Mooi, afknallen die gedrochten, als het af en toe bij een dier zou blijven en ze zo'n dier opeten dan is dat maar zo, dat ze volledige kuddes doden en er niets mee doen is gewoon over het randje, en als ze mensen gaan aanvallen is het klaar. Leuk geweest, handhaven nuquote:Gelderland geeft groen licht voor afschieten wolf na aanval op hardloopster
Deel dit artikel
De provincie Gelderland heeft een vergunning verleend om de wolf te laten doodschieten die op 13 april een hardloopster zou hebben aangevallen.
"De ingreep is noodzakelijk om verdere risico's voor de openbare veiligheid weg te nemen", laat de provincie weten aan Omroep Gelderland. De Faunabescherming betwijfelt dat en stapt naar de rechter.
Het besluit van de provincie volgt op een positieve DNA-test. Die is afgenomen nadat de hardloopster op 13 april twee keer in haar been was gebeten tijdens een hardlooprondje door Nationaal Park De Hoge Veluwe. Uit dat onderzoek blijkt dat de vrouw inderdaad door een wolf is gebeten.
Afwijkend
De provincie baseert zich ook op deskundigenonderzoek, getuigenverklaringen en beeldmateriaal. "Het gedrag van het dier was dusdanig doelgericht en agressief dat het als ernstig en afwijkend moet worden beschouwd", stelt de provincie Gelderland nu. De wolf zocht actief mensen op en liet zich niet verjagen, is de conclusie.
Hetzelfde dier is volgens experts bij meer incidenten betrokken geweest. Deze feiten maken het volgens de Landelijke Aanpak Wolf (die de landelijke overheid en provincies samen hebben opgesteld) en het wolvenplan van de provincies een "probleemwolf", waarbij het noodzakelijk is om op te treden.
Ineffectief
Net als bij eerdere incidenten met de wolf zijn ook alternatieve maatregelen overwogen, zoals het afsluiten van Nationaal Park De Hoge Veluwe, een pijnprikkel en verjaging. Maar die zijn in dit geval beoordeeld als ineffectief of onuitvoerbaar, zegt de provincie.
Gelderland wil wolven al langer strenger kunnen aanpakken, maar heeft te maken met de internationaal beschermde status van het roofdier. Een eerdere vergunning om een wolf met een paintballgeweer af te schrikken, strandde bij de rechter. De provincie had niet goed duidelijk gemaakt welke incidenten zich precies voordeden en ook was onduidelijk of het steeds over dezelfde wolf ging.
Meer tijd
Tegen de vergunning die nu is verleend kan nog bezwaar worden ingediend, maar vanwege de "spoedeisendheid" kan dat slechts gedurende twee dagen, zegt de provincie. De Faunabescherming trekt zich niets aan van die korte termijn. De dierenrechtenorganisatie gaat de rechtbank vragen om een ordemaatregel om meer tijd te krijgen voor het bestuderen van de vergunning, zegt voorzitter Niko Koffeman.
Hij wil zo voorkomen dat de wolf al dit weekend zou kunnen worden gedood. "Een bezwaartermijn van twee dagen bestaat helemaal niet", aldus Koffeman. Volgens hem is de situatie niet acuut. "Als het een gevaarlijke wolf is, is het wel bijzonder dat het park de afgelopen drie weken gewoon open was. Dan hadden bezoekers toch gewaarschuwd moeten worden."
Laten we hopen dat het werkt.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 20:55 schreef Moonversion het volgende:
De Faunabescherming betwijfelt dat en stapt naar de rechter.
Waarschijnlijk ook aangemoedigd door zeurende simpele idiote boeren die al met hun buks klaarstaan om die arme beesten af te knallen. Terwijl ze zelf te lui en/of te gierig zijn om hun vee fatsoenlijk te beveiligen dmv hekwerk.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 21:02 schreef Mylene het volgende:
Ja, waarom heeft men de bezoekers niet eerst gewaarschuwd? Lijkt me eerder paniekvoetbal deze vergunning. Ik hoop dat de rechter er korte metten mee maak.
Misschien gaan ze in het bos een hardloopster aan een boom vastbinden.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 21:06 schreef HowardRoark het volgende:
Erg hysterisch weer dit. Het probleem blijft bij Nederlanders liggen die niet weten hoe met een wolf om te gaan.
Ik vraag mij ook af hoe ze precies weten welke wolf het dan is?
De wolf moet uit ons leefgebied blijven, en als we ze doodschieten is het hun leefgebied niet.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 21:02 schreef Harvest89 het volgende:
Ziek en krankzinnig besluit van de provincie Gelderland.
Men moet gewoon uit het leefgebied van de wolf blijven.
De wolf hoort hier niet (meer) m, die Poolse Prezwalski konikpaarden wel maar die gaan dood als ze geen vreten krijgenquote:Op dinsdag 6 mei 2025 21:24 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De wolf moet uit ons leefgebied blijven, en als we ze doodschieten is het hun leefgebied niet.
als die afgekluifd is dan blijven de mensen wil weg van de utrechtse heuvelrugquote:Op dinsdag 6 mei 2025 21:10 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Misschien gaan ze in het bos een hardloopster aan een boom vastbinden.
Terwijl iedereen die klein is geweest weet, dat je gewoon een stenen huisje moet bouwen als je een wolf tegen komt.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 21:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als die afgekluifd is dan blijven de mensen wil weg van de utrechtse heuvelrug
juistquote:Op dinsdag 6 mei 2025 21:33 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Terwijl iedereen die klein is geweest weet, dat je gewoon een stenen huisje moet bouwen als je een wolf tegen komt.
Ik zie liever dat jouw FOK!-account via de rechter wordt teruggedraaid!quote:Op dinsdag 6 mei 2025 21:35 schreef Mikeytt het volgende:
Knettergek. Vertrouw erop dat dit heel snel wordt teruggedraaid via de rechter!
Pics van het zusje in kwestie plsquote:Op dinsdag 6 mei 2025 21:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
juist
en je jouw zusje een rood mutsje op moet doen als ze naar school gaat
quote:
Heb je daar zoveel billenknijpende fatbikers ja?quote:Op dinsdag 6 mei 2025 21:22 schreef K21 het volgende:
Als je alles wat naar hardlopers hapt maar af moet gaan knallen heb je alleen al voor het park hier om de hoek ongeveer de hoeveelheid munitie van een gemiddelde Rambo-film nodig.
juistquote:Op dinsdag 6 mei 2025 22:42 schreef JopieKlaassen het volgende:
De wolf hoort hier niet. Tot aan het laatste exemplaar afschieten bij voorkeur.
Jij lijkt mij verder niet van belang met zo'n rare opmerking.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 20:55 schreef Moonversion het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)nval-op-hardloopster
[..]
Mooi, afknallen die gedrochten, als het af en toe bij een dier zou blijven en ze zo'n dier opeten dan is dat maar zo, dat ze volledige kuddes doden en er niets mee doen is gewoon over het randje, en als ze mensen gaan aanvallen is het klaar. Leuk geweest, handhaven nu
Dat vraag ik me ook af.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 21:06 schreef HowardRoark het volgende:
Erg hysterisch weer dit. Het probleem blijft bij Nederlanders liggen die niet weten hoe met een wolf om te gaan.
Ik vraag mij ook af hoe ze precies weten welke wolf het dan is?
Klopt. Daarnaast lijkt het erop dat onverlaten de wolven hebben lopen voeren en dan ga je dit vanzelf krijgen, ze zijn niet meer zo schuw voor de mens.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 21:02 schreef Harvest89 het volgende:
Ziek en krankzinnig besluit van de provincie Gelderland.
[..]
Laten we hopen dat het werkt.
Men moet gewoon uit het leefgebied van de wolf blijven.
Die boeren kan je aanklagen voor dieren mishandeling omdat ze nalaten hekken te plaatsen. Daar kunnen ze zelfs subsidie voor krijgen maar de opbrengst van een doodgebeten schaap is groter dan die van het slachthuis.quote:
Haha, dit inderdaad. Het getuigt inderdaad van een enorm onvermogen met een klein beetje wilde natuur om te gaan.quote:Op woensdag 7 mei 2025 08:22 schreef raptorix het volgende:
Dus we geven 10 miljard per jaar uit, aan stikstof, boeren kunnen niet verder, huizen mogen niet gebouwd worden, maar als we dan eindelijk natuur in Nederland hebben van een prachtig dier dat nooit mensen dood, dan is het PANIEK, SCHIET HEM DOOD!
Het getuigt vooral van een fantastische manier om de afleiding van grote problemen af te leiden. We staan voor gigantische problemen op Europees gebied, duurt allemaal jaren voordat er mini stapjes gezet worden, maar wanneer het een paar wolven betreft kunnen er in 1 keer spoed en noodmaatregelen genomen worden.quote:Op woensdag 7 mei 2025 09:23 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Haha, dit inderdaad. Het getuigt inderdaad van een enorm onvermogen met een klein beetje wilde natuur om te gaan.
Nee, want daar hebben we onze honden juist op getraind d.m.v. stimuleren en belonen als ze er eentje te pakken hebben. Die hardlopers zijn nog wat ongelukkige bijvangst waar aan gewerkt wordt.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 22:50 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Heb je daar zoveel billenknijpende fatbikers ja?
quote:Op woensdag 7 mei 2025 08:49 schreef Qarrad het volgende:
[..]
De Keileweg is toch helemaal niet in Gelderland
Agro-lobby. Al decennialang bijzonder effectief in Europa.quote:Op woensdag 7 mei 2025 09:26 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het getuigt vooral van een fantastische manier om de afleiding van grote problemen af te leiden. We staan voor gigantische problemen op Europees gebied, duurt allemaal jaren voordat er mini stapjes gezet worden, maar wanneer het een paar wolven betreft kunnen er in 1 keer spoed en noodmaatregelen genomen worden.
Ik heb het over afwerken MET de wolf. Niet de wolf afwerken.. #begrijpendlezenquote:
quote:Op woensdag 7 mei 2025 11:05 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Ik heb het over afwerken MET de wolf. Niet de wolf afwerken.. #begrijpendlezen
Verbaasd mij dat nog niet alle vossen in Nederland zijn afgeschoten. Die maken tenslotte ook voor de lol kippen dood.quote:Op woensdag 7 mei 2025 11:03 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Agro-lobby. Al decennialang bijzonder effectief in Europa.
Dit is namelijk makkelijk te regelen en doet het ook goed bij mensen die graag in sprookjes geloven.quote:Op woensdag 7 mei 2025 09:26 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het getuigt vooral van een fantastische manier om de afleiding van grote problemen af te leiden. We staan voor gigantische problemen op Europees gebied, duurt allemaal jaren voordat er mini stapjes gezet worden, maar wanneer het een paar wolven betreft kunnen er in 1 keer spoed en noodmaatregelen genomen worden.
Nee. Misschien logisch als dit een seriebijter was die iedere voetganger aanvalt, maar dat is niet zo.quote:Op woensdag 7 mei 2025 11:25 schreef Questular het volgende:
als een wolf daadwerkelijk iemand heeft aangevallen en er dan even vanuit gaan dat ze de juiste wolf vinden dan is het toch logisch dat ze hem afschieten?
Op die manier maak je het ook heel makkelijk om wolven uit de weg te ruimen: je gaat ze gewoon lokken en voeren, en dan zijn ze niet meer mensenschuw en 'moeten' ze worden afgemaakt. Mission accomplished.quote:Op woensdag 7 mei 2025 11:32 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Nee. Misschien logisch als dit een seriebijter was die iedere voetganger aanvalt, maar dat is niet zo.
Er zijn bakken aan foto's en filmpjes van idioten die wolven proberen te lokken want wilde roofdieren zijn zo schattig. Standaard de wolf afmaken als dat fout gaat ben ik heel erg tegen.
Als een pitbull een hardloopster aanvalt mag ie van mij ook een spuitje krijgen, geen idee waarom een wolf een uitzondering zou moeten zijn.quote:Op woensdag 7 mei 2025 11:32 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Nee. Misschien logisch als dit een seriebijter was die iedere voetganger aanvalt, maar dat is niet zo.
Er zijn bakken aan foto's en filmpjes van idioten die wolven proberen te lokken want wilde roofdieren zijn zo schattig. Standaard de wolf afmaken als dat fout gaat ben ik heel erg tegen.
In tegenstelling tot een pitbull die hopelijk is afgericht en onder de verantwoordelijkheid van de eigenaar valt, is een wolf een wild dier en daardoor eigenlijk per definitie onschuldig. Je bent dan zelf verantwoordelijk voor je gedrag in de buurt van wilde dieren. Maar goed, zelf verantwoordelijkheid nemen is maar een eng iets natuurlijk, moeten we niet willen met z'n allen.quote:Op woensdag 7 mei 2025 11:37 schreef Questular het volgende:
[..]
Als een pitbull een hardloopster aanvalt mag ie van mij ook een spuitje krijgen, geen idee waarom een wolf een uitzondering zou moeten zijn.
Als een dier een gevaar is voor mensen dan moet ie toch gewoon gestopt worden?
Leg me anders even uit wat de hardloopster dan verkeerd heeft gedaan? Want ik lees:quote:Op woensdag 7 mei 2025 11:45 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
In tegenstelling tot een pitbull die hopelijk is afgericht en onder de verantwoordelijkheid van de eigenaar valt, is een wolf een wild dier en daardoor eigenlijk per definitie onschuldig. Je bent dan zelf verantwoordelijk voor je gedrag in de buurt van wilde dieren. Maar goed, zelf verantwoordelijkheid nemen is maar een eng iets natuurlijk, moeten we niet willen met z'n allen.
Liever zo'n mooi dier doden, dan zelf een beetje nadenken en kunnen genieten van zijn aanwezigheid. Toch?
quote:Het besluit van de provincie volgt op een positieve DNA-test. Die is afgenomen nadat de hardloopster op 13 april twee keer in haar been was gebeten tijdens een hardlooprondje door Nationaal Park De Hoge Veluwe. Uit dat onderzoek blijkt dat de vrouw inderdaad door een wolf is gebeten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |