abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216352974
Maar goed als we in Europa dus wel heel veel geld uitgeven aan defensie. Aan blijkbaar compleet efficiente legers. Dan moeten we toch eerst zorgen dat het efficient wordt en niet blanco checks eruit gooien in de trant van je kunt zo 10 miljard extra ergens aan uitgeven... Op die manier is het echt een bodemloze put. Willekeurig met geld smijten doen we al niet voor veel grotere problemen zoals klimaat of de huizencrisis.

Een eigen atoomwapen lijkt me ook een goede. Zal het ook goed doen bij de lui die altijd om soevereiniteit schreeuwen.
  zondag 19 januari 2025 @ 11:27:14 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_216353151
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 11:18 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Maar goed als we in Europa dus wel heel veel geld uitgeven aan defensie. Aan blijkbaar compleet efficiente legers. Dan moeten we toch eerst zorgen dat het efficient wordt en niet blanco checks eruit gooien in de trant van je kunt zo 10 miljard extra ergens aan uitgeven... Op die manier is het echt een bodemloze put. Willekeurig met geld smijten doen we al niet voor veel grotere problemen zoals klimaat of de huizencrisis.

Een eigen atoomwapen lijkt me ook een goede. Zal het ook goed doen bij de lui die altijd om soevereiniteit schreeuwen.
Krijg je PVVers die schreeuwen om er een op Brussel te gooien. Of op opvangkampen in Italie of Griekenland. Of op landen waar veel immigranten vandaan komen onder het mom van ‘demp de put’.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 19 januari 2025 @ 11:32:43 #4
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_216353237
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 10:21 schreef Hexagon het volgende:
Een eigen kernwapen ontwikkelen lijkt me wel een idee.
Het verbaast mij dat gezien de geo omstandigheden die dicussie nog niet is gestart.
Kernwapens, chemische wapens, clustermunitie zijn relatief goedkoop en er gaat een afschrikwekkende werking van uit.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  zondag 19 januari 2025 @ 11:34:30 #5
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216353258
quote:
7s.gif Op zondag 19 januari 2025 11:32 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Het verbaast mij dat gezien de geo omstandigheden die dicussie nog niet is gestart.
Kernwapens, chemische wapens, clustermunitie zijn relatief goedkoop en er gaat een afschrikwekkende werking van uit.
Die zal er naar de NAVO top wel komen denk ik.
  zondag 19 januari 2025 @ 11:37:02 #6
201761 phpmystyle
pi_216353288
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 11:34 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Die zal er naar de NAVO top wel komen denk ik.
Dit is ook geen navo vraagstuk he. Uk, FR, USA hebben ruim voldoende kernwapens.
Het is meer voor landen zoals PL, NL, DE, DN om die discussie intern te gaan aanzwengelen.

5% uitgeven om jezelf veilig toe voelen (anders spreken we over 5 jaar Russisch :') is ridicuul.
Probleem is eigenlijk ook niet dat wij te weinig besteden aan defensie, maar dat wij vooral het besteden aan hele dure spullen.

Kernwapens en clustermunitie is niet zo duur. Met die (rot)zooi houd je de agressor wel buiten.
  zondag 19 januari 2025 @ 11:38:28 #7
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216353318
quote:
7s.gif Op zondag 19 januari 2025 11:37 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dit is ook geen navo vraagstuk he. Uk, FR, USA hebben ruim voldoende kernwapens.
Het is meer voor landen zoals PL, NL, DE, DN om die discussie intern te gaan aanzwengelen.

5% uitgeven om jezelf veilig toe voelen (anders spreken we over 5 jaar Russisch :') is ridicuul.
Probleem is eigenlijk ook niet dat wij te weinig besteden aan defensie, maar dat wij vooral het besteden aan hele dure spullen.

Kernwapens en clustermunitie is niet zo duur. Met die (rot)zooi houd je de agressor wel buiten.
Nouja er moet ook in NAVO verband afgestemd worden dat meer landen kernwapens krijgen. Als we er nu aan zouden beginnen krijgen we volgens mij ene paar sancties aan onze broek.
pi_216353343
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 11:27 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Krijg je PVVers die schreeuwen om er een op Brussel te gooien. Of op opvangkampen in Italie of Griekenland. Of op landen waar veel immigranten vandaan komen onder het mom van ‘demp de put’.
Toch lijkt me dat het lastiger is om kernwapens in te zetten tegen D66 rechters of PvdA/GL ambtenaren door PVV'ers dan zeg een battaljon tanks of een zooi commando's.
Met die kernwapens hebben ze zichzelf dan als colleteral. Van de andere kant lose it all to own the libs is vrij populair in Amerika dus ik kan ernaast zitten.
  zondag 19 januari 2025 @ 11:41:56 #9
201761 phpmystyle
pi_216353367
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 11:38 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nouja er moet ook in NAVO verband afgestemd worden dat meer landen kernwapens krijgen. Als we er nu aan zouden beginnen krijgen we volgens mij ene paar sancties aan onze broek.
Klopt, dat non proliferatieverdrag verdrag en dergelijke.
Maar de omstandigheden veranderen wel. Frankrijk heeft al aangegeven alleen kernwapens in te zetten als Frankrijk bedreigd wordt. USA wordt een steeds groter vraagteken. En UK is niet eens lid van de EU en ook politiek steeds instabieler.
Ik vind het moreel juist om als EU groep kernwapens te ontwikkelen.

Wie zal tegen zijn? China en Rusland?
  zondag 19 januari 2025 @ 13:06:31 #10
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_216354439
quote:
7s.gif Op zondag 19 januari 2025 11:32 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Hij die niet leert van de geschiedenis is gedoemd deze te herhalen...
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_216355075
Artikel over de 5 plagen van BBB:
https://www.ad.nl/politie(...)op-een-rij~abbfa2f8/

Plaag 1: de Greenpeace-rechtszaak
Plaag 2: nóg een stikstof-tegenvaller (de december uitspraak)
Plaag 3: de mestcrisis
Plaag 4: de lege landbouwpot (hun eigen wens, maar ze lijken spijt te hebben)
Plaag 5: kritische politieke bondgenoten
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_216362636
Als gratis kinderopvang door gaat is er straks een tekort van 75.000 plekken in de kinderopvang en 200.000 plekken in de BSO's: https://www.ad.nl/binnenl(...)loterij-is~ae969dbd/

De overheid is hier weer zijn eigen ramp aan het creëren. CBS berekeningen laten dit niet goed zien, omdat bij het CBS goedkopere opvang altijd rechtevenredig meer werkenden en meer uren draaien door werkenden betekent, dat parttime werken echt in onze volkscultuur zit houden ze daar niet genoeg rekening mee.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_216362761
quote:
1s.gif Op maandag 20 januari 2025 07:18 schreef Hanca het volgende:
Als gratis kinderopvang door gaat is er straks een tekort van 75.000 plekken in de kinderopvang en 200.000 plekken in de BSO's: https://www.ad.nl/binnenl(...)loterij-is~ae969dbd/

De overheid is hier weer zijn eigen ramp aan het creëren. CBS berekeningen laten dit niet goed zien, omdat bij het CBS goedkopere opvang altijd rechtevenredig meer werkenden en meer uren draaien door werkenden betekent, dat parttime werken echt in onze volkscultuur zit houden ze daar niet genoeg rekening mee.
Ik snap ook echt niet waarom je ineens zou meer gaan werken als kinderopvang gratis is?
Ik gok zomaar dat de besparing aan opvangkosten je netto al meer oplevert dan die 4-8 uurtjes meer werken uberhaubt zou doen.

En lekker toch een dagdeel vrij zijn.
  maandag 20 januari 2025 @ 07:44:15 #14
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_216362766
quote:
1s.gif Op maandag 20 januari 2025 07:18 schreef Hanca het volgende:

Laten we hopen dat dit onzalige plan ons voor eens en voor altijd afleert om dingen die helemaal niet gratis zijn, te verkopen alsof ze wel gratis zijn.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_216362771
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 07:44 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Laten we hopen dat dit onzalige plan ons voor eens en voor altijd afleert om dingen die helemaal niet gratis zijn, te verkopen alsof ze wel gratis zijn.
Ik denk dat het zeker wel gaat gebeuren, immers is dit een uitvloeisel uit de toeslagenaffaire, en met de algemene wens voor versimpeling op toeslagen is dit min of meer het afschaffen van een toeslag.
pi_216363041
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 07:45 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ik denk dat het zeker wel gaat gebeuren, immers is dit een uitvloeisel uit de toeslagenaffaire, en met de algemene wens voor versimpeling op toeslagen is dit min of meer het afschaffen van een toeslag.
Dit is inderdaad het afschaffen van een toeslag. De enige manier die ik zo zie om het niet gratis te maken en ook geen inkomensafhankelijke toeslagen te doen, is een niet inkomensafhankelijke bijdrage per uur vragen aan ouders.

Dan gaan waarschijnlijk de rijkeren die nu minder toeslagen (vanaf 4x modaal staat het pas op het minumum van 33%, tot modaal is het nu ook al 96%) krijgen er flink op vooruit en voor mensen met een laag inkomen wordt de kinderopvang toch onbetaalbaar of in elk geval flink duurder. Ook niet echt een oplossing.

Daarom zal dit er inderdaad toch wel komen.

De oplossing weet ik nu zo ook niet. Dat zowel het behouden van toeslagen als het gratis maken van kinderopvang een slecht idee is wel. Naar andere landen kijken is wellicht wel een goed idee: https://www.berenschot.nl(...)angstelsels-in-kaart

[ Bericht 2% gewijzigd door Hanca op 20-01-2025 08:53:49 ]
  maandag 20 januari 2025 @ 09:02:00 #17
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_216363139
Je ontkomt gewoon niet aan een inkomensafhankelijke toeslag. Gratis voor armste gezinnen en bijdrage voor rijkere gezinnen. Overheid betaalt de toeslag direct aan de opvang en ouders betalen de rest.
pi_216363353
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 09:02 schreef Frozen-assassin het volgende:
Je ontkomt gewoon niet aan een inkomensafhankelijke toeslag. Gratis voor armste gezinnen en bijdrage voor rijkere gezinnen. Overheid betaalt de toeslag direct aan de opvang en ouders betalen de rest.
Maar wat is inkomensafhankelijk?

Een groot deel van Nederland kan zijn jaarlijkse inkomen niet voorspellen, dat is het probleem. Iedereen die met wisselende diensten werkt, bijvoorbeeld. Als je het dan op basis van verzamelinkomen per jaar doet, weet je pas in juni/juli 2026 welke toeslag er over januari 2025 betaald had moeten worden.

Daar verandert het rechtstreeks overmaken naar de opvang niks aan, de wijze van het overmaken van de opvangtoeslag is ook het probleem niet. Het gaat om het hele systeem waarbij je pas anderhalf tot een half jaar later weet welk toeslagbedrag de juiste is.

Jouw voorstel lost dus niks van de hele toeslagenaffaire op, alleen dat straks de opvang nog met een naheffing komt na 1,5 jaar, ipv de overheid. En bij een teveel betaalde bijdrage zal geen ouder waarschijnlijk wat terugzien.

We moeten juist van dat inkomensafhankelijke achteraf berekenen af, aangezien er weinig zo onvoorspelbaar is als een inkomen. Een kleine inkomensverschuiving levert bij een toeslag van zo'n 30.000 euro per jaar per kind (daar praten we over bij de laagste inkomens, dat is dan alleen kinderopvangtoeslag) al snel het terugbetalen van honderden of zelfs duizenden euro's op.

[ Bericht 3% gewijzigd door Hanca op 20-01-2025 09:47:23 ]
pi_216363573
De enige redelijke manier om iets inkomensafhankelijk te maken blijkt toch rechtstreeks via de loonstrook, maar om nou de werkgever te belasten met de uurtarieven en aantal uren opvang per medewerker, dat werkt niet. Nog los van het feit dat je bij iets als kinderopvang juist naar het gezinsinkomen wil kijken.
  maandag 20 januari 2025 @ 09:55:54 #20
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_216363648
Als we toch alles van belang inkomensafhankelijk maken, schaf dan inkomensverschillen maar meteen helemaal af. Scheelt een hoop gereken.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  maandag 20 januari 2025 @ 10:11:02 #21
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_216363866
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 09:55 schreef Perrin het volgende:
Als we toch alles van belang inkomensafhankelijk maken, schaf dan inkomensverschillen maar meteen helemaal af. Scheelt een hoop gereken.
Ik zeg doen. Het is me nooit duidelijk geweest waarom de een meer verdient dan de ander. Als je de hele week werkt, moet je daar genoeg geld mee kunnen verdienen om een comfortabel leven te leiden, ongeacht wat voor werk je doet. Zowel minder als meer dan dat is nergens voor nodig.
pi_216363901
quote:
14s.gif Op maandag 20 januari 2025 10:11 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ik zeg doen. Het is me nooit duidelijk geweest waarom de een meer verdient dan de ander. Als je de hele week werkt, moet je daar genoeg geld mee kunnen verdienen om een comfortabel leven te leiden, ongeacht wat voor werk je doet. Zowel minder als meer dan dat is nergens voor nodig.
:')
  maandag 20 januari 2025 @ 10:16:07 #23
201761 phpmystyle
pi_216363910
quote:
1s.gif Op maandag 20 januari 2025 09:28 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar wat is inkomensafhankelijk?

Een groot deel van Nederland kan zijn jaarlijkse inkomen niet voorspellen, dat is het probleem. Iedereen die met wisselende diensten werkt, bijvoorbeeld. Als je het dan op basis van verzamelinkomen per jaar doet, weet je pas in juni/juli 2026 welke toeslag er over januari 2025 betaald had moeten worden.

Daar verandert het rechtstreeks overmaken naar de opvang niks aan, de wijze van het overmaken van de opvangtoeslag is ook het probleem niet. Het gaat om het hele systeem waarbij je pas anderhalf tot een half jaar later weet welk toeslagbedrag de juiste is.

Jouw voorstel lost dus niks van de hele toeslagenaffaire op, alleen dat straks de opvang nog met een naheffing komt na 1,5 jaar, ipv de overheid. En bij een teveel betaalde bijdrage zal geen ouder waarschijnlijk wat terugzien.

We moeten juist van dat inkomensafhankelijke achteraf berekenen af, aangezien er weinig zo onvoorspelbaar is als een inkomen. Een kleine inkomensverschuiving levert bij een toeslag van zo'n 30.000 euro per jaar per kind (daar praten we over bij de laagste inkomens, dat is dan alleen kinderopvangtoeslag) al snel het terugbetalen van honderden of zelfs duizenden euro's op.
Of gewoon helemaal stoppen met alle shit eromheen en het doen zoals ze in duitsland doen.

Inkomenstoeslag obv samenstelling huishouden en inkomen en dan één toeslag betalen waarmee de kosten geacht worden te zijn gedenkt.
Dit is een kerstboom die op omvallen staat. Sommige mensen krijgen te veel hulp, en andere blijkbaar te weinig.
pi_216363959
quote:
7s.gif Op maandag 20 januari 2025 10:16 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Of gewoon helemaal stoppen met alle shit eromheen en het doen zoals ze in duitsland doen.

Inkomenstoeslag obv samenstelling huishouden en inkomen en dan één toeslag betalen waarmee de kosten geacht worden te zijn gedenkt.
Dit is een kerstboom die op omvallen staat. Sommige mensen krijgen te veel hulp, en andere blijkbaar te weinig.
Dan blijft 'obv inkomen' dus iets wat je achteraf, pas halverwege het volgende jaar, weet. En dat is nou net de reden dat de toeslagen mis gaan.
  maandag 20 januari 2025 @ 10:24:34 #25
201761 phpmystyle
pi_216364018
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 10:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan blijft 'obv inkomen' dus iets wat je achteraf, pas halverwege het volgende jaar, weet. En dat is nou net de reden dat de toeslagen mis gaan.
Bij die toeslagenaffaire is vooral misgegaan dat er onterecht werd teruggevorderd of om kinderachtige redenen zoals ontbreken handtekeningen en dat soort futiliteiten.

Jij wil haast naar een perfecte situatie toe, een toeslag per maand die achteraf niet meer gecorrigeerd kan worden. Dat is welhaast onmogelijk als de ontvangers van die toeslagen blijkbaar niet de moeite nemen om maandelijks het inkomen door te geven via een of ander portaal. Ik denk echt dat je tegen de grenzen aanloopt wat een overheid nog kan bieden.

Een ander probleem dat ik zie -maar jij minder denk ik- is dat mensen best berekenend zijn. Ze kiezen eerder voor het pad van minder werken en lager inkomen dan het pad van wat meer inspanning leveren om een hoger inkomen te verwerven. Sommige mensen behoren tot de zwakkeren, en derhalve goed om die te helpen. Maar er zijn inmiddels zoveel mensen die geld krijgen van de overheid dat een discussie over wie wel of niet hulp nodig heeft gerechtvaardigd is.
pi_216364126
quote:
7s.gif Op maandag 20 januari 2025 10:24 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Bij die toeslagenaffaire is vooral misgegaan dat er onterecht werd teruggevorderd of om kinderachtige redenen zoals ontbreken handtekeningen en dat soort futiliteiten.
Dat is de affaire, ja. Maar de toeslagenaffaire is niet de reden dat veel mensen hun toeslagen niet meer aanvragen, maar de naheffing van honderden euro's die er elk jaar onverwacht op de mat kan vallen wel. En dat is een veel belangrijkere reden dat we van de toeslagen af moeten: een fors deel van de doelgroep wordt er niet meer mee bereikt: https://www.universiteitl(...)ebben-niet-aanvragen

quote:
Jij wil haast naar een perfecte situatie toe, een toeslag per maand die achteraf niet meer gecorrigeerd kan worden. Dat is welhaast onmogelijk als de ontvangers van die toeslagen blijkbaar niet de moeite nemen om maandelijks het inkomen door te geven via een of ander portaal. Ik denk echt dat je tegen de grenzen aanloopt wat een overheid nog kan bieden.
Een dat een perfect systeem onmogelijk is. Ik zie dan eerlijk gezegd meer in een toeslag op basis van het inkomen van 2 jaar geleden, waarbij je als je later in inkomen bent gezakt eerst naar de gemeente kunt voor een bijzondere bijstand voor de 2 jaar voor je voor de toeslag in aanmerking komt. Nadeel: je krijgt dus ook nog 2 jaar toeslag nadat je inkomen stijgt, maar is dat nu zo erg?

quote:
Een ander probleem dat ik zie -maar jij minder denk ik- is dat mensen best berekenend zijn. Ze kiezen eerder voor het pad van minder werken en lager inkomen dan het pad van wat meer inspanning leveren om een hoger inkomen te verwerven. Sommige mensen behoren tot de zwakkeren, en derhalve goed om die te helpen. Maar er zijn inmiddels zoveel mensen die geld krijgen van de overheid dat een discussie over wie wel of niet hulp nodig heeft gerechtvaardigd is.
Ik zie dat ook echt wel, alles inkomensafhankelijk maken is geen goed idee, werken moet lonen. Maar dan moeten de uurlonen dus eerst ook fors omhoog, want teveel mensen verdienen nu een inkomen waar je gewoon niet rond van kunt komen zonder toeslagen.
  maandag 20 januari 2025 @ 10:49:03 #27
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_216364266
quote:
1s.gif Op maandag 20 januari 2025 10:34 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik zie dat ook echt wel, alles inkomensafhankelijk maken is geen goed idee, werken moet lonen. Maar dan moeten de uurlonen dus eerst ook fors omhoog, want teveel mensen verdienen nu een inkomen waar je gewoon niet rond van kunt komen zonder toeslagen.
De conclusie zou kunnen zijn dat we te hoge verwachtingen hebben van waar we met zijn allen recht op hebben. Dat grote delen van de samenleving netto-ontvanger zijn is ook niet houdbaar.

De allerzwaksten moeten geholpen en ondersteund. Niet de helft van de samenleving.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_216364324
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 10:49 schreef Perrin het volgende:

[..]
De conclusie zou kunnen zijn dat we te hoge verwachtingen hebben van waar we met zijn allen recht op hebben. Dat grote delen van de samenleving netto-ontvanger zijn is ook niet houdbaar.

De allerzwaksten moeten geholpen en ondersteund. Niet de helft van de samenleving.
Eens. Maar het is al jaren wel bijna de helft van de samenleving die zonder ondersteuning geen huis (huur of koop) kan betalen, samen met de andere vaste lasten. En dan heb ik het niet over de absurde huizenprijzen van tegenwoordig, dit speelt al veel langer. Daar zit dus het echte probleem.

Dit zou je bijvoorbeeld kunnen opvangen met een hoge belastingvrije voet, waardoor je veel meer van je inkomen over kunt houden.
  maandag 20 januari 2025 @ 10:56:11 #29
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_216364358
quote:
1s.gif Op maandag 20 januari 2025 08:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit is inderdaad het afschaffen van een toeslag. De enige manier die ik zo zie om het niet gratis te maken en ook geen inkomensafhankelijke toeslagen te doen, is een niet inkomensafhankelijke bijdrage per uur vragen aan ouders.

Dan gaan waarschijnlijk de rijkeren die nu minder toeslagen (vanaf 4x modaal staat het pas op het minumum van 33%, tot modaal is het nu ook al 96%) krijgen er flink op vooruit en voor mensen met een laag inkomen wordt de kinderopvang toch onbetaalbaar of in elk geval flink duurder. Ook niet echt een oplossing.

Daarom zal dit er inderdaad toch wel komen.

De oplossing weet ik nu zo ook niet. Dat zowel het behouden van toeslagen als het gratis maken van kinderopvang een slecht idee is wel. Naar andere landen kijken is wellicht wel een goed idee: https://www.berenschot.nl(...)angstelsels-in-kaart
quote:
1s.gif Op maandag 20 januari 2025 09:28 schreef Hanca het volgende:

Ik snap de angst vanwege de toeslagenaffaire. Toch is inkomensafhankelijke toeslag het meest eerlijk, volgens onderzoek van Berenschot in je link doen andere landen om ons heen hetzelfde;

quote:
“En ouders in alle landen leveren een eigen inkomensafhankelijke bijdrage, hoewel de hoogte daarvan verschilt.”
Dat lijkt me ook gewoon logisch. Een CEO van ASML kan met gemak kinderopvang gaan betalen tov schoonmaakster van Asito. Hele toeslagensysteem moet simpeler maar dat betekent niet dat je niet meer hoeft te kijken naar de inkomens van de mensen.
  maandag 20 januari 2025 @ 10:59:01 #30
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_216364392
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 07:44 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Nou.. Gratis OV zou m.i. wel een goed idee zijn. Om meer mensen uit de auto en in het OV te krijgen. Nu is er een self fullfilling prophecy: waar minder mensen het OV nemen (bijv. in de buitengebieden omdat de bus maar 6x per dag rijdt) worden lijnen dan vaak versoberd en uiteindelijk helemaal maar opgeheven. Dat is een probleem voor ouderen, jongeren en mensen zonder auto. En levert dus meer autobewegingen op.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_216364477
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 10:56 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
[..]
Ik snap de angst vanwege de toeslagenaffaire. Toch is inkomensafhankelijke toeslag het meest eerlijk, volgens onderzoek van Berenschot in je link doen andere landen om ons heen hetzelfde;
[..]
Dat lijkt me ook gewoon logisch. Een CEO van ASML kan met gemak kinderopvang gaan betalen tov schoonmaakster van Asito. Hele toeslagensysteem moet simpeler maar dat betekent niet dat je niet meer hoeft te kijken naar de inkomens van de mensen.
Ik heb het niet over de toeslagenaffaire, die heeft hier niet veel mee te maken.

Het gaat om het feit dat je bij een inkomensafhankelijke toeslag je inkomen moet voorspellen en doorgeven, aangezien de overheid alleen gegevens van 2 jaar oud heeft. Het grote probleem is het jaarlijks terug moeten betalen van honderden euro's door veel mensen met een laag inkomen. Die komen daardoor in de problemen en stoppen dan hun toeslagen.
pi_216364497
quote:
1s.gif Op maandag 20 januari 2025 10:59 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Nou.. Gratis OV zou m.i. wel een goed idee zijn. Om meer mensen uit de auto en in het OV te krijgen.
Zelfde probleem: https://nos.nl/artikel/24(...)-mensen-moeten-staan
De treinen kunnen de huidige hoeveelheid al niet aan, dat zal bij gratis OV nog veel erger worden en meer treinen kunnen we op ons huidige ingewikkelde spoor niet kwijt. Dan zou je alleen de bus gratis moeten maken.
  maandag 20 januari 2025 @ 11:08:45 #33
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_216364503
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 11:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik heb het niet over de toeslagenaffaire, die heeft hier niet veel mee te maken.

Het gaat om het feit dat je bij een inkomensafhankelijke toeslag je inkomen moet voorspellen en doorgeven, aangezien de overheid alleen gegevens van 2 jaar oud heeft. Het grote probleem is het jaarlijks terug moeten betalen van honderden euro's door veel mensen met een laag inkomen.
Wat is dan jouw oplossing? Want ik zie geen andere oplossing waarbij je niet kijkt naar inkomens van de ouders om het eerlijk te houden?

Politiek Den Haag zal deze discussie moeten voeren in kader van hele toeslagensysteem. En snel ook. Er zullen pijnlijke keuzes gemaakt moeten worden maar als hele pakket samen het draaglijk maakt kan het.
pi_216364533
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 11:08 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Wat is dan jouw oplossing? Want ik zie geen andere oplossing waarbij je niet kijkt naar inkomens van de ouders om het eerlijk te houden?
Dat zei ik net al:

quote:
Een dat een perfect systeem onmogelijk is. Ik zie dan eerlijk gezegd meer in een toeslag op basis van het inkomen van 2 jaar geleden, waarbij je als je later in inkomen bent gezakt eerst naar de gemeente kunt voor een bijzondere bijstand voor de 2 jaar voor je voor de toeslag in aanmerking komt. Nadeel: je krijgt dus ook nog 2 jaar toeslag nadat je inkomen stijgt, maar is dat nu zo erg?
De gegevens van 2 jaar geleden heeft de overheid al.
  maandag 20 januari 2025 @ 11:11:46 #35
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_216364546
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 11:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat zei ik net al:
[..]
De gegevens van 2 jaar geleden heeft de overheid al.
Ja dat lijkt me ook een prima oplossing, wou ik nog typen maar toch niet gedaan.
  maandag 20 januari 2025 @ 11:16:00 #36
201761 phpmystyle
pi_216364595
quote:

[..]
Dat is de affaire, ja. Maar de toeslagenaffaire is niet de reden dat veel mensen hun toeslagen niet meer aanvragen, maar de naheffing van honderden euro's die er elk jaar onverwacht op de mat kan vallen wel. En dat is een veel belangrijkere reden dat we van de toeslagen af moeten: een fors deel van de doelgroep wordt er niet meer mee bereikt: https://www.universiteitl(...)ebben-niet-aanvragen
[..]
[..]
Ik heb dat
quote:

[..]
[..]
[..]
Link bekeken. Het verbaast mij dat mensen een toeslag die duizenden euro's oplevert niet meer durven aan te vragen omdat ze anders misschien met terugvorderingen geconfronteerd worden.

Ik heb wel eens iemand geholpen met een WW uitkering aanvragen, die website van UWV is niet zo simpel als bol.com, maar als je je best doet kom je er prima uit. Een examen of toets op school is lastiger. Het is soms ook net alsof mensen achteruit gaan in hun vermogen om te denken en abstracties op te lossen. Waar stopt de verantwoordelijkheid voor de overheid, en begint die van de burger?

Ik blijf erbij dat dat Duitse systeem gebaseerd (wat ik ervan begrijp) op "steuerklasse" best eenvoudig is. Toeslag gebonden per huishouden. De politiek is aan zet om te bepalen hoe hoog die dan wordt. Als we dat hier doen kunnen we echt gaan snoeien!

En we moeten oppassen dat we het brede pad voor de burgers niet te gemakkelijk maken. We leven op dit moment in ongekende voorspoed. Het geld kan tegenwoordig letterlijk niet meer op. Er wordt onder besteed op diverse beleidsterreinen. Ik denk dat we deze sociale arrangementen niet eeuwig zullen houden.
pi_216364640
quote:
7s.gif Op maandag 20 januari 2025 11:16 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Link bekeken. Het verbaast mij dat mensen een toeslag die duizenden euro's oplevert niet meer durven aan te vragen omdat ze anders misschien met terugvorderingen geconfronteerd worden.
Dan bekijk je mensen als puur rationeel, dat is een mens niet. Ik ken mensen die dit niet meer aanvragen om deze reden. Ik doe de aanvraag ook voor diverse mensen om deze reden (met dan een zo laag mogelijke toeslag direct, dan krijgen ze een fors bedrag bij de verrekening, alles om terugvorderen te voorkomen).

quote:
Ik blijf erbij dat dat Duitse systeem gebaseerd (wat ik ervan begrijp) op "steuerklasse" best eenvoudig is. Toeslag gebonden per huishouden. De politiek is aan zet om te bepalen hoe hoog die dan wordt.
Dan ontken je dus gewoon de problematiek die er nu speelt en verandert er niks.
pi_216364684
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 10:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Volgens mij kwam Donner in zijn rapport ook al met een aanbeveling om wijzigingen in inkomen minder snel van invloed te laten zijn op je toeslagen. Ik denk dat je zou moeten berekenen wat hier een optimum in is, maar ik kan mij best voorstellen dat wanneer je niets terug hoeft te betalen wanneer je 20% meer verdient (voor 1 jaar) dat je daar dan iets mee kan.

Maar wat er precies veranderd moet worden dat weet ik niet, het zal een soort mix van veranderingen moeten worden neem ik aan, waarbij de focus zal liggen op huur en kinderopvang want dat zijn de grootste bedragen?
quote:
1s.gif Op maandag 20 januari 2025 11:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan bekijk je mensen als puur rationeel, dat is een mens niet. Ik ken mensen die dit niet meer aanvragen om deze reden. Ik doe de aanvraag ook voor diverse mensen om deze reden (met dan een zo laag mogelijke toeslag direct, dan krijgen ze een fors bedrag bij de verrekening, alles om terugvorderen te voorkomen).
Ik heb zo’n ¤ 35.000,- terugbetaald door wisselende salarissen, kan mij het derhalve goed voorstellen.
pi_216364707
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 11:25 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Volgens mij kwam Donner in zijn rapport ook al met een aanbeveling om wijzigingen in inkomen minder snel van invloed te laten zijn op je toeslagen. Ik denk dat je zou moeten berekenen wat hier een optimum in is, maar ik kan mij best voorstellen dat wanneer je niets terug hoeft te betalen wanneer je 20% meer verdient (voor 1 jaar) dat je daar dan iets mee kan.

Maar wat er precies veranderd moet worden dat weet ik niet, het zal een soort mix van veranderingen moeten worden neem ik aan, waarbij de focus zal liggen op huur en kinderopvang want dat zijn de grootste bedragen?
Ja, huur en kinderopvang zijn de grootste bedragen en ook de moeilijkste. De zorgtoeslag kun je heel simpel afschaffen: laat een groter percentage via het werkgevers/werknemers deel lopen en verlaag zo de premie fors, dan kan die toeslag in principe weg.

Kindgebonden budget gaat trouwens ook over enorme bedragen. Dat gaat al snel ook over 750 euro in de maand.
  maandag 20 januari 2025 @ 11:30:26 #40
201761 phpmystyle
pi_216364726
quote:
1s.gif Op maandag 20 januari 2025 11:25 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]

[..]
Ik heb zo’n ¤ 35.000,- terugbetaald door wisselende salarissen, kan mij het derhalve goed voorstellen.
Als je dat doet krijg je dus berekenend gedrag. En ik kan niemand er ongelijk in geven.
pi_216364730
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 10:49 schreef Perrin het volgende:

[..]

https://www.nrc.nl/nieuws(...)-zeven-jaar-a4879519

Tsja, als de helft van het vermogen in Nederland bij de top 10% zit, dan is het ook niet zo raar dat de onderste helft van Nederland op een of andere manier aan het staatsinfuus hangt om rond te kunnen komen.

[ Bericht 3% gewijzigd door probeer op 20-01-2025 11:37:12 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_216364756
quote:
1s.gif Op maandag 20 januari 2025 11:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, huur en kinderopvang zijn de grootste bedragen en ook de moeilijkste. De zorgtoeslag kun je heel simpel afschaffen: laat een groter percentage via het werkgevers/werknemers deel lopen en verlaag zo de premie fors, dan kan die toeslag in principe weg.
Waarom is er eigenlijk zorgpremie? Wat zou de afweging geweest zijn om dit niet helemaal via de belasting te doen?
pi_216364819
Maar de CU had dus al een plan bij de verkiezingen, D66 en CU hadden eerder ook al een plan.

Dat komt kort grofweg hierop neer:
Schaf toeslagen volledig af
Verhoging minimumloon
Grote verzilverbare heffingskorting
Belasting op arbeid fors omlaag, belasting op vermogen omhoog

Uit de doorrekening kwam dit helemaal niet slecht uit en dan waren de toeslagen dus weg.
  Moderator maandag 20 januari 2025 @ 11:38:46 #44
236264 crew  capricia
pi_216364826
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 11:38 schreef Hanca het volgende:
Maar de CU had dus al een plan bij de verkiezingen, D66 en CU hadden eerder ook al een plan.

Verhoging minimumloon

Uit de doorrekening kwam dit helemaal niet slecht uit en dan waren de toeslagen dus weg.
Ken genoeg vriendinnen die dan direct minder zouden gaan werken. :D

Of wil je ook de volledige KOT afschaffen?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216364835
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 11:33 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Waarom is er eigenlijk zorgpremie? Wat zou de afweging geweest zijn om dit niet helemaal via de belasting te doen?
De VVD wilde geen lastenverhoging voor bedrijven en een toeslag lijkt geen lastenverhoging (de meeste mensen bedenken niet dat toeslagen voor uitkeren eerst moeten worden opgehaald). Dat is eigenlijk de simpele en enorm politieke reden.
pi_216364837
quote:
7s.gif Op maandag 20 januari 2025 11:16 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ik heb wel eens iemand geholpen met een WW uitkering aanvragen, die website van UWV is niet zo simpel als bol.com, maar als je je best doet kom je er prima uit. Een examen of toets op school is lastiger. Het is soms ook net alsof mensen achteruit gaan in hun vermogen om te denken en abstracties op te lossen. Waar stopt de verantwoordelijkheid voor de overheid, en begint die van de burger?
De formuliertje invullen gaan wel, consequenties overzien van die formuliertjes maakt het ingewikkeld. Voorbeeld:

Ik ben 80/100% afgekeurd door long covid, omdat ik ziek werd en nog aan jaarcontracten zat ben ik ziek uit dienst geraakt. Gevolg is dat het UWV je precies evenveel geld betaald als je werkgever eerst deed, maar gevolg is ook dat je geen recht op kinderopvangtoeslag hebt omdat je niet meer werkt (hiervoor is er bijzondere bijstand van de staat).

Alles bij de UWV gaat dus prima maar ondertussen kreeg ik maandelijks wel ¤750,- aan toeslagen waar ik geen recht op had, ik kwam hier na ongeveer een halfjaar achter omdat ik mij aan het inlezen was over de WIA. Maar als je flink ziek bent dan overkomen deze dingen je nogal snel. In die tijd had ik in ieder geval weinig tot geen kracht om dit te cheffen.

Overigens hoor je, als je in de scene zit, veel van zulke verhalen.

[ Bericht 25% gewijzigd door KaheemSaid op 20-01-2025 11:47:05 ]
  maandag 20 januari 2025 @ 11:40:38 #47
201761 phpmystyle
pi_216364851
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 11:38 schreef Hanca het volgende:

Verhoging minimumloon

Wat doe je als in de kranten en televisies weer allemaal gevallen verschijnen van mensen die alsnog niet kunnen rondkomen?
  maandag 20 januari 2025 @ 11:41:15 #48
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_216364857
quote:
1s.gif Op maandag 20 januari 2025 11:08 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zelfde probleem: https://nos.nl/artikel/24(...)-mensen-moeten-staan
De treinen kunnen de huidige hoeveelheid al niet aan, dat zal bij gratis OV nog veel erger worden en meer treinen kunnen we op ons huidige ingewikkelde spoor niet kwijt. Dan zou je alleen de bus gratis moeten maken.
En de metro?
Maar de bus gratis zou een prima begin zijn. In het buitengebied rijden toch geen treinen. Al wil een deel van die mensen wellicht verder reizen met de trein.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_216364863
quote:
1s.gif Op maandag 20 januari 2025 11:38 schreef capricia het volgende:

[..]
Ken genoeg vriendinnen die dan direct minder zouden gaan werken. :D

Of wil je ook de volledige KOT afschaffen?
Alle toeslagen zijn dan inderdaad weg, zie oa hier:
https://www.christenunie.nl/nl/standpunt/belastingen

En de doorrekening van het CU programma: https://www.cpb.nl/tijdlijn-verkiezingen

Werken gaat dan dus juist meer lonen.
  maandag 20 januari 2025 @ 11:42:35 #50
201761 phpmystyle
pi_216364873
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 11:39 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
De formuliertje invullen gaan wel, consequenties overzien van die formuliertjes maakt het ingewikkeld. Voorbeeld:

Ik ben 80/100% afgekeurd door long covid, omdat ik ziek werd en nog aan jaarcontracten zat ben ik ziek uit dienst geraakt. Gevolg is dat het UWV je precies evenveel geld betaald als je werkgever eerst deed, maar gevolg is ook dat je geen recht op kinderopvangtoeslag hebt omdat je niet meer werkt (hiervoor is er bijzondere bijstand van de staat).

Alles bij de UWV gaat dus prima maar ondertussen kreeg ik maandelijks wel ¤750,- aan toeslagen waar ik geen recht op had, ik kwam hier na ongeveer een halfjaar achter omdat ik mij aan het inlezen was over de WIA. Maar als je flink ziek bent dan overkomen deze dingen je nogal snel. In die tijd had ik in ieder geval weinig tot geen kracht om dit te cheffen.
Poeh dat is wel naar ja.
Als je het niet kan terugbetalen moeten er ruimte terugbetaalregelingen zijn. Dat is ook het vervelende: je wil niemand te kort doen, en om niemand te kort te doen maak je het ingewikkeld met allemaal modellen en staffen. En omdat het zo ingewikkeld is doe je toch weer mensen te kort..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')