abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 25 april 2025 @ 10:20:05 #181
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217462639
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 10:11 schreef freak1 het volgende:

[geld, tijd en energie die vele malen beter gestoken kan worden in het oplossen van het probleem, de congestie zelf. een buurtbatterij is een lapmiddel en niet een oplossing.
je kunt geld 1 keer uitgeven. liever aan netcongestie.
de netcongestie, die verdwijnt, als overtollige waardeloze elektra niet meer zinloos terug geleverd mag / kan worden

we moeten die elektra dan zelf houden , het energybedrijf kan er dan ook niks mee

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 25-04-2025 10:49:05 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217462939
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 10:20 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
de netcongestie, die verdwijnt, als overtollige waardeloze elektra niet meer zinloos terug geleverd mag / kan worden

we moeten die elektra dan zelf houden , het energybedrijf kan er dan ook niks mee

quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 10:13 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
het een sluit het ander niet uit
ik zou ook wel een kleine batterij willen tztz van 6 kwh,
ik verwacht dat in 2026 de grote hausse naar prive batterijen gaat komen

een batterij in de wijk heeft geen last van de netcongestie op het grote net

klopt, een buurt batterij is door particulieren niet rendabel te exploiteren door de diverse belastingen , dat moet een energie bedrijf doen
[..]

je haalt feit, fictie en onderbuikgevoel door elkaar en maakt er een onsamenhangend verhaal met specifieke quotes van.

ik doe een laatste poging om te reageren en je punt te begrijpen want je maakt het niet makkelijk.

netcongestie staat vrijwel geheel los van wel of geen batterijen in combinatie met zonnestroom.
uiteindelijk is er een toenemende vraag naar electra. dat gaat ook niet minder worden de komende jaren. we gaan steeds meer van het gas af, electrisch rijden gaat toenemen, warmtepompen nemen toe etc. etc. dat kan simpelweg niemand ontkennen.
een accu, op wijkniveau, provincieniveau, dorpsniveau of huis niveau kan helpen met afschaven van pieken. mits er stroom in zit. je kunt wel willen dat mensen overdag de auto laden, maar ze komen toch pas rond 18 thuis. en snachts willen gek genoeg mensen toch wel het huis enigzins verwarmd hebben voor smorgens een warm huis en een warme douche. je kunt daar enigzins in sturen maar ook maar met een max. een accu is een leuk idee, helpt iets, maar los van de kosten effectiviteit moet die ook vol. ook in de winter. en dat je dan een piek afschaaft van het 18:00 moment naar een ander moment, de hoeveelheid gebruikte stroom over de dag blijft hetzelfde, mits wat afgeschaaft. en daar zit de crux, wij gebruiken nu al meer stroom dan ooit was beoogd voor ons stroomnet. terwijl we wel verwachten dat "de stroom uit de kraan blijft komen" 24/7.

dus moet dat net verzwaard worden. en niet zo'n beetje ook. dan kun je met centraal gestuurde accu's een beetje helpen, maar een consument is het probleem niet. ook niet het terugleveren van de consument. op het grote plaatje boeit dat allemaal niet zoveel. het ontlast de hoogspanningsnetten gewoon niet. daar moet bijgebouwd worden. en dat is lastig door de huidige vergunningenstelsels en kosten.

en dan kun je miljarden pompen in batterijen. die een paar jaar helpen, en dat geld kan dan niet in het hoogspanningsnet. en ook niet in het laagspanningsnet, de plekken waar de problemen zitten.

investeren in batterijen voor consumenten is vooral leuk voor de consument en helpt het net weinig tot niets. dat je geen centen krijgt voor je teruggeleverde energie zal de Lianders van de wereld jeuken.
en dat het energiebedrijf niets met de electra kan is ook klinkklare onzin net zoals waardeloze electra. dat is niet waardeloos. maar de Engies en consorten hebben contracten om X hoeveelheid af te nemen en als ze minder afnemen moeten ze dokken. door de saldering nemen ze minder af en moeten ze dokken. dat berekenen ze nu op creatieve wijzes door.
maar de issues van netcongestie door teruglevering zijn niet zo groot. de issues van afname, die zijn groot, daar zit het probleem.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  vrijdag 25 april 2025 @ 11:02:40 #183
323876 michaelmoore
pi_217462960
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 10:59 schreef freak1 het volgende:
een accu, op wijkniveau, provincieniveau, dorpsniveau of huis niveau kan helpen met afschaven van pieken. mits er stroom in zit.

je kunt wel willen dat mensen overdag de auto laden, maar ze komen toch pas rond 18 thuis. en snachts willen gek genoeg mensen toch wel het huis enigzins verwarmd hebben voor smorgens een warm huis en een warme douche.
klopt

daar is een batterij voor en of ie bij jouw thuis staat of elders doet er niet veel toe
stroomlevering tegen negatieve prijs om 14:00 uur en hele dure stroomvraag om 18:00 uur
Is de batterij leeg, dan moet je toch aan de dure stroom dat klopt

netcongestie dat is omdat er teveel elektra op het net is op een bepaald moment , teveel spanning,
dat komt door het volproppen van het net met goedkope stroom overdag zonder vraag , vooral op zaterdagmiddag

quote:
dus moet dat net verzwaard worden. en niet zo'n beetje ook. daar moet bijgebouwd worden. en dat is lastig door de huidige vergunningenstelsels en kosten.
klopt, maar het prijsverschil blijft , dat gaat nooit weg , want een aardgas centrale, draait niet gratis , de zon wel

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 25-04-2025 11:54:09 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 25 april 2025 @ 12:11:22 #184
323876 michaelmoore
pi_217463341
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 18:02 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Grootverbruikers kunnen überhaupt niet salderen.
inderdaad
  Moderator vrijdag 25 april 2025 @ 12:49:31 #185
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_217463578
De kern van dit topic is toch echt zonnepanelen en tips en adviezen of vragen die je kunt hebben

Eventueel vind ik thuisaccu's daar ook nog bij passen.

Maar dit is niet het topic om de gehele energietransitie en alle voor en tegens en zin en onzin te bespreken en te discussiëren.

Stop daar eens mee met ze allen!
  vrijdag 25 april 2025 @ 13:15:41 #186
323876 michaelmoore
pi_217463742
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 april 2025 12:49 schreef Vonkenboer het volgende:
[Modbreak]
De kern van dit topic is toch echt zonnepanelen en tips en adviezen of vragen die je kunt hebben

Eventueel vind ik thuisaccu's daar ook nog bij passen.

Maar dit is niet het topic om de gehele energietransitie en alle voor en tegens en zin en onzin te bespreken en te discussiëren.

Stop daar eens mee met ze allen!
[/modbreak]
je hebt gelijk
Ik trap af :

Het is mooi weer en de panelen doen nu 5,6 KWH
morgen wordt het ook mooi weer

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 25-04-2025 15:22:53 ]
pi_217464896
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 13:15 schreef michaelmoore het volgende:

Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator vrijdag 25 april 2025 @ 15:50:49 #188
236264 crew  capricia
pi_217465056
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 13:15 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
je hebt gelijk
Ik trap af :

morgen wordt het ook mooi weer
Mijn zwembad is al aardig op aan het warmen dmv de zonnepanelen.
Inmiddels al 24 graden is het water. En dat in april.

Lekker vroeg het dek eraf dit jaar.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 26 april 2025 @ 17:58:16 #189
323876 michaelmoore
pi_217473441
ja , was vandaag een mooie dag
pi_217481037
Om maar even een on topic onderwerp aan te snijden.

Ik heb behoefte aan iets meer vermogen omdat ik een e-auto heb besteld. Echter gezien over anderhalf jaar de terugverdientijd erg lastig gaat worden wil ik perse een budget DHZ oplossing. Omdat ik het dak van het huis niet op durf komt mijn plastic schuurtje in zicht. Dat heeft twee niet zo steile dakvlakken (oost-west) van 130 x 250 cm. Omdat het erg beschut staat durf ik ook wel iets (10 cm rondom max) te laten oversteken.

De vraag is dus wat voor maat panelen is er beschikbaar zodat ik die oppervlakte (2 x 130 x 250 cm) zo nuttig mogelijk gebruik. Uitgaande van micro-omvormers lijkt mij. Kabel op een eigen groep is zelfs al aanwezig.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  zondag 27 april 2025 @ 18:12:21 #191
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_217481571
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 17:58 schreef michaelmoore het volgende:
ja , was vandaag een mooie dag
Vandaag nog betere w/
  dinsdag 29 april 2025 @ 09:44:14 #192
323876 michaelmoore
pi_217491720
Terugleveren op het juiste moment , dat doet die software voor je straks

quote:
Thuisbatterijen rukken op: zo levert slimme software huishoudens de goedkoopste stroom op
Theo Besteman

Aangepast: 1 uur geleden3 uur geledenin Geld

Amsterdam - Voor huishoudens met zonnepanelen worden thuisbatterijen aantrekkelijker.
Stroom terugleveren aan het net brengt straks maar zo’n tien cent per kilowattuur op.

Betere accutypen met meer capaciteit komen eraan en de prijzen dalen. Een remedie voor huishoudens?
quote:
Als de salderingsregeling eind volgend jaar stopt, krijgen huishoudens met zonnepanelen minder of zelfs niets meer vergoed voor de stroom die zij terugleveren aan het net.
Gemiddeld verbruiken mensen met panelen 30% van de stroom zelf, 70% gaat naar het elektriciteitsnet, volgens kenniscentrum Milieu Centraal.

Zelfs zonder panelen loont een batterij, claimt tarievenvergelijker Gaslicht.com. Vooral mensen met dynamische contracten zullen profiteren: ze slaan stroom op als die goedkoop is en gebruiken die als de prijs hoog staat.
  dinsdag 29 april 2025 @ 12:57:34 #193
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_217492817
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 09:44 schreef michaelmoore het volgende:
Terugleveren op het juiste moment , dat doet die software voor je straks
[..]
[..]

Dit werkt alleen bij relatief lage aantallen huishoudens met een "handel" batterij. Momenteel zijn de onbalansprijzen al minder aantrekkelijk aan het worden bij relatief weinig handelaren, als straks half Nederland denkt dat te moeten gaan doen stort dat model compleet in.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  dinsdag 29 april 2025 @ 13:13:12 #194
323876 michaelmoore
pi_217492890
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 12:57 schreef zalkc het volgende:

[..]
Dit werkt alleen bij relatief lage aantallen huishoudens met een "handel" batterij. Momenteel zijn de onbalansprijzen al minder aantrekkelijk aan het worden bij relatief weinig handelaren, als straks half Nederland denkt dat te moeten gaan doen stort dat model compleet in.
of een EV voor de deur
  dinsdag 29 april 2025 @ 13:52:44 #195
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_217493077
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 13:13 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
of een EV voor de deur
Daar heb je geen slimme software voor nodig, ik heb nu een 16kWh batterij die straks weer lekker in de auto wordt leeggegooid.

nadeel is wel dat je vaak op zondag je de auto en de batterij vol hebt en niet meer weet waar je het moet laden 8-)
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  Moderator dinsdag 29 april 2025 @ 13:57:34 #196
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_217493107
quote:

[..]
Ik wil ook geen batterij voor de handel. Ik wil er gewoon stroom in dumpen overdag die ik dan in de avond/nacht kan gebruiken. Het is gewoon stroom die ik niet meer uit het net hoef te trekken en stroom die ik niet hoef terug te leveren.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_217494443
quote:

[..]
Mijn verwachting is dat het net veel harder uit verband wordt getrokken door duurzame energie dan er batterijen worden geplaatst om het te levelen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_217494845
quote:

[..]
Momenteel zijn er nog maar heel weinig thuis(accu's). Als er op grote schaal accu's geplaatst worden zal dat zeker zo zijn maar zolang er nog complete gascentrales ingeschakeld moeten worden als peaker plants om pieken op te vangen, zal er ook wel ruimte blijven voor thuis(accu's). Wat er nu staat aan accu's is een druppel op de gloeiende plaat.

Misschien is het wel een beetje een ontmoedigingsbeleid, energiebedrijven zien liever geen concurrentie.
pi_217495186
Sinds recent een dynamisch energiecontract. Dat deed al een beetje pijn, maar het doet pas echt pijn als ik de grafiek bij de dagproductie bekijk

dinsdag 29 april 2025 @ 19:22:59 #200
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_217495222
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 18:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

Misschien is het wel een beetje een ontmoedigingsbeleid, energiebedrijven zien liever geen concurrentie.
Spijker. Kop.

Maar gelukkig zijn we gezegend met een daadkrachtige overheid met een vooruitziende blik die toekomstbestendig beleid heeft ontwikkeld zodat de energietransitie soepel verloopt en de Nederlandse consument niet uitgeknepen wordt door graaiende industrieën.
Huilen dan.
pi_217495305
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 april 2025 19:17 schreef opgebaarde het volgende:
Sinds recent een dynamisch energiecontract. Dat deed al een beetje pijn, maar het doet pas echt pijn als ik de grafiek bij de dagproductie bekijk

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Voltage omvormer te hoog.

Heb je een 1- of 3-fase omvormer? Zijn er fasen met een lager voltage?
pi_217495389
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 19:34 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Voltage omvormer te hoog.

Heb je een 1- of 3-fase omvormer? Zijn er fasen met een lager voltage?
De omvormer schakelt automatisch uit bij een negatieve energieprijs :@
pi_217495426
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 april 2025 19:44 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Oh, dat is ongeveer gelijk :+
  dinsdag 29 april 2025 @ 19:56:10 #204
323876 michaelmoore
pi_217495495
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 april 2025 19:22 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Spijker. Kop.

Maar gelukkig zijn we gezegend met een daadkrachtige overheid met een vooruitziende blik die toekomstbestendig beleid heeft ontwikkeld zodat de energietransitie soepel verloopt en de Nederlandse consument niet uitgeknepen wordt door graaiende industrieën.
maar ja het net op knallen van bovenmatige stroom die niet gewenst is dat is niet goed
pi_217495551
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 19:56 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
maar ja het net op knallen van bovenmatige stroom die niet gewenst is dat is niet goed
Dat is niet het probleem van energiebedrijven. Wel van netbeheerders.
  dinsdag 29 april 2025 @ 20:06:51 #206
323876 michaelmoore
pi_217495583
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 20:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is niet het probleem van energiebedrijven. Wel van netbeheerders.
het is dan wel zaak om op dat moment een was te draaien of wasdroger of de airco aan
  dinsdag 29 april 2025 @ 20:35:56 #207
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_217495817
[quote]6s.gif Op donderdag 24 april 2025 14:35 schreef ikweethetookniet het volgende:
Maar sinds kort hebben we Sophie Hermans :') :|W

quote:
7s.gif Op dinsdag 29 april 2025 19:22 schreef Isdatzo het volgende:
pi_217496310
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 19:56 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Valt best mee volgens deze meneer:

Bekijk deze YouTube-video
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_217496391
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 april 2025 19:44 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Goed bezig.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_217504343
Helaas, door een paar mindere dagen net niet mei vorig jaar ingehaald.
1981kWh is de teller gestopt, mei 24 was 2011.

Al met al natuurlijk een fantastische april maand.

Batterijen markt begint ook een beetje te lopen. 3 weken geleden heb ik de 1e geïnstalleerd. Komende maand staan er nog 4-5 op het programma.

Thuis heb ik er voorlopig nog niks aan. Wie weet in 2027, beetje mazzel zijn de prijzen dan ook aantrekkelijker en is er een fatsoenlijke oplossing voor mijn systeem (die is er nu nog niet).
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')