JAHAAAAquote:
Ow ok, gelijk eruit stappen dan maarquote:Op dinsdag 11 maart 2025 13:13 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja. NAVO bondgenootschap is er ook al heel lang. Toch is dat met Trump niet zo stabiel meer. Op zijn zachts gezegd.
Nee. Maar wel ervoor zorgen dat men het ook zonder de Amerikanen zou kunnen. En dan het liefst ook nog op een niveau dat we niet constant een speelbal van andere zijn.quote:
Ik wil dat eerst nog maar eens zien voordat ik het kan geloven. Het is ook in zijn eerste termijn gebleken dat hij iets heel hard roept om die woorden vervolgens weer in te trekken. Hij heeft in ieder geval wel voor elkaar dat Europa iets serieuzer aan haar eigen defensie gaat denken (en hopelijk ook werken).quote:Op dinsdag 11 maart 2025 13:13 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja. NAVO bondgenootschap is er ook al heel lang. Toch is dat met Trump niet zo stabiel meer. Op zijn zachts gezegd.
Dan heb je het over eruit stappen. Dat geloof ik ook niet direct. Het gaat om vertrouwen. Dat als Amerika wel gewoon in de NAVO blijft, ze zich ook zullen houden aan artikel 5 als het volledig mis gaat..quote:Op dinsdag 11 maart 2025 13:17 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik wil dat eerst nog maar eens zien voordat ik het kan geloven. Het is ook in zijn eerste termijn gebleken dat hij iets heel hard roept om die woorden vervolgens weer in te trekken. Hij heeft in ieder geval wel voor elkaar dat Europa iets serieuzer aan haar eigen defensie gaat denken (en hopelijk ook werken).
Als het Trumps doel was om ons te verplichten heel veel Amerikaanse wapensystemen te kopen, heeft hij zo te zien een slechte deal gesloten.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 13:17 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik wil dat eerst nog maar eens zien voordat ik het kan geloven. Het is ook in zijn eerste termijn gebleken dat hij iets heel hard roept om die woorden vervolgens weer in te trekken. Hij heeft in ieder geval wel voor elkaar dat Europa iets serieuzer aan haar eigen defensie gaat denken (en hopelijk ook werken).
Dat niet doen staat wmb ook gelijk aan eruit stappen. In dat geval zouden we er verstandig aan doen om Amerika er zelf uit te trappen.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 13:18 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dan heb je het over eruit stappen. Dat geloof ik ook niet direct. Het gaat om vertrouwen. Dat als Amerika wel gewoon in de NAVO blijft, ze zich ook zullen houden aan artikel 5 als het volledig mis gaat..
Ik zit er op te wachten dat Trump geld gaat vragen voor de Amerikaanse legerbasissen en de bescherming die ze bieden, inclusief de Atoomparaplu. Maar dan heeft hij waarschijnlijk te lang gewacht, dat had hij moeten doen voordat hij Vance naar München stuurde.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 13:18 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dan heb je het over eruit stappen. Dat geloof ik ook niet direct. Het gaat om vertrouwen. Dat als Amerika wel gewoon in de NAVO blijft, ze zich ook zullen houden aan artikel 5 als het volledig mis gaat..
Net zoals dat ie niet letterlijk zegt dat ie Starklink gaat uitschakelen.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 12:33 schreef Vliegbaard het volgende:
Ik snap dat het moeilijk is, maar hij zegt letterlijk dat de aanval uit Oekraïne komt. Maar dat is niet hetzelfde als Oekraïne de schuld geven. Hoe graag je dat ook zou willen.
Ik heb geen flauw idee. Volgens mij had hij het er recent over om een deel van die lui naar Hongarije te sturen.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 13:22 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik zit er op te wachten dat Trump geld gaat vragen voor de Amerikaanse legerbasissen en de bescherming die ze bieden, inclusief de Atoomparaplu. Maar dan heeft hij waarschijnlijk te lang gewacht, dat had hij moeten doen voordat hij Vance naar München stuurde.
Is geen kwestie van kunnen, we zijn een speelbal omdat we niet bereid zijn de tanden en de spierballen te laten zien tenzij de Amerikanen vooroplopenquote:Op dinsdag 11 maart 2025 13:16 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee. Maar wel ervoor zorgen dat men het ook zonder de Amerikanen zou kunnen. En dan het liefst ook nog op een niveau dat we niet constant een speelbal van andere zijn.
Hoe zou die mindset moeten veranderen dan? wat moeten we concreet doen?quote:Op dinsdag 11 maart 2025 13:36 schreef sp3c het volgende:
[..]
Is geen kwestie van kunnen, we zijn een speelbal omdat we niet bereid zijn de tanden en de spierballen te laten zien tenzij de Amerikanen vooroplopen
Zolang die mindset niet veranderd maakt het geen reet uit hoeveel tanks we erbij kopen
quote:Op dinsdag 11 maart 2025 13:06 schreef cynicus het volgende:
[..]
Oekraiene hoeft niet perse een tegenoffensief te lanceren. We pakken Von Clausewitz er even bij voor hoe je een attritie-oorlog wint.
Het 'enige' belangrijke is dat je het daarbij langer vol houdt dan de ander. Hoe kan Oekraine dat doen? Wat zijn de strategische overwegingen?
- Verdedigen kost je minder manschappen en materieel dan aanvallen.
- Oekraine is erg groot, jezelf dood verdedigen om klein een stukje ervan is niet effectief
- Ruil kleine stukjes grond in voor veel dode/gewonde Russen, Russisch materieel en tijd
- Laat sancties en de oorlogseconomie langzaamaan de Russische economie om zeep helpen.
- De Russische invasie culmineert, verliest zijn slagkracht en/of het volk heeft geen zin meer om Putin in zijn imperialistische doelen te steunen.
- Wacht tot Rusland zelf om tafel wil om zo betere vredescondities te krijgen voor Oekraiene en Europa.
Het enige wat Europa hoeft te doen is de economie van Oekraine overeind houden en het leger te voorzien van moderne wapens om het aantal doden aan Oekraiense zijde te minimaliseren. Met een economie die 10-15x groter is dan Rusland en dus zonder de noodzaak tot een oorlogseconomie kan Europa dit oneindig langer volhouden dan Rusland (tenzij de pro-Russische poppetjes de overhand krijgen).
Natuurlijk kan Oekraine ook tegenaanvallen doen. Om tactische winsten te boeken, om de moreel een boost te geven, om betere 'kaarten' voor de onderhandelingen te krijgen. Maar Oekraine zal daarbij zuinig met zijn manschappen om moeten gaan.
Sterker nog, volgens onderstaande link blijkt zelfs dat hij helemaal niet van plan is dat ooit uit te schakelen.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 13:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Net zoals dat ie niet letterlijk zegt dat ie Starklink gaat uitschakelen.
Die bewuste tweet zie ik hier dan weer niet langs komen.quote:To be extremely clear, no matter how much I disagree with the Ukraine policy, Starlink will never turn off its terminals," Musk wrote in an X post on Sunday
Waar nodig wel onze spierballen en tanden laten zienquote:Op dinsdag 11 maart 2025 13:38 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Hoe zou die mindset moeten veranderen dan? wat moeten we concreet doen?
Ja. Maar heb je concrete voorbeelden waarin wij dat niet hebben gedaan, waar het wel beter was geweest? en komt het gebrek aan spierballen en tanden niet vooral, omdat we er daadwerkelijk een gebrek aan hebben? wat je niet hebt, kan je niet laten zienquote:Op dinsdag 11 maart 2025 13:42 schreef sp3c het volgende:
[..]
Waar nodig wel onze spierballen en tanden laten zien
Irak, 2002. Toen hebben we ook niet gezegd; zoeken jullie t fijn zelf uit, wij doen niet mee met deze onzin.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 13:43 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja. Maar heb je concrete voorbeelden waarin wij dat niet hebben gedaan, waar het wel beter was geweest? en komt het gebrek aan spierballen en tanden niet vooral, omdat we er daadwerkelijk een gebrek aan hebben? wat je niet hebt, kan je niet laten zien
Die he ik al duizend keer gegeven in deze reeksquote:Op dinsdag 11 maart 2025 13:43 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja. Maar heb je concrete voorbeelden waarin wij dat niet hebben gedaan, waar het wel beter was geweest? en komt het gebrek aan spierballen en tanden niet vooral, omdat we er daadwerkelijk een gebrek aan hebben? wat je niet hebt, kan je niet laten zien
Als we wat konden doen, hadden we het vast gedaan. We hebben helaas nauwelijks iets van waarde meer qua defensie.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 13:52 schreef sp3c het volgende:
[..]
Die he ik al duizend keer gegeven in deze reeks
Bosnië
Libië
Somalië
Jemen
Noem het maar op
Nee Irak is nooit ons probleem geweestquote:Op dinsdag 11 maart 2025 13:51 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Irak, 2002. Toen hebben we ook niet gezegd; zoeken jullie t fijn zelf uit, wij doen niet mee met deze onzin.
Waarom wil je een luchtdoelraket vervangen met Taurus?quote:Op dinsdag 11 maart 2025 10:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Inderdaad.
Nou moeten we bijvoorbeeld aan BAE in Engeland gaan vragen om de elektronica van onze F-35's te gaan vervangen. Onze SM-2 en SM-3 vervangen door Meteor en Taurus raketten. Thales een Patriot-vervanger laten maken. De openstaande F-35 orders schrappen en vervangen door orders voor Rafale en Gripen jachtvliegtuigen.
Tja, het kost tijd en geld, maar het is allemaal te overzien en het maakt het voor ons veel beter.
Hoezo niks?quote:Op dinsdag 11 maart 2025 13:53 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Als we wat konden doen, hadden we het vast gedaan. We hebben helaas nauwelijks iets van waarde meer qua defensie.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |