Geopolitieke belangen spelen een grotere rol dan grondstoffen. Dat is slechts een leuke bonus.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 10:57 schreef Momo het volgende:
[..]
Nietszeggend land vol kritieke grondstoffen
[..]
Maar nee, dat is echt niet de reden dat de VS Groenland nu op wil eigenen.
Als het machtigste NAVO-land een ander NAVO-land aanvalt, is dat dan goed voor de toekomst van de NAVO denk je?quote:Op dinsdag 28 januari 2025 10:57 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Staat de toekomst van de NAVO op het spel vanwege deze kwestie? Toe maar, die claim vraagt enige onderbouwing.
Natuurlijk staat de toekomst van NAVO op het spel wanneer de VS in weerwil van een NAVO bondgenoot een grondgebied van die bondgenoot (met militaire inzet) annexeert. Dan is het einde NAVO en mag de VS alle legerbasis meteen gaan sluiten in Europe.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 10:57 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Als Groenlanders het zelf willen dan heeft Denemarken natuurlijk weinig te zeggen. Laten we niet vergeten dat Denemarken dit stuk land zelf ook ooit heeft weten te vergaren via een geschiedenis van conflict en oorlog.
[..]
Mocht het je ontgaan gaan, de meeste landsgrenzen zijn ontstaan via conflict en strijd en niet een natuurlijk fenomeen. En als je tegen kolonisatie bent dan is het juist vreemd om Groenland te verdedigen als onderdeel van Denemarken.
[..]
Staat de toekomst van de NAVO op het spel vanwege deze kwestie? Toe maar, die claim vraagt enige onderbouwing.
Onzin. Het is eenquote:Op dinsdag 28 januari 2025 11:01 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Geopolitieke belangen spelen een grotere rol dan grondstoffen. Dat is slechts een leuke bonus.
.quote:nietszeggend gebied
We zouden Suriname wel weer eens kunnen herkoloniseren. We hebben ze een halve eeuw de kans gegeven, maar ze blijken er niks van te bakken.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 11:04 schreef Momo het volgende:
Het is echt verbazingwekkend hoe mensen al de suggestie om land in te nemen van een ander land krampachtig kunnen verdedigen. Zouden we ons als Nederland ook militair moeten versterken om andere gebieden in te nemen? Is dat ook prachtig en geweldig? En het werk van een sterke leider?
Welke geopolitieke belangen? Het is al een NAVO gebied van een zeer trouwe bondgenoten van de VS. Er is al een legerbasis en de VS mag dit nog verder uitbreiden van Denemarken.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 11:01 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Geopolitieke belangen spelen een grotere rol dan grondstoffen. Dat is slechts een leuke bonus.
Eens, maar hoe vrijwillig klinkt economische sancties en militair optreden? Of was dat niet tegen Groenland bedoeld? Vooral dat stuk vind ik zorgelijk klinkenquote:Op dinsdag 28 januari 2025 10:57 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Als Groenlanders het zelf willen dan heeft Denemarken natuurlijk weinig te zeggen. Laten we niet vergeten dat Denemarken dit stuk land zelf ook ooit heeft weten te vergaren via een geschiedenis van conflict en oorlog.
[..]
quote:Op dinsdag 28 januari 2025 11:06 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Want daar is het jou natuurlijk om te doen.
[MAGA MODUS] Ik heb gehoord dat ze op de straten van Paramaribo al staan ze schreeuwen dat Dick Schoof hun leider zal worden, tranen van geluk. GOD HOUDT VAN NEDERLAND [/MAGA MODUS]quote:Op dinsdag 28 januari 2025 11:06 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
We zouden Suriname wel weer eens kunnen herkoloniseren. We hebben ze een halve eeuw de kans gegeven, maar ze blijken er niks van te bakken.
Het is vooral irrelevant denk ik. De realiteit is dat weinigen iets zullen geven om Groenland. Behalve dan dat ineens veel linkse en progressieve mensen in het Westen zich er nu druk over maken simpelweg omdat men een hekel heeft een Trump.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 11:02 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Als het machtigste NAVO-land een ander NAVO-land aanvalt, is dat dan goed voor de toekomst van de NAVO denk je?
Twee dingen kunnen tegelijkertijd waar zijn. En Groenland is een relatief nietszeggend gebied, wat dus wil zeggen dat er heel weinig mensen zijn, het geen rol van betekenis speelt in de internationale politiek en geen noemenswaardige economie heeft. Maar tegelijkertijd heeft het geografisch gezien een strategische ligging.quote:
Groenland is om dit moment een kolonie, namelijk van Denemarken. Zoals ik al heb aangegeven zijn landsgrenzen een door mens gecreëerd fenomeen, geen natuurlijk gegeven. Waar jij lijkt te denken dat dit laatste het geval is.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 11:04 schreef Momo het volgende:
Het is echt verbazingwekkend hoe mensen al de suggestie om land in te nemen van een ander land krampachtig kunnen verdedigen. Zouden we ons als Nederland ook militair moeten versterken om andere gebieden in te nemen? Is dat ook prachtig en geweldig? En het werk van een sterke leider?
Ik zie graag een sterk Amerika en denk dat het goed is als de Amerikanen een stuk land als Groenland kunnen laten floreren, liever dat dan dat China of Rusland het in de toekomst gaat proberen.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 11:06 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Want daar is het jou natuurlijk om te doen.
Groenland ligt niet in Europa maar in Noord-Amerika, dus een EU-lidmaatschap is een utopie.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 11:08 schreef Momo het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Als je de polls zou moeten geloven zouden ze een onafhankelijk land willen zijn binnen de EU. Zou wel een goede poll nu willen zien.
Propaganda stap 1: wat hamburries en rode made-in-china petjes uitdelen aan een stel zwervers en ze opdragen wat te brabbelen over hoe geweldig schooffie is.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 11:11 schreef Momo het volgende:
[..]
[MAGA MODUS] Ik heb gehoord dat ze op de straten van Paramaribo al staan ze schreeuwen dat Dick Schoof hun leider zal worden, tranen van geluk. GOD HOUDT VAN NEDERLAND [/MAGA MODUS]
Als Denemarken moeilijk gaat doen kan men best met economische sancties dreigen. Dat bleek recent al uitstekend te werken toen Colombia geen illegale migranten wilde terugnemen. Denemarken moet in deze hun plek namelijk kennen. Zij hebben in weinig te zeggen over Groenland.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 11:08 schreef NLGooner het volgende:
[..]
Eens, maar hoe vrijwillig klinkt economische sancties en militair optreden? Of was dat niet tegen Groenland bedoeld? Vooral dat stuk vind ik zorgelijk klinken
Anders gezegd: wat de Groenlanders (zouden) willen gebruik je als goedkoop gelegenheidsargument maar eigenlijk interesseert het je geen kont.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 11:13 schreef HowardRoark het volgende:
Ik zie graag een sterk Amerika en denk dat het goed is als de Amerikanen een stuk land als Groenland kunnen laten floreren, liever dat dan dat China of Rusland het in de toekomst gaat proberen.
Ik woon (net zoals jij) in het Westen, de VS is een onderdeel van het Westen. China en Rusland zijn vijanden van het Westen.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 11:16 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Anders gezegd: wat de Groenlanders willen gebruik je als goedkoop gelegenheidsargument maar eigenlijk interesseert het je geen kont.
En hebben we alleen Amerika, China, en Rusland? In welk economisch machtsblok woon je zelf?
Dat er nu op Groenland vooral mensen van Inuit afkomst wonen met alle gebruiken die daar bij horen, zorgt al voor door de mens gecreëerd fenomeen. Er is geen enkele reden waarom het bij de VS zou moeten horen behalve puur machtsvertoon.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 11:13 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Groenland is om dit moment een kolonie, namelijk van Denemarken. Zoals ik al heb aangegeven zijn landsgrenzen een door mens gecreëerd fenomeen, geen natuurlijk gegeven. Waar jij lijkt te denken dat dit laatste het geval is.
Ik zie pestkoppen graag klein en zwak. VS, China en Rusland zijn allemaal onze vrienden niet. Al moet je soms een compromis met een andere partij om de vrede te bewaren en economie te stimuleren. Waarom zie jij graag een sterk Amerika dat graag een zwakke EU en Nederland ziet?quote:Ik zie graag een sterk Amerika en denk dat het goed is als de Amerikanen een stuk land als Groenland kunnen laten floreren, liever dat dan dat China of Rusland het in de toekomst gaat proberen.
quote:Op dinsdag 28 januari 2025 11:17 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik woon (net zoals jij) in het Westen, de VS is een onderdeel van het Westen. China en Rusland zijn vijanden van het Westen.
quote:Op dinsdag 28 januari 2025 11:15 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Als Denemarken moeilijk gaat doen kan men best met economische sancties dreigen. Dat bleek recent al uitstekend te werken toen Colombia geen illegale migranten wilde terugnemen. Denemarken moet in deze hun plek namelijk kennen. Zij hebben in weinig te zeggen over Groenland.
De VS is onze vriend niet, het is onze partner op dit moment.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 11:17 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik woon (net zoals jij) in het Westen, de VS is een onderdeel van het Westen. China en Rusland zijn vijanden van het Westen.
Gerichte sancties aan Denemarken kan niet want Denemarken is lid van de EU en dus de interne markt. De sancties zullen zich dan richten op de hele EU waardoor Trump over Groenland een handelsoorlog met de EU zal ontketenen.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 11:15 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Als Denemarken moeilijk gaat doen kan men best met economische sancties dreigen. Dat bleek recent al uitstekend te werken toen Colombia geen illegale migranten wilde terugnemen. Denemarken moet in deze hun plek namelijk kennen. Zij hebben in weinig te zeggen over Groenland.
Vandaar dat onze bondgenoot VS zich momenteel vijandige gedraagd richting Europa dan Chinaquote:Op dinsdag 28 januari 2025 11:17 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Zou mij echt niet verbazen hoor.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 11:21 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Gerichte sancties aan Denemarken kan niet want Denemarken is lid van de EU en dus de interne markt. De sancties zullen zich dan richten op de hele EU waardoor Trump over Groenland een handelsoorlog met de EU zal ontketenen.
En dit speelt een rol omdat?quote:Op dinsdag 28 januari 2025 11:18 schreef Momo het volgende:
[..]
Dat er nu op Groenland vooral mensen van Inuit afkomst wonen met alle gebruiken die daar bij horen, zorgt al voor door de mens gecreëerd fenomeen. Er is geen enkele reden waarom het bij de VS zou moeten horen behalve puur machtsvertoon.
Jawel, de VS is zeker wel onze vriend. Sterker nog, de VS is een fantastische bondgenoot die er mede voor heeft gezorgd dat er hier nu geen Duits wordt gesproken. En zonder de VS zou ik mij tevens een stuk drukker maken over dat we over een tijdje misschien Russisch moeten gaan leren. Misschien is het vanuit dat perspectief handig die antipathie jegens de VS enkel en alleen vanwege Trump, gewoon opzij te zetten.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 11:18 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik zie pestkoppen graag klein en zwak. VS, China en Rusland zijn allemaal onze vrienden niet. Al moet je soms een compromis met een andere partij om de vrede te bewaren en economie te stimuleren. Waarom zie jij graag een sterk Amerika dat graag een zwakke EU en Nederland ziet?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |