abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216209762
Ik doe ook sinds enkele jaren mee (ergens rond de 20-25 punten gemiddeld, dit jaar wellicht iets meer), vind het heerlijk om een beetje rond te zwerven op dit forum, en kan er enorm van genieten wanneer de meer doorgewinterde puzzelaars zo af en toe een onnavolgbare hint er REBELS in KNALT (ook al zijn ze dan soms plots lastig cryptisch wegverstopt).

Ga zo door!

Vorig jaar was veel te lastig voor mij, dit jaar was het een leuke mix van goed te maken opgaven die van a naar e (of b) steeds lastiger werden.
pi_216209817
Overigens: als 17) grappig is, dan is een cryptische hint van harte welkom, er is nog een weekend te gaan!
pi_216209860
Ik merk zelf ook dat ik niet zo veel te delen heb over de puzzel.
Hier en daar heb ik wat lof geuit voor een grappige opgave (2, 14a), maar verder is het toch vooral klagen en af-en-toe wat smiechten met hints.

Waar hadden we het die vorige jaren dan altijd over? w/
pi_216209874
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 23:06 schreef mister_xxx het volgende:
Ik doe ook sinds enkele jaren mee (ergens rond de 20-25 punten gemiddeld, dit jaar wellicht iets meer), vind het heerlijk om een beetje rond te zwerven op dit forum, en kan er enorm van genieten wanneer de meer doorgewinterde puzzelaars zo af en toe een onnavolgbare hint er REBELS in KNALT (ook al zijn ze dan soms plots lastig cryptisch wegverstopt). [knip]
SPOILER: 19
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 23:10 schreef mister_xxx het volgende:
Overigens: als 17) grappig is, dan is een cryptische hint van harte welkom, er is nog een weekend te gaan!
SPOILER: 17
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_216209901
quote:
11s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 23:15 schreef IshaD het volgende:
Ik merk zelf ook dat ik niet zo veel te delen heb over de puzzel.
Hier en daar heb ik wat lof geuit voor een grappige opgave (2, 14a), maar verder is het toch vooral klagen en af-en-toe wat smiechten met hints.

Waar hadden we het die vorige jaren dan altijd over? w/
We kunnen het nog wel hebben over de voorpagina, daar staan vooral geen hints...
pi_216209959
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 23:18 schreef CarloV het volgende:

[..]
We kunnen het nog wel hebben over de voorpagina, daar staan vooral geen hints...
Die voorpagina is een moeilijkere puzzel dan sommige van de vragen!
pi_216209962
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 23:26 schreef WitteIris het volgende:

[..]
Die voorpagina is een moeilijkere puzzel dan sommige van de vragen!
dat is waar, maar alles wat je er uit krijgt is precies wat je verwacht, en toch hoop je het niet :P
pi_216210025
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 23:16 schreef CarloV het volgende:

[..]
SPOILER: 19
[..]
SPOILER: 17
Bedankt! Ga er van het weekend eens mee aan de slag.

Overigens vond ik zelf vraag 6 ook best grappig uiteindelijk, en het model maken voor 14b/c was gewoon leuk om te doen.
pi_216210142
Aiaiai, m'n laptop begeeft het opeens. De laatste puzzels gaan dus waarschijnlijk niet meer lukken.
pi_216210509
Ik zit hier ook wat minder vaak omdat het geklaag en gelurk me eerlijk gezegd een beetje ging tegenstaan.
Ik mis de humor soms ook een beetje. Is ook lastig op een forum. Dat was er vroeger volgens mij wel meer. Misschien inderdaad door de creativiteitsopgaven, die mis ik ook. Of de hints, maar die waren soms zo overduidelijk.
Dat is leuk als je hem nog niet hebt, maar minder leuk als je 3 dagen hebt zitten ploeteren en hem zelf hebt opgelost. Maar weer wel leuk als je hem alleen snapt als je hem al had opgelost. Dat zijn de leukste.
Maar, niet leuk als je hem niet snapte, zélfs al had je hem opgelost...
Carlo. ;)
En het napraten, of zoals dit, het evalueren, al is het voortijdig, vind ik wel leuk.
Ik DM wel met 2 of 3 personen. Maar vooral voor de gezelligheid. Hints ruilen doe ik niet. Is ook niet meer nodig want met het superteam waar ik nu in zit, kunnen we alle puzzels aan.
Bijna alle puzzels.
Behalve de echte kötpuzzels.
Die möeten we waarschijnlijk överslaan, net als Serena Williams.
Vorig jaar 4e geworden met het halve team. Dus nu gaan we voor top 3.
Zou leuk zijn als het lukt.
Ik doe trouwens al een jaar of 10 mee, met een tussenpauze van 2 jaar waarin ik in detentie zat.
En ik heb nog nooit de club van 100 gehaald, zelfs niet in dat ene makkelijke jaar. toen was ik 31e met 98 punten. Want ik had het Thema fout. Daar ben ik nog steeds niet overheen. |:(
pi_216211300
quote:
6s.gif Op woensdag 8 januari 2025 02:38 schreef CathyCathy het volgende:
Ik doe trouwens al een jaar of 10 mee, met een tussenpauze van 2 jaar waarin ik in detentie zat.
Ik zou denken dat je dan juist op zo'n puzzel kunt focussen. Mensen die opgesloten zitten, of dat nu in een psychiatrische inrichting is of een gevangenis is, schijnen ook bovengemiddeld goed te kunnen schaken.
pi_216212115
quote:
6s.gif Op woensdag 8 januari 2025 02:38 schreef CathyCathy het volgende:
[knip]
Carlo. ;)
[knip]
Ahh je hebt de terms of service niet gelezen!
SPOILER: TOS
pi_216212149
quote:
1s.gif Op woensdag 8 januari 2025 08:45 schreef thabit het volgende:

[..]
Ik zou denken dat je dan juist op zo'n puzzel kunt focussen. Mensen die opgesloten zitten, of dat nu in een psychiatrische inrichting is of een gevangenis is, schijnen ook bovengemiddeld goed te kunnen schaken.
Ik ga nooit goed kunnen schaken, ik krijg altijd keuzestress van dat spel en dan verloopt mijn timer ;(
pi_216212761
Schaken kan ik, al is het wel even geleden. Nou scharten, dat blijft moeilijk.
AIVD kerstpuzzel opgelost: 1ab, 2, 3abc, 4abcd, 5, 6, 7abcd, 8ab, 9?, 10, 11, 13ab, 14a, 15, 16, 17abc, 18ab, 19, 20ab, 22, 24abc, 27;
dobbels pagina: 1, 2, 3, 5, 8, 11, 13, 14, 17
pi_216213670
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 10:09 schreef CarloV het volgende:

[..]
Ahh je hebt de terms of service niet gelezen!
SPOILER: TOS
Ah! Mooi op tijd. Maareh, een hint van welke categorie? De categorie "achteraf pas begrijpen" of de categorie "achteraf nog steeds niet begrijpen?"
pi_216216034
Ben dit jaar ook wat minder actief ivm werk. Probeer tussendoor zoveel mogelijk aan de puzzel te besteden en dan blijft er weinig tijd over om hier actief deel te nemen aan de discussies / hints / plagerijtjes / geklaag. Vind hem dit jaar ook niet zo leuk als andere jaren.

Wel mooi dat Carlo genoot van Saaie Kaas!
pi_216216562
Uiteindelijk zal de belangstelling voor de puzzel sterk samenhangen met de hoeveelheid aandacht die het krijgt. In die zin zou het helpen als ze de spotlight er wat meer op laten schijnen in de media, maar dat is waarschijnlijk nogal tegennatuurlijk voor een organisatie als de aivd. Ze hadden voor vorige editie een interview met het NRC en dat was het dacht ik wel? Buiten dat is het twee keer (waarvan 1 keer bij toeval) bij DWDD geweest, maar had niet de indruk dat de AIVD daar zelf mee van doen had. Verder?
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_216216738
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 16:29 schreef SnertMetChoco het volgende:
Uiteindelijk zal de belangstelling voor de puzzel sterk samenhangen met de hoeveelheid aandacht die het krijgt. In die zin zou het helpen als ze de spotlight er wat meer op laten schijnen in de media, maar dat is waarschijnlijk nogal tegennatuurlijk voor een organisatie als de aivd. Ze hadden voor vorige editie een interview met het NRC en dat was het dacht ik wel? Buiten dat is het twee keer (waarvan 1 keer bij toeval) bij DWDD geweest, maar had niet de indruk dat de AIVD daar zelf mee van doen had. Verder?
Ik help altijd goed mee aan de naamsbekendheid. Niemand kan meer een normaal gesprek met mij hebben tijdens de puzzelmaand :)
  woensdag 8 januari 2025 @ 17:58:38 #44
474652 llamalama
Hier voor spoilers
pi_216217639
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 16:44 schreef Beerrend het volgende:

[..]
Ik help altijd goed mee aan de naamsbekendheid. Niemand kan meer een normaal gesprek met mij hebben tijdens de puzzelmaand :)
Same!

Ik vind 14a eigenlijk een goede vraag voor beginners omdat a het je aanspoort onderzoek te doen naar de Enigma en ASCII, b hij met de hand goed te doen is en hij c leuk is. Onderzoek plus veldwerk is schat opgraven. Prachtig puntje.

Maar als alfa gaf mijn hoofd ook 404 meldingen bij de eerste keer lezen ervan.

Ben lekker aan het trucken met vraag 18, zelfs erdoor te laat naar bed gegaan. Dat is de kwaliteit waarvoor je bij de puzzel blijft!
AIVD-puzzel: al: 1 3ab 4ac 5 6 7ab 8a 11 13a 14abc 25abc 27
pi_216218218
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 12:15 schreef CathyCathy het volgende:

[..]
Ah! Mooi op tijd. Maareh, een hint van welke categorie? De categorie "achteraf pas begrijpen" of de categorie "achteraf nog steeds niet begrijpen?"
Ja!

quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 16:29 schreef SnertMetChoco het volgende:
Editie NL had me een keer geïnterviewd, en RTL nieuws ook maar daar heb ik niks van teruggezien. Maar verder qua TV niks.
pi_216218364
Ik was nooit zo'n fan van die DWDD uitzendingen. Het werd altijd gepresenteerd in de context van "haha wat zijn jullie gek dat jullie zo denken, dit is véul te moeilijk voor normale mensen"

Leek me altijd erg frustrerend om daar te zitten als je het oprecht wilt uitleggen
pi_216218476
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 19:00 schreef IshaD het volgende:
Ik was nooit zo'n fan van die DWDD uitzendingen. Het werd altijd gepresenteerd in de context van "haha wat zijn jullie gek dat jullie zo denken, dit is véul te moeilijk voor normale mensen"

Leek me altijd erg frustrerend om daar te zitten als je het oprecht wilt uitleggen
Anekdote! Ik had er ook kunnen zitten, maar om zeker te weten dat ik kon, moest ik nog even een afspraak verzetten, dus zouden ze me op een later moment terugbellen. Ze hadden uiteraard nooit teruggebeld. Dus ik via via het nummer gekregen en gebeld en toen waren ze al bezig met de repetities. Op diezelfde dag kreeg ik buikgriep, dus wilde ik er toch niet wezen, maar het gaat om het idee.

En ja de gasten gingen ook niet goed samen met de opgaven die gepresenteerd werden. Als ze de wat simpelere opgaven er uit hadden gepakt dan hadden meer tafelgasten dingen geweten en was het ook leuker voor het algemene publiek. Nu was het heel veel van: ja weet ik niet, had ik niet opgelost; of dat de uitleg gewoon te ingewikkeld was voor de normale mens. Terwijl er zaten echt goede opgaven in voor het grotere publiek
pi_216219633
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 19:08 schreef CarloV het volgende:

[..]
Anekdote! Ik had er ook kunnen zitten, maar om zeker te weten dat ik kon, moest ik nog even een afspraak verzetten, dus zouden ze me op een later moment terugbellen. Ze hadden uiteraard nooit teruggebeld. Dus ik via via het nummer gekregen en gebeld en toen waren ze al bezig met de repetities. Op diezelfde dag kreeg ik buikgriep, dus wilde ik er toch niet wezen, maar het gaat om het idee.

En ja de gasten gingen ook niet goed samen met de opgaven die gepresenteerd werden. Als ze de wat simpelere opgaven er uit hadden gepakt dan hadden meer tafelgasten dingen geweten en was het ook leuker voor het algemene publiek. Nu was het heel veel van: ja weet ik niet, had ik niet opgelost; of dat de uitleg gewoon te ingewikkeld was voor de normale mens. Terwijl er zaten echt goede opgaven in voor het grotere publiek
SPOILER
pi_216219974
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 20:11 schreef Beerrend het volgende:

[..]
SPOILER
SPOILER
pi_216220725
Edit: oeps, dubbel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')