abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 28 januari 2025 @ 11:25:01 #101
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_216457891
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 11:21 schreef Isdatzo het volgende:
Ey @:howardroark we zijn vrienden kusjekroel alles maar als je me nu niet HEEEEEEEEL SNEL je tuinhuisje geeft dan sla ik al je tanden uit je bek *; .

Godverdomme ken je plek.
Jij ziet Groenland als het tuinhuisje van Denemarken?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_216457897
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 11:24 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
En dit speelt een rol omdat?
[..]
Jawel, de VS is zeker wel onze vriend. Sterker nog, de VS is een fantastische bondgenoot die er mede voor heeft gezorgd dat er hier nu geen Duits wordt gesproken. En zonder de VS zou ik mij tevens een stuk drukker maken over dat we over een tijdje misschien Russisch moeten gaan leren. Misschien is het vanuit dat perspectief handig die antipathie jegens de VS enkel en alleen vanwege Trump, gewoon opzij te zetten.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Met alle dreigen die Trump al richting Europa uit is het op dit moment zeker geen fantastische bondgenoot.
  dinsdag 28 januari 2025 @ 11:35:18 #103
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_216457952
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 11:26 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Met alle dreigen die Trump al richting Europa uit is het op dit moment zeker geen fantastische bondgenoot.
Heeft Trump gedreigd richting Europa? Trump heeft slechts aangegeven dat de Europese landen hun eigen defensie op orde moeten krijgen. En daar heeft hij volledig gelijk in.

Want vooral in de kringen waar men niets anders doen dat gal spuwen over Trump en de VS, wil men defensie nog wel eens als een onnodige kostenpost zien, waarbij men zodra er stront aan de knikker is, ineens verwacht dat de VS wel even Europa komt verdedigen. Tja, zo werkt het simpelweg niet.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  dinsdag 28 januari 2025 @ 11:37:07 #104
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_216457959
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 11:15 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Als Denemarken moeilijk gaat doen kan men best met economische sancties dreigen. Dat bleek recent al uitstekend te werken toen Colombia geen illegale migranten wilde terugnemen. Denemarken moet in deze hun plek namelijk kennen. Zij hebben in weinig te zeggen over Groenland.
Mocht Groenland ooit bij de VS willen zou dit de volgorde moeten zijn:
1. Groenland schrijft een referendum uit over onafhankelijkheid (Groenland heeft deze mogelijkheid)
2. Onafhankelijk Groenland schrijft een referendum uit over opgaan in de VS.

Totdat stap een is is gedaan is dreigen met sancties en militair ingrijpen van VS ronduit bizar en zeer afkeuringswaardig. Alsof Japan gaat dreigen naar de VS als zij Hawaï niet opgeven.

Als iemand (een 'vriend' :') ) mij met geweld dreigt omdat ze met mijn vrouw willen daten is dat ongepast. Ja, mijn vrouw mag zelf kiezen met wie ze date. Maar zolang ze niet eerst van mij scheidt noch zelfs maar de indrukt wekt om weg te willen, moet je niet met geweld dreigen.
I am a black hole shitting into the void
  dinsdag 28 januari 2025 @ 11:38:16 #105
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_216457964
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 11:37 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Mocht Groenland ooit bij de VS willen zou dit de volgorde moeten zijn:
1. Groenland schrijft een referendum uit over onafhankelijkheid (Groenland heeft deze mogelijkheid)
2. Onafhankelijk Groenland schrijft een referendum uit over opgaan in de VS.

Totdat stap een is is gedaan is dreigen met sancties en militair ingrijpen van VS ronduit bizar en zeer afkeuringswaardig. Alsof Japan gaat dreigen naar de VS als zij Hawaï niet opgeven.

Als iemand (een 'vriend' :') ) mij met geweld dreigt omdat ze met mijn vrouw willen daten is dat ongepast. Ja, mijn vrouw mag zelf kiezen met wie ze date. Maar zolang ze niet eerst van mij scheidt noch zelfs maar de indrukt wekt om weg te willen, moet je niet met geweld dreigen.
Daar ben ik het mee eens, dit zou inderdaad een goede volgorde zijn, we zullen zien of het ook zo gaat verlopen.
  dinsdag 28 januari 2025 @ 11:43:17 #106
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_216457995
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 11:24 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
En dit speelt een rol omdat?
[..]
Er wel een reden is waarom Groenland Groenland is. Het is niet zo maar een stukje land waar wat mensen wonen.
quote:
Jawel, de VS is zeker wel onze vriend. Sterker nog, de VS is een fantastische bondgenoot die er mede voor heeft gezorgd dat er hier nu geen Duits wordt gesproken. En zonder de VS zou ik mij tevens een stuk drukker maken over dat we over een tijdje misschien Russisch moeten gaan leren. Misschien is het vanuit dat perspectief handig die antipathie jegens de VS enkel en alleen vanwege Trump, gewoon opzij te zetten.
Het is America First, niet The West First. De VS en Rusland zijn allebei wereldwijd actief geweest in conflicten waar geweld werd gebruikt tegen burgers. Ook onder een democraat als Obama. Wij zijn ook naar Afghanistan gegaan en dat heeft het leven gekost van 25 Nederlandse burgers voor Jan met de korte achternaam. VS is niet onze vriend, maar onze partner.
pi_216458003
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 11:01 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Geopolitieke belangen spelen een grotere rol dan grondstoffen. Dat is slechts een leuke bonus.
Dan is het helemaal absurd dat Donald de oorlogshitser groenland wilt annexeren omdat de VS op Groenland vanwege geopolitieke belangen allang verschillende militaire basis heeft zitten. :')
  Moderator dinsdag 28 januari 2025 @ 11:45:20 #108
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_216458006
Ik ben benieuwd hoe Europa zal reageren als Groenland wordt ingelijfd. Gelukkig hebben wij straks wel allemaal dezelfde oplaadkabel en een dopje dat moeilijker van een plastic fles te verwijderen is :)
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  dinsdag 28 januari 2025 @ 11:54:13 #109
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_216458076
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 11:38 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Daar ben ik het mee eens, dit zou inderdaad een goede volgorde zijn, we zullen zien of het ook zo gaat verlopen.
Maar waarom zeg je dan dat Denemarken hun plek moet kennen? Wat heeft Denemarken nu zo verkeerd gedaan tegenover Groenland? Groenland heeft het recht om te kiezen voor autonomie. Een recht dat Hawai niet heeft. Waarom moet de VS daarin niet haar plek kennen?
pi_216458148
quote:

[..]
Als Denemarken moeilijk gaat doen kan men best met economische sancties dreigen. Dat bleek recent al uitstekend te werken toen Colombia geen illegale migranten wilde terugnemen. Denemarken moet in deze hun plek namelijk kennen. Zij hebben in weinig te zeggen over Groenland.
Ik snap niet waar de fuck de Verenigde Staten het recht vandaan denkt te halen Groenland in te lijven?

Ik hoorde dat Groenland schijnbaar al 800 jaar onderdeel is van het Deense Koninkrijk, en daarmee hebben ze ook recht op alle (toekomstige) grondstoffen die daar vandaan te halen zijn.

Als Denemarken het afstaat dan moeten Deense burgers in de toekomst bloeden voor de onredelijke hebzucht van de Verenigde Staten (omdat ze daar hun zaakjes niet op orde hebben).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  dinsdag 28 januari 2025 @ 12:06:31 #111
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216458152
Ik ben benieuwd hoe de Nederlandse reactie zal zijn als Trump Groenland inneemt. Het zal wel weer iets halfslachtige zijn als ‘We steunen het niet militair maar wel politiek”, om dan een jaar later toch hulptroepen te sturen. Want economische belangen gaan ook voor en de VS is toch een belangrijke handelspartner
The End Times are wild
  dinsdag 28 januari 2025 @ 12:07:27 #112
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216458160
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 11:54 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Maar waarom zeg je dan dat Denemarken hun plek moet kennen? Wat heeft Denemarken nu zo verkeerd gedaan tegenover Groenland? Groenland heeft het recht om te kiezen voor autonomie. Een recht dat Hawai niet heeft. Waarom moet de VS daarin niet haar plek kennen?
De VS heeft 5 carrier groups
The End Times are wild
pi_216458209
quote:

[..]
Colombia heeft in het fiscale jaar 2024 14.268 Colombians teruggenomen, dit waren 124 vluchten.
  dinsdag 28 januari 2025 @ 12:15:24 #114
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_216458230
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 11:43 schreef Momo het volgende:

[..]
Er wel een reden is waarom Groenland Groenland is. Het is niet zo maar een stukje land waar wat mensen wonen.
Dat is het wel. Het is een enorm land met heel weinig inwoners, waarom maakt het nu uit dat deze mensen Inuit zijn? Daar begon je namelijk over.
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 11:44 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Dan is het helemaal absurd dat Donald de oorlogshitser groenland wilt annexeren omdat de VS op Groenland vanwege geopolitieke belangen allang verschillende militaire basis heeft zitten. :')
Een kleine militaire basis is uiteraard niet genoeg.
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 11:54 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Denemarken is een klein land dat zelf via oorlog en conflict Groenland heeft weten te bemachtigen. Gezien de strategische ligging van het land en wetende dat de VS veel meer in Groenland kan investeren dan Denemarken en bovendien een bondgenoot is, zou je verwachten dat dit voor enige zelfreflectie zorgt bij de Denen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 11:43 schreef Momo het volgende:
[..]
Het is America First, niet The West First. De VS en Rusland zijn allebei wereldwijd actief geweest in conflicten waar geweld werd gebruikt tegen burgers. Ook onder een democraat als Obama. Wij zijn ook naar Afghanistan gegaan en dat heeft het leven gekost van 25 Nederlandse burgers voor Jan met de korte achternaam. VS is niet onze vriend, maar onze partner.
Dit sluit elkaar niet uit. Amerika is natuurlijk een zelfstandig land en legt het belang eerst bij de eigen burgers, iets dat de vorige regering helaas na heeft gelaten. Daarnaast is de VS een onderdeel van het Westen.

En wat heeft geweld gebruiken hier precies mee te maken? Dit is namelijk niet uniek is aan de VS of Rusland, heel veel landen hebben in conflictsituaties geweld gebruikt. Tot pakweg een halve eeuw geleden was dit de norm overal ter wereld. En nu nog altijd als je buiten het Westen gaat kijken.
pi_216458275
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 12:15 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

[..]

Dan sluit Donald toch een deal om een nieuwe basis daar te mogen openen ipv de autonomie van landen ter discussie te gaan stellen en daarmee hetzelfde bizarre beleid als een despoot zoals Poetin na te streven. :')
  dinsdag 28 januari 2025 @ 12:20:53 #116
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_216458276
quote:

[..]
Dat is het wel. Het is een enorm land met heel weinig inwoners, waarom maakt het nu uit dat deze mensen Inuit zijn? Daar begon je namelijk over.
[..]
[..]
Denemarken is een klein land dat zelf via oorlog en conflict Groenland heeft weten te bemachtigen. Gezien de strategische ligging van het land en wetende dat de VS veel meer in Groenland kan investeren dan Denemarken en bovendien een bondgenoot is, zou je verwachten dat dit voor enige zelfreflectie zorgt bij de Denen.
[..]
Dit sluit elkaar niet uit. Amerika is natuurlijk een zelfstandig land en legt het belang eerst bij de eigen burgers, iets dat de vorige regering helaas na heeft gelaten. Daarnaast is de VS een onderdeel van het Westen.

En wat heeft geweld gebruiken hier precies mee te maken? Dit is namelijk niet uniek is aan de VS of Rusland, heel veel landen hebben in conflictsituaties geweld gebruikt. Tot pakweg een halve eeuw geleden was dit de norm overal ter wereld. En nu nog altijd als je buiten het Westen gaat kijken.
En ‘gebrek aan zelfreflectie’ over een interne issue legitimeert dreigen met sancties en militair ingrijpen van een bondgenoot?
pi_216458333
quote:
En dat doet deze regering wél wil je zeggen?
  dinsdag 28 januari 2025 @ 12:27:26 #118
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_216458338
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 12:06 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Ik snap niet waar de fuck de Verenigde Staten het recht vandaan denkt te halen Groenland in te lijven?

Ik hoorde dat Groenland schijnbaar al 800 jaar onderdeel is van het Deense Koninkrijk, en daarmee hebben ze ook recht op alle (toekomstige) grondstoffen die daar vandaan te halen zijn.

Als Denemarken het afstaat dan moeten Deense burgers in de toekomst bloeden voor de onredelijke hebzucht van de Verenigde Staten (omdat ze daar hun zaakjes niet op orde hebben).
Groenland is pas officieel een onderdeel van Denemarken sinds het begin van de 19e eeuw. En dit kwam dan weer voort uit het Koninkrijk Denemarken en Noorwegen dat ontstond nadat de Denen in de 16e eeuw Noorwegen besloten binnen te vallen en te annexeren. Kortom, nee, Denemarken heeft geen 'recht' op Groenland. Zoals ik al eerder aangaf, het is bijzonder om te zien hoe mensen ineens kolonialisme en annexatie willen rechtvaardigen als het hun welgevallig is.
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 12:20 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Dan sluit Donald toch een deal om een nieuwe basis daar te mogen openen ipv de autonomie van landen ter discussie te gaan stellen en daarmee hetzelfde bizarre beleid als een despoot zoals Poetin na te streven. :')
Trump streeft niet hetzelfde beleid als Poetin na. Rusland probeert namelijk de volledige identiteit van Oekraïne uit te wissen en het land op te slokken in de autocratie die Rusland is. Groenland kan gewoon Groenland blijven en zal als het zich aansluit bij de VS waarschijnlijk ook economisch gaan opbloeien. Groenlanders kunnen zich dan ook elders vestigen in de VS al men dit zou willen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 12:26 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
En dat doet deze regering wél wil je zeggen?
Ja, dat blijkt nu ook al uit het beleid dat men implementeert.
pi_216458352
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 12:27 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nou, vertel?
  dinsdag 28 januari 2025 @ 12:30:22 #120
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216458360
Geografisch gezien is het logischer dat Groenland bij Amerika hoort dan bij Denemarken. Dat geldt ook voor de Antillen, de Falklands, etc.
The End Times are wild
pi_216458379
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 12:30 schreef LXIV het volgende:
Geografisch gezien is het logischer dat Groenland bij Amerika hoort dan bij Denemarken. Dat geldt ook voor de Antillen, de Falklands, etc.
Dan is het nog logischer dat groenland bij Canada of IJsland hoort.
pi_216458384
quote:

[..]
Groenland is pas officieel een onderdeel van Denemarken sinds het begin van de 19e eeuw. En dit kwam dan weer voort uit het Koninkrijk Denemarken en Noorwegen dat ontstond nadat de Denen in de 16e eeuw Noorwegen besloten binnen te vallen en te annexeren. Kortom, nee, Denemarken heeft geen 'recht' op Groenland. Zoals ik al eerder aangaf, het is bijzonder om te zien hoe mensen ineens kolonialisme en annexatie willen rechtvaardigen als het hun welgevallig is.
Of je een land militair annexeert of economisch sloopt en daarmee annexeert. Beide is verkeerd.

De VS dat serieus druk gaat zetten op Denemarken/Groenland is gewoon verkeerd.

Groenland mag zelf kiezen. Gezien ze nog steeds bij het Koninkrijk Denemarken horen, zullen ze het wel prima vinden. Beter kan vast (ook vanuit Deense investeringen), maar ze zitten toch gewoon goed.

Trump is gewoon een klapmongool met z'n intimidaties.
  dinsdag 28 januari 2025 @ 12:32:51 #123
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216458388
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 12:32 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Canada dan idd. Maar als Trump dat ook inlijft is het praktischer om het meteen bij de VS te voegen.
The End Times are wild
pi_216458400
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 12:32 schreef Basp1 het volgende:

[..]
En een Guam bij Japan. En Guantanamo bij Cuba.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  dinsdag 28 januari 2025 @ 12:35:35 #125
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_216458406
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 12:32 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Of je een land militair annexeert of economisch sloopt en daarmee annexeert. Beide is verkeerd.

De VS dat serieus druk gaat zetten op Denemarken/Groenland is gewoon verkeerd.

Groenland mag zelf kiezen. Gezien ze nog steeds bij het Koninkrijk Denemarken horen, zullen ze het wel prima vinden. Beter kan vast (ook vanuit Deense investeringen), maar ze zitten toch gewoon goed.

Trump is gewoon een klapmongool met z'n intimidaties.
Bijzonder argument. Je stelt dat annexatie fout is, maar tegelijkertijd zit Groenland goed bij Denemarken. Wat is het nu?
pi_216458441
quote:

[..]
Groenland is pas officieel een onderdeel van Denemarken sinds het begin van de 19e eeuw.
Maar met deze logica kan Turkije dan straks ook het hele Ottomaanse gebied terug annexeren en moeten o.a. Israël, Syrië, Jordanië opgedoekt worden. :')
pi_216458453
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 12:35 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Bijzonder argument. Je stelt dat annexatie fout is, maar tegelijkertijd zit Groenland goed bij Denemarken. Wat is het nu?
Ze mogen toch vrij kiezen. Nou prima als ze zich dan afscheiden. Ze zitten vooralsnog blijkbaar prima bij Denemarken tot het moment dat ze zelf als volk besloten hebben zich definitief te willen afscheiden.

Trump moet zich daar helemaal niet mee bemoeien en invloed op uitoefenen
  dinsdag 28 januari 2025 @ 12:41:02 #128
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_216458468
quote:

[..]
[..]
Trump streeft niet hetzelfde beleid als Poetin na. Rusland probeert namelijk de volledige identiteit van Oekraïne uit te wissen en het land op te slokken in de autocratie die Rusland is. Groenland kan gewoon Groenland blijven en zal als het zich aansluit bij de VS waarschijnlijk ook economisch gaan opbloeien. Groenlanders kunnen zich dan ook elders vestigen in de VS al men dit zou willen.
[..]
Denemarken heeft recht op Groenland omdat het de facto en de jure Groenland controleert. Ja, het is/was een kolonie en dat is/was niet fraai. Maar zolang die 'kolonie' nu het recht heeft om onafhankelijk te worden via een referendum is het acceptabel. Een recht dat VS niet aan haar 'kolonies' geeft. Dus wie is de VS om Denemarken de les te lezen?

Overigens had Obama de berg McKinley in Alaska hernoemt naar Denali (de inuit naam van deze berg). Als gebaar van goede wil naar de inheemse bevolking. Trump heeft deze naam wijziging ongedaan gemaakt: de berg is nu weer McKinley. Om even aan te geven hoe bezorgd Trump is over de inheemse bevolking.
  dinsdag 28 januari 2025 @ 12:43:04 #129
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216458492
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 12:34 schreef xpompompomx het volgende:
antanamo bij Cu
Dat laatste sowieso.
The End Times are wild
  dinsdag 28 januari 2025 @ 12:44:06 #130
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_216458503
Beste Trump-trol van dienst,

Dat jullie verdedigen dat Trump de gezondheid van zijn eigen en de wereldbevolking niet serieus neemt, helemaal prima. Dat jullie het normaal vinden dat Trump niets om klimaat of milieu geeft, tja dat is geen nieuws. Dat jullie het vrijlaten van het zwaarste soort criminelen verdedigen, tja dat zijn hetzelfde soort mensen als jullie, dus dat is logisch.

Maar met het verdedigen van mogelijk geweld en bedreigingen rondom een land wat onderdeel is van een groter verband, een land wat onderdeel is van je eigen kring van bondgenoten? Tja dan val je toch wel echt genadeloos door de mand. Dan ben je nooit meer serieus te nemen als gesprekspartner in welk gesprek dan ook rondom een normale staatsinrichting en normale diplomatieke betrekkingen tussen landen. Wat hier gebeurd is op geen enkele manier normaal te noemen, wat hier gebeurd is het einde van een periode van bondgenootschap.

Groenlanders willen misschien (nog meer) onafhankelijk van Denemarken worden, maar er is geen enkele behoefte om onderdeel van de VS te worden. Er is ook vanuit Groenland bezien geen enkel voordeel te verwachten van het worden van een kolonie van een land wat slechts twee dingen wil van dat land, namelijk een eventuele oorlog boven Groenlands grondgebied uitvechten en grondstoffen roven. Meer niet. Niets wat ook maar enigszins lijkt op het belang van Groenlanders zelf. Groenland inlijven is een Krim-scenario met Trump in de rol van Putin.

De VS onder Trump is geen bondgenoot meer, het is een failed state, een roof-kapitalistenstaat die met evenveel of meer argwaan als China moet worden beschouwd. De VS is nog net geen vijand, de kans dat het een vijand wordt is levensgroot. Het enige goede nieuws is dat de VS hard op weg is de vijand van iedereen te worden en met uitzondering van misschien Taiwan en Zuid-Korea geen enkele echte bondgenoot meer over te houden. Zelfs het VK niet.

De NATO gaat een conflict rondom Groenland niet overleven. Het is de hoogste tijd dat we als Europa onze economische en defensie belangen met de VS heroverwegen en waar mogelijk zo snel mogelijk herinrichten in Europa zelf. Een hoger defensiebudget is inderdaad hoogst noodzakelijk, niet alleen tegenover Rusland, maar vooral ook tegenover de VS. Zeker wanneer een volgende Republikeinse president nog net een tandje erger blijkt te zijn.
  dinsdag 28 januari 2025 @ 12:44:06 #131
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_216458504
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 12:41 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Denemarken heeft recht op Groenland omdat het de facto en de jure Groenland controleert. Ja, het is/was een kolonie en dat is/was niet fraai. Maar zolang die 'kolonie' nu het recht heeft om onafhankelijk te worden via een referendum is het acceptabel. Een recht dat VS niet aan haar 'kolonies' geeft. Dus wie is de VS om Denemarken de les te lezen?
Ah, en wat nu als Groenlanders ervoor zouden kiezen om onafhankelijk te worden en zich bij de VS te voegen?
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 12:41 schreef Gimmick het volgende:
Overigens had Obama de berg McKinley in Alaska hernoemt naar Denali (de inuit naam van deze berg). Als gebaar van goede wil naar de inheemse bevolking. Trump heeft deze naam wijziging ongedaan gemaakt: de berg is nu weer McKinley. Om even aan te geven hoe bezorgd Trump is over de inheemse bevolking.
Zulke symboolpolitiek hebben de Inuit niet veel aan.
pi_216458513
Topic niet gelezen.

Laat me raden; 90% ziet in hoe idioot dit plan is, en 10% papegaait Trump, incluis rits aan drogredeneringen en alt-right onzin?
"Pools are perfect for holding water"
  dinsdag 28 januari 2025 @ 12:46:08 #133
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_216458526
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 12:45 schreef probeer het volgende:
Topic niet gelezen.

Laat me raden; 90% ziet in hoe idioot dit plan is, en 10% papegaait Trump, incluis rits aan drogredeneringen en alt-right onzin?
Tja, reageer dan ook niet. Om nu af te trappen met een sneer jegens mensen die er anders over denken dan jij, terwijl je de reacties niet eens hebt gelezen, voegt niet veel toe natuurlijk.
  dinsdag 28 januari 2025 @ 12:46:38 #134
403588 mcmlxiv
pi_216458533
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 12:46 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Tja, reageer dan ook niet.
Het was de beste samenvatting tot nu toe
pi_216458543
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 12:45 schreef probeer het volgende:
Topic niet gelezen.

Zoiets ja.
  dinsdag 28 januari 2025 @ 12:48:55 #136
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_216458560
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 12:46 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Het was de beste samenvatting tot nu toe
Hmm. Nee hoor.

Immers is hier van 'alt-right onzin' (wat dit ook mag betekenen) niets te zien en de drogredenaties komen vooral van degenen die een tegenstander zijn van een eventuele toetreding van Groenland tot de VS.
  dinsdag 28 januari 2025 @ 12:49:38 #137
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_216458568
LOL, de Trump-goedpraters :') _O- _O-
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_216458570
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 12:44 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ah, en wat nu als Groenlanders ervoor zouden kiezen om onafhankelijk te worden en zich bij de VS te voegen?
Prima toch als dat is wat ze echt willen. Wel zonder bemoeienis en/of militaire of economische druk vanuit de VS. En daar gaat het dus mis.
  dinsdag 28 januari 2025 @ 12:52:26 #139
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_216458596
Ik zie het probleem niet, maar laat de mensen van Groenland stemmen. Denk dat ze 'Nee' zullen zeggen, al heb ik gekkere dingen gezien.
graag op anoniem
  dinsdag 28 januari 2025 @ 12:53:06 #140
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_216458602
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 12:38 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Maar met deze logica kan Turkije dan straks ook het hele Ottomaanse gebied terug annexeren en moeten o.a. Israël, Syrië, Jordanië opgedoekt worden. :')
@HowardRoark gaat op zijn bek in een trump topic.

Goh
graag op anoniem
  dinsdag 28 januari 2025 @ 12:53:56 #141
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_216458613
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 12:49 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Prima toch als dat is wat ze echt willen. Wel zonder bemoeienis en/of militaire of economische druk vanuit de VS. En daar gaat het dus mis.
Het argument van velen is dat dit niet zou mogen. Groenland moet bij Denemarken blijven zo stelt men. Om vervolgens ook nog te pretenderen tegen annexatie of kolonisatie te zijn. Dit is letterlijk wat Groenland op dit moment is. Een geannexeerde kolonie van Denemarken.

Waar het sommige om draait is dat men een enorme haat en antipathie jegens Trump heeft en daarom moet Groenland een onderdeel blijven van Denemarken. Prima, dat kun je vinden, maar als dit nu meteen wordt gezegd scheelt het een boel tijd.
quote:
6s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 12:53 schreef KingRoland het volgende:

[..]
@:howardRoark gaat op zijn bek in een trump topic.

Goh
Bijzonder dat je dit zo interpreteert. Ik zie een verschil van mening niet zo.
pi_216458626
waarom denken jullie dat Trump in Groenland wil investeren en het wil ontwikkelen enz?
Als de VS het overneemt wordt het hooguit een wingewest en een extra geopolitieke locatie voor de VS, en waarschijnlijk raken de Groenlanders hun recht op autonomie/zelfbeschikking via referendum kwijt.
pi_216458636
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 12:44 schreef mcmlxiv het volgende:
Beste Trump-trol van dienst,

Dat jullie verdedigen dat Trump de gezondheid van zijn eigen en de wereldbevolking niet serieus neemt, helemaal prima. Dat jullie het normaal vinden dat Trump niets om klimaat of milieu geeft, tja dat is geen nieuws. Dat jullie het vrijlaten van het zwaarste soort criminelen verdedigen, tja dat zijn hetzelfde soort mensen als jullie, dus dat is logisch.

Maar met het verdedigen van mogelijk geweld en bedreigingen rondom een land wat onderdeel is van een groter verband, een land wat onderdeel is van je eigen kring van bondgenoten? Tja dan val je toch wel echt genadeloos door de mand. Dan ben je nooit meer serieus te nemen als gesprekspartner in welk gesprek dan ook rondom een normale staatsinrichting en normale diplomatieke betrekkingen tussen landen. Wat hier gebeurd is op geen enkele manier normaal te noemen, wat hier gebeurd is het einde van een periode van bondgenootschap.

Groenlanders willen misschien (nog meer) onafhankelijk van Denemarken worden, maar er is geen enkele behoefte om onderdeel van de VS te worden. Er is ook vanuit Groenland bezien geen enkel voordeel te verwachten van het worden van een kolonie van een land wat slechts twee dingen wil van dat land, namelijk een eventuele oorlog boven Groenlands grondgebied uitvechten en grondstoffen roven. Meer niet. Niets wat ook maar enigszins lijkt op het belang van Groenlanders zelf. Groenland inlijven is een Krim-scenario met Trump in de rol van Putin.

De VS onder Trump is geen bondgenoot meer, het is een failed state, een roof-kapitalistenstaat die met evenveel of meer argwaan als China moet worden beschouwd. De VS is nog net geen vijand, de kans dat het een vijand wordt is levensgroot. Het enige goede nieuws is dat de VS hard op weg is de vijand van iedereen te worden en met uitzondering van misschien Taiwan en Zuid-Korea geen enkele echte bondgenoot meer over te houden. Zelfs het VK niet.

De NATO gaat een conflict rondom Groenland niet overleven. Het is de hoogste tijd dat we als Europa onze economische en defensie belangen met de VS heroverwegen en waar mogelijk zo snel mogelijk herinrichten in Europa zelf. Een hoger defensiebudget is inderdaad hoogst noodzakelijk, niet alleen tegenover Rusland, maar vooral ook tegenover de VS. Zeker wanneer een volgende Republikeinse president nog net een tandje erger blijkt te zijn.
Taiwan kunnen ze inmiddels ook afstrepen als bondgenoot

https://www.tomshardware.(...)chips-impacting-tsmc
  dinsdag 28 januari 2025 @ 12:56:52 #144
319979 Fok-it
All is well
pi_216458642
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 12:53 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het argument van velen is dat dit niet zou mogen. Groenland moet bij Denemarken blijven zo stelt men. Om vervolgens ook nog te pretenderen tegen annexatie of kolonisatie te zijn. Dit is letterlijk wat Groenland op dit moment is. Een geannexeerde kolonie van Denemarken.

Waar het sommige om draait is dat men een enorme haat en antipathie jegens Trump heeft en daarom moet Groenland een onderdeel blijven van Denemarken. Prima, dat kun je vinden, maar als dit nu meteen wordt gezegd scheelt het een boel tijd.
[..]
Bijzonder dat je dit zo interpreteert. Ik zie een verschil van mening niet zo.
Bijzonder dat je niet op zijn laatste zin in gaat.

Of vind jij dreigende intimiderende telefoontjes richting Denemarken een uiting van Groenland zelf de keuze geven?
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_216458646
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 12:55 schreef poemojn het volgende:
waarom denken jullie dat Trump in Groenland wil investeren en het wil ontwikkelen enz?
Als de VS het overneemt wordt het hooguit een wingewest en een extra geopolitieke locatie voor de VS, en waarschijnlijk raken de Groenlanders hun recht op autonomie/zelfbeschikking via referendum kwijt.
Omdat het vol zit met grondstoffen die vrijkomen door klimaatverandering.
pi_216458655
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 12:46 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Tja, reageer dan ook niet. Om nu af te trappen met een sneer jegens mensen die er anders over denken dan jij, terwijl je de reacties niet eens hebt gelezen, voegt niet veel toe natuurlijk.
10% gespot!
"Pools are perfect for holding water"
  dinsdag 28 januari 2025 @ 12:58:18 #147
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_216458660
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 12:56 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Bijzonder dat je niet op zijn laatste zin in gaat.

Of vind jij dreigende intimiderende telefoontjes richting Denemarken een uiting van Groenland zelf de keuze geven?
Dat is manier van onderhandelen. Het is niet erg beschaafd, wel erg Trumpesque.
pi_216458665
quote:

[..]

Veel eerder genoemde landen in het midden oosten zijn ook gejat van het Ottomaanse rijk. Wat let Erdogan om deze te gaan annexeren en make ottoman great again te gaan preken.. :+
  dinsdag 28 januari 2025 @ 12:58:53 #149
319979 Fok-it
All is well
pi_216458669
quote:
Natuurlijk wil hij het niet ontwikkelen. Hij wil het alleen gebruiken vanwege de grondstoffen

Net als dat hij laatst over Gaza sprak als interessant gebied alsof hij het beter kon gebruiken als toeristisch oord
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_216458677
quote:
6s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 12:52 schreef KingRoland het volgende:
Ik zie het probleem niet, maar laat de mensen van Groenland stemmen. Denk dat ze 'Nee' zullen zeggen, al heb ik gekkere dingen gezien.
Daar zou ik aan toe willen voegen: 'Op een moment dat ze dat zelf willen en niet op een moment dat de VS of iemand anders dat wil'.
  dinsdag 28 januari 2025 @ 12:59:26 #151
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_216458678
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 12:58 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Veel eerder genoemde landen in het midden oosten zijn ook gejat van het Ottomaanse rijk. Wat let Erdogan om deze te gaan annexeren en make ottoman great again te gaan preken.. :+
Je bedoelt dat het Ottomaanse Rijk tot stand is gekomen door het annexeren van heel veel gebied.
pi_216458682
quote:
Dat denken 'we' niet. Hooguit een enkeling.
  dinsdag 28 januari 2025 @ 13:00:53 #153
319979 Fok-it
All is well
pi_216458694
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 12:58 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het is niet erg beschaafd
Totaal niet gepast voor een gebied waar Amerika 0,0 binding, geschiedenis mee heeft laat staan recht op
  dinsdag 28 januari 2025 @ 13:00:56 #154
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_216458696
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 12:58 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Natuurlijk wil hij het niet ontwikkelen. Hij wil het alleen gebruiken vanwege de grondstoffen

Net als dat hij laatst over Gaza sprak als interessant gebied alsof hij het beter kon gebruiken als toeristisch oord
En dat is natuurlijk correct. Momenteel wordt de Gazastrook bestuurd door een terreurorganisatie met een bevolking vol antisemitische moslimfundamentalisten. Dan klinkt een toeristisch oord natuurlijk veel beter.
pi_216458706
quote:

[..]

Het probleem is dan ook de bemoeizucht van Trump. Het is een Groenlands-Deense aangelegenheid, waarbij de Groenlanders hun eigen weg mogen kiezen.

Wat heeft Trump daar in godsnaam mee te maken.
  dinsdag 28 januari 2025 @ 13:02:15 #156
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_216458715
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:01 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Het probleem is dan ook de bemoeizucht van Trump. Het is een Groenlands-Deense aangelegenheid, waarbij de Groenlanders hun eigen weg mogen kiezen.

Wat heeft Trump daar in godsnaam mee te maken.
Dat mag jij vinden natuurlijk. Trump denkt Groenlanders een alternatief te kunnen bieden: onderdeel worden van de VS.
pi_216458743
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 12:59 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Je bedoelt dat het Ottomaanse Rijk tot stand is gekomen door het annexeren van heel veel gebied.
Beetje zoals de VS zelf ja. :+
pi_216458761
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:02 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat mag jij vinden natuurlijk. Trump denkt Groenlanders een alternatief te kunnen bieden: onderdeel worden van de VS.
Nee, Trump boeit de Groenlanders geen fuck. Het gaat hem om de grond en wat erin zit.
  dinsdag 28 januari 2025 @ 13:06:12 #159
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_216458762
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:02 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Tja, en Poetin bood Oekraïne aan om onderdeel te worden van Rusland 8)7 . Trump is een gevaarlijke gek. Blijft bijzonder dat zoveel Amerikanen met hun volle verstand voor die man gekozen hebben... Niet 1, maar 2 keer :') .
  dinsdag 28 januari 2025 @ 13:06:20 #160
319979 Fok-it
All is well
pi_216458766
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:00 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
En dat is natuurlijk correct. Momenteel wordt de Gazastrook bestuurd door een terreurorganisatie met een bevolking vol antisemitische moslimfundamentalisten. Dan klinkt een toeristisch oord natuurlijk veel beter.
Je laat weer perfect zien waarom alleen de schaamtelozen nog achter Trump staan.

Ze zullen in Ramallah staan te springen om een lading Trump resorts at sea. Symbool van hoe weinig bemoeienis The Don claimt te willen
pi_216458768
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 12:59 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nee in die tijden deden ze gewoon nog aan lompe oorlogsvoering en dat rijk heeft 600 jaar bestaan ipv die 100 jaar geschiedenis na de val van dat rijk en de subjectieve verdeling tot landen door westerse mogendheden .

Het lijkt wel of Trump en sommigen hier ook liever dit barbaarse beleid willen volgen ipv de langdurig ontwikkelde diplomatieke betrekkingen te willen gebruiken .
  dinsdag 28 januari 2025 @ 13:08:20 #162
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_216458783
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 12:44 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
[..]
Zulke symboolpolitiek hebben de Inuit niet veel aan.
'Wat nu als ...' Tot die tijd moet je als VS gewoon niet stoken in het huwelijk van een bondgenoot. Groenland heeft recht op onafhankelijkheid. Je gooit alleen geen olie op het vuur van bondgenoten. Wat mijn betreft heeft Catalonie ook recht op onafhankelijkheid. Maar je gaat als Nederland toch niet de mensen Catalonie een worst voorhouden als ze onafhankelijk worden? Het is toch ook niet acceptabel als Duitsland gaat stoken in Friesland? Of West-Polen?
pi_216458784
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:06 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Nee in die tijden deden ze gewoon nog aan lompe oorlogsvoering en dat rijk heeft 600 jaar bestaan ipv die 100 jaar geschiedenis na de val van dat rijk en de subjectieve verdeling tot landen door westerse mogendheden .

Het lijkt wel of Trump en sommigen hier ook liever dit barbaarse beleid willen volgen ipv de langdurig ontwikkelde diplomatieke betrekkingen te willen gebruiken .
Dadelijk gaat men nog vertellen dat oorlog=vrede.
pi_216458955
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 11:21 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Gerichte sancties aan Denemarken kan niet want Denemarken is lid van de EU en dus de interne markt. De sancties zullen zich dan richten op de hele EU waardoor Trump over Groenland een handelsoorlog met de EU zal ontketenen.
Denk niet dat die doorzet met Groenland.
Het is slechts kietelen, ten eerste als afleiding van de grote broek die de EU op bepaalde gebieden aanheeft. Afleiding van lopende oorlogen. (Hier hebben jullie iets om je druk om te maken)

Ten tweede om in goede onderhandelingspositie te komen.

De vraag is wel, waarom is die nou ineens gefocust op Groenland, een of ander persoon moet hem daarvoor grote (zakelijke) belangen hebben getoond.
Vakman pur sang
pi_216458976
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:26 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Het is slechts kietelen, ten eerste als afleiding van de grote broek die de EU op bepaalde gebieden aanheeft. Afleiding van lopende oorlogen. (Hier hebben jullie iets om je druk om te maken)

De vraag is wel, waarom is die nou ineens gefocust op Groenland, een of ander persoon moet hem daarvoor grote (zakelijke) belangen hebben getoond.
Het is niet ineens, hij was in 2019 ook al geobsedeerd er door en persoonlijk beledigd toen de Deense premier hem zei dat Groenland niet te koop is.
pi_216458996
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:26 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Als types als Trump, Xi en Poetin het oneens zijn met het bestaan van de EU betekend dat dat we toch zeker wel iets goed doen hier.

quote:
Dit heb ik me ook wel eens afgevraagd ja. Trump heeft te weinig intellectuele bagage om zelf met Groenland op de proppen te komen.
  dinsdag 28 januari 2025 @ 13:30:31 #167
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_216459009
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:06 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Je laat weer perfect zien waarom alleen de schaamtelozen nog achter Trump staan.

Ze zullen in Ramallah staan te springen om een lading Trump resorts at sea. Symbool van hoe weinig bemoeienis The Don claimt te willen
Met schaamteloosheid heeft niets te maken, met feiten wel. Alles wat ik daar namelijk stelde is juist.
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:06 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Het is opmerkelijk hoe je de totstandkoming van het Ottomaanse Rijk probeert te verdedigen, maar wat het Westen deed problematiseert. Het blijkt daaruit weer dat de antiwesterse sentimenten de boventoon voeren.
  dinsdag 28 januari 2025 @ 13:36:03 #168
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_216459066
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:30 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Met schaamteloosheid heeft niets te maken, met feiten wel. Alles wat ik daar namelijk stelde is juist.
[..]
Oké Howard Trump.
Herhaal het vaak, schreeuw het in het rond, dan zal het zo zijn. :')
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_216459092
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:06 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Tja, en Poetin bood Oekraïne aan om onderdeel te worden van Rusland 8)7 . Trump is een gevaarlijke gek. Blijft bijzonder dat zoveel Amerikanen met hun volle verstand voor die man gekozen hebben... Niet 1, maar 2 keer :') .
Vind het nog veel vreemder dat er Nederlanders zijn die achter zo'n debiel aanlopen. Maar hij veinst een sterke leider te zijn, daar zijn hordes mensen gevoelig voor tegenwoordig. Zal wel ergens ter compensatie zijn ofzo.
  dinsdag 28 januari 2025 @ 13:40:00 #170
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_216459121
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:38 schreef Friggles het volgende:

[..]
Vind het nog veel vreemder dat er Nederlanders zijn die achter zo'n debiel aanlopen. Maar hij veinst een sterke leider te zijn, daar zijn hordes mensen gevoelig voor tegenwoordig. Zal wel ergens ter compensatie zijn ofzo.
Het moet allemaal niet te moeilijk zijn vooral.
De wereld is zoals die is, zoiets.
Goed, slecht, zwart en wit. Wel lekker makkelijk.
Wie dit leest is een lezer van dit
  dinsdag 28 januari 2025 @ 13:41:45 #171
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_216459135
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:38 schreef Friggles het volgende:

[..]
Sommige Nederlanders kunnen zich simpelweg vinden in het beleid dat de Republikeinen willen implementeren, net zoals dat er Nederlanders zijn die zich weer kunnen vinden in wat de Democraten willen.
  dinsdag 28 januari 2025 @ 13:51:37 #172
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_216459280
Poetin lacht zich kapot undertussen, ziet de NAVO al vallen.
Alles volgens plan.
pi_216459291
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:30 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Het is opmerkelijk hoe je de totstandkoming van het Ottomaanse Rijk probeert te verdedigen, maar wat het Westen deed problematiseert. Het blijkt daaruit weer dat de antiwesterse sentimenten de boventoon voeren.
Het is eerder opmerkelijk dat je deze conclusie trekt uit mijn tekst die gebaseerd is op objectieve geschiedenis en wederom iemand hier op grond van jou valse logica als anti westers betiteld.

Een westers land die andere westerse landen aan het bedreigen is beschouw ik als duidelijk observeer anti westers gedrag. Wat is dan iemand die dit bizarre beleid verdedigt?
  dinsdag 28 januari 2025 @ 13:57:05 #174
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_216459322
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:41 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Sommige Nederlanders kunnen zich simpelweg vinden in het beleid dat de Republikeinen willen implementeren, net zoals dat er Nederlanders zijn die zich weer kunnen vinden in wat de Democraten willen.
Ik kan me prima een meer conservatief rechtser beleid voorstellen en ook zelfs steunen voor de VS.
Maar Trump steunen? Nee nooit, het is een debiel en dat Amerikanen hem steunen is al gek, dat Nederlanders hem steunen is al helemaal van de zotte.

En wat die ook gaat flikken, FOX en alle social media zullen het allemaal gaan goedpraten.
  dinsdag 28 januari 2025 @ 13:57:23 #175
403588 mcmlxiv
pi_216459328
"Als Groenlanders dit zelf wél zouden willen, zit er voor de Westerse linkse progressief met een enorme en vooral ongezonde aversie jegens Trump en diens tot op heden uitstekende beleid, niets anders op dan lekker boos blijven stampvoeten terwijl Groenland dan gewoon een onderdeel wordt van de VS."

"Dit is letterlijk wat Groenland op dit moment is. Een geannexeerde kolonie van Denemarken."

"Trump denkt Groenlanders een alternatief te kunnen bieden: onderdeel worden van de VS."

"Groenland kan gewoon Groenland blijven en zal als het zich aansluit bij de VS waarschijnlijk ook economisch gaan opbloeien."

"het beleid dat Republikeinen willen implementeren".

Zoveel halve waarheden of keiharde leugens, zoveel onzin, zoveel volstrekt idioot gedrag en idiote benadering van bondgenoten goedpraten. En dan daar als ultieme stupiditeit "linkse progressiviteit" en "aversie tegen trump" uit destilleren. Hoe ongelofelijk simpel kun je zijn?

Er is geen enkele aanwijzing dat Groenlanders bij de VS willen horen. Er is geen enkele aanwijzing dat Groenland bij de VS voor Groenlanders positief uitpakt, wel heel veel aanwijzingen voor het tegendeel. Er is geen enkele aanwijzing dat Trump deze annexatie voor enig ander doel wil dan een mogelijke oorlog verplaatsen naar buiten de eigen landsgrenzen EN het roven van grondstoffen. Maar toch op de meest stupide manier het meest stupide idee van de meest stupide president sinds Grant blijven verdedigen.
  dinsdag 28 januari 2025 @ 13:59:31 #176
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_216459346
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:52 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Het is eerder opmerkelijk dat je deze conclusie trekt uit mijn tekst die gebaseerd is op objectieve geschiedenis en wederom iemand hier op grond van jou valse logica als anti westers betiteld.

Een westers land die andere westerse landen aan het bedreigen is beschouw ik als duidelijk observeer anti westers gedrag. Wat is dan iemand die dit bizarre beleid verdedigt?
Zowel het Ottomaanse Rijk als het latere ingrijpen van het Westen in deze regio betrof beide het annexeren van gebied. Maar jij lijkt alleen te problematiseren wat het Westen in die regio heeft gedaan, waarbij je ook nog benadrukt dat het Ottomaanse Rijk meerdere eeuwen heeft bestaan, net zoiets of dat meer legitimiteit geeft.
  dinsdag 28 januari 2025 @ 14:01:44 #177
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_216459372
Niemand bestrijdt het recht van de Groenlanders op zelfbeschikking.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  dinsdag 28 januari 2025 @ 14:03:56 #178
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216459397
Ik zie Trump nog wel een deal sluiten met Putin met erkenning van zijn aanspraken op de Oekraine in ruil voor erkenning door Rusland van de aansluiting van Groenland bij de VS. De EU is zoals altijd volkomen verdeeld en machteloos en loopt achter de feiten aan.
The End Times are wild
  dinsdag 28 januari 2025 @ 14:10:12 #179
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_216459484
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:57 schreef mcmlxiv het volgende:
"Als Groenlanders dit zelf wél zouden willen, zit er voor de Westerse linkse progressief met een enorme en vooral ongezonde aversie jegens Trump en diens tot op heden uitstekende beleid, niets anders op dan lekker boos blijven stampvoeten terwijl Groenland dan gewoon een onderdeel wordt van de VS."

"Dit is letterlijk wat Groenland op dit moment is. Een geannexeerde kolonie van Denemarken."

"Trump denkt Groenlanders een alternatief te kunnen bieden: onderdeel worden van de VS."

"Groenland kan gewoon Groenland blijven en zal als het zich aansluit bij de VS waarschijnlijk ook economisch gaan opbloeien."

"het beleid dat Republikeinen willen implementeren".

Zoveel halve waarheden of keiharde leugens, zoveel onzin, zoveel volstrekt idioot gedrag en idiote benadering van bondgenoten goedpraten. En dan daar als ultieme stupiditeit "linkse progressiviteit" en "aversie tegen trump" uit destilleren. Hoe ongelofelijk simpel kun je zijn?

Er is geen enkele aanwijzing dat Groenlanders bij de VS willen horen. Er is geen enkele aanwijzing dat Groenland bij de VS voor Groenlanders positief uitpakt, wel heel veel aanwijzingen voor het tegendeel. Er is geen enkele aanwijzing dat Trump deze annexatie voor enig ander doel wil dan een mogelijke oorlog verplaatsen naar buiten de eigen landsgrenzen EN het roven van grondstoffen. Maar toch op de meest stupide manier het meest stupide idee van de meest stupide president sinds Grant blijven verdedigen.
Dit zijn geen leugens maar feiten.

• Groenland vormt nog altijd een kolonie van Denemarken
• Groenland kan ook Groenland blijven als het zich aansluit bij de VS (de verschillende staten in de VS zijn cultureel divers)
• Trump denk inderdaad Groenlanders een alternatief te kunnen bieden

Het helpt de discussie niet om meningen anders dan jouw eigen perspectief meteen weg te zetten als 'leugens' en 'onzin'.

Ten slotte zijn er wél aanwijzingen dat Groenlanders bij de VS willen horen. Zie bijvoorbeeld: Poll finds majority of Greenland respondents support joining the U.S.; will the largest island become American territory?
  dinsdag 28 januari 2025 @ 14:18:04 #180
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_216459579
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:10 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

• Groenland kan ook Groenland blijven als het zich aansluit bij de VS (de verschillende staten in de VS zijn cultureel divers)

Het helpt de discussie niet om meningen anders dan jouw eigen perspectief meteen weg te zetten als 'leugens' en 'onzin'.

Ten slotte zijn er wél aanwijzingen dat Groenlanders bij de VS willen horen. Zie bijvoorbeeld: Poll finds majority of Greenland respondents support joining the U.S.; will the largest island become American territory?
Howard en jij neemt dat van Patriot Polling blind aan ?
quote:
The survey noted it’s the first time the group has conducted a poll outside of the U.S. It was also conducted during a visit made by Donald Trump Jr., the president-elect’s son.
WC eend tot de macht 100.
pi_216459604
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:18 schreef Momo het volgende:

[..]
[..]
He God Howard verteld hier alleen maar feiten hier, nu onze anti westerling niet zo aanvallen. :D
  dinsdag 28 januari 2025 @ 14:21:15 #182
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
  dinsdag 28 januari 2025 @ 14:21:56 #183
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_216459628
quote:

[..]

Het is geen kolonie maar een autonoom gebied binnen het Deense Koninkrijk. In 2008 hebben ze nog gestemd voor meer autonomie en dat hebben ze gekregen. Net als Hawai dat is binnen de VS. Met het verschil dat Hawai niet onafhankelijk kan worden.

quote:
Met de Grondwet van Denemarken van 1953 werd Groenland een integraal deel van Denemarken. Hierop volgde een periode van culturele assimilatie ('verdeensing'). Veel inheemse Groenlanders verzetten zich tegen deze vervreemding van hun eigenheid.

In 1979 verleende Denemarken zelfbestuur aan Groenland en in 2008 koos Groenland ervoor om meer macht van de Deense regering aan de lokale Groenlandse regering over te dragen. De wet werd het jaar daarop van kracht, met de Deense regering verantwoordelijk voor buitenlandse zaken, beveiliging (defensie, politie en justitie), het financieel beleid en het toekennen van een subsidie van 3,4 miljard Deense kronen (¤456.817.327), of ongeveer ¤ 7900 per Groenlander per jaar.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Groenland
  dinsdag 28 januari 2025 @ 14:23:00 #184
403588 mcmlxiv
pi_216459638
quote:

[..]

Halve aannames, leugens en verdraaiingen, meer heb je niet. Oh ja en een enquête onder wel 400 personen!

Je blijft agressie en mogelijk geweld van jouw afgod tegen bondgenoten goedpraten met stupide onderbouwing die in niets afwijkt van wat Poetin met de Krim heeft gedaan.

Wanneer Groenland zelf zou aangeven "goh we zouden misschien wel bij de VS willen horen, laten we eens gaan praten" dan zou jouw prietpraat ergens op slaan. Nu is het alleen maar goedpraten van het gedrag van een rechts extremistische imperialist. Niet meer niet minder
  dinsdag 28 januari 2025 @ 14:23:06 #185
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_216459640
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:18 schreef Momo het volgende:

[..]
[..]
Het lijkt mij geen partijdige organisatie en wordt ook gebruikt door FiveThirtyEight en de New York Times.

Zie hier hun website. Het overgrote merendeel van de medewerkers heeft een achtergrond bij gerenommeerde universiteiten.

Je mag wat mij betreft deze uitkomsten best afschieten, maar kom dan tenminste met een alternatief.
  dinsdag 28 januari 2025 @ 14:28:48 #186
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_216459723
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:23 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Halve aannames, leugens en verdraaiingen, meer heb je niet. Oh ja en een enquête onder wel 400 personen!

Je blijft agressie en mogelijk geweld van jouw afgod tegen bondgenoten goedpraten met stupide onderbouwing die in niets afwijkt van wat Poetin met de Krim heeft gedaan.

Wanneer Groenland zelf zou aangeven "goh we zouden misschien wel bij de VS willen horen, laten we eens gaan praten" dan zou jouw prietpraat ergens op slaan. Nu is het alleen maar goedpraten van het gedrag van een rechts extremistische imperialist. Niet meer niet minder
Mijn 'afgod'? Rare claim. Ik kan mij vinden in veel beleidskeuzes van de regering-Trump, zoals ik met meer partijen heb. Qua persoon vind ik Trump verder niets. Het is mij dus onduidelijk dat je kunnen vinden in de beleidskeuzes van een politicus of partij meteen verafgoding zou betekenen. En tevens praat ik geen geweld goed, want ik heb het er meermaals over dat wat mij betreft ook de wens van de Groenlanders zelf doorslaggevend moet zijn.
  dinsdag 28 januari 2025 @ 14:29:43 #187
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_216459738
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:23 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het lijkt mij geen partijdige organisatie en wordt ook gebruikt door FiveThirtyEight en de New York Times.

Zie hier hun website. Het overgrote merendeel van de medewerkers heeft een achtergrond bij gerenommeerde universiteiten.

Je mag wat mij betreft deze uitkomsten best afschieten, maar kom dan tenminste met een alternatief.
Lijkt mij geen partijdige organisatie als ze samen met Trump jr. op pad zijn gegaan naar Groenland? Zeer bijzondere conclusie. Zeker ook omdat die groep ook een stel daklozen spullen hebben gegeven voor een foto moment met rode MAGA petjes. Er is op dit moment geen alternatief met de juiste vraagstelling over bij de VS horen. Er zijn wat interviews met bewoners, ook niet genoeg om op te varen voor absolute conclusies. Zou het wel graag willen zien van een onafhankelijk organisatie die een goed onderzoek doet.
  dinsdag 28 januari 2025 @ 14:35:31 #188
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_216459800
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:29 schreef Momo het volgende:

[..]
Lijkt mij geen partijdige organisatie als ze samen met Trump jr. op pad zijn gegaan naar Groenland? Zeer bijzondere conclusie. Zeker ook omdat die groep ook een stel daklozen spullen hebben gegeven voor een foto moment met rode MAGA petjes. Er is op dit moment geen alternatief met de juiste vraagstelling over bij de VS horen. Er zijn wat interviews met bewoners, ook niet genoeg om op te varen voor absolute conclusies. Zou het wel graag willen zien van een onafhankelijk organisatie die een goed onderzoek doet.
Ik ben er zelf verder niet bij aanwezig geweest natuurlijk. Maar ik vind het opmerkelijk om deze poll maar af te schieten enkel omdat de uitkomsten je niet bevallen en je op basis van de onderbuik denkt te kunnen constateren dat er sprake zou zijn van vooringenomenheid. En zoals al aangegeven, als je een alternatief hebt prima, maar dat blijft ook achterwege.
  dinsdag 28 januari 2025 @ 14:38:23 #189
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_216459822
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:35 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ik ben er zelf verder niet bij aanwezig geweest natuurlijk. Maar ik vind het opmerkelijk om deze poll maar af te schieten enkel omdat de uitkomsten je niet bevallen en je op basis van de onderbuik denkt te kunnen constateren dat er sprake zou zijn van vooringenomenheid. En zoals al aangegeven, als je een alternatief hebt prima, maar dat blijft ook achterwege.
Ik schiet de poll niet af om dat de uitkomsten mij niet bevallen, maar omdat de situatie waar rond de poll zijn waargenomen zeer twijfelachtig zijn. Ik had ook een paar interviews kunnen pakken die verschillende westerse media hebben gemaakt in Groenland met bewoners. Maar dat ga ik ook niet als bewijs aanvoeren dat een overduidelijke meerderheid van Groenland niet bij VS zouden willen horen. Er is geen goed statistisch onderzoek op dit moment.
pi_216459842
quote:

[..]
[..]
[..]
Als je zo gaat beginnen kunnen we ook zeggen dat de native americans (de indianen) Amerika weer terug mogen pakken. Wat doen al die gasten met Europese roots daar? Terug naar Europa!
  dinsdag 28 januari 2025 @ 14:40:58 #191
403588 mcmlxiv
pi_216459850
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:28 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Mijn 'afgod'? Rare claim. Ik kan mij vinden in veel beleidskeuzes van de regering-Trump, zoals ik met meer partijen heb. Qua persoon vind ik Trump verder niets. Het is mij dus onduidelijk dat je kunnen vinden in de beleidskeuzes van een politicus of partij meteen verafgoding zou betekenen. En tevens praat ik geen geweld goed, want ik heb het er meermaals over dat wat mij betreft ook de wens van de Groenlanders zelf doorslaggevend moet zijn.
Zou je daadwerkelijk iets van kritisch op de figuur Trump zijn, dan zou je beginnen met de manier waarop de discussie rondom Groenland gevoerd wordt op zijn minst eigenaardig te vinden. Dan zou je de mate van agressie en dreiging die gepaard gaat met deze situatie op zijn minst ongepast vinden. Maar dat doe je niet, je laat in alles zien dat je het volkomen normaal vindt dat de president van een land de premier van een ander, een bevriend land nota bene met beledigingen en bedreigingen probeert klem te zetten. Dat normaal vinden, dat is het abnormale aan jouw standpunten..

Het gaat niet over Groenland als onderdeel van Denemarken of onderdeel van de VS. Het gaat over de verschroeide aarde politiek van de idioot Trump. Het gaat over het vernietigen van relaties en dan niet als laatste stap, maar als eerste stap. Volslagen waanzin is de enige term die past bij de manier waarop Trump dit aanpakt. De VS totaal isoleren, het uit elkaar drijven van wat nu nog een blok vormt, het verzwakken van het westerse gedachtegoed, dat is wat Trump aan het doen is en niets anders.

Ben je geen aanhanger van totalitaire systemen, van dictators, van willekeur en politiek die alleen maar op dreigen en macht is gebaseerd, dan kun je niet anders dan deze manier van werken verafschuwen.
pi_216459854
quote:

[..]

Dit klinkt heel erg als de legitimatie die Poetin aandroeg om de Krim in te nemen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  dinsdag 28 januari 2025 @ 14:43:37 #193
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_216459876
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:40 schreef NLGooner het volgende:

[..]
Als je zo gaat beginnen kunnen we ook zeggen dat de native americans (de indianen) Amerika weer terug mogen pakken. Wat doen al die gasten met Europese roots daar? Terug naar Europa!
Als zij met een grote en sterke groep zouden zijn, zou je dat conflict ook nog altijd hebben. En geef die mensen eens ongelijk. Zij zijn daar natuurlijk ook de inheemse bewoners en niet de vele mensen met Europese roots.
pi_216459892
Ik zou willen zeggen:

Kom op Trump, ben jij nou een zakenman? Je weet toch hoe dat werkt, je koopt ze gewoon om. Geef iedere bewoner 17.711 dollar als ze er vrijwillig voor kiezen eerst zelfstandig en daarna een staat van de VS te worden. Dan ben je voor een miljard klaar.

Zo, dat was het.
  dinsdag 28 januari 2025 @ 14:46:22 #195
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_216459901
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:40 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Zou je daadwerkelijk iets van kritisch op de figuur Trump zijn, dan zou je beginnen met de manier waarop de discussie rondom Groenland gevoerd wordt op zijn minst eigenaardig te vinden. Dan zou je de mate van agressie en dreiging die gepaard gaat met deze situatie op zijn minst ongepast vinden. Maar dat doe je niet, je laat in alles zien dat je het volkomen normaal vindt dat de president van een land de premier van een ander, een bevriend land nota bene met beledigingen en bedreigingen probeert klem te zetten. Dat normaal vinden, dat is het abnormale aan jouw standpunten..

Het gaat niet over Groenland als onderdeel van Denemarken of onderdeel van de VS. Het gaat over de verschroeide aarde politiek van de idioot Trump. Het gaat over het vernietigen van relaties en dan niet als laatste stap, maar als eerste stap. Volslagen waanzin is de enige term die past bij de manier waarop Trump dit aanpakt. De VS totaal isoleren, het uit elkaar drijven van wat nu nog een blok vormt, het verzwakken van het westerse gedachtegoed, dat is wat Trump aan het doen is en niets anders.

Ben je geen aanhanger van totalitaire systemen, van dictators, van willekeur en politiek die alleen maar op dreigen en macht is gebaseerd, dan kun je niet anders dan deze manier van werken verafschuwen.
Er is dan geen sprake van een totalitair systeem of een dictator. Amerika is een democratie, zo is Trump ook verkozen en er gewoon een tweepartijenstelsel daar, dus ook een grote oppositie. Het staat je helemaal vrij het oneens met Trump te zijn en die man zelf verwerpelijk te vinden (het is ook een enorme narcist natuurlijk) maar dat doet de aard van het politieke systeem in de VS niet veranderen.
pi_216459924
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik zou willen zeggen:

Kom op Trump, ben jij nou een zakenman? Je weet toch hoe dat werkt, je koopt ze gewoon om. Geef iedere bewoner 17.711 dollar als ze er vrijwillig voor kiezen eerst zelfstandig en daarna een staat van de VS te worden. Dan ben je voor een miljard klaar.

Zo, dat was het.
Dan gaat dat ca 1 miljard kosten. Ga je dat eruit krijgen?
pi_216459925
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:40 schreef NLGooner het volgende:

[..]
had je meegekregen dat die nu juist OOK worden opgepakt omdat ze geen VS paspoort/nationaliteit hebben? Wel van hun stam, bloed enz maar niet van de VS omdat ze dat soms uit principe weigeren. Men vraagt zich dus af waarheen Trump hen wil deporteren
https://edition.cnn.com/2(...)ion-trump/index.html

quote:
Although he worries for his community, Jackson says he also feels anger on behalf of immigrants from other countries who came to the US to escape violence and economic hardship for the sole sake of their families's survival.

"No one is illegal on stolen land," Jackson said. "It really goes back to the Indigenous way of life, that everything is made for the people. People have to understand that this is not the way to live or to be honorable and neighborly with each other."
pi_216459935
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:49 schreef poemojn het volgende:

[..]
had je meegekregen dat die nu juist OOK worden opgepakt omdat ze geen VS paspoort/nationaliteit hebben? Wel van hun stam, bloed enz maar niet van de VS omdat ze dat soms uit principe weigeren. Men vraagt zich dus af waarheen Trump hen wil deporteren
Al gedacht aan Madagascar? :@
pi_216459963
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:49 schreef poemojn het volgende:

[..]
[..]

Had iets voorbij zien komen maar wist niet in hoeverre het serieus was :{
pi_216459964
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:49 schreef NLGooner het volgende:

[..]
Dan gaat dat ca 1 miljard kosten. Ga je dat eruit krijgen?
Niet als hij het wil hebben als een privé eiland om een hele grote golfbaan te bouwen. Of als hij gewoon vind dat hij er recht op heeft.

In alle andere gevallen moet je hem hard uitlachen als hij denkt dat het dat niet waard is. Waarom dan al die dreigementen? Om de EU te laten zien dat hij de sterkste is en pakt wat hij wil hebben?

[ Bericht 0% gewijzigd door SymbolicFrank op 28-01-2025 15:17:31 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')