De eerste verstandige opmerking die ik hier lees, want zo is het maar net. Te veel mensen denken dat science fiction films zijn gemaakt om tegemoet te komen aan een wilde fantasie. De waarheid is daarentegen dat ze worden gemaakt vanuit de diepe wens ze werkelijkheid te laten worden. Iets wat met het verstrijken van de jaren en de almaar toenemende technolgie ook echt realiseerbaar blijkt. Die terminators gaan er met honderd procent zekerheid komen. Sterker nog, er is al sprake van humanoide robots die met wapens worden uitgerust. De beste exemplaren worden vooralsnog zo goed als mogelijk geheimd gehouden. Meteen maar de weddenschap dat menigeen het hier niet mee eens is. Zulke mensen leven nog onder een steen. Ik herhaal nog maar eens dat het verzet dat Iran biedt veel te gering is om de supersonische wapens te onthullen. Maar mocht er zich opnieuw een situatie voordoen als Pearl Harbor dan zal de VS zich wederom van zijn slechtste kant tonen. Het land heeft nooit tegen zijn verlies gekund. Toen een groot deel van hun vloot in één veeg door de Japanners werd vernietigd, ja toen pas lieten de Yanks opeens twee grote atoombommen vallen. Ditzelfde scenario (maar dan met andere meer bij de tijd passende wapens a la lasers, ik ben geen expert in dezen en het blijft dus gissen) zal gebeuren als Iran er op dezelfde schaal in slaagt verlies toe te brengen aan de VS. Maar laat ons hopen dat het niet zover gaat komen.quote:Op woensdag 11 maart 2026 03:41 schreef Karzai het volgende:
Ik denk dat we snel in het terminator tijdperk terecht gaan komen.
Vooruitziende blik had die film
Je kunt niet alles met drones doen. En de drones met bediening op afstand hebben het al moeilijk.quote:Op woensdag 11 maart 2026 16:36 schreef Karzai het volgende:
Denk dat drones de goedkoopste optie zijn, worden veelal ook al door AI aangestuurd.
Las dat de VS nu 800 miljoen per dag uitgeeft aan de oorlog met IRAN
@ErwinRommel Melden!quote:Op woensdag 4 februari 2026 21:22 schreef RonaldV het volgende:
Ach, hier zitten de ouwe rotten! 'navond, heren! Ik heb alweer veel amusants gelezen in dit topic. Ik lurk even mee.
Wat houdt die aansturing door AI concreet in, volgens jou? En waarom is dat zo handig/voordeling/positief?quote:Op woensdag 11 maart 2026 16:36 schreef Karzai het volgende:
Denk dat drones de goedkoopste optie zijn, worden veelal ook al door AI aangestuurd.
Las dat de VS nu 800 miljoen per dag uitgeeft aan de oorlog met IRAN
Grappig, ik las die reactie zelf als sarcastisch.quote:Op woensdag 11 maart 2026 11:46 schreef TokkieFamilie het volgende:
[..]
De eerste verstandige opmerking die ik hier lees, want zo is het maar net. Te veel mensen denken dat science fiction films zijn gemaakt om tegemoet te komen aan een wilde fantasie. De waarheid is daarentegen dat ze worden gemaakt vanuit de diepe wens ze werkelijkheid te laten worden. Iets wat met het verstrijken van de jaren en de almaar toenemende technolgie ook echt realiseerbaar blijkt. Die terminators gaan er met honderd procent zekerheid komen. Sterker nog, er is al sprake van humanoide robots die met wapens worden uitgerust. De beste exemplaren worden vooralsnog zo goed als mogelijk geheimd gehouden. Meteen maar de weddenschap dat menigeen het hier niet mee eens is. Zulke mensen leven nog onder een steen. Ik herhaal nog maar eens dat het verzet dat Iran biedt veel te gering is om de supersonische wapens te onthullen. Maar mocht er zich opnieuw een situatie voordoen als Pearl Harbor dan zal de VS zich wederom van zijn slechtste kant tonen. Het land heeft nooit tegen zijn verlies gekund. Toen een groot deel van hun vloot in één veeg door de Japanners werd vernietigd, ja toen pas lieten de Yanks opeens twee grote atoombommen vallen. Ditzelfde scenario (maar dan met andere meer bij de tijd passende wapens a la lasers, ik ben geen expert in dezen en het blijft dus gissen) zal gebeuren als Iran er op dezelfde schaal in slaagt verlies toe te brengen aan de VS. Maar laat ons hopen dat het niet zover gaat komen.
Het gaat in ieder geval wel op voor Elon Musk en Mark Zuckerberg.quote:Op donderdag 12 maart 2026 12:52 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Grappig, ik las die reactie zelf als sarcastisch.
Fijn dat je toegeeft dat je geen expert bent in deze, want ik begon me bijna zorgen te maken. Maar waar ben je dan wel expert in? Complottheorien, fatalistisch doemdenken, overmatig fantaseren?
Waarom zou je een humanoide robot willen? Je kunt toch veel beter iets met meer ledematen maken?
Weet wel dat Europees materiaal op bepaalde vlakken minder hoogstaand en op minder grote schaal beschikbaar is.quote:Op woensdag 11 maart 2026 12:00 schreef SpecialK het volgende:
- Defensiemateriaal Europees aankopen (groeit ook industrie in de EU)
En welk specifiek doel moeten deze Europese bases dan dienen? En met welk personeel?quote:- Reduceren Amerikaanse legerbasissen, vervangen met Europese versies (ja ook IJsland en nieuwe spullen op groenland en andere eilanden)
Dus je wilt voor in de toekomst een 5th gen vliegtuig inruilen voor een verouderde 4th+ gen, voor ongeveer dezelfde prijs? Smart move........quote:- Overstap op Eurofighter ipv JSF of vervanger van Eurofighters
En de democratisch gekozen Ursula von der Leyen die op de knop mag drukken. Wat kan er mis gaan.quote:- EU bestuurde nucleaire paraplu met duidelijke wetten voor inzetting (Frankrijk en de UK produceert kernkoppen, EU koopt, verschillende landen hosten lanceringsbasisen en doen onderzeeers)
Noodzakelijkheid valt weg? Ik denk niet dat je snapt wat de verhoudingen zijn binnen de NAVO qua capaciteiten.quote:- Verder gewoon vriendelijke banden houden met de VS. Samen oefeningen doen. NATO blijft een ding zolang de VS er nog zin in heeft maar de noodzakelijkheid er van valt weg.
Dienstplicht? Die snap ik even niet in deze context.quote:Kan prima even duren en zal qua wetgevingen en verdragen aanpassen heus wel veel werk zijn... maar dit is de enige echte route. Als dit op orde is is er geen reden meer voor dienstplicht.
Ja, maar dat is ook een iets andere use-case.quote:Op donderdag 12 maart 2026 12:55 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het gaat in ieder geval wel op voor Elon Musk en Mark Zuckerberg.
Europa is best wel een hoogstaande wapenleverancier. Er zijn zat bedrijven die hoge kwaliteit hoog-technische dingen bouwen. De Europese markt herrichten op thuisproductie zal die bedrijven ook helpen om weer beter te investeren in R&D.quote:Op donderdag 12 maart 2026 12:58 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Weet wel dat Europees materiaal op bepaalde vlakken minder hoogstaand en op minder grote schaal beschikbaar is.
Hangt van de locatie af. Maar groenland en ijsland zitten net in een regio waar je betere machtprojectie en controle kan uitoefenen op het de noordpool en de toekomstige shipping lanes zodat dat niet alleen maar Rusland, de VS en canada wordt.quote:[..]
En welk specifiek doel moeten deze Europese bases dan dienen? En met welk personeel?
Toen ik zei: " of vervanger van Eurofighters" ... dacht je dat ik dat zei voor de grap? Of denk ik gewoon misschien wel goed na over wat ik zeg?quote:[..]
Dus je wilt voor in de toekomst een 5th gen vliegtuig inruilen voor een verouderde 4th+ gen, voor ongeveer dezelfde prijs? Smart move........
Ja je snapt de constructie niet. Nee. Niet 1 persoon kan op de knop drukken. De in wet vastgelegde signalen zorgen voor het triggeren van een knop.quote:[..]
En de democratisch gekozen Ursula von der Leyen die op de knop mag drukken. Wat kan er mis gaan.
Wat ik beschrijf is een toekomst waar Europa hogere capaciteit opzet. Dat heeft een verminderend effect op hoe belangrijk de NAVO is.quote:[..]
Noodzakelijkheid valt weg? Ik denk niet dat je snapt wat de verhoudingen zijn binnen de NAVO qua capaciteiten.
Ik nodig je uit om iets te lezen over "Big Stick Diplomacy"quote:[..]
Dienstplicht? Die snap ik even niet in deze context.
Jij voldoet volledig aan mijn opmerking "onder een steen leven". En geloof me, ook niet-experts hebben het geregeld bij het rechte eind. Gezond verstand, heet zoiets. ;-)quote:Op donderdag 12 maart 2026 12:52 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Grappig, ik las die reactie zelf als sarcastisch.
Fijn dat je toegeeft dat je geen expert bent in deze, want ik begon me bijna zorgen te maken. Maar waar ben je dan wel expert in? Complottheorien, fatalistisch doemdenken, overmatig fantaseren?
Waarom zou je een humanoide robot willen? Je kunt toch veel beter iets met meer ledematen maken?
Koop dan gelijk een touw. Sjonge jonge.quote:Op zondag 15 maart 2026 09:17 schreef fokexpert het volgende:
Beste investeringen zijn een paar kernbommen en die meteen droppen op de wereld.
Hebben we geen zorgen en angst meer en kan de natuur mooi herstellen.
Dan is de wereld enkel van mij verlost en niet van de mensheidquote:Op zondag 15 maart 2026 09:30 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Koop dan gelijk een touw. Sjonge jonge.
Een humanoide robot heeft ook brandstof nodig. Als ze langer dan een paar uur mee moeten gaan, heb je een karretje of vrachtwagen met een generator nodig. En/of een verlengsnoer. Ook is dat alleen handig als je aan karate wilt doen, anders heb je ook een wapen nodig.quote:Op donderdag 12 maart 2026 14:30 schreef TokkieFamilie het volgende:
[..]
Jij voldoet volledig aan mijn opmerking "onder een steen leven". En geloof me, ook niet-experts hebben het geregeld bij het rechte eind. Gezond verstand, heet zoiets. ;-)
Om toch nog maar even terug te komen op het voordeel van humanoids:
1. Probleem van de mens is dat hij onophoudelijk voedsel aangevoerd moet krijgen. Als je het nieuws volgt, weet je hoe lastig die logistiek gezien alleen al kan zijn.
2. De mens is ook maar een beperkt uren per dag beschikbaar. Geloof het of niet maar wij slapen en moeten geregeld uitrusten na een inspanning. Een humanoid daarentegen is 24 uur per dag honderd procent inzetbaar.
3. De mens kan niet tegen bepaalde omstandigheden: extreme kou of hitte kunnen ons opbreken. Ook hier heeft onze humanoid geen last van.
4. De mens mist veelvuldig tijdens het schieten, in tegenstelling tot een humanoid die haarfijn urenlang elk target op de millimeter precies kan raken.
5. Beter ontwikkelde humanoids zijn ook in staat elkaar te repareren of op te laden. Wij mensen daarentegen zijn afhankelijk van een velddokter, mocht die het zelf al overleven.
En zo kan ik nog wel vijftig uur langer doorgaan. Maar als jij liever ledematen van vlees wilt inzetten, veel succes. Mijn excuses verder dat ik geen expert ben. Ik zou hier verbannen moeten worden.
Zoals ik al zei: Op bepaalde vlakken produceert Europa minder hoogstaand, zeker op militair luchtvaartgebied en qua schaalbaarheid ook geen hoogvlieger.quote:Op donderdag 12 maart 2026 13:41 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Europa is best wel een hoogstaande wapenleverancier. Er zijn zat bedrijven die hoge kwaliteit hoog-technische dingen bouwen. De Europese markt herrichten op thuisproductie zal die bedrijven ook helpen om weer beter te investeren in R&D.
[..]
M.a.w.: Geen idee.quote:Hangt van de locatie af. Maar groenland en ijsland zitten net in een regio waar je betere machtprojectie en controle kan uitoefenen op het de noordpool en de toekomstige shipping lanes zodat dat niet alleen maar Rusland, de VS en canada wordt.
[..]
De EF Typhoon is al verouderd en inferieur. En een vervanger is nergens op de horizon. Succes daarmee.quote:Toen ik zei: " of vervanger van Eurofighters" ... dacht je dat ik dat zei voor de grap? Of denk ik gewoon misschien wel goed na over wat ik zeg?
[..]
Je legt de constructie ook niet uit. Maar dat maakt niet uit, ik denk dat je mijn punt niet snapte.quote:Ja je snapt de constructie niet. Nee. Niet 1 persoon kan op de knop drukken. De in wet vastgelegde signalen zorgen voor het triggeren van een knop.
[..]
Management samenvatting?quote:Wat ik beschrijf is een toekomst waar Europa hogere capaciteit opzet. Dat heeft een verminderend effect op hoe belangrijk de NAVO is.
[..]
Ik nodig je uit om iets te lezen over "Big Stick Diplomacy"
Man man man...quote:Op donderdag 12 maart 2026 14:30 schreef TokkieFamilie het volgende:
[..]
Jij voldoet volledig aan mijn opmerking "onder een steen leven". En geloof me, ook niet-experts hebben het geregeld bij het rechte eind. Gezond verstand, heet zoiets. ;-)
Om toch nog maar even terug te komen op het voordeel van humanoids:
1. Probleem van de mens is dat hij onophoudelijk voedsel aangevoerd moet krijgen. Als je het nieuws volgt, weet je hoe lastig die logistiek gezien alleen al kan zijn.
2. De mens is ook maar een beperkt uren per dag beschikbaar. Geloof het of niet maar wij slapen en moeten geregeld uitrusten na een inspanning. Een humanoid daarentegen is 24 uur per dag honderd procent inzetbaar.
3. De mens kan niet tegen bepaalde omstandigheden: extreme kou of hitte kunnen ons opbreken. Ook hier heeft onze humanoid geen last van.
4. De mens mist veelvuldig tijdens het schieten, in tegenstelling tot een humanoid die haarfijn urenlang elk target op de millimeter precies kan raken.
5. Beter ontwikkelde humanoids zijn ook in staat elkaar te repareren of op te laden. Wij mensen daarentegen zijn afhankelijk van een velddokter, mocht die het zelf al overleven.
En zo kan ik nog wel vijftig uur langer doorgaan. Maar als jij liever ledematen van vlees wilt inzetten, veel succes. Mijn excuses verder dat ik geen expert ben. Ik zou hier verbannen moeten worden.
Waar heb je die vliegtuigen voor nodig? Als je vanaf een veilige afstand raketten wilt afschieten, Meteor en anti-radar, dan voldoen ze prima. Ze kunnen meer meenemen dan een F-35.quote:Op maandag 16 maart 2026 00:52 schreef Lightning_NL het volgende:
De EF Typhoon is al verouderd en inferieur. En een vervanger is nergens op de horizon. Succes daarmee.
Kwestie van mobiele oplaadpunten. Ze mogen zelf uitvogelen hoeveel kabels er uberhaupt nodig zijn. Kijk het is heel simpel: als humanoids totaal ongeschikt zouden zijn zouden ze niet nu al vele miljoenen (lees: miljarden) aan het uitgeven zijn om zo'n leger in elkaar te stampen. Ze weten heus wel wat ze doen. Het brein van ons simpele, naieve Europeanen zit nu eenmaal zo elkaar dat we niets geloven.quote:Op zondag 15 maart 2026 11:14 schreef SymbolicFrank het volgende:
Een humanoide robot heeft ook brandstof nodig. Als ze langer dan een paar uur mee moeten gaan, heb je een karretje of vrachtwagen met een generator nodig. En/of een verlengsnoer. Ook is dat alleen handig als je aan karate wilt doen, anders heb je ook een wapen nodig.
Weer iemand die uitgaat van de menselijke beperkingen. Natuurlijk kunnen straks machines elk doel raken dat ze maar willen. Ook met kogels (al blijf ik bij mijn standpunt dat het lasertijdpunt snel zijn intrede doet en feitelijk al wordt ontwikkeld). Geweren hebben een beperkte nauwkeurigheid omdat wij mensen onnauwkeurig zijn. Geef ze aan een zeer geavanceerde machine en die berekend in een duizendste van een seconde hoeveel wind er staat en weet ik wat nog meer. Maar goed, het levert eindeloze discussies op. Ik merk dat velen onder ons onderschatten wat we reeds en kunnen en wat er nog spoedig aan zit te komen.quote:Ook een machine kan niet consequent met een scherpschuttersgeweer een doelwit raken op een kilometer afstand of meer. Geweren hebben maar een beperkte nauwkeurigheid. Dan moet je kogels / pijlen gaan gebruiken die zichzelf bij kunnen sturen. En dan kan een gewoon mens die ook afschieten.
Je kunt veel beter de mensen weglaten uit de tanks en vliegtuigen. Dan heb je iets dat functioneert.
Kortom, ik zou er de volgende keer eerst eens over nadenken.
Het ligt inderdaad aan mij. Ik snap niks. Roep maar wat. Ik zei het al eerder maar ik zou hier verbannen moeten worden. Willen we een oorlog winnen dan moeten we vooral naar jou luisteren. Ik sluit hierbij de discussie af.quote:Op maandag 16 maart 2026 00:53 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Man man man...
Je hoeft zeker geen 50 uur door te gaan. Ik denk dat je het verschil tussen humanoide en robot niet snapt. Mijn punt is je dus volledig voorbij gegaan. Maakt niet uit, laat maar, is goed zo.
Vroeger, lang geleden, waren er heel veel science fiction boeken die precies dat allemaal beloofden. Dat een gek (Musk) denkt dat die humanoïde robots straks al het werk over nemen, wil niet zeggen dat het ook zo is. Het betekent gewoon, dat hij te veel van zulke boeken heeft gelezen en belachelijk veel geld weg kan smijten.quote:Op maandag 16 maart 2026 10:56 schreef TokkieFamilie het volgende:
[..]
Kwestie van mobiele oplaadpunten. Ze mogen zelf uitvogelen hoeveel kabels er uberhaupt nodig zijn. Kijk het is heel simpel: als humanoids totaal ongeschikt zouden zijn zouden ze niet nu al vele miljoenen (lees: miljarden) aan het uitgeven zijn om zo'n leger in elkaar te stampen. Ze weten heus wel wat ze doen. Het brein van ons simpele, naieve Europeanen zit nu eenmaal zo elkaar dat we niets geloven.
[..]
Weer iemand die uitgaat van de menselijke beperkingen. Natuurlijk kunnen straks machines elk doel raken dat ze maar willen. Ook met kogels (al blijf ik bij mijn standpunt dat het lasertijdpunt snel zijn intrede doet en feitelijk al wordt ontwikkeld). Geweren hebben een beperkte nauwkeurigheid omdat wij mensen onnauwkeurig zijn. Geef ze aan een zeer geavanceerde machine en die berekend in een duizendste van een seconde hoeveel wind er staat en weet ik wat nog meer. Maar goed, het levert eindeloze discussies op. Ik merk dat velen onder ons onderschatten wat we reeds en kunnen en wat er nog spoedig aan zit te komen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |