de netcongestie, die verdwijnt, als overtollige waardeloze elektra niet meer zinloos terug geleverd mag / kan wordenquote:Op vrijdag 25 april 2025 10:11 schreef freak1 het volgende:
[geld, tijd en energie die vele malen beter gestoken kan worden in het oplossen van het probleem, de congestie zelf. een buurtbatterij is een lapmiddel en niet een oplossing.
je kunt geld 1 keer uitgeven. liever aan netcongestie.
quote:Op vrijdag 25 april 2025 10:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
de netcongestie, die verdwijnt, als overtollige waardeloze elektra niet meer zinloos terug geleverd mag / kan worden
we moeten die elektra dan zelf houden , het energybedrijf kan er dan ook niks mee
je haalt feit, fictie en onderbuikgevoel door elkaar en maakt er een onsamenhangend verhaal met specifieke quotes van.quote:Op vrijdag 25 april 2025 10:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het een sluit het ander niet uit
ik zou ook wel een kleine batterij willen tztz van 6 kwh,
ik verwacht dat in 2026 de grote hausse naar prive batterijen gaat komen
een batterij in de wijk heeft geen last van de netcongestie op het grote net
klopt, een buurt batterij is door particulieren niet rendabel te exploiteren door de diverse belastingen , dat moet een energie bedrijf doen
[..]
kloptquote:Op vrijdag 25 april 2025 10:59 schreef freak1 het volgende:
een accu, op wijkniveau, provincieniveau, dorpsniveau of huis niveau kan helpen met afschaven van pieken. mits er stroom in zit.
je kunt wel willen dat mensen overdag de auto laden, maar ze komen toch pas rond 18 thuis. en snachts willen gek genoeg mensen toch wel het huis enigzins verwarmd hebben voor smorgens een warm huis en een warme douche.
klopt, maar het prijsverschil blijft , dat gaat nooit weg , want een aardgas centrale, draait niet gratis , de zon welquote:dus moet dat net verzwaard worden. en niet zo'n beetje ook. daar moet bijgebouwd worden. en dat is lastig door de huidige vergunningenstelsels en kosten.
inderdaadquote:Op vrijdag 21 maart 2025 18:02 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Grootverbruikers kunnen überhaupt niet salderen.
je hebt gelijkquote:Op vrijdag 25 april 2025 12:49 schreef Vonkenboer het volgende:
[Modbreak]
De kern van dit topic is toch echt zonnepanelen en tips en adviezen of vragen die je kunt hebben
Eventueel vind ik thuisaccu's daar ook nog bij passen.
Maar dit is niet het topic om de gehele energietransitie en alle voor en tegens en zin en onzin te bespreken en te discussiëren.
Stop daar eens mee met ze allen!
[/modbreak]
quote:Op vrijdag 25 april 2025 13:15 schreef michaelmoore het volgende:
Het is mooi weer en de panelen doen nu 5,6 KWH
Mijn zwembad is al aardig op aan het warmen dmv de zonnepanelen.quote:Op vrijdag 25 april 2025 13:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
je hebt gelijk
Ik trap af :
Het is mooi weer en de panelen doen nu 5,6 KWH
morgen wordt het ook mooi weer
quote:Thuisbatterijen rukken op: zo levert slimme software huishoudens de goedkoopste stroom op
Theo Besteman
Aangepast: 1 uur geleden3 uur geledenin Geld
Amsterdam - Voor huishoudens met zonnepanelen worden thuisbatterijen aantrekkelijker.
Stroom terugleveren aan het net brengt straks maar zo’n tien cent per kilowattuur op.
Betere accutypen met meer capaciteit komen eraan en de prijzen dalen. Een remedie voor huishoudens?
quote:Als de salderingsregeling eind volgend jaar stopt, krijgen huishoudens met zonnepanelen minder of zelfs niets meer vergoed voor de stroom die zij terugleveren aan het net.
Gemiddeld verbruiken mensen met panelen 30% van de stroom zelf, 70% gaat naar het elektriciteitsnet, volgens kenniscentrum Milieu Centraal.
Zelfs zonder panelen loont een batterij, claimt tarievenvergelijker Gaslicht.com. Vooral mensen met dynamische contracten zullen profiteren: ze slaan stroom op als die goedkoop is en gebruiken die als de prijs hoog staat.
Dit werkt alleen bij relatief lage aantallen huishoudens met een "handel" batterij. Momenteel zijn de onbalansprijzen al minder aantrekkelijk aan het worden bij relatief weinig handelaren, als straks half Nederland denkt dat te moeten gaan doen stort dat model compleet in.quote:Op dinsdag 29 april 2025 09:44 schreef michaelmoore het volgende:
Terugleveren op het juiste moment , dat doet die software voor je straks
[..]
[..]
of een EV voor de deurquote:Op dinsdag 29 april 2025 12:57 schreef zalkc het volgende:
[..]
Dit werkt alleen bij relatief lage aantallen huishoudens met een "handel" batterij. Momenteel zijn de onbalansprijzen al minder aantrekkelijk aan het worden bij relatief weinig handelaren, als straks half Nederland denkt dat te moeten gaan doen stort dat model compleet in.
Daar heb je geen slimme software voor nodig, ik heb nu een 16kWh batterij die straks weer lekker in de auto wordt leeggegooid.quote:
Ik wil ook geen batterij voor de handel. Ik wil er gewoon stroom in dumpen overdag die ik dan in de avond/nacht kan gebruiken. Het is gewoon stroom die ik niet meer uit het net hoef te trekken en stroom die ik niet hoef terug te leveren.quote:Op dinsdag 29 april 2025 12:57 schreef zalkc het volgende:
[..]
Dit werkt alleen bij relatief lage aantallen huishoudens met een "handel" batterij. Momenteel zijn de onbalansprijzen al minder aantrekkelijk aan het worden bij relatief weinig handelaren, als straks half Nederland denkt dat te moeten gaan doen stort dat model compleet in.
Mijn verwachting is dat het net veel harder uit verband wordt getrokken door duurzame energie dan er batterijen worden geplaatst om het te levelen.quote:Op dinsdag 29 april 2025 12:57 schreef zalkc het volgende:
[..]
Momenteel zijn er nog maar heel weinig thuis(accu's). Als er op grote schaal accu's geplaatst worden zal dat zeker zo zijn maar zolang er nog complete gascentrales ingeschakeld moeten worden als peaker plants om pieken op te vangen, zal er ook wel ruimte blijven voor thuis(accu's). Wat er nu staat aan accu's is een druppel op de gloeiende plaat.quote:Op dinsdag 29 april 2025 12:57 schreef zalkc het volgende:
[..]
Spijker. Kop.quote:Op dinsdag 29 april 2025 18:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
Misschien is het wel een beetje een ontmoedigingsbeleid, energiebedrijven zien liever geen concurrentie.
Voltage omvormer te hoog.quote:Op dinsdag 29 april 2025 19:17 schreef opgebaarde het volgende:
Sinds recent een dynamisch energiecontract. Dat deed al een beetje pijn, maar het doet pas echt pijn als ik de grafiek bij de dagproductie bekijk
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De omvormer schakelt automatisch uit bij een negatieve energieprijsquote:Op dinsdag 29 april 2025 19:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Voltage omvormer te hoog.
Heb je een 1- of 3-fase omvormer? Zijn er fasen met een lager voltage?
Oh, dat is ongeveer gelijkquote:Op dinsdag 29 april 2025 19:44 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
De omvormer schakelt automatisch uit bij een negatieve energieprijs
maar ja het net op knallen van bovenmatige stroom die niet gewenst is dat is niet goedquote:Op dinsdag 29 april 2025 19:22 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Spijker. Kop.
Maar gelukkig zijn we gezegend met een daadkrachtige overheid met een vooruitziende blik die toekomstbestendig beleid heeft ontwikkeld zodat de energietransitie soepel verloopt en de Nederlandse consument niet uitgeknepen wordt door graaiende industrieën.
Dat is niet het probleem van energiebedrijven. Wel van netbeheerders.quote:Op dinsdag 29 april 2025 19:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar ja het net op knallen van bovenmatige stroom die niet gewenst is dat is niet goed
het is dan wel zaak om op dat moment een was te draaien of wasdroger of de airco aanquote:Op dinsdag 29 april 2025 20:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is niet het probleem van energiebedrijven. Wel van netbeheerders.
Op donderdag 24 april 2025 14:35 schreef ikweethetookniet het volgende:quote:Op dinsdag 29 april 2025 19:22 schreef Isdatzo het volgende:
Maar gelukkig zijn we gezegend met een daadkrachtige overheid met een vooruitziende blik die toekomstbestendig beleid heeft ontwikkeld zodat de energietransitie soepel verloopt en de Nederlandse consument niet uitgeknepen wordt door graaiende industrieën.
Valt best mee volgens deze meneer:quote:Op dinsdag 29 april 2025 19:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar ja het net op knallen van bovenmatige stroom die niet gewenst is dat is niet goed
Goed bezig.quote:Op dinsdag 29 april 2025 19:44 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
De omvormer schakelt automatisch uit bij een negatieve energieprijs
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |