abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217495305
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 april 2025 19:17 schreef opgebaarde het volgende:
Sinds recent een dynamisch energiecontract. Dat deed al een beetje pijn, maar het doet pas echt pijn als ik de grafiek bij de dagproductie bekijk

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Voltage omvormer te hoog.

Heb je een 1- of 3-fase omvormer? Zijn er fasen met een lager voltage?
pi_217495389
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 19:34 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Voltage omvormer te hoog.

Heb je een 1- of 3-fase omvormer? Zijn er fasen met een lager voltage?
De omvormer schakelt automatisch uit bij een negatieve energieprijs :@
pi_217495426
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 april 2025 19:44 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Oh, dat is ongeveer gelijk :+
  dinsdag 29 april 2025 @ 19:56:10 #204
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217495495
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 april 2025 19:22 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Spijker. Kop.

Maar gelukkig zijn we gezegend met een daadkrachtige overheid met een vooruitziende blik die toekomstbestendig beleid heeft ontwikkeld zodat de energietransitie soepel verloopt en de Nederlandse consument niet uitgeknepen wordt door graaiende industrieën.
maar ja het net op knallen van bovenmatige stroom die niet gewenst is dat is niet goed
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217495551
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 19:56 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
maar ja het net op knallen van bovenmatige stroom die niet gewenst is dat is niet goed
Dat is niet het probleem van energiebedrijven. Wel van netbeheerders.
  dinsdag 29 april 2025 @ 20:06:51 #206
323876 michaelmoore
pi_217495583
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 20:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is niet het probleem van energiebedrijven. Wel van netbeheerders.
het is dan wel zaak om op dat moment een was te draaien of wasdroger of de airco aan
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 29 april 2025 @ 20:35:56 #207
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_217495817
[quote]6s.gif Op donderdag 24 april 2025 14:35 schreef ikweethetookniet het volgende:
Maar sinds kort hebben we Sophie Hermans :') :|W

quote:
7s.gif Op dinsdag 29 april 2025 19:22 schreef Isdatzo het volgende:
Maar gelukkig zijn we gezegend met een daadkrachtige overheid met een vooruitziende blik die toekomstbestendig beleid heeft ontwikkeld zodat de energietransitie soepel verloopt en de Nederlandse consument niet uitgeknepen wordt door graaiende industrieën.
pi_217496310
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 19:56 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Valt best mee volgens deze meneer:

Bekijk deze YouTube-video
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_217496391
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 april 2025 19:44 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Goed bezig.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_217504343
Helaas, door een paar mindere dagen net niet mei vorig jaar ingehaald.
1981kWh is de teller gestopt, mei 24 was 2011.

Al met al natuurlijk een fantastische april maand.

Batterijen markt begint ook een beetje te lopen. 3 weken geleden heb ik de 1e geïnstalleerd. Komende maand staan er nog 4-5 op het programma.

Thuis heb ik er voorlopig nog niks aan. Wie weet in 2027, beetje mazzel zijn de prijzen dan ook aantrekkelijker en is er een fatsoenlijke oplossing voor mijn systeem (die is er nu nog niet).
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  woensdag 30 april 2025 @ 23:59:39 #211
323876 michaelmoore
pi_217504369
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 23:51 schreef bambino het volgende:

Batterijen markt begint ook een beetje te lopen. 3 weken geleden heb ik de 1e geïnstalleerd. Komende maand staan er nog 4-5 op het programma.

Thuis heb ik er voorlopig nog niks aan. Wie weet in 2027, beetje mazzel zijn de prijzen dan ook aantrekkelijker en is er een fatsoenlijke oplossing voor mijn systeem (die is er nu nog niet).
verkoop jij batterijen ??

voor jezelf of voor een bedrijf ?
pi_217505617
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 23:51 schreef bambino het volgende:

Ik ben eigenlijk ook benieuwd en geintresseerd in een thuisaccu, maar hoe ik het ook bereken, mijn terugverdientijd zit altijd over de 20jaar. Dat ondanks mijn nieuwe huis 30 panelen heeft van 400wph, ik electrisch rijd, een verwarmd zwembad heb en alles electrisch verwarm (airco, hybride warmtepomp) Zelfs zonder saldering lijkt het nog geen intressante oplossing
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  donderdag 1 mei 2025 @ 09:18:48 #213
323876 michaelmoore
pi_217505656
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 09:12 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Ik ben eigenlijk ook benieuwd en geintresseerd in een thuisaccu, maar hoe ik het ook bereken, mijn terugverdientijd zit altijd over de 20jaar. Dat ondanks mijn nieuwe huis 30 panelen heeft van 400wph, ik electrisch rijd, een verwarmd zwembad heb en alles electrisch verwarm (airco, hybride warmtepomp) Zelfs zonder saldering lijkt het nog geen intressante oplossing
je moet niet teveel focussen op terugverdienen, ik gebruik ook veel te veel elektra
  donderdag 1 mei 2025 @ 09:22:41 #214
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217505687
quote:

[..]
Tot je in NL ook een paar keer een dag hebt als half Europa deze week en je een thuisbatterij hebt die wel in een off grid situatie en met black start kan werken.

Dat is er ineens wel nut voor een thuisbatterij.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_217505841
quote:

[..]
De thuisaccu kost je 10ct per kwh.
De energiebelasting etc is 13 (?) ct.

Dus je houdt 3ct in je zak.
Je moet uiteraard wel een dynamisch contract nemen, geen idee of dat in je assumpties zit?
Tijdens de avond en ochtend piek is de stroom 15ct duurder. dus je besparing kan best oplopen naar 25ct zegmaar. Dat gaat wel rendabel, maarja dat beetje stroom dat je verbruikt tijdens die uurtjes....

Hij zal niet zoveel omzetten dus het zal inderdaad wel wat tijd kosten om terug te verdienen.
Met een zonneplan handelt dat ding actief op onbalansmarkt, dat is andere koek.

Defacto koop je een asset dat een enorm vermogen heeft en aardig wat capaciteit en gebruik je - als je hem allene voor jezelf inzet - op slechts 5% van zijn capaciteit. De benutting is totaal oneconomisch.

Alsof je een fiets koopt met alleen een super lichte versnelling. Of een auto met 2 versnellingen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_217505893
Ik heb nog een oud contract van engie waardoor de kale energieprijs gelijk is aan de TLV. Enige minpunt is dat ze de vaste kosten enorm omhoog gegooid hebben vorig jaar. Per saldo krijg ik inclusief korting energiebelasting nog een paar honderd euro terug en dat is beter dan elk ander contract dat ik kan krijgen. De jaren dat ik een negatieve rekening had voor gas en elektra samen zijn wel definitief voorbij.

De business case voor nieuwe panelen is echt marginaal geworden, zeker als het salderen over anderhalf jaar afgeschaft wordt. Komt bij dat door die maatregel ook voor veel zonnepaneel bezitters met een overschot een warmtepomp een stuk minder aantrekkelijk is geworden. Al met al heeft dit kabinet een aantal maatregelen genomen die de verduurzaming van Nederland niet helpen... Komt bij dat het met de opschaling van het net ook niet wil vlotten omdat ze ook de stikstofproblemen niet echt aanpakken.

/einde rant

Na april heeft 2025 de beste eerste vier maanden opgeleverd sinds ik de panelen heb. Zelfs iets beter dan recordjaar 2022. Dat jaar piekte vooral in de zomer maar in ieder geval een mooi begin van het jaar.
  donderdag 1 mei 2025 @ 11:06:37 #217
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217506538
April was goed, 1158 kWh, dat zijn zomerse waarden
April 2024 881 kWh
April 2023 954 kWh
  donderdag 1 mei 2025 @ 11:35:57 #218
323876 michaelmoore
pi_217506768
als ik mijn verbruik haal dan vind ik het best verder
pi_217506821
April was lekker, kan het niet goed vergelijken omdat ik mei vorig jaar extra panelen heb laten leggen (opdracht gegeven voordat er bekend was dat salderen helemaal zou stoppen. Dacht toen nog dat het nog wel even door zou lopen, al dan niet met afbouw, aangezien de regeringspartijen de afbouw in de 1e kamer hadden weggestemd… 🙈).
April dit jaar is wel beter dan juni, juli en augustus vorig jaar!

Volgens Enphase kom ik in April tot het volgende:
853,7 opwek
605 verbruik (waarvan 337,7 voor auto)
247,9 direct verbruik en 357,1 uit het net.

Heb geprobeerd zo veel mogelijk zelf te gebruiken (vaatwasser en wasmachine overdag helpt klein beetje maar vooral auto overdag opladen en hele opwek laten gebruiken helpt). 41% direct verbruik valt me mee maar had gehoopt op meer, alleen als de auto al vol is dan is het lastig om veel te verbruiken.
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_217506837
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 09:40 schreef ludovico het volgende:

[..]
De thuisaccu kost je 10ct per kwh.
De energiebelasting etc is 13 (?) ct.

Dus je houdt 3ct in je zak.
Je moet uiteraard wel een dynamisch contract nemen, geen idee of dat in je assumpties zit?
Tijdens de avond en ochtend piek is de stroom 15ct duurder. dus je besparing kan best oplopen naar 25ct zegmaar. Dat gaat wel rendabel, maarja dat beetje stroom dat je verbruikt tijdens die uurtjes....

Hij zal niet zoveel omzetten dus het zal inderdaad wel wat tijd kosten om terug te verdienen.
Met een zonneplan handelt dat ding actief op onbalansmarkt, dat is andere koek.

Defacto koop je een asset dat een enorm vermogen heeft en aardig wat capaciteit en gebruik je - als je hem allene voor jezelf inzet - op slechts 5% van zijn capaciteit. De benutting is totaal oneconomisch.

Alsof je een fiets koopt met alleen een super lichte versnelling. Of een auto met 2 versnellingen.
Het stukje van het dynamisch contract dat snap ik nog niet helemaal. Ik maak zelf al veel stroom met mijn panelen tijdens de dal uren dus goedkoop inkopen zal ik waarschijnlijk niet doen, Savonds heb ik de accu nodig om mijn auto weer op te laden dus veel verkopen zal ik ook niet doen.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_217507054
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 11:43 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Het stukje van het dynamisch contract dat snap ik nog niet helemaal. Ik maak zelf al veel stroom met mijn panelen tijdens de dal uren dus goedkoop inkopen zal ik waarschijnlijk niet doen, Savonds heb ik de accu nodig om mijn auto weer op te laden dus veel verkopen zal ik ook niet doen.
Als jij géén dynamisch contract neemt, dan bespaard je accu een "gemiddeld tarief" (met risico opslag).
I.p.v. dat je accu het hoge tarief bespaard.

Daarnaast kan je inderdaad goedkope stroom van het net halen als je zonnepanelen niet voldoende doen. Dat zal ook 30% zijn ofzo van de tijd.... Je eigen consumptie gaat ook 40-50% omhoog...

In de winter is alles goedkoop inkopen met je accu want je panelen gaan niet voldoende doen.
En bij je avondpiek allicht ook niet. Maar ook die stroom kun je evt verkopen als het teveel is.

Zonder dynamisch tarief maakt het toch allemaal geen reet uit wanneer je stroom koopt. De accu profiteert dan letterlijk gewoon niet van volatiele prijzen.

Hetgeen wat juist het verdienmodel is van de accu.

Je E-auto is een giga batterij.
Die kan goedkoop stroom laden als je de dure uurtjes vermijdt....
Maar die incentive heb jij nu niet... Er gaat nu dure accu stroom in die je duur had kunnen verkopen.

Je stroom is door de accu niet opeens gratis geworden en tijdirrelevant, de markt erachter is "opportunity costs"
De auto niet slim laten laden maar tegen gemiddelde tarieven... Ook zonde.

Het is gewoon geen optimale benutting. Accu's, (inclusief E-auto) kunnen sturen met wanneer ze stroom verbruiken.

Dat is geld waard, maar dan moet je die functie wel benutten.

De E-auto kun je laden zonder zonnepanelen op een laag pitje als er nog zon is savonds, dat hoeft niet in 1x uit je accu....

Scheelt je accu kosten, danwel die stroom kun je in de dure uurtjes verkopen aan het net... Pas als je netto wat van het net moet halen zou je de accu moeten aanspreken.

[ Bericht 12% gewijzigd door ludovico op 01-05-2025 12:18:58 ]
  donderdag 1 mei 2025 @ 12:20:54 #222
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_217507124
Vandaag zit ik op 0,0 vanaf 1 januari
Verbruik is opwek ^O^
  donderdag 1 mei 2025 @ 12:40:40 #223
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217507284
Eind van de maand heb ik mijn 7kWh Accu 3 jaar, die heeft mij dan een kleine 5000 kWh bespaard.
Kosten accu waren destijds een 5792 euro incl installatie etc
hij moet dus een dikke 10 jaar meegaan wil ik mijn accu terug verdient hebben
pi_217509320
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 12:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Eind van de maand heb ik mijn 7kWh Accu 3 jaar, die heeft mij dan een kleine 5000 kWh bespaard.
Kosten accu waren destijds een 5792 euro incl installatie etc
hij moet dus een dikke 10 jaar meegaan wil ik mijn accu terug verdient hebben

Voor 80k heb je wel 210kwh. Dat is een factor 30 meer opslag, tegen 80k, geen 170k oid.

Cq, de prijzen zijn 2x lager in ieder geval op die grotere schaal....
Daarnaast, herhaling van zetten.... Je hebt een asset die je niet volledig benut.

Waarom zou die accu voor jou rendabel zijn maar niet tegelijkertijd voor de buurman? De benutting is inefficient.
De accu moet handelen, ook je buurman en diens buurman van stroom voorzien wanneer er even geen of onvoldoende zon is.... Bijvoorbeeld.

Fiscale regeltjes en tarifering zitten in de weg.
  donderdag 1 mei 2025 @ 16:34:19 #225
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217509340
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 16:32 schreef ludovico het volgende:

[..]
Voor 80k heb je wel 210kwh. Dat is een factor 30 meer opslag, tegen 80k, geen 170k oid.

Cq, de prijzen zijn 2x lager in ieder geval op die grotere schaal....
Daarnaast, herhaling van zetten.... Je hebt een asset die je niet volledig benut.

Waarom zou die accu voor jou rendabel zijn maar niet tegelijkertijd voor de buurman? De benutting is inefficient.
De accu moet handelen, ook je buurman en diens buurman van stroom voorzien wanneer er even geen of onvoldoende zon is.... Bijvoorbeeld.

Fiscale regeltjes en tarifering zitten in de weg.
Welk punt probeer je nu te maken?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')