Kortom: tenzij ze net als in Duitsland ook met 'niet invulbare kiesmandaten' oid werken, komt dit gewoon niet uit. In Duitsland vallen sinds dit jaar directmandaten af als een partij meer kiesdistricten heeft gewonnen dan ze zetels heeft via de zweitstimme. Dat zou misschien nog een oplossing zijn om wel aan de grondwet te voldoen.quote:Op donderdag 27 maart 2025 17:07 schreef GlennQuagmire het volgende:
Heb m'n spreadsheet aangepast voor afgelopen verkiezingen. Conclusie: De PVV zou met dit plan 5 zetels te veel krijgen.
Voor wie geinteresseerd is in de berekening:
https://docs.google.com/s(...)2PXbusWLKL_V/pubhtml
https://www.bnr.nl/nieuws(...)olisch-en-waardeloosquote:Het perverse gevolg is dat veel kleine partijen hun kopstukken niet op regionale lijsten zullen zetten, omdat dat veel te riskant is. Daardoor verschuift het zwaartepunt van de campagne en politiek nog meer dan nu het geval is naar Zuid- en Noord-Holland.
Wat bedoel je met 'provinciekwaliteit'?quote:Op donderdag 27 maart 2025 19:20 schreef capricia het volgende:
Ik wil gewoon op de, in mijn ogen, beste kandidaat in NL kunnen stemmen.
Niet perse op een of andere pipo in mijn provincie die me niets zegt.
Ga weg hoor.
Ik wil dit echt niet.
Krijg je alleen maar meer provincie-kwaliteit in de kamer.
Dan geen enkele kleinere partij een serieuze kandidaat in een kleinere provincie op de lijst zet.quote:Op donderdag 27 maart 2025 19:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat bedoel je met 'provinciekwaliteit'?
https://www.trouw.nl/binn(...)-oplossing~ba24ce66/
Er zitten momenteel van de meeste provincies buiten de Randstad meer kamerleden in de Kamer dan wat volgens het nieuwe plan het idee is:
[ afbeelding ]
Dit is het nieuwe idee
[ afbeelding ]
Je ziet aan de excel van @GlennQuagmire dat de kleinere partijen helemaal geen zetels uit de 125 krijgen. Die krijgen dus dezelfde Kamerleden.quote:Op donderdag 27 maart 2025 19:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan geen enkele kleinere partij een serieuze kandidaat in een kleinere provincie op de lijst zet.
Dus dan houd je de mindere goden over.
Zie Duitsland, daar hebben ze erg naar gekeken.quote:Op donderdag 27 maart 2025 19:34 schreef capricia het volgende:
Wat moet je trouwens met een landelijke lijsttrekker?
Ook maar afschaffen? Of is die persoon er dan weer wel en maakt die de helft van alle zetels in bijv Zeeland (die 2 zetels krijgt) uit? Waarmee het regionale effect weg is.
Wat maakt dat de randstad eigenlijk alleen maar meer gewicht krijgt, zeker in kwaliteit. Want daar zet je de kwalitatief goede mensen op je lijst.quote:Op donderdag 27 maart 2025 19:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je ziet aan de excel van @:GlennQuagmire dat de kleinere partijen helemaal geen zetels uit de 125 krijgen. Die krijgen dus dezelfde Kamerleden.
Zijn daar bundesländer met maar 2 zetels waarvan de helft naar een landelijke lijsttrekker gaat?quote:Op donderdag 27 maart 2025 19:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zie Duitsland, daar hebben ze erg naar gekeken.
Zouden ze dat gebrek aan landelijke poppetjes in België of Duitsland erg missen?quote:Op donderdag 27 maart 2025 19:34 schreef capricia het volgende:
Wat moet je trouwens met een landelijke lijsttrekker?
Ook maar afschaffen? Of is die persoon er dan weer wel en maakt die de helft van alle zetels in bijv Zeeland (die 2 zetels krijgt) uit? Waarmee het regionale effect weg is.
https://prodemos.nl/kenni(...)ls-in-europa/zweden/quote:Zweden heeft een stelsel van evenredige vertegenwoordiging, maar het werkt weer anders dan in
landen als Nederland of België. De Rijksdag telt 349 zetels, waarvan 310 vaste zetels namens de
kiesdistricten en 39 vereveningsmandaten. Voor Rijksdagverkiezingen is Zweden opgedeeld in 29
kiesdistricten. Het aantal vaste zetels dat een kiesdistrict in het parlement krijgt staat al voor de
verkiezingen vast – het is gebaseerd op het aantal kiesgerechtigden in dat district. Het gaat dus om
meervoudige kiesdistricten. De verschillen tussen de kiesdistricten zijn groot – zo heeft Gotland
slechts 2 afgevaardigden en Stockholm 43. De vereveningsmandaten worden verdeeld op basis van
de landelijke verkiezingsuitslag. Dan wordt Zweden als één groot kiesdistrict beschouwd. Als een
partij op basis van deze berekening meer zetels zou halen dan wanneer alle zetels uit de vaste
kiesdistricten bij elkaar zijn opgeteld, dan heeft een partij recht op deze vereveningsmandaten.
België en Duitsland heeft, net als elk land, gewoon 'landelijke poppetjes'. Ooit gehoord van Bart de Wever en Merz?quote:Op donderdag 27 maart 2025 19:45 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zouden ze dat gebrek aan landelijke poppetjes in België of Duitsland erg missen?
Zeker. Maar in hoeveel deelstaten kon je daadwerkelijk op Merz stemmen? En in hoeveel provincies op De Wever?quote:Op donderdag 27 maart 2025 19:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
België en Duitsland heeft, net als elk land, gewoon 'landelijke poppetjes'. Ooit gehoord van Bart de Wever en Merz?
Ja, dat is toch gewoon een duidelijk nadeel?quote:Op donderdag 27 maart 2025 19:56 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zeker. Maar in hoeveel deelstaten kon je daadwerkelijk op Merz stemmen? En in hoeveel provincies op De Wever?
Voor zover ik weet konden verreweg de meeste Duitsers nooit op Merkel stemmen, ook al heeft ze vele verkiezingen gewonnen.
Blijkbaar in de praktijk niet zo. De landelijke campagnes werken echt wel.quote:Op donderdag 27 maart 2025 19:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat is toch gewoon een duidelijk nadeel?
Ik heb niet het idee dat Nederland beter wordt geregeerd met minder Groningse, Zeeuwse, Friese, Limburgse en Overijsselse kamerleden. Ik heb niet het idee dat regionale kieslijsten gemist worden.quote:Op donderdag 27 maart 2025 19:59 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Blijkbaar in de praktijk niet zo. De landelijke campagnes werken echt wel.
Heb niet het idee dat ze op de kieslijsten gemist worden.
Regionale kieslijsten zijn nu ook al mogelijk. Daar is geen wetswijziging voor nodig.quote:Op donderdag 27 maart 2025 20:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb niet het idee dat Nederland beter wordt geregeerd met minder Groningse, Zeeuwse, Friese, Limburgse en Overijsselse kamerleden. Ik heb niet het idee dat regionale kieslijsten gemist worden.
Alleen denk ik dat vooral de VVD het zo gaat spelen dat dat voorstel van Uitermark nooit goed genoeg is en gaat verzanden in eeuwige discussie. De NSC heeft niet de positie om het dan op de spits te gaan drijven.quote:Op donderdag 27 maart 2025 16:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan ga je er vanuit dat dit kabinet valt, als ze er tot maart 2028 halen gaat de komende 3 jaar dit echt wel uitgewerkt worden. Dit is Uitermark haar hoofddoel, samen met dat constitutionele hof.
quote:Een wetsvoorstel tot invoering
van een nieuw kiesstelsel voor de Tweede Kamer
wordt zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen
een jaar ingediend. We werken de mogelijkheid
uit om een beperkt aantal kiesdistricten (10—12)
met regionale kandidaten en een landelijke lijst in
te voeren. Daarnaast wordt de behandeling van
het initiatiefgrondwetsvoorstel correctief bindend
referendum in tweede lezing voortgezet.
Ja, daarom denk ik echt dat de VVD er niet onderuit komt zonder het kabinet te laten vallen. Misschien dat ze het nog tot eind dit jaar kunnen rekken, maar iet veel langer.quote:Op donderdag 27 maart 2025 21:24 schreef -XOR- het volgende:
In het programakkoord staat natuurlijk wel dit:
[..]
Daar staat dat erover gestemd moet worden in de TK, niet hoe er gestemd moet worden. Omtzigt zou zo'n strikte uitleg toch moeten begrijpen.quote:Op donderdag 27 maart 2025 21:24 schreef -XOR- het volgende:
In het programakkoord staat natuurlijk wel dit:
[..]
Dat komt omdat het programma-akkoord van de regering is, die gaan niet over de fracties. In het hoofdlijnenakkoord van de partijen staat dat ze voor gaan stemmen.quote:Op donderdag 27 maart 2025 21:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Daar staat dat erover gestemd moet worden in de TK, niet hoe er gestemd moet worden. Omtzigt zou zo'n strikte uitleg toch moeten begrijpen.
Ik denk dat NSC allereerst denkt dat iedereen 'in het land' dit graag wil en dat NSC geen enkele reden meer heeft om met de coalitie mee te stemmen als dit gefrustreerd wordt.quote:Op donderdag 27 maart 2025 21:43 schreef Hexagon het volgende:
Maar wat gaat de NSC doen als de VVD blijft frustreren? Ik denk niet dat ze het kabinet gaan opblazen om een plan waar niemand op zit te wachten.
En Van Rooijen is ook ex-CDA en OPNL heeft als slogan 'de kracht van de regio'. Ik zou er niet op rekenen dat dit de Eerste Kamer niet haalt.quote:Het CDA wil ... een ander kiesstelsel, waarbij grotendeels regionaal wordt gekozen.
Die staan kandidaat in een van de districten, net als in de meeste andere Europese landen. Nederland is bijna uniek in Europa met zijn landelijke kieslijsten.quote:Op donderdag 27 maart 2025 19:48 schreef Hanca het volgende:
Misschien eens kijken hoe het werkt in Zweden
[..]
https://prodemos.nl/kenni(...)ls-in-europa/zweden/
Daar hebben ze ook lijsttrekkers: https://nl.m.wikipedia.or(...)ntsverkiezingen_2022
Geen idee hoe die verkozen worden, iemand wel?
Zonder het nagetekend te hebben, zal de keus voor een restzetelverdeling volgens D'Hondt meegespeeld hebben? Die is voordelig voor grotere partijen. Op deze manier zou dat een winstverdriedubbelaar voor de PVV kunnen zijn.quote:Op donderdag 27 maart 2025 17:07 schreef GlennQuagmire het volgende:
Heb m'n spreadsheet aangepast voor afgelopen verkiezingen. Conclusie: De PVV zou met dit plan 5 zetels te veel krijgen.
Voor wie geinteresseerd is in de berekening:
https://docs.google.com/s(...)2PXbusWLKL_V/pubhtml
Interessant dat nu het systeem van restzetelverdeling ter sprake komt. Ik denk dat het goed zou zijn als dat ook veranderd zou worden. Ik zou er zelf wel voorstander van zijn om verdeling van zogenaamde restzetels af te schaffen en te vervangen door een systeem waarbij partijen stemmen met elkaar kunnen uitwisselen.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 22:42 schreef freako het volgende:
Zonder het nagetekend te hebben, zal de keus voor een restzetelverdeling volgens D'Hondt meegespeeld hebben? Die is voordelig voor grotere partijen. Op deze manier zou dat een winstverdriedubbelaar voor de PVV kunnen zijn.
In Scandinavië gebruiken ze veelal Sainte-Laguë, of een variant daarop.
Dat doen we natuurlijk al in de Eerste Kamer, of dat er nu fijn uit ziet weet ik ook weer niet.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 11:31 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Interessant dat nu het systeem van restzetelverdeling ter sprake komt. Ik denk dat het goed zou zijn als dat ook veranderd zou worden. Ik zou er zelf wel voorstander van zijn om verdeling van zogenaamde restzetels af te schaffen en te vervangen door een systeem waarbij partijen stemmen met elkaar kunnen uitwisselen.
De eerste stap van de berekening van het aantal zetels zou dan wel hetzelfde zijn als bij systemen met restzels: bij iedere partij wordt het aantal uitgebrachte stemmen gedeeld door de kiesdeler en naar beneden afgerond, en dan krijg je dus het aantal volle zetels dat iedere partij heeft gehaald.
Bij systemen met restzetelverdeling worden er daarna volgens een bepaald vastgesteld algorithme de zogenaamde restzetels verdeeld. Ik ben voorstander van een systeem waarbij in plaats daarvan partijen de gelegenheid krijgen om stemmen met elkaar uit te wisselen. Partijen krijgen dan de mogelijkheid om overtollige stemmen aan bevriende partijen te geven met de bedoeling om die aan meer zetels te helpen.
Het eerlijke aan een dergelijk systeem zou zijn dat de partij waar je op gestemd hebt, bepaalt waar jouw stem naartoe gaat.
Maar goed, het is misschien een beetje off-topic in deze discussie, misschien moet ik er maar eens een apart topic over openen.
Misschien moeten we de getrapte verkiezingen van de Eerste Kamer door de leden van Provinciale Staten maar eens afschaffen.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 11:58 schreef Hanca het volgende:
Dat doen we natuurlijk al in de Eerste Kamer, of dat er nu fijn uit ziet weet ik ook weer niet.
Dan ga je echt de opkomst voor die verkiezingen fors verlagen. Zeer fors, waarschijnlijk. Mag je hopen dat je nog in de buurt van de 50% blijft, ik denk dat je daar nog ruim onder zakt.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 12:48 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Misschien moeten we de getrapte verkiezingen van de Eerste Kamer door de leden van Provinciale Staten maar eens afschaffen.
Verder ben ik ook wel voorstander van spreiding van de verkiezingen voor gemeenteraden en Provinciale Staten over de zittingsduur van vier jaar. Met 12 provincies en een zittingsduur van 4 jaar zou dat betekenen dat er iedere 4 maanden in een andere provincie een verkiezing gehouden wordt, en met 342 gemeenten en een zittingsduur van 4 jaar zou er elke week in twee gemeenten een verkiezing gehouden worden.
In hoeverre zou het nu echt een probleem zijn als de opkomst voor de verkiezingen voor gemeenteraad en Provinciale Staten fors zou afnemen?quote:Op zaterdag 29 maart 2025 12:53 schreef Hanca het volgende:
Dan ga je echt de opkomst voor die verkiezingen fors verlagen. Zeer fors, waarschijnlijk. Mag je hopen dat je nog in de buurt van de 50% blijft, ik denk dat je daar nog ruim onder zakt.
Het idee van een volksvertegenwoordiging is dat ze het volk vertegenwoordigen en niet maar de 30% die op komen dagen.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 14:33 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
In hoeverre zou het nu echt een probleem zijn als de opkomst voor de verkiezingen voor gemeenteraad en Provinciale Staten fors zou afnemen?
NSC is totaal de weg kwijt. Onlangs stelden zij het nieuwe pensioenstelsel ter discussie met alle gevolgen van dien en nu dit totale flauwekul voorstel dat geen enkele oplossing biedt voor het vormen van een transparant en effectief kiesstelsel. Waarom niet een voorstel voor een kiesdrempel zodat al die kleine kutpartijtjes verdwijnen? De bestuurlijkheid van Nederland zal daardoor er flink op vooruitgaan, democratie is geen doel maar een middelquote:Op woensdag 26 maart 2025 19:13 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Een van de NSC beloften. Maar blijkbaar is het plan nog niet af dus we weten veel details nog niet. Dat het niet in strijd zou zijn met de grondwet betwijfel ik sterk,
En ik ben sowieso geen fan van deze bestuurlijke figuurzagerij. Het maakt het vooral onduidelijker en bovendien is Nederland veel te klein om districtvertegenwoordiging nodig te hebben.
Interessant, ik kende niet al die methodes. Als je de provinciale verdeling volgens Sainte-Laguë doet ip D'Hondt geeft dat Drenthe en Zeeland een extra zetel, Gelderland en Noord-Brabant hebben er eentje minder. In totaal leidt het in dit geval tot nog een extra zetel voor de PVV, als je de verdeling binnen de provincies wel volgens D'Hondt doet.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 22:42 schreef freako het volgende:
[..]
Zonder het nagetekend te hebben, zal de keus voor een restzetelverdeling volgens D'Hondt meegespeeld hebben? Die is voordelig voor grotere partijen. Op deze manier zou dat een winstverdriedubbelaar voor de PVV kunnen zijn.
In Scandinavië gebruiken ze veelal Sainte-Laguë, of een variant daarop.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |