abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 2 januari 2025 @ 19:37:47 #1
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_216150664
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 19:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]s
Dus je ziet geen aanleiding om te geloven in een god die alles inclusief de natuur geschapen heeft?
Nee, niet zoals jij het stelt.

Wat wel? Ik sluit niet uit dat God de natuur hier op aarde geschapen heeft of op z'n minst dat zij die goden genoemd worden ingegrepen hebben hier op aarde. Dit is natuurlijk allemaal speculatief. Met zekerheid durf ik hier niets over te zeggen.

In bovennatuurlijke fenomenen geloof ik niet. Ik zie daar ook helemaal geen aanleiding toe.

God wordt in de bijbel voorgesteld als een levend wezen die gebonden is aan de wetten van de natuur en gebruik maakt van de wetten van de natuur. God verplaatst zich bijvoorbeeld via of met de Heerlijkheid des Heren. Hij vliegt ermee van de tempel naar de Olijfberg. In een ander verhaal blaast hij levensadem in. En in weer een ander verhaal doet hij aan gedaanteverwisseling en vecht hij met een mens. Ik zie hier zelf geen bovennatuurlijk wezen in. Eerder een buitenaards wezen. Maar vooral een natuurlijk wezen.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  donderdag 2 januari 2025 @ 19:38:54 #2
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_216150687
Dit deel moet maar even verwijderd worden..... Ik zal het vragen.
  vrijdag 3 januari 2025 @ 09:58:54 #3
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_216157894
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 17:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
'het loon van de zonde is de dood' (Romeinen 6:23)
Enig idee dat "de dood" ook wel eens iets anders kan betekenen dan de lichamelijke dood?

Hint: Jezus zei: "laat de doden hun doden begraven". Lijken kunnen dat natuurlijk niet.

Lichamelijk gaat iedereen dood, ongeacht je levensstijl. Het loon van de zonde is de geestelijke dood. Je zondigt dan ook niet tegen God maar tegen je naaste en jezelf.
pi_216158714
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 09:58 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Enig idee dat "de dood" ook wel eens iets anders kan betekenen dan de lichamelijke dood?

Hint: Jezus zei: "laat de doden hun doden begraven". Lijken kunnen dat natuurlijk niet.

Lichamelijk gaat iedereen dood, ongeacht je levensstijl. Het loon van de zonde is de geestelijke dood. Je zondigt dan ook niet tegen God maar tegen je naaste en jezelf.
Dat klopt, maar het menselijk lichaam is oorspronkelijk niet gemaakt om te sterven. Het sterft door de zonde van Adam. Daardoor hebben we de dood allemaal geërfd.

Romeinen 5:12Daarom, zoals door één mens de zonde in de wereld is gekomen, en door de zonde de dood, en zo de dood over alle mensen is gekomen, in wie allen gezondigd hebben.

Door Gods genade stierven zij niet meteen lichamelijk, en wij meestal ook niet. Dus hoewel we van nature spiritueel dood zijn, laat God ons nog lichamelijk leven door Zijn genade. Met de bedoeling om ons weer het leven te geven. Romeinen 6:23 Want het loon van de zonde is de dood, maar de genadegave van God is eeuwig leven, door Jezus Christus, onze Heere.

In dit geval was er geen genade meer, waardoor zij niet alleen geestelijk dood waren door hun zonde, maar ook lichamelijk stierven.

PS Ik zet dit even in het andere deel 2.
pi_216166433
quote:

[..]

Deze moet in feite ingelijst worden!
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  maandag 6 januari 2025 @ 12:14:56 #6
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_216190065
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat klopt, maar het menselijk lichaam is oorspronkelijk niet gemaakt om te sterven. Het sterft door de zonde van Adam. Daardoor hebben we de dood allemaal geërfd.

Romeinen 5:12Daarom, zoals door één mens de zonde in de wereld is gekomen, en door de zonde de dood, en zo de dood over alle mensen is gekomen, in wie allen gezondigd hebben.

Door Gods genade stierven zij niet meteen lichamelijk, en wij meestal ook niet. Dus hoewel we van nature spiritueel dood zijn, laat God ons nog lichamelijk leven door Zijn genade. Met de bedoeling om ons weer het leven te geven. Romeinen 6:23 Want het loon van de zonde is de dood, maar de genadegave van God is eeuwig leven, door Jezus Christus, onze Heere.

In dit geval was er geen genade meer, waardoor zij niet alleen geestelijk dood waren door hun zonde, maar ook lichamelijk stierven.

PS Ik zet dit even in het andere deel 2.
Natuurlijk is de mens "gemaakt" om te sterven. Alles wat leeft op deze aarde is sterfelijk. Plant, dier en mens. Kijk God had die boom der kennis niet voor niets geplant. De mens was niet voorbestemd om onwetend te blijven. God heeft niets aan onwetende robotjes die precies doen wat hij voorschrijft. De eigenschap dat we een rede hebben, een eigen wil en daarmee keuzes kunnen (en moeten!) maken onderscheid ons nu net van dieren.

Genesis, en met name het scheppingsverhaal, dient dan ook niet als letterlijk gebeurd gelezen te worden. De boom der kennis is een metafoor voor het rijpende bewustzijn, noodzakelijk tot ontwikkeling van de mens. Nog immer plukken wij daar de vruchten van. Vruchten van goed en kwaad.
pi_216198255
quote:

[..]

David zegt in Pslamen 51:6 Tegen U, U alleen, heb ik gezondigd, en gedaan wat kwaad is in Uw ogen; opdat Gij rechtvaardig zijt in Uw spreken en rein zijt in Uw richten. Dus uiteindelijk is alle zonde tegen God en wie je het aan doet en omdat God iedereen heeft gemaakt is het altijd tegen God eerst en dan die persoon.
  donderdag 9 januari 2025 @ 14:29:43 #8
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_216228312
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 23:33 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]
David zegt in Pslamen 51:6 Tegen U, U alleen, heb ik gezondigd, en gedaan wat kwaad is in Uw ogen; opdat Gij rechtvaardig zijt in Uw spreken en rein zijt in Uw richten. Dus uiteindelijk is alle zonde tegen God en wie je het aan doet en omdat God iedereen heeft gemaakt is het altijd tegen God eerst en dan die persoon.
David heeft gezondigd door de (volgens de Bijbel althans) tienduizenden doden die hij op zijn geweten heeft. En hun nabestaanden. Dus de zinsnede "tegen U, U alleen" is al faliekant fout.
pi_216229478
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 12:14 schreef hoatzin het volgende:
Natuurlijk is de mens "gemaakt" om te sterven.
Nou, ik heb wel eens gelezen, het fijne weet ik er niet van, dat het verouderingsproces gestuurd wordt door het dna. Dat er echt sprake is van een klok die het verouderingsproces in gang houdt. Eigenlijk zou dat ook logisch zijn, als het lichaam al in staat is om cellen te vernieuwen, dus dan zou gedurende het hele leven ook het lichaam voortdurend vernieuwd kunnen worden.
Het hele vraagstuk rond sterven ligt echt wel wat complexer dan "Natuurlijk is de mens gemaakt om te sterven"
pi_216232589
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 14:29 schreef hoatzin het volgende:

[..]
David heeft gezondigd door de (volgens de Bijbel althans) tienduizenden doden die hij op zijn geweten heeft. En hun nabestaanden. Dus de zinsnede "tegen U, U alleen" is al faliekant fout.
De morele wet komt toch bij God vandaan dus zondig je automatisch tegen de wet maker en dat is God.
pi_216316001
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 16:39 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Nou, ik heb wel eens gelezen, het fijne weet ik er niet van, dat het verouderingsproces gestuurd wordt door het dna. Dat er echt sprake is van een klok die het verouderingsproces in gang houdt. Eigenlijk zou dat ook logisch zijn, als het lichaam al in staat is om cellen te vernieuwen, dus dan zou gedurende het hele leven ook het lichaam voortdurend vernieuwd kunnen worden.
Het hele vraagstuk rond sterven ligt echt wel wat complexer dan "Natuurlijk is de mens gemaakt om te sterven"
Overleven, voortplanten en sterven is wel zo ongeveer waarom organismes bestaan. Als je daar tussenin nog invulling geeft aan de rest is dat mooi meegenomen. Maar in de kern is dat het leven.
pi_216323340
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 07:33 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Overleven, voortplanten en sterven is wel zo ongeveer waarom organismes bestaan. Als je daar tussenin nog invulling geeft aan de rest is dat mooi meegenomen. Maar in de kern is dat het leven.
De kern van het leven is invulling geven in je leven.
pi_216325698
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 19:58 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
De kern van het leven is invulling geven in je leven.
Dat is niet de kern van al het leven in de breedste zin. En voor je bij de luxe tot het "invulling kunnen geven" komt zul je eerst voorbij overleven moeten gaan en wat geld en comfort moeten hebben om die invulling te kunnen geven. Dat gold niet zozeer voor een burger in de eeuwen hiervoor. Die vervulden een doorgegeven functie. Je was voortbestemd om te worden wat je familie was. .

Tegenwoordig heb je wat meer de schijn te kunnen doen wat je wilt doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 16-01-2025 22:58:20 ]
pi_216325923
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 22:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik zeg ook niet dat ik jouw vriend moet worden.

Maar probeer Jezus' vriendschap eens.
Die heb ik al, sinds ik jouw soort religie heb verworpen
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216325925
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 19:55 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Wat timide, dat kan levendiger

Bekijk deze YouTube-video
De laatste is meer mijn ding.

Nog eentje erbij
Bekijk deze YouTube-video
  donderdag 16 januari 2025 @ 23:12:25 #16
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_216326087
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 22:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Sorry maar dit is echt allemaal zeer onnauwkeurig, je weet er gewoon niks van. Is prima maar ik voel mij nou niet geroepen om elke loze aantijging hier te gaan behandelen.
Google anders eens schandalen en 3Abn.

Kijk eens wat er met Linda Shelton is gebeurd nadat haar man vreemd ging?

En ga eens bij jezelf te rade, is er ook maar 1 ding hoe jij over het geloof denkt dat afwijkt met de leer van de advenstkerk?
pi_216326222
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 23:12 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Google anders eens schandalen en 3Abn.

Kijk eens wat er met Linda Shelton is gebeurd nadat haar man vreemd ging?

En ga eens bij jezelf te rade, is er ook maar 1 ding hoe jij over het geloof denkt dat afwijkt met de leer van de advenstkerk?
Ik kan er niet zoveel over vinden eerlijk gezegd. Verder is 3ABN een onafhankelijke organisatie. Dus ik weet niet wat je nu precies wilt aantonen.

'Ga eens bij jezelf te rade'. Is dit een inquisitie ofzo?
  donderdag 16 januari 2025 @ 23:56:05 #18
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_216326572
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 23:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik kan er niet zoveel over vinden eerlijk gezegd. Verder is 3ABN een onafhankelijke organisatie. Dus ik weet niet wat je nu precies wilt aantonen.

'Ga eens bij jezelf te rade'. Is dit een inquisitie ofzo?
Alleen onafhankelijk qua rechtsvorm.

Alles dat je zegt over het geloof is het na-papegaaien van waarmee je geïndoctrineerd bent. Heeft niets met inquisitie te maken. Denk er zelf gewoon eens over na of je nog wel een mening hebt die afwijkt van jullie sekteleer.
pi_216327467
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 23:56 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Alleen onafhankelijk qua rechtsvorm.

Alles dat je zegt over het geloof is het na-papegaaien van waarmee je geïndoctrineerd bent. Heeft niets met inquisitie te maken. Denk er zelf gewoon eens over na of je nog wel een mening hebt die afwijkt van jullie sekteleer.
Wat versta jij dan precies onder 'jullie sekteleer'? Er is gigantisch veel gepubliceerd en ik heb lang niet alles gelezen en bekeken.
  vrijdag 17 januari 2025 @ 07:51:02 #20
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_216327522
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 07:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Wat versta jij dan precies onder 'jullie sekteleer'? Er is gigantisch veel gepubliceerd en ik heb lang niet alles gelezen en bekeken.
De kersenplukkende bijbeluitleg, de onbijbelse 1844 fantasie, de discriminatie naar homo's toe, de hersenspinsels van Ellen White, de ene keer geldt de wet wel de andere keer niet, profetieën bedenken in het OT, een mens gelijk stellen aan God, de bijbel aanpassen aan jullie uitleg, de schuld geven aan de Joden van Jezus z'n dood, verbannen van vrouwen die van hun man zijn gescheiden, de haat naar de katholieke kerk toe, het oordelen over andersgelovigen, God verkleinen en aanpassen naar een klein persoonlijk rotgodje.
pi_216327603
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 07:51 schreef Panterjong het volgende:

[..]
De kersenplukkende bijbeluitleg, de onbijbelse 1844 fantasie, de discriminatie naar homo's toe, de hersenspinsels van Ellen White, de ene keer geldt de wet wel de andere keer niet, profetieën bedenken in het OT, een mens gelijk stellen aan God, de bijbel aanpassen aan jullie uitleg, de schuld geven aan de Joden van Jezus z'n dood, verbannen van vrouwen die van hun man zijn gescheiden, de haat naar de katholieke kerk toe, het oordelen over andersgelovigen, God verkleinen en aanpassen naar een klein persoonlijk rotgodje.
Nou hier herken ik me allemaal niet in hoor. Dit is meer jouw beeld dan wat de kerk leert of hoe ik het zelf zie.
pi_216327670
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 08:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Nou hier herken ik me allemaal niet in hoor. Dit is meer jouw beeld dan wat de kerk leert of hoe ik het zelf zie.
Je bijdrages hier zeggen totaal wat anders.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
pi_216327758
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 08:12 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Je bijdrages hier zeggen totaal wat anders.
Nou, ik ben blij dat iedereen zo bekend is met de leer van mijn kerk dan!
  vrijdag 17 januari 2025 @ 08:34:05 #24
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_216327785
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 08:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat is een leugen
pi_216332075
Ali is ondanks zijn coming out nog steeds behoorlijk irritant bezig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')