abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216352974
Maar goed als we in Europa dus wel heel veel geld uitgeven aan defensie. Aan blijkbaar compleet efficiente legers. Dan moeten we toch eerst zorgen dat het efficient wordt en niet blanco checks eruit gooien in de trant van je kunt zo 10 miljard extra ergens aan uitgeven... Op die manier is het echt een bodemloze put. Willekeurig met geld smijten doen we al niet voor veel grotere problemen zoals klimaat of de huizencrisis.

Een eigen atoomwapen lijkt me ook een goede. Zal het ook goed doen bij de lui die altijd om soevereiniteit schreeuwen.
  zondag 19 januari 2025 @ 11:27:14 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_216353151
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 11:18 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Maar goed als we in Europa dus wel heel veel geld uitgeven aan defensie. Aan blijkbaar compleet efficiente legers. Dan moeten we toch eerst zorgen dat het efficient wordt en niet blanco checks eruit gooien in de trant van je kunt zo 10 miljard extra ergens aan uitgeven... Op die manier is het echt een bodemloze put. Willekeurig met geld smijten doen we al niet voor veel grotere problemen zoals klimaat of de huizencrisis.

Een eigen atoomwapen lijkt me ook een goede. Zal het ook goed doen bij de lui die altijd om soevereiniteit schreeuwen.
Krijg je PVVers die schreeuwen om er een op Brussel te gooien. Of op opvangkampen in Italie of Griekenland. Of op landen waar veel immigranten vandaan komen onder het mom van ‘demp de put’.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 19 januari 2025 @ 11:32:43 #4
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_216353237
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 10:21 schreef Hexagon het volgende:
Een eigen kernwapen ontwikkelen lijkt me wel een idee.
Het verbaast mij dat gezien de geo omstandigheden die dicussie nog niet is gestart.
Kernwapens, chemische wapens, clustermunitie zijn relatief goedkoop en er gaat een afschrikwekkende werking van uit.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  zondag 19 januari 2025 @ 11:34:30 #5
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216353258
quote:
7s.gif Op zondag 19 januari 2025 11:32 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Het verbaast mij dat gezien de geo omstandigheden die dicussie nog niet is gestart.
Kernwapens, chemische wapens, clustermunitie zijn relatief goedkoop en er gaat een afschrikwekkende werking van uit.
Die zal er naar de NAVO top wel komen denk ik.
  zondag 19 januari 2025 @ 11:37:02 #6
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_216353288
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 11:34 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Die zal er naar de NAVO top wel komen denk ik.
Dit is ook geen navo vraagstuk he. Uk, FR, USA hebben ruim voldoende kernwapens.
Het is meer voor landen zoals PL, NL, DE, DN om die discussie intern te gaan aanzwengelen.

5% uitgeven om jezelf veilig toe voelen (anders spreken we over 5 jaar Russisch :') is ridicuul.
Probleem is eigenlijk ook niet dat wij te weinig besteden aan defensie, maar dat wij vooral het besteden aan hele dure spullen.

Kernwapens en clustermunitie is niet zo duur. Met die (rot)zooi houd je de agressor wel buiten.
  zondag 19 januari 2025 @ 11:38:28 #7
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216353318
quote:
7s.gif Op zondag 19 januari 2025 11:37 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dit is ook geen navo vraagstuk he. Uk, FR, USA hebben ruim voldoende kernwapens.
Het is meer voor landen zoals PL, NL, DE, DN om die discussie intern te gaan aanzwengelen.

5% uitgeven om jezelf veilig toe voelen (anders spreken we over 5 jaar Russisch :') is ridicuul.
Probleem is eigenlijk ook niet dat wij te weinig besteden aan defensie, maar dat wij vooral het besteden aan hele dure spullen.

Kernwapens en clustermunitie is niet zo duur. Met die (rot)zooi houd je de agressor wel buiten.
Nouja er moet ook in NAVO verband afgestemd worden dat meer landen kernwapens krijgen. Als we er nu aan zouden beginnen krijgen we volgens mij ene paar sancties aan onze broek.
pi_216353343
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 11:27 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Krijg je PVVers die schreeuwen om er een op Brussel te gooien. Of op opvangkampen in Italie of Griekenland. Of op landen waar veel immigranten vandaan komen onder het mom van ‘demp de put’.
Toch lijkt me dat het lastiger is om kernwapens in te zetten tegen D66 rechters of PvdA/GL ambtenaren door PVV'ers dan zeg een battaljon tanks of een zooi commando's.
Met die kernwapens hebben ze zichzelf dan als colleteral. Van de andere kant lose it all to own the libs is vrij populair in Amerika dus ik kan ernaast zitten.
  zondag 19 januari 2025 @ 11:41:56 #9
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_216353367
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 11:38 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nouja er moet ook in NAVO verband afgestemd worden dat meer landen kernwapens krijgen. Als we er nu aan zouden beginnen krijgen we volgens mij ene paar sancties aan onze broek.
Klopt, dat non proliferatieverdrag verdrag en dergelijke.
Maar de omstandigheden veranderen wel. Frankrijk heeft al aangegeven alleen kernwapens in te zetten als Frankrijk bedreigd wordt. USA wordt een steeds groter vraagteken. En UK is niet eens lid van de EU en ook politiek steeds instabieler.
Ik vind het moreel juist om als EU groep kernwapens te ontwikkelen.

Wie zal tegen zijn? China en Rusland?
  zondag 19 januari 2025 @ 13:06:31 #10
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_216354439
quote:
7s.gif Op zondag 19 januari 2025 11:32 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Hij die niet leert van de geschiedenis is gedoemd deze te herhalen...
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_216355075
Artikel over de 5 plagen van BBB:
https://www.ad.nl/politie(...)op-een-rij~abbfa2f8/

Plaag 1: de Greenpeace-rechtszaak
Plaag 2: nóg een stikstof-tegenvaller (de december uitspraak)
Plaag 3: de mestcrisis
Plaag 4: de lege landbouwpot (hun eigen wens, maar ze lijken spijt te hebben)
Plaag 5: kritische politieke bondgenoten
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_216362636
Als gratis kinderopvang door gaat is er straks een tekort van 75.000 plekken in de kinderopvang en 200.000 plekken in de BSO's: https://www.ad.nl/binnenl(...)loterij-is~ae969dbd/

De overheid is hier weer zijn eigen ramp aan het creëren. CBS berekeningen laten dit niet goed zien, omdat bij het CBS goedkopere opvang altijd rechtevenredig meer werkenden en meer uren draaien door werkenden betekent, dat parttime werken echt in onze volkscultuur zit houden ze daar niet genoeg rekening mee.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_216362761
quote:
1s.gif Op maandag 20 januari 2025 07:18 schreef Hanca het volgende:
Als gratis kinderopvang door gaat is er straks een tekort van 75.000 plekken in de kinderopvang en 200.000 plekken in de BSO's: https://www.ad.nl/binnenl(...)loterij-is~ae969dbd/

De overheid is hier weer zijn eigen ramp aan het creëren. CBS berekeningen laten dit niet goed zien, omdat bij het CBS goedkopere opvang altijd rechtevenredig meer werkenden en meer uren draaien door werkenden betekent, dat parttime werken echt in onze volkscultuur zit houden ze daar niet genoeg rekening mee.
Ik snap ook echt niet waarom je ineens zou meer gaan werken als kinderopvang gratis is?
Ik gok zomaar dat de besparing aan opvangkosten je netto al meer oplevert dan die 4-8 uurtjes meer werken uberhaubt zou doen.

En lekker toch een dagdeel vrij zijn.
  maandag 20 januari 2025 @ 07:44:15 #14
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_216362766
quote:
1s.gif Op maandag 20 januari 2025 07:18 schreef Hanca het volgende:

Laten we hopen dat dit onzalige plan ons voor eens en voor altijd afleert om dingen die helemaal niet gratis zijn, te verkopen alsof ze wel gratis zijn.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_216362771
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 07:44 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Laten we hopen dat dit onzalige plan ons voor eens en voor altijd afleert om dingen die helemaal niet gratis zijn, te verkopen alsof ze wel gratis zijn.
Ik denk dat het zeker wel gaat gebeuren, immers is dit een uitvloeisel uit de toeslagenaffaire, en met de algemene wens voor versimpeling op toeslagen is dit min of meer het afschaffen van een toeslag.
pi_216363041
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 07:45 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ik denk dat het zeker wel gaat gebeuren, immers is dit een uitvloeisel uit de toeslagenaffaire, en met de algemene wens voor versimpeling op toeslagen is dit min of meer het afschaffen van een toeslag.
Dit is inderdaad het afschaffen van een toeslag. De enige manier die ik zo zie om het niet gratis te maken en ook geen inkomensafhankelijke toeslagen te doen, is een niet inkomensafhankelijke bijdrage per uur vragen aan ouders.

Dan gaan waarschijnlijk de rijkeren die nu minder toeslagen (vanaf 4x modaal staat het pas op het minumum van 33%, tot modaal is het nu ook al 96%) krijgen er flink op vooruit en voor mensen met een laag inkomen wordt de kinderopvang toch onbetaalbaar of in elk geval flink duurder. Ook niet echt een oplossing.

Daarom zal dit er inderdaad toch wel komen.

De oplossing weet ik nu zo ook niet. Dat zowel het behouden van toeslagen als het gratis maken van kinderopvang een slecht idee is wel. Naar andere landen kijken is wellicht wel een goed idee: https://www.berenschot.nl(...)angstelsels-in-kaart

[ Bericht 2% gewijzigd door Hanca op 20-01-2025 08:53:49 ]
  maandag 20 januari 2025 @ 09:02:00 #17
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_216363139
Je ontkomt gewoon niet aan een inkomensafhankelijke toeslag. Gratis voor armste gezinnen en bijdrage voor rijkere gezinnen. Overheid betaalt de toeslag direct aan de opvang en ouders betalen de rest.
pi_216363353
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 09:02 schreef Frozen-assassin het volgende:
Je ontkomt gewoon niet aan een inkomensafhankelijke toeslag. Gratis voor armste gezinnen en bijdrage voor rijkere gezinnen. Overheid betaalt de toeslag direct aan de opvang en ouders betalen de rest.
Maar wat is inkomensafhankelijk?

Een groot deel van Nederland kan zijn jaarlijkse inkomen niet voorspellen, dat is het probleem. Iedereen die met wisselende diensten werkt, bijvoorbeeld. Als je het dan op basis van verzamelinkomen per jaar doet, weet je pas in juni/juli 2026 welke toeslag er over januari 2025 betaald had moeten worden.

Daar verandert het rechtstreeks overmaken naar de opvang niks aan, de wijze van het overmaken van de opvangtoeslag is ook het probleem niet. Het gaat om het hele systeem waarbij je pas anderhalf tot een half jaar later weet welk toeslagbedrag de juiste is.

Jouw voorstel lost dus niks van de hele toeslagenaffaire op, alleen dat straks de opvang nog met een naheffing komt na 1,5 jaar, ipv de overheid. En bij een teveel betaalde bijdrage zal geen ouder waarschijnlijk wat terugzien.

We moeten juist van dat inkomensafhankelijke achteraf berekenen af, aangezien er weinig zo onvoorspelbaar is als een inkomen. Een kleine inkomensverschuiving levert bij een toeslag van zo'n 30.000 euro per jaar per kind (daar praten we over bij de laagste inkomens, dat is dan alleen kinderopvangtoeslag) al snel het terugbetalen van honderden of zelfs duizenden euro's op.

[ Bericht 3% gewijzigd door Hanca op 20-01-2025 09:47:23 ]
pi_216363573
De enige redelijke manier om iets inkomensafhankelijk te maken blijkt toch rechtstreeks via de loonstrook, maar om nou de werkgever te belasten met de uurtarieven en aantal uren opvang per medewerker, dat werkt niet. Nog los van het feit dat je bij iets als kinderopvang juist naar het gezinsinkomen wil kijken.
  maandag 20 januari 2025 @ 09:55:54 #20
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_216363648
Als we toch alles van belang inkomensafhankelijk maken, schaf dan inkomensverschillen maar meteen helemaal af. Scheelt een hoop gereken.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  maandag 20 januari 2025 @ 10:11:02 #21
12221 Tijn