abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216612258
quote:
Sigrid en Yves bouwden voor 2 ton een extra verdieping op hun flatwoning: ‘Ik heb er wat grijze haren bij gekregen’

Het is een fascinerend uitzicht vanaf de Goudsesingel in Rotterdam: een flatgebouw met een extra 'huisje’ boven op het dak. Kan dat zomaar, een hypermoderne verdieping boven op een jaren ‘50 flat? Bewoners Sigrid en Yves maakten hun droom werkelijkheid, maar het was een ‘avontuur’.

“Ik had altijd al het idee dat het geweldig zou zijn als je hier iets op het dak zou kunnen bouwen”, vertelt Sigrid. “Maar dat was een droom waarvan ik dacht: dat kan allemaal niet.” Toch is het gelukt. “Als ik in de ochtend naar boven loop, dan drink ik koffie, kijk ik hier zo uit over de stad en denk ik: ‘Wow’.”

Sinds twee jaar hebben Sigrid (49) en Yves (49) een extra verdieping op hun flatwoning. Het stel is 25 jaar samen en woont al 20 jaar met veel plezier in de flat aan de Jonker Fransstraat, in het centrum van Rotterdam.

Toch wilden ze na al die jaren graag wat meer ruimte dan de 62 vierkante meter die ze hadden. Maar één ding weerhield ze van verhuizen. “De locatie”, zeggen ze eensgezind. “Het is echt een leuke, gezellige plek.” En dus was het ‘optoppen’ van hun woning de perfecte oplossing.

Opbouw van een verdieping
Vol trots laten Yves en Sigrid de nieuwe verdieping van zo'n 52 vierkante meter zien. “We hebben ervoor gekozen om boven het woon- en keukengedeelte te maken en beneden de bestaande indeling met kamers te houden.” Het is strak ingericht en een enorm raam biedt uitzicht over de hele binnenstad. Twee hondjes rennen enthousiast door de woonkamer.

Lange tijd ging het stel ervan uit dat hun idee onmogelijk was, totdat de bewoners van de flat aan de overkant van de Goudsesingel begonnen met de opbouw van een verdieping. “Ik dacht: ‘Dus het kan!’” zegt Sigrid. Dat was het startschot voor hun eigen avontuur.

Flat uit de jaren '50 optoppen
Kon het ook op het dak van hun eigen flat, die gebouwd is in de jaren ‘50? Sigrid dook de gemeentearchieven in om de oude bouwtekeningen te zoeken. “Je hebt echt meerdere dikke mappen of dozen waar je dan de tekening in moet vinden van jouw appartement. Het is echt speurwerk. Maar ook wel interessant, je ziet die oude tekeningen met echt hele mooie handschriften erbij.”

Bij zo’n oude flat verwacht je misschien een minder sterke constructie, maar niets bleek minder waar. "Een oud buurvrouwtje zei altijd dat de flat heel goed gebouwd is. En ze had gelijk. Het stort niet zomaar in.”

De volgende stap was het overtuigen van de Vereniging van Eigenaren (VvE) van de flat. Ze hoopten dat meerdere bewoners van de 7e verdieping mee zouden willen doen, maar vanwege de kosten zagen hun buren ervan af. Ze gunden het Sigrid en Yves wel. “Ik zit ook in het bestuur van de VvE, ik ben al jaren erg betrokken bij alles hier. Dan heb je ook wel een gunfactor, denk ik", vertelt Sigrid.

Andere stijl dan origineel gebouw
Vervolgens moest het stel vergunningen aanvragen bij de bouwcommissie en de welstandscommissie van de gemeente Rotterdam. Een aannemer hielp hen daarbij. “Dit kun je niet in je eentje doen.” De gemeente stond welwillend tegenover hun plannen, zegt Sigrid. “Maar toch was het elke keer weer spannend.”

De bouwcommissie let op de veiligheid en de welstandscommissie op het aanzicht van het gebouw. Yves: “De welstandscommissie is kritisch. Die bestaat uit architecten. Het komt er eigenlijk op neer of ze het mooi vinden of niet. We hebben drie keer opnieuw tekeningen moeten aanleveren. Ik wist wel dat het goed zou komen, maar het heeft gewoon even tijd nodig.”

De buitenkant van de nieuwe verdieping is qua stijl anders dan de originele architectuur. Alleen de rand van het dak ziet er hetzelfde uit. “Er moest een kenmerk van het originele gebouw terugkomen in de opbouw.”

Verbouwing steeds duurder
Toen alle vergunningen rond waren, kon de bouw eindelijk van start, dachten Sigrid en Yves. Maar onverwacht gooide de coronacrisis roet in het eten. “Dat heeft voor uitstel gezorgd. En de materiaalprijzen gingen omhoog, dus we moesten extra financieren.”

In totaal heeft de verbouwing zo'n 2 ton gekost. “We gingen van tevoren uit van 1 tot 1,5 ton. Maar het werd steeds duurder. Als we van tevoren hadden geweten wat het bedrag was, dan hadden we misschien gedacht: ‘Moeten we dit wel doen?’ Maar ik ben blij dat we dat niet wisten.”

Grijze haren
Bouwen boven op een flat midden in de stad bleek best een uitdaging. Ze konden niet zomaar een bouwkraan op de Goudsesingel zetten, dus dat moest via de achterkant. Maar de poort om op de parkeerplaats te komen vormde een obstakel.

“Er was bijvoorbeeld een zeecontainer gehuurd om de materialen op te slaan op de parkeerplaats. Goed idee, maar het paste echt niet.” Ook met de kraan was het behoorlijk spannend, maar dat lukte wél. “Die heeft de banden leeg laten lopen, zodat die wat omlaagging.”

Ook hun eigen keuzes zorgden soms voor vertraging. “Ik wilde per se een grote koelkast", vertelt Sigrid. Hij paste niet in de lift van de flat, werd naar boven gebracht door een verhuisbedrijf, maar paste toen alsnog niet door het trapgat in hun woning. De koelkast moest weer naar beneden en is uiteindelijk met een verhuislift van buitenaf naar boven gebracht. Yves lacht: “Ik hoop dat hij het heel lang blijft doen. Ik heb er wel wat grijze haren bij gekregen.”

Verbouwen uitdaging voor relatie
Was de verbouwing een uitdaging voor hun relatie? Yves: “Ik heb ook best veel dingen zelf gedaan, om de kosten een beetje te drukken. Maar ik ben best wel een pietje precies. Met een hoop gezeur en getier begin ik eraan, want het moet wel goed gebeuren.” Sigrid: “Soms zeg ik: ‘Ga lekker even zitten, doe even relaxed’. Maar hij gaat maar door. Maar goed, zo gaat het al 25 jaar. En daarna is het gedaan en is hij helemaal blij.”

Gelukkig hebben ze redelijk dezelfde smaak. “Ik hou niet zo van prullaria”, zegt Yves. Sigrid: “Als ik helemaal los had kunnen gaan, dan hadden we misschien een gekleurde muur gehad. Maar ik vind wit ook hartstikke goed.” Yves, lachend: “Dan had het helemaal volgehangen met schilderijen, dan zou je de opbouw niet eens meer zien.”

Genieten van het huis
In 2022 was de nieuwe verdieping eindelijk klaar. De grootste winst is de nieuwe keuken, vinden ze allebei. “Voorheen hadden we een apart keukentje, dan zat de visite in de woonkamer en liep er altijd iemand heen en weer. Nu ben je gewoon in één ruimte, en in de zomer kun je ook het terras erbij betrekken.”

Het stel geniet nog elke dag van hun ‘nieuwe’ huis. Yves: “Als de zon opkomt, reflecteren bepaalde gebouwen het zonlicht. In de zomer doen we de deuren open en dan hoor je de stad wakker worden; de tram, de auto's, dat soort geluiden.” Hij pauzeert even en zegt dan lachend: “Ik denk niet dat wij hier ooit weg gaan, joh. Ik vind het echt top.”

Daken benutten
Sigrid en Yves zouden het optoppen van een huis aan iedereen aanraden. Yves: “Je moet wel een beetje stressbestendig zijn, een beetje avontuurlijk. En het geluk hebben dat je allemaal goede mensen hebt die het werk doen.” Sigrid: “Als je kijkt naar de hoeveelheid vierkante kilometers aan daken in Rotterdam, dat is echt enorm. Het is zonde om daar niks mee te doen.”
Voor foto's, zie het artikel.

Ze mogen blij zijn dat ik niet bij ze in de VvE zat, had het plan met man en macht tegen gehouden. Optoppen is zo'n debiele oplossing. Het is niet zonde om niks met daken te doen, immers daar is het een dak voor: het einde van de woning en een woning heeft nu eenmaal een einde nodig. Maar goed, de dichtgetikte bouwgeile ambtenaartjes snappen dat allemaal niet. Ik hoop dat het er bij de eerste beste storm afwaait.
pi_216612329
quote:
16s.gif Op zondag 9 februari 2025 20:18 schreef Alpha0 het volgende:

[..]

Ze mogen blij zijn dat ik niet bij ze in de VvE zat, had het plan met man en macht tegen gehouden. Optoppen is zo'n debiele oplossing. Het is niet zonde om niks met daken te doen, immers daar is het een dak voor: het einde van de woning en een woning heeft nu eenmaal een einde nodig. Maar goed, de dichtgetikte bouwgeile ambtenaartjes snappen dat allemaal niet. Ik hoop dat het er bij de eerste beste storm afwaait.
Er is weinig reden om dit als VvE tegen te houden maar jij gunt het ander het licht in de ogen nog niet.

Je bent echt dwars om het dwars zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 09-02-2025 21:07:35 ]
  zondag 9 februari 2025 @ 20:29:43 #3
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216612394
Ah jij bent een soort buurman Bolderbast die vooral bezig is met iedereen ruzie te maken.
pi_216612415
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 20:29 schreef Hexagon het volgende:
Ah jij bent een soort buurman Bolderbast die vooral bezig is met iedereen ruzie te maken.
En dan vervolgens de schuld geven aan buitenlanders
pi_216612435
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 20:32 schreef Raw85 het volgende:

[..]
En dan vervolgens de schuld geven aan buitenlanders
Laat het nu wel net een gemengd stel zijn ja.
pi_216612454
Zie je wel dat er geen woningtekort is. Iedereen kan gewoon voor 2 ton een laagje erop laten zetten en daar mensen huisvesten.
pi_216612471
quote:

[..]

Goh, tijdens het lezen van je eigen inbreng dacht ik toch even dat je michaelmoore was.
"Pools are perfect for holding water"
pi_216612479
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 20:38 schreef probeer het volgende:

[..]
Goh, tijdens het lezen van je eigen inbreng dacht ik toch even dat je michaelmoore was.
Jij vindt optoppen prima wil je zeggen?
  zondag 9 februari 2025 @ 20:40:14 #9
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_216612493
Foto’s :?
pi_216612494
Leuke containerwoning hebben ze ervan gemaakt.
pi_216612509
Ik hoop dat ze er blij mee zijn. Het boeit me verder niets. En omdat het Rotterdam is boeit het me nog minder dan niets.

Wel nogal prijzig zo'n 200k verbouwing voor 52m2. Lijkt me niet voor iedereen weggelegd. Dus eh, ja .. een leuk 'human interest' stukje, maar me dunkt toch niet echt een haalbare en significante bijdrage aan de oplossingen van de wooncrisis.
pi_216612526
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 20:39 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Boeit me geen fuck. Ze doen maar. En Rotterdam kan er ook niet lelijker op worden.
pi_216612543
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 20:39 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Er zijn ergere dingen dan je woning verbouwen. Jou als buurman of landgenoot hebben bijvoorbeeld.
  zondag 9 februari 2025 @ 20:45:02 #14
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216612547
Zure buurmannen die ruzie als leuk tijdverdrijf zien :')
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_216612548
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 20:34 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Laat het nu wel net een gemengd stel zijn ja.
zijn ze samen in een mixer gevallen of zo?
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_216612564
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2025 20:40 schreef Boca_Raton het volgende:
Je gaat toch geen foto's van je huis in de landelijke media zetten? Is privacy dan niets meer waard tegenwoordig?

Edit: blijkbaar toch foto's in het bronartikel. Rare mensen.
pi_216612588
2 ton voor die containerbox met open pui? :`)
  zondag 9 februari 2025 @ 20:49:35 #18
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_216612604
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2025 20:42 schreef probeer het volgende:

Wel nogal prijzig zo'n 200k verbouwing voor 52m2. Lijkt me niet voor iedereen weggelegd. Dus eh, ja .. een leuk 'human interest' stukje, maar me dunkt toch niet echt een haalbare en significante bijdrage aan de oplossingen van de wooncrisis.
Nee, dan had een verzameling van dergelijke hokjes, ipv eentje, meer zin gehad.
pi_216612611
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 20:44 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Er zijn ergere dingen dan je woning verbouwen. Jou als buurman of landgenoot hebben bijvoorbeeld.
Nou.. Ik ben anders toch minstens onverschillig tot maximaal redelijk tevreden met jou als landgenoot hoor. Al zal je voor 'enthousiast' nog net even wat meer je best moeten doen. Hup!
pi_216612638
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2025 20:49 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Nee, dan had een verzameling van dergelijke hokjes, ipv eentje, meer zin gehad.
Ik gok dat dat de kosten wellicht ook wel wat gedrukt zou hebben wanneer je er meteen een rits naast elkaar kan plaatsen. Energiekosten ook, door de gedeelde muren. Maarja, blijkbaar wilden/mochten/konden de buren niet.
pi_216612665
quote:
Een foto is een afbeelding op een plat vlak vervaardigd door middel van fotografie.
  zondag 9 februari 2025 @ 20:53:57 #22
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_216612671
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2025 20:46 schreef probeer het volgende:

[..]
Je gaat toch geen foto's van je huis in de landelijke media zetten? Is privacy dan niets meer waard tegenwoordig?

Edit: blijkbaar toch foto's in het bronartikel. Rare mensen.
Nooit geweten dat de titel klikbaar zou zijn.
  zondag 9 februari 2025 @ 20:54:57 #23
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_216612679
quote:
3s.gif Op zondag 9 februari 2025 20:53 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Een foto is een afbeelding op een plat vlak vervaardigd door middel van fotografie.
Ik kon het artikel niet vinden :+
  zondag 9 februari 2025 @ 20:56:08 #24
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_216612691
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 20:52 schreef probeer het volgende:

[..]
Ik gok dat dat de kosten wellicht ook wel wat gedrukt zou hebben wanneer je er meteen een rits naast elkaar kan plaatsen. Energiekosten ook, door de gedeelde muren. Maarja, blijkbaar wilden/mochten/konden de buren niet.
Of het zijn van die 'privileged' mensen die hun behoefte aan privacy makkelijk door konden drukken.
pi_216612692
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2025 20:53 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Nooit geweten dat de titel klikbaar zou zijn.
De technologie van tegenwoordig..
  zondag 9 februari 2025 @ 21:00:35 #26
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_216612729
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 20:43 schreef probeer het volgende:

[..]
Boeit me geen fuck. Ze doen maar. En Rotterdam kan er ook niet lelijker op worden.
nee rotterdam wordt er niet mooier op zo en het was al niks

quote:
quote:

[..]

verschrikkelijk en dat voor 200.000 euro
had het nooit gedaan, was lekker naar een kleine gemeente gegaan om daar een kavel te kopen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 9 februari 2025 @ 21:02:54 #27
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_216612753
20 jaar met zn tweeën op 60 vierkante meter? En met een roedel honden erbij? Ik zou gillend gek worden.
  zondag 9 februari 2025 @ 21:03:45 #28
323876 michaelmoore
pi_216612762
quote:
3s.gif Op zondag 9 februari 2025 20:53 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
kan ook door AI vervaardigd zijn
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_216612763
Overigens zou ik een weiland vol wolven op het dak laten bouwen. Gewoon om michaelmoore te sarren.
pi_216612826
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 21:02 schreef Twiitch het volgende:
20 jaar met zn tweeën op 60 vierkante meter? En met een roedel honden erbij? Ik zou gillend gek worden.
Dit wel ja. Ik zit in m'n eentje in 55m2 met af en toe een bezoekje van de kat van de buren. En dat is lekker ruim, maar met z'n 2en..
pi_216613068
Ziet er niet uit, maar het hele gebouw zelf is nog lelijker. :D Of nee, dat is de flat aan de overkant.

Tja, als je dan toch opgesloten zit in een flat (en zo hoog), dan snap ik het wel. Als ze nu op het balkon zitten, hebben ze niemand links of rechts. Stukje privacy.
Op maandag 9 september 2013 21:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Abs are made in the kitchen.
  zondag 9 februari 2025 @ 21:36:21 #32
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_216613111
Ach, als je gewend bent om in Rotterdam te wonen is zo'n extra dakkapel voor 200K natuurlijk de hemel op aarde.
pi_216613281
"Mijn psychiater heeft zondags geen sessies, dus open ik een topic op Fok!."

Ok. Goed topic.
  zondag 9 februari 2025 @ 21:53:29 #34
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216613303
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 21:11 schreef probeer het volgende:

[..]
Dit wel ja. Ik zit in m'n eentje in 55m2 met af en toe een bezoekje van de kat van de buren. En dat is lekker ruim, maar met z'n 2en..
Dit slaat echt nergens op. We hebben als mini-land in heel Europa de 3-na grootste huizen... Zelfs groter dan Frankrijk, Spanje en Duitsland. We zijn hier veel te gewend geraakt aan veel te grote oppervlakten in ons huis.

Finse collega vond het bizar hoe groot de huizen hier waren, zelfs in de stad. In een groot land als Finland woont men gemiddeld op 40m2...

60m2 is groot genoeg voor 2 mensen.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_216613776
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 21:53 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
In een groot land als Finland woont men gemiddeld op 40m2...

Niet correct, in Finland zit de gemiddelde woonruimte op zo'n 75 tot 80m2.

Je hebt een verkeerde bron uitgezocht waar de "housing density per person" verward is met de gemiddelde woninggrootte.

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 09-02-2025 22:37:33 ]
pi_216614308
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 21:00 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee rotterdam wordt er niet mooier op zo en het was al niks
[..]
[..]
verschrikkelijk en dat voor 200.000 euro
had het nooit gedaan, was lekker naar een kleine gemeente gegaan om daar een kavel te kopen
[ afbeelding ]
Deze mensen zijn gelukkig op hun stek, dus waarom zouden ze verhuizen om een kavel te kopen met tuin waar ze waarschijnlijk geen behoefte aan hebben?

Ik vind het itt veel mensen in dit topic, wel een mooie oplossing. Zo'n flat heeft geen uitstraling en zo'n moderne aanbouw (opbouw), heeft wel wat en zo'n flat knapt er in zijn geheel van op.

Maar 2 ton is aardig geld dat had ook wel voor een heel stuk minder gekund, zo'n opbouw heb je binnen een week dicht.
  zondag 9 februari 2025 @ 23:21:59 #37
323876 michaelmoore
pi_216614367
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 23:13 schreef antweerkie het volgende:

[..]
Deze mensen zijn gelukkig op hun stek, dus waarom zouden ze verhuizen om een kavel te kopen met tuin waar ze waarschijnlijk geen behoefte aan hebben?

Ik vind het itt veel mensen in dit topic, wel een mooie oplossing. Zo'n flat heeft geen uitstraling en zo'n moderne aanbouw (opbouw), heeft wel wat en zo'n flat knapt er in zijn geheel van op.

Maar 2 ton is aardig geld dat had ook wel voor een heel stuk minder gekund, zo'n opbouw heb je binnen een week dicht.
Joh zo n opbouw die maken ze kant en klaar in de fabriek en hiijsen hem er in een keer op
dat kost toch geen 200.000 euro 8)7 8)7 :W

iemand heeft hier gruwelijk met drie penne zitten schrijven
  zondag 9 februari 2025 @ 23:36:51 #38
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_216614493
quote:

[..]

quote:
De volgende stap was het overtuigen van de Vereniging van Eigenaren (VvE) van de flat. Ze hoopten dat meerdere bewoners van de 7e verdieping mee zouden willen doen, maar vanwege de kosten zagen hun buren ervan af. Ze gunden het Sigrid en Yves wel. “Ik zit ook in het bestuur van de VvE, ik ben al jaren erg betrokken bij alles hier. Dan heb je ook wel een gunfactor, denk ik", vertelt Sigrid.
Gelukkig heeft dit stel wat relaxtere buren, die een ander wel wat gunnen.

Zou dit project maandenlang voor gigantische overlast voor alle andere bewoners zorgen, dan zou ik echt nog wel begrip voor weerstand hebben. Maar daar lees ik in het artikel niks van terug.

Jouw bezwaar lijkt slechts te bestaan uit: "Het is godverdomme een dak en niets anders! Ik vind het onzin om daar iets bovenop te zetten, dus daarom zal ik er alles aan doen om te voorkomen dat anderen dat kunnen doen!"
pi_216614543
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 23:21 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Joh zo n opbouw die maken ze kant en klaar in de fabriek en hiijsen hem er in een keer op

Dat bedoel ik, in zijn geheel lijkt me niet maar prefab wanden en dak en ophijsen maar.
Of ze moeten alles vernieuwd hebben, ook beneden, plus nieuwe inboedel. Maar dan is 2 ton nog aardig geld.
pi_216614545
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 23:21 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

De kosten zaten ook niet in de keuken…

Al verwacht ik wel dat het voorwerk, tekeningen, vergunningen en onderzoeken naar draagkracht en wind, behoorlijk hoog kunnen zijn.
  zondag 9 februari 2025 @ 23:45:24 #41
323876 michaelmoore
pi_216614561
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 23:43 schreef antweerkie het volgende:

[..]
Dat bedoel ik, in zijn geheel lijkt me niet maar prefab wanden en dak en ophijsen maar.
Of ze moeten alles vernieuwd hebben, ook beneden, plus nieuwe inboedel. Maar dan is 2 ton nog aardig geld.
ze tillen hier een stenen aanbouw over de rij huizen heen en laten hem kant en klaar aan de achterkant weer zakken en geplaatst in een dag

4 geboorde paaltjes is met gestort beton erop is alles wat er is aan fundering
pi_216614563
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 23:43 schreef antweerkie het volgende:

[..]
Een kartonnen chalet kost tegenwoordig ook zomaar ¤160000,-
pi_216614567
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 23:45 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ze tillen hier een stenen aanbouw over de rij huizen heen en laten hem kant en klaar aan de achterkant weer zakken en geplaatst in een dag
Ja maar zoals je kon lezen is dat wat lastig op de singel.
pi_216614574
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 20:45 schreef Mikeytt het volgende:
Zure buurmannen die ruzie als leuk tijdverdrijf zien :')
Dat krijg je met woke.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  zondag 9 februari 2025 @ 23:47:22 #45
323876 michaelmoore
pi_216614576
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 23:45 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Ja maar zoals je kon lezen is dat wat lastig op de singel.
j amaar dat kun je in een straat er ook niet door he

straat of singel tja
  zondag 9 februari 2025 @ 23:48:50 #46
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_216614584
Ze hebben wel behoorlijk wat parkeerruimte naast die nieuwe verdieping. Dat dan weer wel.
pi_216614591
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 23:48 schreef Tengano het volgende:
Ze hebben wel behoorlijk wat parkeerruimte naast die nieuwe verdieping. Dat dan weer wel.
Voor de heli?
pi_216615109
Twee ton voor een veredelde schaftwagen op een flat in fucking Rotterdam _O-

In Antwerpen heeft iemand een complete boerderij op een dak gebouwd.

pi_216616701
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 23:13 schreef antweerkie het volgende:

[..]

Ik ben geen deskundige op het gebied van bouwen, maar het ziet er niet uit als iets wat 2 ton moet kosten.

Daarentegen is 52m2 (extra) woonoppervlak voor 200k in Rotterdam geen gek bedrag.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')