abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 2 januari 2025 @ 19:37:47 #1
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_216150664
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 19:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]s
Dus je ziet geen aanleiding om te geloven in een god die alles inclusief de natuur geschapen heeft?
Nee, niet zoals jij het stelt.

Wat wel? Ik sluit niet uit dat God de natuur hier op aarde geschapen heeft of op z'n minst dat zij die goden genoemd worden ingegrepen hebben hier op aarde. Dit is natuurlijk allemaal speculatief. Met zekerheid durf ik hier niets over te zeggen.

In bovennatuurlijke fenomenen geloof ik niet. Ik zie daar ook helemaal geen aanleiding toe.

God wordt in de bijbel voorgesteld als een levend wezen die gebonden is aan de wetten van de natuur en gebruik maakt van de wetten van de natuur. God verplaatst zich bijvoorbeeld via of met de Heerlijkheid des Heren. Hij vliegt ermee van de tempel naar de Olijfberg. In een ander verhaal blaast hij levensadem in. En in weer een ander verhaal doet hij aan gedaanteverwisseling en vecht hij met een mens. Ik zie hier zelf geen bovennatuurlijk wezen in. Eerder een buitenaards wezen. Maar vooral een natuurlijk wezen.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  donderdag 2 januari 2025 @ 19:38:54 #2
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_216150687
Dit deel moet maar even verwijderd worden..... Ik zal het vragen.
  vrijdag 3 januari 2025 @ 09:58:54 #3
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_216157894
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 17:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
'het loon van de zonde is de dood' (Romeinen 6:23)
Enig idee dat "de dood" ook wel eens iets anders kan betekenen dan de lichamelijke dood?

Hint: Jezus zei: "laat de doden hun doden begraven". Lijken kunnen dat natuurlijk niet.

Lichamelijk gaat iedereen dood, ongeacht je levensstijl. Het loon van de zonde is de geestelijke dood. Je zondigt dan ook niet tegen God maar tegen je naaste en jezelf.
pi_216158714
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 09:58 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Enig idee dat "de dood" ook wel eens iets anders kan betekenen dan de lichamelijke dood?

Hint: Jezus zei: "laat de doden hun doden begraven". Lijken kunnen dat natuurlijk niet.

Lichamelijk gaat iedereen dood, ongeacht je levensstijl. Het loon van de zonde is de geestelijke dood. Je zondigt dan ook niet tegen God maar tegen je naaste en jezelf.
Dat klopt, maar het menselijk lichaam is oorspronkelijk niet gemaakt om te sterven. Het sterft door de zonde van Adam. Daardoor hebben we de dood allemaal geërfd.

Romeinen 5:12Daarom, zoals door één mens de zonde in de wereld is gekomen, en door de zonde de dood, en zo de dood over alle mensen is gekomen, in wie allen gezondigd hebben.

Door Gods genade stierven zij niet meteen lichamelijk, en wij meestal ook niet. Dus hoewel we van nature spiritueel dood zijn, laat God ons nog lichamelijk leven door Zijn genade. Met de bedoeling om ons weer het leven te geven. Romeinen 6:23 Want het loon van de zonde is de dood, maar de genadegave van God is eeuwig leven, door Jezus Christus, onze Heere.

In dit geval was er geen genade meer, waardoor zij niet alleen geestelijk dood waren door hun zonde, maar ook lichamelijk stierven.

PS Ik zet dit even in het andere deel 2.
pi_216166433
quote:

[..]

Deze moet in feite ingelijst worden!
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  maandag 6 januari 2025 @ 12:14:56 #6
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_216190065
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat klopt, maar het menselijk lichaam is oorspronkelijk niet gemaakt om te sterven. Het sterft door de zonde van Adam. Daardoor hebben we de dood allemaal geërfd.

Romeinen 5:12Daarom, zoals door één mens de zonde in de wereld is gekomen, en door de zonde de dood, en zo de dood over alle mensen is gekomen, in wie allen gezondigd hebben.

Door Gods genade stierven zij niet meteen lichamelijk, en wij meestal ook niet. Dus hoewel we van nature spiritueel dood zijn, laat God ons nog lichamelijk leven door Zijn genade. Met de bedoeling om ons weer het leven te geven. Romeinen 6:23 Want het loon van de zonde is de dood, maar de genadegave van God is eeuwig leven, door Jezus Christus, onze Heere.

In dit geval was er geen genade meer, waardoor zij niet alleen geestelijk dood waren door hun zonde, maar ook lichamelijk stierven.

PS Ik zet dit even in het andere deel 2.
Natuurlijk is de mens "gemaakt" om te sterven. Alles wat leeft op deze aarde is sterfelijk. Plant, dier en mens. Kijk God had die boom der kennis niet voor niets geplant. De mens was niet voorbestemd om onwetend te blijven. God heeft niets aan onwetende robotjes die precies doen wat hij voorschrijft. De eigenschap dat we een rede hebben, een eigen wil en daarmee keuzes kunnen (en moeten!) maken onderscheid ons nu net van dieren.

Genesis, en met name het scheppingsverhaal, dient dan ook niet als letterlijk gebeurd gelezen te worden. De boom der kennis is een metafoor voor het rijpende bewustzijn, noodzakelijk tot ontwikkeling van de mens. Nog immer plukken wij daar de vruchten van. Vruchten van goed en kwaad.
pi_216198255
quote:

[..]

David zegt in Pslamen 51:6 Tegen U, U alleen, heb ik gezondigd, en gedaan wat kwaad is in Uw ogen; opdat Gij rechtvaardig zijt in Uw spreken en rein zijt in Uw richten. Dus uiteindelijk is alle zonde tegen God en wie je het aan doet en omdat God iedereen heeft gemaakt is het altijd tegen God eerst en dan die persoon.
  donderdag 9 januari 2025 @ 14:29:43 #8
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_216228312
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 23:33 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]
David zegt in Pslamen 51:6 Tegen U, U alleen, heb ik gezondigd, en gedaan wat kwaad is in Uw ogen; opdat Gij rechtvaardig zijt in Uw spreken en rein zijt in Uw richten. Dus uiteindelijk is alle zonde tegen God en wie je het aan doet en omdat God iedereen heeft gemaakt is het altijd tegen God eerst en dan die persoon.
David heeft gezondigd door de (volgens de Bijbel althans) tienduizenden doden die hij op zijn geweten heeft. En hun nabestaanden. Dus de zinsnede "tegen U, U alleen" is al faliekant fout.
pi_216229478
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 12:14 schreef hoatzin het volgende:
Natuurlijk is de mens "gemaakt" om te sterven.
Nou, ik heb wel eens gelezen, het fijne weet ik er niet van, dat het verouderingsproces gestuurd wordt door het dna. Dat er echt sprake is van een klok die het verouderingsproces in gang houdt. Eigenlijk zou dat ook logisch zijn, als het lichaam al in staat is om cellen te vernieuwen, dus dan zou gedurende het hele leven ook het lichaam voortdurend vernieuwd kunnen worden.
Het hele vraagstuk rond sterven ligt echt wel wat complexer dan "Natuurlijk is de mens gemaakt om te sterven"
pi_216232589
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 14:29 schreef hoatzin het volgende:

[..]
David heeft gezondigd door de (volgens de Bijbel althans) tienduizenden doden die hij op zijn geweten heeft. En hun nabestaanden. Dus de zinsnede "tegen U, U alleen" is al faliekant fout.
De morele wet komt toch bij God vandaan dus zondig je automatisch tegen de wet maker en dat is God.
pi_216316001
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 16:39 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Nou, ik heb wel eens gelezen, het fijne weet ik er niet van, dat het verouderingsproces gestuurd wordt door het dna. Dat er echt sprake is van een klok die het verouderingsproces in gang houdt. Eigenlijk zou dat ook logisch zijn, als het lichaam al in staat is om cellen te vernieuwen, dus dan zou gedurende het hele leven ook het lichaam voortdurend vernieuwd kunnen worden.
Het hele vraagstuk rond sterven ligt echt wel wat complexer dan "Natuurlijk is de mens gemaakt om te sterven"
Overleven, voortplanten en sterven is wel zo ongeveer waarom organismes bestaan. Als je daar tussenin nog invulling geeft aan de rest is dat mooi meegenomen. Maar in de kern is dat het leven.
pi_216323340
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 07:33 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Overleven, voortplanten en sterven is wel zo ongeveer waarom organismes bestaan. Als je daar tussenin nog invulling geeft aan de rest is dat mooi meegenomen. Maar in de kern is dat het leven.
De kern van het leven is invulling geven in je leven.
pi_216325698
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 19:58 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
De kern van het leven is invulling geven in je leven.
Dat is niet de kern van al het leven in de breedste zin. En voor je bij de luxe tot het "invulling kunnen geven" komt zul je eerst voorbij overleven moeten gaan en wat geld en comfort moeten hebben om die invulling te kunnen geven. Dat gold niet zozeer voor een burger in de eeuwen hiervoor. Die vervulden een doorgegeven functie. Je was voortbestemd om te worden wat je familie was. .

Tegenwoordig heb je wat meer de schijn te kunnen doen wat je wilt doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 16-01-2025 22:58:20 ]
pi_216325923
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 22:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik zeg ook niet dat ik jouw vriend moet worden.

Maar probeer Jezus' vriendschap eens.
Die heb ik al, sinds ik jouw soort religie heb verworpen
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216325925
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 19:55 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Wat timide, dat kan levendiger

Bekijk deze YouTube-video
De laatste is meer mijn ding.

Nog eentje erbij
Bekijk deze YouTube-video
  donderdag 16 januari 2025 @ 23:12:25 #16
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_216326087
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 22:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Sorry maar dit is echt allemaal zeer onnauwkeurig, je weet er gewoon niks van. Is prima maar ik voel mij nou niet geroepen om elke loze aantijging hier te gaan behandelen.
Google anders eens schandalen en 3Abn.

Kijk eens wat er met Linda Shelton is gebeurd nadat haar man vreemd ging?

En ga eens bij jezelf te rade, is er ook maar 1 ding hoe jij over het geloof denkt dat afwijkt met de leer van de advenstkerk?
pi_216326222
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 23:12 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Google anders eens schandalen en 3Abn.

Kijk eens wat er met Linda Shelton is gebeurd nadat haar man vreemd ging?

En ga eens bij jezelf te rade, is er ook maar 1 ding hoe jij over het geloof denkt dat afwijkt met de leer van de advenstkerk?
Ik kan er niet zoveel over vinden eerlijk gezegd. Verder is 3ABN een onafhankelijke organisatie. Dus ik weet niet wat je nu precies wilt aantonen.

'Ga eens bij jezelf te rade'. Is dit een inquisitie ofzo?
  donderdag 16 januari 2025 @ 23:56:05 #18
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_216326572
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 23:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik kan er niet zoveel over vinden eerlijk gezegd. Verder is 3ABN een onafhankelijke organisatie. Dus ik weet niet wat je nu precies wilt aantonen.

'Ga eens bij jezelf te rade'. Is dit een inquisitie ofzo?
Alleen onafhankelijk qua rechtsvorm.

Alles dat je zegt over het geloof is het na-papegaaien van waarmee je geïndoctrineerd bent. Heeft niets met inquisitie te maken. Denk er zelf gewoon eens over na of je nog wel een mening hebt die afwijkt van jullie sekteleer.
pi_216327467
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 23:56 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Alleen onafhankelijk qua rechtsvorm.

Alles dat je zegt over het geloof is het na-papegaaien van waarmee je geïndoctrineerd bent. Heeft niets met inquisitie te maken. Denk er zelf gewoon eens over na of je nog wel een mening hebt die afwijkt van jullie sekteleer.
Wat versta jij dan precies onder 'jullie sekteleer'? Er is gigantisch veel gepubliceerd en ik heb lang niet alles gelezen en bekeken.
  vrijdag 17 januari 2025 @ 07:51:02 #20
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_216327522
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 07:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Wat versta jij dan precies onder 'jullie sekteleer'? Er is gigantisch veel gepubliceerd en ik heb lang niet alles gelezen en bekeken.
De kersenplukkende bijbeluitleg, de onbijbelse 1844 fantasie, de discriminatie naar homo's toe, de hersenspinsels van Ellen White, de ene keer geldt de wet wel de andere keer niet, profetieën bedenken in het OT, een mens gelijk stellen aan God, de bijbel aanpassen aan jullie uitleg, de schuld geven aan de Joden van Jezus z'n dood, verbannen van vrouwen die van hun man zijn gescheiden, de haat naar de katholieke kerk toe, het oordelen over andersgelovigen, God verkleinen en aanpassen naar een klein persoonlijk rotgodje.
pi_216327603
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 07:51 schreef Panterjong het volgende:

[..]
De kersenplukkende bijbeluitleg, de onbijbelse 1844 fantasie, de discriminatie naar homo's toe, de hersenspinsels van Ellen White, de ene keer geldt de wet wel de andere keer niet, profetieën bedenken in het OT, een mens gelijk stellen aan God, de bijbel aanpassen aan jullie uitleg, de schuld geven aan de Joden van Jezus z'n dood, verbannen van vrouwen die van hun man zijn gescheiden, de haat naar de katholieke kerk toe, het oordelen over andersgelovigen, God verkleinen en aanpassen naar een klein persoonlijk rotgodje.
Nou hier herken ik me allemaal niet in hoor. Dit is meer jouw beeld dan wat de kerk leert of hoe ik het zelf zie.
pi_216327670
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 08:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Nou hier herken ik me allemaal niet in hoor. Dit is meer jouw beeld dan wat de kerk leert of hoe ik het zelf zie.
Je bijdrages hier zeggen totaal wat anders.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
pi_216327758
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 08:12 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Je bijdrages hier zeggen totaal wat anders.
Nou, ik ben blij dat iedereen zo bekend is met de leer van mijn kerk dan!
  vrijdag 17 januari 2025 @ 08:34:05 #24
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_216327785
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 08:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat is een leugen
  vrijdag 17 januari 2025 @ 16:30:38 #25
507279 Bassie48
Onmenselijk rationeel
pi_216332075
Ali is ondanks zijn coming out nog steeds behoorlijk irritant bezig.
Science matters
pi_216334466
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 16:30 schreef Bassie48 het volgende:
Ali is ondanks zijn coming out nog steeds behoorlijk irritant bezig.
Zal ik maar gewoon weggaan dan?
  vrijdag 17 januari 2025 @ 19:58:31 #27
507279 Bassie48
Onmenselijk rationeel
pi_216334503
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 19:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Zal ik maar gewoon weggaan dan?
Nee maar wat dacht je van een constructieve bijdrage? Zou ik wel fijn vinden.
Science matters
pi_216334681
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 19:58 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Nee maar wat dacht je van een constructieve bijdrage? Zou ik wel fijn vinden.
Waar kan ik je blij mee maken?
  vrijdag 17 januari 2025 @ 20:16:15 #29
507279 Bassie48
Onmenselijk rationeel
pi_216334783
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 20:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Waar kan ik je blij mee maken?
Gewoon, op een prettige wijze converseren. Ik weet dat ik ook behoorlijk irritant kan zijn maar dat is afhankelijk van hoe de ander zich opstelt.

Ik denk dat ik jou niet hoef uit te leggen wat ik bedoel.

Overigens ik respecteer je geloof.

Even goede vrienden hoor, iedereen heeft een keuze.
Science matters
pi_216334923
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 08:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Nou, ik ben blij dat iedereen zo bekend is met de leer van mijn kerk dan!
Misschien eens daadwerkelijk inhoudelijk ingaan op vragen over en kritiek op die leer? Je niet verschuilen achter teksten uit de Bijbel. Niet meer komen met uitgebreide teksten die eigenlijk on-liners zijn. Durf eens kritiek te hebben op God en de Bijbel.. Als God is als een vader dient hij ook tegen vragen en kritiek te kunnen.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
pi_216334957
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 20:16 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Gewoon, op een prettige wijze converseren. Ik weet dat ik ook behoorlijk irritant kan zijn maar dat is afhankelijk van hoe de ander zich opstelt.

Ik denk dat ik jou niet hoef uit te leggen wat ik bedoel.

Overigens ik respecteer je geloof.

Even goede vrienden hoor, iedereen heeft een keuze.
Ik weet echt totaal niet wat je bedoelt. Ik kreeg een reeks halfbakken beschuldigingen over mijn kerk naar mijn hoofd geslingerd, en heb geen zin om daar serieus op in te gaan.
pi_216334970
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 20:26 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Misschien eens daadwerkelijk inhoudelijk ingaan op vragen over en kritiek op die leer? Je niet verschuilen achter teksten uit de Bijbel. Niet meer komen met uitgebreide teksten die eigenlijk on-liners zijn. Durf eens kritiek te hebben op God en de Bijbel.. Als God is als een vader dient hij ook tegen vragen en kritiek te kunnen.
Ja, ik heb eerlijk gezegd wel wat beters te doen dan loze beschuldigingen gaan aanvechten. Kom dan ook echt met fatsoenlijke punten die je wilt bespreken, dan ben ik best bereid om daar op in te gaan.
  vrijdag 17 januari 2025 @ 20:36:01 #33
507279 Bassie48
Onmenselijk rationeel
pi_216335036
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 20:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik weet echt totaal niet wat je bedoelt. Ik kreeg een reeks halfbakken beschuldigingen over mijn kerk naar mijn hoofd geslingerd, en heb geen zin om daar serieus op in te gaan.
Ok, dan niet. "Even goede vrienden" hoor. :)
Science matters
pi_216335243
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 20:36 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Ok, dan niet. "Even goede vrienden" hoor. :)
Zoals hierboven: als je een specifiek punt wilt bespreken, en dan niet op zo'n irritante aanvallende, constant bespottende of anderszins vervelende toon, kunnen we gewoon een gesprekje voeren hoor. Maar ik ga hier liever niet een potje bakkeleien, dat zou ik IRL ook snel afkappen.
  vrijdag 17 januari 2025 @ 21:10:01 #35
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_216335384
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 20:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ja, ik heb eerlijk gezegd wel wat beters te doen dan loze beschuldigingen gaan aanvechten. Kom dan ook echt met fatsoenlijke punten die je wilt bespreken, dan ben ik best bereid om daar op in te gaan.
Het ging anders. Ik stelde een vraag die jij ontweek, zoals ik gewend ben, door mij een tegenvraag te stellen. Ik beantwoorde deze gewoon netjes met feiten waarop jij ging liegen. Dan vecht je het natuurlijk gewoon aan. Maar dat was allemaal helemaal niet nodig geweest als je gewoon antwoord had gegeven. Toegeven dat je die sekte na-papegaait en je eigen mening is weg geheesenspoeld mag ook hoor.
pi_216335425
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 21:10 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Het ging anders. Ik stelde een vraag die jij ontweek, zoals ik gewend ben, door mij een tegenvraag te stellen. Ik beantwoorde deze gewoon netjes met feiten waarop jij ging liegen. Dan vecht je het natuurlijk gewoon aan. Maar dat was allemaal helemaal niet nodig geweest als je gewoon antwoord had gegeven. Toegeven dat je die sekte na-papegaait en je eigen mening is weg geheesenspoeld mag ook hoor.
Het kan natuurlijk ook gewoon dat je slechte vragen stelt waar ik geen ja/nee antwoord op kan geven. En dat jouw definities van woorden de mijne niet zijn, dus zonder die gemeenschappelijke grond is een verder gesprek niet mogelijk.

Verder wil je dat ik bij mezelf 'te rade' ga, sorry maar dat soort gesprekken zit ik niet op te wachten. Als ik een psycholoog wil, dan maak ik wel een afspraak.
pi_216335511
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 20:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Zo herkenbaar.. Vragen wegzetten als aanvallen.. Kritiek, het is van de duivel...

Zoveel zuilen, zoveel gelovigen die echt denken dat ze de waarheid kenden.. Zoveel gelovigen die zeker wisten dat hun zuil toegang gaf tot de hemel..
pi_216335515
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 22:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar probeer Jezus' vriendschap eens.
Nooit wat van gemerkt; ik stond alleen en in de kou.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_216335523
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 21:20 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Zo herkenbaar.. Vragen wegzetten als aanvallen.. Kritiek, het is van de duivel...

Zoveel zuilen, zoveel gelovigen die echt denken dat ze de waarheid kenden.. Zoveel gelovigen die zeker wisten dat hun zuil toegang gaf tot de hemel..
In plaats van te zeuren kun je ook gewoon een normale vraag stellen natuurlijk.
pi_216335526
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 21:20 schreef The-BFG het volgende:

[..]

Nog steeds; heden ten dage.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_216335529
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 21:21 schreef blomke het volgende:

[..]
Nooit wat van gemerkt; ik stond alleen en in de kou.
Dat dacht ik ook weleens. Maar dat is niet zo.

[ Bericht 13% gewijzigd door Ali_Kannibali op 17-01-2025 21:27:33 ]
pi_216335600
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 21:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar dat is niet zo.
Welke fysieke/mentale/psychische/sociale/maatschappelijke aanwezigheid heb je ooit van hem gemerkt??
  vrijdag 17 januari 2025 @ 21:30:36 #43
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_216335642
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 21:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Het kan natuurlijk ook gewoon dat je slechte vragen stelt waar ik geen ja/nee antwoord op kan geven. En dat jouw definities van woorden de mijne niet zijn, dus zonder die gemeenschappelijke grond is een verder gesprek niet mogelijk.

Verder wil je dat ik bij mezelf 'te rade' ga, sorry maar dat soort gesprekken zit ik niet op te wachten. Als ik een psycholoog wil, dan maak ik wel een afspraak.
Meestal hang jij de psycholoog uit.... nou ja dan was ik kennelijk aan de beurt.

Maarruh fair enough.

Ik hoef ook niet echt een antwoord, het gaatme eigenlijk niet aan, denk er zelf gewoon eens overna of je weleens een bepaalde mening over het geloof hebt die afwijkt met die van de kerk en of je eigen meningen wel mag hebben in jullie kerk.

De Sabbath is begonnen en ik gun je je rust. Misschien morgenavond weer verder als de Sabbath afgelopen is...
pi_216335647
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 21:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
In plaats van te zeuren kun je ook gewoon een normale vraag stellen natuurlijk.
Weinig zin als jij alleen maar kan reageren met verdachtmakingen.
pi_216335666
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 21:27 schreef blomke het volgende:

[..]
Welke fysieke/mentale/psychische/sociale/maatschappelijke aanwezigheid heb je ooit van hem gemerkt??
Op een gegeven moment is het gewoon een kwestie van vertrouwen, ongeacht hoe je je voelt en wat je denkt. En dan merk je vanzelf dat Hij er wel degelijk is, van binnen en van buiten.

Ik kan daar heel veel voorbeelden van geven, maar ook weer niet natuurlijk want dan wordt het weer een heel verhaal, dus ik zal er een geven.

Dat weeshuis waar ik werkte, daar ben ik ontslagen nadat ik met een andere collega de instelling die daar kinderen plaatste had gewaarschuwd dat daar ongeregeldheden plaatsvonden en ze daar achter waren gekomen. Toen hebben ze een paar valse beschuldigingen gemaakt en een klacht bij de politie ingediend dat ik zogenaamd stiekem kinderen mee naar de kerk wilde nemen. Ik was daar ook gewoon open over mijn geloof. Ik moest toen op het bureau komen om mij te verantwoorden. Dat was duidelijk een wraakactie en het sloeg nergens op, dus heeft ook geen gevolg gehad. Maar daarna zat ik dus zonder werk. Mijn auto had al enorm veel kilometers en dus vaak panne. Vanwege geldgebrek heb ik die zelf leren repareren. Op een gegeven moment was de oliecarter stuk en ik wist me geen raad meer. Door alle opgestapelde stress kreeg ik toen een paniekaanval, begon letterlijk te hyperventileren. Woede, teleurstelling, ik wist het gewoon niet meer, alles zag zwart. Daarna even gebeden, kwam ik tot rust, kreeg een idee, en kon het daarna oplossen, zonder dat het me vele honderden euro's zou kosten, die ik sowieso niet had.

Dat is 1 voorbeeld waarbij ik duidelijk meteen het effect merkte van een simpel gebed met vertrouwen.

Voor mij was dat duidelijk een vervulling van deze belofte: 7 Werp al uw zorgen op Hem, want Hij zorgt voor u.

Maar dat moet je dan ook wel daadwerkelijk doen, je zorgen en al je problemen aan Hem geven. En dan biedt Hij ook een oplossing.

Die auto heeft trouwens uiteindelijk meer dan een miljoen kilometer gereden, een VW passat uit 2000. Daar heb ik bijna alles aan vervangen onder de motorkap, behalve het blok. Uiteindelijk was dat versleten en was het niet de moeite waard om hem nog te repareren, maar anders had hij nog langer kunnen rijden. Mijn eerste auto en daardoor heb ik heel veel over autotechniek geleerd. Later heeft dat ervoor gezorgd dat ik als zelfstandige aan de slag kon, iets wat ik al jaren wilde en ook voor had gebeden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 17-01-2025 21:44:16 ]
pi_216335736
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 21:30 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Meestal hang jij de psycholoog uit.... nou ja dan was ik kennelijk aan de beurt.

Maarruh fair enough.

Ik hoef ook niet echt een antwoord, het gaatme eigenlijk niet aan, denk er zelf gewoon eens overna of je weleens een bepaalde mening over het geloof hebt die afwijkt met die van de kerk en of je eigen meningen wel mag hebben in jullie kerk.

De Sabbath is begonnen en ik gun je je rust. Misschien morgenavond weer verder als de Sabbath afgelopen is...
Maar als je zo'n vraag stelt, moet je eerst definiëren wat jij onder 'de leer van jouw kerk' verstaat. Anders kan ik daar toch geen antwoord op geven?

Daar gaf je een nogal vaag antwoord op wat niet overeenkomt met wat officieel 'de leer van mijn kerk' is. Dus als je niet de moeite neemt om een fatsoenlijke vraag te stellen, krijg je er ook geen fatsoenlijk antwoord op.

De officiële leer van mijn kerk is beschreven in de geloofstellingen. Dat zijn geen dogma's, maar korte samenvattingen van de standpunten die wij voor waar houden. Ik kan mij daar volledig in vinden, anders zou ik ook geen lid van die kerk geworden zijn, maar van een andere kerk.

Echter is er (helaas eigenlijk) helemaal geen absolute eenheid over een boel onderwerpen. Dat komt omdat je in onze kerk als een individu mag functioneren en niemand je dus verplicht om op een bepaalde manier iets te zien of te geloven. Mensen worden daar ook echt niet voor 'gestraft'. Natuurlijk zijn er zoals in elke organisatie maatregelen om de orde te bewaren, maar je wordt echt niet zomaar buitengezet hoor, dat is pure fantasie.

Ik probeer gewoon de feiten te volgen waar ze me heen leiden, en dat heeft me bij die kerk gebracht. Voordat ik daar lid van was, heb ik eerst jarenlang in new age-dingen geloofd, en daarvoor wist ik het niet, ik stelde me gewoon allerlei vragen en zocht naar antwoorden. Ik heb nooit mijn verstand ingeleverd en mijn brein dwingt me altijd om verder te zoeken, ik ben analytisch aangelegd. Maar voor mij is Jezus het einde van de zoektocht en vertegenwoordigt de ZDA-kerk het beste de leer zoals die in de bijbel uiteen wordt gezet. Eigenlijk is er ook nauwelijks keuze, want als je de tien geboden leest, is het duidelijk dat de sabbat van de 7e dag gewoon een belangrijk gebod is, en daarmee valt dus 99% van de kerken al af. Zo moeilijk is het dus denk ik niet om bij de 'juiste kerk' te komen, als je onder 'juist' verstaat 'zo dicht mogelijk bij de bijbel'.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 17-01-2025 22:12:49 ]
pi_216336379
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 21:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Dat weeshuis waar ik werkte, daar ben ik ontslagen nadat ik met een andere collega de instelling die daar kinderen plaatste had gewaarschuwd dat daar ongeregeldheden plaatsvonden en ze daar achter waren gekomen. Toen hebben ze een paar valse beschuldigingen gemaakt en een klacht bij de politie ingediend dat ik zogenaamd stiekem kinderen mee naar de kerk wilde nemen. Ik was daar ook gewoon open over mijn geloof. Ik moest toen op het bureau komen om mij te verantwoorden. Dat was duidelijk een wraakactie en het sloeg nergens op, dus heeft ook geen gevolg gehad. Maar daarna zat ik dus zonder werk. Mijn auto had al enorm veel kilometers en dus vaak panne. Vanwege geldgebrek heb ik die zelf leren repareren. Op een gegeven moment was de oliecarter stuk en ik wist me geen raad meer. Door alle opgestapelde stress kreeg ik toen een paniekaanval, begon letterlijk te hyperventileren. Woede, teleurstelling, ik wist het gewoon niet meer, alles zag zwart. Daarna even gebeden, kwam ik tot rust, kreeg een idee, en kon het daarna oplossen, zonder dat het me vele honderden euro's zou kosten, die ik sowieso niet had.

Zal ik ook eens een ervaring vertellen?

Ik was met een groepje vrienden en vriendinnen in mijn oude VW Golf (m'n eerste uit 1980) naar Italië op vakantie gegaan (eind jaren '80). Paar van die vriendinnen waren "gristenen" (baptist, ondergedompeld en wel).

Wat gebeurt er ergens in Toscane, na een cappuccino gedronken te hebben...auto wil niet meer starten. Staan we met z'n drieën, langs de kant van de weg. Wij geen Italiaans spreken, die Italianen geen Engels.

Wat doen die vriendinnen.... gaan staan bidden in de berm om zijn hulp. Ik (toen al van m'n geloof af), ging eens grondig nadenken en kritisch alle mogelijkheden af en onder motorkap gedoken.....na lang denken en onderzoeken, bedacht ik dat het elektrisch het probleem moest zijn, want er ging geen enkel lampje op het dashboard branden...ik weer zoeken...bleek de kabel die motorblok met chassis (en daarmee met de min van de accu), losgetrild te zijn. Bout eruit. Ik even verderop gelopen (die vriendinnen stonden nog in de berm de heer te loven voor mijn onderzoekswerk) en naar een garage gelopen en meet handen en voetenwerk uitgelegd dat ik een bout M8 zocht (en meekreeg). Bout er in gedraaid en alles deed het weer. Looft de heer was het achterin.

Tja, dat haalt je de koekoek. Nog vele km's gemaakt met die Golf, zonder zijn hulp.
pi_216336401
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 21:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Voor mij was dat duidelijk een vervulling van deze belofte: 7 Werp al uw zorgen op Hem, want Hij zorgt voor u.

Maar dat moet je dan ook wel daadwerkelijk doen, je zorgen en al je problemen aan Hem geven. En dan biedt Hij ook een oplossing.
Weet je , ik heb jaren gebeden voor een leuke baan. Niks hielp. Ik ben gaan zoeken naar een baan, nadat ik van m'n geloof was afgevallen en wat denk je: uit vijf sollicitaties kreeg ik drie aanbiedingen.
pi_216336583
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 22:27 schreef blomke het volgende:

[..]
Zal ik ook eens een ervaring vertellen?

Ik was met een groepje vrienden en vriendinnen in mijn oude VW Golf (m'n eerste uit 1980) naar Italië op vakantie gegaan (eind jaren '80). Paar van die vriendinnen waren "gristenen" (baptist, ondergedompeld en wel).

Wat gebeurt er ergens in Toscane, na een cappuccino gedronken te hebben...auto wil niet meer starten. Staan we met z'n drieën, langs de kant van de weg. Wij geen Italiaans spreken, die Italianen geen Engels.

Wat doen die vriendinnen.... gaan staan bidden in de berm om zijn hulp. Ik (toen al van m'n geloof af), ging eens grondig nadenken en kritisch alle mogelijkheden af en onder motorkap gedoken.....na lang denken en onderzoeken, bedacht ik dat het elektrisch het probleem moest zijn, want er ging geen enkel lampje op het dashboard branden...ik weer zoeken...bleek de kabel die motorblok met chassis (en daarmee met de min van de accu), losgetrild te zijn. Bout eruit. Ik even verderop gelopen (die vriendinnen stonden nog in de berm de heer te loven voor mijn onderzoekswerk) en naar een garage gelopen en meet handen en voetenwerk uitgelegd dat ik een bout M8 zocht (en meekreeg). Bout er in gedraaid en alles deed het weer. Looft de heer was het achterin.

Tja, dat haalt je de koekoek. Nog vele km's gemaakt met die Golf, zonder zijn hulp.
Tja, het had natuurlijk ook een probleem kunnen zijn dat je niet kon oplossen, of dat die garage nou net niet de juiste bout had, of dat er helemaal geen garage was en je in de middle of nowhere stond. Zo'n geïsoleerd geval zegt natuurlijk niet per se iets, dat snap ik natuurlijk ook wel, maar de meest overtuigende werken van God vinden zich dan ook in ons plaats, als je beetje bij beetje meer verandert in het model dat in de bijbel wordt gepresenteerd, Jezus Christus. Dat karakter krijgen is waar het uiteindelijk om gaat.

Maar hoe we sowieso denk ik het hele leven moeten benaderen, is dat de goede dingen die gebeuren, sowieso gebeuren dankzij de genade van God. Of wij ons daar nu bewust van zijn of niet.

Als God Zijn genade van de wereld zou aftrekken, zou het een complete chaos worden, zou alles mislopen, zouden mensen oneindig veel harder worden, enzovoorts.

Dus in wezen is alles wat goed gaat een bedankje waard, want het had ook mis kunnen lopen.

Maar ik ben ook niet van 'alleen maar bidden en dan maar afwachten'. Je bidt, vertrouwt, en neemt stappen. En wat je niet onder controle hebt, daar moet God dan maar voor zorgen. Dat vind ik een gezonde benadering.

[ Bericht 3% gewijzigd door Ali_Kannibali op 17-01-2025 22:51:01 ]
pi_216336627
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 22:28 schreef blomke het volgende:

[..]
Weet je , ik heb jaren gebeden voor een leuke baan. Niks hielp. Ik ben gaan zoeken naar een baan, nadat ik van m'n geloof was afgevallen en wat denk je: uit vijf sollicitaties kreeg ik drie aanbiedingen.
Ik was op een gegeven moment beu dat ik geen baan kon vinden, ook na veel solliciteren. Ik had nog 2 weken tot mijn uitkering stopte (die ik dus had omdat ik door die mensen in dat weeshuis ontslagen was), dus het begon echt te dringen, en toen zei ik: ik ga nu stoppen met zoeken, jij mag het uitzoeken, ik wil werk waarbij ik met jeugd werk, waarbij ik voldoende tijd overhoud voor mijn andere bezigheden (waaronder in de kerk dus, aangezien ik daar erg actief was), en ik wil dat ze contact met mij opnemen, ik ga stoppen met zoeken. En dat deed ik dus ook, ik liet het los.

Een week later kreeg ik een telefoontje dat ik op een school aan de slag kon. 3 dagen en nachten in de week in een internaat.

En zo viel dus alles op zijn plek. Omdat ik losliet en het aan Hem gaf. Ik plaatste mijn vertrouwen in Hem. Dat is denk ik wat we moeten leren. Werp je zorgen op Hem. Verder is het denk ik ook belangrijk dat we bidden met de optiek om God ook daadwerkelijk in ons leven te betrekken, niet alleen om te krijgen wat we zelf willen. Maar je mag best heel specifiek dingen vragen, ook voor andere mensen, ik heb heel vaak gezien dat dat dan ook gebeurt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 17-01-2025 23:10:57 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')