Zeg gewoon 1 ding wat ze heeft gedaan om een resultaat te halen. Je kunt onze minister van economische zaken ook briljant noemen omdat de idioterie van Trump nauwelijks effect heeft op onze economie, natuurlijk. Of snap je dan wel dat het zo niet werkt?quote:Op donderdag 1 mei 2025 14:50 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik vind faber een resultaat gerichte minister
Nou ja, dat is dus maar de aanname, maar een veilige conclusie is:quote:Op donderdag 1 mei 2025 15:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ok dus dit succes is een gevolge van beleid van D66 drie jaar terug
goed gedaan dan
ik stem rood vooruitquote:Op donderdag 1 mei 2025 15:16 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Nou ja, dat is dus maar de aanname, maar een veilige conclusie is:
Rutte IV beleid + externe factoren zijn veel effectiever dan Marjolein Faber die nog niks bereikt heeft.
Ik neem aan dat michaelmoore als resultaatgedreven man nu het vertrouwen in Faber opzegt en D66 of CU gaat stemmen.
Het is duidelijk dat jij geen (her)kenner van kwaliteit bent. Mevrouw Faber is vermoedelijk de meest effectieve minister in eeuwen en jij bagatelliseert dat allemaal. Treurig.quote:Op donderdag 1 mei 2025 14:48 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Oke, geen antwoord dus.
Ook jij veel plezier bij de cult.
quote:Op donderdag 1 mei 2025 16:45 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Mevrouw Faber is vermoedelijk de meest effectieve minister in eeuwen
100x liever haar als MP dan die onbenul van een Timmermans,quote:Op donderdag 1 mei 2025 14:50 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik vind faber een resultaat gerichte minister
Helaas wel ja.quote:
Het is inderdaad treurig hoe weinig kwalitatief nieuws bepaalde mensen volgen. Dat is ook de reden dat de totale lapzwansen van de PVV nog niet op 0 zetels staan.quote:
en ze doet het gewoon heel erg goedquote:Op donderdag 1 mei 2025 16:47 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
100x liever haar als MP dan die onbenul van een Timmermans,
quote:Halvering aantal asielverzoeken in eerste kwartaal 2025
Jippie 01-05-2025 09:11 print
In het eerste kwartaal van 2025 dienden ruim 4,5 duizend mensen een eerste asielverzoek in Nederland in.
Dat is 37 procent minder dan in het voorgaande kwartaal, en een halvering ten opzichte van het eerste kwartaal van 2024.
Vooral het aantal asielverzoeken van Syriërs, Irakezen en Jemenieten daalde het afgelopen jaar sterk. Het aantal nareizende familieleden nam met 14 procent toe vergeleken met het voorgaande kwartaal, tot 3,7 duizend.
Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste asielcijfers van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND).
Dat is alleen niet (volledig) dankzij haar, wat al door meerdere users hier is uitgelegd.quote:Op donderdag 1 mei 2025 16:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en z doet het gewoon erg goed
dus ik begrijp dat bashen niet zo
in plaats dat men dan blij is dat er resultaat is dank zijn minister Faber en dat de cruiseschepen hotels misschien leeg komen
[..]
niet alleen dankzij haar ??quote:Op donderdag 1 mei 2025 16:57 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Dat is alleen niet dankzij haar, wat al door meerdere users hier is uitgelegd.
Acties die in gang zijn gezet door het vorige (demissionaire) kabinet, de situatie in Syrië die veranderd is en invloed heeft op de instroom, etc.quote:Op donderdag 1 mei 2025 16:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
niet alleen haar ??
Wie dan nog meer ??
ok zijn die naar Syria geweest?quote:Op donderdag 1 mei 2025 17:01 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Acties die in gang zijn gezet door het vorige (demissionaire) kabinet, de situatie in Syrië die veranderd is en invloed heeft op de instroom, etc.
Anders lees je eens een keer wat andere users posten, in plaats van alleen maar spuien. Dat komt de discussie alleen maar ten goede.
niee niet alleen volledig haar , daar hebben anderen mee die een beetje van de eer willen , nou dat kan tochquote:Op donderdag 1 mei 2025 16:57 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Dat is alleen niet (volledig) dankzij haar, wat al door meerdere users hier is uitgelegd.
Ja, inderdaad het extreemlinkse D66 godverdomme man jij bent zo ziek intelligent je zou in dit kabinet moeten zittenquote:Op donderdag 1 mei 2025 17:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ok zijn die naar Syria geweest?
van D66 enzo bedoel je
Denk niet dat al die flessen wijn in de plenaire zaal worden toegelatenquote:Op donderdag 1 mei 2025 17:27 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Ja, inderdaad het extreemlinkse D66 godverdomme man jij bent zo ziek intelligent je zou in dit kabinet moeten zitten
Dit kabinet bedenkt al die geniale plannen helemaal nuchter wou je zeggenquote:Op donderdag 1 mei 2025 17:43 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Denk niet dat al die flessen wijn in de plenaire zaal worden toegelaten
Lees terug wat andere users hebben gepost, zoals @Cyan9 post, of stop met posten over dit onderwerp. Zo simpel is het. Eerst lezen, dan pas typen.quote:Op donderdag 1 mei 2025 17:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ok zijn die naar Syria geweest?
van D66 enzo bedoel je
https://www.telegraaf.nl/(...)en-vier-maanden-werkquote:Voormalig PVV-Kamerlid Harm Beertema was nog geen vier maanden in dienst als bestuursvoorzitter van Ongehoord Nederland, maar kreeg bij zijn uitdiensttreding op 5 december wel een mooi Sinterklaascadeau mee. Namelijk 75.000 euro, de maximale ontslagpremie die wettelijk is toegestaan. Dat blijkt uit het jaarverslag van Ongehoord Nederland (ON!).
---
Voor de krappe vier maanden werk zelf kreeg Beertema ook al 53.000 euro betaald, waarmee zijn totale verdiensten uitkomen op 128.000 euro.
Timmermans krijgt het druk, als hij naar al die CAO-onderhandelingen moet. Of zou jij even vergeten zijn dat de overheid de lonen niet bepaalt?quote:Acht miljoen Nederlanders moeten een salarisverhoging krijgen en een akkoord tussen de volgende regering, vakbonden en werkgevers moet daarvoor zorgen. Daarvoor pleit GroenLinks/PvdA-leider Frans Timmermans in een lezing vanavond, op de Dag van de Arbeid.
"Om iedereen een fatsoenlijk bestaan te garanderen, moet er de komende jaren gebouwd worden aan een nieuwe verzorgingsstaat", aldus Timmermans. "Een onderdeel daarvan zijn hogere salarissen. Want steeds meer mensen kunnen van hun loon niet rondkomen, laat staan een fatsoenlijk bestaan opbouwen."
Hoeveel de lonen zouden moeten stijgen, wordt niet gespecificeerd; in zijn lezing houdt Timmermans het op "stevig omhoog" en dat "wie werkt weer fatsoenlijk rond kan komen". De acht miljoen Nederlanders over wie Timmermans het heeft, zijn alle werknemers van Nederland.
https://nos.nl/artikel/25(...)oor-8-miljoen-mensenquote:In ruil voor de loonsverhoging moet de overheid meer investeren in de Nederlandse economie, bijvoorbeeld in infrastructuur, het elektriciteitsnet en onderzoek. "Want bedrijven mogen wat terugverwachten voor hun bijdrage aan het algemeen belang", zegt Timmermans.
De partijleider pleitte vorige maand al voor een miljardenfonds om de economie te versterken. Hij zei toen 25 miljard euro te willen uittrekken voor investeringen in "moderne spoorwegen, snelle treinen, wetenschappelijk onderzoek en innovatie, de verduurzaming van onze industrie en de ontwikkeling van nieuwe hoogwaardige bedrijvigheid".
Dit fonds moet volgens GroenLinks/PvdA betaald worden door meevallers op de begroting niet langer te gebruiken om de staatsschuld af te lossen. Dat geld zou volgens Timmermans gebruikt moeten worden "voor investeringen die de productiviteit van de Nederlandse economie verhogen".
https://nos.nl/artikel/25(...)rocent-van-de-huizenquote:In januari, februari en maart dit jaar kochten starters 23.000 woningen. Dat is 17 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. In totaal werden er in Nederland zo'n 51.500 woningen verkocht, waardoor starters goed zijn voor 45 procent van de transacties.
Dat aantal loopt op als je het vergelijkt met het totaal aantal verkochte woningen in Den Haag, Utrecht, Rotterdam en Amsterdam. Daar ging maar liefst 62 procent van alle woningen naar starters. In de grootste gemeenten daarna ging de helft van de woningen naar hen.
Beleggers
De belangrijkste reden dat de starters een voet tussen de deur krijgen is dat er meer aanbod is. Investeerders verkochten met name in grote steden vaak goedkopere woningen, zoals kleinere en eenvoudige appartementen. Dat zijn woningen die starters graag willen hebben
Gast, je kwam er 10 minuten daarvoor achter dat ze er totaal niks mee te maken had. Was het een lekkere borrel op zn minst?quote:Op donderdag 1 mei 2025 16:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en ze doet het gewoon heel erg goed
In plaats dat men dan blij is dat er resultaat is, dank zijn minister Faber, en dat de cruiseschepen hotels misschien leeg komen
[..]
Faber die heeft dit toch allemaal zelf geregeld, of heeft ze daar assistentie voorquote:Op donderdag 1 mei 2025 21:43 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Gast, je kwam er 10 minuten daarvoor achter dat ze er totaal niks mee te maken had. Was het een lekkere borrel op zn minst?
Echt…quote:Op donderdag 1 mei 2025 17:27 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Ja, inderdaad het extreemlinkse D66 godverdomme man jij bent zo ziek intelligent je zou in dit kabinet moeten zitten
quote:Op donderdag 1 mei 2025 21:45 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Faber die heeft dit toch allemaal zelf geregeld, of heeft ze daar assistentie voor
vanuit het COA ?
Donder hem eens uit dit topic dan met z’n bewust van de domme houd-gedragquote:Op donderdag 1 mei 2025 16:57 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Dat is alleen niet (volledig) dankzij haar, wat al door meerdere users hier is uitgelegd.
Natuurlijk bepaalt de politiek de lonen. Ze bepalen het minimumloon. Vervolgens zullen andere lonen ook wel stijgen als dat stijgt. Daarbij wat is er mis met investeren in de economie, volgens mij vindt alleen Omtzigt dat werkelijk afschuwelijk. Als het gestopt wordt in infrastructuur en onderzoek zijn er weinig efficientere bestedingen voor een overheid lijkt me.quote:Op donderdag 1 mei 2025 18:39 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Timmermans krijgt het druk, als hij naar al die CAO-onderhandelingen moet. Of zou jij even vergeten zijn dat de overheid de lonen niet bepaalt?
Het wordt overigens voor wat-hoort wat, dus we fietsen er maar weer eens een fonds in:
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)oor-8-miljoen-mensen
Het geld is blijkbaar weer eens gratis bij Rood-Groen. Het punt dat hij aanstipt is overigens wel terecht, want als we meer dan de helft van de Nederlanders overeind moeten houden met allerlei toeslagen dan is er natuurlijk wel wat aan de hand met de betaalbaarheid van het dagelijks leven. Maar dit lijkt me persoonlijk niet de weg om te gaan en, in politieke context toch erg belangrijk, ook niet iets waarmee je ook maar in de buurt gaat komen van een meerderheid.
Stijging van lonen heeft slechts voor 30% een hoger netto inkomen tot gevolgquote:Op donderdag 1 mei 2025 21:52 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Natuurlijk bepaalt de politiek de lonen. Ze bepalen het minimumloon. Vervolgens zullen andere lonen ook wel stijgen als dat stijgt. Daarbij wat is er mis met investeren in de economie, volgens mij vindt alleen Omtzigt dat werkelijk afschuwelijk. Als het gestopt wordt in infrastructuur en onderzoek zijn er weinig efficientere bestedingen voor een overheid lijkt me.
Welk alternatief wil je dan graag zien? Gewoon op onze handen en geld zitten?
Kosten laten dalen , hogere lonen maakt alles alleen maar duurderquote:Op donderdag 1 mei 2025 21:52 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Natuurlijk bepaalt de politiek de lonen. Ze bepalen het minimumloon. Vervolgens zullen andere lonen ook wel stijgen als dat stijgt. Daarbij wat is er mis met investeren in de economie, volgens mij vindt alleen Omtzigt dat werkelijk afschuwelijk. Als het gestopt wordt in infrastructuur en onderzoek zijn er weinig efficientere bestedingen voor een overheid lijkt me.
Ja het zal niet kunnen, maar er is geen manier waarop dit niet bewust trollen is.quote:Op donderdag 1 mei 2025 21:51 schreef Szura het volgende:
[..]
Donder hem eens uit dit topic dan met z’n bewust van de domme houd-gedrag
Nee, lonen zijn een afspraak tussen werkgever en werknemer, al dan niet via een CAO. De overheid is daar geen partij in. Wat de overheid dan weer wel kan beïnvloeden, direct of indirect, is hoe veel je van je loon overhoudt nadat de belasting eraf is en je al je vaste lasten betaald hebt. Volgens mij zit dáár de winst en niet bij hogere lonen, want dat heeft ook weer allerlei nare gevolgen.quote:Op donderdag 1 mei 2025 21:52 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Helaas wel hoe het werkt. Een hoger minimumloon klinkt lekker populair, maar uiteindelijk prijs je A. jezelf als land uit de markt (kan een bewuste keuze zijn natuurlijk) en B. creëer je behoorlijke inflatie en hogere lonen als reactie.quote:Op donderdag 1 mei 2025 21:58 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Kosten laten dalen , hogere lonen maakt alles alleen maar duurder
Maar hij zegt minimumloon, wie denk je dan dat dat bepaalt?quote:Op donderdag 1 mei 2025 22:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, lonen zijn een afspraak tussen werkgever en werknemer, al dan niet via een CAO. De overheid is daar geen partij in. Wat de overheid dan weer wel kan beïnvloeden, direct of indirect, is hoe veel je van je loon overhoudt nadat de belasting eraf is en je al je vaste lasten betaald hebt. Volgens mij zit dáár de winst en niet bij hogere lonen, want dat heeft ook weer allerlei nare gevolgen.
Of je wel of niet pleit voor hogere lonen is een politieke keuzen; wel die van jou en van Timmermans, niet die van mij en dat kan, zo werkt politiek. Maar mijn probleem zit 'm hier toch vooral in 2 dingen: Timmermans suggereert een invloed die niet bestaat (namelijk op de hoogte van de lonen van 8 miljoen mensen) en er wordt opnieuw een fonds opgezet, en die blijken politiek gezien draken van dingen.
Lord begint over het minimumloon, ik niet en Timmermans ook niet.quote:Op donderdag 1 mei 2025 22:06 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Maar hij zegt minimumloon, wie denk je dan dat dat bepaalt?
.quote:Acht miljoen Nederlanders moeten een salarisverhoging krijgen en een akkoord tussen de volgende regering, vakbonden en werkgevers moet daarvoor zorgen
Die nare gevolgen worden volgens mij overdreven, we zitten nu in een winst-prijsspiraal (of eigenlijk: krapte-prijsspiraal) en niet met een loon-prijsspiraal. Maar je hebt volkomen gelijk dat de overheid niet voor 8 miljoen mensen het loon kan regelen. We hebben 9 miljoen medewerkers, daarvan hebben zelfs 3 miljoen geen CAO. Die regelen het dus zelf. Van de 9 miljoen werken er zo'n 4 miljoen (semi-)publiek, zoals onderwijs en zorg, daar heeft de overheid natuurlijk wel invloed.quote:Op donderdag 1 mei 2025 22:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, lonen zijn een afspraak tussen werkgever en werknemer, al dan niet via een CAO. De overheid is daar geen partij in. Wat de overheid dan weer wel kan beïnvloeden, direct of indirect, is hoe veel je van je loon overhoudt nadat de belasting eraf is en je al je vaste lasten betaald hebt. Volgens mij zit dáár de winst en niet bij hogere lonen, want dat heeft ook weer allerlei nare gevolgen.
Ik zag alleen maar waarop je reageerde, en daar was het negende woord "minimumloon"quote:Op donderdag 1 mei 2025 22:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Lord begint over het minimumloon, ik niet en Timmermans ook niet.
Want Timmermans zegt dit:
[..]
.
Dat kan hij helemaal niet, en daarna deed Lord de suggestie om het minimumloon op te krikken om de rest ook in beweging te krijgen. Zoiets zal Timmermans misschien ook wel in gedachten hebben maar dat zegt hij niet, en ik vind het persoonlijk ook niet zo'n goed idee. Om de redenen die jij net keurig beschreven hebt.
van hogere lonen komt het pensioenfonds ook 27% opeisenquote:Op donderdag 1 mei 2025 22:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Of je wel of niet pleit voor hogere lonen is een politieke keuzen; wel die van jou en van Timmermans, niet die van mij en dat kan, zo werkt politiek. Maar mijn probleem zit 'm hier toch vooral in 2 dingen: Timmermans suggereert een invloed die niet bestaat (namelijk op de hoogte van de lonen van 8 miljoen mensen) en er wordt opnieuw een fonds opgezet, en die blijken politiek gezien draken van dingen.
Nee dat is echt zon VVD en lobbyisten praatje.quote:Op donderdag 1 mei 2025 21:58 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet hoe het werkt. Dat is zon totale fabel. In Nederland zijn we blijkbaar wel succesvol doodsbang gemaakt voor elke loonsverhoging. Letterlijk onze buurlanden kunnen het wel. Het is niet voor niks dat hier bij de grens veel distributiecentra staan en niet over de Belgische of Duitse grens. Nederland lage lonen land wil niet met de tijd mee want concurrentie positie. Landen als Zwitserland laten zien dat je prima kunt concurreren met hoge lonen.quote:Op donderdag 1 mei 2025 22:04 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Helaas wel hoe het werkt. Een hoger minimumloon klinkt lekker populair, maar uiteindelijk prijs je A. jezelf als land uit de markt (kan een bewuste keuze zijn natuurlijk) en B. creëer je behoorlijke inflatie en hogere lonen als reactie.
Er zijn slimmere manieren om de mensen die minimumloon verdienen beter te helpen.
De eerste 30.000 euro vrij van loonbelasting maken, dat scheelt, 20% netto, daar heeft iedereen direct iets aanquote:Op donderdag 1 mei 2025 21:58 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Waarom goed nieuws? Die starters waar het over gaat zijn allemaal rijkeluiskinderen die door de hoofdprijs te betalen andere starters uit de markt prijzen én het voor huurders nog onmogelijker te maken om in de stad te wonen. Zoals het artikel ook al aangeeft, de mensen die geen rijke ouders hebben maar ook net te veel verdienen voor een sociale huurwoning vallen wederom buiten de boot.quote:Op donderdag 1 mei 2025 18:41 schreef Janneke141 het volgende:
Dit is dan wel weer goed nieuws:
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)rocent-van-de-huizen
Ik heb hier een aantal keer beweerd dat dit effect van Hugo's huurwetten verwaarloosbaar zouden zijn, maar dat blijkt dus niet het geval. Soms is het niet erg om ongelijk te hebben.
Ik snap wat je bedoeld maar het nadeel is bij verhogen van lonen dat de prijzen ook vaak stijgenquote:Op donderdag 1 mei 2025 23:16 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee dat is echt zon VVD en lobbyisten praatje.
Hoe wil je kosten laten dalen. De politiek kan bedrijven moeilijker dwingen producten goedkoper aan te bieden dan dat ze via minimumloon de lonen omhoog kunnen stuwen. Het kan natuurlijk wel, maar dat is denk ik heel wat bruggen verder als we politiek prijzen laten bepalen. We zitten ook nog in de Euro als de prijzen hier te hard stijgen halen mensen vanzelf over de grens waar je koopkracht dan dus wel groeit ten opzichte van hier. Je Iphone wordt goedkoper als je meer verdient.
Dit is wel weer heerlijk simplistisch.quote:Op donderdag 1 mei 2025 23:40 schreef MoreDakka het volgende:
Hogere lonen voor iedereen betekent gewoon nóg meer inflatie, die sowieso al hoger is in Nederland. Schiet je dus niets mee op. Het leidt ook tot nog meer arbeidsmigratie, iets waar Timmermans hoegenaamd ook tegen is.
Dat valt dus heel erg mee, lonen zijn maar een deel van de kosten. De hoge prijzen in de supermarkten nu komen door de gigantische winsten van Douwe Egberts, Unilever en andere leveranciers. Die winsten zijn echt uit het dak gegaan. En verder doordat de panden en de energie duurder zijn geworden. En hoge prijzen in bijvoorbeeld de bouw komt door duur materiaal, maar ook doordat bouwbedrijven momenteel echt kunnen vragen wat ze willen vanwege krapte. En zo kun je elke sector langs en vrijwel nergens is loon een hoofdreden van het duurder worden. Het risico op een loon-prijsspiraal is echt veel en veel kleiner dan hier soms wordt gedacht.quote:Op donderdag 1 mei 2025 23:45 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ik snap wat je bedoeld maar het nadeel is bij verhogen van lonen dat de prijzen ook vaak stijgen
Als het resultaat het gevolg is van externe factoren is het belachelijk om het krediet ervoor toe te schrijven aan (beleid van) een totaal niet functionerende minister, die nog geen beleidsnota kan schrijven en nog geen jota beleid heeft laten zien. Zelfs jij had meer kunnen doen, al was het maar door tenminste die (niet bestaande)“Deense” wonderbordjes te bestellen (het wemelt van de bedrijven die die dingen kunnen maken, tenslotte) en bij AZCs op te hangen.quote:Op donderdag 1 mei 2025 14:36 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Het resultaat telt. Wat je verder tracht te beweren is onbelangrijk.
Resultaat, resultaat, resultaat.
Dus ze is uitmuntend en het belooft alleen maar nog meer op te leveren.
Dat is ook wel weer heel kort door de bocht. Speelt natuurlijk veel meer mee in de keuze in welk land een distributiecentrum wordt gezet. En die factoren zijn behoorlijk branche afhankelijk.quote:Op donderdag 1 mei 2025 23:20 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet hoe het werkt. Dat is zon totale fabel. In Nederland zijn we blijkbaar wel succesvol doodsbang gemaakt voor elke loonsverhoging. Letterlijk onze buurlanden kunnen het wel. Het is niet voor niks dat hier bij de grens veel distributiecentra staan en niet over de Belgische of Duitse grens. Nederland lage lonen land wil niet met de tijd mee want concurrentie positie. Landen als Zwitserland laten zien dat je prima kunt concurreren met hoge lonen.
Dat blijkbaar veel mensen heilig geloven in lobby-praat verklaart wel waarom we zijn waar we zijn als land.
Dat is dus ook de bedoeling van Timmermans. Hij heeft het over 8 miljoen loonstijgingen op 9 miljoen werkenden.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 07:52 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Maar ik denk dat verhoging tot het minimumloon uiteindelijk het hele salarishuis een tik naar boven geeft, in plaats van gericht effectief te zijn.
klopt en netto zal het waarschijnlijk nauwelijks iets voorstellen, ook door de lagere toeslagenquote:Op donderdag 1 mei 2025 23:40 schreef MoreDakka het volgende:
Hogere lonen voor iedereen betekent gewoon nóg meer inflatie, die sowieso al hoger is in Nederland. Schiet je dus niets mee op. Het leidt ook tot nog meer arbeidsmigratie, iets waar Timmermans hoegenaamd ook tegen is.
Nee, dat klopt, maar dan is het geen gerichte aanpak. We hebben een stijgende groep mensen onder de armoedegrens, terwijl de bovenste 30% beargumenteerbaar voldoende koopkracht heeft.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 08:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is dus ook de bedoeling van Timmermans. Hij heeft het over 8 miljoen loonstijgingen op 9 miljoen werkenden.
Een volledig stijgend salarishuis is ook helemaal niet zo'n probleem als sommige bij bedrijven in de zak zittende economen, zoals Klaas Knot, soms beweren. Salarisstijgingen zorgen gewoon voor koopkrachtstijgingen.
Timmermans had het dan ook niet over mensen in armoede, maar over koopkracht voor de 'middenklasse', waar bij hem blijkbaar bijna iedereen in hoort.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 08:22 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Nee, dat klopt, maar dan is het geen gerichte aanpak. We hebben een stijgende groep mensen onder de armoedegrens, terwijl de bovenste 30% beargumenteerbaar voldoende koopkracht heeft.
Hogere inflatie , hogere rentequote:Op vrijdag 2 mei 2025 08:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Timmermans had het dan ook niet over mensen in armoede, maar over koopkracht voor de 'middenklasse', waar bij hem blijkbaar bijna iedereen in hoort.
quote:Nederlandse inflatie loopt op naar 4,1%
Aangepast: 59 min geleden1 uur geledenin Financieel
DEN HAAG (ANP) - Het dagelijks leven is in april gemiddeld 4,1% duurder geworden ten opzichte van dezelfde maand een jaar geleden.
Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van een snelle raming. De inflatie was daarmee hoger dan de 3,7% in maart.
Dat valt allemaal nogal mee.quote:Op donderdag 1 mei 2025 22:04 schreef Fretwork het volgende:
Helaas wel hoe het werkt. Een hoger minimumloon klinkt lekker populair, maar uiteindelijk prijs je A. jezelf als land uit de markt (kan een bewuste keuze zijn natuurlijk) en B. creëer je behoorlijke inflatie en hogere lonen als reactie.
In Nederland nam, met Faber en het strengste migratiebeleid ooit, de instroom af met 37%. In Duitsland, met een demissionaire regering, is de instroom in januari en februari afgenomen met 43%. Het 6% mindergoed doen dan een demissionair kabinet is dat het bejubelde Faber effect?quote:Op donderdag 1 mei 2025 16:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en ze doet het gewoon heel erg goed
In plaats dat men dan blij is dat er resultaat is, dank zijn minister Faber, en dat de cruiseschepen hotels misschien leeg komen
[..]
En die huurders die hebben nu geen huis meer.quote:Op donderdag 1 mei 2025 18:41 schreef Janneke141 het volgende:
Dit is dan wel weer goed nieuws:
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)rocent-van-de-huizen
Ik heb hier een aantal keer beweerd dat dit effect van Hugo's huurwetten verwaarloosbaar zouden zijn, maar dat blijkt dus niet het geval. Soms is het niet erg om ongelijk te hebben.
Nee, maar dat was het ingecalculeerde nadeel. Het ingecalculeerde voordeel van meer kansen voor starters op de woningmarkt was in mijn ogen gedoemd te mislukken, maar dat blijkt dus mee te vallen.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 09:16 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
En die huurders die hebben nu geen huis meer.
Ik ben niet perse tegen de wet, maar dat heeft hele nadere redenen.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 09:28 schreef Hanca het volgende:
Belangrijkste is dat het niet zo is dat er minder huizen worden gebouwd door de wet. Dus er is hooguit wat gesleep met tekorten, allemaal niet zo spannend.
Degenen die er uit stappen zijn niet de verhuurders die huizen bouwden, maar de verhuurders die betaalbare woningen uit de koopmarkt haalden en die gingen verhuren. Die verhuurders leverden per saldo geen enkele woning op.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 09:30 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik ben niet perse tegen de wet, maar dat heeft hele nadere redenen.
Maar een negatieve bij effect is dat je opbrengsten maximaliseert en het dus voor de markt minder interessant wordt om te bouwen.
Ja eens, de kleine grabbelaars waren best luid. Oude woningen kopen, opsplitsen, oplappen, verhuren.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 09:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Degenen die er uit stappen zijn niet de verhuurders die huizen bouwden, maar de verhuurders die betaalbare woningen uit de koopmarkt haalden en die gingen verhuren. Die verhuurders leverden per saldo geen enkele woning op.
Je zal op alle factoren die leiden tot woningtekort regie moeten maken. Ja dat is ook instroom van mensen buiten NL naar NLquote:Op vrijdag 2 mei 2025 09:43 schreef Janneke141 het volgende:
Dat blijft inderdaad toch wel het probleem: we schuiven al dertig driftig het woningtekort heen en weer van de ene naar de andere groep, maar het ontbreekt nog altijd aan goede plannen om de totale woningvoorraad eens op te gaan krikken. En van een kabinet dat het nauwelijks kan eens worden over iets anders dan nummerplaten en sowieso de schuld van de woningnood aan asielzoekers geeft denk ik niet dat we dat hoeven te verwachten.
Maar die grote projectontwikkelaars hebben vorig jaar ook in deze huursector, de middenhuur, gewoon bijgebouwd. En hebben meer aanvragen voor nieuwe projecten gedaan. Daar zit dus het probleem niet.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 09:40 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja eens, de kleine grabbelaars waren best luid. Oude woningen kopen, opsplitsen, oplappen, verhuren.
Maar de wet geldt ook voor projectontwikkelaars die te maken hebben met behoorlijke kosten voor het bouwen van woningen. Tis kiezen uit 2 kwaden hoor, maar het feit is wel dat je een cap gooit op de opbrengsten, en de opbrengsten tov de investeringskosten zijn kritiek.
Eens, maar dan niet focussen op de kleine asielgroep, maar op de massale arbeidsmigratie-instroom. Waar Rutte IV wat aan wilde doen op het moment dat Rutte de overstap naar de NAVO wel zag zitten en er dus de stekker uit trok.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 09:45 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je zal op alle factoren die leiden tot woningtekort regie moeten maken. Ja dat is ook instroom van mensen buiten NL naar NL
Doorstroom bevorderen van ouderen , dat is het enige dat op redelijk korte termijn helptquote:Op vrijdag 2 mei 2025 09:45 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je zal op alle factoren die leiden tot woningtekort regie moeten maken. Ja dat is ook instroom van mensen buiten NL naar NL
ik weet wel wat er moet gebeuren , iedereen weet het wel denk ikquote:Op vrijdag 2 mei 2025 09:43 schreef Janneke141 het volgende:
Dat blijft inderdaad toch wel het probleem: we schuiven al dertig driftig het woningtekort heen en weer van de ene naar de andere groep, maar het ontbreekt nog altijd aan goede plannen om de totale woningvoorraad eens op te gaan krikken.
Koop breekt geen huur. De bestaande huurders zijn dus vrijwillig vertrokken. Daarna zijn de woningen van de lokale huisjesmelker naar een koper gegaan.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 09:16 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
En die huurders die hebben nu geen huis meer.
Haha, het grote plan tot nu toe is er miljarden subsidie tegenaan flikkeren. Daar worden de ontwikkelaars in elk geval wel blij van.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 09:43 schreef Janneke141 het volgende:
Dat blijft inderdaad toch wel het probleem: we schuiven al dertig driftig het woningtekort heen en weer van de ene naar de andere groep, maar het ontbreekt nog altijd aan goede plannen om de totale woningvoorraad eens op te gaan krikken. En van een kabinet dat het nauwelijks kan eens worden over iets anders dan nummerplaten en sowieso de schuld van de woningnood aan asielzoekers geeft denk ik niet dat we dat hoeven te verwachten.
klopt, met een jaar of 5 zijn ze wel vertrokken , dood of geëmigreerd om voor een asielzoeker plaats te makenquote:Op vrijdag 2 mei 2025 10:15 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Koop breekt geen huur. De bestaande huurders zijn dus vrijwillig vertrokken. Daarna zijn de woningen van de lokale huisjesmelker naar een koper gegaan.
Dat lijkt mij niet zo verkeerd.
gaat ie dan toch de Lelylijn naar Kopenhagen aanleggen die Brussel zo graag wil ?quote:Op donderdag 1 mei 2025 18:39 schreef Janneke141 het volgende:
Hij zei toen 25 miljard euro te willen uittrekken voor investeringen in "moderne spoorwegen, snelle treinen,
Dat kan, maar je negeert dan de context van de huidige situatie. De inflatie is hoog op dit moment en dat zal nog wel even zo blijven. Nog verdere loonstijging zal tijdelijk voor meer koopkracht zorgen maar dat wordt op de langere termijn ongedaan gemaakt door de hoog blijvende en misschien wel nog verder stijgende inflatie. Op arbeidsproductiviteit heeft het nu weinig invloed, innovatie wordt door de hoge inflatie juist zeer beperkt.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 07:11 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dit is wel weer heerlijk simplistisch.
Alsof we nu per definitie op het juiste loonpeil zitten en verhoging nooit voor stijging van de koopkracht kan zorgen.
Je kan net zo goed beweren dat hogere lonen werkgevers dwingt tot innovatie om de arbeidsproductiviteit flink te verhogen.
Nee, de definitie van laagbetaald werk schuift gewoon op. Op de langere termijn zullen sommige sectoren misschien verdwijnen maar dan schuiven de arbeidsmigranten door naar de volgende laag. Dus dan worden ze horecamedewerkers in plaats van aspergestekers.quote:En je kan net zo goed roepen dat lage lonen tot meer arbeidsmigrantie leidt. Immers dat betekent dat je aantrekkelijk blijft voor arbeidsintensief werk en juist daar zie je veel migranten die daadwerkelijk de asperges steken of in dat DC werken…
Waar naar toe?quote:Op vrijdag 2 mei 2025 10:15 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Koop breekt geen huur. De bestaande huurders zijn dus vrijwillig vertrokken.
Maar ze leveren wel huurwoningen op. Het probleem is dat er een hele groep is die simpelweg niet kan kopen en door de maatregelen van de Jonge nu ook niet meer kunnen huren.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 09:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Degenen die er uit stappen zijn niet de verhuurders die huizen bouwden, maar de verhuurders die betaalbare woningen uit de koopmarkt haalden en die gingen verhuren. Die verhuurders leverden per saldo geen enkele woning op.
Het lost net zo veel op als het minimumloon of het verbod op kinderarbeid: het is geen meer woningen-wet, maar een anti-uitbuit wet en zo moet je er naar kijken.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 12:26 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Maar ze leveren wel huurwoningen op. Het probleem is dat er een hele groep is die simpelweg niet kan kopen en door de maatregelen van de Jonge nu ook niet meer kunnen huren.
De Jonge bereikt uiteindelijk niets behalve het onttrekken van een bak huurwoningen aan de markt en wat heen en weer geschuif van geld zonder doel. Het lost niets op en heeft alleen maar nadelige bij-effecten.
Ach ja, nog meer paternalistische onzin van Hugo de Jonge dus. Het maakt verder niet uit hoe je er naar kijkt, de effecten zijn wat ze zijn.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 12:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het lost net zo veel op als het minimumloon of het verbod op kinderarbeid: het is geen meer woningen-wet, maar een anti-uitbuit wet en zo moet je er naar kijken.
Voor een libertaristische egoïst lijkt het dat misschien, normale mensen zijn voor bescherming van de zwakkeren tegen uitbuiters.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 12:28 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ach ja, nog meer paternalistische onzin van Hugo de Jonge dus.
Uh huh. Mensen die te veel verdienen voor een sociale huurwoning zijn de zwakkeren zeker. Zij mogen van Hugo nu niet meer in de stad wonen, want die woningen exploderen in prijs en mogen alleen gekocht worden door kinderen van rijke mensen.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 12:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Voor een libertaristische egoïst lijkt het dat misschien, normale mensen zijn voor bescherming van de zwakkeren tegen uitbuiters.
De wet was bedoeld om huren te verlagen of verhogingen tegen te gaan voor een bepaald segment. Wat dat betreft heeft het prima gewerkt, voor heel veel huurhuizen is de huur nu 0! Er kan geen huurder meer wonen uit het segment waar de wet voor bedoeld was want het is verkocht voor de hoofdprijs (waar investeerders en rijkeluiskinderen van profiteren), maar toch. Prima resultaat!quote:Met de Wet betaalbare huur wordt de huur voor middeninkomens weer betaalbaar. De wet zorgt ervoor dat mensen een betaalbare huurwoning kunnen krijgen met een huurprijs die past bij de kwaliteit van de woning
Je negeert blijkbaar dat we in een globalistische wereld leven. Veel producten die we gebruiken komen niet uit ons eigen land. De inflatie stijgt daardoor veel minder hard dan de koopkracht. We zitten ook in een monetair systeem met meerdere landen wat de inflatie van de Euro niet heel erg afhankelijk maakt van eventuele Nederlandse loonstijgingen.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 12:22 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat kan, maar je negeert dan de context van de huidige situatie. De inflatie is hoog op dit moment en dat zal nog wel even zo blijven. Nog verdere loonstijging zal tijdelijk voor meer koopkracht zorgen maar dat wordt op de langere termijn ongedaan gemaakt door de hoog blijvende en misschien wel nog verder stijgende inflatie. Op arbeidsproductiviteit heeft het nu weinig invloed, innovatie wordt door de hoge inflatie juist zeer beperkt.
[..]
Nee, de definitie van laagbetaald werk schuift gewoon op. Op de langere termijn zullen sommige sectoren misschien verdwijnen maar dan schuiven de arbeidsmigranten door naar de volgende laag. Dus dan worden ze horecamedewerkers in plaats van aspergestekers.
Het is handig om de huidige werkelijkheid mee te nemen in je gedachtenexperimenten.
Wacht even, weet je zeker dat je het over inflatie hebt?quote:Op vrijdag 2 mei 2025 13:03 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Je negeert blijkbaar dat we in een globalistische wereld leven. Veel producten die we gebruiken komen niet uit ons eigen land. De inflatie stijgt daardoor veel minder hard dan de koopkracht. We zitten ook in een monetair systeem met meerdere landen wat de inflatie van de Euro niet heel erg afhankelijk maakt van eventuele Nederlandse loonstijgingen.
Prijzen en lonen verschillen van elkaar in verschillende landen. Ik snap niet wat je met 'inflatie van de Euro' bedoelt.quote:Inflatie is de gemiddelde prijsstijging van de goederen en diensten die consumenten kopen
Hier heb je ook weer gelijk in natuurlijk, het is ook niet zo dat ik een tegenstander ben van loonsverhoging integendeel zelfsquote:Op vrijdag 2 mei 2025 07:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat valt dus heel erg mee, lonen zijn maar een deel van de kosten. De hoge prijzen in de supermarkten nu komen door de gigantische winsten van Douwe Egberts, Unilever en andere leveranciers. Die winsten zijn echt uit het dak gegaan. En verder doordat de panden en de energie duurder zijn geworden. En hoge prijzen in bijvoorbeeld de bouw komt door duur materiaal, maar ook doordat bouwbedrijven momenteel echt kunnen vragen wat ze willen vanwege krapte. En zo kun je elke sector langs en vrijwel nergens is loon een hoofdreden van het duurder worden. Het risico op een loon-prijsspiraal is echt veel en veel kleiner dan hier soms wordt gedacht.
Ten opzichte van andere munten. Stel je hebt de gulden en je verhoogt de lonen flink. Dan verliest de gulden waarde ten opzichte van andere munten en ben je vrij snel terug bij af. Maar we zitten in de Euro en die verliest veel minder snel waarde als Nederland de lonen verhoogt omdat Nederland maar een onderdeel van is.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 13:06 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wacht even, weet je zeker dat je het over inflatie hebt?
[..]
Prijzen en lonen verschillen van elkaar in verschillende landen. Ik snap niet wat je met 'inflatie van de Euro' bedoelt.
Ok maar dat heeft met de inflatie niets te maken.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 13:11 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ten opzicht van andere munten. Stel je hebt de gulden en je verhoogt de lonen flink. Dan verliest de gulden waarde ten opzichte van andere munten en ben je vrij snel terug bij af. Maar we zitten in de Euro en die verliest veel minder snel waarde als Nederland de lonen verhoogt omdat Nederland maar een onderdeel van is.
Nee Hanca praat weer eens onzin als gewoonlijk, hij levert ook geen bewijs voor deze zogenaamde winsten.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 13:09 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Hier heb je ook weer gelijk in natuurlijk, het is ook niet zo dat ik een tegenstander ben van loonsverhoging integendeel zelfs
Jawel dat heeft wel met inflatie te maken. Je quote net al "Inflatie is de gemiddelde prijsstijging van de goederen en diensten die consumenten kopen"quote:Op vrijdag 2 mei 2025 13:12 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ok maar dat heeft met de inflatie niets te maken.
Nee sorry, inflatie in Nederland heeft niets te maken met de waarde van de Euro.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 13:16 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Jawel dat heeft wel met inflatie te maken. Je quote net al "Inflatie is de gemiddelde prijsstijging van de goederen en diensten die consumenten kopen"
Als de Euro snel minder waard wordt ten opzichte van de dollar is dat een prijsstijging voor producten die we uit Amerika halen, inflatie. Als de Euro snel minder waard wordt ten opzichte van de Yuan is dat prijsstijging op producten uit China, inflatie. Maar omdat wij onderdeel zijn van een grotere economische zone hebben we een buffer tegen dat type inflatie.
Geen idee. Dat moet je aan die mensen vragen.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 13:36 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
En die heeft lagere huur? Of is dat een koopwoning? Is dat in Nederland?
De wet jaagt huurders weg, dus dan is het wel handig om te weten waar die naar toe gaan toch?quote:Op vrijdag 2 mei 2025 13:40 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Geen idee. Dat moet je aan die mensen vragen.
Maakt het ook veel uit?
Je zit echt te zwammen, het aantal middenhuur huizen is met 4000 afgenomen vorig jaar. Dat is alles en nauwelijks significant te noemen.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 12:39 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
De wet was bedoeld om huren te verlagen of verhogingen tegen te gaan voor een bepaald segment. Wat dat betreft heeft het prima gewerkt, voor heel veel huurhuizen is de huur nu 0! Er kan geen huurder meer wonen uit het segment waar de wet voor bedoeld was want het is verkocht voor de hoofdprijs (waar investeerders en rijkeluiskinderen van profiteren), maar toch. Prima resultaat!
De wet heeft als doel iets, er komt een ander resultaat en dan is het tóch een succes. Mooi hoe dat werkt in de politiek zeg.
Dat wordt dit jaar nog veel en veel meer. Alleen al in het eerste kwartaal is het in de grote steden meer. Dat staat ook gewoon in het nieuwsbericht. Het verhoogde aanbod voor rijke starters is 100% toe te kennen aan de effecten van deze wet. Voor 100% van die woningen geldt dus dat het een middenhuur-woning onttrekt aan de huurmarkt.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 14:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je zit echt te zwammen, het aantal middenhuur huizen is met 4000 afgenomen vorig jaar.
Beetje vreemde redenatie in deze casus. Tenzij je een indicatie hebt dat de huurders uit de woningen zijn gejaagd die nu blijkbaar door starters van de verhuurders worden gekocht.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 13:40 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
De wet jaagt huurders weg, dus dan is het wel handig om te weten waar die naar toe gaan toch?
De wet had geen doel over aantallen huur. Je hebt al vaker gezegd hier geen debatten te kijken en dat blijkt hier wel weer. Dit wet had 1 enkel doel: stoppen dat uitzuigers belachelijke bedragen kunnen vragen voor kleine huurruimtes, soms zelfs met gedeelde keuken en badkamer. Dat was het enige doel en daar voldoet de wet voor.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 14:43 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik vind het best als je dat goed vindt dat er veel minder middenhuur komt, maar dan moet je dat ook gewoon zeggen. Je kunt niet tegelijkertijd de wet verdedigen die juist het omgekeerde doel had.
Jawel want als die waarde lager is zijn geimporteerde goederen duurder. Als de Euro daalt dan kan je minder Temu prulletjes halen van hetzelfde salaris. Dat is inflatie. Als de Euro daalt is onze olie import duurder, dan betaal je meer bij de pomp dat is inflatie. Je snapt weer eens niet waar je het over hebt.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 13:17 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee sorry, inflatie in Nederland heeft niets te maken met de waarde van de Euro.
Ja, de eurokoers is zelfs essentieel, want niks heeft meer invloed op onze inflatie dan de energieprijs en de olieprijs. Olie die we nergens in euro's kunnen kopen.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 16:36 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Jawel want als die waarde lager is zijn geimporteerde goederen duurder. Als de Euro daalt dan kan je minder Temu prulletjes halen van hetzelfde salaris. Dat is inflatie. Als de Euro daalt is onze olie import duurder, dan betaal je meer bij de pomp dat is inflatie. Je snapt weer eens niet waar je het over hebt.
Het is niet een heel deel, van de berekening mbt inflatie is het deel "alcohol en tabak" maar 2,8% van het totaal pakket.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 16:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, de eurokoers is zelfs essentieel, want niks heeft meer invloed op onze inflatie dan de energieprijs en de olieprijs. Olie die we nergens in euro's kunnen kopen.
Verder is een heel deel van de huidige inflatie een gekozen inflatie: accijns op tabak. Dat product zouden ze volledig buiten het inflatiemandje moeten houden. Besparen op roken is namelijk vrij simpel: stop gewoon. Als je salarisverhogingen en koopkrachtplaatjes aan inflatie koppelt, moet het inflatiemandje wel zuiver zijn. Essentiële zaken als eten, drinken, energie, benzine horen er in, tabak niet. Het is niet de bedoeling dat er wordt gecompenseerd voor tabaksprijzen namelijk, die accijnsverhoging is er om roken te ontmoedigen (en vooruit, om een gat in de schatkist te dichten).
Wat een onzin, het inflatiecijfer dient een zo waarheidsgetrouw mogelijke afspiegeling te zijn van het prijspeil. Het doet helemaal niet ter zake of dat wordt veroorzaakt door vraag, aanbod, accijnzen, of wat dan ook. Zo lang een aanzienlijk deel van Nederland tabak koopt, is de prijs van tabak een onderdeel(tje) van het inflatiemandje.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 16:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, de eurokoers is zelfs essentieel, want niks heeft meer invloed op onze inflatie dan de energieprijs en de olieprijs. Olie die we nergens in euro's kunnen kopen.
Verder is een heel deel van de huidige inflatie een gekozen inflatie: accijns op tabak. Dat product zouden ze volledig buiten het inflatiemandje moeten houden. Besparen op roken is namelijk vrij simpel: stop gewoon. Als je salarisverhogingen en koopkrachtplaatjes aan inflatie koppelt, moet het inflatiemandje wel zuiver zijn. Essentiële zaken als eten, drinken, energie, benzine horen er in, tabak niet. Het is niet de bedoeling dat er wordt gecompenseerd voor tabaksprijzen namelijk, die accijnsverhoging is er om roken te ontmoedigen (en vooruit, om een gat in de schatkist te dichten).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |