Voltage omvormer te hoog.quote:Op dinsdag 29 april 2025 19:17 schreef opgebaarde het volgende:
Sinds recent een dynamisch energiecontract. Dat deed al een beetje pijn, maar het doet pas echt pijn als ik de grafiek bij de dagproductie bekijk
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De omvormer schakelt automatisch uit bij een negatieve energieprijsquote:Op dinsdag 29 april 2025 19:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Voltage omvormer te hoog.
Heb je een 1- of 3-fase omvormer? Zijn er fasen met een lager voltage?
Oh, dat is ongeveer gelijkquote:Op dinsdag 29 april 2025 19:44 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
De omvormer schakelt automatisch uit bij een negatieve energieprijs
maar ja het net op knallen van bovenmatige stroom die niet gewenst is dat is niet goedquote:Op dinsdag 29 april 2025 19:22 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Spijker. Kop.
Maar gelukkig zijn we gezegend met een daadkrachtige overheid met een vooruitziende blik die toekomstbestendig beleid heeft ontwikkeld zodat de energietransitie soepel verloopt en de Nederlandse consument niet uitgeknepen wordt door graaiende industrieën.
Dat is niet het probleem van energiebedrijven. Wel van netbeheerders.quote:Op dinsdag 29 april 2025 19:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar ja het net op knallen van bovenmatige stroom die niet gewenst is dat is niet goed
het is dan wel zaak om op dat moment een was te draaien of wasdroger of de airco aanquote:Op dinsdag 29 april 2025 20:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is niet het probleem van energiebedrijven. Wel van netbeheerders.
Op donderdag 24 april 2025 14:35 schreef ikweethetookniet het volgende:quote:Op dinsdag 29 april 2025 19:22 schreef Isdatzo het volgende:
Maar gelukkig zijn we gezegend met een daadkrachtige overheid met een vooruitziende blik die toekomstbestendig beleid heeft ontwikkeld zodat de energietransitie soepel verloopt en de Nederlandse consument niet uitgeknepen wordt door graaiende industrieën.
Valt best mee volgens deze meneer:quote:Op dinsdag 29 april 2025 19:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar ja het net op knallen van bovenmatige stroom die niet gewenst is dat is niet goed
Goed bezig.quote:Op dinsdag 29 april 2025 19:44 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
De omvormer schakelt automatisch uit bij een negatieve energieprijs
verkoop jij batterijen ??quote:Op woensdag 30 april 2025 23:51 schreef bambino het volgende:
Helaas, door een paar mindere dagen net niet mei vorig jaar ingehaald.
1981kWh is de teller gestopt, mei 24 was 2011.
Al met al natuurlijk een fantastische april maand.
Batterijen markt begint ook een beetje te lopen. 3 weken geleden heb ik de 1e geïnstalleerd. Komende maand staan er nog 4-5 op het programma.
Thuis heb ik er voorlopig nog niks aan. Wie weet in 2027, beetje mazzel zijn de prijzen dan ook aantrekkelijker en is er een fatsoenlijke oplossing voor mijn systeem (die is er nu nog niet).
Ik ben eigenlijk ook benieuwd en geintresseerd in een thuisaccu, maar hoe ik het ook bereken, mijn terugverdientijd zit altijd over de 20jaar. Dat ondanks mijn nieuwe huis 30 panelen heeft van 400wph, ik electrisch rijd, een verwarmd zwembad heb en alles electrisch verwarm (airco, hybride warmtepomp) Zelfs zonder saldering lijkt het nog geen intressante oplossingquote:Op woensdag 30 april 2025 23:51 schreef bambino het volgende:
Helaas, door een paar mindere dagen net niet mei vorig jaar ingehaald.
1981kWh is de teller gestopt, mei 24 was 2011.
Al met al natuurlijk een fantastische april maand.
Batterijen markt begint ook een beetje te lopen. 3 weken geleden heb ik de 1e geïnstalleerd. Komende maand staan er nog 4-5 op het programma.
Thuis heb ik er voorlopig nog niks aan. Wie weet in 2027, beetje mazzel zijn de prijzen dan ook aantrekkelijker en is er een fatsoenlijke oplossing voor mijn systeem (die is er nu nog niet).
je moet niet teveel focussen op terugverdienen, ik gebruik ook veel te veel elektraquote:Op donderdag 1 mei 2025 09:12 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk ook benieuwd en geintresseerd in een thuisaccu, maar hoe ik het ook bereken, mijn terugverdientijd zit altijd over de 20jaar. Dat ondanks mijn nieuwe huis 30 panelen heeft van 400wph, ik electrisch rijd, een verwarmd zwembad heb en alles electrisch verwarm (airco, hybride warmtepomp) Zelfs zonder saldering lijkt het nog geen intressante oplossing
Tot je in NL ook een paar keer een dag hebt als half Europa deze week en je een thuisbatterij hebt die wel in een off grid situatie en met black start kan werken.quote:Op donderdag 1 mei 2025 09:12 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk ook benieuwd en geintresseerd in een thuisaccu, maar hoe ik het ook bereken, mijn terugverdientijd zit altijd over de 20jaar. Dat ondanks mijn nieuwe huis 30 panelen heeft van 400wph, ik electrisch rijd, een verwarmd zwembad heb en alles electrisch verwarm (airco, hybride warmtepomp) Zelfs zonder saldering lijkt het nog geen intressante oplossing
De thuisaccu kost je 10ct per kwh.quote:Op donderdag 1 mei 2025 09:12 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Het stukje van het dynamisch contract dat snap ik nog niet helemaal. Ik maak zelf al veel stroom met mijn panelen tijdens de dal uren dus goedkoop inkopen zal ik waarschijnlijk niet doen, Savonds heb ik de accu nodig om mijn auto weer op te laden dus veel verkopen zal ik ook niet doen.quote:Op donderdag 1 mei 2025 09:40 schreef ludovico het volgende:
[..]
De thuisaccu kost je 10ct per kwh.
De energiebelasting etc is 13 (?) ct.
Dus je houdt 3ct in je zak.
Je moet uiteraard wel een dynamisch contract nemen, geen idee of dat in je assumpties zit?
Tijdens de avond en ochtend piek is de stroom 15ct duurder. dus je besparing kan best oplopen naar 25ct zegmaar. Dat gaat wel rendabel, maarja dat beetje stroom dat je verbruikt tijdens die uurtjes....
Hij zal niet zoveel omzetten dus het zal inderdaad wel wat tijd kosten om terug te verdienen.
Met een zonneplan handelt dat ding actief op onbalansmarkt, dat is andere koek.
Defacto koop je een asset dat een enorm vermogen heeft en aardig wat capaciteit en gebruik je - als je hem allene voor jezelf inzet - op slechts 5% van zijn capaciteit. De benutting is totaal oneconomisch.
Alsof je een fiets koopt met alleen een super lichte versnelling. Of een auto met 2 versnellingen.
Als jij géén dynamisch contract neemt, dan bespaard je accu een "gemiddeld tarief" (met risico opslag).quote:Op donderdag 1 mei 2025 11:43 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Het stukje van het dynamisch contract dat snap ik nog niet helemaal. Ik maak zelf al veel stroom met mijn panelen tijdens de dal uren dus goedkoop inkopen zal ik waarschijnlijk niet doen, Savonds heb ik de accu nodig om mijn auto weer op te laden dus veel verkopen zal ik ook niet doen.
Voor 80k heb je wel 210kwh. Dat is een factor 30 meer opslag, tegen 80k, geen 170k oid.quote:Op donderdag 1 mei 2025 12:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Eind van de maand heb ik mijn 7kWh Accu 3 jaar, die heeft mij dan een kleine 5000 kWh bespaard.
Kosten accu waren destijds een 5792 euro incl installatie etc
hij moet dus een dikke 10 jaar meegaan wil ik mijn accu terug verdient hebben
Welk punt probeer je nu te maken?quote:Op donderdag 1 mei 2025 16:32 schreef ludovico het volgende:
[..]
Voor 80k heb je wel 210kwh. Dat is een factor 30 meer opslag, tegen 80k, geen 170k oid.
Cq, de prijzen zijn 2x lager in ieder geval op die grotere schaal....
Daarnaast, herhaling van zetten.... Je hebt een asset die je niet volledig benut.
Waarom zou die accu voor jou rendabel zijn maar niet tegelijkertijd voor de buurman? De benutting is inefficient.
De accu moet handelen, ook je buurman en diens buurman van stroom voorzien wanneer er even geen of onvoldoende zon is.... Bijvoorbeeld.
Fiscale regeltjes en tarifering zitten in de weg.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |