De oorlog tussen Hamas en Israël is een escalatie van het Israëlisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Israëlische invasie in de Gazastrook.
De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecoördineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Israël, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Israëlische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Israël doorbraken en aanslagen pleegden op Israëlische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Israëlische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Israëlische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.
In reactie op de aanval voerden de Israëlische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Israëlische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Israëlisch grondoffensief gestart.
IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Israël en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Israël, reageerde Israël met luchtaanvallen op Libanon.
Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Israël als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.
Israël spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israëli's werden geëvacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Israël ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Israël. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.
Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Israël [af]. Het Hof zag het potentiële risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Israël aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Israël binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hier verder.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
Het is ook mogelijk dat Trump dit op dezelfde manier 'wil' gebruiken als zijn dreigementen omtrent Groenland, Canada. Want uiteindelijk is de Israëlische kolonisten droom ook niet een Amerikaanse overname van Gaza. Misschien gebruikt hij het gewoon als onderhandeling met Netanyahu en de nog overgebleven Hamas leiders.
Op woensdag 5 februari 2025 08:18 schreef nixxx het volgende: Anders moet je de mensen in Gaza maar vrij laten om hun eigen gebied weer op te bouwen, met hun eigen arbeid en het geld dat ze verdienen met hun eigen productie. Geen externe hulp, dat hebben ze wat mij betreft wel genoeg gehad. Ga maar eens de gevolgen van je acties doorleven en overdenken terwijl je puin ruimt, zonder dat het verzacht wordt door externe hulp.
Dat is al een keertje geprobeerd. (Met externe hulp).
Dat heeft geleid tot paragliders die op een muziekfestival landden en iedereen begonnen te vermoorden.
Op woensdag 5 februari 2025 11:06 schreef theunderdog het volgende: Het is ook mogelijk dat Trump dit op dezelfde manier 'wil' gebruiken als zijn dreigementen omtrent Groenland, Canada. Want uiteindelijk is de Israëlische kolonisten droom ook niet een Amerikaanse overname van Gaza. Misschien gebruikt hij het gewoon als onderhandeling met Netanyahu en de nog overgebleven Hamas leiders.
Of er zit geen groter plan achter. Ik denk dat hij gewoon weer wat schreeuwt en niet nadenkt. Anders zou hij toch niet zeggen dat Amerika dat stukje land even overneemt nadat ze twee miljoen mensen hebben gedeporteerd?
Hij schreeuwt wel vaker, zoals dat dit de laatste Amerikaanse verkiezingen waren, Canada als 51e staat, Panama-kanaal terug in Amerikaanse handen, tarieven op bepaalde import uit Taiwan, Groenland bij de VS, inperken media behalve fox of een groot gedeelte van Oekraïne aan Rusland aanbieden zonder dat de Russen er iets voor terug moeten geven.
Trump heeft er altijd een handje van gehad wat te schreeuwen om daarna te kijken hoe dit resoneert. Hij kijkt niet voor niks elke avond fox en heeft meerdere malen tijdens uitzending ingebeld met zijn kant van het verhaal.
Aan de ene kant is het fijn dat hij een lompe lul is zonder diplomatieke skills of politiek belang. Ik denk oprecht dat hij gewoon een dom is en niet beseft wat hij zegt. Iedereen die niet doet wat hij wil is de vijand en moet zelfs vervolgd worden. Ik ben benieuwd of het juridische systeem van Amerika hier tegen bestand is, het kan wel eens een enge tijd worden
Zou het weer zo'n tactiek zijn als met die importheffingen? Want dit is volslagen onrealistisch en totaal niet uitvoerbaar, de iemand moet inschikken met iets. En dan zegt van oja blabla het is goed zo.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
Wat lul je nou stom? Trump is nog geen 3 weken de POTUS en Wereldvrede is nog nooit zo dichtbij geweest.
Deze man zal straks de geschiedenis in gaan als de Allergrootste POTUS die de wereld ooit gezien heeft. Een enorme verademing vergeleken met die seniele slappe zak hooi die we hiervoor hadden.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card! "I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
Op woensdag 5 februari 2025 11:30 schreef Discombobulate het volgende: Zou het weer zo'n tactiek zijn als met die importheffingen? Want dit is volslagen onrealistisch en totaal niet uitvoerbaar, de iemand moet inschikken met iets. En dan zegt van oja blabla het is goed zo.
Natuurlijk is het wel uitvoerbaar. Je moet het gewoon doen.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card! "I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
[..] Wat lul je nou stom? Trump is nog geen 3 weken de POTUS en Wereldvrede is nog nooit zo dichtbij geweest.
Deze man zal straks de geschiedenis in gaan als de Allergrootste POTUS die de wereld ooit gezien heeft. Een enorme verademing vergeleken met die seniele slappe zak hooi die we hiervoor hadden.
[..] Dat is al een keertje geprobeerd. (Met externe hulp).
Dat heeft geleid tot paragliders die op een muziekfestival landden en iedereen begonnen te vermoorden.
Volgens mij komt dat puur doordat ze zoveel hulp krijgen dat ze tijd over hebben om zich daarmee bezig te houden. Stel nou dat ze zich zelf moesten bedruipen? Hun eigen drinkwater en eten regelen, zelf voor scholing en medische hulpverlening zorgen, gewoon alles wat elk normaal land doet.. dat kunnen ze volgens mij niet eens? Laat staan dat ze tijd over zouden hebben om Israël aan te vallen.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
[..] Of er zit geen groter plan achter. Ik denk dat hij gewoon weer wat schreeuwt en niet nadenkt. Anders zou hij toch niet zeggen dat Amerika dat stukje land even overneemt nadat ze twee miljoen mensen hebben gedeporteerd?
Hij schreeuwt wel vaker, zoals dat dit de laatste Amerikaanse verkiezingen waren, Canada als 51e staat, Panama-kanaal terug in Amerikaanse handen, tarieven op bepaalde import uit Taiwan, Groenland bij de VS, inperken media behalve fox of een groot gedeelte van Oekraïne aan Rusland aanbieden zonder dat de Russen er iets voor terug moeten geven.
Trump heeft er altijd een handje van gehad wat te schreeuwen om daarna te kijken hoe dit resoneert. Hij kijkt niet voor niks elke avond fox en heeft meerdere malen tijdens uitzending ingebeld met zijn kant van het verhaal.
Aan de ene kant is het fijn dat hij een lompe lul is zonder diplomatieke skills of politiek belang. Ik denk oprecht dat hij gewoon een dom is en niet beseft wat hij zegt. Iedereen die niet doet wat hij wil is de vijand en moet zelfs vervolgd worden. Ik ben benieuwd of het juridische systeem van Amerika hier tegen bestand is, het kan wel eens een enge tijd worden
1: Waarom? dat kan toch ? niet zomaar. Kost tijd en flinke investeringen. Maar het is geen onmogelijkheid.
2: Zoals ik al zei. Ik denk niet dat dat maar wat schreeuwen is. Het is zijn manier van onderhandelen. Soms werkt het, meestal niet.
3: Precies. Maar dat is dus niet 'maar wat schreeuwen'. Het is het geloof dat diplomatie zonder nuance moet.
4: Nah. Hij heeft gewoon mensen om zich heen die het met deze tactiek eens zijn. Witkoff heeft Netanyahu op de knieeen gekregen met deze hardelijn-diplomatie.
Op woensdag 5 februari 2025 11:30 schreef Discombobulate het volgende: Zou het weer zo'n tactiek zijn als met die importheffingen? Want dit is volslagen onrealistisch en totaal niet uitvoerbaar, de iemand moet inschikken met iets. En dan zegt van oja blabla het is goed zo.
Ja, dat kan. Maar waarom zou het niet realistisch zijn?
Er komen inderdaad de laatste tijd wat opvallende exemplaren naar boven waarvan je denkt: jeetje, dit soort wereldvreemde zolderkamerridders hebben we dus ook nog.
[..] Wat lul je nou stom? Trump is nog geen 3 weken de POTUS en Wereldvrede is nog nooit zo dichtbij geweest.
Mensen stellen zulke zaken omdat men het persoonlijk niet eens is met het beleid van Trump.
Nu is dat natuurlijk prima, iedereen kan daar een mening over vormen, maar vanuit die onenigheid wordt er dus geconcludeerd dat het allemaal 'niet werkt'. Je kunt dit dus vertalen als .. 'ik ben het er niet mee eens, dus is het stom/werkt het niet/ga ik er nu maar iets negatiefs over zeggen'.
Het valt wel te vergelijken met een pot voetbal, waar er een ploeg met 0-3 verliest van een slimme counterploeg en dan niet de eigen fouten gaat onderzoeken en het verlies erkent, maar de speelstijl van de tegenpartij gaat afkraken.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
[..] Mensen stellen zulke zaken omdat men het persoonlijk niet eens is met het beleid van Trump.
Nu is dat natuurlijk prima, iedereen kan daar een mening over vormen, maar vanuit die onenigheid wordt er dus geconcludeerd dat het allemaal 'niet werkt'. Je kunt dit dus vertalen als .. 'ik ben het er niet mee eens, dus is het stom/werkt het niet/ga ik er nu maar iets negatiefs over zeggen'.
Het valt wel te vergelijken met een pot voetbal, waar er een ploeg met 0-3 verliest van een slimme counterploeg en dan niet de eigen fouten gaat onderzoeken en het verlies erkent, maar de speelstijl van de tegenpartij gaat afkraken.
Dit is meer vergelijkbaar met een coach die voor de wedstrijd voorstelt om met 3 ballen, twee keepers en 15 veldspelers te gaan spelen
Op woensdag 5 februari 2025 11:52 schreef Tengano het volgende: Over 'neutrale' journalistiek gesproken [..] De wereld wordt vandaag in tweeen verdeeld. Er zal vanaf vandaag goed blijken wie voor het goede en wie voor het kwade kiest.
#vrede
Vrede onstaat met vrede - Lao Tse -
Het is al veel langer duidelijk dat een aanzienlijk deel van het Westen (de red–green alliance) zich achter de Palestijnen en diens terreur en wens voor de vernietiging van Israël scharen en daarmee dus kiezen voor het kwade.
De Palestijnen hebben tientallen kansen gehad op vrede, het enige wat men had hoeven te doen was:
• De wapens neerleggen en stoppen met terrorisme • Israël als legitiem land erkennen • In vrede willen samenleven met Joden
Maar men besloot echter te kiezen voor meer antisemitisme, terrorisme, propaganda en via een hoog geboortecijfer de strijd op demografie te kunnen winnen. Dit heeft niet goed voor hen uitgepakt.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
[..] Volgens mij komt dat puur doordat ze zoveel hulp krijgen dat ze tijd over hebben om zich daarmee bezig te houden. Stel nou dat ze zich zelf moesten bedruipen? Hun eigen drinkwater en eten regelen, zelf voor scholing en medische hulpverlening zorgen, gewoon alles wat elk normaal land doet.. dat kunnen ze volgens mij niet eens? Laat staan dat ze tijd over zouden hebben om Israël aan te vallen.
Alles moet wijken voor de strijd tegen de joden.
Dat zou nou toch wel eens duidelijk moeten zijn. Die mensen willen helemaal geen eigen land - ze willen dat andere land vernietigen.
[..] Dit is meer vergelijkbaar met een coach die voor de wedstrijd voorstelt om met 3 ballen, twee keepers en 15 veldspelers te gaan spelen
Daarna zegt iedereen lol kan niet man
Ook de hele illusie dat hij de brenger van vrede is. En zich dan niet afvragen ten koste van wat. Oekraïne wordt gedwongen een half land op te geven. De Palestijnen kunnen uitzoeken waar ze terecht kunnen. Ja, dat is echt vrede. Churchill was ook ooit de brenger van vrede toen hij nazi Duitsland Bohemen en Moravië had gegeven. Dat hield niet lang stand kan ik je vertellen. Als je agressors hun zin gaat geven dan is het over het algemeen niet hun gewoonte om vervolgens in vrede verder te leven. De enige reden waarom Trump zogenaamd ‘vrede’ brengt is omdat hij dreigt met bizarre handelsoorlogen of militair ingrijpen. Ook niet bepaald het recept van duurzame ‘vrede’. Mensen die zijn beleid goedpraten zijn het vaak vooral eens met zijn nationalistische politiek van eigen volk eerst. En onder dat mom praten ze de rest ook goed.
[..] Het is al veel langer duidelijk dat een aanzienlijk deel van het Westen (de red–green alliance) zich achter de Palestijnen en diens terreur en wens voor de vernietiging van Israël scharen en daarmee dus kiezen voor het kwade.
De Palestijnen hebben tientallen kansen gehad op vrede, het enige wat men had hoeven te doen was:
• De wapens neerleggen en stoppen met terrorisme • Israël als legitiem land erkennen • In vrede willen samenleven met Joden
Maar men besloot echter te kiezen voor meer antisemitisme, terrorisme, propaganda en via een hoog geboortecijfer de strijd op demografie te kunnen winnen. Dit heeft niet goed voor hen uitgepakt.
Ik zag dat nu.nl reacties op dit conflict had uitgezet omdat het telkens escaleerde. Ik begrijp inmiddels wel waarom.
[..] Alles moet wijken voor de strijd tegen de joden.
Dat zou nou toch wel eens duidelijk moeten zijn. Die mensen willen helemaal geen eigen land - ze willen dat andere land vernietigen.
Ik denk/hoop niet dat de palestijnen inherent verrot zijn. Ik ben wel benieuwd of ze de keuze zouden maken om de helft van hun bevolking te laten verhongeren om nog eens een ineffectieve aanval op Israël te doen of dat ze in het geval waar ze zelf volkomen verantwoordelijk zijn voor zichzelf ze betere keuzes kunnen maken.
Ik zag dat nu.nl reacties op dit conflict had uitgezet omdat het telkens escaleerde. Ik begrijp inmiddels wel waarom.
Misschien is het voor de discussie het beste om inhoudelijk te reageren en niet alleen met twee smileys en een oneliner over nu.nl. Alles wat ik in mijn post heb heb gesteld is namelijk feitelijk juist.
[..] Misschien is het voor de discussie het beste om inhoudelijk te reageren en niet alleen met twee smileys en een oneliner over nu.nl. Alles wat ik in mijn post heb heb gesteld is namelijk feitelijk juist.
Dit is inderdaad best irritant als je een heel betoog schrijft en iemand reageert alleen met wat smiley's en een whatabouttism.
Op woensdag 5 februari 2025 12:58 schreef Nexum het volgende: Ik vind dat wij dan recht hebben op Israël. Binnenvallen die handel en een Nederlandse kolonie van maken!
Israël is al een uitstekende Westerse bondgenoot, iets dat tot veel woede en frustratie zorgt bij de red–green alliance.
[..] Israël is al een uitstekende Westerse bondgenoot, iets dat tot veel woede en frustratie zorgt bij de red–green alliance.
Uitstekend? Amerika moet geen cent meer geven. Eigenlijk zielig dat Israël zonder Amerika’s hulp zich nooit zou kunnen redden. Ze zijn totaal afhankelijk en niet zelfredzaam. Best wel sneu.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
[..] Uitstekend? Amerika moet geen cent meer geven. Eigenlijk zielig dat Israël zonder Amerika’s hulp zich nooit zou kunnen redden. Ze zijn totaal afhankelijk en niet zelfredzaam. Best wel sneu.
Dat mag jij vinden hoor, zullen we dan ook de Palestijnen geen geld meer geven of gelden er dan ineens andere regels?
[..] Dat mag jij vinden hoor, zullen we dan ook de Palestijnen geen geld meer geven of gelden er dan ineens andere regels?
Klopt, dan gelden er andere regels. Want Palestijnen zijn al decennialang onderdrukt en volgens de Bijbel heb je de plicht om de zwakkeren in de samenleving te helpen. Die Joden redden zich wel!
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
[..] Klopt, dan gelden er andere regels. Want Palestijnen zijn al decennialang onderdrukt en volgens de Bijbel heb je de plicht om de zwakkeren in de samenleving te helpen. Die Joden redden zich wel!
Kortom, Israël bespotten voor de goede banden met de VS, maar wel verwachten dat de Palestijnen hulp krijgen. Bijzondere dubbele standaard. Daarnaast zijn de Palestijnen natuurlijk niet onderdrukt, zij zijn de oorzaak achter alle conflict in deze regio.
[..] Misschien is het voor de discussie het beste om inhoudelijk te reageren en niet alleen met twee smileys en een oneliner over nu.nl. Alles wat ik in mijn post heb heb gesteld is namelijk feitelijk juist.
Nee, het is onzin, al vanaf regel 1. De westerse landen steunen Palestijnen helemaal niet om Israël te vernietigen. Ze hebben de wandaden van Israël juist decennia lang oogluikend toegestaan als gevolg van het schuldgevoel naar aanleiding van de tweede wereldoorlog. Israël werd jarenlang gezien als de goede, Palestijn stond gelijk aan terrorist. Ik heb zelf ook zo opgevoed, ik wist niet beter dan dat het zo was, totdat ik me er de laatste jaren enigszins in verdiepte en me de schellen van de ogen vielen van al het onrecht. De landen vooroordelen alleen nu de genocide. Dat is iets totaal anders dan dat ze er voorstander van zijn dat Israël uitgeroeid wordt.
Omdat het zo’n onzin is die je stelt en het daardoor uitermate vermoeiend is om het steeds weer te moeten weerleggen. Alleen al de manier waarop je je post plaatst maakt dat ik een redelijk beeld van je krijg en het eigenlijk al zinloos is om de discussie aan te gaan. Vandaar mijn smilies en het feit dat ik nu.nl wel snap.
[..] Nee, het is onzin, al vanaf regel 1. De westerse landen steunen Palestijnen helemaal niet om Israël te vernietigen. Ze hebben de wandaden van Israël juist decennia lang oogluikend toegestaan als gevolg van het schuldgevoel naar aanleiding van de tweede wereldoorlog. Israël werd jarenlang gezien als de goede, Palestijn stond gelijk aan terrorist. Ik heb zelf ook zo opgevoed, ik wist niet beter dan dat het zo was, totdat ik me er de laatste jaren enigszins in verdiepte en me de schellen van de ogen vielen van al het onrecht. De landen vooroordelen alleen nu de genocide. Dat is iets totaal anders dan dat ze er voorstander van zijn dat Israël uitgeroeid wordt.
Omdat het zo’n onzin is die je stelt en het daardoor uitermate vermoeiend is om het steeds weer te moeten weerleggen. Alleen al de manier waarop je je post plaatst maakt dat ik een redelijk beeld van je krijg en het eigenlijk al zinloos is om de discussie aan te gaan. Vandaar mijn smilies en het feit dat ik nu.nl wel snap.
De notie dat Israël de goede kant is en de Palestijnen de slechte kant betreft dan ook een historisch feit. Daarom is het ook zo zorgwekkend dat sommigen in het Westen, waaronder dus blijkbaar jij, zijn gaan geloven in geschiedvervalsing. Ik ben ook wel benieuwd welke argumenten jou ervan hebben weten te overtuigen dat Israël het probleem zou zijn en niet de Palestijnen?
[..] Ik denk/hoop niet dat de palestijnen inherent verrot zijn.
Dan wordt het toch hoog tijd.
Zolang de Palestijnen die afschuwelijke doodscultus omarmen waar Hamas het front van is, zijn ze inderdaad verrot.
quote:
Ik ben wel benieuwd of ze de keuze zouden maken om de helft van hun bevolking te laten verhongeren om nog eens een ineffectieve aanval op Israël te doen of dat ze in het geval waar ze zelf volkomen verantwoordelijk zijn voor zichzelf ze betere keuzes kunnen maken.
Nederland vindt genocide prima als Amerika dat ook vindt. Nederland vindt Amerikaanse Riviera in Gaza prima als Amerika dat ook vindt.
twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
Zolang de Palestijnen die afschuwelijke doodscultus omarmen waar Hamas het front van is, zijn ze inderdaad verrot. [..] Ik denk dat je het antwoord wel kan raden.
Gaza is in as gelegd door de people of light maar Hamas is een doodscultus
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
Voor het kabinet is het onbespreekbaar om Palestijnen uit de Gazastrook te verplaatsen naar Arabische landen in de regio. Hiermee schaart Nederland zich achter bondgenoten als Frankrijk en Duitsland.
"Voor Nederland staat buiten kijf: Gaza is van de Palestijnen", schrijft minister Veldkamp van Buitenlandse Zaken in een verklaring. "Onze positie is en blijft onveranderd: Nederland staat achter een tweestatenoplossing. Dat betekent een onafhankelijke levensvatbare Palestijnse staat naast een veilig Israël."
Boehoehoe [..] Wat vind jij beter? Een terroristisch hellhole, of een Rivièra aan de Middellandse Zee?
Ik een Rivièra. Jij een terroristisch hellhole.
Wij zijn niet hetzelfde.
Je klinkt een beetje als de Europese migranten die eeuwen geleden naar de VS vertrokken en daar de Indianen wel even "civilisation" zouden brengen. Dat een groep mensen heel anders dan ons in het leven staat betekend niet dat ze geen rechten zouden hebben. Palestina wordt door 146 van de 193 lidstaten van de Verenigde Naties gewoon erkend.
[..] Je klinkt een beetje als de Europese migranten die eeuwen geleden naar de VS vertrokken en daar de Indianen wel even "civilisation" zouden brengen. Dat een groep mensen heel anders dan ons in het leven staat betekend niet dat ze geen rechten zouden hebben. Palestina wordt door 146 van de 193 lidstaten van de Verenigde Naties gewoon erkend.
Voor de goede orde, dit plan is waanzin en bovendien de verkeerde aanpak maar mijn mening.
Maar als je moet kiezen tussen die specifieke twee opties, dan kies ik voor de Rivièra en Slayage voor de hellhole.
De oplossing is natuurlijk de Palestijnse bevolking te dedoctrineren, niet ze te verplaatsen. Pas daarna kan Palestina weer ter tafel komen. Daarvoor heeft geen zin.
[..] Je klinkt een beetje als de Europese migranten die eeuwen geleden naar de VS vertrokken en daar de Indianen wel even "civilisation" zouden brengen. Dat een groep mensen heel anders dan ons in het leven staat betekend niet dat ze geen rechten zouden hebben. wordt door 146 van de 193 lidstaten van de Verenigde Naties gewoon erkend.
Niet alsof dat wat zegt met de hoeveelheid in meer of mindere mate schurkenstaten op de wereld
Moet wel gniffelen over de heftige beledigheid bij de linkse tak van mensen: Uit Nu.nl
quote:
'Schokkend, krankzinnig, immoreel' "Schokkend", "zorgelijk", "schadelijk", "krankzinnig" en "immoreel": zo omschrijven experts in gesprek met NU.nl de plannen van Trump. "Om zo'n proefballon op te laten terwijl Gaza grotendeels in puin ligt, er bijna twee miljoen ontheemden zijn en er nog altijd gijzelaars vastzitten, dat gaat ver over de grenzen van wat internationaal acceptabel zou moeten zijn", zegt Marcel Brus, hoogleraar internationaal publiekrecht aan de Rijksuniversiteit Groningen. "Het gaat over de ruggen van al die mensen." Erella Grassiani noemt het idee om bezit te nemen van grondgebied "simplistisch gedacht en neokoloniaal". Grassiani, die als antropologisch onderzoeker in Israël en de Palestijnse Gebieden actief is namens de Universiteit van Amsterdam, ziet dat de Gazanen worden vergeten. "Er is totaal geen oog voor hen. Er wordt óver hen gesproken, niet mét hen. Het lijkt alsof ze worden gezien als objecten die je zomaar even verplaatst." Gerard Jonkman, directeur van stichting The Rights Forum, sluit zich bij die zienswijze aan. "Zo praat je niet over een bevolking die zestien maanden oorlog heeft doorstaan en bijna alles heeft verloren. Dit is ook geen onderhandelingstactiek meer, dit is etnische verdrijving." The Rights Forum is een activistische stichting die zich richt op informatievoorziening over de Palestijnse Gebieden. Plannen lijken onmogelijk en liggen extreem gevoelig De plannen zijn ook "totaal onrealistisch" vanuit juridisch perspectief, vervolgt Brus. "En vanuit mensenrechtenperspectief, vanuit het zelfbeschikkingsrecht van volken, vanuit het soevereiniteitsbeginsel en ga zo maar door. Het kan totaal niet." Als de plannen van Trump voor Gaza daadwerkelijk resulteren in de verplaatsing van Palestijnen, dan komt dat mogelijk neer op etnische zuivering. Dat zou VN-secretaris-generaal António Guterres dinsdag ook hebben gezegd volgens New York Times-verslaggevers. Voor de Palestijnen ligt een gedwongen vertrek extreem gevoelig. Het roept herinneringen op aan de grote uittocht van 1948. Die staat bekend als 'Al Nakba' (de Catastrofe). Toen sloegen zo'n 700.000 Palestijnse inwoners op de vlucht of werden verdreven uit het gebied dat de staat Israël werd. Daarover kan je hier meer lezen. "Het spook van de Al Nakba gaat al sinds het begin van de oorlog op 7 oktober 2023 weer rond", zeggen Grassiani en Jonkman. Veel Gazanen hebben de afgelopen zestien maanden meerdere keren moeten vluchten. "Maar met het openlijk spreken over een gedwongen verplaatsing wordt het angstbeeld van een nieuwe Al Nakba opgeroepen", zegt Grassiani. Er is geen exacte definitie van het begrip 'etnische zuivering'
Er bestaat wel een omschrijving van het begrip die is opgesteld door een VN-commissie. In een rapport stelt de commissie dat er sprake is van etnische zuivering als een bevolking met voorbedachten rade en met geweld (of onder dreiging van geweld) wordt verdreven. De commissie stelt verder dat het onder dwang verplaatsen van een bevolking als misdaad tegen de menselijkheid kan worden gezien. De EU spreekt van etnische zuivering als een gebied etnisch homogeen wordt gemaakt met een gedwongen verplaatsing van een bevolking en dit met geweld of intimidatie gepaard gaat. Trump ondermijnt het internationaal recht Door met dit plan te komen ondermijnt Trump het internationaal recht en de internationale rechtsorde, vervolgt Brus. Volgens hem is dat niet zonder gevaar. "Als je het internationaal recht op de helling zet, geef je een vrijbrief aan landen als China, die Taiwan zou kunnen innemen. Rusland zou het vizier kunnen richten op de Baltische staten." Jonkman omschrijft het plan als een oorlogsverklaring aan het Midden-Oosten. "Dit zorgt in verschillende landen en op veel plekken voor enorme onrust, niet in de laatste plaats in Gaza zelf en onder de Palestijnse bevolking van de bezette Westelijke Jordaanoever. En dat kan overslaan in woede en in opstanden." "Trump en de Israëlische premier jagen de hele regio tegen zich in het harnas", vult Grassiani aan. "Daar is niemand mee geholpen, ook Israël zelf niet." "Je moet er niet aan denken dat kwaadwillenden straks vanuit de beoogde opvanglanden Egypte en Jordanië aanvallen op Israël gaan uitvoeren", gaat Jonkman verder. De experts gaan er dan ook niet van uit dat Arabische landen akkoord gaan met het plan van Trump. Emma van der Zalm, NU.nl-correspondent in Egypte, ziet bijvoorbeeld dat president Abdel Fattah Al Sisi heel stellig is in zijn verzet tegen het plan. Onlangs werd zelfs een zeldzame en door de overheid goedgekeurde demonstratie bij Rafah georganiseerd. "Maar niet alleen deze demonstranten verzetten zich tegen het idee om Palestijnen uit Gaza te verdrijven, de meeste Egyptenaren zien niks in Trumps plan voor Gaza", zegt Van der Zalm. Ten slotte ondermijnt het plan voor de gedwongen verplaatsing van Gazanen ook de lopende onderhandelingen over de volgende fase van het staakt-het-vuren tussen Israël en Hamas, stellen de experts. "Het zadelt de bemiddelaars en onderhandelaars met een groot probleem op", stelt Grassiani. "De VS en daarmee Israël toont zich onbetrouwbaar", besluit Jonkman.
Op woensdag 5 februari 2025 17:28 schreef Lospedrosa het volgende: Moet wel gniffelen over de heftige beledigheid bij de linkse tak van mensen: Uit Nu.nl [..] Woedend!
Ze blijven die mensen maar als engeltjes en slachtoffers zien
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
Op woensdag 5 februari 2025 17:28 schreef Lospedrosa het volgende: Moet wel gniffelen over de heftige beledigheid bij de linkse tak van mensen: Uit Nu.nl [..] Woedend!
Ja, bij nu.nl zijn ze de hele dag al radeloos
I'm gonna eat your brains and gain your knowledge.
[..] Ze blijven die mensen maar als engeltjes en slachtoffers zien
Ik zeg niet dat wat de VS wil goed is, in tegendeel. Maar het is ook onmenselijk de situatie daar te laten zoals het is. Vredig samenleven van Israël en de Palestijnen gaat nooit gebeuren. Dus die status quo blijven steunen is ook een aanval op mensenlevens.
Opzich zouden die mensen bij een goede oplossing, een nieuw huis op een goede plek met wat ondersteuning en een zak geld toch blij moeten zijn. En van de Gaza strook kun je inderdaad iets moois opbouwen.
Maar dan vind ik dat je ook 2 miljoen joden uit Israël moet zetten of Israël ook opheffen want die zorgen ook alleen maar voor ellende daar zo midden tussen de moslimlanden.
Op woensdag 5 februari 2025 17:35 schreef Lospedrosa het volgende: Maar goed de linkse kliek reageert totaal verontwaardigd en denken dat daarmee de kous af is. het is belachelijk, niet serieus, een roep om aandacht.
Fout. Ik denk dat de VS gewoon doorpakt.
Wat reacties uit andere landen:
twitter
Verder is dit gewoon de zoveelste natte scheet van Trump om rugdekking te geven aan zijn verbouwing van de Amerikaanse overheid.
And what rough beast, its hour come round at last, Slouches towards Bethlehem to be born?
Verder is dit gewoon de zoveelste natte scheet van Trump om rugdekking te geven aan zijn verbouwing van de Amerikaanse overheid.
Sinds wanneer geven al die genocide steunende westerse landen ook maar ene fuck over internationale recht?
Ja het is aannemelijk dat het een natte scheet is. Als hij dit serieus zou willen dreigt de gehele regio te destabiliseren. Wat niet in Amerikas noch Israels belang is. Het is waarschijnlijk een signaal aan de Israël lobby in de VS dat hij zich voor hen inzet.
twitter
Gezichtsuitdrukking van Netanyahu zegt alles. Hij was volledig verrast door de uitingen van Trump.
twitter
[..] Sinds wanneer geven al die genocide steunende westerse landen ook maar ene fuck over internationale recht?
Ja het is aannemelijk dat het een natte scheet is. Als hij dit serieus zou willen dreigt de gehele regio te destabiliseren. Wat niet in Amerikas noch Israels belang is. Het is waarschijnlijk een signaal aan de Israël lobby in de VS dat hij zich voor hen inzet.
Stel je voor.. een Disney Resort in Gaza.. dat zou een enorme publiekstrekker zijn.. nu hebben ze alleen in Amerika, Europa en Azië, maar het Midden-Oosten niet. Een Amerikaans Gaza zou een Disney Resort kunnen huisvesten met als hoofdthema de wereld van Aladdin!
Ik wil geen wo2 vergelijkingen maken maar dat is toch lastig wanneer Israel propagandisten exact hetzelfde zeggen over Palestijnse vluchtelingen als Hitler over joodse vluchtelingen
twitter
Op woensdag 5 februari 2025 20:39 schreef egayalS het volgende: Ik wil geen wo2 vergelijkingen maken maar dat is toch lastig wanneer Israel propagandisten exact hetzelfde zeggen over Palestijnse vluchtelingen als Hitler over joodse vluchtelingen
Op woensdag 5 februari 2025 20:39 schreef egayalS het volgende: Ik wil geen wo2 vergelijkingen maken maar dat is toch lastig wanneer Israel propagandisten exact hetzelfde zeggen over Palestijnse vluchtelingen als Hitler over joodse vluchtelingen
Als Hamas z'n handjes nou thuis had gehouden, ergens begin oktober....En Israël met rust had gelaten, dan had je allang 2 staten gehad. Ipv de huidige vernietiging en absurde plannen van Trump.
[..] Sinds wanneer geven al die genocide steunende westerse landen ook maar ene fuck over internationale recht?
Nee. Het is een signaal dat dit in de toekomst het evidente plan is. Geesten rijp maken.
Of dacht jij dat situatie Gaza nog 10, 20 jaar kon voortduren? voor nu zal dit plan inderdaad een natte scheet zijn, maar op een gegeven moment kan het niet anders.
[..] Wanneer krijgt Cyprus haar grondgebied weer terug? En Syrië? Inclusief Hatay provincie.
Wanneer wordt de Armeense genocide erkend?
Nouja, om dan voor hem op te komen: sommige mensen die stellen dat er geen genocide gaande is geweest in Gaza (waar ik een van ben, maar dan met andere argumenten) stellen bijvoorbeeld dat daarvoor het dodenaantal veel te laag en langzaam is gegaan. Dit zou je ook kunnen zeggen met de Armeense kwestie, toch?
Zo ongeveer 1 tot 1.5 miljoen doden in 8 jaar. Dat valt wel mee.
[..] Nouja, om dan voor hem op te komen: sommige mensen die stellen dat er geen genocide gaande is geweest in Gaza (waar ik een van ben, maar dan met andere argumenten) stellen bijvoorbeeld dat daarvoor het dodenaantal veel te laag en langzaam is gegaan. Dit zou je ook kunnen zeggen met de Armeense kwestie, toch?
Zo ongeveer 1 tot 1.5 miljoen doden in 8 jaar. Dat valt wel mee.
Genocide is niet afhankelijk van de tijdsduur. Daarnaast is het meer dan 50% van het huidige aantal inwoners.
Hmm, jij bent zeker een van die mensen die in een klas zat waar het bespreken van de Holocaust 'moeilijk' was. Ik zou alsnog eens een boekje openslaan, want deze bizarre vergelijking gaat op geen enkele manier op. Zelfs niet met die gefabriceerde quote in die tweet.
Dit is nou een paradigm shift en daarom is iedereen zo van de kook. Hij trapt gewoon de deur open, waarom laten we zo'n mooi stukje land verpieteren door decennialang geëmmer over een tweestatenoplossing die geblokkeerd wordt door een islamitische doodscultus en het volk dat dat massaal steunt? De mogelijke uitkomst wordt ineens tussen neus en lippen door enorm verbreed en de discussie is ineens een andere.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
[..] Hmm, jij bent zeker een van die mensen die in een klas zat waar het bespreken van de Holocaust 'moeilijk' was. Ik zou alsnog eens een boekje openslaan, want deze bizarre vergelijking gaat op geen enkele manier op. Zelfs niet met die gefabriceerde quote in die tweet.
Dit vind je (terecht) wel een kromme vergelijking, maar kristalnacht vergelijken met ruzie tussen taxichauffeurs en Maccabi-supporters niet? Hoe kan dat?
[..] Dit vind je (terecht) wel een kromme vergelijking, maar kristalnacht vergelijken met ruzie tussen taxichauffeurs en Maccabi-supporters niet? Hoe kan dat?
Aaah, weten we ook weer hoe jij tegen de georganiseerde Jodenjacht aankijkt.
Op woensdag 5 februari 2025 20:32 schreef egayalS het volgende: posticon_0 Gezichtsuitdrukking van Netanyahu zegt alles. Hij was volledig verrast door de uitingen van Trump.
Hij hoort 'America owned' en denkt 'but America is Israël owned '.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
[..] Ik beweer niet dat het hetzelfde was als Kristallnacht. Het was wel een georganiseerde Jodenjacht en geen ordinaire ruzie.
Ik zeg toch nergens dat jij dat vindt? Ik haakte in op een gaande gepsrek, maar vervolgens kaap jij mijn reactie om mij af te schilderen als iets wat ik niet ben.
[..] Ik zeg toch nergens dat jij dat vindt? Ik haakte in op een gaande gepsrek, maar vervolgens kaap jij mijn reactie om mij af te schilderen als iets wat ik niet ben.
Of ben jij Howard's alt of zo?
Nee, een eigen account dat iets constateert in een openbare discussie.
Waarom voer je in godsnaam een discussie in het openbaar als een "kaping" je tegenstaat? Huur dan een kamer af met hem.