Ik vind het een goed idee.quote:Het gaat daarbij onder meer om luchtafweer, antiraketwapens, artillerie, raketten en munitie, drones en anti-dronesystemen. Het idee van Von der Leyen is dat landen samenwerken bij het aanschaffen van materieel. Dat spaart kosten, biedt meer overzicht over wat er beschikbaar is en vergroot de defensiebasis, stelt ze.
https://www.bnr.nl/podcas(...)andert-oorlog-totaalquote:Op zaterdag 8 maart 2025 11:45 schreef BEFEM het volgende:
Net bij BNR over herbewapening met 1 of andere expert. Kon het niet afluisteren. Zal link hier plaatsen zodra die er is.
Alsof de gemiddelde Nederlander daar wel iets mee heeft.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 12:25 schreef Gia het volgende:
Dienstplicht herinvoeren. Verwacht een exodus van bepaalde bevolkingsgroepen die niets met Nederland of Europa hebben en liever niet in dienst gaan. Lost meteen het woningprobleem op.
China is hier al op aan het voorsorterenquote:Op dinsdag 4 maart 2025 17:58 schreef Nebelwerfer het volgende:
Aan de poll te zien is investeren in onbemand spul alvast geen overbodige luxe.
Opzich wel goed om te benoemen, waarom zouden allochtonen bereid zijn om te sneuvelen voor mensen zoals Giaquote:Op zondag 9 maart 2025 14:06 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Alsof de gemiddelde Nederlander daar wel iets mee heeft.
Mijn kinderen hebben vaak genoeg gezegd dat ze het niet erg hadden gevonden als ze in dienst hadden gemoeten. Het herinvoeren op dit moment is natuurlijk wel spannend en daar zal inderdaad niet iedereen op zitten te wachten. Het had niet opgeschort moeten zijn, dan was het normaal geweest dat je in dienst moet.quote:Op zondag 9 maart 2025 14:06 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Alsof de gemiddelde Nederlander daar wel iets mee heeft.
Achteraf is mooi wonen.quote:Op zondag 9 maart 2025 18:44 schreef Gia het volgende:
[..]
Mijn kinderen hebben vaak genoeg gezegd dat ze het niet erg hadden gevonden als ze in dienst hadden gemoeten. Het herinvoeren op dit moment is natuurlijk wel spannend en daar zal inderdaad niet iedereen op zitten te wachten. Het had niet opgeschort moeten zijn, dan was het normaal geweest dat je in dienst moet.
Verder is het natuurlijk ook van de zotte dat we verwachten dat Amerikaanse jongelui hun leven zouden moeten wagen om onze veiligheid te garanderen. Dit moet de eigen bevolking maar doen.
Het valt alleen wel onder desertie, als je verhuist om de dienstplicht te ontduiken. Nooit meer toelaten tot Nederland.quote:Op zondag 9 maart 2025 14:35 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
Opzich wel goed om te benoemen, waarom zouden allochtonen bereid zijn om te sneuvelen voor mensen zoals Gia
De staat van voorheen militaire plekken is ook abominabelquote:Op dinsdag 18 maart 2025 13:39 schreef BEFEM het volgende:
De Nederlandse situatie qua personeel. Mening van iemand van defensie hier?
https://www.ftm.nl/artike(...)icieren-dan-soldaten
Idd een prima verhaal maar ik wil hier wel een paar kantekeningen bij plaatsen. Hij bekijkt het echt op tactisch hooguit operationeel niveau en vwb drones heeft niemand daar tot nu toe echt een solide tegenmaatregel op verzonnen. Hij vergeet echter de deepstrike capactiteit van de NATO. Mocht het tot een treffen komen tussen Rusland en de NATO gaan wij natuurlijk niet alleen een beetje knokken in de buurt van de FLOT, dan gaan er echt wel een shitload aan strategische doelen diep in Rusland uitgenomen worden, de hele lijst met targets is gewoon al lang en breed voorbereid, dat was ten tijde van de koude oorlog niet anders. Daarnaast heeft hij het over een statische frontlijn maar dat hadden we in de tijd van de koude oorlog ook niet, daar gaven we ook eigen gebied prijs dmv het vertragend gevecht en dat zal dus nu ook niet anders zijn.quote:Op dinsdag 22 april 2025 17:32 schreef BEFEM het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Goed verhaal, denk ik. Iemand die hier misschien op wil (kan) reageren? @:achja misschien? Ken geen andere militair op het forum
Wat is dit voor flauwekul joh?quote:Op dinsdag 15 april 2025 21:05 schreef Idisrom het volgende:
[..]
De staat van voorheen militaire plekken is ook abominabel
Bekijk deze YouTube-video
Wat is FLOT?quote:Op dinsdag 22 april 2025 22:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
Idd een prima verhaal maar ik wil hier wel een paar kantekeningen bij plaatsen. Hij bekijkt het echt op tactisch hooguit operationeel niveau en vwb drones heeft niemand daar tot nu toe echt een solide tegenmaatregel op verzonnen. Hij vergeet echter de deepstrike capactiteit van de NATO. Mocht het tot een treffen komen tussen Rusland en de NATO gaan wij natuurlijk niet alleen een beetje knokken in de buurt van de FLOT, dan gaan er echt wel een shitload aan strategische doelen diep in Rusland uitgenomen worden, de hele lijst met targets is gewoon al lang en breed voorbereid, dat was ten tijde van de koude oorlog niet anders. Daarnaast heeft hij het over een statische frontlijn maar dat hadden we in de tijd van de koude oorlog ook niet, daar gaven we ook eigen gebied prijs dmv het vertragend gevecht en dat zal dus nu ook niet anders zijn.
Lijkt me prima.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 21:33 schreef Perrin het volgende:
Kweetniet of dit helemaal ontopic is, maar:
[ x ]
Nog steeds dezelfde automaten shizzle...quote:Op woensdag 25 juni 2025 20:08 schreef Nebelwerfer het volgende:
@:achja, jij ondertussen al propere koffie op de zaak, of merk je nog niets van al die harde knaken?
Verdikke man. Had toch wel kwaliteit met daarbij een pak koeken verwacht.quote:Op woensdag 25 juni 2025 21:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nog steeds dezelfde automaten shizzle...
Vooralsnog merken we er nog niet heel veel van.
Gast... Wat een onzin kraam jij uit. Natuurlijk worden lasers in de toekomst wel een ding. Maar voor de rest praat je poep.quote:Op zondag 25 januari 2026 20:03 schreef TokkieFamilie het volgende:
Het blijkt telkens weer hoe naïef de Europeaan is, al zeker op het gebied van defensie. Naïef omdat we het wapen van de toekomst totaal over het hoofd zien. Een wapen dat recent al door Israël is gebruikt en dat zonder enige twijfel al in veel verder gevorderd stadium is ontwikkeld in landen als China en de de VS. Ik heb het uiteraard over lasersystemen. Je weet wel, van die lezerstralen die per schot niet een paar ton, zoals het afvuren van een raket, kosten maar een paar euro. Geloof me nu maar als ik zeg dat de ontwikkeling op dit gebied in de VS en China ongekend ver is, zelfs dusdanig dat ze mogelijk met een druk op de knop elke raket neer kunnen halen.
De VS lacht zich intussen kapot: wij kopen hun inmiddels totaal verouderde peperdure wapensystemen en F35's die alleen raketten kunnen uitschijten. We kunnen helemaal NIETS meer met deze wapens. Het is schroot. De ontwikkeling van de laser is heel goed in de doofpot gehouden. Ik sluit niet uit dat het zelfs al in tal van Amerikaanse en Chinese satelieten ingebouwd is. Ze zijn dan in staat vanuit de ruimte alles weg te vagen wat ze maar willen.
Dus daarom Europa: investeer a.u.b. in lasertechnologie. Smijt daar elke euro in. Eenmaal zo'n systeem operationeel is, kost oorlogsvoering je vrijwel geen cent meer. Die F35's met raketten die een halfuur nodig hebben om hun doel te bereiken, kunnen me in elk geval gestolen worden.
Ach gut, alweer een naïeveling die reageert en die zelf alles beter meent te weten. Kun je je Desert Storm nog herinneren? Vanuit het niets zette de VS Stealth Fighters in, geruisloze toestellen die zowat uit een Star Wars film leken te komen en die perfect geheim waren gehouden tot dat moment. Niemand kon bevatten dat zulke technologie bestond. Meen je nu werkelijk dat in dit nog veel meer geavanceerder tijdperk waarin AI zowat elke drol kan uitschijten die jij maar kunt bedenken, er niet ook al supergeavanceerde lasersystemen zijn? De enige die hier dikke stront praat ben jij. En dat dit zo is zal snel genoeg blijken. Wie weet zet de VS het al in als ze Iran aanvallen. Gelieve dan vooral niet huilie huilie te doen als ik gelijk heb.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 00:32 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Gast... Wat een onzin kraam jij uit. Natuurlijk worden lasers in de toekomst wel een ding. Maar voor de rest praat je poep.
De F117 was in 1988 officieel geïntroduceerd...quote:Op zaterdag 31 januari 2026 23:40 schreef TokkieFamilie het volgende:
[..]
Ach gut, alweer een naïeveling die reageert en die zelf alles beter meent te weten. Kun je je Desert Storm nog herinneren? Vanuit het niets zette de VS Stealth Fighters in, geruisloze toestellen die zowat uit een Star Wars film leken te komen en die perfect geheim waren gehouden tot dat moment. Niemand kon bevatten dat zulke technologie bestond. Meen je nu werkelijk dat in dit nog veel meer geavanceerder tijdperk waarin AI zowat elke drol kan uitschijten die jij maar kunt bedenken, er niet ook al supergeavanceerde lasersystemen zijn? De enige die hier dikke stront praat ben jij. En dat dit zo is zal snel genoeg blijken. Wie weet zet de VS het al in als ze Iran aanvallen. Gelieve dan vooral niet huilie huilie te doen als ik gelijk heb.
'Geruisloos' als niet door radar detecteerbaar en dus onzichtbaar in vele opzichten. Maar laten we vooral deze discussie niet aangaan. Als jij denkt dat pas ergens in het jaar 2080 (of weet ik wat voor absurd laat tijdstip er door je hoofd spookt) laserwapens ingezet gaan worden, blijf dan vooral in die waan. Mijn voorspelling dat ze al volledig effectief inzetbaar zijn, blijft staan. Het moment dat dit gebeurt mag je onze correspondentie nog eens nalezen. Eens kijken of je dan man genoeg bent om toe te geven dat je ernaast zat.quote:Op zondag 1 februari 2026 09:05 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
De F117 was in 1988 officieel geïntroduceerd...
En hoe kun je een F117 nou geruisloos noemen? Dat ding maakt gewoon een kabaal.
En wat lasers en ontwikkeling daarin, constateer ik dat jij (ook) onzin uitkraamt.
Ben je echt zo blind? Als een land als Israël het onlangs al heeft ingezet om drones te onderscheppen, meen je dan werkelijk dat Big America - het land dat in zijn uppie meer dan tien keer zoveel uitgeeft aan defensie als alle andere landen bij elkaar opgeteld - niet zelf al over veel geavanceerdere lasersystemen beschikt?quote:Op zondag 1 februari 2026 11:07 schreef Lightning_NL het volgende:
Bijzondere definitie van geruisloos hanteer jij... Overigens is de F117 wel gewoon door radar detecteerbaar, maar dat terzijde.....
Ik zit niet in een waan. Laserwapens gaan er natuurlijk komen. Echter, jij stelt dat de 'VS zich kapotlacht', dat laserwapengebruik 'geen drol kost', dat China en de VS 'al veel verder' in ontwikkeling van lasers zijn.
Dat is gewoon allemaal onzin, en ik benoem dat.
Dit heeft alles niets met mans genoeg zijn te maken. Dit heeft te maken met wel of niet een beetje van Defensie af te weten en te kennen.
Ten eerste: Of die lasers ooit zo goed zijn dat ze alles uit de lucht kunnen schieten is nog maar de vraag.quote:Op zondag 25 januari 2026 20:03 schreef TokkieFamilie het volgende:
Het blijkt telkens weer hoe naïef de Europeaan is, al zeker op het gebied van defensie. Naïef omdat we het wapen van de toekomst totaal over het hoofd zien. Een wapen dat recent al door Israël is gebruikt en dat zonder enige twijfel al in veel verder gevorderd stadium is ontwikkeld in landen als China en de de VS. Ik heb het uiteraard over lasersystemen. Je weet wel, van die lezerstralen die per schot niet een paar ton, zoals het afvuren van een raket, kosten maar een paar euro. Geloof me nu maar als ik zeg dat de ontwikkeling op dit gebied in de VS en China ongekend ver is, zelfs dusdanig dat ze mogelijk met een druk op de knop elke raket neer kunnen halen.
De VS lacht zich intussen kapot: wij kopen hun inmiddels totaal verouderde peperdure wapensystemen en F35's die alleen raketten kunnen uitschijten. We kunnen helemaal NIETS meer met deze wapens. Het is schroot. De ontwikkeling van de laser is heel goed in de doofpot gehouden. Ik sluit niet uit dat het zelfs al in tal van Amerikaanse en Chinese satelieten ingebouwd is. Ze zijn dan in staat vanuit de ruimte alles weg te vagen wat ze maar willen.
Dus daarom Europa: investeer a.u.b. in lasertechnologie. Smijt daar elke euro in. Eenmaal zo'n systeem operationeel is, kost oorlogsvoering je vrijwel geen cent meer. Die F35's met raketten die een halfuur nodig hebben om hun doel te bereiken, kunnen me in elk geval gestolen worden.
Nederlanders die weet hebben van wat de Amerikanen als een top secret project ten uitvoer brengen? Ik dacht het niet. Zelfs de beste Nederlandse insider-experts kunnen niet weten wat zich in Silicon Valley en co. afspeelt.quote:Op zondag 1 februari 2026 19:00 schreef Janus1986II het volgende:
[..]
Ten eerste: Of die lasers ooit zo goed zijn dat ze alles uit de lucht kunnen schieten is nog maar de vraag.
Ten tweede: Ook de NL defensie figuren hebben weet van die lasers. Ze zijn zelfs in China op bezoek geweest om dat te onderzoeken.
Er zit ook "Nederlands" spul in die lasertechnologie namelijk.
Vorige week nog een goed interview over gehoord bij Sven Kockelman.
Ik moest vandaag nog effe aan dit stukje genialiteit van je denken.quote:Op zondag 25 januari 2026 20:03 schreef TokkieFamilie het volgende:
Totaal niet. Iran wordt met twee vingers in de neus door de VS opgerold. Zolang ze dit met hun reeds bekende conventionele wapens voor elkaar krijgen, hebben ze geen enkele reden de veel betere technologie te openbaren. Geloof me, als het echt zo ver komt dat Iran bijvoorbeeld kernwapens gaat inzetten, dan komt de VS op de proppen met wapens waar jij direct van flauwvalt.quote:Op maandag 2 maart 2026 10:03 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Ik moest vandaag nog effe aan dit stukje genialiteit van je denken.
Gezien de manier van oorlogvoering momenteel in Iran, bereid je mening een beetje bij te stellen?
De eerste verstandige opmerking die ik hier lees, want zo is het maar net. Te veel mensen denken dat science fiction films zijn gemaakt om tegemoet te komen aan een wilde fantasie. De waarheid is daarentegen dat ze worden gemaakt vanuit de diepe wens ze werkelijkheid te laten worden. Iets wat met het verstrijken van de jaren en de almaar toenemende technolgie ook echt realiseerbaar blijkt. Die terminators gaan er met honderd procent zekerheid komen. Sterker nog, er is al sprake van humanoide robots die met wapens worden uitgerust. De beste exemplaren worden vooralsnog zo goed als mogelijk geheimd gehouden. Meteen maar de weddenschap dat menigeen het hier niet mee eens is. Zulke mensen leven nog onder een steen. Ik herhaal nog maar eens dat het verzet dat Iran biedt veel te gering is om de supersonische wapens te onthullen. Maar mocht er zich opnieuw een situatie voordoen als Pearl Harbor dan zal de VS zich wederom van zijn slechtste kant tonen. Het land heeft nooit tegen zijn verlies gekund. Toen een groot deel van hun vloot in één veeg door de Japanners werd vernietigd, ja toen pas lieten de Yanks opeens twee grote atoombommen vallen. Ditzelfde scenario (maar dan met andere meer bij de tijd passende wapens a la lasers, ik ben geen expert in dezen en het blijft dus gissen) zal gebeuren als Iran er op dezelfde schaal in slaagt verlies toe te brengen aan de VS. Maar laat ons hopen dat het niet zover gaat komen.quote:Op woensdag 11 maart 2026 03:41 schreef Karzai het volgende:
Ik denk dat we snel in het terminator tijdperk terecht gaan komen.
Vooruitziende blik had die film
Je kunt niet alles met drones doen. En de drones met bediening op afstand hebben het al moeilijk.quote:Op woensdag 11 maart 2026 16:36 schreef Karzai het volgende:
Denk dat drones de goedkoopste optie zijn, worden veelal ook al door AI aangestuurd.
Las dat de VS nu 800 miljoen per dag uitgeeft aan de oorlog met IRAN
@ErwinRommel Melden!quote:Op woensdag 4 februari 2026 21:22 schreef RonaldV het volgende:
Ach, hier zitten de ouwe rotten! 'navond, heren! Ik heb alweer veel amusants gelezen in dit topic. Ik lurk even mee.
Wat houdt die aansturing door AI concreet in, volgens jou? En waarom is dat zo handig/voordeling/positief?quote:Op woensdag 11 maart 2026 16:36 schreef Karzai het volgende:
Denk dat drones de goedkoopste optie zijn, worden veelal ook al door AI aangestuurd.
Las dat de VS nu 800 miljoen per dag uitgeeft aan de oorlog met IRAN
Grappig, ik las die reactie zelf als sarcastisch.quote:Op woensdag 11 maart 2026 11:46 schreef TokkieFamilie het volgende:
[..]
De eerste verstandige opmerking die ik hier lees, want zo is het maar net. Te veel mensen denken dat science fiction films zijn gemaakt om tegemoet te komen aan een wilde fantasie. De waarheid is daarentegen dat ze worden gemaakt vanuit de diepe wens ze werkelijkheid te laten worden. Iets wat met het verstrijken van de jaren en de almaar toenemende technolgie ook echt realiseerbaar blijkt. Die terminators gaan er met honderd procent zekerheid komen. Sterker nog, er is al sprake van humanoide robots die met wapens worden uitgerust. De beste exemplaren worden vooralsnog zo goed als mogelijk geheimd gehouden. Meteen maar de weddenschap dat menigeen het hier niet mee eens is. Zulke mensen leven nog onder een steen. Ik herhaal nog maar eens dat het verzet dat Iran biedt veel te gering is om de supersonische wapens te onthullen. Maar mocht er zich opnieuw een situatie voordoen als Pearl Harbor dan zal de VS zich wederom van zijn slechtste kant tonen. Het land heeft nooit tegen zijn verlies gekund. Toen een groot deel van hun vloot in één veeg door de Japanners werd vernietigd, ja toen pas lieten de Yanks opeens twee grote atoombommen vallen. Ditzelfde scenario (maar dan met andere meer bij de tijd passende wapens a la lasers, ik ben geen expert in dezen en het blijft dus gissen) zal gebeuren als Iran er op dezelfde schaal in slaagt verlies toe te brengen aan de VS. Maar laat ons hopen dat het niet zover gaat komen.
Het gaat in ieder geval wel op voor Elon Musk en Mark Zuckerberg.quote:Op donderdag 12 maart 2026 12:52 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Grappig, ik las die reactie zelf als sarcastisch.
Fijn dat je toegeeft dat je geen expert bent in deze, want ik begon me bijna zorgen te maken. Maar waar ben je dan wel expert in? Complottheorien, fatalistisch doemdenken, overmatig fantaseren?
Waarom zou je een humanoide robot willen? Je kunt toch veel beter iets met meer ledematen maken?
Weet wel dat Europees materiaal op bepaalde vlakken minder hoogstaand en op minder grote schaal beschikbaar is.quote:Op woensdag 11 maart 2026 12:00 schreef SpecialK het volgende:
- Defensiemateriaal Europees aankopen (groeit ook industrie in de EU)
En welk specifiek doel moeten deze Europese bases dan dienen? En met welk personeel?quote:- Reduceren Amerikaanse legerbasissen, vervangen met Europese versies (ja ook IJsland en nieuwe spullen op groenland en andere eilanden)
Dus je wilt voor in de toekomst een 5th gen vliegtuig inruilen voor een verouderde 4th+ gen, voor ongeveer dezelfde prijs? Smart move........quote:- Overstap op Eurofighter ipv JSF of vervanger van Eurofighters
En de democratisch gekozen Ursula von der Leyen die op de knop mag drukken. Wat kan er mis gaan.quote:- EU bestuurde nucleaire paraplu met duidelijke wetten voor inzetting (Frankrijk en de UK produceert kernkoppen, EU koopt, verschillende landen hosten lanceringsbasisen en doen onderzeeers)
Noodzakelijkheid valt weg? Ik denk niet dat je snapt wat de verhoudingen zijn binnen de NAVO qua capaciteiten.quote:- Verder gewoon vriendelijke banden houden met de VS. Samen oefeningen doen. NATO blijft een ding zolang de VS er nog zin in heeft maar de noodzakelijkheid er van valt weg.
Dienstplicht? Die snap ik even niet in deze context.quote:Kan prima even duren en zal qua wetgevingen en verdragen aanpassen heus wel veel werk zijn... maar dit is de enige echte route. Als dit op orde is is er geen reden meer voor dienstplicht.
Ja, maar dat is ook een iets andere use-case.quote:Op donderdag 12 maart 2026 12:55 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het gaat in ieder geval wel op voor Elon Musk en Mark Zuckerberg.
Europa is best wel een hoogstaande wapenleverancier. Er zijn zat bedrijven die hoge kwaliteit hoog-technische dingen bouwen. De Europese markt herrichten op thuisproductie zal die bedrijven ook helpen om weer beter te investeren in R&D.quote:Op donderdag 12 maart 2026 12:58 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Weet wel dat Europees materiaal op bepaalde vlakken minder hoogstaand en op minder grote schaal beschikbaar is.
Hangt van de locatie af. Maar groenland en ijsland zitten net in een regio waar je betere machtprojectie en controle kan uitoefenen op het de noordpool en de toekomstige shipping lanes zodat dat niet alleen maar Rusland, de VS en canada wordt.quote:[..]
En welk specifiek doel moeten deze Europese bases dan dienen? En met welk personeel?
Toen ik zei: " of vervanger van Eurofighters" ... dacht je dat ik dat zei voor de grap? Of denk ik gewoon misschien wel goed na over wat ik zeg?quote:[..]
Dus je wilt voor in de toekomst een 5th gen vliegtuig inruilen voor een verouderde 4th+ gen, voor ongeveer dezelfde prijs? Smart move........
Ja je snapt de constructie niet. Nee. Niet 1 persoon kan op de knop drukken. De in wet vastgelegde signalen zorgen voor het triggeren van een knop.quote:[..]
En de democratisch gekozen Ursula von der Leyen die op de knop mag drukken. Wat kan er mis gaan.
Wat ik beschrijf is een toekomst waar Europa hogere capaciteit opzet. Dat heeft een verminderend effect op hoe belangrijk de NAVO is.quote:[..]
Noodzakelijkheid valt weg? Ik denk niet dat je snapt wat de verhoudingen zijn binnen de NAVO qua capaciteiten.
Ik nodig je uit om iets te lezen over "Big Stick Diplomacy"quote:[..]
Dienstplicht? Die snap ik even niet in deze context.
Jij voldoet volledig aan mijn opmerking "onder een steen leven". En geloof me, ook niet-experts hebben het geregeld bij het rechte eind. Gezond verstand, heet zoiets. ;-)quote:Op donderdag 12 maart 2026 12:52 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Grappig, ik las die reactie zelf als sarcastisch.
Fijn dat je toegeeft dat je geen expert bent in deze, want ik begon me bijna zorgen te maken. Maar waar ben je dan wel expert in? Complottheorien, fatalistisch doemdenken, overmatig fantaseren?
Waarom zou je een humanoide robot willen? Je kunt toch veel beter iets met meer ledematen maken?
Koop dan gelijk een touw. Sjonge jonge.quote:Op zondag 15 maart 2026 09:17 schreef fokexpert het volgende:
Beste investeringen zijn een paar kernbommen en die meteen droppen op de wereld.
Hebben we geen zorgen en angst meer en kan de natuur mooi herstellen.
Dan is de wereld enkel van mij verlost en niet van de mensheidquote:Op zondag 15 maart 2026 09:30 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Koop dan gelijk een touw. Sjonge jonge.
Een humanoide robot heeft ook brandstof nodig. Als ze langer dan een paar uur mee moeten gaan, heb je een karretje of vrachtwagen met een generator nodig. En/of een verlengsnoer. Ook is dat alleen handig als je aan karate wilt doen, anders heb je ook een wapen nodig.quote:Op donderdag 12 maart 2026 14:30 schreef TokkieFamilie het volgende:
[..]
Jij voldoet volledig aan mijn opmerking "onder een steen leven". En geloof me, ook niet-experts hebben het geregeld bij het rechte eind. Gezond verstand, heet zoiets. ;-)
Om toch nog maar even terug te komen op het voordeel van humanoids:
1. Probleem van de mens is dat hij onophoudelijk voedsel aangevoerd moet krijgen. Als je het nieuws volgt, weet je hoe lastig die logistiek gezien alleen al kan zijn.
2. De mens is ook maar een beperkt uren per dag beschikbaar. Geloof het of niet maar wij slapen en moeten geregeld uitrusten na een inspanning. Een humanoid daarentegen is 24 uur per dag honderd procent inzetbaar.
3. De mens kan niet tegen bepaalde omstandigheden: extreme kou of hitte kunnen ons opbreken. Ook hier heeft onze humanoid geen last van.
4. De mens mist veelvuldig tijdens het schieten, in tegenstelling tot een humanoid die haarfijn urenlang elk target op de millimeter precies kan raken.
5. Beter ontwikkelde humanoids zijn ook in staat elkaar te repareren of op te laden. Wij mensen daarentegen zijn afhankelijk van een velddokter, mocht die het zelf al overleven.
En zo kan ik nog wel vijftig uur langer doorgaan. Maar als jij liever ledematen van vlees wilt inzetten, veel succes. Mijn excuses verder dat ik geen expert ben. Ik zou hier verbannen moeten worden.
Zoals ik al zei: Op bepaalde vlakken produceert Europa minder hoogstaand, zeker op militair luchtvaartgebied en qua schaalbaarheid ook geen hoogvlieger.quote:Op donderdag 12 maart 2026 13:41 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Europa is best wel een hoogstaande wapenleverancier. Er zijn zat bedrijven die hoge kwaliteit hoog-technische dingen bouwen. De Europese markt herrichten op thuisproductie zal die bedrijven ook helpen om weer beter te investeren in R&D.
[..]
M.a.w.: Geen idee.quote:Hangt van de locatie af. Maar groenland en ijsland zitten net in een regio waar je betere machtprojectie en controle kan uitoefenen op het de noordpool en de toekomstige shipping lanes zodat dat niet alleen maar Rusland, de VS en canada wordt.
[..]
De EF Typhoon is al verouderd en inferieur. En een vervanger is nergens op de horizon. Succes daarmee.quote:Toen ik zei: " of vervanger van Eurofighters" ... dacht je dat ik dat zei voor de grap? Of denk ik gewoon misschien wel goed na over wat ik zeg?
[..]
Je legt de constructie ook niet uit. Maar dat maakt niet uit, ik denk dat je mijn punt niet snapte.quote:Ja je snapt de constructie niet. Nee. Niet 1 persoon kan op de knop drukken. De in wet vastgelegde signalen zorgen voor het triggeren van een knop.
[..]
Management samenvatting?quote:Wat ik beschrijf is een toekomst waar Europa hogere capaciteit opzet. Dat heeft een verminderend effect op hoe belangrijk de NAVO is.
[..]
Ik nodig je uit om iets te lezen over "Big Stick Diplomacy"
Man man man...quote:Op donderdag 12 maart 2026 14:30 schreef TokkieFamilie het volgende:
[..]
Jij voldoet volledig aan mijn opmerking "onder een steen leven". En geloof me, ook niet-experts hebben het geregeld bij het rechte eind. Gezond verstand, heet zoiets. ;-)
Om toch nog maar even terug te komen op het voordeel van humanoids:
1. Probleem van de mens is dat hij onophoudelijk voedsel aangevoerd moet krijgen. Als je het nieuws volgt, weet je hoe lastig die logistiek gezien alleen al kan zijn.
2. De mens is ook maar een beperkt uren per dag beschikbaar. Geloof het of niet maar wij slapen en moeten geregeld uitrusten na een inspanning. Een humanoid daarentegen is 24 uur per dag honderd procent inzetbaar.
3. De mens kan niet tegen bepaalde omstandigheden: extreme kou of hitte kunnen ons opbreken. Ook hier heeft onze humanoid geen last van.
4. De mens mist veelvuldig tijdens het schieten, in tegenstelling tot een humanoid die haarfijn urenlang elk target op de millimeter precies kan raken.
5. Beter ontwikkelde humanoids zijn ook in staat elkaar te repareren of op te laden. Wij mensen daarentegen zijn afhankelijk van een velddokter, mocht die het zelf al overleven.
En zo kan ik nog wel vijftig uur langer doorgaan. Maar als jij liever ledematen van vlees wilt inzetten, veel succes. Mijn excuses verder dat ik geen expert ben. Ik zou hier verbannen moeten worden.
Waar heb je die vliegtuigen voor nodig? Als je vanaf een veilige afstand raketten wilt afschieten, Meteor en anti-radar, dan voldoen ze prima. Ze kunnen meer meenemen dan een F-35.quote:Op maandag 16 maart 2026 00:52 schreef Lightning_NL het volgende:
De EF Typhoon is al verouderd en inferieur. En een vervanger is nergens op de horizon. Succes daarmee.
Kwestie van mobiele oplaadpunten. Ze mogen zelf uitvogelen hoeveel kabels er uberhaupt nodig zijn. Kijk het is heel simpel: als humanoids totaal ongeschikt zouden zijn zouden ze niet nu al vele miljoenen (lees: miljarden) aan het uitgeven zijn om zo'n leger in elkaar te stampen. Ze weten heus wel wat ze doen. Het brein van ons simpele, naieve Europeanen zit nu eenmaal zo elkaar dat we niets geloven.quote:Op zondag 15 maart 2026 11:14 schreef SymbolicFrank het volgende:
Een humanoide robot heeft ook brandstof nodig. Als ze langer dan een paar uur mee moeten gaan, heb je een karretje of vrachtwagen met een generator nodig. En/of een verlengsnoer. Ook is dat alleen handig als je aan karate wilt doen, anders heb je ook een wapen nodig.
Weer iemand die uitgaat van de menselijke beperkingen. Natuurlijk kunnen straks machines elk doel raken dat ze maar willen. Ook met kogels (al blijf ik bij mijn standpunt dat het lasertijdpunt snel zijn intrede doet en feitelijk al wordt ontwikkeld). Geweren hebben een beperkte nauwkeurigheid omdat wij mensen onnauwkeurig zijn. Geef ze aan een zeer geavanceerde machine en die berekend in een duizendste van een seconde hoeveel wind er staat en weet ik wat nog meer. Maar goed, het levert eindeloze discussies op. Ik merk dat velen onder ons onderschatten wat we reeds en kunnen en wat er nog spoedig aan zit te komen.quote:Ook een machine kan niet consequent met een scherpschuttersgeweer een doelwit raken op een kilometer afstand of meer. Geweren hebben maar een beperkte nauwkeurigheid. Dan moet je kogels / pijlen gaan gebruiken die zichzelf bij kunnen sturen. En dan kan een gewoon mens die ook afschieten.
Je kunt veel beter de mensen weglaten uit de tanks en vliegtuigen. Dan heb je iets dat functioneert.
Kortom, ik zou er de volgende keer eerst eens over nadenken.
Het ligt inderdaad aan mij. Ik snap niks. Roep maar wat. Ik zei het al eerder maar ik zou hier verbannen moeten worden. Willen we een oorlog winnen dan moeten we vooral naar jou luisteren. Ik sluit hierbij de discussie af.quote:Op maandag 16 maart 2026 00:53 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Man man man...
Je hoeft zeker geen 50 uur door te gaan. Ik denk dat je het verschil tussen humanoide en robot niet snapt. Mijn punt is je dus volledig voorbij gegaan. Maakt niet uit, laat maar, is goed zo.
Vroeger, lang geleden, waren er heel veel science fiction boeken die precies dat allemaal beloofden. Dat een gek (Musk) denkt dat die humanoïde robots straks al het werk over nemen, wil niet zeggen dat het ook zo is. Het betekent gewoon, dat hij te veel van zulke boeken heeft gelezen en belachelijk veel geld weg kan smijten.quote:Op maandag 16 maart 2026 10:56 schreef TokkieFamilie het volgende:
[..]
Kwestie van mobiele oplaadpunten. Ze mogen zelf uitvogelen hoeveel kabels er uberhaupt nodig zijn. Kijk het is heel simpel: als humanoids totaal ongeschikt zouden zijn zouden ze niet nu al vele miljoenen (lees: miljarden) aan het uitgeven zijn om zo'n leger in elkaar te stampen. Ze weten heus wel wat ze doen. Het brein van ons simpele, naieve Europeanen zit nu eenmaal zo elkaar dat we niets geloven.
[..]
Weer iemand die uitgaat van de menselijke beperkingen. Natuurlijk kunnen straks machines elk doel raken dat ze maar willen. Ook met kogels (al blijf ik bij mijn standpunt dat het lasertijdpunt snel zijn intrede doet en feitelijk al wordt ontwikkeld). Geweren hebben een beperkte nauwkeurigheid omdat wij mensen onnauwkeurig zijn. Geef ze aan een zeer geavanceerde machine en die berekend in een duizendste van een seconde hoeveel wind er staat en weet ik wat nog meer. Maar goed, het levert eindeloze discussies op. Ik merk dat velen onder ons onderschatten wat we reeds en kunnen en wat er nog spoedig aan zit te komen.
Had honderd jaar geleden tegen iemand vertelt dat je anno 2026 met een toestelletje in je hand met iemand in Australië kunt praten, dat we eventjes een raket naar de maan kunnen sturen om daar rond te wandelen, dat we een bril op ons hoofd kunnen zetten en opeens ervaren hoe we over de Mount Everest lopen, ja had dit honderd jaar geleden tegen iemand gezegd en die zou je totaal voor gek hebben verklaard.quote:Op maandag 16 maart 2026 13:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Vroeger, lang geleden, waren er heel veel science fiction boeken die precies dat allemaal beloofden. Dat een gek (Musk) denkt dat die humanoïde robots straks al het werk over nemen, wil niet zeggen dat het ook zo is. Het betekent gewoon, dat hij te veel van zulke boeken heeft gelezen en belachelijk veel geld weg kan smijten.
Zo ook lasers: je hebt het over apparaten die vele Megawatts verbruiken. En ze zijn helemaal niet goed in grote gaten maken. Ze zetten een dun laagje materiaal om in gas, wat dan de laserbundel weg kaatst. Daarom moeten ze bij de hele grote lasers die ze gebruiken om raketten neer te schieten, die laserbundel al gauw een halve minuut op precies dezelfde plaats gericht houden. Heel onpraktisch, dus.
Nah, ik ga je niet kaalplukken.quote:Op maandag 16 maart 2026 23:17 schreef TokkieFamilie het volgende:
[..]
Had honderd jaar geleden tegen iemand vertelt dat je anno 2026 met een toestelletje in je hand met iemand in Australië kunt praten, dat we eventjes een raket naar de maan kunnen sturen om daar rond te wandelen, dat we een bril op ons hoofd kunnen zetten en opeens ervaren hoe we over de Mount Everest lopen, ja had dit honderd jaar geleden tegen iemand gezegd en die zou je totaal voor gek hebben verklaard.
Ik vind het ronduit vermoeiend dat mensen heel halstarrig in beperkingen blijven gelopen. Ik ben niet honderd maar een miljoen procent zeker ervan dat humanoids al ons werk gaan overnemen. Ik kan het niet eens bevatten dat er mensen zijn die dit niet geloven/inzien. De lasers die we uiteindelijk gaan krijgen zijn exact die die je in sf-films ziet. En ja over enige tijd verplaatsen we ons allemaal in ruimteschepen. Zo logisch als wat. Graag zou ik de weddenschap met je aangaan. Mijn complete bezittingen en geld zet ik hierbij in. Ik zou de weddenschap niet aangaan want je verlies 'm dik.
Dat zijn lasers volgens de standaarden zoals wij ze op dit moment kennen, ja. Wat niet wil zeggen dat we straks in staat zijn ook lasers na te bootsen zoals we ze kennen uit sf-films. Mogelijk met heel andere functionaliteit en effectiviteit, maar dat is niet eens het punt. Het gaat mij er vooral om of iets kan. Of wetenschap straks elke denkbare variant mogelijk kan maken. Echter dwalen we inmiddels wel heel erg van het onderwerp van dit topic af.quote:Op maandag 16 maart 2026 23:21 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nah, ik ga je niet kaalplukken.
Ik zal je drie geheimpjes over lasers vertellen: ze maken (zeker in de ruimte) geen geluid, ze hebben geen terugslag en ze gaan met de snelheid van het licht. Het is dus een straal van het kanon tot het doelwit, die aan of uit staat. Als je hem ziet (of hoort) bewegen, is het geen laser.
Ok, nog een vierde geheimpje: je ziet een laser alleen als fotonen afketsen op stofdeeltjes in de lucht. In de ruimte heb je die niet en daarom is een laser daar onzichtbaar.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |