abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216204036
:+ Welkom in het topic over de AIVD kerstpuzzel, dé puzzel voor iedereen die op zoek is naar een kerstpuzzel die net ietsje anders is dan de gangbare kruiswoordraadsels. Zowel ervaren puzzelaars als beginnelingen zijn in dit topic welkom om mee te praten over het puzzel-hoogtepunt van dit jaar ^O^

Over de kerstpuzzel
De kerstpuzzel bestaat uit een aantal cryptografische opgaves, die onafhankelijk van elkaar op te lossen zijn. De puzzels vereisen redenerend vermogen, google skills en een flinke portie doorzettingsvermogen. Een basiskennis van de cryptografie is een voordeel bij het oplossen van de puzzel :s)

Voor de winnaar ligt er eeuwige roem én de felbegeerde beker in het verschiet.

Belangrijke data
- 15 januari 2025 om 23.59uur: uiterste inzenddatum van het antwoordformulier.

Errata
Soms sluipen er wat schoonheidsfoutjes in bij het maken van de kerstpuzzel. De errata worden gepubliceerd op de website van de AIVD, dus houd deze zeker in de gaten tijdens het puzzelen. Hier te vinden: https://www.aivd.nl/onderwerpen/aivd-kerstpuzzel/errata

Nuttige websites
- De spelregels van de AIVD kerstpuzzel
- Geocaching Toolbox
- Vaak terugkerende versleutelingstechnieken
- De Top 2000
- De opgaves (en antwoorden!) van de voorgaande edities

Huisregels in dit topic
- Plaats nooit (gedeeltelijke) antwoorden op de puzzels, zelfs niet na de uiterste inleverdatum
- Hints plaatsen mag, maar met mate en in spoilertags. Hints mogen niet direct tot de oplossing leiden: er moet altijd nog wat te puzzelen blijven
- Bij twijfel, of als je denkt dat een hint te ver gaat: stuur een DM naar Momo.

Veel succes en vooral veel puzzelplezier allemaal!

Hier is de Kerstpuzzel 2024 te vinden!

Sinds 2019 is er naast de gewone kerstpuzzel ook een speciale juniorkerstpuzzel, gericht op jongeren t/m 15 jaar. Ook daar is een topic over beschikbaar:

W&T / AIVD Juniorkerstpuzzel
pi_216204975
Eerste nieuwe topic van deze editie *O*
pi_216205270
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 16:23 schreef MMunkun het volgende:
Eerste nieuwe topic van deze editie *O*
De tijd dat er minstens 6 topics per puzzel werden volgepost is wel een beetje voorbij.
pi_216205761
Ik mis de periode dat er echt actief gepost werd wel; dat geeft toch een extra beleving aan het puzzelavontuur (zeker als je alleen puzzelt).

Ik krijg nog wel regelmatig dm's van sommige puzzelaars, dus vraag me af of de focus meer verschoven is naar dm's in plaats van het algemene topic te gebruiken? Zelf blijf ik posten in het topic gezelliger vinden :)
pi_216206227
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 17:35 schreef MMunkun het volgende:
Ik mis de periode dat er echt actief gepost werd wel; dat geeft toch een extra beleving aan het puzzelavontuur (zeker als je alleen puzzelt).

Ik krijg nog wel regelmatig dm's van sommige puzzelaars, dus vraag me af of de focus meer verschoven is naar dm's in plaats van het algemene topic te gebruiken? Zelf blijf ik posten in het topic gezelliger vinden :)
Mee eens, alhoewel het destijds wel moeite kostte om bij te blijven qua lezen (en er dus minder puzzeltijd over bleef). :P
AIVD puzzel 2024:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 13, 14abc, 15, 16, 17, 18a, 19, 22, 24abc, 25abc, 27
pi_216206560
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 14:42 schreef WitteIris het volgende:

[..]
Ik denk dat elke vorm van communicatie erover kan helpen! Als je een vlog te hoogdrempelig vindt, dan kan een blog een goed alternatief zijn. Ik wacht al jaren op een walkthrough van CarloV en/of een git repo met al z'n tools!
Nou ja, ik wil best wat delen, maar al mijn tools...
pi_216206570
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 18:47 schreef CarloV het volgende:

[..]
Nou ja, ik wil best wat delen, maar al mijn tools...
Je hersenen openbaar beschikbaar stellen mag ook natuurlijk! ;)
AIVD puzzel 2024:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 13, 14abc, 15, 16, 17, 18a, 19, 22, 24abc, 25abc, 27
pi_216206571
quote:
9s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 16:43 schreef thabit het volgende:

[..]
De tijd dat er minstens 6 topics per puzzel werden volgepost is wel een beetje voorbij.
1 topic per dag vanaf nu moet toch lukken!
pi_216206584
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 18:48 schreef jurjen3000 het volgende:

[..]
Je hersenen openbaar beschikbaar stellen mag ook natuurlijk! ;)
Alles voor de wetenschap ;)
pi_216206774
En 31 stemmen op mijn poll geeft aan dat of iedereen fake accounts heeft of dat er gewoon een aantal lurkers zijn!

Daarom de volgende poll:
POLL
pi_216208157
Ik lees zeker dit forum, maar ik ben niet zo fan van de website / forumsite zelf. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik niet zo bekend met forum websites dus wellicht is dit het beste wat er is. Maar zou Discord kunnen?

Anyway, ik vind het altijd heel leuk om de posts te lezen. Het inspireert en frustreert (vooral) vaak. Ik vind het bovenal zo knap om te zien hoeveel opgaven de meeste van jullie oplossen. Dit jaar kom ik voor het eerst boven de 25 punten uit. Dus mijn radiostilte op het forum is meer mijn bescheidenheid denk ik... Vanaf volgend jaar zal ik wat actiever bijdragen aan het creëren van topics.
AIVD kerstpuzzel 2024: 1, 2, 3, 4abc, 6, 7ab, 11, 13, 14bc, 16, 18a, 25abc, 27
pi_216208546
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 20:59 schreef FlipModeSquad het volgende:
Ik lees zeker dit forum, maar ik ben niet zo fan van de website / forumsite zelf. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik niet zo bekend met forum websites dus wellicht is dit het beste wat er is. Maar zou Discord kunnen?
[knip]
Ik vind zelf alles prima. Het voordeel van een forum ten opzichte van discord is dat dit met google goed te vinden is en dus voor nieuwe puzzelaars ook. En verder dat de moderatoren zelf waarschijnlijk niet tot nauwelijks puzzelen, dus mocht hier een keer een hint worden gepost die uit de bocht vliegt is er niet een moderator die er ineens voordeel van gaat hebben. Toen het vroeger hier wat drukker was gebeurde dat nog wel eens.

De belgen zitten vooral op de Nerdland Discord, dus het kan wel, maar ik zou het niet laten beheren door puzzelaars die al in de top van het klassement eindigen (en dat is op zich al erg lastig te controleren en je kunt je makkelijk als iemand anders voordoen).
pi_216208576
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 17:35 schreef MMunkun het volgende:

De belangstelling voor de kerstpuzzel lijkt helaas nogal wat weggezakt. Eerlijk gezegd vermoed ik dat dit meer te maken heeft met de aard / moeilijkheidsgraad van de puzzels en dus niet aan dit forum o.i.d. Zelf doe ik nu zo'n 10 jaar mee, maar de afgelopen jaren kost het steeds meer tijd en moeite om nog een redelijk aantal punten binnen te harken. De puzzelmakers zijn m.i. een aantal jaren terug in een verkeerde trein gestapt. Er wordt nu ook geadviseerd in groepjes te werken. Het had juist zijn charme en gaf meer voldoening om deze puzzels zelfstandig te kunnen oplossen. De zin om volgend jaar nog mee te doen vergaat langzamerhand wel. Om de kersttraditie in ere te blijven houden, zou het wellicht verstandig zijn dat de puzzelmakers een en ander toch eens evalueren (wellicht zijn er genoeg puzzelaars die daarbij behulpzaam willen zijn). Doel is immers het logisch denken te bevorderen; dan zou het ook wenselijk zijn dat weer meer puzzelaars zouden willen meedoen.
pi_216208682
Eens met Carlo. Discord is nuttig voor gesloten communities, maar voor de kerstpuzzel zie ik meer nadelen dan voordelen.
pi_216208698
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 21:31 schreef Nethunt het volgende:

[..]
De belangstelling voor de kerstpuzzel lijkt helaas nogal wat weggezakt. Eerlijk gezegd vermoed ik dat dit meer te maken heeft met de aard / moeilijkheidsgraad van de puzzels en dus niet aan dit forum o.i.d. Zelf doe ik nu zo'n 10 jaar mee, maar de afgelopen jaren kost het steeds meer tijd en moeite om nog een redelijk aantal punten binnen te harken. De puzzelmakers zijn m.i. een aantal jaren terug in een verkeerde trein gestapt. Er wordt nu ook geadviseerd in groepjes te werken. Het had juist zijn charme en gaf meer voldoening om deze puzzels zelfstandig te kunnen oplossen. De zin om volgend jaar nog mee te doen vergaat langzamerhand wel. Om de kersttraditie in ere te blijven houden, zou het wellicht verstandig zijn dat de puzzelmakers een en ander toch eens evalueren (wellicht zijn er genoeg puzzelaars die daarbij behulpzaam willen zijn). Doel is immers het logisch denken te bevorderen; dan zou het ook wenselijk zijn dat weer meer puzzelaars zouden willen meedoen.
Wat dat betreft: dit jaar is aanzienlijk minder werk dan de afgelopen jaren vind ik. Vind je niet?
pi_216208708
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 21:31 schreef Nethunt het volgende:

[..]
Die moeilijkheid klopt enigszins (zeker de vorige twee edities), en ook de media-aandacht is fiks teruggenomen sinds dwdd gestopt is.
Al is dit jaar wel (mijns inziens) een jaar waar heel veel te sprokkelen valt voor de huis-tuin-en-keuken puzzelaar. Maar goed wie ben ik om dit te zeggen :P

En we kunnen dit topic uiteraard ook gebruiken als evaluatietopic.
Hier alvast mijn suggestie voor de puzzelmakers:
- Meer getallenrijtjes! })
pi_216208732
Je merkt aan alles dat het gewoon wat minder is, het aantal topics en het aantal inzendingen.

Degene die het meest posten zijn vaak mensen die al veel hebben en dus hints moeten vragen voor puzzels waar waarschijnlijk de winst op te halen valt. Als je dat belangrijk vindt, dan deel je niet zomaar iets.
Natuurlijk zijn er mensen die minder hebben, maar die worden dan soms met cryptische hints of zelfs foute afgestraft om iets te vragen.

Verder zijn de puzzels de laatste jaren anders. 10 jaar geleden was bijna alles een vorm van decoderen of reeksen en ze hebben wat meer gevarieerd de laatste jaren. Ik vind hem zelf zo leuker (maar voor mij wel minder punten haalbaar).

Een vlog of blog zou best leuk zijn en goed voor de bekendheid.
AIVD kerstpuzzel opgelost: 1ab, 2, 3abc, 4abcd, 5, 6, 7abcd, 8ab, 9?, 10, 11, 13ab, 14a, 15, 16, 17abc, 18ab, 19, 20ab, 22, 24abc, 27;
dobbels pagina: 1, 2, 3, 5, 8, 11, 13, 14, 17
  dinsdag 7 januari 2025 @ 21:49:35 #18
474652 llamalama
Hier voor spoilers
pi_216208759
Dit jaar is ie wel een stuk gemakkelijker dan dat ie de afgelopen 3 jaar geweest is, in ieder geval voor mij als alfa. Toen ik eens zag dat ze Romaji gebruikten (2022? 2023?) had ik wel zoiets van "maar dit is toch niet leuk meer?"

Tot dusver heb ik vooral het laaghangend fruit geplukt (de Enigmini is geoutsourced naar de beta puzzelpartner).

Wat zijn jullie mooiste vragen van dit jaar? Van wat ik heb opgelost vond ik de Enigbini erg leuk (14a).
AIVD-puzzel: al: 1 3ab 4ac 5 6 7ab 8a 11 13a 14abc 25abc 27
pi_216208889
Ik ben zelf erg blij met het thema, heb er zelfs een tatoeage van. Dus elke hint (ook al heb ik er maar 3 plus wat dobbelstenen), maakt me erg blij.
Verder vond ik als alfa 18 leuk en zoiets als 7 is altijd bevredigend.

Ik word meestal wel blij van een goede monsterpuzzel, maar vind 14 niet helemaal mijn ding dit jaar. En 5, en 8 vind ik dan weer helemaal niks. Eerder random feitjes dan puzzel kennis.
AIVD kerstpuzzel opgelost: 1ab, 2, 3abc, 4abcd, 5, 6, 7abcd, 8ab, 9?, 10, 11, 13ab, 14a, 15, 16, 17abc, 18ab, 19, 20ab, 22, 24abc, 27;
pi_216208895
Waar ging het vroeger over dat leidde tot meer discussie dan nu? Echte hints werden toen wat makkelijker gegeven, dus dat trekt wel mensen aan om mee te praten. Buiten dat zou ik het niet zo weten?

Ik merk wel dat mensen regelmatig de junior leuker vinden om te doen, want de senior vinden ze te intimiderend. En sommige mensen in mijn omgeving die waarschijnlijk wel in een groepje mee zouden puzzelen, maar niet echt solo, kan ik niet echt uitnodigen om mee te doen met mijn groep, want dan zouden we over de 4 heen komen en we willen wel een beetje semi-serieus insturen.
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_216209293
Hier een lurker (dit is mijn 1e post op dit forum volgens mij).

Ik ben een solo-oplosser die het leuk vindt om de wat (voor jullie heel erg) simpele opgaven op te lossen. Dit doe ik reeds sinds 2014. 2017 had ik met 41 punten mijn 'topscore'. Sindsdien werd het elk jaar minder. (Laagste iets van 7) Ik bemerk dus zeker wel dat ik persoonlijk de puzzels moeilijker vind worden.

Omdat ik niet eens weet waar ik ooit moet starten, begin ik al niet eens aan zo'n pijlen opgave/ Mondriaan huis of enigmini/bini. Mede daarom kijk ik naar de rijtjes, anagrammen, transpositie opgaves. Veel van deze kunnen met domme kracht en hints worden opgelost. Of via de a vraag, langzaam naar b etc.

Voor sommigen van deze loop ik ook al vast en kom ik soms op dit forum kijken voor de cryptische hints!

Ik heb nog even gecheckt : inzendingen 2017 waren er 1250, vorig jaar 274.

Dus ik snap wel dat de participatie hier minder is. Dus ja qua reageerder zal je mij niet veel zien. Maar ik lees wel netjes alle spoilers om te kijken of die mij net dat ene zetje kunnen geven.

Verder ook chapeau aan ieder die al 70/80% van de puzzel af heeft!
AIVD puzzel 2024:
1, 2, 3, 4abc, 5, 6, 7ab, 8a, 9, 11, 13a, 18a, 25abc, 27
pi_216209355
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 21:49 schreef llamalama het volgende:
Wat zijn jullie mooiste vragen van dit jaar? Van wat ik heb opgelost vond ik de Enigbini erg leuk (14a).
Opgave 2 en 17 vond ik wel grappig.
Opgave 18 had wel wat moeilijker gemogen van mij, maar verder wel leuk.
De enigmini is voor mij het leukst, maar ik snap dat het niet voor iedereen is weggelegd.

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 21:59 schreef QIXL het volgende:
[knip]
Ik word meestal wel blij van een goede monsterpuzzel, maar vind 14 niet helemaal mijn ding dit jaar. En 5, en 8 vind ik dan weer helemaal niks. Eerder random feitjes dan puzzel kennis.
Ik mis inderdaad ook wel een monsteropgave, de enigmini is toch net wat teveel pure encryptie en de shingoki is dan eigenlijk weer te makkelijk.
pi_216209459
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 22:00 schreef SnertMetChoco het volgende:
Waar ging het vroeger over dat leidde tot meer discussie dan nu? Echte hints werden toen wat makkelijker gegeven, dus dat trekt wel mensen aan om mee te praten. Buiten dat zou ik het niet zo weten?
Ja je had de creativiteitsopgave, dat leverde nog wel eens wat discussie op (Kaas is saai, die enveloppen, etc.). Daar kon je toch altijd wat vrijer over praten, want het werd toch altijd vrij random beoordeelt :P

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 22:00 schreef SnertMetChoco het volgende:
Ik merk wel dat mensen regelmatig de junior leuker vinden om te doen, want de senior vinden ze te intimiderend. [knip]
Misschien dat de junior en senior samengevoegd moeten worden, want dan hoef je niet in een apart topic hints te gaan vragen. En wellicht stimuleert dat junioren om verder te gaan dan alleen junior opgaven te doen. :P
pi_216209521
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 22:28 schreef RicoGrace het volgende:

Ik ben een solo-oplosser die het leuk vindt om de wat (voor jullie heel erg) simpele opgaven op te lossen. Dit doe ik reeds sinds 2014. 2017 had ik met 41 punten mijn 'topscore'. Sindsdien werd het elk jaar minder. (Laagste iets van 7) Ik bemerk dus zeker wel dat ik persoonlijk de puzzels moeilijker vind worden.

Omdat ik niet eens weet waar ik ooit moet starten, begin ik al niet eens aan zo'n pijlen opgave/ Mondriaan huis of enigmini/bini. Mede daarom kijk ik naar de rijtjes, anagrammen, transpositie opgaves. Veel van deze kunnen met domme kracht en hints worden opgelost. Of via de a vraag, langzaam naar b etc.

Voor sommigen van deze loop ik ook al vast en kom ik soms op dit forum kijken voor de cryptische hints!

Dus ik snap wel dat de participatie hier minder is. Dus ja qua reageerder zal je mij niet veel zien. Maar ik lees wel netjes alle spoilers om te kijken of die mij net dat ene zetje kunnen geven.

Voor mij geldt hetzelfde. Ik heb op dit moment 22 punten. Met wat lastminute gokjes en halve oplossingen hoop ik, met een ruimhartige jury, op 25 punten te eindigen. Voor mij een persoonlijk record. 4, 7 en 17 vond ik wel leuk.
pi_216209663
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 22:28 schreef RicoGrace het volgende:

Welkom!

Een tip voor de puzzels waar je misschien tegen opkijkt. Het is soms makkelijker dan het lijkt en zelfs als je niet weet hoe je moet starten, zelfs ik heb dat wel eens, kun je ook gewoon wat proberen. Opgave 14 zou ik dan weer niet aanraden om dan aan te vallen. Maar het mondriaanhuis is wel een goede om gewoon even wat te prutsen. Dat is uiteindelijk wat iedereen doet, en op een gegeven moment dan valt het kwartje.

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 22:45 schreef polkmn1 het volgende:

[..]
Voor mij geldt hetzelfde. Ik heb op dit moment 22 punten. Met wat lastminute gokjes en halve oplossingen hoop ik, met een ruimhartige jury, op 25 punten te eindigen. Voor mij een persoonlijk record. 4, 7 en 17 vond ik wel leuk.
Halve oplossingen leveren meestal nog wel wat op inderdaad en gokjes zijn heel af en toe ook lonend, vorig jaar waren er toch wel wat antwoorden die te gokken waren. En 25 punten is meer dan prima!
pi_216209762
Ik doe ook sinds enkele jaren mee (ergens rond de 20-25 punten gemiddeld, dit jaar wellicht iets meer), vind het heerlijk om een beetje rond te zwerven op dit forum, en kan er enorm van genieten wanneer de meer doorgewinterde puzzelaars zo af en toe een onnavolgbare hint er REBELS in KNALT (ook al zijn ze dan soms plots lastig cryptisch wegverstopt).

Ga zo door!

Vorig jaar was veel te lastig voor mij, dit jaar was het een leuke mix van goed te maken opgaven die van a naar e (of b) steeds lastiger werden.
pi_216209817
Overigens: als 17) grappig is, dan is een cryptische hint van harte welkom, er is nog een weekend te gaan!
pi_216209860
Ik merk zelf ook dat ik niet zo veel te delen heb over de puzzel.
Hier en daar heb ik wat lof geuit voor een grappige opgave (2, 14a), maar verder is het toch vooral klagen en af-en-toe wat smiechten met hints.

Waar hadden we het die vorige jaren dan altijd over? w/
pi_216209874
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 23:06 schreef mister_xxx het volgende:
Ik doe ook sinds enkele jaren mee (ergens rond de 20-25 punten gemiddeld, dit jaar wellicht iets meer), vind het heerlijk om een beetje rond te zwerven op dit forum, en kan er enorm van genieten wanneer de meer doorgewinterde puzzelaars zo af en toe een onnavolgbare hint er REBELS in KNALT (ook al zijn ze dan soms plots lastig cryptisch wegverstopt). [knip]
SPOILER: 19
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 23:10 schreef mister_xxx het volgende:
Overigens: als 17) grappig is, dan is een cryptische hint van harte welkom, er is nog een weekend te gaan!
SPOILER: 17
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_216209901
quote:
11s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 23:15 schreef IshaD het volgende:
Ik merk zelf ook dat ik niet zo veel te delen heb over de puzzel.
Hier en daar heb ik wat lof geuit voor een grappige opgave (2, 14a), maar verder is het toch vooral klagen en af-en-toe wat smiechten met hints.

Waar hadden we het die vorige jaren dan altijd over? w/
We kunnen het nog wel hebben over de voorpagina, daar staan vooral geen hints...
pi_216209959
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 23:18 schreef CarloV het volgende:

[..]
We kunnen het nog wel hebben over de voorpagina, daar staan vooral geen hints...
Die voorpagina is een moeilijkere puzzel dan sommige van de vragen!
pi_216209962
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 23:26 schreef WitteIris het volgende:

[..]
Die voorpagina is een moeilijkere puzzel dan sommige van de vragen!
dat is waar, maar alles wat je er uit krijgt is precies wat je verwacht, en toch hoop je het niet :P
pi_216210025
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 23:16 schreef CarloV het volgende:

[..]
[..]
Bedankt! Ga er van het weekend eens mee aan de slag.

Overigens vond ik zelf vraag 6 ook best grappig uiteindelijk, en het model maken voor 14b/c was gewoon leuk om te doen.
pi_216210142
Aiaiai, m'n laptop begeeft het opeens. De laatste puzzels gaan dus waarschijnlijk niet meer lukken.
pi_216210509
Ik zit hier ook wat minder vaak omdat het geklaag en gelurk me eerlijk gezegd een beetje ging tegenstaan.
Ik mis de humor soms ook een beetje. Is ook lastig op een forum. Dat was er vroeger volgens mij wel meer. Misschien inderdaad door de creativiteitsopgaven, die mis ik ook. Of de hints, maar die waren soms zo overduidelijk.
Dat is leuk als je hem nog niet hebt, maar minder leuk als je 3 dagen hebt zitten ploeteren en hem zelf hebt opgelost. Maar weer wel leuk als je hem alleen snapt als je hem al had opgelost. Dat zijn de leukste.
Maar, niet leuk als je hem niet snapte, zélfs al had je hem opgelost...
Carlo. ;)
En het napraten, of zoals dit, het evalueren, al is het voortijdig, vind ik wel leuk.
Ik DM wel met 2 of 3 personen. Maar vooral voor de gezelligheid. Hints ruilen doe ik niet. Is ook niet meer nodig want met het superteam waar ik nu in zit, kunnen we alle puzzels aan.
Bijna alle puzzels.
Behalve de echte kötpuzzels.
Die möeten we waarschijnlijk överslaan, net als Serena Williams.
Vorig jaar 4e geworden met het halve team. Dus nu gaan we voor top 3.
Zou leuk zijn als het lukt.
Ik doe trouwens al een jaar of 10 mee, met een tussenpauze van 2 jaar waarin ik in detentie zat.
En ik heb nog nooit de club van 100 gehaald, zelfs niet in dat ene makkelijke jaar. toen was ik 31e met 98 punten. Want ik had het Thema fout. Daar ben ik nog steeds niet overheen. |:(
pi_216211300
quote:
6s.gif Op woensdag 8 januari 2025 02:38 schreef CathyCathy het volgende:
Ik doe trouwens al een jaar of 10 mee, met een tussenpauze van 2 jaar waarin ik in detentie zat.
Ik zou denken dat je dan juist op zo'n puzzel kunt focussen. Mensen die opgesloten zitten, of dat nu in een psychiatrische inrichting is of een gevangenis is, schijnen ook bovengemiddeld goed te kunnen schaken.
pi_216212115
quote:
6s.gif Op woensdag 8 januari 2025 02:38 schreef CathyCathy het volgende:
[knip]
Carlo. ;)
[knip]
Ahh je hebt de terms of service niet gelezen!
SPOILER: TOS
pi_216212149
quote:
1s.gif Op woensdag 8 januari 2025 08:45 schreef thabit het volgende:

[..]
Ik zou denken dat je dan juist op zo'n puzzel kunt focussen. Mensen die opgesloten zitten, of dat nu in een psychiatrische inrichting is of een gevangenis is, schijnen ook bovengemiddeld goed te kunnen schaken.
Ik ga nooit goed kunnen schaken, ik krijg altijd keuzestress van dat spel en dan verloopt mijn timer ;(
pi_216212761
Schaken kan ik, al is het wel even geleden. Nou scharten, dat blijft moeilijk.
pi_216213670
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 10:09 schreef CarloV het volgende:

[..]
Ahh je hebt de terms of service niet gelezen!
SPOILER: TOS
Ah! Mooi op tijd. Maareh, een hint van welke categorie? De categorie "achteraf pas begrijpen" of de categorie "achteraf nog steeds niet begrijpen?"
pi_216216034
Ben dit jaar ook wat minder actief ivm werk. Probeer tussendoor zoveel mogelijk aan de puzzel te besteden en dan blijft er weinig tijd over om hier actief deel te nemen aan de discussies / hints / plagerijtjes / geklaag. Vind hem dit jaar ook niet zo leuk als andere jaren.

Wel mooi dat Carlo genoot van Saaie Kaas!
pi_216216562
Uiteindelijk zal de belangstelling voor de puzzel sterk samenhangen met de hoeveelheid aandacht die het krijgt. In die zin zou het helpen als ze de spotlight er wat meer op laten schijnen in de media, maar dat is waarschijnlijk nogal tegennatuurlijk voor een organisatie als de aivd. Ze hadden voor vorige editie een interview met het NRC en dat was het dacht ik wel? Buiten dat is het twee keer (waarvan 1 keer bij toeval) bij DWDD geweest, maar had niet de indruk dat de AIVD daar zelf mee van doen had. Verder?
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_216216738
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 16:29 schreef SnertMetChoco het volgende:
Uiteindelijk zal de belangstelling voor de puzzel sterk samenhangen met de hoeveelheid aandacht die het krijgt. In die zin zou het helpen als ze de spotlight er wat meer op laten schijnen in de media, maar dat is waarschijnlijk nogal tegennatuurlijk voor een organisatie als de aivd. Ze hadden voor vorige editie een interview met het NRC en dat was het dacht ik wel? Buiten dat is het twee keer (waarvan 1 keer bij toeval) bij DWDD geweest, maar had niet de indruk dat de AIVD daar zelf mee van doen had. Verder?
Ik help altijd goed mee aan de naamsbekendheid. Niemand kan meer een normaal gesprek met mij hebben tijdens de puzzelmaand :)
  woensdag 8 januari 2025 @ 17:58:38 #44
474652 llamalama
Hier voor spoilers
pi_216217639
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 16:44 schreef Beerrend het volgende:

[..]
Ik help altijd goed mee aan de naamsbekendheid. Niemand kan meer een normaal gesprek met mij hebben tijdens de puzzelmaand :)
Same!

Ik vind 14a eigenlijk een goede vraag voor beginners omdat a het je aanspoort onderzoek te doen naar de Enigma en ASCII, b hij met de hand goed te doen is en hij c leuk is. Onderzoek plus veldwerk is schat opgraven. Prachtig puntje.

Maar als alfa gaf mijn hoofd ook 404 meldingen bij de eerste keer lezen ervan.

Ben lekker aan het trucken met vraag 18, zelfs erdoor te laat naar bed gegaan. Dat is de kwaliteit waarvoor je bij de puzzel blijft!
pi_216218218
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 12:15 schreef CathyCathy het volgende:

[..]
Ah! Mooi op tijd. Maareh, een hint van welke categorie? De categorie "achteraf pas begrijpen" of de categorie "achteraf nog steeds niet begrijpen?"
Ja!

quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 16:29 schreef SnertMetChoco het volgende:
Editie NL had me een keer geïnterviewd, en RTL nieuws ook maar daar heb ik niks van teruggezien. Maar verder qua TV niks.
pi_216218364
Ik was nooit zo'n fan van die DWDD uitzendingen. Het werd altijd gepresenteerd in de context van "haha wat zijn jullie gek dat jullie zo denken, dit is véul te moeilijk voor normale mensen"

Leek me altijd erg frustrerend om daar te zitten als je het oprecht wilt uitleggen
pi_216218476
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 19:00 schreef IshaD het volgende:
Ik was nooit zo'n fan van die DWDD uitzendingen. Het werd altijd gepresenteerd in de context van "haha wat zijn jullie gek dat jullie zo denken, dit is véul te moeilijk voor normale mensen"

Leek me altijd erg frustrerend om daar te zitten als je het oprecht wilt uitleggen
Anekdote! Ik had er ook kunnen zitten, maar om zeker te weten dat ik kon, moest ik nog even een afspraak verzetten, dus zouden ze me op een later moment terugbellen. Ze hadden uiteraard nooit teruggebeld. Dus ik via via het nummer gekregen en gebeld en toen waren ze al bezig met de repetities. Op diezelfde dag kreeg ik buikgriep, dus wilde ik er toch niet wezen, maar het gaat om het idee.

En ja de gasten gingen ook niet goed samen met de opgaven die gepresenteerd werden. Als ze de wat simpelere opgaven er uit hadden gepakt dan hadden meer tafelgasten dingen geweten en was het ook leuker voor het algemene publiek. Nu was het heel veel van: ja weet ik niet, had ik niet opgelost; of dat de uitleg gewoon te ingewikkeld was voor de normale mens. Terwijl er zaten echt goede opgaven in voor het grotere publiek
pi_216219633
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 19:08 schreef CarloV het volgende:

[..]
Anekdote! Ik had er ook kunnen zitten, maar om zeker te weten dat ik kon, moest ik nog even een afspraak verzetten, dus zouden ze me op een later moment terugbellen. Ze hadden uiteraard nooit teruggebeld. Dus ik via via het nummer gekregen en gebeld en toen waren ze al bezig met de repetities. Op diezelfde dag kreeg ik buikgriep, dus wilde ik er toch niet wezen, maar het gaat om het idee.

En ja de gasten gingen ook niet goed samen met de opgaven die gepresenteerd werden. Als ze de wat simpelere opgaven er uit hadden gepakt dan hadden meer tafelgasten dingen geweten en was het ook leuker voor het algemene publiek. Nu was het heel veel van: ja weet ik niet, had ik niet opgelost; of dat de uitleg gewoon te ingewikkeld was voor de normale mens. Terwijl er zaten echt goede opgaven in voor het grotere publiek
SPOILER
pi_216219974
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 20:11 schreef Beerrend het volgende:

[..]
SPOILER
SPOILER
pi_216220725
Edit: oeps, dubbel
pi_216220733
Ik moet de volgende nog: 12, 20c, 23, 24d, 25de, 26. Welke daarvan is redelijkerwijs binnen een week op te lossen voor een eenvoudige sterveling?
pi_216220999
quote:
5s.gif Op woensdag 8 januari 2025 21:16 schreef thabit het volgende:
Ik moet de volgende nog: 12, 20c, 23, 24d, 25de, 26. Welke daarvan is redelijkerwijs binnen een week op te lossen voor een eenvoudige sterveling?
SPOILER
pi_216221260
quote:
Als dat alles is dat je nog moet, dan denk ik dat je het antwoord ook weet :s)
pi_216222103
quote:
21
pi_216222310
quote:
Eenvoudige sterveling? Als dat alles is wat je nog moet, denk ik dat je vrij hoog zit, mss wel top 10.
pi_216222524
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 23:03 schreef QIXL het volgende:

[..]
Eenvoudige sterveling? Als dat alles is wat je nog moet, denk ik dat je vrij hoog zit, mss wel top 10.
Gezien je footer, hoef je dan niet eens zoveel te doen om in de top 10 te komen!
pi_216222663
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 22:45 schreef WitteIris het volgende:

[..]
21
:s)
pi_216222879
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 21:30 schreef CarloV het volgende:

[..]
SPOILER
SPOILER
pi_216222963
quote:

[..]
In de top 10 zitten meestal ook stervelingen. Of is iemand hier soms een hallucinerend taal model? Komen daar Carlo's hint vandaan :P
pi_216222994
quote:

[..]
Met zoveel nog open lijkt top 10 me niet heel realistisch, eerlijk gezegd. Zeker omdat de puzzel volgens velen in dit topic dit jaar juist weer wat makkelijker zou zijn dan de afgelopen jaren (waar ik het persoonlijk niet mee eens ben overigens).

[ Bericht 0% gewijzigd door thabit op 09-01-2025 00:57:08 ]
pi_216223158
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2025 00:37 schreef thabit het volgende:

[..]
Met zoveel nog open lijkt top 10 me niet heel realistisch, eerlijk gezegd. Zeker omdat de puzzel volgens velen in dit topic dit jaar juist weer wat makkelijker zou zijn dan de afgelopen jaren (waar ik het persoonlijk niet mee eens ben overigens).
Ik vind het 'makkelijke' deel van de puzzel dit jaar wel eenvoudiger dan vorig jaar (En daar vond ik ook al best wat tussen zitten wat ik niet heel ingewikkeld vond), maar de kloof tussen de lastigere en de echt moeilijke opgaven lijkt dit jaar wel enorm te zijn.
pi_216224885
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 00:31 schreef Beerrend het volgende:

[..]
In de top 10 zitten meestal ook stervelingen. Of is iemand hier soms een hallucinerend taal model? Komen daar Carlo's hint vandaan :P
Ik weet nog aldijt niet hoe d's en t's werken en waar de komma,s het beste in een zin passen. Dus ja dat zou best kunnen :P
pi_216224989
Die top 10 is altijd wel een beetje lastig te voorspellen. Zou zo maar kunnen dat het genoeg is. Maar ik kan me aan de andere kant ook voorstellen dat je misschien nog 12 en 25de nodig hebt, die lijken me het meest voordehandliggend voor anderen om te hebben. Iedereen houdt een beetje de kaarten op de borst en niet iedereen die goed kan puzzelen zit op dit forum (of wellicht in lurkmodus) :P
pi_216227486
quote:
3s.gif Op woensdag 8 januari 2025 21:46 schreef IshaD het volgende:

[..]
Als dat alles is dat je nog moet, dan denk ik dat je het antwoord ook weet :s)
Gisteravond wist ik het antwoord nog niet, maar inmiddels wel. Hint: het is noch 12, noch 25de.
pi_216230817
quote:
6s.gif Op donderdag 9 januari 2025 13:13 schreef thabit het volgende:

[..]
Gisteravond wist ik het antwoord nog niet, maar inmiddels wel. Hint: het is noch 12, noch 25de.
Ahh 26, goede keus!
pi_216231497
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 10:14 schreef CarloV het volgende:
Die top 10 is altijd wel een beetje lastig te voorspellen. Zou zo maar kunnen dat het genoeg is. Maar ik kan me aan de andere kant ook voorstellen dat je misschien nog 12 en 25de nodig hebt, die lijken me het meest voordehandliggend voor anderen om te hebben. Iedereen houdt een beetje de kaarten op de borst en niet iedereen die goed kan puzzelen zit op dit forum (of wellicht in lurkmodus) :P
Kaarten van de borst:
Heb 25e wel, 25d niet.
pi_216232118
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 19:30 schreef PuzzelKerster het volgende:

[..]
Kaarten van de borst:
Heb 25e wel, 25d niet.
Grappig, die heb ik vaker gehoord :P
Ook bij mij was 25e eerder, maar 25d volgde gelukkig al gauw daarna.
pi_216232843
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 19:30 schreef PuzzelKerster het volgende:

[..]
Kaarten van de borst:
Heb 25e wel, 25d niet.
25d is toch de creativiteitsvraag?
Wie verslaat:
SPOILER: 25d
pi_216233007
SPOILER
pi_216233955
quote:
Hier alvast mijn suggestie voor de puzzelmakers:
- Meer getallenrijtjes! })
Nee! Geen getallenrijtjes! Die zijn, naast mythologie, mijn Achillesheup!
AIVD Kerstpuzzel 2024: 1ab, 2, 3abc, 4abc, 5, 6, 7abcd, 8ab, 9, 13a, 14b, 17ab, 18ab, 24abc, 25abc, 27
  donderdag 9 januari 2025 @ 21:55:56 #71
474652 llamalama
Hier voor spoilers
pi_216234005
Yesssss 18a ook nog even in de pocket!
pi_216234484
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 21:55 schreef llamalama het volgende:
Yesssss 18a ook nog even in de pocket!
Past dat?
pi_216234522
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 21:52 schreef MScript het volgende:

[..]
Nee! Geen getallenrijtjes! Die zijn, naast mythologie, mijn Achillesheup!
uhhh kinderboeken-letter-rijtjes dan maar?
pi_216234968
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 22:24 schreef CarloV het volgende:

[..]
Past dat?
Als je print op A4 en twee keer vouwt past dat prima!
AIVD Kerstpuzzel 2024: 1ab, 2, 3abc, 4abc, 5, 6, 7abcd, 8ab, 9, 13a, 14b, 17ab, 18ab, 24abc, 25abc, 27
pi_216234985
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 23:06 schreef MScript het volgende:

[..]
Als je print op A4 en twee keer vouwt past dat prima!
Ahh dankjewel!
pi_216235348
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 20:46 schreef WitteIris het volgende:

[..]
25d is toch de creativiteitsvraag?
Wie verslaat:
Ja ha ha ha ha, ik had ook al geprobeerd iets moois te verzinnen en wilde al een verzoek bij de gemeente indienen om het een officiële bijnaam te laten maken!
Maar zo mooi als die van jullie was het niet. Mocht ik echt r(e=a)delöös worden dan ga ik nog wel even aan de gang, Misschien kunnen we er met z'n allen, op Carlo na dan, een creativiteitsvraag van maken :D
Hebben ze bij de AIVD straks ook wat om te lachen toch?

[ Bericht 0% gewijzigd door CathyCathy op 09-01-2025 23:48:20 (dikke vingers) ]
pi_216235395
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 23:47 schreef CathyCathy het volgende:

[..]
Ja ha ha ha ha, ik had ook al geprobeerd iets moois te verzinnen en wilde al een verzoek bij de gemeente indienen om het een officiële bijnaam te laten maken!
Maar zo mooi als die van jullie was het niet. Mocht ik echt r(e=a)delöös worden dan ga ik nog wel even aan de gang, Misschien kunnen we er met z'n allen, op Carlo na dan, een creativiteitsvraag van maken :D
Hebben ze bij de AIVD straks ook wat om te lachen toch?
Als je hem wel hebt opgelost, kan je nog prima tijd verdoen met creatief worden. Ik denk dat deze twee samen, goed zijn voor de vierde plek met 151 punten.
SPOILER
SPOILER
  vrijdag 10 januari 2025 @ 08:30:14 #78
474652 llamalama
Hier voor spoilers
pi_216236414
Zou ik bij iemand mogen nagaan of mijn tussens en tussentussens bij 7d goed zijn?
pi_216237232
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 00:31 schreef Beerrend het volgende:

[..]
CarloGPT 😆
pi_216237731
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 08:30 schreef llamalama het volgende:
Zou ik bij iemand mogen nagaan of mijn tussens en tussentussens bij 7d goed zijn?
Als je dat moet vragen, zijn ze waarschijnlijk fout, want de laatste twee stappen bij 7d zijn het makkelijkst.
pi_216238269
En bij die vraag is het leuke er juist aan dat je tussentijds niet weet of je deelantwoorden goed zijn. Hij wordt wel heel makkelijk als je die kunt controleren tussendoor.

Wel een zeer vermakelijke puzzel naar mijn mening.
pi_216242942
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 10:06 schreef MScript het volgende:

[..]
CarloGPT 😆
Ja alles wat ik zeg is kunstmatig!
SPOILER: 22
pi_216243194
Ik vind alle puzzels die ik heb opgelost super leuk! En alle puzzels die ik niet heb opgelost zijn super stom. Totdat ik ze heb opgelost, dan zijn ze super leuk!
Zo vinden sommige mensen hier 17 leuk schijnbaar, nou ik vind hem maar stom!
pi_216243351
Prachtig verwoord, en volledig accuraat over 17
pi_216243432
pi_216244244
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 18:07 schreef CarloV het volgende:

[..]
Ja alles wat ik zeg is kunstmatig!
SPOILER: 22
Je hints zijn wel matig, en kunst XD
pi_216244262
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 19:37 schreef Beerrend het volgende:

[..]
Je hints zijn wel matig, en kunst XD
SPOILER: 7a
pi_216244334
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 19:39 schreef CarloV het volgende:

[..]
Matig neem ik terug haha. Heb je onder
SPOILER: 7
zoveel tijd over dat je gewoon van dit soort grapjes alvast klaar legt? :P
pi_216244369
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 19:44 schreef Beerrend het volgende:

[..]
Matig neem ik terug haha. Heb je onder
SPOILER: 7
zoveel tijd over dat je gewoon van dit soort grapjes alvast klaar legt? :P
Ja ik begin straks aan mijn bingokaart voor je volgende opmerkingen :)
pi_216244550
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 19:47 schreef CarloV het volgende:

[..]
Ja ik begin straks aan mijn bingokaart voor je volgende opmerkingen :)
Vooruit, die prijs gun ik je wel }:|
pi_216244613
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 20:02 schreef Beerrend het volgende:

[..]
Vooruit, die prijs gun ik je wel }:|
Dat ik niks beters te doen heb, betekent niet direct dat ik klaar ben :P
pi_216244663
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 20:07 schreef CarloV het volgende:

[..]
Dat ik niks beters te doen heb, betekent niet direct dat ik klaar ben :P
Ik doelde ook op de prijs voor de volle bingokaart hoor >:O
pi_216245021
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 20:11 schreef Beerrend het volgende:

[..]
Ik doelde ook op de prijs voor de volle bingokaart hoor >:O
Die heb ik weer even moeten herformatteren na deze opmerking! :')
pi_216245789
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 20:32 schreef CarloV het volgende:

[..]
Die heb ik weer even moeten herformatteren na deze opmerking! :')
Oh, dus zó win je bingo! Gewoon je kaart aanpassen nadat de ballen al gevallen zijn...
pi_216245871
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 21:18 schreef Beerrend het volgende:

[..]
Oh, dus zó win je bingo! Gewoon je kaart aanpassen nadat de ballen al gevallen zijn...
Ja men denkt altijd dat het een geluksspel is, maar men vergeet dat er ook gewoon een strategie is.
pi_216247314
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 21:24 schreef CarloV het volgende:

[..]
Ja men denkt altijd dat het een geluksspel is, maar men vergeet dat er ook gewoon een strategie is.
Terwijl iedereen gewoon lekker loopt te bingoën, loop jij een beetje 4D te scharten qua strategie zeker.
Misschien een leuk idee voor een puzzel van volgend jaar :P
pi_216247409
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 23:04 schreef Beerrend het volgende:

[..]
... 4D te scharten ....
Breng ze nou niet op ideeën. Ik was juist zo blij met de makkelijke schartpuzzel dit jaar. Mijn teamgenoot kon hem daardoor veel sneller oplossen.
pi_216247790
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 23:04 schreef Beerrend het volgende:

[..]
Terwijl iedereen gewoon lekker loopt te bingoën, loop jij een beetje 4D te scharten qua strategie zeker.
Scharten op een Klein bottle lijkt me wel grappig, maar ik kan nog niet eens schaken, dus nee :P
pi_216252938
Nou, laatste weekend gaat in. Zo ongeveer alles bij mekaar gaat het niet onredelijk klote. Behalve die ene vraag dan (buiten al die andere om), daar missen nog de puntjes op de i. Mooi eerbetoon trouwens. Dat dan weer wel.
  zaterdag 11 januari 2025 @ 14:21:42 #100
474652 llamalama
Hier voor spoilers
pi_216254449
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 11:16 schreef WitteIris het volgende:
En bij die vraag is het leuke er juist aan dat je tussentijds niet weet of je deelantwoorden goed zijn. Hij wordt wel heel makkelijk als je die kunt controleren tussendoor.

Wel een zeer vermakelijke puzzel naar mijn mening.
Na twee weken vastlopen had ik daar geen zin meer in. Ik ben geen top 10 kandidaat en mag blij zijn als ik in de bovenste helft zit, en het moet wel leuk blijven

Laatste weekend, ik ben nu de vragen waar ik veel aan werkte aan het afronden en aan het kijken of er danbnog wat plukbaar fruit overblijft. 19 ofzo. Of misschien kan ik 8b nog vinden of 25e.
pi_216254782
Oke het laatste weekend met weinig tijd, waar ik eigenlijk nog veel aan het thema moet werken voor morgen, en alle haalbare puzzels zijn opgelost denk ik. Nog maar kijken of ik wat dobbels kan oplossen voor die laatste halve puntjes.
pi_216262409
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 14:52 schreef QIXL het volgende:
Oke het laatste weekend met weinig tijd, waar ik eigenlijk nog veel aan het thema moet werken voor morgen, en alle haalbare puzzels zijn opgelost denk ik. Nog maar kijken of ik wat dobbels kan oplossen voor die laatste halve puntjes.
Dobbels? Wat een spoilers, dat leek mij alleen decoratie, nog wat te doen morgen :P
pi_216262648
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 18:48 schreef CarloV het volgende:

[..]
Ahh 26, goede keus!
Die was het inderdaad. Inmiddels 25de ook opgelost. Maar 12, die iedereen schijnt te hebben, daar snap ik werkelijk waar nog steeds geen ene kut van.
pi_216263740
quote:
1s.gif Op zondag 12 januari 2025 05:53 schreef thabit het volgende:

[..]
Die was het inderdaad. Inmiddels 25de ook opgelost. Maar 12, die iedereen schijnt te hebben, daar snap ik werkelijk waar nog steeds geen ene kut van.
Aan het forum te zien zal 12 lang niet iedereen hebben denk ik, het lijkt me waarschijnlijker dat de meesten maar een paar onderdelen hebben opgelost.
pi_216264214
Ik
quote:
1s.gif Op zondag 12 januari 2025 05:53 schreef thabit het volgende:

[..]
Ik denk dat je overschat, wat iedereen heeft, doordat de mensen die hier vooral posten mensen zijn die veel hebben. Ik denk dat de minderheid van de mensen 12 heeft, en voor bonuspunten gaat.
Dat denk ik namelijk van alle opgaven die ik niet heb ;) :') :(
pi_216264878
Dit jaar toch nog een opgave onder de douche opgelost *O*
pi_216264905
quote:
3s.gif Op zondag 12 januari 2025 12:15 schreef IshaD het volgende:
Dit jaar toch nog een opgave onder de douche opgelost *O*
Grappig, ik had precies hetzelfde deze week :-)
pi_216265577
Net minstens 30 min onder de douche gestaan, maar 24D nog steeds niet öpgelöst......
pi_216265686
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2025 13:28 schreef advo007 het volgende:
Net minstens 30 min onder de douche gestaan, maar 24D nog steeds niet öpgelöst......
Mët hydrätërëndë shämpöö löst ällës töch öp?
pi_216267683
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2025 13:28 schreef advo007 het volgende:
SPOILER
  zondag 12 januari 2025 @ 17:16:16 #111
474652 llamalama
Hier voor spoilers
pi_216269180
Weinig resultaat in het kraakweekend tot dusver.Hopen dat ik 7d nog afkrijg maar de laatste twee van de eerste tussen... le zucht.
pi_216269225
Knap, om echt al die moeilijke puzzels nu nog te kraken. Snap soms niet hoe sommigen dat toch elke keer weer voor elkaar krijgen.
pi_216269650
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2025 17:19 schreef SnertMetChoco het volgende:
Knap, om echt al die moeilijke puzzels nu nog te kraken. Snap soms niet hoe sommigen dat toch elke keer weer voor elkaar krijgen.
Wellicht is het een idee om dat dit jaar hier eens uitgebreider na te bespreken? Ik denk dat het voor veel mensen inzichtelijk zou zijn hoe andere mensen vragen oplossen. Dat is iets wat je niet uit de uitwerkingen kunt halen; meestal geven ze enkel aan wat het antwoord is.

Voorstel: zullen we dat hier bespreken een week na de deadline? Dan kan iedereen nog even verder puzzelen met de hints die dan uitkomen, maar ik denk dat niet veel mensen nog verder puzzelen na die week, dus dat lijkt me een goed moment om hier lekker na te bespreken.
pi_216269987
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2025 17:42 schreef WitteIris het volgende:

[..]
Wellicht is het een idee om dat dit jaar hier eens uitgebreider na te bespreken? Ik denk dat het voor veel mensen inzichtelijk zou zijn hoe andere mensen vragen oplossen. Dat is iets wat je niet uit de uitwerkingen kunt halen; meestal geven ze enkel aan wat het antwoord is.

Voorstel: zullen we dat hier bespreken een week na de deadline? Dan kan iedereen nog even verder puzzelen met de hints die dan uitkomen, maar ik denk dat niet veel mensen nog verder puzzelen na die week, dus dat lijkt me een goed moment om hier lekker na te bespreken.
Ja, goed, als de toppers daar voor open staan zou dat wel interessant zijn.

[ Bericht 11% gewijzigd door SnertMetChoco op 12-01-2025 18:29:48 ]
pi_216270609
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2025 18:05 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Ja, goed, als de toppers daar voor open staan zou dat wel interessant zijn.
Meer van dit soort documenten

https://pretalx.fri3d.be/(...)_dummies_k8OLLEq.pdf

zou wel leuk zijn.
pi_216271698
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2025 18:53 schreef pcgroot het volgende:

[..]
Meer van dit soort documenten

https://pretalx.fri3d.be/(...)_dummies_k8OLLEq.pdf

zou wel leuk zijn.
Zeker. Met name de wat moeilijkere vragen. De dingen van dit documentje zijn nou net vragen die ikzelf destijds vrij snel had.

Zoals nu zie ik echt niet hoe ik verder progressie kan maken bij een aantal van die vragen of waar ik het zou moeten zoeken.

En dan nog een pijnpuntje is dat ik de neiging heb om van alles te gaan bruteforcen, zoals een aantal jaren terug bv. de een sudoku met het minimum aantal cijfers (als ik me het zo gauw even goed herinner, weet niet meer helemaal precies). Na enorm gedoe was dat een voorbeeld waar dat dan wel lukte, maar 9 van de 10 keer lukt dat natuurlijk niet (*kuch* 14d *kuch*) en dan ontbreekt kennelijk toch het inzicht geregeld om daar puzzelend uit te komen.

Aan de andere kant, verschil moet er zijn. Als iedereen het allemaal zo kon inkoppen was het niet zo'n leuke puzzel natuurlijk.
pi_216273240
Is het toeval dat je van 25d de woorden STOM en LEED kan maken?
pi_216273506
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2025 22:02 schreef CathyCathy het volgende:
pi_216274161
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2025 22:19 schreef CarloV het volgende:

[..]
Dan is het dus geen toeval. Dank je, ik ga er meteen mee aan de slag!
pi_216278161
Woohoo! Toch nog opgave 18 geprobeerd, uiteindelijk na een avondje en kort ochtendje het antwoord op 18a te pakken. Maar wat ze met die 18b bedoelen..

Nu kijken of ik nog iets van de getallen rijen van opgave 20 kan maken. Het lijkt volgens mij heel simpel, maar ik zie het nog niet.
AIVD puzzel 2024:
pi_216284618
SPOILER: 18b
pi_216284816
Bij dezen een verzoek dat je na de deadline al de hersenkronkels achter je hints uitlegt! Ze zijn met de jaren steeds moeilijker te doorgronden geworden.
pi_216285027
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 19:31 schreef WitteIris het volgende:
Bij dezen een verzoek dat je na de deadline al de hersenkronkels achter je hints uitlegt! Ze zijn met de jaren steeds moeilijker te doorgronden geworden.
Alleen sommige hints zijn moeilijker, zoals deze. Het is eigenlijk net die hints van de masked singer. Het slaat als een tang op een varken behalve voor een handje vol insiders. Ik doe wel een makkelijkere hint:
pi_216285141
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 19:42 schreef CarloV het volgende:

[..]
Nou... Ik snap 'm niet. Dus ik zou 'm met een hele grote korrel zout nemen ;)
pi_216285174
quote:
12s.gif Op maandag 13 januari 2025 19:47 schreef PZZLD het volgende:

[..]
Nou... Ik snap 'm niet. Dus ik zou 'm met een hele grote korrel zout nemen ;)
*Gerapporteerd*
  dinsdag 14 januari 2025 @ 00:36:35 #126
474652 llamalama
Hier voor spoilers
pi_216288954
Net weer een paar uur besteed aan 8b zonder resultaat, we gaan lekker. Ik had al van vraag 9 en het thema een creativiteitscraag gemaakt, laat ik t ook maar doen met 25de en 18a en 24. En 7d. Had ik al een niet kloppende oplossing voor. :/
pi_216289791
Nou ook hier maar de kaarten van de borst dan. Een leuke editie dit jaar. Na een ontzettend mooie eindsprint ingezet te hebben, blijf ik toch zitten met 24d en 25d die onopgelost zijn voor mij.
pi_216290255
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 08:11 schreef Daantje_86 het volgende:
Nou ook hier maar de kaarten van de borst dan. Een leuke editie dit jaar. Na een ontzettend mooie eindsprint ingezet te hebben, blijf ik toch zitten met 24d en 25d die onopgelost zijn voor mij.
Nou als dat het nog is, dan moet 25d ook nog wel lukken! :P
pi_216290718
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2025 22:02 schreef CathyCathy het volgende:
Misschien Almere?
Of is het de Hofstad?

[ Bericht 0% gewijzigd door MScript op 14-01-2025 10:33:05 (dikke vingers) ]
pi_216290768
De frustratie is inmiddels ingetreden.
Allemaal halve oplossingen, mogelijke ingangen en inzichten die nog nergens toe leiden.
10 zou niet zo moeilijk moeten zijn, net als 25d en e.
4...wat!?
26 interessante vondst gedaan...maar wat moet ik er mee?

klaag klaag frustreer erger mopper etc.
pi_216291427
Nog één dagje en dan zit het er alweer op... Kijk ernaar uit om me weer eens te scheren en de kinderen een knuffel te geven :Y
pi_216291676
Ik zit met die stomme 5 in de knel. Waarom ziet iedereen die, maar ik niet???

Wel op de valreep nog even 24 gezien.
pi_216293357
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 11:27 schreef mister_xxx het volgende:
Nog één dagje en dan zit het er alweer op... Kijk ernaar uit om me weer eens te scheren en de kinderen een knuffel te geven :Y
Ik vraag me af of ze me nog herkennen
pi_216293705
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 09:36 schreef CarloV het volgende:

[..]
Nou als dat het nog is, dan moet 25d ook nog wel lukken! :P
Was het maar z’n feest
pi_216296518
Wie heeft nog meer z’n kerstboom nog staan?
  dinsdag 14 januari 2025 @ 18:07:05 #136
474652 llamalama
Hier voor spoilers
pi_216296579
Hier!

Eindelijk 7d met vereende krachten van het team en controle bij medepuzzelaar gevonden.

Verder enige uren enkele honderden gegadigden voor 8b geanalyseerd zonder resultaat. 7d is wel een fijne pleister op de wonde.
pi_216296629
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 11:27 schreef mister_xxx het volgende:
Ik ben vorig jaar tussen kerst en oud en nieuw nog een dagje naar kantoor gegaan. Lekker rustig puzzelen.
pi_216296842
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 18:02 schreef CathyCathy het volgende:
Wie heeft nog meer z’n kerstboom nog staan?
Geen tijd gehad om op te zetten, want... nou ja...
pi_216298153
Uit het niets ineens 15, 20a en 20b opgelost! Weer 4 puntjes rijker. Nu maar weer staren naar 20c, zodat deze hopelijk snel volgt...
pi_216298471
Na enige probeersels via frequentie analyse. Had ik opeens de juiste frequentie te pakken.
Opgave 10 ook in de pocket!
SPOILER
AIVD puzzel 2024:
pi_216299448
De tijd tikt door. Het aantal opgaven dat ik vind dat ik moet kunnen, begint langzaam af te nemen.

Zou het me dit jaar dan voor het eerst lukken om de associatievraag op te lossen :Y :N
pi_216299544
quote:
10s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 20:53 schreef IshaD het volgende:
De tijd tikt door. Het aantal opgaven dat ik vind dat ik moet kunnen, begint langzaam af te nemen.

Zou het me dit jaar dan voor het eerst lukken om de associatievraag op te lossen :Y :N
SPOILER: 15
pi_216300532
quote:
10s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 20:53 schreef IshaD het volgende:

pi_216306284
De laatste loodjes :o
Natuurlijk krijg ik net vanochtend een ingeving om 14d op te lossen. Hopelijk is mijn code nog snel genoeg....
AIVD puzzel 2024:
pi_216307868
Zojuist 10 nog op kunnen lossen door de opgave van een andere kant te bekijken. Is toch weer twee puntjes erbij.

Ik heb verder geen ingevingen meer, vanmiddag geen tijd, dus heb mijn antwoorden al ingezonden.
Ik verwacht hiermee 25 tot 30 punten te scoren.

Ik doe al 10 jaar mee en ik vind de opgaven de laatste jaren moeilijker worden (of ben ik aan het aftakelen? 🙄). De ruim 60 punten heb ik al even niet meer gehaald.

Nu in afwachting van de hints…
pi_216309018
Op de valreep 25d gevonden! :)
pi_216310565
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 13:58 schreef MxxS het volgende:

Ik doe al 10 jaar mee en ik vind de opgaven de laatste jaren moeilijker worden (of ben ik aan het aftakelen? 🙄). De ruim 60 punten heb ik al even niet meer gehaald.

Nu in afwachting van de hints…
Voor mij wordt 2025 de 10e keer, maar inderdaad, ze worden steeds moeilijker.
Was de puzzel eerder nog op de klassieke cijfers gestaafd, moeten ze nu variëren en bedenken ze dus allerlei variaties.
pi_216310834
Ingeleverd, waarschijnlijk net 60 punten dus helaas geen kans op top 10.
Succes nog iedereen met de laatste 5 uurtjes!
AIVD puzzel 2024:
pi_216312231
Hier ook ingeleverd. Denk dat ik zo'n 30 punten heb gehaald. Mijn record tot nu toe!
Ik vond 'm heel leuk dit jaar. Dank voor alle mysterieuze hints en klaagzangen. Ook leuk om te zien dat het elk jaar dezelfde groep is die hier samenkomt. Ik zou bijna zeggen: tijd voor een borrel ;-)

Fijne maanden en tot in december 2025!

groetjes
AIVD kerstpuzzel 2024: 1, 2, 3, 4abc, 6, 7ab, 11, 13, 14bc, 16, 18a, 25abc, 27
  woensdag 15 januari 2025 @ 20:35:31 #150
474652 llamalama
Hier voor spoilers
pi_216313046
Ingestuurd, verzonden. Strikje erom, niets meer aan doen, zei de Chippendale.
pi_216313262
Ook ingeleverd! Wel op de valreep ook nog 4/5 van opgave 13b te pakken.. de laatste kon ik niet vinden.

Ik gok een voor mij redelijke topscore! Benieuwd naar het napraten en de inzichten vanaf morgen.
AIVD puzzel 2024:
pi_216313503
Ook ingestuurd, met naar verwachting zo'n 65 punten, dus hopen dat ik in de top 2000 kom.
Iedereen op dit forum bedankt voor de gezelligheid en het samen zoeken.
Tijd om mijn zomerslaap te gaan houden voor de komende 11 maanden. Ik kan niet wachten #10-12-2025 ~:) :W
pi_216314009
Ik heb hem ook ingestuurd, hoop tussen de 55 en 60 punten te scoren. Was ondanks dat ik minder tijd had dan gebruikelijk toch weer erg leuk. Tot in de nabeschouwing!
pi_216314976
Laatste loodjes!
SPOILER: 1b
SPOILER: 2
SPOILER: 6
SPOILER: 17b
SPOILER: 24a
SPOILER: 15 en 23
SPOILER: 21
SPOILER: 10 en 14e
SPOILER: 1a
SPOILER: 12
pi_216315018
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 22:57 schreef CarloV het volgende:
Laatste loodjes!
Grote grutten wat een overduidelijke hints voor de vragen die ik wel heb en wat onduidelijke hints voor de vragen die ik niet heb, hoe doe je het toch?
pi_216315033
quote:
16s.gif Op woensdag 15 januari 2025 23:02 schreef IshaD het volgende:

[..]
Grote grutten wat een overduidelijke hints voor de vragen die ik wel heb en wat onduidelijke hints voor de vragen die ik niet heb, hoe doe je het toch?
Zou het kunnen dat je het antwoord nodig hebt om het te begrijpen? 8-)
pi_216315136
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 22:57 schreef CarloV het volgende:
Laatste loodjes!
Wauw! Hulde voor dit bijna poëtische epos!
Inderdaad erg vaag voor de opgaven die ik niet heb, maar overduidelijk voor die ik wel heb!
pi_216315159
Wat zitten jullie trouwens nou te zeuren. Ik kom dit jaar op een punt of 37 (mits ik 9 goed heb geïnterpreteerd)!
Weer beter dan vorig jaar, dus ik ben blij!

Hebben jullie geen leven of zo?
Of gebruiken jullie stiekem de quantumcomputer van Xi?
pi_216315178
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 23:25 schreef MScript het volgende:
Wat zitten jullie trouwens nou te zeuren. Ik kom dit jaar op een punt of 37 (mits ik 9 goed heb geïnterpreteerd)!
Weer beter dan vorig jaar, dus ik ben blij!

Hebben jullie geen leven of zo?
Of gebruiken jullie stiekem de quantumcomputer van Xi?
SPOILER: 9
SPOILER: 14
SPOILER: 23
pi_216315239
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 23:28 schreef CarloV het volgende:

[..]
SPOILER: 9
SPOILER: 14
Ho ho rustig aan met de hints. 1 team wat 23 door je hints vindt, is genoeg.
pi_216315257
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 23:46 schreef Beerrend het volgende:

[..]
Ho ho rustig aan met de hints. 1 team wat 23 door je hints vindt, is genoeg.
Okee okee
pi_216315271
Nou, het zit er weer op.
Nu weer afkicken en mijn hoofd weer tot rust manen.
Nog even twee weken nagenieten van alle patronen die ik nog ga zitten die weer eigenijk helemaal niet zijn (proberen kentekens te ontcijferen, etc.)

Het was me weer een waar genoegen hier!
Good night and godspeed!
pi_216315282
Nou, ik ben wel benieuwd naar de officiële hints voor de paar vragen die we nog niet hebben. Met name 21 lijkt me wel een leuke puzzel, maar we konden niet echt een begin verzinnen voor die puzzel.

Ook hoop ik dat ons antwoord bij 9 fout is en dat er stiekem toch een Piet van Pa bijhoort.

Hoe ging het hier met de themahints?
pi_216315289
Ik heb 'm ook ingeleverd!

Het ging erg goed dit jaar :)
Veel vragen waar ik het juiste idee had maar niet het juiste antwoord (3c, 19, 22) waar ik dan toch overheen ben gekomen. En ook best wat vragen waar ik het verkeerde idee had (15, 17, 20), maar toch een stapje terug kon nemen.

Eerdere jaren was dat me niet zo gelukt, dus ik ben zeer tevreden :)
pi_216315297
Gelukkig nieuwjaar!
pi_216315298
Gelukkig nieuwjaar!! *O* *G*
pi_216315300
Eindelijk klaar met die kerstdrukte, tijd voor een banaan!
pi_216315301
Oh en CarloV, Thabit, Beerrend en andere puzzelaars die voorheen hoog zijn geëindigd. Wat hebben jullie niet? Is er iemand die alles denkt te hebben?
pi_216315302
Gelukkig nieuwjaar!!
pi_216315303
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 00:00 schreef CarloV het volgende:
Gelukkig nieuwjaar!
De beste wensen!
pi_216315308
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 00:01 schreef WitteIris het volgende:
Oh en CarloV, Thabit, Beerrend en andere puzzelaars die voorheen hoog zijn geëindigd. Wat hebben jullie niet? Is er iemand die alles denkt te hebben?
Ik durf me nergens meer op vast te pinnen :P
pi_216315315
quote:
Ik heb 20c, 23, en 24d niet (en een boel themahints).
pi_216315320
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 00:01 schreef CarloV het volgende:

[..]
Ik durf me nergens meer op vast te pinnen :P
Maar je weet toch wel wat je waarschijnlijk niet hebt?
pi_216315323
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 00:03 schreef WitteIris het volgende:

[..]
Maar je weet toch wel wat je waarschijnlijk niet hebt?
Ja :9
pi_216315329
quote:
Op de valreep. Wat een dag ;). Bedankt voor het puzzelplezier Beerrend en Das Triviaal!
Zien we jou weer bij de prijsuitreiking Carlo?

Wij denken idd alles te hebben ;).

En gelukkig nieuwjaar allemaal.
pi_216315334
net niet alles kunnen oplossen, op 5 deel opgaves na....
AIVD 2024: 1ab, 2, 3ab, 4abcd,6, 7abcd, 8ab, 9, 11,12(2/6) 13ab, 14abc, 15, 16, 18ab, 24ab 25abc, 27
pi_216315339
Wat betreft de dobbelstenen in de paginaranden hadden wij nog 5 pagina's over. Denkt iemand die allemaal te hebben?
pi_216315342
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 00:05 schreef PZZLD het volgende:

[..]
Op de valreep. Wat een dag ;). Bedankt voor het puzzelplezier Beerrend en ????! Zien we jou weer bij de prijsuitreiking Carlo?

Betekent dit dat jullie vandaag nog wat opgelost hebben?
pi_216315344
quote:

[..]
Op de valreep. Wat een dag ;). Bedankt voor het puzzelplezier Beerrend en ????! Zien we jou weer bij de prijsuitreiking Carlo?

Hoho, er missen wel wat themahints
pi_216315347
quote:

[..]

goed laatste uurtje nog vooral ;)
pi_216315351
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 00:07 schreef WitteIris het volgende:

[..]
Betekent dit dat jullie vandaag nog wat opgelost hebben?
Moet ook wel, na al die hints van Carlo hier c_/ :S___D :S___D
pi_216315355
quote:

[..]

Zou wel gezellig zijn! Reünie van (een deel van) de club 100

quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 00:09 schreef Beerrend het volgende:

[..]
Moet ook wel, na al die hints van Carlo hier c_/ :S___D :S___D
Ja je had me nog kunnen waarschuwen :P
pi_216315358
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 00:07 schreef Beerrend het volgende:

[..]
Hoho, er missen wel wat themahints
één themahint misschien, toch?
pi_216315364
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 00:10 schreef CarloV het volgende:

[..]
Zou wel gezellig zijn! Reünie van (een deel van) de club 100
[..]
Ja je had me nog kunnen waarschuwen :P
Wij hebben ons ondertussen wel vermeerderd, dus het wordt iets krapper.
pi_216315369
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 00:11 schreef Beerrend het volgende:

[..]
Wij hebben ons ondertussen wel vermeerderd, dus het wordt iets krapper.
Ik ben nog hetzelfde gewicht als voorheen, dus dat zou moeten passen
pi_216315441
Nog even een gokje voor de bonuspunten:

SPOILER: Bonuspunten
pi_216315464
Jij was wel blij met het thema bij de jeugd of niet @Legoblokje?

Heeft iemand 5c bij de jeugd overigens?
pi_216315661
Ik ben zo trots op mijn team, en op mezelf!
De vraag die we niet konden oplossen, had ik zelf never nooit kunnen oplossen. (Ik weet niet eens wat voor sport dat is.) Dus ik heb er vrede mee!

Ik vond deze editie echt SUPERLEUK! Weer een verrijking van kennis met alle typetjes en liedjes van Andre van Duin, poepende standbeelden, Wieteke van Dort, Elektrocardiogrammen, de kustlijn van Antarctica op zoek naar gebergtes, en meer van dat soort dingen die achteraf zinloos bleken 😂
Ik vind het echt knap wat de puzzelmakers dit jaar hebben neergezet. Het was soms bedriegelijk ingewikkeld (echt úren gepuzzeld met de reserveringen!!) en soms frustrerend (ööööh!!) maar dat maakte het vinden van een oplossing des te leuker.
pi_216316007
Is er iemand die echt overtuigd is van zijn 26 antwoord?
pi_216316597
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 07:35 schreef Daantje_86 het volgende:
Het lijkt H…W dus dat hebben we ingevuld.
Maar we hadden nog een alternatieve oplossing gevonden in Einthoven maar die was iets te creatief waarschijnlijk 😂
pi_216316826
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 07:35 schreef Daantje_86 het volgende:
Ik ben er van overtuigd dat ik geen idee heb waar ik die moet zoeken! :9
Nu maar wachten op de hints om te kijken of we er toch nog wat van kunnen maken!
AIVD puzzel 2024:
pi_216317260
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 00:32 schreef WitteIris het volgende:
Jij was wel blij met het thema bij de jeugd of niet @:Legoblokje?

Nee 5c bleef bij ons ook een raadsel. De overige van 5 opgelost tijdens een bezoek aan de Efteling _O- _O-
AIVD puzzel 2024:
pi_216317899
Hints staan online. Aan de link te zien, stonden ze wellicht gisteren al online? :o
pi_216318040
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 11:15 schreef WitteIris het volgende:
Hints staan online. Aan de link te zien, stonden ze wellicht gisteren al online? :o
Dat viel mij ook al op inderdaad :o
Helaas met de hints niks extra op kunnen lossen tot nu toe :P
AIVD puzzel 2024:
pi_216319118
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 09:19 schreef CathyCathy het volgende:

[..]
Het lijkt H…W dus dat hebben we ingevuld.
Maar we hadden nog een alternatieve oplossing gevonden in Einthoven maar die was iets te creatief waarschijnlijk 😂
Die hadden wij ook gegokt, maar we hadden de laatste stap nog niet om het met zekerheid te weten.
SPOILER: 26
pi_216319409

[ Bericht 70% gewijzigd door mister_xxx op 16-01-2025 13:33:26 ]
pi_216319434
Wat denken jullie inmiddels? Staat het aantal keer dat Zoetermeer in de puzzel voorbij kwam voor het aantal deelnemers dat ze daar verwachten voor de prijsuitreiking? Of was dat toch een hint?

SPOILER

[ Bericht 16% gewijzigd door mister_xxx op 16-01-2025 14:34:45 ]
pi_216321698
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 13:01 schreef WitteIris het volgende:

[..]
Die hadden wij ook gegokt, maar we hadden de laatste stap nog niet om het met zekerheid te weten.
SPOILER: 26
Wij hadden hem niet gegokt maar gevonden op de manier zoals in de hint staat uitgelegd. Maar Caesar niet nodig gehad. Of missen wij iets?
pi_216321989
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 18:03 schreef CathyCathy het volgende:

[..]
Wij hadden hem niet gegokt maar gevonden op de manier zoals in de hint staat uitgelegd. Maar Caesar niet nodig gehad. Of missen wij iets?
Ah, ik zie het verschil nu. Het systeem is weer net anders dan ze normaal doen

[ Bericht 0% gewijzigd door WitteIris op 16-01-2025 18:44:58 ]
pi_216323526
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 18:27 schreef WitteIris het volgende:

[..]
Ah, ik zie het verschil nu. Het systeem is weer net anders dan ze normaal doen
Ja en daarbij zou een ander systeem de opgave minder mooi maken.
  donderdag 16 januari 2025 @ 22:49:13 #201
439702 freddifish69
--==<< @ >>==--
pi_216325839
quote:

5c was de enige van de junior die ik niet had. (en ook niet alle thema hints waarschijnlijk) dus ook wel benieuwd

Ik vind de echte puzzel de laatste jaren te moeilijk, maar de junior is wel te doen en lang genoeg. Al had ik Jan Smit ook wel even meegepikt nog
pi_216329713
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 23:54 schreef Beerrend het volgende:

[..]
Als je hem wel hebt opgelost, kan je nog prima tijd verdoen met creatief worden. Ik denk dat deze twee samen, goed zijn voor de vierde plek met 151 punten.
SPOILER
SPOILER
SPOILER
pi_216332047
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 12:26 schreef Beerrend het volgende:

[..]
SPOILER
Ja ik zat te twijfelen om dit bij de mods te melden. Maar het stond er al een paar uur, dus dan zou het wellicht opvallen, helemaal bij jou. Dus uit tactische overwegingen niet gemeld :P
pi_216336019
quote:
Ja ik moest er ook aan denken, vond het wel grappig. Wat ik wel wat minder vind is dat er in de junior nu al 3 jaar op rij in de metadata staat 'Geen hints op de voorpagina' terwijl de voorpagina er elk jaar vol mee staat :P

quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 16:26 schreef CarloV het volgende:

[..]
Ja ik zat te twijfelen om dit bij de mods te melden. Maar het stond er al een paar uur, dus dan zou het wellicht opvallen, helemaal bij jou. Dus uit tactische overwegingen niet gemeld :P
Wel een goede tactiek voor volgende keer. Iets vaags neerzetten en doen alsof je de opgave niet begrijpt, maar in werkelijkheid een enorme spoiler posten en zo mensen bij de oplossing vandaan houden :lijstje:
pi_216336246
quote:
99s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 21:55 schreef Legoblokje het volgende:
Wel een goede tactiek voor volgende keer. Iets vaags neerzetten en doen alsof je de opgave niet begrijpt, maar in werkelijkheid een enorme spoiler posten en zo mensen bij de oplossing vandaan houden :lijstje:
Uhh dat zal ongetwijfeld eerder gebeurd zijn, zeker toen het hier op het forum wat actiever was.

Maar goed zo'n tactiek is wel een risico, en verder schat ik Beerrend wel zo in dat hij de tweede hint niet had gepost als hij de opgave wel had opgelost.

Een andere tactiek is willekeurige dingen posten en hopen dat iemand iets van die dingen rapporteerd zodat het weggehaald wordt. Dan weet je direct dat je daar goed zat. Want meestal rapporteer ik dingen wel als het te overduidelijk is en ik heb het antwoord al. (Doe er je voordeel mee)
pi_216342500
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 22:15 schreef CarloV het volgende:

[..]
Uhh dat zal ongetwijfeld eerder gebeurd zijn, zeker toen het hier op het forum wat actiever was.

Maar goed zo'n tactiek is wel een risico, en verder schat ik Beerrend wel zo in dat hij de tweede hint niet had gepost als hij de opgave wel had opgelost.
Ja, weet ik, het was ook geen heel serieus idee :P
pi_216348029
SPOILER
En dan kijken wat verwijderd wordt, succes gegarandeerd!
pi_216349228
quote:
6s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 21:35 schreef IshaD het volgende:
SPOILER
En dan kijken wat verwijderd wordt, succes gegarandeerd!
Dat heb je zelf al gedaan...
pi_216365392
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 16:26 schreef CarloV het volgende:

[..]
Had het maar gerapporteerd, dan hadden we het sneller gevonden haha.
Ik hoopte vooral dat het niet 'stad der' zou zijn...
pi_216413956
quote:

[..]

Bij sommige opgaves moet je maar net per ongeluk het juiste idee proberen, dus daar valt weinig aan uit te leggen. Maar ik kan hier wel af en toe van een aantal opgaves van deze en voorgaande kerstpuzzels een wat uitgebreidere uitleg geven hoe ik aan het antwoord ben gekomen.

Hoewel ik over het algemeen een potlood-en-papierpuzzelaar ben (22 heb ik met schaar en plakstift gedaan, om maar wat te noemen), vind ik het ook handig om sommige dingen met Python te automatiseren. Geavanceerd zoeken op Wikipedia kan bij een enkele opgave (meestal ook niet meer dan een enkele) tot een oplossing leiden. Je kan een dump van de Nederlandse wikipedia downloaden: https://dumps.wikimedia.o(...)ges-articles.xml.bz2 en met de volgende code doorlopen:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
import bz2
import re
import unicodedata
import xml.etree.ElementTree as etree

def strip_text(text):
    """Return simple alphanumeric version of `text` as a single line without punctuation."""
    text = text.replace("'", "")
    # Replace "[[spam|eggs]]" with "eggs":
    text = re.sub(r"\[\[[^\[\|\]]*\|([^\[\|\]]*)\]\]", r"\1", text)
    # Replace substrings of non-alphanumeric characters with spaces:
    text = re.sub(r"[^\w]+", " ", text)
    # Often it is useful to remove all accents from letters:
    nfkd_form = unicodedata.normalize("NFKD", text)
    text = "".join(c for c in nfkd_form if not unicodedata.combining(c))

return text.strip()

def article_generator(dumpfile, strip_text=strip_text):
    """Iterate over articles and yield them as pairs (title, text)."""
    if dumpfile.endswith(".bz2"):
        file_opener = bz2.open
    else:
        file_opener = open        
    with file_opener(dumpfile, mode="rt", encoding="utf-8") as f:
        for event, element in etree.iterparse(f, events=("start", "end")):
            tag = element.tag[element.tag.rfind("}")+1:]
            if event == "start" and tag == "page":
                title = ""
                text = ""
                redirect = False
            elif tag == "title" and element.text:
                title += element.text
            elif tag == "text" and element.text:
                text += element.text
            elif tag == "redirect":
                redirect = True
            elif event == "end" and tag == "page" and not redirect:
                yield title, strip_text(text)
            element.clear()

for title, text in article_generator("nlwiki-latest-pages-articles.xml.bz2"):
    pass  # Hier invullen wat je wilt zoeken

Bij opgave 25, als je eenmaal het idee loslaat dat het per se een stad moet zijn, kun je de aanname doen dat de bijnaam van hetgeen je zoekt ergens op de pagina van datgene staat (dus PAGINATITEL + WOORDEN IN BIJNAAM). Het is redelijk om aan te nemen dat het een combinatie van hooguit 3 woorden is die ergens in de eerste 500 woorden op de pagina staan (deze criteria kun je altijd wat verruimen in ruil voor een langere zoektijd). Als je de volgende code draait, staan er binnen een half uur of zo al een aantal antwoorden op je scherm:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
import string

def text_diff(text1, text2):
    return "".join(abs(text1.count(c) - text2.count(c)) * c for c in string.ascii_uppercase)

diffs25 = """AILNSSTTU
ACEIKLMORRSTWYZ
AADDEEIMNPRSTW
DDEEEELMNOPST
AAABCDEGHJLLMMNNORRRTTTTV""".split()

def strip_title(title):
    """Return everything before the first occurrence of '('."""
    parenthesis = title.find("(")
    if parenthesis != -1:
        title = title[:parenthesis]
    return title.strip()

for title, text in article_generator("nlwiki-latest-pages-articles.xml.bz2"):
    title = strip_title(title).upper()
    split_text = [word for word in text.upper().split() if word.isalpha()]
    for i in range(min(len(split_text), 500)):
        for j in range(i+1, min(len(split_text)+1, i+4)):
            test = " ".join(split_text[i:j])
            diff = text_diff(test, title)
            if diff in diffs25:
                print(f"{diff} = {title} + {test}")
En zo zijn er elk jaar wel een of twee opgaves waarbij dit soort zoekwerk kan helpen om het juiste antwoord te vinden.

[ Bericht 0% gewijzigd door thabit op 24-01-2025 17:35:10 ]
pi_216420596
quote:

[..]

Ik ben nog even aan het nadenken hoe ik 14de hier ga uitleggen, ik heb die in ieder geval niet gebrute-forced er was wel degelijk method to the madness. Maar wel gescript uiteraard, want ik ben liever lui dan moe :P
Ik kan de methode kort samenvatten: Gooi de rotoren weg, zodat je het sleutelvierkant tot op symmetrie kunt reconstrueren via cribs.
Nog wel een leuke bijkomstigheid van mijn methode: Dat 14d een leesbare sleutelvierkant had kwam ik pas achteraf achter. Ik had namelijk een ander sleutelvierkant gereconstrueerd (en geen rotoren dat is namelijk niet nodig) :P
Ik kom hier later wel op terug! Want dit wordt wellicht een long read ;)

Zijn er nog voorkeuren voor opgaven waar jullie iets over willen horen van mij of van anderen?
pi_216485537
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 00:13 schreef CarloV het volgende:

[..]
Ik ben nog even aan het nadenken hoe ik 14de hier ga uitleggen, ik heb die in ieder geval niet gebrute-forced er was wel degelijk method to the madness. Maar wel gescript uiteraard, want ik ben liever lui dan moe :P
Ik kan de methode kort samenvatten: Gooi de rotoren weg, zodat je het sleutelvierkant tot op symmetrie kunt reconstrueren via cribs.
Nog wel een leuke bijkomstigheid van mijn methode: Dat 14d een leesbare sleutelvierkant had kwam ik pas achteraf achter. Ik had namelijk een ander sleutelvierkant gereconstrueerd (en geen rotoren dat is namelijk niet nodig) :P
Ik kom hier later wel op terug! Want dit wordt wellicht een long read ;)

Zijn er nog voorkeuren voor opgaven waar jullie iets over willen horen van mij of van anderen?
Ik ben wel benieuwd naar de manier van oplossen/progressie bij 12 en 21.
pi_216490881
Hier volgt een uitleg van opgave 2022-18 (ik probeer even een random LaTeX-renderer die ik online heb gevonden, dus misschien ziet dit er helemaal ruk uit):

Gegeven zijn afschattingen:

Hoe moet 1507 x 1799 worden afgeschat?

Oplossing. Die bovenste trekt meteen de aandacht, want binnen de wortel staat een rij, hoogstwaarschijnlijk van priemgetallen, maar de wortel van een rij is wiskundig niet gedefinieerd. We moeten dus uitzoeken wat daarmee bedoeld wordt. Wat de wortel van een rij ook moge betekenen, als je het kwadrateert, dan zal de rij van priemgetallen er wel uit komen. Dus we kunnen eens kijken wat er gebeurt als we de 'afschatting' kwadrateren, vooral omdat er nog een wortel in de opgave staat lijkt dit wel handig om te doen: 1679571525283232 = 28209605085422357111317192329.
Als je goed naar dit getal kijkt, dan zie je dat het eindigt op een aantal priemgetallen: 2357111317192329. Dat kan natuurlijk geen toeval zijn. Eens kijken of het met √π ook werkt: 8844614439784221448139716216265603782 = 782272045884395574087950507512127653141592653589793238462643383279502884, en verrek, als je goed zoekt, zie je ergens wel 31415 zitten, en de cijfers daarna komen ook met decimalen van π overeen. De decimale punt moet je blijkbaar wegdenken.

Maar wat moeten we nu met e? Daar staat geen wortel in, en logaritmes lijken ook niks op te leveren. Misschien alsnog kwadrateren maar even proberen?
e2 ≈ 7.38905609893065 en 884162 = 7817389056.
Dus daar zien we ook dat 7389056 het begin van het linkerdeel en het eind van het rechterdeel is. En ook bij die gekke breuk die daar staat werkt het (de vreemde notatie zal wel een themahint zijn die ik niet begrijp :P).

Oké, nu weten we dus dat bij een 'benadering' x ≈ y, het begin van x2 in decimale cijfers overeenkomt met het eind van y2. Maar dan zijn we er nog niet, want er zijn doorgaans meerdere getallen y te bedenken die voldoen, dus welke moet het zijn?

Om dit te kunnen beantwoorden, moet je ten eerste weten hoe je herkent of een rij cijfers het eind van een kwadraat kan zijn (vanaf nu noemen we zo'n rij cijfers een kwadraatstaart), en ten tweede hoe je bij een kwadraatstaart getallen kunt vinden waarvan het kwadraat die staart heeft. Hiervoor gaan we modulo-rekenen: een getal/rij van n cijfers is een kwadraatstaart als het een kwadraat modulo 10n is. Het algemeen herkennen van kwadraten en trekken van wortels modulo m is een vrij uitvoerig onderwerp waar je meerdere topics over kan volposten, maar ik zal mijn uitleg kindergeschikt houden en beperken tot m=10n, het geval dat voor deze opgave van belang is.

Een getal is een kwadraat modulo 10n precies dan als het een kwadraat modulo 2n én een kwadraat modulo 5n is. Een getal is een kwadraat modulo 2n als het modulo 2n geschreven kan worden als 22m(8k+1). En je bent een kwadraat modulo 5n als je modulo 5n geschreven kan worden als 52m(5k±1). Dit geeft een volledige beschrijving van kwadraatstaarten, die je ook makkelijk kunt implementeren op de computer.

Een paar speciale gevallen zijn wel interessant om hier te noemen:
Een kwadraat moet op 0, 1, 4, 5, 6, of 9 eindigen.
Als een kwadraat op een 5 eindigt, moet het op 25 eindigen.
Als een kwadraat op een 0 eindigt, moet het op 00 eindigen.
Als het laatste cijfer van een rij niet deelbaar door 2 of 5 is, dan hoef je alleen maar naar de laatste 3 cijfers te kijken om te weten of het een kwadraatstaart is. Die laatste 3 cijfers moeten in dat geval een getal vormen dat 1 modulo 8, en 1 of 4 modulo 5 is.

Laten we eens kijken hoe dat zit met die priemgetallen:
2 is geen kwadraatstaart, want 2 modulo 5.
23 is geen kwadraatstaart, want 3 modulo 5.
235 is geen kwadraatstaart, want eindigt op 5 maar niet op 25.
2357 is 2 modulo 5, dus geen kwadraatstaart.
235711 is 7 modulo 8, dus geen kwadraatstaart.
23571113 is 3 modulo 5, dus geen kwadraatstaart.
2357111317 is 2 modulo 5, dus geen kwadraatstaart.
235711131719 is 7 modulo 8, dus geen kwadraatstaart.
23571113171923 is 3 modulo 5, dus geen kwadraatstaart.
2357111317192329 is 4 modulo 5 en 1 modulo 8, dus WEL een kwadraatstaart.
Aha, dat was ook de staart die we in de benadering zagen! Dus de EERSTE gelegenheid om een kwadraatstaart te hebben, is degene in de benadering in dit geval. Bij nadere inspectie blijkt dat ook in de andere gegeven benaderingen zo te zijn.

Goed, dat was het herkennen van kwadraatstaarten. Nu moeten we nog een bijbehorend getal vinden waarvan het kwadraat een gegeven staart heeft. Ofwel: we gaan worteltrekken modulo 10n. Modulair worteltrekken werkt net wat anders dan worteltrekken in ℝ. In ℝ zijn we gewend dat een kwadratische vergelijking hooguit 2 oplossingen heeft. Modulo priemgetallen is dat ook nog steeds het geval (al heeft het worteltrekken daar wel wat voeten in de aarde). Modulo samengestelde getallen kunnen er echter veel meer oplossingen zijn. De vergelijking x2=0 heeft in ℝ en modulo priemgetallen alleen x=0 als oplossing, maar modulo 100 zijn er 10 oplossingen: 0, 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90. De vergelijking x2=1 heeft in ℝ alleen x=1 en x=-1 als oplossing. Modulo 1000 zijn er echter 8 oplossingen: 1, 249, 251, 499, 501, 749, 751, 999.

Er zullen voor een kwadraat modulo 10n dus in het algemeen meerdere wortels modulo 10n gevonden kunnen worden, maar hoe vinden we ze? Gelukkig is 10 een klein getal, dus we kunnen er met een botte bijl doorheen hakken (met een samurai-zwaard kan ook, maar dan blijft de uitleg niet meer kindergeschikt). We zoeken eerst alle wortels modulo 10; dit kan gewoon door alle cijfers 0 t/m 9 uit te proberen. We gaan dan per wortel kijken welke cijfers we ervoor kunnen plakken om een wortel modulo 100 te krijgen; ook dit kan gewoon door alle cijfers 0 t/m 9 uit te proberen. Daarna doen we hetzelfde om van wortels modulo 100 naar wortels modulo 1000 te gaan, etc, tot we de wortels modulo 10n te pakken hebben. Dit kun je allemaal makkelijk programmeren.

Laten we wederom het voorbeeld met de priemgetallen erbij pakken: de kwadraatstaart is 2357111317192329. Dat ding is 9 modulo 10, en de wortels modulo 10 in dit geval zijn dus 3 en 7. Als we nu naar modulo 100 gaan, moeten we dus kijken welke cijfers we voor 3 resp. 7 kunnen plakken om een wortel van 29 modulo 100 te krijgen. Daar blijken 4 mogelijkheden te zijn: 23, 73, 27, 77. Wortels van 329 modulo 1000 blijken er 8 van te zijn: 323, 823, 73, 573, 427, 927, 177, 677.
2329 modulo 10000 heeft ook 8 wortels: 3323, 8323, 4573, 9573, 427, 5427, 1677, 6677.
En zo kun je doorgaan tot je de wortels van 2357111317192329 modulo 1016 vindt: 167957152528323, 5167957152528323, 4502979125184573, 9502979125184573, 497020874815427, 5497020874815427, 4832042847471677, 9832042847471677.
De 'benadering' in de opgave zit hierbij en blijkt de kleinste van de wortels te zijn.

Deze procedure kun je ook op de andere voorbeelden toepassen, en telkens blijkt de 'benadering' het kleinste getal te zijn dat werkt. Dit had je misschien ook wel kunnen gokken, maar dat voelt toch wat onbevredigend. Voor de oplossing van de opgave moeten we dus 1507 x 1799 kwadrateren: daar komt 7350025254649 uit. Hierin is 7350025 de eerste kwadraatstaart. Er zijn 40 wortels modulo 107, en 235005 is daarvan de kleinste.

[ Bericht 0% gewijzigd door thabit op 01-02-2025 11:40:08 ]
pi_216612773
Wat een mooie uitleg. Bedankt!
pi_216721805
Voor het afkicken;
Een text based doolhof, erg leuke puzzel wel.

Klik op 'Log in as Public Access'
https://www.two-pi-noir.agency/puzzles/maze_of_lies
pi_217183336
Wanneer komt de uitslag? De website van AIVD zegt in januari, maar die target hebben ze iig niet gehaald.
pi_217186410
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 07:28 schreef TeddebBraak het volgende:
Wanneer komt de uitslag? De website van AIVD zegt in januari, maar die target hebben ze iig niet gehaald.
Hier staat geen jaar bij he ;)
pi_217385665
Voor iedereen die fok vaker refresht dan de AIVD website, de uitslag en uitwerkingen zijn er;
https://www.aivd.nl/onder(...)stpuzzel-2024-bekend
pi_217386105
Spannend. Ik moet nog even wachten op mijn teamgenoot want die is chef kerstpuzzel.
pi_217386193
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 17:32 schreef CathyCathy het volgende:
Spannend. Ik moet nog even wachten op mijn teamgenoot want die is chef kerstpuzzel.
Ik heb geen mail gehad :'(
pi_217386779
quote:
11s.gif Op woensdag 16 april 2025 17:46 schreef MarianneS het volgende:

[..]
Ik heb geen mail gehad :'(
Heftig, ik heb wel mail gehad :P
pi_217386860
Dat thema was wel een beetje random op een paar plekken niet? Die dino en dragoon is nog tot daar aan toe, maar die verkeersborden... :') dan had ik dus gewoon alles maar moeten opnoemen wat ik zag...
pi_217386971
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 19:05 schreef CarloV het volgende:
Dat thema was wel een beetje random op een paar plekken niet? Die dino en dragoon is nog tot daar aan toe, maar die verkeersborden... :') dan had ik dus gewoon alles maar moeten opnoemen wat ik zag...
Ja exact, dan hadden wij Neverwinter ook heus wel opgeschreven :P

De verkeersborden, tja, de brug was inderdaad wel een brug te ver
pi_217387018
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 19:05 schreef CarloV het volgende:
Die dino hadden ze zelf ook niet, gezien de `Naast de paginaranden zat er thema verstopt in opgaves 1, 2, 9, 14, 17, 18 en 19.` in de officiële hints. Blijkbaar vonden ze die mooi genoeg om toch punten aan toe te wijzen.

Eens wat betreft de verkeersborden (TUNNEL: een referentie naar (de tunnels in) een grot, uh, wat?). Dan hadden ze nog een stuk meer goed kunnen rekenen. Opmerkelijk ook dat de 1.5m/Five Feet van opgave 9 niet expliciet wordt genoemd.
pi_217387044
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 19:15 schreef Beerrend het volgende:

[..]

De verkeersborden, tja, de brug was inderdaad wel een brug te ver
Neverwinter was heel duidelijk, want NEVER stond niet op alfabetische volgorde.
pi_217387113
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 19:22 schreef WitteIris het volgende:

[..]
Neverwinter was heel duidelijk, want NEVER stond niet op alfabetische volgorde.
Ja ik weet ook niet zo goed wat er daar mis is gegaan bij ons haha
pi_217387134
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 19:21 schreef WitteIris het volgende:
Die dino hadden ze zelf ook niet
Misschien hadden ze hem gewoon even vergeten, het is wel erg mooi om er toevallig in te zitten
pi_217387218
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 19:15 schreef Beerrend het volgende:

[..]
Ja ik had de dino niet, dat is toch wel het beetje wat ik net nodig had...

quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 19:21 schreef WitteIris het volgende:

[..]
Die dino hadden ze zelf ook niet, gezien de `Naast de paginaranden zat er thema verstopt in opgaves 1, 2, 9, 14, 17, 18 en 19.` in de officiële hints. Blijkbaar vonden ze die mooi genoeg om toch punten aan toe te wijzen.
Haha dat zou wel echt te toevallig zijn. Maar eerlijk is eerlijk, het lijkt wel op een dino en het maakt het antwoord mooier (in mijn optiek). Ik heb het eerder meegemaakt dat er iets in zat wat te toevallig was, alleen ik weet inmiddels dat dergelijk vurig protest niet veel uitmaakt als de uitslag al is beklonken :P

Ik zou eerder gaan protesteren tegen die verkeersborden. Al heb ik zo het idee aan de berichten te zien dat mijn concurrentie hier ook niet veel van heeft, dus ja daar schiet ik niks mee op ;)
pi_217387360
Ik denk dat ze zich met die verkeersborden in komende edites heel veel extra werk op de hals hebben gehaald. Ik vermoed dat de meeste hier zich niet meer zullen inhouden met speculatieve hints :D
pi_217387537
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 20:00 schreef WitteIris het volgende:
Ik denk dat ze zich met die verkeersborden in komende edites heel veel extra werk op de hals hebben gehaald. Ik vermoed dat de meeste hier zich niet meer zullen inhouden met speculatieve hints :D
Afkortingen of drieletterwoorden zijn geen hint, maar brug daarentegen :+

Nou ja in ieder geval gefeliciteerd aan de winnaars! (Ik weet denk ik wel wie het zijn)
pi_217389751
Eens met de commentaren hierboven. Het thema was dit jaar niet bepaald vanzelfsprekend ;)

Verder wel erg blij met de 5e plek. Ben benieuwd of zo'n score volgend jaar ook weer haalbaar is, wanneer de puzzel vermoedelijk weer lastiger wordt nu de Club van 100 weer bereikt is. :)

Felicitaties aan de winnaars!

[ Bericht 0% gewijzigd door Legoblokje op 16-04-2025 23:20:00 ]
  woensdag 16 april 2025 @ 23:17:53 #232
474652 llamalama
Hier voor spoilers
pi_217389787
Ook weer puntjes binnen, met 121/360 en 35.5 punt net niet in de bovenste derde maar wat ons betreft goed genoeg. Als ik zo naar de oplossingen kijk had er voor mijn team niet veel meer ingezeten.
pi_217393200
32e met 61 punten
Wie zijn de winnaars?
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 18 april 2025 @ 10:54:16 #234
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_217400896
Ja, ik snap nu waarom ik de normaal zo eenvoudige 1a niet kon oplossen. Wat een belachelijk vergezochte oplossing is dat nou weer :')

Of ligt dat aan mij?
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_217406590
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 10:54 schreef Nattekat het volgende:
Ja, ik snap nu waarom ik de normaal zo eenvoudige 1a niet kon oplossen. Wat een belachelijk vergezochte oplossing is dat nou weer :')

Of ligt dat aan mij?
Nou ja het is een klassiekertje onder de doorgewinterde kerstpuzzelaars. Je hebt een hint in de vraagstelling wat er gedaan moet worden en dat trekken we gewoon door.
SPOILER: Meer informatie
Maar goed als je de hints mist of niet gewend bent aan soortgelijke puzzels in eerdere edities dan kan ik me voorstellen dat het misschien wat random en vergezocht aanvoelt.

Ik ken nog iemand die hier ongelooflijk veel moeite mee had, dus je bent zeker niet de enige. Zelfs toen ik bijna alles al gespoild had (in mijn ogen), was het nog niet duidelijk. Wellicht gewoon een blinde vlek voor dit soort problemen, dat kan gebeuren, dat heb ik met dino's en schaken :P
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 18 april 2025 @ 20:55:25 #236
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_217406656
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 20:51 schreef CarloV het volgende:

[..]
Nou ja het is een klassiekertje onder de doorgewinterde kerstpuzzelaars. Je hebt een hint in de vraagstelling wat er gedaan moet worden en dat trekken we gewoon door.
SPOILER: Meer informatie
Maar goed als je de hints mist of niet gewend bent aan soortgelijke puzzels in eerdere edities dan kan ik me voorstellen dat het misschien wat random en vergezocht aanvoelt.

Ik ken nog iemand die hier ongelooflijk veel moeite mee had, dus je bent zeker niet de enige. Zelfs toen ik bijna alles al gespoild had (in mijn ogen), was het nog niet duidelijk. Wellicht gewoon een blinde vlek voor dit soort problemen, dat kan gebeuren, dat heb ik met dino's en schaken :P
Die eerste vraag heb ik ieder jaar wel, dus het is niet alsof ik die manier van denken gewoon niet goed ontwikkeld heb, maar dit was gewoon een stap die je normaal nooit hoeft te maken. Normaal is het het trucje achterhalen en dan weet je meteen dat je goed zit. Hier moet je niet alleen het trucje vinden, maar ook de correcte manier om hem toe te passen, zonder dat je weet dat het überhaupt wel het trucje is.

Nou ben ik een beta, dus al die taaldingetjes vliegen ook vrolijk over me heen, helpt niet echt in dit geval.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')