Nou stelde het onderwijs sowieso niet zoveel voorquote:Op donderdag 6 maart 2025 04:43 schreef nostra het volgende:
Donderdag een EO om het Department of Education volledig af te schaffen.
https://www.wsj.com/polit(...)t-5315c3a4?st=cBSPZb
I get it, je vind hem een verschrikkelijke vent.quote:Op donderdag 6 maart 2025 08:57 schreef Fretwork het volgende:
Oh @:Chivaz is terug, benieuwd of hij nu wel reageert
Zullen wel weer whataboutisms zijn
[..]
Als jij dit zich gewoon aan de wet houden vindt denk ik dat we snel uitgepraat zijn.
[..]
Dit is absoluut zagen aan de rechterlijke macht, o.a. via intimidatie.
Los daarvan blijf je elke actie behandelen als een geïsoleerde casus.
- oke, hij zegt dat rechters hun bek moeten houden, maar hij erkent wel dat ze er zijn.
- oke, hij volgt het rechterlijke bevel niet op, maar misschien speelde er wat
- oke, hij heeft misschien wel een pardon uitgedeeld aan alle veroordeelde bestormers van het Capitool die op zoek waren naar zijn tegenstanders
- oke, hij heeft misschien wel 15 topjuristen van het DOJ gereassigned naar plekken waar ze minder macht hebben
- oke, hij heeft misschien de juridische top van het Pentagon eruit gegooid
- oke, hij heeft misschien de aanklagers eruit laten gooien die aan de rechtzaken tegen hem gewerkt hebben
- oke, hij heeft misschien de Foreign Influence task force, die toezicht houdt op buitenlandse inmenging in de democratie ontbonden
- oke, hij heeft misschien de regel dat de president niet direct met de DOJ over specifieke zaken overlegt ontbonden
- oke, hij heeft misschien een decreet getekend dat hem en de AG (onder Trump's supervisie) als enige de wet mogen interpreteren voor overheidsbeleid.
..
So what?
Je kan je elke keer beroepen op whataboutisms, maar volgens mij zijn er twee mogelijkheden. Of je bent daadwerkelijk niet in staat dit te zien als een patroon (lijkt me sterk) of je bent bewust aan het doen alsof dat patroon er niet is. Om dan vervolgens elke keer te kunnen zeggen dat Trump zich aan de wet gaat houden. Lol, welke wet?
Dat is niet in de buurt van het punt dat gemaakt wordt. Probeer het nog eens of vraag een vriend om hulpquote:Op donderdag 6 maart 2025 09:06 schreef Chivaz het volgende:
[..]
I get it, je vind hem een verschrikkelijke vent.
Maar vind je het niet genoeg na 8 jaar het nog steeds over zijn karakter te hebben?
Ik vind dat zo’n non discussie.
Goh en in wiens voordeel is dit toch... mensen die hier geen Russische inmenging in zien hebben poep in hun ogen.quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:05 schreef Perrin het volgende:
Ondertussen probeert de VS Zelensky ook nog eens politiek pootje te lichten. Ze doen er echt alles aan om Oekraïne te verzwakken.
Dat is precies waar je het over hebt, al die punten die je aandraagt zijn door de regel niet illegaal.quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:07 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Dat is niet in de buurt van het punt dat gemaakt wordt. Probeer het nog eens of vraag een vriend om hulp
Logisch. Je moet het volk wel een beetje dom houden hè?quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:15 schreef Tomatenboer het volgende:
Trump gaat schijnbaar het gehele Ministerie van Onderwijs opheffen....
Zie: https://www.bndestem.nl/b(...)s-opheffen~a8070050/
Het zal voor Poetin ook niet zozeer gaan om welke betekenis iets feitelijk heeft, maar de betekenis die hij er aan toe kan kennen in zijn weergave van de realiteit, die dient om politieke doelen te realiseren. En aangezien hij zijn land rücksichtslos heeft omgebouwd tot een totalitaire staat drijvend op een oorlogseconomie, zie ik hem tot aan zijn aftreden of overlijden niet meer terugkomen op die vijandsprojectie. Trump vervult die rol niet meer.quote:Op donderdag 6 maart 2025 08:44 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik denk dat je je daarin vergist. Europa speelt voor Poetin geen rol van betekenis. "Het westen" of "NAVO" zijn gewoon termen waarmee feitelijk de VS wordt bedoeld.
Het spijt me jongen, maar je hebt echt totaal geen idee waar je het over hebt.quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:16 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Dat is precies waar je het over hebt, al die punten die je aandraagt zijn door de regel niet illegaal.
Het komt kortom neer op zijn karakter en zijn manier van regeren.
Ik kan daar verder niet zoveel mee, als je dit soort zaken verschrikkelijk vind dan moet je pleitten voor het inperken van de macht van de president.
Eagles Chivaz van deze wereld be likequote:Op donderdag 6 maart 2025 08:57 schreef Fretwork het volgende:
Oh @:Chivaz is terug, benieuwd of hij nu wel reageert
Zullen wel weer whataboutisms zijn
[..]
Als jij dit zich gewoon aan de wet houden vindt denk ik dat we snel uitgepraat zijn.
[..]
Dit is absoluut zagen aan de rechterlijke macht, o.a. via intimidatie.
Los daarvan blijf je elke actie behandelen als een geïsoleerde casus.
- oke, hij zegt dat rechters hun bek moeten houden, maar hij erkent wel dat ze er zijn.
- oke, hij volgt het rechterlijke bevel niet op, maar misschien speelde er wat
- oke, hij heeft misschien wel een pardon uitgedeeld aan alle veroordeelde bestormers van het Capitool die op zoek waren naar zijn tegenstanders
- oke, hij heeft misschien wel 15 topjuristen van het DOJ gereassigned naar plekken waar ze minder macht hebben
- oke, hij heeft misschien de juridische top van het Pentagon eruit gegooid
- oke, hij heeft misschien de aanklagers eruit laten gooien die aan de rechtzaken tegen hem gewerkt hebben
- oke, hij heeft misschien de Foreign Influence task force, die toezicht houdt op buitenlandse inmenging in de democratie ontbonden
- oke, hij heeft misschien de regel dat de president niet direct met de DOJ over specifieke zaken overlegt ontbonden
- oke, hij heeft misschien een decreet getekend dat hem en de AG (onder Trump's supervisie) als enige de wet mogen interpreteren voor overheidsbeleid.
..
So what?
Je kan je elke keer beroepen op whataboutisms, maar volgens mij zijn er twee mogelijkheden. Of je bent daadwerkelijk niet in staat dit te zien als een patroon (lijkt me sterk) of je bent bewust aan het doen alsof dat patroon er niet is. Om dan vervolgens elke keer te kunnen zeggen dat Trump zich aan de wet gaat houden. Lol, welke wet?
Stond gewoon in Project2025, geen verrassing.quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:15 schreef Tomatenboer het volgende:
Hierdoor daalt zijn populariteit alleen maar harder dus dat is uitstekend nieuws.quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:15 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik denk dat je je daarin vergist. We zien al decennia dat de VS denkt lekker joviaal met Poetin aan het doen te zijn, terwijl in Rusland het frame echt heel anders is.quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:18 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Het zal voor Poetin ook niet zozeer gaan om welke betekenis iets feitelijk heeft, maar de betekenis die hij er aan toe kan kennen in zijn weergave van de realiteit, die dient om politieke doelen te realiseren. En aangezien hij zijn land rücksichtslos heeft omgebouwd tot een totalitaire staat drijvend op een oorlogseconomie, zie ik hem tot aan zijn aftreden of overlijden niet meer terugkomen op die vijandsprojectie. Trump vervult die rol niet meer.
We moeten ook niet overdrijven. Rusland dacht wel even Oekraine op te rollen in een paar dagen. Als Europa verenigd aan de eigen defensie werkt heeft Rusland geen schijn van kans. Het is ook een economie van 2 Triljard tegen een van 17 Triljard. De Russische economie staat er ook nu al beroerd voor, hun huidige uitgaven aan het leger kunnen ze waarschijnlijk geen 5 jaar volhouden. Zeker niet met de aankomende crisis.quote:Op donderdag 6 maart 2025 08:36 schreef Perrin het volgende:
[..]
Na een paar jaar volle kracht hun leger opbouwen zijn ze helaas weer klaar voor de volgende veroveringsoorlog. De economie is daar ingericht op oorlog en meer oorlog.
[ x ]
Misschien moet je je punt beter formuleren want ik lees hier echt niets anders in dan klachten over zijn karakter.quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:22 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Het spijt me jongen, maar je hebt echt totaal geen idee waar je het over hebt.
Als de post over iemands karakter ging was het trouwens de jouwe. Blijf ik helaas zitten met de vraag of je echt niet begrijpend kan lezen of dat je een ander motief hebt.
Veel succes met flooding the zone with shit hier
Ja en nee. Ten eerste vraag ik me af of dat echt zo is, en ten tweede maakt dat, als we even binnen de geldende democratische principes blijven, voor de komende twee jaar niets uit. En het is maar zeer de vraag of en hoe je alle gesloopte onderdelen weer op kan bouwen nadat de bevolking bij een volgende verkiezing tot inkeer is gekomen.quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:27 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Hierdoor daalt zijn populariteit alleen maar harder dus dat is uitstekend nieuws.
Ik denk dat we doorhebben waar het misgaatquote:Op donderdag 6 maart 2025 09:31 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Misschien moet je je punt beter formuleren want ik lees hier echt niets anders in dan klachten over zijn karakter.
Heb jij het filmpje gekeken eigenlijk? Hij zegt:quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:01 schreef Chivaz het volgende:
[ x ]
Die arme astronauten zitten daar dus al maanden in het ISS vanwege politieke redenen.
Zit je daar dan 9 maanden opgesloten terwijl het de bedoeling was dat ze daar maar 8 dagen zouden zitten. Zoals echte professionals janken ze er niet over maar Biden zou zich diep moeten schamen voor dit.
Volgens mij wil hij niemand voor het hoofd stoten door iets politieks te zeggen. Hij zegt dat hij het niet weet of kan weten.quote:"I can only say that Mr. Musk, what he says, is absolutely factual. We have no information on that, though, whatsoever; what was offered, what was not offered; who it was offered to, how that process went. That's information that we simply don't have. So I believe him. I don't know all those details, and I don't think any of us really can give you the answer that maybe that you would be hoping for."
"I don't know, I can't know, so I believe him"
Nee hoor op Fox zal dat als een grotere kans om van krantenloper tot miljardair te worden gepresenteerd worden en het goed geïndoctrineerde voet volk zal deze doorzichtige propaganda als een pavlov reactie herhalen. Zoals we hier ook een paar magapaaien dit zien doen..quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:27 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Hierdoor daalt zijn populariteit alleen maar harder dus dat is uitstekend nieuws.
https://www.bndestem.nl/b(...)nl%2Ftopic%2F2732016quote:De Amerikaanse president Donald Trump heeft alsnog toestemming gekregen het hoofd van de organisatie die klokkenluiders beschermt tijdelijk te ontslaan. Een federaal hof van beroep besloot dat woensdag, schrijft The Washington Post.
Het hof schortte woensdag op verzoek van de regering-Trump de uitspraak van een lagere rechtbank op, die de president eerder verbood Hampton Dellinger te ontslaan. Het Witte Huis ontsloeg Dellinger in februari, maar hij klaagde hierna de regering aan om zijn afzetting te stoppen. Het Amerikaanse Hooggerechtshof verbood president Trump vervolgens Dellinger te ontslaan en een rechter bepaalde dat Dellinger zijn baan tot minstens 26 februari moest behouden.
Het hof van beroep oordeelde dat de regering had voldaan aan de 'strenge vereisten' om uitstel te krijgen, terwijl het hof het beroep van de regering in de zaak behandelt.
Het valt te hopen; de Russische lezing du jour zal de komende weken vanzelf voorbij gaan trekken op de staats-TV.quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:28 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik denk dat je je daarin vergist. We zien al decennia dat de VS denkt lekker joviaal met Poetin aan het doen te zijn, terwijl in Rusland het frame echt heel anders is.
Ja, de coup gaat gewoon verder.quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:39 schreef Momo het volgende:
[..]
https://www.bndestem.nl/b(...)nl%2Ftopic%2F2732016
Ze blijven maar mensen ontslaan
Natuurlijk wel. Het Amerikaanse model zorgt voor beleid, financiering en richtlijnen voor de scholen. Als je dat weghaalt heb je een direct zichtbaar probleem. Precies hetzelfde verhaal als nu met de tarieven-clusterfuck. De grootheidswaanzin van die Amerikanen is hun eigen grootste vijand.quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja en nee. Ten eerste vraag ik me af of dat echt zo is, en ten tweede maakt dat, als we even binnen de geldende democratische principes blijven, voor de komende twee jaar niets uit.
Totdat ze erachter komen dat net zoals nu met de tarieven het plan en de werkelijkheid 2 totaal verschillende dingen zijn. Als die Canadezen volhouden gaan veel Trumpstemmers de boodschappen niet meer kunnen betalen.quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nee hoor op Fox zal dat als een grotere kans om van krantenloper tot miljardair te worden gepresenteerd worden en het goed geïndoctrineerde voet volk zal deze doorzichtige propaganda als een pavlov reactie herhalen. Zoals we hier ook een paar magapaaien dit zien doen..
quote:Op donderdag 6 maart 2025 08:44 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik denk dat je je daarin vergist. Europa speelt voor Poetin geen rol van betekenis. "Het westen" of "NAVO" zijn gewoon termen waarmee feitelijk de VS wordt bedoeld.
En het nadeel is dat Oekraine nog steeds een behoorlijk corrupt land is. Als de Amerikanen genoeg pegels bieden aan de mensen onder Zelenskyy dan kan er zomaar een coup plaatsvindenquote:Op donderdag 6 maart 2025 09:14 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Goh en in wiens voordeel is dit toch... mensen die hier geen Russische inmenging in zien hebben poep in hun ogen.
Dat vraag ik me af, want de "gewone" GOP heeft zich tegen de oprichting - en het bestaan daarvan altijd al tegen verzet begreep ik uit datzelfde artikel.quote:Op donderdag 6 maart 2025 08:47 schreef Janneke141 het volgende:
Het biedt in elk geval nog enige hoop dat er een 60%-meerderheid nodig is in het Huis, die er natuurlijk niet gaat komen.
Dat bedoel ik niet: ik bedoel dat de wegvallende steun voor Trump tussen nu en de volgende verkiezingen in principe geen effect heeft.quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:45 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Het Amerikaanse model zorgt voor beleid, financiering en richtlijnen voor de scholen. Als je dat weghaalt heb je een direct zichtbaar probleem. Precies hetzelfde verhaal als nu met de tarieven-clusterfuck. De grootheidswaanzin van die Amerikanen is hun eigen grootste vijand.
Maar de GOP komt niet aan 60%, en ik verwacht niet dat er ook maar één democraat te vinden is die voor deze opheffing gaat stemmen.quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:53 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat vraag ik me af, want de "gewone" GOP heeft zich tegen de oprichting - en het bestaan daarvan altijd al tegen verzet begreep ik uit datzelfde artikel.
Hou de mensen dom en ze doorzien je doortrapte plannen niet.quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:15 schreef Tomatenboer het volgende:
Ja, je hebt gelijk, ik zat verkeerd te denken. Dat scheelt dan in ieder geval.quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:56 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar de GOP komt niet aan 60%, en ik verwacht niet dat er ook maar één democraat te vinden is die voor deze opheffing gaat stemmen.
Even wachten tot de usual suspects komen zeggen: onderwijs kan prima door de staten zelf geregeld worden, dit hoeft niet overkoepelend geregeld te worden. Niets te zien hier.quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:57 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Hou de mensen dom en ze doorzien je doortrapte plannen niet.
Dat was in het verleden daar trouwens wel zo. Voordat dat ministerie werd opgerichtquote:Op donderdag 6 maart 2025 09:59 schreef BBach het volgende:
[..]
Even wachten tot de usual suspects komen zeggen: onderwijs kan prima door de staten zelf geregeld worden, dit hoeft niet overkoepelend geregeld te worden. Niets te zien hier.
En die gevolgen zijn direct zichtbaar en merkbaar. Het wordt direct op het conto van de beslissingnemer geplaatst. Bijvoorbeeld inflatie kan hij op het conto van Biden en zelfs Obama planten, maar dat gaat met dit niet lukken. Hiermee schiet ie, net zoals bij z’n tarievenoorlog, zichzelf direct in de voet. En dat lijkt hij niet te snappen.quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat bedoel ik niet: ik bedoel dat de wegvallende steun voor Trump tussen nu en de volgende verkiezingen in principe geen effect heeft.
De dramatische gevolgen van het opheffen va DoE spreken voor zich.
Je ziet hoe dat al gaat in Florida met de boekverbanningen. Echt een fantastisch plan.quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:59 schreef BBach het volgende:
[..]
Even wachten tot de usual suspects komen zeggen: onderwijs kan prima door de staten zelf geregeld worden, dit hoeft niet overkoepelend geregeld te worden. Niets te zien hier.
Onderwijs is woke ja!quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:57 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Hou de mensen dom en ze doorzien je doortrapte plannen niet.
Je vergist je in wat er staat. Rusland is niet onder de indruk van Europa. Juist omdat het vrij makkelijk te destabiliseren is en omdat het een verdeeld continent is dat liever steggelt en discussieert dan dat ze daadkrachtig actie onderneemt.quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:51 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]![]()
Tuurlijk daarom hebben al die partijtjes als FvD, PVV, Front National, de zooi van Orban vast nog een rits extreem-rechtse partijen allemaal ondersteuning vanuit Rusland. Omdat Rusland Europa geen rol van betekenis toedicht
De VS van Trump die precies doet wat Moskou wil is hun tegenstander natuurlijk niet.
Dan wordt het als schuld van Canada gepresenteerd en het voetvolk nog meer opgezweept om het annexeren van Canada tot zoveelste staat met deze zichtbare onlogica te legitimeren. De kracht van propaganda wordt volgens mij erg onderschat.quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:46 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Totdat ze erachter komen dat net zoals nu met de tarieven het plan en de werkelijkheid 2 totaal verschillende dingen zijn. Als die Canadezen volhouden gaan veel Trumpstemmers de boodschappen niet meer kunnen betalen.
Ze hebben het fascistisch handboek perfect tot uitvoer gebracht.quote:Op donderdag 6 maart 2025 10:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan wordt het als schuld van Canada gepresenteerd en het voetvolk nog meer opgezweept om het annexeren van Canada tot zoveelste staat met deze zichtbare onlogica te legitimeren. De kracht van propaganda wordt volgens mij erg onderschat.
Maar dat is nog altijd heel ver verwijderd van de werkelijkheid. Amerika is makkelijk te destabiliseren, ze zetten zich nu letterlijk in voor Russische belangen. Ze nemen allemaal maatregelen om hun land op korte termijn véél zwakker ta maken.quote:Op donderdag 6 maart 2025 10:03 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je vergist je in wat er staat. Rusland is niet onder de indruk van Europa. Juist omdat het vrij makkelijk te destabiliseren is en omdat het een verdeeld continent is dat liever steggelt en discussieert dan dat ze daadkrachtig actie kunnen ondernemen.
Maar dat mes snijdt aan twee kanten. Je ziet een heel duidelijk verschil in de manier waarop binnenlandse politici in Amerika, maar ook wereldleiders buiten Amerika omgaan met deze tactiek die hij in zijn eerste termijn ook gebruikte.quote:Op donderdag 6 maart 2025 10:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan wordt het als schuld van Canada gepresenteerd en het voetvolk nog meer opgezweept om het annexeren van Canada tot zoveelste staat met deze zichtbare onlogica te legitimeren. De kracht van propaganda wordt volgens mij erg onderschat.
Een belangrijke om er bij te hebben, aangezien ze na Amerika het grootste leger van de NATO hebben.quote:Op donderdag 6 maart 2025 10:10 schreef Perrin het volgende:
Ook de Turken vragen zich af waar de VS mee bezig is.
[ x ]
Wat Trump eventueel in Gaza wil doen zal ook wel niet goed zijn gevallen daar.quote:Op donderdag 6 maart 2025 10:14 schreef aquawoman het volgende:
[..]
Een belangrijke om er bij te hebben, aangezien ze na Amerika het grootste leger van de NATO hebben.
Men probeert daar inderdaad ook te destabiliseren. Voordeel van de VS is dat het daar zwaar leunt op een paar personen en dan primair Trump. Die destabilisatie is dan ook heel makkelijk terug te draaien. En Europa kan wel 'vol achter Oekraïne blijven staan', maar we hebben pakweg 5% van ons GDP aan defensie-investeringen nodig om dezelfde slagkracht te kunnen leveren zonder de VS en dan hebben we het nog niet eens over het opbouwen van allerlei capaciteiten die Europa niet of nauwelijks bezit en de doorlooptijd die dat vergt.quote:Op donderdag 6 maart 2025 10:12 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Maar dat is nog altijd heel ver verwijderd van de werkelijkheid. Amerika is makkelijk te destabiliseren, ze zetten zich nu letterlijk in voor Russische belangen. Ze nemen allemaal maatregelen om hun land op korte termijn véél zwakker ta maken.
De EU daarentegen hoewel voorlopig nog een papieren tijger is ook met de destabiliserende pro-Kremlin partijtjes nog altijd duidelijk bezig ze tegen te werken.
De verdeeldheid van Europa is by design, de Europese grondwet en verregaande integratie van zaken zoals kapitaalmarkt en defensie zijn allemaal niet zo ver gevorderd. Met een landen als Orban's Hongarije of Slowakije heeft hij ook wat mollen binnen de EU maar lang niet genoeg om het tij te keren, Europa blijft vol achter Oekraine staan waar Amerika ze als een baksteen laat vallen. Dit conflict en Amerika die opeens zegt we zijn geen bondgenoten meer zal juist zorgen voor verder gaande Europese eenwording. Zoals VVD fel tegenstander van Eurobonds ze opeens weer wil bespreken.
De EU heeft er inderdaad alle belang bij om nauwe militaire en politieke banden met Turkije te onderhouden.quote:Op donderdag 6 maart 2025 10:14 schreef aquawoman het volgende:
[..]
Een belangrijke om er bij te hebben, aangezien ze na Amerika het grootste leger van de NATO hebben.
Zeker, al moet je ook weer niet zo naïef zijn om te denken dat Turkije (in ieder geval onder Erdogan) echt kleur gaat bekennen. Die kijken primair naar hun eigen belang en zijn veel minder geïnteresseerd in het 'kiezen van een kant' in dit soort conflicten.quote:Op donderdag 6 maart 2025 10:20 schreef Perrin het volgende:
[..]
De EU heeft er inderdaad alle belang bij om nauwe militaire en politieke banden met Turkije te onderhouden.
En niet alleen vanwege hun militaire kracht.
Geografisch vormt Turkije een brug tussen Europa en het Midden-Oosten, cruciaal voor migratiecontrole en energiecorridors. Strategisch beheert het de toegang tot de Zwarte Zee.
Bovendien bevorderen goede relaties de integratie van de omvangrijke Turkse diaspora in Europa, wat onze sociale cohesie ten goede komt.
Dus de 300 miljard per jaar die Europa nu aan Defensie uitgeeft daar koop je helemaal niks voor? Europa heeft al bijna 2 keer zoveel beroepssoldaten als Rusland. 5% gaat lang niet nodig zijn om een leger te hebben veel sterker dan Rusland. 5% dat is bijna 1 triljard per jaard, letterlijk de helft van de gehele Russische economie.quote:Op donderdag 6 maart 2025 10:18 schreef Monolith het volgende:
[..]
Men probeert daar inderdaad ook te destabiliseren. Voordeel van de VS is dat het daar zwaar leunt op een paar personen en dan primair Trump. Die destabilisatie is dan ook heel makkelijk terug te draaien. En Europa kan wel 'vol achter Oekraïne blijven staan', maar we hebben pakweg 5% van ons GDP aan defensie-investeringen nodig om dezelfde slagkracht te kunnen leveren zonder de VS en dan hebben we het nog niet eens over het opbouwen van allerlei capaciteiten die Europa niet of nauwelijks bezit en de doorlooptijd die dat vergt.
Inderdaad, Turkije speelt een pragmatische rol als bruggenbouwer en dat is voor alle betrokken partijen een goede deal.quote:Op donderdag 6 maart 2025 10:25 schreef Monolith het volgende:
[..]
Zeker, al moet je ook weer niet zo naïef zijn om te denken dat Turkije (in ieder geval onder Erdogan) echt kleur gaat bekennen. Die kijken primair naar hun eigen belang en zijn veel minder geïnteresseerd in het 'kiezen van een kant' in dit soort conflicten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |