abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217198999
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 17:07 schreef GlennQuagmire het volgende:
Heb m'n spreadsheet aangepast voor afgelopen verkiezingen. Conclusie: De PVV zou met dit plan 5 zetels te veel krijgen.
Voor wie geinteresseerd is in de berekening:
https://docs.google.com/s(...)2PXbusWLKL_V/pubhtml
Kortom: tenzij ze net als in Duitsland ook met 'niet invulbare kiesmandaten' oid werken, komt dit gewoon niet uit. In Duitsland vallen sinds dit jaar directmandaten af als een partij meer kiesdistricten heeft gewonnen dan ze zetels heeft via de zweitstimme. Dat zou misschien nog een oplossing zijn om wel aan de grondwet te voldoen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator donderdag 27 maart 2025 @ 19:20:32 #102
236264 crew  capricia
pi_217199152
Ik wil gewoon op de, in mijn ogen, beste kandidaat in NL kunnen stemmen.
Niet perse op een of andere pipo in mijn provincie die me niets zegt.

Ga weg hoor.

Ik wil dit echt niet.
Krijg je alleen maar meer provincie-kwaliteit in de kamer.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  Moderator donderdag 27 maart 2025 @ 19:24:25 #103
236264 crew  capricia
pi_217199190
Deze had ik nog niet eens aan gedacht:

quote:
Het perverse gevolg is dat veel kleine partijen hun kopstukken niet op regionale lijsten zullen zetten, omdat dat veel te riskant is. Daardoor verschuift het zwaartepunt van de campagne en politiek nog meer dan nu het geval is naar Zuid- en Noord-Holland.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)olisch-en-waardeloos

Compleet onzalig dit.
- Goethe, “Faust”
pi_217199247
quote:
1s.gif Op donderdag 27 maart 2025 19:20 schreef capricia het volgende:
Ik wil gewoon op de, in mijn ogen, beste kandidaat in NL kunnen stemmen.
Niet perse op een of andere pipo in mijn provincie die me niets zegt.

Ga weg hoor.

Ik wil dit echt niet.
Krijg je alleen maar meer provincie-kwaliteit in de kamer.
Wat bedoel je met 'provinciekwaliteit'?

https://www.trouw.nl/binn(...)-oplossing~ba24ce66/

Er zitten momenteel van de meeste provincies buiten de Randstad meer kamerleden in de Kamer dan wat volgens het nieuwe plan het idee is:

Dit is het nieuwe idee
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator donderdag 27 maart 2025 @ 19:31:37 #105
236264 crew  capricia
pi_217199271
quote:
1s.gif Op donderdag 27 maart 2025 19:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wat bedoel je met 'provinciekwaliteit'?

https://www.trouw.nl/binn(...)-oplossing~ba24ce66/

Er zitten momenteel van de meeste provincies buiten de Randstad meer kamerleden in de Kamer dan wat volgens het nieuwe plan het idee is:

[ afbeelding ]

Dit is het nieuwe idee
[ afbeelding ]
Dan geen enkele kleinere partij een serieuze kandidaat in een kleinere provincie op de lijst zet.
Dus dan houd je de mindere goden over.
- Goethe, “Faust”
pi_217199290
quote:
1s.gif Op donderdag 27 maart 2025 19:31 schreef capricia het volgende:

[..]
Dan geen enkele kleinere partij een serieuze kandidaat in een kleinere provincie op de lijst zet.
Dus dan houd je de mindere goden over.
Je ziet aan de excel van @GlennQuagmire dat de kleinere partijen helemaal geen zetels uit de 125 krijgen. Die krijgen dus dezelfde Kamerleden.

Een partij als SGP zal meer kans maken in Zeeland, CU en BBB in Drenthe. Dus die angst lijkt me niet zo gegrond.
  Moderator donderdag 27 maart 2025 @ 19:34:33 #107
236264 crew  capricia
pi_217199293
Wat moet je trouwens met een landelijke lijsttrekker?
Ook maar afschaffen? Of is die persoon er dan weer wel en maakt die de helft van alle zetels in bijv Zeeland (die 2 zetels krijgt) uit? Waarmee het regionale effect weg is.
- Goethe, “Faust”
pi_217199324
quote:
1s.gif Op donderdag 27 maart 2025 19:34 schreef capricia het volgende:
Ook maar afschaffen? Of is die persoon er dan weer wel en maakt die de helft van alle zetels in bijv Zeeland (die 2 zetels krijgt) uit? Waarmee het regionale effect weg is.
Zie Duitsland, daar hebben ze erg naar gekeken.
  Moderator donderdag 27 maart 2025 @ 19:36:52 #109
236264 crew  capricia
pi_217199330
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 19:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je ziet aan de excel van @:GlennQuagmire dat de kleinere partijen helemaal geen zetels uit de 125 krijgen. Die krijgen dus dezelfde Kamerleden.
Wat maakt dat de randstad eigenlijk alleen maar meer gewicht krijgt, zeker in kwaliteit. Want daar zet je de kwalitatief goede mensen op je lijst.

Dit moet je toch niet willen?
- Goethe, “Faust”
  Moderator donderdag 27 maart 2025 @ 19:37:41 #110
236264 crew  capricia
pi_217199340
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 19:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zie Duitsland, daar hebben ze erg naar gekeken.
Zijn daar bundesländer met maar 2 zetels waarvan de helft naar een landelijke lijsttrekker gaat?
- Goethe, “Faust”
pi_217199450
quote:
1s.gif Op donderdag 27 maart 2025 19:34 schreef capricia het volgende:
Zouden ze dat gebrek aan landelijke poppetjes in België of Duitsland erg missen?
pi_217199491
Misschien eens kijken hoe het werkt in Zweden

quote:
Zweden heeft een stelsel van evenredige vertegenwoordiging, maar het werkt weer anders dan in
landen als Nederland of België. De Rijksdag telt 349 zetels, waarvan 310 vaste zetels namens de
kiesdistricten en 39 vereveningsmandaten. Voor Rijksdagverkiezingen is Zweden opgedeeld in 29
kiesdistricten. Het aantal vaste zetels dat een kiesdistrict in het parlement krijgt staat al voor de
verkiezingen vast – het is gebaseerd op het aantal kiesgerechtigden in dat district. Het gaat dus om
meervoudige kiesdistricten. De verschillen tussen de kiesdistricten zijn groot – zo heeft Gotland
slechts 2 afgevaardigden en Stockholm 43. De vereveningsmandaten worden verdeeld op basis van
de landelijke verkiezingsuitslag. Dan wordt Zweden als één groot kiesdistrict beschouwd. Als een
partij op basis van deze berekening meer zetels zou halen dan wanneer alle zetels uit de vaste
kiesdistricten bij elkaar zijn opgeteld, dan heeft een partij recht op deze vereveningsmandaten.
https://prodemos.nl/kenni(...)ls-in-europa/zweden/

Daar hebben ze ook lijsttrekkers: https://nl.m.wikipedia.or(...)ntsverkiezingen_2022

Geen idee hoe die verkozen worden, iemand wel?
pi_217199522
quote:
10s.gif Op donderdag 27 maart 2025 19:45 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Zouden ze dat gebrek aan landelijke poppetjes in België of Duitsland erg missen?
België en Duitsland heeft, net als elk land, gewoon 'landelijke poppetjes'. Ooit gehoord van Bart de Wever en Merz?
pi_217199591
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 19:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
België en Duitsland heeft, net als elk land, gewoon 'landelijke poppetjes'. Ooit gehoord van Bart de Wever en Merz?
Zeker. Maar in hoeveel deelstaten kon je daadwerkelijk op Merz stemmen? En in hoeveel provincies op De Wever?
Voor zover ik weet konden verreweg de meeste Duitsers nooit op Merkel stemmen, ook al heeft ze vele verkiezingen gewonnen.
pi_217199605
quote:
10s.gif Op donderdag 27 maart 2025 19:56 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Zeker. Maar in hoeveel deelstaten kon je daadwerkelijk op Merz stemmen? En in hoeveel provincies op De Wever?
Voor zover ik weet konden verreweg de meeste Duitsers nooit op Merkel stemmen, ook al heeft ze vele verkiezingen gewonnen.
Ja, dat is toch gewoon een duidelijk nadeel?
pi_217199634
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 19:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, dat is toch gewoon een duidelijk nadeel?
Blijkbaar in de praktijk niet zo. De landelijke campagnes werken echt wel.
Heb niet het idee dat ze op de kieslijsten gemist worden.
pi_217199976
quote:
10s.gif Op donderdag 27 maart 2025 19:59 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Blijkbaar in de praktijk niet zo. De landelijke campagnes werken echt wel.
Heb niet het idee dat ze op de kieslijsten gemist worden.
Ik heb niet het idee dat Nederland beter wordt geregeerd met minder Groningse, Zeeuwse, Friese, Limburgse en Overijsselse kamerleden. Ik heb niet het idee dat regionale kieslijsten gemist worden.
  Moderator donderdag 27 maart 2025 @ 20:50:17 #118
236264 crew  capricia
pi_217200378
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 20:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik heb niet het idee dat Nederland beter wordt geregeerd met minder Groningse, Zeeuwse, Friese, Limburgse en Overijsselse kamerleden. Ik heb niet het idee dat regionale kieslijsten gemist worden.
Regionale kieslijsten zijn nu ook al mogelijk. Daar is geen wetswijziging voor nodig.

Er is een reden dat partijen dit niet of nauwelijks doen. :D
- Goethe, “Faust”
  donderdag 27 maart 2025 @ 21:13:22 #119
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217200724
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 16:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan ga je er vanuit dat dit kabinet valt, als ze er tot maart 2028 halen gaat de komende 3 jaar dit echt wel uitgewerkt worden. Dit is Uitermark haar hoofddoel, samen met dat constitutionele hof.
Alleen denk ik dat vooral de VVD het zo gaat spelen dat dat voorstel van Uitermark nooit goed genoeg is en gaat verzanden in eeuwige discussie. De NSC heeft niet de positie om het dan op de spits te gaan drijven.
  donderdag 27 maart 2025 @ 21:24:00 #120
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_217200892
In het programakkoord staat natuurlijk wel dit:
quote:
Een wetsvoorstel tot invoering
van een nieuw kiesstelsel voor de Tweede Kamer
wordt zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen
een jaar ingediend. We werken de mogelijkheid
uit om een beperkt aantal kiesdistricten (10—12)
met regionale kandidaten en een landelijke lijst in
te voeren. Daarnaast wordt de behandeling van
het initiatiefgrondwetsvoorstel correctief bindend
referendum in tweede lezing voortgezet.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_217200997
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 21:24 schreef -XOR- het volgende:
[..]

Ja, daarom denk ik echt dat de VVD er niet onderuit komt zonder het kabinet te laten vallen. Misschien dat ze het nog tot eind dit jaar kunnen rekken, maar iet veel langer.
  donderdag 27 maart 2025 @ 21:43:59 #122
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217201226
Maar wat gaat de NSC doen als de VVD blijft frustreren? Ik denk niet dat ze het kabinet gaan opblazen om een plan waar niemand op zit te wachten.
  donderdag 27 maart 2025 @ 21:47:10 #123
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_217201274
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 21:24 schreef -XOR- het volgende:
[..]

Daar staat dat erover gestemd moet worden in de TK, niet hoe er gestemd moet worden. Omtzigt zou zo'n strikte uitleg toch moeten begrijpen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_217201530
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 21:47 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Daar staat dat erover gestemd moet worden in de TK, niet hoe er gestemd moet worden. Omtzigt zou zo'n strikte uitleg toch moeten begrijpen.
Dat komt omdat het programma-akkoord van de regering is, die gaan niet over de fracties. In het hoofdlijnenakkoord van de partijen staat dat ze voor gaan stemmen.
pi_217201551
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 21:43 schreef Hexagon het volgende:
Maar wat gaat de NSC doen als de VVD blijft frustreren? Ik denk niet dat ze het kabinet gaan opblazen om een plan waar niemand op zit te wachten.
Ik denk dat NSC allereerst denkt dat iedereen 'in het land' dit graag wil en dat NSC geen enkele reden meer heeft om met de coalitie mee te stemmen als dit gefrustreerd wordt.

Als het kabinet niet snel valt, gaat dit plan gewoon door de EK en dan is het kijken wat CDA, OPNL en Martin van Rooijen gaan doen.

CDA stelde dit in 2020 nog voor: https://nos.nl/artikel/23(...)n-van-de-samenleving

quote:
Het CDA wil ... een ander kiesstelsel, waarbij grotendeels regionaal wordt gekozen.
En Van Rooijen is ook ex-CDA en OPNL heeft als slogan 'de kracht van de regio'. Ik zou er niet op rekenen dat dit de Eerste Kamer niet haalt.
  vrijdag 28 maart 2025 @ 22:37:10 #126
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_217213947
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 19:48 schreef Hanca het volgende:
Misschien eens kijken hoe het werkt in Zweden
[..]
https://prodemos.nl/kenni(...)ls-in-europa/zweden/

Daar hebben ze ook lijsttrekkers: https://nl.m.wikipedia.or(...)ntsverkiezingen_2022

Geen idee hoe die verkozen worden, iemand wel?
Die staan kandidaat in een van de districten, net als in de meeste andere Europese landen. Nederland is bijna uniek in Europa met zijn landelijke kieslijsten.
  vrijdag 28 maart 2025 @ 22:42:05 #127
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_217214024
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 17:07 schreef GlennQuagmire het volgende:
Heb m'n spreadsheet aangepast voor afgelopen verkiezingen. Conclusie: De PVV zou met dit plan 5 zetels te veel krijgen.
Voor wie geinteresseerd is in de berekening:
https://docs.google.com/s(...)2PXbusWLKL_V/pubhtml
Zonder het nagetekend te hebben, zal de keus voor een restzetelverdeling volgens D'Hondt meegespeeld hebben? Die is voordelig voor grotere partijen. Op deze manier zou dat een winstverdriedubbelaar voor de PVV kunnen zijn.

In Scandinavië gebruiken ze veelal Sainte-Laguë, of een variant daarop.
pi_217217582
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2025 22:42 schreef freako het volgende:
Zonder het nagetekend te hebben, zal de keus voor een restzetelverdeling volgens D'Hondt meegespeeld hebben? Die is voordelig voor grotere partijen. Op deze manier zou dat een winstverdriedubbelaar voor de PVV kunnen zijn.

Interessant dat nu het systeem van restzetelverdeling ter sprake komt. Ik denk dat het goed zou zijn als dat ook veranderd zou worden. Ik zou er zelf wel voorstander van zijn om verdeling van zogenaamde restzetels af te schaffen en te vervangen door een systeem waarbij partijen stemmen met elkaar kunnen uitwisselen.

De eerste stap van de berekening van het aantal zetels zou dan wel hetzelfde zijn als bij systemen met restzels: bij iedere partij wordt het aantal uitgebrachte stemmen gedeeld door de kiesdeler en naar beneden afgerond, en dan krijg je dus het aantal volle zetels dat iedere partij heeft gehaald.

Bij systemen met restzetelverdeling worden er daarna volgens een bepaald vastgesteld algorithme de zogenaamde restzetels verdeeld. Ik ben voorstander van een systeem waarbij in plaats daarvan partijen de gelegenheid krijgen om stemmen met elkaar uit te wisselen. Partijen krijgen dan de mogelijkheid om overtollige stemmen aan bevriende partijen te geven met de bedoeling om die aan meer zetels te helpen.

Het eerlijke aan een dergelijk systeem zou zijn dat de partij waar je op gestemd hebt, bepaalt waar jouw stem naartoe gaat.

Maar goed, het is misschien een beetje off-topic in deze discussie, misschien moet ik er maar eens een apart topic over openen.
pi_217217776
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 11:31 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Interessant dat nu het systeem van restzetelverdeling ter sprake komt. Ik denk dat het goed zou zijn als dat ook veranderd zou worden. Ik zou er zelf wel voorstander van zijn om verdeling van zogenaamde restzetels af te schaffen en te vervangen door een systeem waarbij partijen stemmen met elkaar kunnen uitwisselen.

De eerste stap van de berekening van het aantal zetels zou dan wel hetzelfde zijn als bij systemen met restzels: bij iedere partij wordt het aantal uitgebrachte stemmen gedeeld door de kiesdeler en naar beneden afgerond, en dan krijg je dus het aantal volle zetels dat iedere partij heeft gehaald.

Bij systemen met restzetelverdeling worden er daarna volgens een bepaald vastgesteld algorithme de zogenaamde restzetels verdeeld. Ik ben voorstander van een systeem waarbij in plaats daarvan partijen de gelegenheid krijgen om stemmen met elkaar uit te wisselen. Partijen krijgen dan de mogelijkheid om overtollige stemmen aan bevriende partijen te geven met de bedoeling om die aan meer zetels te helpen.

Het eerlijke aan een dergelijk systeem zou zijn dat de partij waar je op gestemd hebt, bepaalt waar jouw stem naartoe gaat.

Maar goed, het is misschien een beetje off-topic in deze discussie, misschien moet ik er maar eens een apart topic over openen.
Dat doen we natuurlijk al in de Eerste Kamer, of dat er nu fijn uit ziet weet ik ook weer niet.
pi_217218216
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 11:58 schreef Hanca het volgende:
Dat doen we natuurlijk al in de Eerste Kamer, of dat er nu fijn uit ziet weet ik ook weer niet.
Misschien moeten we de getrapte verkiezingen van de Eerste Kamer door de leden van Provinciale Staten maar eens afschaffen.

Verder ben ik ook wel voorstander van spreiding van de verkiezingen voor gemeenteraden en Provinciale Staten over de zittingsduur van vier jaar. Met 12 provincies en een zittingsduur van 4 jaar zou dat betekenen dat er iedere 4 maanden in een andere provincie een verkiezing gehouden wordt, en met 342 gemeenten en een zittingsduur van 4 jaar zou er elke week in twee gemeenten een verkiezing gehouden worden.
pi_217218261
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 12:48 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Misschien moeten we de getrapte verkiezingen van de Eerste Kamer door de leden van Provinciale Staten maar eens afschaffen.

Verder ben ik ook wel voorstander van spreiding van de verkiezingen voor gemeenteraden en Provinciale Staten over de zittingsduur van vier jaar. Met 12 provincies en een zittingsduur van 4 jaar zou dat betekenen dat er iedere 4 maanden in een andere provincie een verkiezing gehouden wordt, en met 342 gemeenten en een zittingsduur van 4 jaar zou er elke week in twee gemeenten een verkiezing gehouden worden.
Dan ga je echt de opkomst voor die verkiezingen fors verlagen. Zeer fors, waarschijnlijk. Mag je hopen dat je nog in de buurt van de 50% blijft, ik denk dat je daar nog ruim onder zakt.
pi_217219401
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 12:53 schreef Hanca het volgende:
Dan ga je echt de opkomst voor die verkiezingen fors verlagen. Zeer fors, waarschijnlijk. Mag je hopen dat je nog in de buurt van de 50% blijft, ik denk dat je daar nog ruim onder zakt.
In hoeverre zou het nu echt een probleem zijn als de opkomst voor de verkiezingen voor gemeenteraad en Provinciale Staten fors zou afnemen?

Het voordeel van spreiding is wel dat verkiezingen voor de gemeenteraad gewoon over de gemeentepolitiek gaan, en geen verkapte opiniepeiling zijn over de manier waarop politieke partijen in de landelijke politiek opereren.

Op dezelfde manier horen verkiezingen voor Provinciale Staten in de eerste plaats over de provinciale politiek te gaan,
pi_217219800
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 14:33 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
In hoeverre zou het nu echt een probleem zijn als de opkomst voor de verkiezingen voor gemeenteraad en Provinciale Staten fors zou afnemen?
Het idee van een volksvertegenwoordiging is dat ze het volk vertegenwoordigen en niet maar de 30% die op komen dagen.

En gezien de populariteit van lokale partijen gaan gemeenteraadsverkiezingen behoorlijk over lokaal, dat een landelijke partij soms minder populair is door gedrag in Den Haag kun je niet voorkomen.
  zaterdag 29 maart 2025 @ 15:29:03 #134
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_217219825
Ik zou veel meer voelen voor een zelfstandige verkiezing van de min-pres, in plaats van een districten stelsel want in NL weegt dat hele element nu impliciet bijzonder zwaar mee.

Als we dan iets van de skandi's kunnen leren is dat meer zetels per inwoner kan helpen. Al die landen hebben met beduidend minder inwoners, meer zetels dan wij.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_217219830
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 19:13 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Een van de NSC beloften. Maar blijkbaar is het plan nog niet af dus we weten veel details nog niet. Dat het niet in strijd zou zijn met de grondwet betwijfel ik sterk,

En ik ben sowieso geen fan van deze bestuurlijke figuurzagerij. Het maakt het vooral onduidelijker en bovendien is Nederland veel te klein om districtvertegenwoordiging nodig te hebben.
NSC is totaal de weg kwijt. Onlangs stelden zij het nieuwe pensioenstelsel ter discussie met alle gevolgen van dien en nu dit totale flauwekul voorstel dat geen enkele oplossing biedt voor het vormen van een transparant en effectief kiesstelsel. Waarom niet een voorstel voor een kiesdrempel zodat al die kleine kutpartijtjes verdwijnen? De bestuurlijkheid van Nederland zal daardoor er flink op vooruitgaan, democratie is geen doel maar een middel
pi_217231568
In 1918 woonden er ~vijf miljoen mensen in Nederland en rond 1950 tien miljoen. In 1956 werd de kamer vergroot van 100 naar 150 zetels wegens de groei van het aantal inwoners. Nu wonen er 19 miljoen en we zitten nog steeds met 150 vertegenwoordigers. Het is wel weer eens tijd de Tweede Kamer te vergroten, zeg naar 300-350 zetels.

Het is prima om daarvan een honderdtal via districten te laten kiezen. Moet je alleen zorgen dat die afgevaardigden nooitt lid van een fractie mogen zijn. Als je voor een district in de Kamer komt moet je tenslotte wel voor dat district opkomen. Dus die parlementariërs moeten hoofdelijk stemmen. Lid zijn van een landelijke fractie zou het gewoon tot bonuszetels maken en geen betere vertegenwoordiging van de districten betekenen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 30-03-2025 15:52:14 ]
  maandag 31 maart 2025 @ 16:52:12 #137
429333 GlennQuagmire
giggity giggity
pi_217243040
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2025 22:42 schreef freako het volgende:

[..]

Interessant, ik kende niet al die methodes. Als je de provinciale verdeling volgens Sainte-Laguë doet ip D'Hondt geeft dat Drenthe en Zeeland een extra zetel, Gelderland en Noord-Brabant hebben er eentje minder. In totaal leidt het in dit geval tot nog een extra zetel voor de PVV, als je de verdeling binnen de provincies wel volgens D'Hondt doet.

Als ik alles volledig uitwerk volgens Sainte-Laguë, dus verdeling van zetels over provincies en de verdeling binnen de provincies vlakt het wat meer uit, wel hebben dan GL/PvdA en D66 een zetel te veel. Maar volgens mij hebben de Scandinavische landen daar ook wel regels voor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')