abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 14 april 2025 @ 19:32:29 #51
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_217370724
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 19:11 schreef nostra het volgende:

[..]
De Unilevers hebben inderdaad wat meer pricing power (alhoewel Unilever duidelijk onderpresteert ten opzichte van hun peers door meer focus op ESG), maar dat hebben alle A-merken. Supermarktconcerns kunnen nog wel eens tot een verkoopstop overgaan als het echt te gortig wordt, zoals laatst met JDE Peet's (DE, Pickwick). Niets dat je let om naar Aldi en Lidl te gaan, of het met het lokale huismerk te doen.
Klopt, en toch zijn bepaalde producten wel aanmerkelijk duurder. Terwijl ik denk dat de gemiddelde lonen in NL ook lager liggen dan omringende landen omdat er relatief veel gebruik wordt gemaakt van jongeren.
Het is net alsof supermarkten bij de inkoop tegen een monopoly/oligopolie oplopen ofzo.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_217370795
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 19:24 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
De denkfout die je maakt is dat prijs het enige argument is voor de keuze voor een supermarkt. Dat is niet waar.
Plus dat de verschillen uiteindelijk vrij beperkt zijn.

Als AH echt 2 keer zo duur zou zijn is dat,effect er wel.
pi_217370953
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 19:24 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
De denkfout die je maakt is dat prijs het enige argument is voor de keuze voor een supermarkt. Dat is niet waar.
Als ik zeg dat prijs niet de belangrijkste factor is, dan maak ik toch niet de denkfout dat prijs het enige argument is. In mijn interpretatie zegt niet de belangrijkste factor dat ik uitga van meer factoren.
Het voorbeeld van supermarkten is sowieso niet geweldig gekozen omdat hun marges dus niet geweldig zijn maar ik ben geen politicus die het agendeerde met precies die branche.

Ik denk dat je mijn post anders las dan dat ik het bedoelde. Ik heb het meer over de gangbare uitleg dat de prijzen nou eenmaal zijn wat ze zijn want de markt bepaald de prijzen efficient. Maar er zijn veel meer factoren zoals marktmacht. In elk geval heb ik in deze casus de kamer meer een toneelspel zien opvoeren dan dat ze daadwerkelijk iets wilden veranderen. Wat was de verwachting dan? Dat na gerichte vragen van Klaver de zonnebrand in Nederland goedkoper zou worden. Dat Omtzigt ze klem zou zetten met zijn busje deo dat hier een euro duurder is dan in Duitsland :')
  maandag 14 april 2025 @ 22:06:46 #54
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_217371986
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 19:11 schreef nostra het volgende:

[..]
De Unilevers hebben inderdaad wat meer pricing power (alhoewel Unilever duidelijk onderpresteert ten opzichte van hun peers door meer focus op ESG), maar dat hebben alle A-merken. Supermarktconcerns kunnen nog wel eens tot een verkoopstop overgaan als het echt te gortig wordt, zoals laatst met JDE Peet's (DE, Pickwick). Niets dat je let om naar Aldi en Lidl te gaan, of het met het lokale huismerk te doen.
Verschil tussen Aldi/Lidl en andere supermarkten (Jumbo, AH, Plus etc) zal nog geen 10 euro zijn op een volle tas boodschappen. Ik zou nog zelf durven te beweren dat AH goedkoper is dan Aldi als ik daar puur alleen het goedkoopste huismerk pak.

Gelukkig woon ik aan de Duitse grens en kan ik naar de Duitse Lidl en nog wat goedkope peuken er bij kopen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_217372810
D-Day voor de voorjaarsnota!
leven zoals het leven is
  dinsdag 15 april 2025 @ 07:04:33 #56
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_217372903
quote:
11s.gif Op dinsdag 15 april 2025 05:50 schreef Jason22 het volgende:
Alweer?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_217372911
quote:
11s.gif Op dinsdag 15 april 2025 05:50 schreef Jason22 het volgende:
Beetje een pre-,pre-deadline toch?
pi_217373032
D-day :')

Domino-Day _O_
pi_217373104
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 april 2025 07:06 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Beetje een pre-,pre-deadline toch?
Nee, niet echt. Voor 1 mei moet een doorgerekend plan naar de EU. Het CPB geeft aan dat ze een week nodig hebben voor die doorrekening, waarbij de week waarbij 1e Paasdag af valt al krap wordt. De ministerraad moet er ook nog over vergaderen voor hij naar het CPB gaat. En als de doorrekening terug komt wil je nog kleine aanpassingen kunnen doen. De deadline was dus eigenlijk vorige week, zodat het CPB deze week kon rekenen en ze volgende week nog dingen konden aanpassen. Eind deze week is eigenlijk al te krap en dus geen pre-, pre-deadline, maar een tweede, uiterste, deadline.

Als ze vandaag niet halen wordt het doorwerken met Pasen als coalitie en ministers en dan is het nog de vraag of 1 mei haalbaar is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_217373268
Alles is haalbaar he.

Men neme gewoon de moeilijkste onderwerpen, die schuiven we allemaal door naar Prinsjesdag. Ik gok dat de BTW wordt geregeld omdat ze anders echt vast komen te zitten in de Eerste Kamer, stikstof wordt vrolijk doorgeschoven of er wordt weer een fonds gemaakt, en de rest laat men lekker lopen met wat symbolisch voor PVV en BBB om te laten zien dat er wat voor de Nederlander zou gebeuren.
pi_217373272
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 april 2025 07:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, niet echt. Voor 1 mei moet een doorgerekend plan naar de EU. Het CPB geeft aan dat ze een week nodig hebben voor die doorrekening, waarbij de week waarbij 1e Paasdag af valt al krap wordt. De ministerraad moet er ook nog over vergaderen voor hij naar het CPB gaat. En als de doorrekening terug komt wil je nog kleine aanpassingen kunnen doen. De deadline was dus eigenlijk vorige week, zodat het CPB deze week kon rekenen en ze volgende week nog dingen konden aanpassen. Eind deze week is eigenlijk al te krap en dus geen pre-, pre-deadline, maar een tweede, uiterste, deadline.

Als ze vandaag niet halen wordt het doorwerken met Pasen als coalitie en ministers en dan is het nog de vraag of 1 mei haalbaar is.
In deze fase is een en ander meestal nog wel dicht te rekenen ;). Bijvoorbeeld met een “papieren” lastenverzwaring ergens op. Zorgt wel voor extra druk in de volgende fase. Maar ook dat kan deel van het spel zijn…
  Moderator dinsdag 15 april 2025 @ 08:22:43 #62
5428 crew  miss_sly
pi_217373288
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 april 2025 08:18 schreef tizitl2 het volgende:
Alles is haalbaar he.

Men neme gewoon de moeilijkste onderwerpen, die schuiven we allemaal door naar Prinsjesdag. Ik gok dat de BTW wordt geregeld omdat ze anders echt vast komen te zitten in de Eerste Kamer, stikstof wordt vrolijk doorgeschoven of er wordt weer een fonds gemaakt, en de rest laat men lekker lopen met wat symbolisch voor PVV en BBB om te laten zien dat er wat voor de Nederlander zou gebeuren.
Ik denk ook in deze richting, maar het zou toch idioot zijn als er sinds hun aantreden twee momenten zijn om financiën te bespreken en een financieel plaatje te maken en men dat beide keren nalaat?
Zo komen gewone mensen ook in de problemen: we stellen het maken van keuzes gewoon nog even uit, we nemen geen beslissingen, maar kijken wel waar het schip strandt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_217373326
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 april 2025 08:22 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik denk ook in deze richting, maar het zou toch idioot zijn als er sinds hun aantreden twee momenten zijn om financiën te bespreken en een financieel plaatje te maken en men dat beide keren nalaat?
Zo komen gewone mensen ook in de problemen: we stellen het maken van keuzes gewoon nog even uit, we nemen geen beslissingen, maar kijken wel waar het schip strandt.
Dit kabinet doet net zoals de Rutte kabinetten weinig of niets aan de grote onderwerpen, men wil zijn vingers nergens aan branden omdat ze bang zijjn er op afgerekend te worden, in principe vind ik dit erger, doe iets ook al ben ik het er niet mee eens
Stilstand is ook achteruitgang in sommige kwesties
pi_217373330
quote:

[..]
Zeker is dat idioot en komen daar inderdaad problemen van, maar deze coalitie hangt zo van wantrouwen aan elkaar en heeft zo als wezenskenmerk het vermijden van moeilijke boodschappen op de korte termijn dat ik eigenlijk geen andere mogelijkheid zie.

En vervolgens betaalt NSC weer de rekening want met goed bestuur hebben dit en het rijk rekenen van Omtzigt natuurlijk niets te maken.
  dinsdag 15 april 2025 @ 08:32:21 #65
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_217373333
quote:
Op zich doen we dat al ruim een decennium, alleen is het nu wat opzichtiger. Om de stem van de vijftigplusser niet kwijt te raken schuiven we de rekening immers al jaren door.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator dinsdag 15 april 2025 @ 08:38:26 #66
5428 crew  miss_sly
pi_217373357
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 april 2025 08:32 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Op zich doen we dat al ruim een decennium, alleen is het nu wat opzichtiger. Om de stem van de vijftigplusser niet kwijt te raken schuiven we de rekening immers al jaren door.
Hoezo dat?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_217373373
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 april 2025 08:30 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Dit kabinet doet net zoals de Rutte kabinetten weinig of niets aan de grote onderwerpen, men wil zijn vingers nergens aan branden omdat ze bang zijjn er op afgerekend te worden, in principe vind ik dit erger, doe iets ook al ben ik het er niet mee eens
Stilstand is ook achteruitgang in sommige kwesties
De kabinetten Rutte waren ook op de grote onderwerpen vele malen actiever dan dit. De pensioenwet en de omgevingswet zijn bijvoorbeeld al wetten waar al sinds Kok en Balkenende over gepraat werd en onder Rutte een knoop is doorgehakt. Dat waren echt grote dingen.

Dit kabinet is er één waarbij de Eerste Kamer inmiddels zelfs klaagt dat ze zich vervelen, dat ze niet meer elke keer bij elkaar hoeven te komen omdat er helemaal niks ligt. Dat is zeker in de eerste 2 jaar van een kabinet, meestal de meest vruchtbare periode, echt ongekend.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  dinsdag 15 april 2025 @ 08:46:50 #68
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_217373391
Ik zou het kabinet aanraden om ook gewoon de begrotingsregels te laten voor wat ze zijn. Zelfs de Duitsers gaan spenden. Dus gaat dat geld ook maar aanwenden voor investeringen en consumptie voor je eigen inwoners.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_217373411
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 april 2025 08:46 schreef phpmystyle het volgende:
Ik zou het kabinet aanraden om ook gewoon de begrotingsregels te laten voor wat ze zijn. Zelfs de Duitsers gaan spenden. Dus gaat dat geld ook maar aanwenden voor investeringen en consumptie voor je eigen inwoners.
Ja joh, lekker de volgende generaties de rekening laten betalen van deze. Dat heeft niks met het buitenland te maken, maar met fatsoen richting je kinderen en kleinkinderen.

Alle EU landen, ook Duitsland, voldoen trouwens zoveel mogelijk aan de EU regels. Duitsland blijft binnen die 3%. Nederland niet, zo lijkt het nu al, zonder voorjaarsnota. Je moet dus niet doen alsof Nederland het zuinigste jongetje van de klas is, Nederland is volgens mij zelfs het enige land waarvan de meerjarige begroting is afgekeurd.

Edit: ja, dus: https://www.nu.nl/economi(...)de-eu-afgekeurd.html
Nederland is de enige die zich niet aan de afspraken houdt.
  dinsdag 15 april 2025 @ 08:59:47 #70
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_217373440
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 april 2025 08:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja joh, lekker de volgende generaties de rekening laten betalen van deze. Dat heeft niks met het buitenland te maken, maar met fatsoen richting je kinderen en kleinkinderen.

Alle EU landen, ook Duitsland, voldoen trouwens zoveel mogelijk aan de EU regels. Duitsland blijft binnen die 3%. Nederland niet, zo lijkt het nu al, zonder voorjaarsnota. Je moet dus niet doen alsof Nederland het zuinigste jongetje van de klas is, Nederland is volgens mij zelfs het enige land waarvan de meerjarige begroting is afgekeurd.

Edit: ja, dus: https://www.nu.nl/economi(...)de-eu-afgekeurd.html
Nederland is de enige die zich niet aan de afspraken houdt.
Wij hebben de (een van de) laagste overheidsschulden van Europa, als er een bail-out komt hebben wij weinig weg te strepen tov anderen. Ik zeg maar zo, als faillissement onafwendbaar is kun je maar beter met zoveel mogelijk schulden het schip in gaan. En Duitsland voldoet straks met de extra gelden die zij wil uitgeven ook niet meer aan de normen.

Waarom zouden wij als enige rustig aan doen, als nagenoeg iedereen aan het potverteren is? Of het solidair is naar volgende generaties weet ik niet, maar laten wij als land maar profiteren van de extra investeringen die we gaan nemen.

Overigens vraag ik mij af waar jij je informatie vandaan haalt, het sluit niet aan met officiële overheidsbronnen lijkt het..

Bron: https://wcmassets.kbc.be/(...)dam.web.480.9999.png
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_217373468
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 april 2025 08:59 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Wij hebben de (een van de) laagste overheidsschulden van Europa, als er een bail-out komt hebben wij weinig weg te strepen tov anderen. Ik zeg maar zo, als faillissement onafwendbaar is kun je maar beter met zoveel mogelijk schulden het schip in gaan. En Duitsland voldoet straks met de extra gelden die zij wil uitgeven ook niet meer aan de normen.

Waarom zouden wij als enige rustig aan doen, als nagenoeg iedereen aan het potverteren is? Of het solidair is naar volgende generaties weet ik niet, maar laten wij als land maar profiteren van de extra investeringen die we gaan nemen.
Je frame van dat de rest aan het potverteren is en wij zuinig aan doen klopt dus helemaal niks van, wij zijn de enigen met een afgekeurde meerjarenbegroting. Ja, onze staatsschuld is nu nog laag, maar met de huidige liggende begroting vliegt die op middellange termijn echt omhoog. Terwijl die van zo goed als alle andere EU landen op middellange termijn daalt.
pi_217373495
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 april 2025 08:59 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Overigens vraag ik mij af waar jij je informatie vandaan haalt, het sluit niet aan met officiële overheidsbronnen lijkt het..
Er zijn vorig jaar nieuwe begrotingsafspraken gemaakt, met voor elk land een pad om richting die 60% te gaan. Iedereen voldoet daar aan, Nederland niet.
  dinsdag 15 april 2025 @ 09:05:31 #73
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_217373505
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 april 2025 09:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er zijn vorig jaar nieuwe begrotingsafspraken gemaakt, met voor elk land een pad om richting die 60% te gaan. Iedereen voldoet daar aan, Nederland niet.
Kijk nu eens naar mijn bron..
Je raaskalt behoorlijk. Dit zijn openbare raadpleegbare bronnen.
Gewoon de realisatie van nationale exploitaties.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_217373613
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 april 2025 09:05 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Kijk nu eens naar mijn bron..
Je raaskalt behoorlijk. Dit zijn openbare raadpleegbare bronnen.
Gewoon de realisatie van nationale exploitaties.
Jij zit echt onzin te verkopen, want jij kijkt alleen naar dit jaar, terwijl binnen EU verband is afgesproken dat de middellange termijn begrotingen belangrijker zijn geworden. En men mag om onder die 60% te komen juist iets soepeler om gaan met de regels: https://www.volkskrant.nl(...)ingsregels~b300ef7b/

Lees anders hier: https://europadecentraal.(...)middellange-termijn/

Nederland is de enige die zich niet aan die nieuwe afspraken houdt. Jij houdt vast aan het stabiliteitspact, maar dat is inmiddels oude wetgeving.

Edit: hier wat niet Nederlandse bronnen voor je:
https://www.politico.eu/a(...)e-hague-budget-cuts/
https://europeannewsroom.(...)th-new-fiscal-rules/

Nederland is niet meer het braafste jongetje van de klas.

[ Bericht 9% gewijzigd door Hanca op 15-04-2025 09:18:42 ]
pi_217373679
Los van het oplopen van de staatsschuld is dit kabinet een zak geld geven vragen om ellende
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')