Jij acht de kans dat er wel "iets" is na de dood groter dan dat er niets is. Dat is prima, ook al denk ik het omgekeerde. Allebei zijn wij niet van de deterministische school maar van de stochastische.quote:Op woensdag 12 maart 2025 09:13 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Tja, zo is het eigenlijk wel. Ik ben gereformeerd opgevoed, en de bijbel geeft me een soort van vertrouwen. Ik denk wel dat er iets is en ik denk ook dat er iets is dat me helpt, absoluut. Maar het kan zo maar anders zijn. Ik weet alleen maar zeker dat ik net koffie heb gezet, en daar houdt het eigenlijk mee op. Zo simpel is het. En zo simpel neem ik het ook. En wat er voor de rest gebeurt, dat zien we dan wel weer verder.
Causaliteit he, butterfly effect.quote:Op woensdag 12 maart 2025 10:22 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Jij acht de kans dat er wel "iets" is na de dood groter dan dat er niets is. Dat is prima, ook al denk ik het omgekeerde. Allebei zijn wij niet van de deterministische school maar van de stochastische.
"De wereld is zo onvoorspelbaar. Dingen gebeuren plotseling, onverwachts. We willen het gevoel hebben dat we controle hebben over ons eigen bestaan. In sommige opzichten zijn we dat, in sommige opzichten niet. We worden geregeerd door de krachten van kansen en toevalligheden". ~ Paul Auster
Nou, het is niet echt stochastisch, maar meer iets van gewoon niet weten bij mezelf. Ik ben er wel van overtuigd dat er een absolute waarheid is, alleen ken ik die niet. En daar berust ik me in. Het is gewoon niet anders en ik kan er weinig aan veranderen. Dus dan is het leven met de dag en er het beste van maken. Ik geloof wel dat er iets meer is dan wat de wetenschap nu weet. Maar ook dat is geen weten.quote:Op woensdag 12 maart 2025 10:22 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Jij acht de kans dat er wel "iets" is na de dood groter dan dat er niets is. Dat is prima, ook al denk ik het omgekeerde. Allebei zijn wij niet van de deterministische school maar van de stochastische.
"De wereld is zo onvoorspelbaar. Dingen gebeuren plotseling, onverwachts. We willen het gevoel hebben dat we controle hebben over ons eigen bestaan. In sommige opzichten zijn we dat, in sommige opzichten niet. We worden geregeerd door de krachten van kansen en toevalligheden". ~ Paul Auster
Job dacht ook een gesprek aan te gaan met God wegens al het onrecht.quote:Op woensdag 12 maart 2025 11:51 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Nou, het is niet echt stochastisch, maar meer iets van gewoon niet weten bij mezelf. Ik ben er wel van overtuigd dat er een absolute waarheid is, alleen ken ik die niet. En daar berust ik me in. Het is gewoon niet anders en ik kan er weinig aan veranderen. Dus dan is het leven met de dag en er het beste van maken. Ik geloof wel dat er iets meer is dan wat de wetenschap nu weet. Maar ook dat is geen weten.
Ik heb al eerder verteld waar ik moeite mee heb met de bijbel. Hoewel ik wel de ervaring heb dat mijn gebeden worden verhoord en dat ik word geholpen, is mijn mening toch wel dat de liefde niet van twee kanten komt tussen God en de mensheid. Mocht ik na dit leven een God of vertegenwoordiger onmoeten, ga ik zeker een ernstig gesprek met hem aan, want veel dingen zijn onrechtvaardig. Bijvoorbeeld de pest. Was het nou zo moeilijk om even in te grijpen? Of dat hele gedoe rond de terugkeer van Jezus binnen het leven van de apostelen. Nooit gebeurd. En als het in een andere context was, waarom moet het dan allemaal zo moeilijk. En waarom laat die man nooit van zich horen? Dan moet je echt totaal niet verbaasd zijn dat iedereen zijn geloof in de steek laat. Als ik morgen om tien uur met iemand afspreek en ik kom niet opdagen zonder bericht, nemen ze mij ook niet serieus. Wel denk ik: het zou maar zo kunnen zijn dat Jezus met zijn uitspraak de nieuwe ontmoeting heeft beloofd na het sterfmoment van de apostelen. Dus ook die van ons.
Toch is het een stochastische uitspraak. Je zegt dat je weet dat er een absolute waarheid is, alleen ken je die niet. Het kan dus vriezen of dooien. Of, het is alsof je een muntje opgooit alvorens je beweert dat "er leven na de dood is." En hoe ziet "dat leven" er dan uit? Maar weer een muntje opgooien dan maar?quote:Op woensdag 12 maart 2025 11:51 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Nou, het is niet echt stochastisch, maar meer iets van gewoon niet weten bij mezelf. Ik ben er wel van overtuigd dat er een absolute waarheid is, alleen ken ik die niet.
Voor de natuurlijke wereld is er ook een absolute waarheid en de natuurlijke wetenschap kent deze ook niet maar probeert het af te leiden..quote:Op woensdag 12 maart 2025 12:04 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Toch is het een stochastische uitspraak. Je zegt dat je weet dat er een absolute waarheid is, alleen ken je die niet. Het kan dus vriezen of dooien. Of, het is alsof je een muntje opgooit alvorens je beweert dat "er leven na de dood is." En hoe ziet "dat leven" er dan uit? Maar weer een muntje opgooien dan maar?
God dobbelt nietquote:Op woensdag 12 maart 2025 12:04 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Toch is het een stochastische uitspraak. Je zegt dat je weet dat er een absolute waarheid is, alleen ken je die niet. Het kan dus vriezen of dooien. Of, het is alsof je een muntje opgooit alvorens je beweert dat "er leven na de dood is." En hoe ziet "dat leven" er dan uit? Maar weer een muntje opgooien dan maar?
Dan zou de magie van het geloof weg zijn want geloven is dan veranderd in "weten."quote:Op woensdag 12 maart 2025 11:51 schreef Vincent_student het volgende:
En waarom laat die man nooit van zich horen?
Dat is waar, en dan wordt het wel erg gemakkelijk. Maar ja, we weten bijvoorbeeld ook wat je te wachten staat als je rookt, en toch doen mensen het.quote:Op woensdag 12 maart 2025 12:56 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Dan zou de magie van het geloof weg zijn want geloven is dan veranderd in "weten."
Die is juist niet geboren maar gevormd.quote:Op woensdag 12 maart 2025 11:27 schreef Mijk het volgende:
Datzelfde bewustzijn (Wat jij nu in je hebt) werd immers al één keer geboren, wat sluit die 2e x uit?
Ja, hoe je t noemen wilt he, expressie van "god".quote:Op woensdag 12 maart 2025 14:41 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Die is juist niet geboren maar gevormd.
Oh ja? Wat dan?quote:Op woensdag 12 maart 2025 13:08 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Dat is waar, en dan wordt het wel erg gemakkelijk. Maar ja, we weten bijvoorbeeld ook wat je te wachten staat als je rookt, en toch doen mensen het.
Nou, ik zie die witte stranden en plalmen niet zo snel terug in de Bijbel. Wel wordt er gesproken over straten van goud. Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken om over een straat van goud te lopen met mijn vieze schoenen. En goud is nog zacht ook.quote:Op woensdag 12 maart 2025 11:27 schreef Mijk het volgende:
Het maakt ook niet zo gek veel uit, na de (fysieke) dood, ik denk dat er wel iets gebeurt, niet zoals mainstream religies beschrijven, geen witte stranden, palmbomen, lopen op wolken
Paradijs komt in de buurt.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 08:21 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Nou, ik zie die witte stranden en plalmen niet zo snel terug in de Bijbel. Wel wordt er gesproken over straten van goud. Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken om over een straat van goud te lopen met mijn vieze schoenen. En goud is nog zacht ook.
En er stond niet bij of die gekruisigden ook daadwerkelijk in Jezus geloofden.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 15:35 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Paradijs komt in de buurt.
'heden zult u met mij in het paradijs zijn'
Als we de bijbel letterlijk gaan nemen, zoals sommigen hier doen, dan zitten we echt met een echte gouden stad. En dan zitten we ook nog met het probleem dat er maar 144.000 mensen in passen.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 15:30 schreef bedachtzaam het volgende:
Goud is symbolisch voor zuiverheid, dat verband is eerder te leggen met de spreekwoordelijke dood dan het werkelijke sterven.
Nee maar het was wel iemand naar wie Jezus gestuurd was, namelijk een jood.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 16:02 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
En er stond niet bij of die gekruisigden ook daadwerkelijk in Jezus geloofden.
Hij bestudeerde het dan ook niet maar hij gaf les erin, al op z'n 6e.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 01:02 schreef Mijk het volgende:
Voorlopig heb ik nog steeds geen antwoord gekregen op de vraag waarom Jezus zo zwaar het jodendom bestudeerde, want daar is geschiedenis over, waarom zou je, als je God bent? Waarom zou je iets gaan bestuderen als je t al weet. Ik bedoel, das hetzelfde als een recept schrijven als kok voor iemand anders, terwijl je t uit je hoofd kent, en dan zelf het recept gebruiken om te kijken hoe je t moet maken.
Is hier al een keer een antwoord op gekomen, want ik heb het al een keer of 7 gevraagd, maar het blijft maar uit. En dan is de kok nog een zeer lichte metafoor, waarom zou iemand zn halve leven daaraan besteden als deze man God is, ik bedoel... is dat niet zonde van de tijd die je dan krijgt, of hebt....
Waar haal je dti vandaan? Bijna elk onderzoek hiernaar wijst uit dat zn publieke optreden pas vanaf ~30 begon?quote:Op zaterdag 15 maart 2025 10:41 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Hij bestudeerde het dan ook niet maar hij gaf les erin, al op z'n 6e.
Onderzoek?quote:Op zaterdag 15 maart 2025 11:29 schreef Mijk het volgende:
[..]
Waar haal je dti vandaan? Bijna elk onderzoek hiernaar wijst uit dat zn publieke optreden pas vanaf ~30 begon?
Hier best een mooi stuk erover
Ja, staat daar dat hij op 6 jarige leeftijd les gaf?quote:Op zaterdag 15 maart 2025 11:34 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Onderzoek?
Lukas ergens in de eerste hoofdstukken staat het beschreven.
12 jaar staat er zelfs.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 11:39 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja, staat daar dat hij op 6 jarige leeftijd les gaf?
Lukas 2:41-52 zegt wel wat over de jonge leeftijd waarop hij behoorlijk intelligent zou zijn maar ik heb nergens gezien dat "hij les gaf op 6 jarige leeftijd".
Toen wist hij veel van de tradities af enzo, maar gaf geen les, en al helemaal niet op 6.quote:
Luk 2:41-52 SV 41 En Zijn ouders reisden alle jaar naar Jeruzalem, op het feest van pascha. 42 En toen Hij twaalf jaren oud geworden was, en zij naar Jeruzalem opgegaan waren, naar de gewoonte van den feestdag; 43 En de dagen aldaar voleindigd hadden, toen zij wederkeerden, bleef het Kind Jezus te Jeruzalem, en Jozef en Zijn moeder wisten het niet. 44 Maar menende, dat Hij in het gezelschap op den weg was, gingen zij een dagreize, en zochten Hem onder de magen, en onder de bekenden. 45 En als zij Hem niet vonden, keerden zij wederom naar Jeruzalem, Hem zoekende. 46 En het geschiedde, na drie dagen, dat zij Hem vonden in den tempel, zittende in het midden der leraren, hen horende, en hen ondervragende. 47 En allen, die Hem hoorden, ontzetten zich over Zijn verstand en antwoorden. 48 En zij, Hem ziende, werden verslagen; en Zijn moeder zeide tot Hem: Kind! waarom hebt Gij ons zo gedaan? Zie, Uw vader en ik hebben U met angst gezocht. 49 En Hij zeide tot hen: Wat is het, dat gij Mij gezocht hebt? Wist gij niet, dat Ik moet zijn in de dingen Mijns Vaders? 50 En zij verstonden het woord niet, dat Hij tot hen sprak. 51 En Hij ging met hen af, en kwam te Názareth, en was hun onderdanig. En Zijn moeder bewaarde al deze dingen in haar hart. 52 En Jezus nam toe in wijsheid, en in grootte, en in genade bij God en de mensen.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 11:52 schreef Mijk het volgende:
[..]
Toen wist hij veel van de tradities af enzo, maar gaf geen les, en al helemaal niet op 6.
Dit ligt er een beetje aan welke versie van de bijbel je pak, ik heb er zelf 3 of 4 verschillende, hoewel dat met het huidige internet niet meer nodig is, maar idd. Z'n wijsheid was op 12 al hoog, en tis ook makkelijker om als kind dáár te komen, omdat je ego nog zwak is he. Maar pas vanaf zijn 30e, begon hij serieus publiekelijk te spreken en "les" te geven voor zover ik weet.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 11:59 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Luk 2:41-52 SV 41 En Zijn ouders reisden alle jaar naar Jeruzalem, op het feest van pascha. 42 En toen Hij twaalf jaren oud geworden was, en zij naar Jeruzalem opgegaan waren, naar de gewoonte van den feestdag; 43 En de dagen aldaar voleindigd hadden, toen zij wederkeerden, bleef het Kind Jezus te Jeruzalem, en Jozef en Zijn moeder wisten het niet. 44 Maar menende, dat Hij in het gezelschap op den weg was, gingen zij een dagreize, en zochten Hem onder de magen, en onder de bekenden. 45 En als zij Hem niet vonden, keerden zij wederom naar Jeruzalem, Hem zoekende. 46 En het geschiedde, na drie dagen, dat zij Hem vonden in den tempel, zittende in het midden der leraren, hen horende, en hen ondervragende. 47 En allen, die Hem hoorden, ontzetten zich over Zijn verstand en antwoorden. 48 En zij, Hem ziende, werden verslagen; en Zijn moeder zeide tot Hem: Kind! waarom hebt Gij ons zo gedaan? Zie, Uw vader en ik hebben U met angst gezocht. 49 En Hij zeide tot hen: Wat is het, dat gij Mij gezocht hebt? Wist gij niet, dat Ik moet zijn in de dingen Mijns Vaders? 50 En zij verstonden het woord niet, dat Hij tot hen sprak. 51 En Hij ging met hen af, en kwam te Názareth, en was hun onderdanig. En Zijn moeder bewaarde al deze dingen in haar hart. 52 En Jezus nam toe in wijsheid, en in grootte, en in genade bij God en de mensen.
Allemaal zeggen hetzelfde.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 12:12 schreef Mijk het volgende:
[..]
Dit ligt er een beetje aan welke versie van de bijbel je pak, ik heb er zelf 3 of 4 verschillende, hoewel dat met het huidige internet niet meer nodig is, maar idd. Z'n wijsheid was op 12 al hoog, en tis ook makkelijker om als kind dáár te komen, omdat je ego nog zwak is he. Maar pas vanaf zijn 30e, begon hij serieus publiekelijk te spreken en "les" te geven voor zover ik weet.
En wanneer was z'n doop?quote:Op zaterdag 15 maart 2025 13:00 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Allemaal zeggen ze hetzelfde.
Johannes de doper begon met prediken, Jesus begon z'n bediening pas na z'n doop.
2002 jaar geleden.quote:
30quote:
Je bedoelt een bepaalde interpretatie van onduidelijke teksten van onduidelijke bronnen die (veel) later zijn voorzien van individuele fantasieën van onbekende auteurs? Ja, ja. geloof is nu eenmaal makkelijker op te schrijven dan een objectief feitenrelaas van langgeleden gebeurtenissen.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 12:12 schreef Mijk het volgende:
[..]
Dit ligt er een beetje aan welke versie van de bijbel je pak, i
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op zaterdag 15 maart 2025 17:39 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Je bedoelt een bepaalde interpretatie van onduidelijke teksten van onduidelijke bronnen die (veel) later zijn voorzien van individuele fantasieën van onbekende auteurs? Ja, ja. geloof is nu eenmaal makkelijker op te schrijven dan een objectief feitenrelaas van langgeleden gebeurtenissen.
Waar baseer je dit precies op?quote:Op zaterdag 15 maart 2025 01:02 schreef Mijk het volgende:
Voorlopig heb ik nog steeds geen antwoord gekregen op de vraag waarom Jezus zo zwaar het jodendom bestudeerde, want daar is geschiedenis over, waarom zou je, als je God bent? Waarom zou je iets gaan bestuderen als je t al weet. Ik bedoel, das hetzelfde als een recept schrijven als kok voor iemand anders, terwijl je t uit je hoofd kent, en dan zelf het recept gebruiken om te kijken hoe je t moet maken.
Is hier al een keer een antwoord op gekomen, want ik heb het al een keer of 7 gevraagd, maar het blijft maar uit. En dan is de kok nog een zeer lichte metafoor, waarom zou iemand zn halve leven daaraan besteden als deze man God is, ik bedoel... is dat niet zonde van de tijd die je dan krijgt, of hebt....
Ik denk dat je dit stukje vlak erna hebt gemist:quote:Op vrijdag 14 maart 2025 16:03 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Als we de bijbel letterlijk gaan nemen, zoals sommigen hier doen, dan zitten we echt met een echte gouden stad. En dan zitten we ook nog met het probleem dat er maar 144.000 mensen in passen.
Het kan ook simpelweg de natuurlijke orde der zaken zijn.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 20:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
Reincarnatie-geloof is erfzonde-geloof.
Boeten voor iets waar je in dit leven geen zak aan hebt kunnen doen.
Voor mij net zo demonisch als erfzonde
Ik beweer niet alles zeker te weten. Sommige dingen wel, en sommige niet. Ook lees ik niet alles in de bijbel letterlijk. Het zou prettig zijn als je dit soort dingen gewoon niet zou zeggen, want het klopt niet en dan moet ik er weer tegenin gaan. Spreek inderdaad liever voor jezelf.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 16:39 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ik sprak voor mezelf, niet voor anderen. En zelf dat weet ik niet zeker. Ik heet geen Ali of Kerelx. Het is een vermoeden waar ik vandaan kom, niet waar anderen vandaan komen.
Oneerlijk is de gevolgen moeten ondergaan van de acties van anderen. Zo simpel is het.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 22:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het kan ook simpelweg de natuurlijke orde der zaken zijn.
Als je tijdens de zwangerschap rookt en drinkt, zal dat de gezondheid van je baby beïnvloeden.
Niet eerlijk, maar zo zit de natuurlijk nu eenmaal in elkaar.
Een wereld waarin we dingen kunnen doen en die dingen geen gevolgen hebben, is een fantasiewereld, een sprookje, want elke actie heeft een gevolg. Je leven zou ook betekenisloos zijn als wat je doet geen gevolgen voor wat dan ook heeft, geen enkele impact op de wereld om je heen. Ik vind het dus een beetje onzinnig om dan te klagen dat het niet eerlijk is dat er oorzaken en gevolgen zijn.
Ja, de wereld is oneerlijk.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 23:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oneerlijk is de gevolgen moeten ondergaan van de acties van anderen. Zo simpel is het.
Dat maakt mensen niet per definitie oneerlijk, laat staan dat ze een schuld dragen voor iets.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 23:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja, de wereld is oneerlijk.
Volgens mij is dat niets nieuws.
En nu?
We erven ook Adams schuld niet, maar Adams rebelse natuur.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 23:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat maakt mensen niet per definitie oneerlijk, laat staan dat ze een schuld dragen voor iets.
Precies hetzelfde.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 23:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
We erven ook Adams schuld niet, maar Adams rebelse natuur.
Jazeker wel; moet er iets aan die rebelse natuur gebeuren, ja of nee?quote:
Als je wilt leven wel ja. Rebellie tegen God = dood.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 23:07 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Jazeker wel; moet er iets aan die rebelse natuur gebeuren, ja of nee?
Dus is het een schuld. Een gebrek. Een defect.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 23:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als je wilt leven wel ja. Rebellie tegen God = dood.
Ik zie het als een ziekte. Je erft een ziekte. En God geneest je daarvan.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 23:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dus is het een schuld. Een gebrek. Een defect.
Nee, iederéén erft die ziekte, of je moeder nu wel of niet gerookt en gedronken heeft...quote:Op zaterdag 15 maart 2025 23:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik zie het als een ziekte. Je erft een ziekte. En God geneest je daarvan.
Iedereen erft die ziekte ja, immers stamt iedereen van Adam af.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 23:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, iederéén erft die ziekte, of je moeder nu wel of niet gerookt en gedronken heeft...
Hetgeen die vergelijking buitengewoon gebrekkig maakt.
Nouja, wat precies? Hierboven zie je de discussie verder.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 22:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waar baseer je dit precies op?
Goede post.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 22:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het kan ook simpelweg de natuurlijke orde der zaken zijn.
Als je tijdens de zwangerschap rookt en drinkt, zal dat de gezondheid van je baby beïnvloeden.
Niet eerlijk, maar zo zit de natuurlijk nu eenmaal in elkaar.
Een wereld waarin we dingen kunnen doen en die dingen geen gevolgen hebben, is een fantasiewereld, een sprookje, want elke actie heeft een gevolg. Je leven zou ook betekenisloos zijn als wat je doet geen gevolgen voor wat dan ook heeft, geen enkele impact op de wereld om je heen. Ik vind het dus een beetje onzinnig om dan te klagen dat het niet eerlijk is dat er oorzaken en gevolgen zijn.
quote:Op dinsdag 11 maart 2025 11:19 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Je kan jezelf afvragen waarom kinderen überhaupt hier geboren worden. Als ze zonder zonden geboren worden, dan zouden ze in de hemel geboren worden. Waarom treft hen (ons, want we waren eens ook baby's) hetzelfde lot als Adam en Eva, de gevolgen van hun daad, waarbij we verwijderd zijn van die paradijselijke staat en opgroeien en geneigd zijn tot zonden, goed en kwaad, alsof het inherent is aan ons aard (wat je vanaf geboorte meekrijgt)? Ik bedoel dit dus filosofisch, als een vraag en iets om over na te denken, en beweer niks.
Het spijt mij verschrikkelijk om te zeggen maar je gelooft werkelijk dat alles wat in de bijbel staat ook waar is. Iets met splinter en balk zoals in de bijbel staat (Lucas 6:41-42) beschreven. Daarom valt er ook niet op een normale manier met jou te praten over geloof en wetenschap. Het is allemaal zo ontzettend hopeloos.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 23:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik beweer niet alles zeker te weten. Sommige dingen wel, en sommige niet. Ook lees ik niet alles in de bijbel letterlijk. Het zou prettig zijn als je dit soort dingen gewoon niet zou zeggen, want het klopt niet en dan moet ik er weer tegenin gaan. Spreek inderdaad liever voor jezelf.
Ik vind het een waardeloze post, er wordt gesuggereerd dat je de teksten letterlijk moet nemen hetgeen in mijn ogen een rare opvatting is.quote:Op zondag 16 maart 2025 00:48 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Goede post.
Iets soortgelijks zei ik eerder:
[..]
Dus eerst zadelt God de mens op met deze 'ziekte' en daarna geneest die een klein deel ervan.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 23:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik zie het als een ziekte. Je erft een ziekte. En God geneest je daarvan.
Waar lees jij dat 'God de mens opzadelt met deze ziekte'?quote:Op zondag 16 maart 2025 07:19 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Dus eerst zadelt God de mens op met deze 'ziekte' en daarna geneest die een klein deel ervan.
Je schetst een bekrompen beeld van God.
Geloven dat iets waar is, is iets anders dan alles letterlijk lezen.quote:Op zondag 16 maart 2025 06:14 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Het spijt mij verschrikkelijk om te zeggen maar je gelooft werkelijk dat alles wat in de bijbel staat ook waar is. Iets met splinter en balk zoals in de bijbel staat (Lucas 6:41-42) beschreven. Daarom valt er ook niet op een normale manier met jou te praten over geloof en wetenschap. Het is allemaal zo ontzettend hopeloos.
Tja, want mensen worden uit apen geboren natuurlijk, dat observeren we elke dag. O nee, wacht, we moeten het nuanceren: mensen en apen worden uit dezelfde niet-menselijke en niet-apelijke voorouders geboren. Ook dat observeren we elke dag. Ga maar naar de dierentuin.quote:Op zondag 16 maart 2025 03:24 schreef bedachtzaam het volgende:
Ik vind het helemaal geen goede post.
Het is wat mij betreft grote kolder om het verhaal over de zondeval letterlijk te lezen en dat dan ook vervolgens te betrekken op de huidige bevolking die in zonde geboren zou zijn.
Adam en Eva de eerste mensen... echt te belachelijk als dat letterlijk genomen wordt.
In je posts.quote:Op zondag 16 maart 2025 07:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waar lees jij dat 'God de mens opzadelt met deze ziekte'?
Waar lees je dat ik dat heb gezegd of waar lees je dat in de bijbel?
"de vraag waarom Jezus zo zwaar het jodendom bestudeerde"quote:Op zondag 16 maart 2025 00:22 schreef Mijk het volgende:
[..]
Nouja, wat precies? Hierboven zie je de discussie verder.
Neequote:
Ik wilde het verschil laten zien tussen mijzelf en anderen op dit subforum. Anderen zijn erg overtuigd, ook jij. Helemaal niets mis mee, en ik bedoel het ook totaal niet negatief. Ik wilde laten zien dat ik wel gelovig ben, maar totaal geen wijsheid in pacht heb. De nadruk van mijn persoon is: ik weet het gewoon niet. Iedereen kan gelijk hebben. Jij, Haushofer, Etto, wie dan ook. Dus wie ben ik om te vertellen hoe zaken in elkaar zitten, ik weet het niet.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 23:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik beweer niet alles zeker te weten. Sommige dingen wel, en sommige niet. Ook lees ik niet alles in de bijbel letterlijk. Het zou prettig zijn als je dit soort dingen gewoon niet zou zeggen, want het klopt niet en dan moet ik er weer tegenin gaan. Spreek inderdaad liever voor jezelf.
Okee, prima.quote:Op zondag 16 maart 2025 08:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb het ook nergens gezegd. In de bijbel staat het zo ook niet.
Dus rare opmerking van je.
Geen probleem, excuses zijn niet nodig, en dankjewel.quote:Op zondag 16 maart 2025 08:19 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ik wilde het verschil laten zien tussen mijzelf en anderen op dit subforum. Anderen zijn erg overtuigd, ook jij. Helemaal niets mis mee, en ik bedoel het ook totaal niet negatief. Ik wilde laten zien dat ik wel gelovig ben, maar totaal geen wijsheid in pacht heb. De nadruk van mijn persoon is: ik weet het gewoon niet. Iedereen kan gelijk hebben. Jij, Haushofer, Etto, wie dan ook. Dus wie ben ik om te vertellen hoe zaken in elkaar zitten, ik weet het niet.
Maar mijn excuses als het niet goed overkwam. Het ligt totaal niet in mijn bedoeling mensen te kwetsen of te kleineren. Ik veroordeel niemand.
Opnieuw een aaneenschakeling van rare opmerkingen.quote:Op zondag 16 maart 2025 08:48 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Okee, prima.
Dus geen vage snode plannetjes van God om kleine onschuldige babietjes te straffen met een ziekte die ze geërfd hebben door een door God bedacht systeem dat bij ziekte een eeuwige dood tot gevolg heeft.
En dat alleen maar omdat elk klein dingetje door God zo ontzettend opgeblazen wordt dat zelfs dat als moeders een scheet laat en haar handen niet wast voor het bidden volgens het door God bedachte systeem zowel moeders, als baby, als de nakomelingen daar weer van tot in vele generaties opgezadeld worden met de gevolgen van deze door het kleinzielige zeurderige gedrag van God bedachte ziekte.
Waar gelukkig God daar dan ook weer een oplossing voor bedacht heeft. Want iedereen die door het door God bedachte systeem eeuwig opgezadeld is met deze door het kleinzielige gedrag van God bedachte ziekte der erfzonde mag (tenzij het niet te katholiek is en het liefste heel erg adventerig) tot geloof komen en om vergeving voor moeders scheet vragen.
Dit kon dan natuurlijk alleen maar weer mogelijk gemaakt worden door het zoveelste inventieve plannetje van God.
Hij moest z'n eigen zoon, die God dan weer zelf was, daarvoor dood laten martelen. Voorwaarde was wel dat God zichzelf daarbij wel de vraag stelde waarom Hij zichzelf verlaten had. Ook moest er als een zombie rondgelopen worden om daarna in een wolk op te stijgen.
Nee hoor, plots doet het zelf bedachte godje van Ali niet meer zo moeilijk.
Het is voor iedereen duidelijk dat jij de bijbel letterlijk neemt. Je maakt het nog erger door jouw interpretatie als enige echte te verklaren. Het is werkelijk verschrikkelijk hoe jij enerzijds met feiten, waarheid en wetenschap omgaat en anderzijds hoe jij je geloof beleeft. Het is totaal waardeloos.quote:Op zondag 16 maart 2025 07:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Geloven dat iets waar is, is iets anders dan alles letterlijk lezen.
Verder vind ik jouw posts qua inhoud ook bedroevend. De helft is AI-gegenereerde drivel.
Dus negeer me maar gewoon.
Dus ik had toch gelijk.quote:Op zondag 16 maart 2025 09:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Opnieuw een aaneenschakeling van rare opmerkingen.
Zoals ik hierboven al zei, is een wereld waarin daden geen gevolgen hebben onmogelijk, of als hij wel mogelijk zou zijn, dan zou je bestaan nutteloos zijn. Want dan heb je geen enkele agency in de wereld, geen enkele daad of gedachte doet er dan toe. Dat is alsof je een mens op de wereld zet en hem vervolgens in een dwangbuis stopt, in een kamer waarin hij zijn wereld niet kan veranderen. Het leven zou compleet nutteloos zijn.
Dus ja, daden hebben gevolgen En die gevolgen zijn niet alleen voor onszelf, maar ook voor onze medemens en ons nageslacht.
Dit zou geen enkel probleem zijn als ieder mens zou handelen met de liefde van God. Dan zouden we elkaar gelukkig maken.
Maar zodra we God uit de vergelijking halen, doen we dingen die onszelf en anderen beschadigen. Daar ondergaan wij nu de gevolgen van.
Dit leed kan ons tot inzicht brengen dat de huidige staat van de wereld onwenselijk is. Dat een wereld waarin God en Zijn liefde niet overal centraal staat, vooral tot pijn en leed lijdt, en dat dat een onhoudbare situatie is. Op de lange termijn zouden we onszelf waarschijnlijk vernietigen.
Daarom is het goed dat we de gevolgen van onze eigen daden en die van onze voorouders ervaren, anders zouden we er ook niet van kunnen leren. En als je niet van je fouten kunt leren, kun je ook niet voorkomen dat je dezelfde fouten in de toekomst opnieuw maakt.
Daarom is het leed dat wij ervaren als gevolg van de keuze van onze voorouders om God buiten te sluiten een middel om te garanderen dat dezelfde ongelukkige keuze in de toekomst niet meer gemaakt zal worden. Deze tijdelijke wereld van pijn en leed is dus een kortstondige kuur om nog veel meer leed in de toekomst, voor eeuwig, te voorkomen.
We kunnen dus janken en zeuren dat God zo slecht is omdat er baby's sterven, maar laten we eens naar het werkelijke probleem kijken: het feit dat de gever van het leven niet als zodanig gerespecteerd, bedankt en gehoorzaamd wordt, en dat wij als een stel arrogante rebellen onszelf op de borst kloppen dat wij het zelf allemaal veel beter weten en dat we veel beter verdienen. We zien tot wat voor wereld dat in de praktijk leidt: een puinhoop.
Je vindt mijn beeld van God misschien minderwaardig, maar ik vind dat soort arrogantie stuitend en getuigen van een compleet gebrek aan reflectie.
Ook de manier waarop je Gods daad van verzoening beschrijft, vind ik ronduit satanisch.
Dan leest men niet goed.quote:Op zondag 16 maart 2025 09:26 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Het is voor iedereen duidelijk dat jij de bijbel letterlijk neemt.
Welke 'interpretatie. Er zijn heel veel interpretaties van allerlei teksten. Daar discussiëern we hier over. Ik heb nooit verklaard dat mijn interpretatie de enige echte is.quote:Je maakt het nog erger door jouw interpretatie als enige echte te verklaren.
Dat is een constatering zonder enige argumentatie, en dus een waardeloze opmerking.quote:Het is werkelijk verschrikkelijk hoe jij enerzijds met feiten, waarheid en wetenschap omgaat en anderzijds hoe jij je geloof beleeft. Het is totaal waardeloos.
Het is een feit dat je de helft van de tijd AI gebruikt voor je antwoorden. Wat is daar de toegevoegde waarde van?quote:Waarom zou ik je moeten negeren? Dat is nergens voor nodig.
De rest van jouw antwoord is weer eens op de man spelen omdat jij geen argumenten meer hebt. Weer ben je niet overtuigend, weer delf je het onderspit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |