Ik was eerst een lijstje aan het maken met types en directe vervangers, maar dat was me wat te veel werk, dus ik heb het sterk ingekort en de bekende namen er in gezet.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 13:55 schreef Ulx het volgende:
[..]
Waarom wil je een luchtdoelraket vervangen met Taurus?
Eerst oefenen op zwakkere landen.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 13:38 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Hoe zou die mindset moeten veranderen dan? wat moeten we concreet doen?
Heb het uiteraard over een situatie waarin de VS wegvalt.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 14:03 schreef sp3c het volgende:
[..]
Hoezo niks?
Navo beschikt over 134 fregatten, ook zonder de VS want die hebben geen fregatten meer
Ook 7 vliegdekschepen (8 als Garibaldi nog inzetbaar is)
Jij noemt dat niks maar noem mij nog een organisatie met een dergelijke slagkracht
Naast china
In de situatie dat de vs wegvalt hebben we 134 fregatten en 7 vliegdekschepen (8 als Garibaldi nog operationeel is)quote:Op dinsdag 11 maart 2025 14:13 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Heb het uiteraard over een situatie waarin de VS wegvalt.
Europa is afhankelijk van de VS wat betreft de nucleaire paraplu, middelen (en expertise) voor commandovoering, elektronische oorlogvoering en strategische verkenningen, capaciteiten om luchtafweersystemen te neutraliseren van op dat moment een vijandelijk land.
Maakt het gesprekje wel een beetje vermoeiendquote:Op dinsdag 11 maart 2025 14:04 schreef Straatcommando. het volgende:
Dat krijg je als je vanuit een conclusie redeneert in plaats van er naar toe.
Ja leuk. Waar we dus nauwelijks iets mee kunnen gezien de voorbeelden die ik gaf.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 14:16 schreef sp3c het volgende:
[..]
In de situatie dat de vs wegvalt hebben we 134 fregatten en 7 vliegdekschepen (8 als Garibaldi nog operationeel is)
Die voorbeelden kloppen nietquote:Op dinsdag 11 maart 2025 14:17 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja leuk. Waar we dus nauwelijks iets mee kunnen gezien de voorbeelden die ik gaf.
Dat we dat nu voor een deel aan hun overlaten, wil niet zeggen dat we er afhankelijk van zijn. Dat kunnen we nu zelf ook voor een groot gedeelte en op termijn helemaal. Het belangrijkste is nu de coördinatie en de leiding. Dat moeten we de EU zo snel mogelijk laten doen.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 14:13 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Heb het uiteraard over een situatie waarin de VS wegvalt.
Europa is afhankelijk van de VS wat betreft de nucleaire paraplu, middelen (en expertise) voor commandovoering, elektronische oorlogvoering en strategische verkenningen, capaciteiten om luchtafweersystemen te neutraliseren van op dat moment een vijandelijk land.
Ja, we beginnen allemaal in herhaling te vallen en we praten tegen een muur.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 14:18 schreef sp3c het volgende:
[..]
Die voorbeelden kloppen niet
En een nucleaire paraplu is echt niet nodig om de houthis aan te pakken
Natuurlijk kan dat. Maar dan is het wel zaak dat je eerlijk bent over wat je ziet als: 'op termijn'. 5 jaar? 10 jaar? 15 jaar? en in die tussentijd kan van alles gebeuren.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 14:19 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat we dat nu voor een deel aan hun overlaten, wil niet zeggen dat we er afhankelijk van zijn. Dat kunnen we nu zelf ook voor een groot gedeelte en op termijn helemaal. Het belangrijkste is nu de coördinatie en de leiding. Dat moeten we de EU zo snel mogelijk laten doen.
Ja, niemand weet wat de toekomst gaat brengen.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 14:20 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Natuurlijk kan dat. Maar dan is het wel zaak dat je eerlijk bent over wat je ziet als: 'op termijn'. 5 jaar? 10 jaar? 15 jaar? en in die tussentijd kan van alles gebeuren.
We zijn helaas gefwoon nogal laat.
Het kan nu al, er worden regelmatig eu missies op touw gezet zonder de Amerikanenquote:Op dinsdag 11 maart 2025 14:19 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat we dat nu voor een deel aan hun overlaten, wil niet zeggen dat we er afhankelijk van zijn. Dat kunnen we nu zelf ook voor een groot gedeelte en op termijn helemaal. Het belangrijkste is nu de coördinatie en de leiding. Dat moeten we de EU zo snel mogelijk laten doen.
De VS heeft een aantal Frans-Italiaanse fregatten in aanbouw.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 14:03 schreef sp3c het volgende:
[..]
Hoezo niks?
Navo beschikt over 134 fregatten, ook zonder de VS want die hebben geen fregatten meer
Ook 7 vliegdekschepen (8 als Garibaldi nog inzetbaar is)
Jij noemt dat niks maar noem mij nog een organisatie met een dergelijke slagkracht
Naast china
Ze voelen het pas echt als ze zelf ook geraakt kunnen worden, zoals Rusland appartementgebouwen beschiet. Dan zit je thuis wel even anders. Hoewel het nog steeds kan dat de Russen iets uit de lucht schieten wat dan neerkomt op burgers. (niet dat Oekraine dat zou moeten doen, bewust burgerdoelen bestoken) Zonder electriciteit komen te zitten is ook een mogelijkheid om de oorlog te voelen.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 10:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, het is ook wel goed dat ze in de grote steden in Rusland merken dat er een oorlog gaande is.
Als het een "ver van hun bed show" is, komen er ook nooit protesten.
Precies de VS heeft geen fregatten meer dus 134 totaalquote:Op dinsdag 11 maart 2025 14:28 schreef Ulx het volgende:
[..]
De VS heeft een aantal Frans-Italiaanse fregatten in aanbouw.
Is het grootste probleem wat dat betreft tegenwoordig niet de scheepsbouw? Omdat dat voor het grootste gedeelte naar Azië is gegaan? Ik had begrepen dat wij (Nederland) dat zelf ook niet meer kunnen.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 14:29 schreef sp3c het volgende:
[..]
Precies de VS heeft geen fregatten meer dus 134 totaal
Al doen ze het niet allemaal meer
Geen ideequote:Op dinsdag 11 maart 2025 14:39 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Is het grootste probleem wat dat betreft tegenwoordig niet de scheepsbouw? Omdat dat voor het grootste gedeelte naar Azië is gegaan? Ik had begrepen dat wij (Nederland) dat zelf ook niet meer kunnen.
Ik denk dat Damen daar toch wat anders over denkt.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 14:39 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Is het grootste probleem wat dat betreft tegenwoordig niet de scheepsbouw? Omdat dat voor het grootste gedeelte naar Azië is gegaan? Ik had begrepen dat wij (Nederland) dat zelf ook niet meer kunnen.
Ik ben benieuwd wat ze met de nieuwe fregatten gaan doen.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 14:44 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik denk dat Damen daar toch wat anders over denkt.
Worden in Roemenië gebouwd en in Nederland opgetuigdquote:Op dinsdag 11 maart 2025 14:46 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd wat ze met de nieuwe fregatten gaan doen.
Waarschijnlijk hetzelfde als de Holland, Karel Doorman en Den Helder. Het grove werk in Roemenië en het afmaken in NLquote:Op dinsdag 11 maart 2025 14:46 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd wat ze met de nieuwe fregatten gaan doen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |