Het ging mij om knallen. En dat is specifiek verboden.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:31 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Dat is echt onzin, je kunt meer kopen dan enkel categorie 1 vuurwerk, je kan ook legale vuurpijlen kopen en dergelijke.
quote:Sinds 1 december 2020 mogen vuurwerkverkopers en consumenten niet meer in het bezit zijn van sommige vuurwerkproducten. U mag deze producten ook niet meer afsteken:
vuurwerk uit de categorie F3. De categorievermelding staat op de vuurwerkverpakking;
knalvuurwerk (zoals rotjes);
knalstrengen (zoals Chinese matten);
losse enkelshotsbuizen (single shots);
babypijlen en losse vuurpijlen
Romeinse kaarsen.
Ja, wat dit type vuurwerk betreft is er reeds een algeheel vuurwerkverbod. Alsnog wordt dit overal massaal afgestoken.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:34 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het ging mij om knallen. En dat is specifiek verboden.
[..]
Kortom: een verbod is niet effectief.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:42 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ja, wat dit type vuurwerk betreft is er reeds een algeheel vuurwerkverbod. Alsnog wordt dit overal massaal afgestoken.
Naar mijn mening is enkel een verbod in EU-verband effectief. Dan moet je helemaal naar Engeland met de boot om vuurwerk te halen en daar is het veel gemakkelijker te controleren. Of je zou echt helemaal naar Servië of zo moeten rijden, dat is simpelweg te ver voor Nederlanders.quote:
Voor de echte fanatici is een ritje op en neer naar Zwitserland niet onoverkoombaar, lijkt me. Zeker als je met een busje gaat en gelijk voor de hele buurt een voorraad haalt.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:59 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Naar mijn mening is enkel een verbod in EU-verband effectief. Dan moet je helemaal naar Engeland met de boot om vuurwerk te halen en daar is het veel gemakkelijker te controleren. Of je zou echt helemaal naar Servië of zo moeten rijden, dat is simpelweg te ver voor Nederlanders.
Of je in Zwitserland vuurwerk kan kopen weet ik niet. Maar dat wordt wel een heel dure grap als dat al zou kunnen.
Nog nooit zwitserse douane meegemaaktquote:Op vrijdag 3 januari 2025 15:13 schreef Tijn het volgende:
[..]
Voor de echte fanatici is een ritje op en neer naar Zwitserland niet onoverkoombaar, lijkt me. Zeker als je met een busje gaat en gelijk voor de hele buurt een voorraad haalt.
Rotterdam-Basel is minder dan 8 uur rijden.
Bovendien krijg je ongetwijfeld veel meer illegale import en wordt het net als drugs informeel verhandeld en opgeslagen.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 15:13 schreef Tijn het volgende:
[..]
Voor de echte fanatici is een ritje op en neer naar Zwitserland niet onoverkoombaar, lijkt me. Zeker als je met een busje gaat en gelijk voor de hele buurt een voorraad haalt.
Oh ja dan krijgen we misschien nog wel wat Enschedeetjes.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 15:17 schreef Perrin het volgende:
[..]
Bovendien krijg je ongetwijfeld veel meer illegale import en wordt het net als drugs informeel verhandeld en opgeslagen.
Het is tenslotte ook niet zo dat cocaïne lastig te verkrijgen is momenteel. Rioolwateronderzoeken wijzen uit dat het breed wordt gebruikt. Het schijnt dat ze er zelfs op het Binnenhof niet vies van zijn.
Lijkt me een bijzonder slecht idee om ook vuurwerk helemaal in de illegale sfeer te duwen. Nu ligt verreweg het grootste deel dat verhandeld wordt tenminste netjes in gereguleerde opslagen.
Oh ok, ik ben er idd nog nooit geweest. Maar hoe dan ook lijkt het me moeilijk echt buiten te houden. Kan het niet op zo'n manier, dan is er wel een handige Harry die het direct in China gaat halen.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 15:17 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Nog nooit zwitserse douane meegemaaktdie laten niet zomaar een busje vuurwerk door.
De kern van het probleem is handhaving. Zodra er echte handhaving gaat plaatsvinden, bijvoorbeeld zoals ik een paar posts hierboven heb beschreven is er kans op gedragsverandering.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:28 schreef Tijn het volgende:
[..]
Niet om het een of ander, maar anderen wat aan doen is al verboden, he.
Je volgende voorstel is waarschijnlijk iedereen die verkeerd parkeert of de poep van de hond/hont niet opruimt standrechtelijk ter plekke te executeren? Of elke vrouw met een boerka direct een nekschot te geven? Wat vind je van het idee om gehandicaptenbusjes aan te houden en alle inzittenden in mobiele gaskamers preventief te ruimen om het volk weer zuiver te maken?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 15:25 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
De kern van het probleem is handhaving. Zodra er echte handhaving gaat plaatsvinden, bijvoorbeeld zoals ik een paar posts hierboven heb beschreven is er kans op gedragsverandering.
Het is niet zo dat als mensen hun geld niet meer aan vuurwerk kunnen uitgeven dat ze het dan maar gaan overmaken naar Afrika.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 16:08 schreef klaasweetalles het volgende:
115 miljoen de lucht in schieten zonder enige meerwaarde.
Daar kan heel afrika een jaar van eten en dan komen ze ook niet meer deze kant op.....
Europees zal dat vast 2 miljard zijn...
wat je allemaal met dat geld zou kunnen doen.....
ik zeg ook niet dat het naar afrika moet, het was een voorbeeld hoe je nutteloos geld kunt uitgeven aan ietsquote:Op vrijdag 3 januari 2025 16:14 schreef Zelva het volgende:
[..]
Het is niet zo dat als mensen hun geld niet meer aan vuurwerk kunnen uitgeven dat ze het dan maar gaan overmaken naar Afrika.
Geld is niet echt een argument, zonder de vuurwerkhandel hebben de fietsenmakers het bijvoorbeeld weer veel moeilijker. Het geld gaat de economie niet uit.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 16:08 schreef klaasweetalles het volgende:
115 miljoen de lucht in schieten zonder enige meerwaarde.
Daar kan heel afrika een jaar van eten en dan komen ze ook niet meer deze kant op.....
Europees zal dat vast 2 miljard zijn...
wat je allemaal met dat geld zou kunnen doen.....
Het zijn wel vaak de types die het hele jaar door klagen dat alles te duur is geworden, behalve voor asielzoekers, die vervolgens met O&N voor ¤500 de lucht in schieten .quote:Op vrijdag 3 januari 2025 16:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Geld is niet echt een argument, zonder de vuurwerkhandel hebben de fietsenmakers het bijvoorbeeld weer veel moeilijker. Het geld gaat de economie niet uit.
Jij vindt het normaal dat hulpverleners voor hun leven moeten vrezen?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 15:29 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Je volgende voorstel is waarschijnlijk iedereen die verkeerd parkeert of de poep van de hond/hont niet opruimt standrechtelijk ter plekke te executeren? Of elke vrouw met een boerka direct een nekschot te geven? Wat vind je van het idee om gehandicaptenbusjes aan te houden en alle inzittenden in mobiele gaskamers preventief te ruimen om het volk weer zuiver te maken?
De discussie gaat helemaal niet om de fietsenmaker en het economische belangquote:Op vrijdag 3 januari 2025 16:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Geld is niet echt een argument, zonder de vuurwerkhandel hebben de fietsenmakers het bijvoorbeeld weer veel moeilijker. Het geld gaat de economie niet uit.
Natuurlijk wel veel minder dan voor dit verbod.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:42 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ja, wat dit type vuurwerk betreft is er reeds een algeheel vuurwerkverbod. Alsnog wordt dit overal massaal afgestoken.
Eens, maar jij sleept geld er bij als argument.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 17:20 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
De discussie gaat helemaal niet om de fietsenmaker en het economische belang
Een jongen van 14 is dood
Het zorgt voor enorme overlast in de samenleving op oudejaarsdag
omdat er in de winter weinig fietsen worden verkocht, is het voor fietsenmakers handel.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 16:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Rubber kogels gebruiken dan?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:51 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Het is wel fascistisch om je eigen burgers willekeurig dood te schieten op straat.
Als het het land uit gaat maakt het net even wat minder uit.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 15:17 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Nog nooit zwitserse douane meegemaaktdie laten niet zomaar een busje vuurwerk door.
Die tijd is inderdaad wel wat geweest. De meeste fietshandelaren die het voorheen deden zijn wel gestopt.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 17:49 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
omdat er in de winter weinig fietsen worden verkocht, is het voor fietsenmakers handel.
echter moet een fietsenmaker daarvoor wel investeren in een sprinklerinstallatie en een 60 minuten brandwerende bewaarplaats.
Ja dit kun je bij elke hobby wel stellen.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 16:19 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
ik zeg ook niet dat het naar afrika moet, het was een voorbeeld hoe je nutteloos geld kunt uitgeven aan iets
Het is gewoon heel veel geld
de enige die ervan profiteren zijn de chinezen.....
Dat hobby's geld kosten en nutteloos zijn, nou ja, daar kan je een beetje over twisten. Dat ligt een beetje aan de hobby. Een hoop hobby's hebben juist een hoop bijkomende voordelen, zoals een beetje sporten, of nou ja, doen anderen en de leefomgeving in ieder geval weinig tot geen schade aan. Vuurwerk is toch wel echt wel een heel ander verhaal.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 18:57 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ja dit kun je bij elke hobby wel stellen.
Hoe bedoel je het gaat de economie niet uit. Het spul explodeert toch letterlijk, lijkt me moeilijk daar nog waarde uit te halen.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 16:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het spul explodeert, maar het geld niet. Dat zit in de zak van de fietsenmaker of van wie je het ook maar gekocht hebt. En die handelaar betaalt daar eerst weer belasting over en kan er daarna weer dingen van kopen. Of hij geeft het zakelijk uit, bijvoorbeeld aan personeel. Het geld blijft in de economie.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:56 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Hoe bedoel je het gaat de economie niet uit. Het spul explodeert toch letterlijk, lijkt me moeilijk daar nog waarde uit te halen.
Je kunt toch gewoon een war on fireworks doen. Ik durf wel te stellen dat als je evenveel handhaving op vuurwerk gooit als op drugs dat vuurwerk heel zeldzaam zal worden.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:20 schreef Perrin het volgende:
Bij een totalverbot zal het illegale circuit exploderen en zullen er miljoenen verdiend worden met de zwarte handel.
Bovendien zal dat illegale vuurwerk allemaal in garageboxen en zolders in woonwijken liggen in plaats van het legale vuurwerk in gereguleerde opslagen zoals nu.
Effectief gezien heb je een groter probleem na dat totalverbot dan voor.
Dus het argument 'het is onhoudbaar, we moeten wat doen' betekent hopelijk niet dat je de problematiek wil verergeren.
Ah op die manier. Kan er in die visie dan ooit geld uit een economie? Als het letterlijk opblazen van waarde al niets aan de economie ontrekt. Ik zou denken dat ongeveer de helft van het geld verdwijnt, wat de fietsenmaker overhield aan de transactie blijft in de economie. Wat de koper de lucht in schiet verlaat de economie.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het spul explodeert, maar het geld niet. Dat zit in de zak van de fietsenmaker of van wie je het ook maar gekocht hebt. En die handelaar betaalt daar eerst weer belasting over en kan er daarna weer dingen van kopen. Of hij geeft het zakelijk uit, bijvoorbeeld aan personeel. Het geld blijft in de economie.
Geld gaat met name de economie uit als je wat in het buitenland koopt (en ik geef toe, de handelaar zal het vuurwerk vaak uit het buitenland halen), maar ook bij sparen: spaargeld zit niet in de economie.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 20:19 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ah op die manier. Kan er in die visie dan ooit geld uit een economie? Als het letterlijk opblazen van waarde al niets aan de economie ontrekt. Ik zou denken dat ongeveer de helft van het geld verdwijnt, wat de fietsenmaker overhield aan de transactie blijft in de economie. Wat de koper de lucht in schiet verlaat de economie.
Mij lijkt dat er meer geld in de economie blijft als we vuurwerk niet meer opblazen maar alleen verhandelen.
Want dan heeft niet alleen die fietsenmaker iets van waarde eraan maar ook degene die het vuurwerk koopt.
Als je wat in het buitenland koopt gaat er toch geen geld uit de economie? Ik neem aan dat wat je koopt dezelfde waarde vertegenwoordigt. Sparen lijkt me ook meestal weinig geld aan de economie onttrekken, meestal wordt dat belegd toch? Al dan niet door de spaarder dan door de bank waar het geld staat. Daarbij op enig moment zal dat gespaarde geld toch teruggaan in de economie, niet alsof het verdwijnt zoals vuurwerk.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 20:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Geld gaat met name de economie uit als je wat in het buitenland koopt (en ik geef toe, de handelaar zal het vuurwerk vaak uit het buitenland halen), maar ook bij sparen: spaargeld zit niet in de economie.
Zo werkt het niet. Spaargeld dat belegd wordt zou nog kunnen, maar als jij een stoel in Polen koopt trek je geld uit de Nederlandse economie en breng je dat naar Polen, zelfs als de stoel hier 10 keer zo veel waard is.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 20:46 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Als je wat in het buitenland koopt gaat er toch geen geld uit de economie? Ik neem aan dat wat je koopt dezelfde waarde vertegenwoordigt. Sparen lijkt me ook meestal weinig geld aan de economie onttrekken, meestal wordt dat belegd toch? Al dan niet door de spaarder dan door de bank waar het geld staat. Daarbij op enig moment zal dat gespaarde geld toch teruggaan in de economie, niet alsof het verdwijnt zoals vuurwerk.
Als ik die stoel hier voor 10 keer verkoop wat ik er in Polen voor betaald heb breng ik toch juist geld in de Nederlandse economie en haal ik geld uit de Poolse.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 20:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zo werkt het niet. Spaargeld dat belegd wordt zou nog kunnen, maar als jij een stoel in Polen koopt trek je geld uit de Nederlandse economie en breng je dat naar Polen, zelfs als de stoel hier 10 keer zo veel waard is.
beleggen van spaargeld door een bank verhuist geld van de reele naar de financiele economie. Het geld ligt dan vast in de market cap van bedrijven. Of de uitstappers dat geld dan weer in omloop brengen hangt dan neem ik aan van de rente af.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 20:46 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Als je wat in het buitenland koopt gaat er toch geen geld uit de economie? Ik neem aan dat wat je koopt dezelfde waarde vertegenwoordigt. Sparen lijkt me ook meestal weinig geld aan de economie onttrekken, meestal wordt dat belegd toch? Al dan niet door de spaarder dan door de bank waar het geld staat. Daarbij op enig moment zal dat gespaarde geld toch teruggaan in de economie, niet alsof het verdwijnt zoals vuurwerk.
Als je die stoel verkoopt wel, dat is wat anders. Als je die stoel gebruikt tot hij versleten is (en dat doe je met vuurwerk) niet.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 22:45 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Als ik die stoel hier voor 10 keer verkoop wat ik er in Polen voor betaald heb breng ik toch juist geld in de Nederlandse economie en haal ik geld uit de Poolse.
Zoals jij het vertelt was de VOC waardeloos voor de Nederlandse economie, immers ze 'kochten' dingen elders en brachten daarmee geld weg en wat terugkwam was hoewel meer waard geen geld.
Zelfs als je de stoel verkoopt is het geld al onttrokken aan de economie. als je een totale geldhoeveelheid in omloop in Nederland van 100 euro hebt, iemand koopt de stoel voor 3 euro in polen en verkoopt hem vervolgens door aan iemand in Nederland voor 4 euro heb je het geld dat in omloop is verlaagd tot 97 euro.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 22:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je die stoel verkoopt wel, dat is wat anders. Als je die stoel gebruikt tot hij versleten is (en dat doe je met vuurwerk) niet.
Klopt idd, tot je hem verkoopt aan een Duitser.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 22:59 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Zelfs als je de stoel verkoopt is het geld al onttrokken aan de economie. als je een totale geldhoeveelheid in omloop in Nederland van 100 euro hebt, iemand koopt de stoel voor 3 euro in polen en verkoopt hem vervolgens door aan iemand in Nederland voor 4 euro blijft het geld dat in omloop is 97 euro.
Het enige is wel dat wij het vuurwerk (met een vuurwerkhandelaar als intermediair) uit het buitenland halen, dat produceren we doorgaans niet zelf in Nederland. Dat vuurwerk steken we af en verkopen we niet door aan buitenlanders dus in principe is de geldhoeveelheid wel verminderd. Die waarde ligt verder ook nergens meer in opgesloten (behalve in de herinnering van de aanschouwer/afsteker)quote:Op vrijdag 3 januari 2025 23:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt idd, tot je hem verkoopt aan een Duitser.
Eigenlijk is het vrij simpel.
Maar goed, uiteindelijk maakt het geld ook niet veel uit. Ja, er wordt voor meer dan 100 miljoen afgeschoten, maar voor hoeveel euro wordt er gegeten met kerst? En hoeveel euro gaat er aan bier doorheen in een weekend? Uiteindelijk is het voor fietsenmakers dacht ik 15-20% van hun jaaromzet (herinner ik me uit de coronajaren), dat is wel iets waard ook aan banen, maar ook aan een belangrijke voorziening die zo in stand blijft. Geld is geen reden om het te verbieden, de ellende met hulpverleners, het aantal gewonden en doden, de milieuvervuiling, de materiële schade en de overlast w.m.b. wel. Daar denken er hier een aantal anders over en daar gaan we niet uit komen.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 23:06 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het enige is wel dat wij het vuurwerk (met een vuurwerkhandelaar als intermediair) uit het buitenland halen, dat produceren we doorgaans niet zelf in Nederland. Dat vuurwerk steken we af en verkopen we niet door aan buitenlanders dus in principe is de geldhoeveelheid wel verminderd. Die waarde ligt verder ook nergens meer in opgesloten (behalve in de herinnering van de aanschouwer/afsteker)
Je moet je afvragen of fietsenmakers zich met vuurwerk moeten bezighouden. Wat zijn de regels om vuurwerk te verkopen? Ik heb me daar niet in verdiept maar het lijkt me toch dat je ook enige kennis voor moet hebben.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 23:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar goed, uiteindelijk maakt het geld ook niet veel uit. Ja, er wordt voor meer dan 100 miljoen afgeschoten, maar voor hoeveel euro wordt er gegeten met kerst? En hoeveel euro gaat er aan bier doorheen in een weekend? Uiteindelijk is het voor fietsenmakers dacht ik 15-20% van hun jaaromzet (herinner ik me uit de coronajaren), dat is wel iets waard ook aan banen, maar ook aan een belangrijke voorziening die zo in stand blijft. Geld is geen reden om het te verbieden, de ellende met hulpverleners, het aantal gewonden en doden, de milieuvervuiling, de materiële schade en de overlast w.m.b. wel. Daar denken er hier een aantal anders over en daar gaan we niet uit komen.
Ben benieuwd of er in Den Haag nog wat gaat verschuiven, de roep van de burgemeesters wordt wel steeds groter, maar we zien bij asiel en de spreidingswet dat er partijen zijn die hun eigen burgemeesters gewoon negeren (ja ik denk aan jullie, VVD).
Kort temijn denken. Op de lange termijn gaat een totaalverbod uiteraard effectief zijn. Er zal een korte opleving komen onder het tokkiedeel van de samenleving, maar uiteindelijk gaat sociale druk er voor zorgen dat het zo goed als verdwijnt. En handhaven wordt een stuk makkelijker als elke knal die je hoort illegaal is.quote:
Allemaal onderbuikgezwets. De gewone jan-met-de-pet gaat dat echt niet doen. Alleen wat volk aan de onderkant van de samenleving. Als we een generatie verder zijn, zeggen we tegen elkaar 'Belachelijk dat dat vroeger gewoon mocht, he?'.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:20 schreef Perrin het volgende:
Bij een totalverbot zal het illegale circuit exploderen en zullen er miljoenen verdiend worden met de zwarte handel.
Bovendien zal dat illegale vuurwerk allemaal in garageboxen en zolders in woonwijken liggen in plaats van het legale vuurwerk in gereguleerde opslagen zoals nu.
Effectief gezien heb je een groter probleem na dat totalverbot dan voor.
Dus het argument 'het is onhoudbaar, we moeten wat doen' betekent hopelijk niet dat je de problematiek wil verergeren.
Maar dat is dus feitelijk al zo, want knalvuurwerk is al jaren verboden. Het maakt echter geen reet uit, mensen steken het toch af en de politie kan er niks mee.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 10:30 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Kort temijn denken. Op de lange termijn gaat een totaalverbod uiteraard effectief zijn. Er zal een korte opleving komen onder het tokkiedeel van de samenleving, maar uiteindelijk gaat sociale druk er voor zorgen dat het zo goed als verdwijnt. En handhaven wordt een stuk makkelijker als elke knal die je hoort illegaal is.
Omdat de rest van het vuurwerk is toegestaan. Alleen een totaalverbod gaat daar significante verandering in brengen.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 10:43 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar dat is dus feitelijk al zo, want knalvuurwerk is al jaren verboden. Het maakt echter geen reet uit, mensen steken het toch af en de politie kan er niks mee.
Ik heb toch wel het idee dat dit significant minder is. Maar hoe je het ook wendt of keert, als je wat wilt doen aan vuurwerk met oud en nieuw, dan is dat iets dat een lange adem vereist. Een verkoopverbod in Nederland zou al een goede eerste stap zijn, maar met open grenzen is import uit buurlanden nog steeds vrij eenvoudig. Dat zal het aantal potentiële afstekers wel terugdringen, maar het zal nog wel een tijd een hardnekkig probleem blijven.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 10:43 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar dat is dus feitelijk al zo, want knalvuurwerk is al jaren verboden. Het maakt echter geen reet uit, mensen steken het toch af en de politie kan er niks mee.
Ik zie nauwelijks tot geen rotjes e.d. meer, de knallen komen uit de cakes die wel nog zijn toegestaan.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 10:43 schreef Tijn het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |