Mouflons hebben sowieso niks te zoeken in Nederland. In tegenstelling tot wolven.quote:Op donderdag 31 juli 2025 09:16 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
En die tientallen stuks vee die elke dag opgevreten worden dat maakt verder niet uit? Of niet eens opgevreten maar gedood en nog niet half aangevreten. En ja, zoveel zijn het er dagelijks, maar dat komt niet in het nieuws. Dat die wolven niet eens in de bossen leven waar ze volgens velen hier horen, maar met name over de akkers struinen in Friesland en Drente?
En dat de mouflon op de Veluwe niet meer bestaat door de wolf en dat het inmiddels ook bijna gedaan is met de Edelherten? Dat maakt ook niet uit? Ach die horen hier toch niet.
Jij bent echt niet op de hoogte van wat er momenteel speelt in die provincies. En ook niet dat ze over de wolfwerende afrasteringen, die aan alle eisen voldoen, toch overheen gaan. Dus stop met blaten als je niet bekend bent met de feitelijke situatie. Lekker lullen van achter je bureautje in de Randstad.quote:Op donderdag 31 juli 2025 09:22 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Ja kut voor ze, al zijn er genoeg mogelijkheden om wolven te weren als je ze echt niet wil. En een wolf leeft al zeker niet op een akker, dus is die dan wel weer zo vertrokken.
Moedertje Natuur lekker zijn gang laten gaan. Dat past zich vanzelf wel weer aan, maar op de een of andere manier moeten we als mens ons overal weer mee bemoeien.
Wij vermoorden ook dagelijks vee, laten we daar ook mee stoppen, niet?quote:Op donderdag 31 juli 2025 09:16 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
En die tientallen stuks vee die elke dag opgevreten worden dat maakt verder niet uit? Of niet eens opgevreten maar gedood en nog niet half aangevreten. En ja, zoveel zijn het er dagelijks, maar dat komt niet in het nieuws. Dat die wolven niet eens in de bossen leven waar ze volgens velen hier horen, maar met name over de akkers struinen in Friesland en Drente?
En dat de mouflon op de Veluwe niet meer bestaat door de wolf en dat het inmiddels ook bijna gedaan is met de Edelherten? Dat maakt ook niet uit? Ach die horen hier toch niet.
Lijkt me toch ook echt een stukje verantwoordelijkheid van de boer zelf want genoeg landen waar wolven leven en waar ook boeren vee gewoon veilig buiten hebben lopen.quote:Op donderdag 31 juli 2025 09:16 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ik heb nieuws voor je. Ik woon in Drenthe.quote:Op donderdag 31 juli 2025 09:24 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Jij bent echt niet op de hoogte van wat er momenteel speelt in die provincies. En ook niet dat ze over de wolfwerende afrasteringen, die aan alle eisen voldoen, toch overheen gaan. Dus stop met blaten als je niet bekend bent met de feitelijke situatie. Lekker lullen van achter je bureautje in de Randstad.
Waarom kunnen ze dat in andere landen wel dan?quote:Op donderdag 31 juli 2025 09:24 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Jij bent echt niet op de hoogte van wat er momenteel speelt in die provincies. En ook niet dat ze over de wolfwerende afrasteringen, die aan alle eisen voldoen, toch overheen gaan. Dus stop met blaten als je niet bekend bent met de feitelijke situatie. Lekker lullen van achter je bureautje in de Randstad.
De eerste mouflons zijn in Nederland uitgezet in 1920. Ze hebben een functie in de biodiversiteit, blablabla. De laatste wolf voor de golf die er nu is, is verjaagt in de 19e eeuw, in 18 zoveel dus. Weet niet wie er dan iets te zoeken heeft.quote:Op donderdag 31 juli 2025 09:23 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Mouflons hebben sowieso niks te zoeken in Nederland. In tegenstelling tot wolven.
De wolf was hier dus eerst. Tot de mens het weer eens anders vond.quote:Op donderdag 31 juli 2025 09:27 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
De eerste mouflons zijn in Nederland uitgezet in 1920. Ze hebben een functie in de biodiversiteit, blablabla. De laatste wolf voor de golf die er nu is, is verjaagt in de 19e eeuw, in 18 zoveel dus. Weet niet wie er dan iets te zoeken heeft.
Dat is al diverse malen uitgelegd door verschillende mensen hier. Andere landen waar wolven leven hebben wel echte bossen waar deze wolven leven, die jagen op ander wild. In NL zijn geen bossen, alleen natuurparken. En jagen de wolven voornamelijk op de velden, op schapen, pony's en runderen.quote:Op donderdag 31 juli 2025 09:26 schreef Ama het volgende:
[..]
Waarom kunnen ze dat in andere landen wel dan?
Dat had ik inderdaad niet gedacht, dan zou je toch wel beter op de hoogte moeten zijn van de actuele situatie.quote:Op donderdag 31 juli 2025 09:25 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Ik heb nieuws voor je. Ik woon in Drenthe.
Maar hoe kortzichtig je hier reageert zegt al meer dan genoeg.
Klopt, boeren die inderdaad wel een investering geplaatst hebben en nog last hebben gehad van 0 aanvallen.quote:Op donderdag 31 juli 2025 09:32 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dat had ik inderdaad niet gedacht, dan zou je toch wel beter op de hoogte moeten zijn van de actuele situatie.
En dat klopt dus niet. Er zijn al veel gevallen, deze week nog, waarbij de wolf over de voorgeschreven afrastering, die helemaal in orde was, heen is gegaan. Als je even googlet zul je die zo vinden.quote:Op donderdag 31 juli 2025 09:33 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Klopt, boeren die inderdaad wel een investering geplaatst hebben en nog last hebben gehad van 0 aanvallen.
Of boeren die dat niet of nauwelijks doen en inderdaad het een en ander meegemaakt hebben.
Blijkbaar is het dan toch niet wolfwerend genoeg.quote:Op donderdag 31 juli 2025 09:36 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
En dat klopt dus niet. Er zijn al veel gevallen, deze week nog, waarbij de wolf over de voorgeschreven afrastering, die helemaal in orde was, heen is gegaan. Als je even googlet zul je die zo vinden.
quote:Nog heel veel dieren juist niet beschermd
Ondanks dat provincies meer subsidie uitgeven aan wolfwerende rasters, is het percentage dieren dat goed beschermd is tegen de wolf nog steeds klein. Volgens bioloog en wolvendeskundige Maurice la Haye leeft minder dan 5 procent van het vee in Nederland achter een wolfwerend raster. „Zelfs op de Veluwe lopen nog onbeschermde schapen rond. Dat is onbegrijpelijk.”
Hij heeft het over 5 % van het vee in NL. Dat snap ik, in provincies waar het niet speelt zullen ze dat niet doen. En bovendien is het Maurice La Haye, die moet je op dit gebied al helemaal niet serieus nemen.quote:Op donderdag 31 juli 2025 09:39 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Blijkbaar is het dan toch niet wolfwerend genoeg.
Ik Google even en lees dit als eerste:
[..]
Niet alles heeft een belang in het leven. Als dat al het uitgangspunt is er duidelijk een ander probleem.quote:Op donderdag 31 juli 2025 09:41 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Hij heeft het over 5 % van het vee in NL. Dat snap ik, in provincies waar het niet speelt zullen ze dat niet doen. En bovendien is het Maurice La Haye, die moet je op dit gebied al helemaal niet serieus nemen.
Maar ik stop deze discussie met jou nu. Je denkt er duidelijk anders over, al snap ik niet met welk belang. Maar prima.
Een belang hoeft niet economisch of zo te zijn. Is de drijfveer, waarom je iets wil.quote:Op donderdag 31 juli 2025 09:43 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Niet alles heeft een belang in het leven. Als dat al het uitgangspunt is er duidelijk een ander probleem.
Wat heeft dat nou met een dubbele agenda te maken?quote:Op donderdag 31 juli 2025 09:49 schreef bloodymary1 het volgende:
Overigens, als we het over belangen hebben, dan is het misschien ook wel interessant om te weten dat Nico Koffeman, de grootste pro-wolf schreeuwerd van NL en voorzitter van Faunabescherming eigenaar is van The Vegan Cowboys een producent van plantaardige melk. En hiervoor van De Vegetarische Slager dat hij aan Unilever heeft verkocht...En ook mede-oprichter van de PvdD en senator in de eerste kamer. Lekker ventje met een dubbele agenda.
Hij wil vee weg hebben, want dat komt hem commercieel gezien heel goed uit. En dan zijn woke bedrijf verkopen aan Unilever. Daar vind ik wel iets van ja.quote:Op donderdag 31 juli 2025 09:55 schreef vrijgevochten het volgende:
[..]
Wat heeft dat nou met een dubbele agenda te maken?
De beste man komt gewoon op voor zijn gedachtegoed.
Zou het kunnen dat enkel jij in financiële prikkeling denkt?quote:Op donderdag 31 juli 2025 10:02 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Hij wil vee weg hebben, want dat komt hem commercieel gezien heel goed uit. En dan zijn woke bedrijf verkopen aan Unilever. Daar vind ik wel iets van ja.
Niet allemaal, maar een aantal wel, en schijnbaar voelen wolven zich ook in Nederlandse bossen thuis.quote:
Misschien moet er eentje naar Amsterdam lopen. Eens kijken hoe snel de wolf dan weg/dood/gedeporteerd moet.quote:Op donderdag 31 juli 2025 10:58 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Niet allemaal, maar een aantal wel, en schijnbaar voelen wolven zich ook in Nederlandse bossen thuis.
Overigens lopen in Roemenie wolven ook in steden, zonder noemenswaardige problemen.
die mensen wonen in Austerlitzquote:Op donderdag 31 juli 2025 09:11 schreef Ama het volgende:
[..]
Als het bekend is dat er in een bepaald gebied wolven actief zijn zou ik er wellicht sowieso niet met mijn kind of hond heen gaan.
jij blijft op je zolderkamertje dus jou doen ze niksquote:
Een volwassen man heeft niet zo veel te duchten van een wolf hoorquote:Op donderdag 31 juli 2025 11:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
jij blijft op je zolderkamertje dus jou doen ze niks
ik weet nog een mooi dorp voor jouwquote:Op woensdag 30 juli 2025 19:25 schreef vrijgevochten het volgende:
[..]
Wellicht kunnen we die toestellen in dorpen onderbrengen en de wolven de pyramide gunnen als blijk van onze vriendschappelijke intentie.
Ik kom er met mijn schaar aan, waar is het lintjequote:Op donderdag 31 juli 2025 11:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik weet nog een mooi dorp voor jouw
open het dorp
quote:Bezoekers nemen voorzorgsmaatregelen na incident wolf: 'Knuppel mee'
Na het incident van woensdag waar een jongetje van 6 werd gegrepen door een wolf, nemen de bezoekers bij de Pyramide van Austerlitz voorzorgsmaatregelen.
.
Het is het zoveelste incident, onlangs besloot de provincie dat de ’probleemwolf’ Bram mag worden afgeschoten
Toch bestaat het grootste deel van de prooien ook in Nederland uit wilde prooien, en zitten ze ook voornamelijk op plekken met wilde prooien. En die wilde prooien zijn vooral niet aanwezig in Nederland omdat men in het verleden besloten heeft dat niet te willen (nulstandbeleid voor edelherten en everzwijen). Dat nulstandbeleid wordt nu meer en meer losgelaten ook.quote:Op donderdag 31 juli 2025 09:29 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dat is al diverse malen uitgelegd door verschillende mensen hier. Andere landen waar wolven leven hebben wel echte bossen waar deze wolven leven, die jagen op ander wild. In NL zijn geen bossen, alleen natuurparken. En jagen de wolven voornamelijk op de velden, op schapen, pony's en runderen.
Een vergelijkbaar land met NL qua structuur is bijvoorbeeld België. En daar zitten amper wolven.
Dus welke landen bedoel je precies?
Dan heb je het alleen over de Veluwe, terwijl de meeste wolven in NL in Friesland en Drente zitten. Waar dagelijks meldingen van zijnquote:Op donderdag 31 juli 2025 15:06 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Toch bestaat het grootste deel van de prooien ook in Nederland uit wilde prooien, en zitten ze ook voornamelijk op plekken met wilde prooien. En die wilde prooien zijn vooral niet aanwezig in Nederland omdat men in het verleden besloten heeft dat niet te willen (nulstandbeleid voor edelherten en everzwijen). Dat nulstandbeleid wordt nu meer en meer losgelaten ook.
En eind 2024 waren er 4 roedels in Belgie, die dat jaar 23 welpen hadden. Dus ongeveer de helft van het aantal roedels in Nederland. Denemarken had 2 roedels en 6 paar, maar daar worden ze wat intensiever illegaal afgeschoten (meer een jachtcultuur daar).
als je ze te vreten geeft dan heb je geen last , dat zeg ik al zo langquote:Op donderdag 31 juli 2025 15:59 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dan heb je het alleen over de Veluwe, terwijl de meeste wolven in NL in Friesland en Drente zitten. Waar dagelijks meldingen van zijn
Momenteel zijn er in Vlaanderen (vergelijkbaar met NL) 3 wolven, waarvan 1 een poot mist. In Wallonië zitten er nog wat meer, maar niet zoveel als jij benoemt. En dat zijn de Ardennen, dat is dus wel bos/woud.
In NL zitten momenteel met de nieuwe puppy's er bij zo'n 200 wolven.
De meeste wolven in Friesland en Drenthe?quote:Op donderdag 31 juli 2025 15:59 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dan heb je het alleen over de Veluwe, terwijl de meeste wolven in NL in Friesland en Drente zitten. Waar dagelijks meldingen van zijn
Momenteel zijn er in Vlaanderen (vergelijkbaar met NL) 3 wolven, waarvan 1 een poot mist. In Wallonië zitten er nog wat meer, maar niet zoveel als jij benoemt. En dat zijn de Ardennen, dat is dus wel bos/woud.
In NL zitten momenteel met de nieuwe puppy's er bij zo'n 200 wolven.
quote:Steeds meer wolven in Duitsland
Berlijn- Het aantal wolven in Duitsland is aanzienlijk gegroeid, meldt de Duitse regering.
Voor het eerst ziet het ernaar uit dat de wolvenpopulatie zichzelf in stand kan houden, in ieder geval in het ook aan Nederland grenzende noordwesten van het land.
Berlijn spreekt van een gunstige situatie voor de beschermde diersoort.
33 minuten geleden
De omvang van de populatie is een van de criteria die uiteindelijk bepalen of de jacht op de wolf wordt toegestaan. Boeren pleiten al jaren voor het afschieten van wolven om hun veestapel te beschermen tegen de roofdieren. Bij een gunstige situatie is dat eerder denkbaar.
De christendemocraten, traditioneel bondgenoten van de boeren, hopen op een wetswijziging zodat wolven kunnen worden afgeschoten.
De christendemocratische landbouwminister kondigde al aan de bescherming van grazende dieren te willen verbeteren.
De natuurorganisatie WWF vindt dergelijke aankondigingen voorbarig. Zij ziet nog geen ,,gunstige staat van instandhouding" in heel het land.
Weetje: Er zijn in absolute zin ook veel meer honden in Nederland en daarom heeft het geen enkele zin om absolute cijfers met elkaar te vergelijken. Ik heb enige tijd geleden in een ander topic het allemaal al eens uiteengezet met relatieve cijfers, maar toen kreeg ik geen enkele reactie en daarom ga ik het in dit topic niet nogmaals doen. Maar als je kijkt hoe weinig wolven er in Nederland zijn in vergelijking met het aantal honden dan is het aantal bijtincidenten (ook in vergelijking met andere landen) op zijn minst fors te noemen.quote:Op donderdag 31 juli 2025 22:07 schreef quirina het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)erlitz/80807150.html
Bram moet dood?
Weetje: Er zijn veel meer bijt incidenten door honden dan door wolven!
Er vallen meer gewonden onder fietsers dan onder basejumpers.quote:Op donderdag 31 juli 2025 22:07 schreef quirina het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)erlitz/80807150.html
Bram moet dood?
Weetje: Er zijn veel meer bijt incidenten door honden dan door wolven!
Een knuppel nog wel.quote:Op donderdag 31 juli 2025 13:39 schreef michaelmoore het volgende:
Neem uw knuppel mee naar het bos als U gaat wandelen
https://www.telegraaf.nl/(...)el-mee/81002839.html
[..]
Wolven moet je juist niet te eten geven of lokken. Daar gaat het al meteen mis.quote:Op donderdag 31 juli 2025 16:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als je ze te vreten geeft dan heb je geen last , dat zeg ik al zo lang
Precies. Dus als je minder gewonden wil, waar moet je je dan op focussen... de basejumpers?quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 08:16 schreef loveli het volgende:
[..]
Er vallen meer gewonden onder fietsers dan onder basejumpers.
5.5 Keer meer doden in het verkeer dan moord. Laat de politie die moorden maar links liggen en zich gaan focussen op het verkeer...quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 09:32 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Precies. Dus als je minder gewonden wil, waar moet je je dan op focussen... de basejumpers?
Dat is van een jaar geleden. De actuele verspreidingsaantallen in NL weet ik eerlijk gezegd niet, maar de zichtmeldingen en de meldingen van aangevreten vee komen dagelijks de meeste uit Friesland en Drente.quote:Op donderdag 31 juli 2025 16:37 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
De meeste wolven in Friesland en Drenthe?
In mei waren er 11 roedels in Nederland, daarvan zat er 1 in de grensregio Drenthe-Friesland, 1 in midden Drenthe, 7 op de Veluwe (Noord, Noordoost, Noordwest, Midden, Zuidoost, Zuidwest en Hoge), en 2 in de wijdere omgeving daarvan (Utrechtse Heuvelrug en Gelderse Vallei noord).
https://publicaties.bij12.nl/voortgangsrapportage-wolf-24-september-2024/overzicht-verspreiding-wolf
Ga je nu weer doelpalen verschuiven?
Helemaal mee eens. En dan heb je het nog niet eens gehad over de dagelijkse hoeveelheden schade aan vee. Bij boeren, maar ook bij particulieren die als huisdieren geiten of paarden of schapen hebben.quote:Op donderdag 31 juli 2025 23:58 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Weetje: Er zijn in absolute zin ook veel meer honden in Nederland en daarom heeft het geen enkele zin om absolute cijfers met elkaar te vergelijken. Ik heb enige tijd geleden in een ander topic het allemaal al eens uiteengezet met relatieve cijfers, maar toen kreeg ik geen enkele reactie en daarom ga ik het in dit topic niet nogmaals doen. Maar als je kijkt hoe weinig wolven er in Nederland zijn in vergelijking met het aantal honden dan is het aantal bijtincidenten (ook in vergelijking met andere landen) op zijn minst fors te noemen.
Verder is het natuurlijk compleet lachwekkend te noemen dat onze Nederlandse wolvenexperts het allemaal wel menen te weten en het wel meevalt (terwijl de wolf hier nog maar relatief kort is teruggekeerd), maar dat Scandinavische wolvenexperts (waar ze sinds jaar en dag lopen) het Nederlandse beleid gevaarlijk noemen.
En zoals ik in een ander topic ook al zei worden de doelpalen in een razend tempo verplaatst. Het begon met dat we wolf zo schuw is dat we hem nooit tegenkomen, vervolgens werd gezegd dat de wolf werd gevoerd met diepvries hamburgers, toen werd gezegd dat mensen met honden niks in het bos te zoeken hebben, daarna kregen mensen met kleine kinderen te horen dat ze het bos maar moeten mijden en nu wordt gezegd dat hele bossen maar moeten worden afgesloten om confrontaties te voorkomen. En dat in een tijdsbestek van een jaar of 2?
Daarbij protesteren natuurorganisaties tegen het afschieten van probleemwolven, maar komen verschillende rechters keer op keer tot dezelfde conclusie dat de aangedragen oplossingen veel te theoretisch zijn en geen oplossing bieden. Niet dat mij dat verbaasd aangezien die clubjes vol zitten met doorzonwoningboswachters uit Laren en plantsoenrangers uit Amersfoort.
En over die 'schade aan vee' wat afschuwelijk wreed en pijnlijk is voor schapen en pony's etc. hoor je de wolvenknuffelaars niet. Terwijl ze toch zooooveel van dieren houden. Waarom mogen grazers dan op de meest afgrijselijke wijze kapotgebeten en verscheurd worden?quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 12:25 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. En dan heb je het nog niet eens gehad over de dagelijkse hoeveelheden schade aan vee. Bij boeren, maar ook bij particulieren die als huisdieren geiten of paarden of schapen hebben.
Veel paarden in de provincies Gelderland, Drente en Friesland komen nog maar een paar uurtje per dag in de wei, in plaats van 24/7 wat het beste voor ze is. Maar ja, gedood worden is nog slechter.
En als je team wolf op de cijfers van BIJ12 wijst waar je kunt zien dat de wolf verweg voor de meeste schade zorgt dan wordt eea ook gebagatelliseerd of worden de doelpalen weer kilometers verzet:..quote:Op donderdag 31 juli 2025 23:58 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Weetje: Er zijn in absolute zin ook veel meer honden in Nederland en daarom heeft het geen enkele zin om absolute cijfers met elkaar te vergelijken. Ik heb enige tijd geleden in een ander topic het allemaal al eens uiteengezet met relatieve cijfers, maar toen kreeg ik geen enkele reactie en daarom ga ik het in dit topic niet nogmaals doen. Maar als je kijkt hoe weinig wolven er in Nederland zijn in vergelijking met het aantal honden dan is het aantal bijtincidenten (ook in vergelijking met andere landen) op zijn minst fors te noemen.
Verder is het natuurlijk compleet lachwekkend te noemen dat onze Nederlandse wolvenexperts het allemaal wel menen te weten en het wel meevalt (terwijl de wolf hier nog maar relatief kort is teruggekeerd), maar dat Scandinavische wolvenexperts (waar ze sinds jaar en dag lopen) het Nederlandse beleid gevaarlijk noemen.
En zoals ik in een ander topic ook al zei worden de doelpalen in een razend tempo verplaatst. Het begon met dat we wolf zo schuw is dat we hem nooit tegenkomen, vervolgens werd gezegd dat de wolf werd gevoerd met diepvries hamburgers, toen werd gezegd dat mensen met honden niks in het bos te zoeken hebben, daarna kregen mensen met kleine kinderen te horen dat ze het bos maar moeten mijden en nu wordt gezegd dat hele bossen maar moeten worden afgesloten om confrontaties te voorkomen. En dat in een tijdsbestek van een jaar of 2?
Daarbij protesteren natuurorganisaties tegen het afschieten van probleemwolven, maar komen verschillende rechters keer op keer tot dezelfde conclusie dat de aangedragen oplossingen veel te theoretisch zijn en geen oplossing bieden. Niet dat mij dat verbaasd aangezien die clubjes vol zitten met doorzonwoningboswachters uit Laren en plantsoenrangers uit Amersfoort.
Vroeger, lang geleden, groeiden mensen op in of naast het bos. Er was toen nog heel veel ongerepte natuur. Ze leerden dus al van jongs af aan wat ze wel en niet konden en moesten doen. En hetzelfde gold ook voor de dieren in het bos. Mensen aanvallen is niet slim als je als soort wilt overleven.quote:Op donderdag 31 juli 2025 23:58 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Wie heeft bepaald dat er dat keuze moment moet zijn? De bossen waren prima zonder de wolf. Totaal geen reden om die door plastic en beton te vervangenquote:Op vrijdag 1 augustus 2025 13:21 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Vroeger, lang geleden, groeiden mensen op in of naast het bos. Er was toen nog heel veel ongerepte natuur. Ze leerden dus al van jongs af aan wat ze wel en niet konden en moesten doen. En hetzelfde gold ook voor de dieren in het bos. Mensen aanvallen is niet slim als je als soort wilt overleven.
Nou heb je in Nederland geen echte bossen. Die zijn hier ook nooit zo geweest. We leven hier in een groot park. Of beter gezegd: we leven hier op asfalt en beton tussen de akkers, met hier en daar nog een klein stukje natuurgebied, waarvan je er met wat goede wil een paar "bossen" kunt noemen. Die bossen zijn klein en niet met elkaar verbonden. Ze zijn ook niet bedoeld voor dieren, maar voor mensen. Alhoewel mensen het wel leuk vinden om tijdens hun wandeling door het bos wat dieren tegen te komen. Dan hebben ze die ook een keer gezien.
De dieren zitten dus in de verdrukking en kunnen niet op een natuurlijke manier leven en de mensen zien ze als bezienswaardigheden uit een attractiepark. We moeten dus zorgen voor meer natuur, die weer zijn gang laten gaan en kinderen er in laten spelen, of we moeten de natuur in zijn geheel vervangen door ongevaarlijke attracties in een leuk aangeklede omgeving van plastic en beton. Kies.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |