Had honderd jaar geleden tegen iemand vertelt dat je anno 2026 met een toestelletje in je hand met iemand in Australië kunt praten, dat we eventjes een raket naar de maan kunnen sturen om daar rond te wandelen, dat we een bril op ons hoofd kunnen zetten en opeens ervaren hoe we over de Mount Everest lopen, ja had dit honderd jaar geleden tegen iemand gezegd en die zou je totaal voor gek hebben verklaard.quote:Op maandag 16 maart 2026 13:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Vroeger, lang geleden, waren er heel veel science fiction boeken die precies dat allemaal beloofden. Dat een gek (Musk) denkt dat die humanoïde robots straks al het werk over nemen, wil niet zeggen dat het ook zo is. Het betekent gewoon, dat hij te veel van zulke boeken heeft gelezen en belachelijk veel geld weg kan smijten.
Zo ook lasers: je hebt het over apparaten die vele Megawatts verbruiken. En ze zijn helemaal niet goed in grote gaten maken. Ze zetten een dun laagje materiaal om in gas, wat dan de laserbundel weg kaatst. Daarom moeten ze bij de hele grote lasers die ze gebruiken om raketten neer te schieten, die laserbundel al gauw een halve minuut op precies dezelfde plaats gericht houden. Heel onpraktisch, dus.
Nah, ik ga je niet kaalplukken.quote:Op maandag 16 maart 2026 23:17 schreef TokkieFamilie het volgende:
[..]
Had honderd jaar geleden tegen iemand vertelt dat je anno 2026 met een toestelletje in je hand met iemand in Australië kunt praten, dat we eventjes een raket naar de maan kunnen sturen om daar rond te wandelen, dat we een bril op ons hoofd kunnen zetten en opeens ervaren hoe we over de Mount Everest lopen, ja had dit honderd jaar geleden tegen iemand gezegd en die zou je totaal voor gek hebben verklaard.
Ik vind het ronduit vermoeiend dat mensen heel halstarrig in beperkingen blijven gelopen. Ik ben niet honderd maar een miljoen procent zeker ervan dat humanoids al ons werk gaan overnemen. Ik kan het niet eens bevatten dat er mensen zijn die dit niet geloven/inzien. De lasers die we uiteindelijk gaan krijgen zijn exact die die je in sf-films ziet. En ja over enige tijd verplaatsen we ons allemaal in ruimteschepen. Zo logisch als wat. Graag zou ik de weddenschap met je aangaan. Mijn complete bezittingen en geld zet ik hierbij in. Ik zou de weddenschap niet aangaan want je verlies 'm dik.
Dat zijn lasers volgens de standaarden zoals wij ze op dit moment kennen, ja. Wat niet wil zeggen dat we straks in staat zijn ook lasers na te bootsen zoals we ze kennen uit sf-films. Mogelijk met heel andere functionaliteit en effectiviteit, maar dat is niet eens het punt. Het gaat mij er vooral om of iets kan. Of wetenschap straks elke denkbare variant mogelijk kan maken. Echter dwalen we inmiddels wel heel erg van het onderwerp van dit topic af.quote:Op maandag 16 maart 2026 23:21 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nah, ik ga je niet kaalplukken.
Ik zal je drie geheimpjes over lasers vertellen: ze maken (zeker in de ruimte) geen geluid, ze hebben geen terugslag en ze gaan met de snelheid van het licht. Het is dus een straal van het kanon tot het doelwit, die aan of uit staat. Als je hem ziet (of hoort) bewegen, is het geen laser.
Ok, nog een vierde geheimpje: je ziet een laser alleen als fotonen afketsen op stofdeeltjes in de lucht. In de ruimte heb je die niet en daarom is een laser daar onzichtbaar.
Yup. 1 Paralympisch. Als die in je achtertuin landen heb je geen tijd om grapjes te maken.quote:
Excuses?quote:Op donderdag 26 maart 2026 18:34 schreef Memeowitz het volgende:
Gewoon dikke excuses richting Rusland doen. Wegens de onzinnige sancties vanuit de EU. En weer economische handelsbetrekkingen met ze aangaan. Zij blij, wij blij met betaalbare energie. Duitsland kan weer lekker produceren. Iedereen blij betekent vrede. Zo makkelijk kan het zijn.
1: zsm mja, maar ook zorgvuldig.quote:Op vrijdag 10 april 2026 17:20 schreef polderturk het volgende:
Ten eerste moet Oekraïne zsm opgenomen worden in de EU.
Ten tweede moet Nederland en ieder ander EU land minimaal 5 miljoen goedkope FPV drones en een miljoen goedkope Shahed type drones op voorraad hebben.
Ten derde moet Nederland en ieder ander EU land aan de oostgrens ondergrondse bunkers bouwen van waaruit drone operatoren veilig drones kunnen besturen. Ook moeten er ondergrondse aanvoerlijnen aangelegd worden naar deze ondergrondse bunkers.
Ten vierde moet Nederland investeren in goedkope interceptor drones voor goedkope luchtafweer. Hier moet Nederland ook een miljoen van op voorraad hebben.
Ten vijfde moet Nederland en ieder ander EU land investeren in elektronische oorlogsvoering om de verbinding met buitenlandse drones af te kunnen snijden en om hun eigen drones te kunnen beschermen.
Ten zesde moet Nederland en ieder ander EU land investeren in slimme AI voor het geval dat de vijand onze verbinding met drones afsnijdt zodat de drones zelfstandig kunnen opereren.
Ten zevende moet Europa VOLLEDIG energie onafhankelijk worden. Dit betekent dat we moeten investeren in batterij technologie en recycling van batterijen. China is heel ver op weg met zout batterijen. Die worden nu al in auto's geïnstalleerd. Er is voldoende zout in de zeeën. Wij moeten op grote schaal zoutbatterijen produceren.
quote:Rheinmetall and Destinus to form a joint venture for missiles
The Düsseldorf-based technology group Rheinmetall and Destinus, a Netherlands-based European defence technology company focused on scalable strike and interception systems, have agreed to establish a joint venture.
The aim of the two partners is to set up the joint venture, to be named Rheinmetall Destinus Strike Systems, during the second half of 2026. It will manufacture, market, and deliver advanced missile systems.
These will include cruise missiles and ballistic rocket artillery. Rheinmetall will hold a 51 percent stake, while Destinus will hold the remaining 49 percent.
Ik hoop dat je bedoelt dat de Europese producenten geholpen moeten worden om zich te richten op de interne Europese markt, zodat het ook werkelijk de moeite gaat lonen om in R&D te investeren. Daar zit overigens wel een prijskaartje aan. De NH90 dreigde daardoor bijna te verzuipen: de boekhouders van de overheid kijken namelijk niet naar oorlogsvoorraden, want voorraden zijn ouderwets. In de 21e eeuw doen we aan "just in time", maar zelfs dat vonden de ambtenaren nog te duur: bestel pas als je het nodig hebt. Ofwel: die heli blijft aan de grond tot er een vervangend onderdeel is gebouwd en geleverd.quote:Op donderdag 12 maart 2026 13:41 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Europa is best wel een hoogstaande wapenleverancier. Er zijn zat bedrijven die hoge kwaliteit hoog-technische dingen bouwen. De Europese markt herrichten op thuisproductie zal die bedrijven ook helpen om weer beter te investeren in R&D.
Op dit moment richt Canada zich meer op Europa dan op wie ook. In Canada wordt openlijk de vraag gesteld of ze geen lid moeten worden van de EU.quote:[..]
Hangt van de locatie af. Maar groenland en ijsland zitten net in een regio waar je betere machtprojectie en controle kan uitoefenen op het de noordpool en de toekomstige shipping lanes zodat dat niet alleen maar Rusland, de VS en canada wordt.
Of misschien moet je gewoon wat beter formuleren? Want Eurofighter is eigenlijk al ouder dan de F-35, dus die had je beter uit je verhaal gelaten.quote:[..]
Toen ik zei: " of vervanger van Eurofighters" ... dacht je dat ik dat zei voor de grap? Of denk ik gewoon misschien wel goed na over wat ik zeg?
Wat je beschrijft is een programma: "als je deze drie/vijf/zeventien criteria invult, dan wil ik dat je een raket met 5 kernkoppen naar Moskou stuurt". En dan blijken we een programafoutje te hebben gemaakt. Of er zit een foutje in de input, waardoor de uitkomst 'per ongeluk' een kernraket naar Peking stuurt.quote:[..]
Ja je snapt de constructie niet. Nee. Niet 1 persoon kan op de knop drukken. De in wet vastgelegde signalen zorgen voor het triggeren van een knop.
Waarom moet de NAVO verminderd belangrijk worden? Het enige dat écht moet verminderen (maar dat is al zo sinds de val van de Muur) is de invloed van de VS. En wij Europeanen moeten ons gaan realiseren dat we na 1990 een zeer grote denkfout hebben gemaakt. De wereld werd met de val van de muur niet veiliger, maar juist instabieler.quote:[..]
Wat ik beschrijf is een toekomst waar Europa hogere capaciteit opzet. Dat heeft een verminderend effect op hoe belangrijk de NAVO is.
Ah, Teddy Roosevelt! Toch nog zinnig. Mooi, we komen er wel.quote:[..]
Ik nodig je uit om iets te lezen over "Big Stick Diplomacy"
Juist het inzetten van ledematen voorkomt oorlogen. Robotisering verlaagt de drempel. Robotisering zorgt er voor dat we geen levens meer op het spel hoeven zetten. Mooi toch?quote:Op donderdag 12 maart 2026 14:30 schreef TokkieFamilie het volgende:
[..]
Jij voldoet volledig aan mijn opmerking "onder een steen leven". En geloof me, ook niet-experts hebben het geregeld bij het rechte eind. Gezond verstand, heet zoiets. ;-)
Om toch nog maar even terug te komen op het voordeel van humanoids:
<knipperdeknip>
En zo kan ik nog wel vijftig uur langer doorgaan. Maar als jij liever ledematen van vlees wilt inzetten, veel succes. Mijn excuses verder dat ik geen expert ben. Ik zou hier verbannen moeten worden.
Als dat je enige doel is, bouw dan een A330 om. Wendbaarheid is ook maar een mening.quote:Op maandag 16 maart 2026 08:51 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Waar heb je die vliegtuigen voor nodig? Als je vanaf een veilige afstand raketten wilt afschieten, Meteor en anti-radar, dan voldoen ze prima. Ze kunnen meer meenemen dan een F-35.
Ik zet een bril op en sta op de Everest.quote:Op maandag 16 maart 2026 23:17 schreef TokkieFamilie het volgende:
[..]
Had honderd jaar geleden tegen iemand vertelt dat je anno 2026 met een toestelletje in je hand met iemand in Australië kunt praten, dat we eventjes een raket naar de maan kunnen sturen om daar rond te wandelen, dat we een bril op ons hoofd kunnen zetten en opeens ervaren hoe we over de Mount Everest lopen, ja had dit honderd jaar geleden tegen iemand gezegd en die zou je totaal voor gek hebben verklaard.
Ik vind het ronduit vermoeiend dat mensen heel halstarrig in beperkingen blijven geloven. Ik ben niet honderd maar een miljoen procent zeker ervan dat humanoids al ons werk gaan overnemen. Ik kan het niet eens bevatten dat er mensen zijn die dit niet geloven/inzien. De lasers die we uiteindelijk gaan krijgen zijn exact die die je in sf-films ziet. En ja over enige tijd verplaatsen we ons allemaal in ruimteschepen. Zo logisch als wat. Graag zou ik de weddenschap met je aangaan. Mijn complete bezittingen en geld zet ik hierbij in. Ik zou de weddenschap niet aangaan want je verlies 'm dik.
Neuh... Poetin heeft geld genoeg, daar doet hij het niet voor. Hij doet het voor macht. En aangezien Russen daarover heel anders denken dan de rest van Europa, kun je ze maar beter ver weg van hier houden.quote:Op donderdag 26 maart 2026 18:34 schreef Memeowitz het volgende:
Gewoon dikke excuses richting Rusland doen. Wegens de onzinnige sancties vanuit de EU. En weer economische handelsbetrekkingen met ze aangaan. Zij blij, wij blij met betaalbare energie. Duitsland kan weer lekker produceren. Iedereen blij betekent vrede. Zo makkelijk kan het zijn.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |