)wolfshek te noemen. Iemand met verscheurde schapen liet zien dat hij het al hoger gemaakt had, kwam tot z'n oksels... De NOS had een artikel hoe er in Wallonië mee omgegaan wordt. In elk geval met betere informatie en betere hekwerken, maar die werden niet beschreven. In Vlaanderen doen ze het knullig zoals bij ons.
De wolf is een predator die Nederland wel zou kunnen gebruiken. Met de simpele aanwezigheid zijn wat dieren die het al te goed doen meteen voorzichtiger. Die explosieve uitbreidingen op de Veluwe en in de Oostvaardersplassen hou je daarmee in toom. Maar hoe vertel je die wolf dat we maar 3 roedels kunnen herbergen?
Zonder de wolf zullen die parken tot staats-natuurboerderijen verklaard moeten worden, zodat er ruim afgeschoten kan worden en dat vlees dan gewoon naar de voedselbanken sturen. De wilde zwijnen zijn ook de parken uit gebarsten en lopen door de woonwijken.
Toen de beken rivieren nog schoon waren en de zalm floreerden, heeft het huishoudelijk personeel met succes geklaagd over te vaak zalm moeten eten. En zo kan vlees van afgeschoten wild ook tot goedkope zooi ingezet worden voor mensen die een deel van hun eten cadeau konnen krijgen. Het is nu natuurlijk wel wat durder door al die regels van eigen land en van hogerhand = EU.
er is alweer een nieuw dier en die plant zich nog veel sneller voort , maar die eet geen schapenquote:Op donderdag 8 mei 2025 00:19 schreef -Deluzion- het volgende:
Tis hartverscheurend om zo’n schitterend dier te verliezen, dat zelf geen schuld heeft aan de situatie. Is er geen mogelijkheid voor verplaatsing of andere humane oplossing of zo.
Maakt toch wel een verschil? Hoeveel schade het kan aanrichten aan bijv. mensen?quote:Op donderdag 8 mei 2025 00:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er is alweer een nieuw dier en die plant zich nog veel sneller voort , maar die eet geen schapen
Bekijk deze YouTube-video
hoe moet ie dat doen dan , ?/quote:Op zondag 11 mei 2025 16:48 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Maakt toch wel een verschil? Hoeveel schade het kan aanrichten aan bijv. mensen?
de provincie die volgt de nieuwe richtlijnen uit Brusselquote:Op dinsdag 6 mei 2025 20:55 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Maakt toch wel een verschil? Hoeveel schade het kan aanrichten aan bijv. mensen?quote:Op donderdag 8 mei 2025 00:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er is alweer een nieuw dier en die plant zich nog veel sneller voort , maar die eet geen schapen
Bekijk deze YouTube-video
Dit dier niet. De wolf. Dus de vergelijking klopt niet.quote:
nee deze is wel een lief beestje , die wil je wel tegenkomen als je gaat wandelen en dan neem je wat te eten mee ook,quote:Op zondag 11 mei 2025 16:51 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Maakt toch wel een verschil? Hoeveel schade het kan aanrichten aan bijv. mensen?
[..]
Dit dier niet. De wolf. Dus de vergelijking klopt niet.
Dat voel ik ook wel. Een stuk minder eng. Ik werd gevraagd ooit in New Zealand Possums dood te schieten. Lijkt hier op. Dat doe ik niet. Die blijken soms in de tuin naast je gaan zitten uit aardig zijn. Dan verlies ik elke lust op doodmaken.quote:Op zondag 11 mei 2025 16:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee deze is wel een lief beestje , die wil je wel tegenkomen als je gaat wandelen en dan neem je wat te eten mee ook,
geen frikandellen zoals met wolven, maar een snoepje ofzo
Niet, maar wel aan vogels. Vooral weidevogels.quote:Op zondag 11 mei 2025 16:48 schreef Jaroon het volgende:
[..]
nou die kunne toch vliegen , of niet, ?? Daar zijn t vogels voor hequote:Op zondag 11 mei 2025 17:01 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Niet, maar wel aan vogels. Vooral weidevogels.
Zeker. Bij possom ook. Die gaan daar vol voor en we moeten er niet blij mee zijn.quote:Op zondag 11 mei 2025 17:01 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Niet, maar wel aan vogels. Vooral weidevogels.
Waar je je toch bij afvraagt wat een echt electitrischtijdsdraad (tegen grote dieren) zou doen.quote:Op zondag 11 mei 2025 17:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou die kunne toch vliegen , of niet, ?? Daar zijn t vogels voor he
wolven kunnen niet vliegen , ja klein stukje als ze een aanloopje nemen over een hek heen
om ze op te knopen bedoel jequote:Op zondag 11 mei 2025 17:08 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Waar je je toch bij afvraagt wat een echt electitrischtijdsdraad (tegen grote dieren) zou doen.
Dat ze niet over een hek heen gaan. Werkt ook bij grote koeien en paarden.quote:Op zondag 11 mei 2025 17:09 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
om ze op te knopen bedoel je
dan moet je ze eerst vangen he
Het is gewoon hetzelfde gezeik als met de wolf, beestje hoort hier gewoon niet. Nederland is compleet gecultiveerd en aangelegd en dat heeft al zijn eigen problemen meegebracht.quote:Op zondag 11 mei 2025 17:07 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Zeker. Bij possom ook. Die gaan daar vol voor en we moeten er niet blij mee zijn.
Ja. Er zijn gewoon mensen die ook niet in de toekomst willen kijken. Dan gaat het mis, zoals nu met wolf........je zal iets moeten onderdemen tegen.quote:Op zondag 11 mei 2025 17:14 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is gewoon hetzelfde gezeik als met de wolf, beestje hoort hier gewoon niet. Nederland is compleet gecultiveerd en aangelegd en dat heeft al zijn eigen problemen meegebracht.
Het is selectief shoppen in wat "de natuur" is en wat niet want vrijwel niks in Nederland is echt natuurlijk meer.
koeien , schapen , geiten en paarden en pony's die horen hier wel thuis en makreel ookquote:Op zondag 11 mei 2025 17:14 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is gewoon hetzelfde gezeik als met de wolf, beestje hoort hier gewoon niet. Nederland is compleet gecultiveerd en aangelegd en dat heeft al zijn eigen problemen meegebracht.
Het is selectief shoppen in wat "de natuur" is en wat niet want vrijwel niks in Nederland is echt natuurlijk meer.
En de bulldog frog.quote:Op zondag 11 mei 2025 17:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
koeien , schapen , geiten en paarden en pony's die horen hier wel thuis en makreel ook
moeflons dan weer niet maar die waren goed voor de biodiversiteit heb ik me wijs laten maken, die zijn nu naar de moeflon hemel
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |