Het idee dat iemand uit Drenthe ook automatisch aan Drenthe denkt in de besluitvorming (of dat dat altijd wenselijk zou zijn) rammelt ook aan alle kanten.quote:Op donderdag 27 maart 2025 07:29 schreef capricia het volgende:
Ik wil op iemand stemmen die ik geschikt acht. Ongeacht uit welke provincie.
Dit nieuwe stelsel beperkt mij hierin serieus.
Vind het echt een onzalig plan.
Behalve Nederland heeft geloof ik alleen Israël een volledig rechtstreeks evenredig verkozen parlement.quote:Op woensdag 26 maart 2025 21:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb geen idee waarom Denemarken en Noorwegen een ander stelsel hebben. Sterker: ik ken hun hele stelsel niet, geen idee of ze niet net als Duitsland via districten toch naar rechtevenredigheid gaan (dat heeft Duitsland goed geregeld, het drama daar is de enorme kiesdrempel, 14% van de stemmen in de prullenbak).
De provincies zie ik ook bepaald niet als ideaal district. Dat is voor Gelderland of Zuid Holland veel te groot en voor Zeeland of Drenthe te klein.quote:Op woensdag 26 maart 2025 22:08 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
[..]
Nou ja, dat dus. Dus provincies zijn als middel voor het doel 'lokale vertegenwoordiging' dus eigenlijk te groot en tamelijk willekeurig; maar waarschijnlijk zo uitgezocht omdat een districtenstelsel met districten die ongeveer even groot zijn, tot Engelse ellende gaat leiden.
Dus deze beperkte n=3-steekproef toont ook nog eens aan dat het doel dat NSC voor ogen heeft, in deze opzet maar matig wordt bereikt.
Als je kunt garanderen dat iedere partij die nu 1 zetel zou krijgen ook met districten 1 zetel krijgt, neem je mijn grootste bezwaar weg. Maar met 25 restzetels garandeer je dat totaal niet. Misschien zou het met 75/75 kunnen, maar zelfs dat vraag ik me af.quote:Op donderdag 27 maart 2025 07:38 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Behalve Nederland heeft geloof ik alleen Israël een volledig rechtstreeks evenredig verkozen parlement.
Verder is werken met een vorm van districten overal de norm.
Het is de reden dat Uitermark minister is en NSC in de coalitie zit, het staat ook in het hoofdlijnenakkoord. Maar geen idee wat er gebeurt als de RvS zoals verwacht dit hele plan aan flarden schiet, misschien dat de VVD dan toch op staat als beschermer van ons kiesstelsel.quote:Op donderdag 27 maart 2025 08:39 schreef capricia het volgende:
@:hanca
Hoe groot acht jij de kans dat dit door gaat? Want ik vind het echt een onzalig plan.
En ik hoop dat andere partijen hier niet in mee gaan.
De man doet inderdaad alsof Nederland net zo groot is als de VS of Rusland ofzoquote:Op donderdag 27 maart 2025 08:18 schreef Fretwork het volgende:
Absurd voorstel voor een land waar de regionale cultuur amper vasthangt aan politieke voorkeur.
Nou ja, dat dus. Los van enkele VVD, PvdA en SGP bolwerken is het grootste deel sowieso nogal wisselvallig stemmend.quote:Op donderdag 27 maart 2025 09:33 schreef Raw85 het volgende:
[..]
De man doet inderdaad alsof Nederland net zo groot is als de VS of Rusland ofzoDe helft van de ‘Amsterdammers’/elite/weet ik veel wat is waarschijnlijk gewoon afkomstig uit de provincie en gaat er misschien over een aantal jaar ook weer gewoon wonen
Dit, voorbeeld van de VS waarbij et lokale dingen voor Staten worden ingetoetst om maar steun te krijgen lijkt me nou niet nastrevenswaardig. Daarnaast is een eenvpudig en begrijpbaar stelsel ook wat waard qua vertrouwen in de democratie.quote:Op donderdag 27 maart 2025 07:35 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het idee dat iemand uit Drenthe ook automatisch aan Drenthe denkt in de besluitvorming (of dat dat altijd wenselijk zou zijn) rammelt ook aan alle kanten.
Of zo groot als Denemarken, België of Oostenrijk?quote:Op donderdag 27 maart 2025 09:33 schreef Raw85 het volgende:
[..]
De man doet inderdaad alsof Nederland net zo groot is als de VS of Rusland ofzo![]()
We hebben in Nederland helemaal niet zoveel gemeenten. Frankrijk heeft er veel meer, het gemiddelde aantal inwoners van een gemeente is daar ook veel lager.quote:Op donderdag 27 maart 2025 11:39 schreef KareldeStoute het volgende:
Met dat type argument zou je ook kunnen zeggen dat het gek is dat we in een land als Nederland zoveel gemeenten hebben.
Ik zie de VVD hier niet in meegaan, de PVV zal wisselgeld willen.quote:Op donderdag 27 maart 2025 08:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is de reden dat Uitermark minister is en NSC in de coalitie zit, het staat ook in het hoofdlijnenakkoord. Maar geen idee wat er gebeurt als de RvS zoals verwacht dit hele plan aan flarden schiet, misschien dat de VVD dan toch op staat als beschermer van ons kiesstelsel.
Buiten de coalitie zie ik eigenlijk alleen CDA (het is een oud CDA plan, Omtzigt heeft het gewoon meegenomen) enthousiast zijn. In de EK waarschijnlijk ook de onafhankelijke senator van de lokale partijen nog. Dan zit je aan 37 zetels. Maar wie weet of een partij over te halen is in ruil voor wat kroonjuwelen van die partij. Of blijkt ex-CDA lid Van Rooijen, nu 50plus, ook enthousiast. Dan zit je ook aan 38 zetels.
Ik ben er in elk geval niet gerust op, ik hoop echt dat de coalitie valt voor dit in stemming komt.
De PVV heeft al wisselgeld, het is onderdeel van het hoofdlijnenakkoord. En zo ook voor de VVD, ik denk echt dat de VVD de coalitie opblaast als ze hier niet in mee gaan in de Tweede Kamer. Je verklaart het hele hoofdlijnenakkoord en regeerakkoord eigenlijk ongeldig. Waarom zou NSC zich dan nog aan dat akkoord houden?quote:Op donderdag 27 maart 2025 16:16 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik zie de VVD hier niet in meegaan, de PVV zal wisselgeld willen.
Pvv gaat dit ook niet doen. Wilders zit helemaal niet te wachten op 11 andere lijsttrekkersquote:Op donderdag 27 maart 2025 16:16 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik zie de VVD hier niet in meegaan, de PVV zal wisselgeld willen.
Ik denk dat dit plan zoveel weerstand oproept dat het nooit ter stemming gaat komen in de 2e kamer.quote:Op donderdag 27 maart 2025 08:39 schreef capricia het volgende:
@:hanca
Hoe groot acht jij de kans dat dit door gaat? Want ik vind het echt een onzalig plan.
En ik hoop dat andere partijen hier niet in mee gaan.
Dat gaat echt alleen gebeuren als NSC haar kroonjuweel, waar Omtzigt al meer dan 20 jaar voor pleit, zomaar opgeeft. Anders gaat dit gewoon door de Tweede Kamer komen, ongeacht het RvS advies.quote:Op donderdag 27 maart 2025 16:25 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk dat dit plan zoveel weerstand oproept dat het nooit ter stemming gaat komen in de 2e kamer.
Ze hoeven het niet officieel op te geven. De behandeling wordt gewoon uitgesteld tot st Juttemis door de coalitie/regering. Dat er nog allerlei details niet uitgewerkt zijn is al een teken aan de wand.quote:Op donderdag 27 maart 2025 16:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat gaat echt alleen gebeuren als NSC haar kroonjuweel, waar Omtzigt al meer dan 20 jaar voor pleit, zomaar opgeeft. Anders gaat dit gewoon door de Tweede Kamer komen, ongeacht het RvS advies.
Dan ga je er vanuit dat dit kabinet valt, als ze er tot maart 2028 halen gaat de komende 3 jaar dit echt wel uitgewerkt worden. Dit is Uitermark haar hoofddoel, samen met dat constitutionele hof.quote:Op donderdag 27 maart 2025 16:31 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ze hoeven het niet officieel op te geven. De behandeling wordt gewoon uitgesteld tot st Juttemis door de coalitie/regering. Dat er nog allerlei details niet uitgewerkt zijn is al een teken aan de wand.
Dat bedoel ik, het is geen geweldig argumentquote:Op donderdag 27 maart 2025 12:10 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
We hebben in Nederland helemaal niet zoveel gemeenten. Frankrijk heeft er veel meer, het gemiddelde aantal inwoners van een gemeente is daar ook veel lager.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |