SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Updates:
The Levantine War - Reddit
https://twitter.com/IraqiSecurity
.Yo tengo, t tienes, l/Ella tiene
Klopt.quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:09 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het integratieprobleem is volop zichtbaar in dit topic.
Ligt eraan wat je ermee bedoelt. Die jodenobsessie van mw Halsema?quote:Op woensdag 1 januari 2025 20:17 schreef Richestorags het volgende:
Die Jodenobsessie van de 5e colonne is echt ongezond.
Halsema behoort niet tot de 5e colonne.quote:Op woensdag 1 januari 2025 20:41 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Ligt eraan wat je ermee bedoelt. Die jodenobsessie van mw Halsema?
Nee, de zesde. De 5e staat tot haar dienst.quote:Op woensdag 1 januari 2025 20:44 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Halsema behoort niet tot de 5e colonne.
Hele artikel hier:quote:Iran wil sektarische opstand in Syri ‘aanwakkeren, aansturen en steunen’
Auteur: BNR Webredactie
Het is steeds aannemelijker dat Iran sektarische spanning in Syri wil aanwakkeren om de eigen invloed in het land te vergroten via proxy’s en partnermilities. Dat concludeert The Institute for the Study of War op basis van Iraanse bronnen gelieerd aan het leger en de Revolutionaire Garde. Volgens Westerse analisten streeft Iran naar het ‘aanwakkeren, aansturen en steunen van een opstand in Syri’.
Volgens Iraanse berichtgeving zouden de nieuwe Syrische machthebbers HTS geweld plegen tegen de Alawieten – de clan van de verjaagde president Bashar Al-Assad. Daarnaast schrijven de Iranirs dat er 'weerstand' is tegen de interimregering van functionarissen.
Als ie keihard "dood aan het westen" zou roepen krijgt ie natuurlijk een raket op z'n dak.quote:Op woensdag 1 januari 2025 21:41 schreef Discombobulate het volgende:
Het ziet er wel goed uit allemaal.
Ook bijzonder dat die al-Shaara eerst zo radicaal Al Qaida was en nu zo, op het eerste gezicht, gematigd. Interessante man wel.
Dat is dat trekkersforum van BBB...zwarte cross enzo lekker spuiten op je beeldscherm. Ruk off. Nederlandsch art. 1.quote:
Zo wordt hij in de media afgebeeld. Ik ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen.quote:Op woensdag 1 januari 2025 21:41 schreef Discombobulate het volgende:
Ook bijzonder dat die al-Shaara eerst zo radicaal Al Qaida was en nu zo, op het eerste gezicht, gematigd. Interessante man wel.
Hij is iig erg charismatisch.quote:Op donderdag 2 januari 2025 23:54 schreef HSG het volgende:
[..]
Zo wordt hij in de media afgebeeld. Ik ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen.
Als hij Elon Musk maar buiten weet te houden. Dat is de fout in Oekrane geweest. Maar daar zijn ze intern in Syri ook al van bewust, het gevaar van zijn internet en het COC masker van Gladio lulkoek van de Israeli's. Poetin ging ze voor, maar dat kwam ook al zo rottig uit die bek.quote:Op donderdag 2 januari 2025 23:58 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Hij is iig erg charismatisch.
We gaan het zien de komende jaren.
quote:andaag
07:38
Buitenlandministers Duitsland en Frankrijk bezoeken Syri
De Franse en Duitse ministers van Buitenlandse Zaken bezoeken vrijdag Syri, melden de Duitse en Franse autoriteiten.
De Franse minister Jean-Nol Barrot kwam 's ochtends als eerste in het land aan.
Even later volgde ook Annalena Baerbock van Duitsland.
De twee gaan samen in gesprek met de Syrische leider Ahmed al-Sharaa, die aan de macht is sinds de val van het regime van Bashar al-Assad. Frankrijk en Duitsland zijn de eerste westerse landen die hoge vertegenwoordigers naar Syri sturen sinds de val van Assad.
"Samen staan Frankrijk en Duitsland naast het Syrische volk, in al zijn diversiteit", schreef Barrot in een bericht op X. Duitsland wil van Syri een "veilig thuis" maken voor alle inwoners en een "functionerende staat met volledige controle over het grondgebied", zei Baerbock in een verklaring.
De ministers bezoeken ook de beruchte Saydnaya-gevangenis. Daar werden onder al-Assad duizenden gevangenen vastgehouden. Er werden mensen gemarteld en gexecuteerd. Mensenrechtenorganisatie Amnesty International omschreef de gevangenis als een "slachthuis voor mensen".
quote:Syri
Vandaag
05:11
Rode Kruis wil 5 miljoen Syrirs helpen bij terugkeer naar huis
Het Rode Kruis wil de komende jaren ten minste 5 miljoen Syrirs helpen bij de terugkeer naar hun huizen na de val van het regime van Bashar al-Assad. Er staan 9000 vrijwilligers klaar in het land om te helpen met onder meer medische zorg, voedsel en huisvesting.
"Na de val van Assad keren veel mensen terug naar Syri of reizen ze binnen Syri naar de stad waar ze ooit woonden", zegt Derk Segaar, hoofd internationale hulp van het Rode Kruis. "Wat mensen bij terugkeer zullen aantreffen, is nog onduidelijk. Staat hun huis nog overeind? Er zijn complete steden en dorpen met de grond gelijkgemaakt. Scholen, ziekenhuizen, wegen en winkels zijn vernietigd. Mensen kunnen niet voorzien in basislevensbehoeften en hebben hulp nodig met onderdak, voedsel en gezondheidszorg."
Ghadaffi en Mugabe waren in het begin ook niet de doorgeslagen gekken die het later werden.quote:Op donderdag 2 januari 2025 23:58 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Hij is iig erg charismatisch.
We gaan het zien de komende jaren.
Wie had dat gedacht?quote:
Saudi's zijn dan misschien fijne brood- en bescherm- en opbrengheren, maar je mag ze niet teveel imiteren. Gemiste kans zich presidentieel te profileren.quote:
Vaak als autocratische figuren gesoleerd raken, in- en extern. Kan ook door een of meer uit de hand gelopen incidenten in de hand gewerkt worden. Beetje wat bij Poetin het geval is, en figuren als Musk en Trump kunnen ook in hun politiek avonturen struikelen. Je hebt er maar n in de erewacht van het de president verwelkomende land nodig.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 15:10 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ghadaffi en Mugabe waren in het begin ook niet de doorgeslagen gekken die het later werden.
Erdogan en Poetin ook niet. Saddam Hussein daarentegen. De scene dat hij een dikke Cubaan rookt terwijl de Ba'ath leden n voor n worden afgevoerd. Lijkt wel een oude Perzische Shah die al zijn broers liet afmaken als hij de troon erfde.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 15:10 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ghadaffi en Mugabe waren in het begin ook niet de doorgeslagen gekken die het later werden.
Met alles wat er te zeggen valt is het zijn goed recht. Ik heb niks met de Islam maar Westerse landen kiezen zelf ervoor daarnaartoe te gaan. What you see is what you (don't) get.quote:
Een voorbode voor wat komen zal.quote:
Het is niet netjes om je gastheer te beledigen Slayage.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 17:39 schreef egayalS het volgende:
Europeanen arrogant en hypocriet zoals altijd.
[ x ]
Dat Turkije gewoon hele stukken grond bezet houdt in Syri en dus echt verdeel en heers doet vergeet deze Ottomaanse Hamas papegaai weer. Het zijn altijd "DuH JoDuH".quote:Op vrijdag 3 januari 2025 17:52 schreef egayalS het volgende:
De vraag blijft welke lobby in de nieuwe Trump administration zijn zin krijgt, de Isral lobby (Syri opsplitsen in koloniale stijl, verdeel en heers) of America First lobby (we hebben niks te zoeken in Syri zoals Trump het verwoordde recentelijk)
[ x ]
Dat is al een heel duidelijk teken dat we van doen hebben met een enge wahabist.quote:
De afgelopen eeuw hebben we ook behoorlijk wat vrijheidsstrijders in de kolonin communistische taal horen uitslaan. Dat waren ze lang niet allemaal, maar het was wel de manier om de benodigde middelen te krijgen.quote:Op woensdag 1 januari 2025 21:41 schreef Discombobulate het volgende:
Dat zal allemaal wel joh, het is een kwestie van afwachten toch. Het kan, het kan niet. Zoals nu ziet het er redelijk uit. Dat is het enige wat je kan zeggen, maar speculeren over hoe Syri over 10 jaar gaat zijn hebben we echt niks aan.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 15:10 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Tering.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 18:34 schreef egayalS het volgende:
srsly waar is die gast mee bezig?
![]()
[ x ]
Ik vermoed dat ze de protocollen doornemen met dit soort aangelegenheden. Maar zou inderdaad ook kunnen dat ze al wist wat ze zou kunnen verwachten als ze haar hand uit zou steken. En dat ze er lullig bij zou staan. Ze heeft het in ieder geval beter gedaan dan die Fransman. Geen idee wat dat wasquote:Op vrijdag 3 januari 2025 20:14 schreef Discombobulate het volgende:
Maar je moet natuurlijk ook nu niet ineens stomverbaasd zijn. Hoe dan ook, die Duitse had hem wel een hand kunnen toereiken ipv het al niet verwachten.
Het ziet er allemaal gewoon heel ongelukkig uit. Voor hetzelfde geld hadden ze elkaar wel gewoon de hand geschud als die Fransman niet een tia kreeg en die Duitse gewoon haar hand uitstak. Het is eerder gewoon cringe.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 20:34 schreef egayalS het volgende:
[..]
Ik vermoed dat ze de protocollen doornemen met dit soort aangelegenheden. Maar zou inderdaad ook kunnen dat ze al wist wat ze zou kunnen verwachten als ze haar hand uit zou steken. En dat ze er lullig bij zou staan. Ze heeft het in ieder geval beter gedaan dan die Fransman. Geen idee wat dat was
Holy fuck, hoeveel plastische chirurgie zien we hier?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 22:16 schreef polderturk het volgende:
Ze maken al liedjes over Jolani in Syri.
Zo blij zijn de Syrirs dat ze van Assad verlost zijn.
Wordt hij als de redder van het vaderland gezien door veel Syrirs?
Hopelijk wordt de Syrische regering inclusief en krijgen vrouwen gelijke rechten. Als dit niet gebeurt dan is er een gemiste kans en zal er zeker een nieuwe burgeroorlog uitbreken.
[ x ]
Je hebt het maar druk met die Joden he Mehmet?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 22:45 schreef egayalS het volgende:
Enemy of my enemy is my friend. Always.
[ x ]
[ x ]
Heel progressief! ze hebben een transgender gevonden om een liedje te zingen over de nieuwe islamitische warlord.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 22:16 schreef polderturk het volgende:
Ze maken al liedjes over Jolani in Syri.
Zo blij zijn de Syrirs dat ze van Assad verlost zijn.
Wordt hij als de redder van het vaderland gezien door veel Syrirs?
Hopelijk wordt de Syrische regering inclusief en krijgen vrouwen gelijke rechten. Als dit niet gebeurt dan is er een gemiste kans en zal er zeker een nieuwe burgeroorlog uitbreken.
[ x ]
In Oekrane hadden zo ook al zoiets:quote:Op zaterdag 4 januari 2025 10:00 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Heel progressief! ze hebben een transgender gevonden om een liedje te zingen over de nieuwe islamitische warlord.
Je verhuizing al gepland? Of blijf je liever tussen arrogante hypocrieten wonen?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 17:39 schreef egayalS het volgende:
Europeanen arrogant en hypocriet zoals altijd.
[ x ]
Dat of een vazal staat van ome Erdo. Eentje waar 'ie naartoe kan verhuizen na de volgende verkiezingen en zijn natte droom van een soennitische theocratie verder vorm kan geven.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
Syrie wordt gewoon Afghanistan 2.0.
Nou, dan stel ik voor dat de EU niet omkijkt naar dat pareltje der civilisatie. Na jarenlange humanitaire steun...quote:
"de EU haat moslims en arabieren en wil ze de wet voorschrijven" Omdat ze niet zo 1 2 3 een terreurgroep vertrouwen....quote:Despite many challenges, the EU has continued to provide impartial humanitarian aid to those in need across Syria since 2011. The EU, along with its Member States, is the largest donor to the Syria crisis.
Over the past 13 years, the EU and its Member States has mobilised more than 33.3 billion in humanitarian, development, economic and stabilisation assistance. It has supported Syrians both inside the country and across the region.
This includes more than 4.3 billion in humanitarian aid to Syrians and vulnerable host communities inside Syria and the region, including over 1.7 billion. for Syria alone. Since 2017, the EU also organises a yearly Brussels conference to support the future of Syria and the region to encourage pledges.
De enige reden dat die ISIS-adept vrouwen geen hand wil geven is omdat hij als de dood is dat hij dan gaat branden in de hel, zoals die schitterende religie van je leert.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 22:45 schreef egayalS het volgende:
Enemy of my enemy is my friend. Always.
[ x ]
[ x ]
Daar zijn ze dan weer te laf voor.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 13:35 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Je verhuizing al gepland? Of blijf je liever tussen arrogante hypocrieten wonen?
n blik op de lirakoers leert waarom dat blaffertje hier blijft. Turkije is niet het beloofde land. Ondertussen worden de Turken door dit soort leden van de steentijddiaspora wel opgezadeld met Erdogan.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
Slayage en z'n bronstijd religie![]()
Bevalt het hier niet, verkas dan naar een plek waar ze net als jij vinden dat teksten uit 610 zouden moeten gelden als de Waarheid.
Doei!
quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
Slayage en z'n bronstijd religie![]()
Bevalt het hier niet, verkas dan naar een plek waar ze net als jij vinden dat teksten uit 610 zouden moeten gelden als de Waarheid.
Doei!
quote:Op vrijdag 3 januari 2025 20:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Klopt. In de Eucharistie is Jezus Christus lijfelijk, fysiek en reel aanwezig. Meerdere malen per dag.
Bekijk deze YouTube-video
Dit is een reactie op een post in F&L van iemand die geen flauw idee heeft waar de eucharistie vandaan komt.quote:
quote:Op donderdag 2 januari 2025 00:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik hecht zelf niet eens zoveel waarde aan de dogma's van de RKK. Of de OOK. Mij wordt steeds helderder dat de mens inherent een goed wezen is, en dat het 'goede leven' geleid wordt door naastenliefde en barmhartigheid. Wat allerlei kerken, religies en zingevingssystemen daar verder allemaal bij halen, lekker doen, maar niet aan mij besteedt.
Ik wist gezien je datum van registratie overigens al met wie ik van doen had. Dit bewijst het enkel.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het wordt pas problematisch wanneer al die oh zo diepzinnige 'laat ik eens over God nadenken'-figuren hun zelfbedachte filosofie gaan presenteren als De Waarheid, en niet alleen dwingen dat iedereen daarin meegaat maar, uiteraard, ook met allerhande doemscenario's komen om via spirituele chantage alsnog mensen te knechten.
En goh, dat doet zo ongeveer elke religie op aarde.
Nee hoor is gewoon je geloof van voor de bronstijd.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 21:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dit is een reactie op een post in F&L van iemand die geen flauw idee heeft waar de eucharistie vandaan komt.
Zou jij, of een van je klonen, kunnen aangeven wat dat van doen heeft met dit topic?
Oh werkelijk? Dan zou ik wat minder selectief quoten:quote:Op zaterdag 4 januari 2025 21:57 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Nee hoor is gewoon je geloof van voor de bronstijd.
In dat hele topic zit je je katholieke geloof te verdedigen, de schoonheid en logica ervan. Ik kan er wel meer posts uit citeren, maar lezers kunnen je posts via de aangehaalde quote teruglezen.
quote:Op woensdag 1 januari 2025 14:56 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Mijn relatie tot de RKK is ambivalent; enerzijds een onlosmakelijk onderdeel van mijn identiteit, een voorliefde voor de boodschap van barmhartigheid en werken (niet geloof alleen) en de wijze waarop de kerk mensen heeft genspireerd de mooiste kunstwerken te scheppen. Anderzijds struikel ik voortdurend over de starre dogmatische leer, de conservatieve moraal en achterhaalde denkbeelden over vrouwen en homoseksuelen. En wat het misbruikschandaal betreft: de hypocrisie.
Ik hoop nog mee te maken dat die kerk vrouwen tot het ambt toelaat, celibaat afschaft en homo's normaal gaat behandelen.
Je bent waarschijnlijk een user die al eerder in F&L de boel heeft verziekt en nu hier probeert die strijd voort te zetten.quote:Op donderdag 2 januari 2025 22:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
Voor mij is het teken van een goed mens zijn, de christelijke boodschap uitoefenen (ipv slechts 'geloven'), voldoende. Voor jou niet.
Voor mij kan een athest, moslim, buddhist, Zuid-Amerikaanse native meer christelijk zijn dan een hele buslading missionarissen van de adventkerk.
Probeert het nog een keer, kloon nummer 45,677.quote:Edit: even he, over dat raar uit de hoek komen... Je hebt dit topic getrakteerd op een heel verhaal in geuren en kleuren en woorden en beelden, hoe eigenlijk alle wereldreligies en zingevingssystemen, op de Adventistenkerk na, eigenlijk allemaal een Babylonische vruchtbaarheidscultus voortzetten. Christenen, moslims, hindoe's, shintosten, Janisten, boeddhisten, wotanisten, Baha'i, ettelijke natuur- en inheemse godsdiensten... allen, op geen enkele uitzondering na, aanbidden en geloven in werkelijkheid niet in wat die religies al eeuwen leren, neen, zij aanbidden allen in werkelijkheid een fallus. Liefst in een grot. Met altaar voor de Moeder Godin.
Dat is iets wat types als Kerelx en Slayage nog moeten doorgronden.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 21:55 schreef polderturk het volgende:
Religie is zo een enorme onzin.
Universum is ouder dan 6000 jaar.
We ontvangen licht van galaxies die zich bevinden op een afstand van meer dan 10 miljard lichtjaar. Dat licht heeft er meer dan 10 miljard jaar over gedaan om ons te bereiken. Verhaal van Noah is complete onzin. Het zou 8000 meter geregend hebben in 40 dagen tijd. Dat is 200 meter per dag of 8 meter per uur. Geloof je het zelf? Het zou meer geregend hebben dan dat er water in de oceanen is. Water uit de oceanen verdampt en regent terug op aarde.
Ieder persoon met een beetje gezond verstand weet dat dit onmogelijk is. Bijbel, Torah, Koran etc zijn gewoon verhaaltjesboeken en niks anders.
Je wordt voor eeuwig gestraft in de hel voor zoiets onbenulligs als niet geloven. Niet geloven in iets waar geen hard bewijs voor is. Dat is hetzelfde als bestraft worden voor het niet geloven in kabouters, eenhoorns en elfjes.
Humanisme interesseert mij het meest.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 22:14 schreef phpmystyle het volgende:
@:EttovanBelgie
Ik heb je posts gelezen, maar ik vraag mij nog steeds af of je nu echt gelovig bent, of meer gewoon cultureel gengageerd.
Youre not answering my question..quote:Op zaterdag 4 januari 2025 22:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Humanisme interesseert mij het meest.
Geloof is enkel relevant zolang het voldoet aan het accepteren van menselijke waardigheid.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 22:17 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Youre not answering my question..
Ik begin de christelijke traditie (leestip: hercules op de tweesprong Kinneging) steeds meer te waarderen. Ik denk dat dat een van de beste samenlevingssystemen zijn.
Je mag weleens kappen met overal ‘de joden’ bij te slepen als je vakkundig alle posts richting jou over de praktijken (oa in Syri) van Erdogans Turkije blijft negeren.quote:
Mwa, orthodox is in dat opzicht beter dan katholiek.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 22:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Geloof is enkel relevant zolang het voldoet aan het accepteren van menselijke waardigheid.
De katholieke religie acht ik de mooiste, esthetisch gezien, en qua boodschap, met een nadruk op doen ipv enkel geloven, prima. De hele dogmatische riedel erom heen kan me verder totaal niet boeien. Laat staan dat ik accepteer wat een priester of paus allemaal verkondigt 'omdat boek'.
iig geen celibaatquote:Op zaterdag 4 januari 2025 23:06 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Mwa, orthodox is in dat opzicht beter dan katholiek.
Mooie koepelkerken ook. Ook bijzonder om mensen alle schilderijen te zien kussen. Echter heeft de Orthodoxe kerk het lijden en de boetedoening haast tot dogma verheven. In het geval van Rusland lijkt me dit als legitimatie van de staatsvorm.quote:
Het helpt al een hoop als je religie "sensu allegorico" (metaforisch) en niet "sensu proprio" (letterlijk) opvat. Alle kronkels ontstaan door de narratieven te letterlijk te nemen. Mooie boeken zijn o.a. de held met de duizend gezichten van Joseph Campbell , Secret Teachings of All Ages van Manley P. Hall en Psychology and the Soul van Otto Rank.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 21:55 schreef polderturk het volgende:
We ontvangen licht van galaxies die zich bevinden op een afstand van meer dan 10 miljard lichtjaar. Dat licht heeft er meer dan 10 miljard jaar over gedaan om ons te bereiken. Verhaal van Noah is complete onzin. Het zou 8000 meter geregend hebben in 40 dagen tijd. Dat is 200 meter per dag of 8 meter per uur. Geloof je het zelf? Het zou meer geregend hebben dan dat er water in de oceanen is. Water uit de oceanen verdampt en regent terug op aarde.
Ieder persoon met een beetje gezond verstand weet dat dit onmogelijk is. Bijbel, Torah, Koran etc zijn gewoon verhaaltjesboeken en niks anders.
Je wordt voor eeuwig gestraft in de hel voor zoiets onbenulligs als niet geloven. Niet geloven in iets waar geen hard bewijs voor is. Dat is hetzelfde als bestraft worden voor het niet geloven in kabouters, eenhoorns en elfjes.
Secularisme FTW.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 21:55 schreef polderturk het volgende:
Misschien moeten die Arabs eens aan wat zelfreflectie doen.... hoeveel miljard steun is er vanuit het Midden-Oosten naar Syri gegaan, en hoe gaan ze daar met mensenrechten om, lieve schat? En maar kankeren op de EU, terwijl zonder hun humanitaire hulp Syrirs binnen en buiten Syri waren verhongerd.quote:
Religie is van oudsher dan ook weinig anders dan ethiek voor ongeletterden. Dan moet je het van verhalen met een moraal hebben, gelardeerd met bovennatuurlijke fratsen om mensen te motiveren het gewenste gedrag ook daadwerkelijk voor elkaar te krijgen bij je toehoorders.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 21:55 schreef polderturk het volgende:
Fantastisch boek inderdaad - een van de beteren die ik gelezen heb de afgelopen jaren. Ik vind dat hij vanuit zijn klassieke perspectief de mankementen van de huidige ideologien goed weet bloot te leggen. Zijn eerdere werken over moraal - o.a. geografie van goed en kwaad - zijn ook must reads wmb.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 22:17 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Youre not answering my question..
Ik begin de christelijke traditie (leestip: hercules op de tweesprong Kinneging) steeds meer te waarderen. Ik denk dat dat een van de beste samenlevingssystemen zijn.
Ik zit er precies zo in en kwam na de nachtmis eind vorig jaar ook tot die conclusie voor wat betreft de katholieke kerk. Ik ben gereformeerd opgevoed maar ik vind de katholieke riten prachtig. Als je je er dan toch in onderdompelt, dan ook maar met slingers en ballonnen.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 22:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Geloof is enkel relevant zolang het voldoet aan het accepteren van menselijke waardigheid.
De katholieke religie acht ik de mooiste, esthetisch gezien, en qua boodschap, met een nadruk op doen ipv enkel geloven, prima. De hele dogmatische riedel erom heen kan me verder totaal niet boeien. Laat staan dat ik accepteer wat een priester of paus allemaal verkondigt 'omdat boek'.
Laat 1 post zien waar ik "de joden" erbij betrek?quote:Op zaterdag 4 januari 2025 23:05 schreef Szura het volgende:
[..]
Je mag weleens kappen met overal ‘de joden’ bij te slepen als je vakkundig alle posts richting jou over de praktijken (oa in Syri) van Erdogans Turkije blijft negeren.
Deze is speciaal voor jouquote:Op zaterdag 4 januari 2025 23:05 schreef Szura het volgende:
[..]
Je mag weleens kappen met overal ‘de joden’ bij te slepen als je vakkundig alle posts richting jou over de praktijken (oa in Syri) van Erdogans Turkije blijft negeren.
Even een rectificatie op wat deze antisemitische, Koerden hatende Ankara agent hier post:quote:Op zondag 5 januari 2025 15:32 schreef egayalS het volgende:
De Isralische en Turkse aanwezigheid in Syri vergelijken is natuurlijk een lachwekkende what about ism, maar ik begrijp best dat velen in dit topic butt hurt zijn dat Assad weg is, dat Erdogan terugkijkend de juiste beslissing heeft genomen door de rebellen niet de rug te keren, dat een "koppensneller" nu gesprekken voert met ministers van Duitsland en Frankrijk. Hell, als Wilders niet in de regering zou zitten (Wilders = PVV) , dan was misschien ook onze minister van buitenlandse die kant opgevlogen.
Maar treur niet! Zou zomaar kunnen dat al golani vroeg of laat wordt afgezet middels een coup, al dan niet gesteund door westerse mogendheden. Kijk naar de gebeurtenissen in Egypte, Libi en Tunesi. Je moet nooit de hoop opgeven!![]()
Zeg: "O Allāh, Koning van het Koninkrijk, U schenkt het Koninkrijk aan wie U wilt, en U ontzegt het Koninkrijk aan wie U wilt, en U eert wie U wilt, en U vernedert wie U wilt, in Uw hand is het Goede. Voorwaar, U bent Almachtig over alle zaken." https://quranreflect.com/posts/7517
# Religie is zo een enorme onzin
Laat onderstaande beelden tot je dringen en besef dat de vergelijking Isral Turkije in Syri slechts een what about ism is omdat jullie niks zinnigs te zeggen hebben. Vooral de eerste video spreekt boekdelen. Al golani ziet Fidan niet als een bezetter van zijn land, maar als een bondgenoot die Syri heeft helpen bevrijden van de decennialange Assad tyrannie.
Turkse minister van buitenlandse zaken Hakan Fidan en golani omhelzen elkaar hartelijk
https://youtube.com/shorts/BnlXaDf72GM?si=VGeBwnsy6pq6pyz9
Hakan Fidan en golani genieten van een kopje thee op Mount qasiyoun met een mooie uitzicht op Damascus.
https://youtube.com/shorts/0yr2JRQx4MM?si=qVW5L7JRJ2eyHEOL
In aanvulling hierop:quote:Op zondag 5 januari 2025 16:46 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Even een rectificatie op wat deze antisemitische, Koerden hatende Ankara agent hier post:
De enige reden dat Turkije en HTS buddy buddy zijn is vanwege gedeelde belangen. De Miloević van Turkije genaamd Erdogan heeft er baat bij om HTS te ondersteunen om twee redenen:
-De genocide op Koerden en illegale bezetting van Koerdische gebieden te kunnen continueren. Toevallig zijn de Koerden bondgenoten van Assad en anti HTS. Het ondersteunen van HTS verzwakt de positie van de Koerden.
-De val van de de jure regering van Syri, namelijk de Assad regering, maakt dat Turkije tot in het oneindige de Koerdische gebieden bezet kan houden omdat de Assad regering, die er wel aanspraak op zou maken, weg is. HTS zal er geen claim op doen. Daarom heeft Turkije altijd de "rebellen" gesteund. De "rebellen" zijn dankbaar voor die steun. We weten hoe Turkije rolt. Het lachwekkende is dat jij denkt ons te kunnen onderwijzen over Turkije.
Nee, jij vindt die vergelijking lachwekkend omdat je haantje de voorste bent om Isral te veroordelen maar bereid bent alles goed te praten wat Turkije doet. Maar dat gaat in dit geval erg lastig omdat zowel Turkije als Isral een stuk van Syri in het bezit hebben, waarbij beide landen ook nog beweren dat dit voor de eigen veiligheid is.quote:Op zondag 5 januari 2025 15:32 schreef egayalS het volgende:
De Isralische en Turkse aanwezigheid in Syri vergelijken is natuurlijk een lachwekkende what about ism, maar ik begrijp best dat velen in dit topic butt hurt zijn dat Assad weg is, dat Erdogan terugkijkend de juiste beslissing heeft genomen door de rebellen niet de rug te keren, dat een "koppensneller" nu gesprekken voert met ministers van Duitsland en Frankrijk. Hell, als Wilders niet in de regering zou zitten (Wilders = PVV) , dan was misschien ook onze minister van buitenlandse die kant opgevlogen.
Maar treur niet! Zou zomaar kunnen dat al golani vroeg of laat wordt afgezet middels een coup, al dan niet gesteund door westerse mogendheden. Kijk naar de gebeurtenissen in Egypte, Libi en Tunesi. Je moet nooit de hoop opgeven!![]()
Zeg: "O Allāh, Koning van het Koninkrijk, U schenkt het Koninkrijk aan wie U wilt, en U ontzegt het Koninkrijk aan wie U wilt, en U eert wie U wilt, en U vernedert wie U wilt, in Uw hand is het Goede. Voorwaar, U bent Almachtig over alle zaken." https://quranreflect.com/posts/7517
# Religie is zo een enorme onzin
Laat onderstaande beelden tot je dringen en besef dat de vergelijking Isral Turkije in Syri slechts een what about ism is omdat jullie niks zinnigs te zeggen hebben. Vooral de eerste video spreekt boekdelen. Al golani ziet Fidan niet als een bezetter van zijn land, maar als een bondgenoot die Syri heeft helpen bevrijden van de decennialange Assad tyrannie.
Turkse minister van buitenlandse zaken Hakan Fidan en golani omhelzen elkaar hartelijk
https://youtube.com/shorts/BnlXaDf72GM?si=VGeBwnsy6pq6pyz9
Hakan Fidan en golani genieten van een kopje thee op Mount qasiyoun met een mooie uitzicht op Damascus.
https://youtube.com/shorts/0yr2JRQx4MM?si=qVW5L7JRJ2eyHEOL
Syri is toch voornamelijk hanafi zoals Turkije? Heb ook begrepen dat HTS uit verschillende groepen bestaat dan dat het alleen salafisten zijn.quote:Op zondag 5 januari 2025 19:28 schreef egayalS het volgende:
Nog meer goed nieuws
Goede threads, ook de Franstalige
Fyi Sufi İslam is mainstream islam ook in Syri terwijl salafi islam waaruit HTS uiteindelijk zijn oorsprong kent, een moderne relatief kleine beweging is
De Engelstalige thread
https://threadreaderapp.com/thread/1875845070945210652.html
Franstalige thread
https://threadreaderapp.com/thread/1875752714933538932.html
[ x ]
Inmiddels wel, maar dat was vijf jaar geleden wel anders.quote:Op zondag 5 januari 2025 19:50 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Syri is toch voornamelijk hanafi zoals Turkije? Heb ook begrepen dat HTS uit verschillende groepen bestaat dan dat het alleen salafisten zijn.
Dit soort achterlijke generalisaties kan je beter achterwege laten, wil je ooit nog serieus genomen worden in ieder geval. De Arabieren hebben namelijk volstrekt geen collectief gedeelde mening over de Turken, laat staan dat ze zich massaal zouden druk maken om wat ze hebben gedaan tijdens het tijdperk van de Ottomanen.quote:Op zondag 5 januari 2025 16:58 schreef Richestorags het volgende:
[..]
In aanvulling hierop:
-Een Arabier wil nooit Turkse invloed. In Syri zijn ze ook niet vergeten hoe Turkije Hatay heeft gestolen van Syri.
-Al helemaal zijn ze het racistische kalifaat van de Ottomanen niet vergeten waarin op Arabieren werd neergekeken. Ook weten Arabieren dondersgoed hoe Turken met minderheden omgaan zoals Koerden, Assyrirs, Armenen, Grieken en Alevieten.
Je beseft je op wie ik reageer of niet?quote:Op zondag 5 januari 2025 20:14 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dit soort achterlijke generalisaties kan je beter achterwege laten, wil je ooit nog serieus genomen worden in ieder geval. De Arabieren hebben namelijk volstrekt geen collectief gedeelde mening over de Turken, laat staan dat ze zich massaal zouden druk maken om wat ze hebben gedaan tijdens het tijdperk van de Ottomanen.
Dat maakt je reactie niet minder achterlijk, vrees ik.quote:Op zondag 5 januari 2025 20:17 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Je beseft je op wie ik reageer of niet?
Het is achterlijk om te veronderstellen dat Arabieren niet door Turken willen worden geregeerd?quote:Op zondag 5 januari 2025 20:19 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat maakt je reactie niet minder achterlijk, vrees ik.
Dat is niet wat je stelde, en dat weet je zelf ook.quote:Op zondag 5 januari 2025 20:26 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het is achterlijk om te veronderstellen dat Arabieren niet door Turken willen worden geregeerd?
Ik reageerde op een ber achterlijke reactie over hoe Turkije de redder van Syri is en Europa zich als kolonisator gedraagt. Wat verwacht je, een stuk proza? Een Haiku?quote:Op zondag 5 januari 2025 20:28 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat is niet wat je stelde, en dat weet je zelf ook.
Ah, ok - dan is het ongenuanceerde gelul in de marge van je helemaal vergeven.quote:Op zondag 5 januari 2025 20:30 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik reageerde op een ber achterlijke reactie over hoe Turkije de redder van Syri is en Europa zich als kolonisator gedraagt. Wat verwacht je, een stuk proza? Een Haiku?
Ik zoek niet naar jouw vergiffenis. Vrij apart wel dat je hier langskomt om dit te melden terwijl de consensus in dit topic is dat deze Koerden- en Jodenhater het topic constant verneukt met zijn spam en nooit ergens op reageert. Idem in het Israltopic.quote:Op zondag 5 januari 2025 20:33 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ah, ok - dan is het ongenuanceerde gelul in de marge van je helemaal vergeven.
De consensus in NWS of dit topic is niet erg interessant, want die zit vooral in de lijn van alle kritiek op Israel = anti-semitisme en moslims zijn kut. Dus nee, daar heb ik weinig mee. Ik reageer daarom heel specifiek op wat jij feitelijk zegt. Jodenhater of moslimhater, don't give a shit. Het ging mij om je rare ongenuanceerde beweringen over Turken en Arabieren.quote:Op zondag 5 januari 2025 20:42 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik zoek niet naar jouw vergiffenis. Vrij apart wel dat je hier langskomt om dit te melden terwijl de consensus in dit topic is dat deze Koerden- en Jodenhater het topic constant verneukt met zijn spam en nooit ergens op reageert. Idem in het Israltopic.
Ja, daar hebben zowel hij als jij een handje van. Je ziet overal dit soort spoken.quote:Op zondag 5 januari 2025 20:46 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De consensus in NWS is niet erg interessant, want die zit vooral in de lijn van alle kritiek op Israel = anti-semitisme en moslims zijn kut. Dus nee, daar heb ik weinig mee. Ik reageer daarom heel specifiek op wat jij feitelijk zegt. Jodenhater of moslimhater, don't give a shit. Het ging mij om je rare ongenuanceerde beweringen over Turken en Arabieren.
Nee, net als dat ik Slayage nog niet heb kunnen betrappen op Jodenhaat. Zelfde laken, pak. Terug naar je reactie, die sloeg dus gewoon helemaal nergens op. Nergens.quote:Op zondag 5 januari 2025 20:48 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ja, daar hebben zowel hij als jij een handje van. Je ziet overal dit soort spoken.
Er is een heel breed pallet aan meningen omtrent Isral en ik heb werkelijk niemand zien beweren dat kritiek op Isral gelijk staat aan antisemitisme.
Ik houd hem slechts een spiegel voor. Hij strooide altijd met de term "Turkenhater" als je kritiek had op Erdogan. Haat misschien niet, wel een ongezonde obsessie en een onrealistische perceptie dat Isral de hele wereld runt.quote:Op zondag 5 januari 2025 20:50 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee, net als dat ik Slayage nog niet heb kunnen betrappen op Jodenhaat. Zelfde laken, pak. Terug naar je reactie, die sloeg dus gewoon helemaal nergens op. Nergens.
Het is toch juist negatief als ze dat niet doen?quote:Op zondag 5 januari 2025 19:48 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Ik vraag me eigenlijk wel af of HTS wel zo naar de pijpen van Turkije gaat dansen zoals de SNA doet. Tot nu toe heb ik vanuit de autoriteiten in Rojava vooral positieve berichten gehoord.
Topic over Syrie - het gaat weer over Israel.quote:Op zondag 5 januari 2025 20:46 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De consensus in NWS of dit topic is niet erg interessant, want die zit vooral in de lijn van alle kritiek op Israel = anti-semitisme en moslims zijn kut. Dus nee, daar heb ik weinig mee. Ik reageer daarom heel specifiek op wat jij feitelijk zegt. Jodenhater of moslimhater, don't give a shit. Het ging mij om je rare ongenuanceerde beweringen over Turken en Arabieren.
Eindelijk een glorieuze overwinning na alle nederlagen van de laatste maanden.quote:Op maandag 6 januari 2025 14:29 schreef polderturk het volgende:
Iran heeft een kartonnen Al Aksa moskee bevrijd in een oefening.
[ x ]
Iran lijkt wel te zinspelen op een opstand tegen de nieuwe autoriteiten. Rusland lijkt er geen zin meer in te hebben.quote:Op maandag 6 januari 2025 15:20 schreef Hathor het volgende:
Is er nog een mogelijkheid dat Assad met behulp van Iran en/of Rusland nog een poging zal doen om de macht terug te grijpen? Hij zal in Syrie zelf toch ook nog wel wat aanhang hebben?
Bron?quote:Op maandag 6 januari 2025 16:16 schreef havanagila het volgende:
Russische basissen blijven. Dus die hebben allang iemand omgekocht.
0. Rusland kan niks meer klaarspelen. Assad komt uit een minderheidsstam. De Alawieten zijn maar 13 procent van de bevolking. Hij heeft de popular support dus niet.quote:Op maandag 6 januari 2025 15:20 schreef Hathor het volgende:
Is er nog een mogelijkheid dat Assad met behulp van Iran en/of Rusland nog een poging zal doen om de macht terug te grijpen? Hij zal in Syrie zelf toch ook nog wel wat aanhang hebben?
Speciaal voor jouquote:Op dinsdag 7 januari 2025 16:34 schreef Qarrad het volgende:
Is het mogelijk om mensen een gedeeltelijke ban te geven? Dat nog wel kunnen posten maar dat ze geen Twitter-diarree hier kunnen uitstorten en gedwongen worden om hun eigen hersengolven te genereren en zelf ook eens wat te typen in plaats van te copypasten uit hun bubbel?
Dit topic zou er onder andere van opknappen.
quote:Op maandag 6 januari 2025 22:56 schreef egayalS het volgende:
Thread https://threadreaderapp.com/thread/1876361368569287032.html
The risk of him becoming Syria’s equivalent of Libya’s Haftar is increasingly real. With his thirst for power, backed by foreign support, Al-Awdah could plunge the country into civil war much sooner than the most pessimistic predictions, making this a scenario that demands urgent attention.
[ x ][ x ]
En nu in het Nederlands.quote:Op maandag 6 januari 2025 23:34 schreef egayalS het volgende:
Western powers oversimplified the complex Kurdish dynamics in Syria by backing PKK dominance, often ignoring local demographics and alienating many Syrian Kurds. Meanwhile, PKK policies led to widespread displacement and resentment. Their (PKK) policies caused mass displacement, disrupted Arab-Kurdish relations, and fueled regional instability.
[ x ]
Een hoop poeha over een nietszeggend figuur dat een gevaar vormt voor het nieuwe Syri en de gebruikelijke Koerdenhaat en de PKK zit overal in Syri, elke Koerd = PKK dus Turkije mag lekker illegaal bezetten.quote:
Ah de gebruikelijke lulkoek dus.quote:Op woensdag 8 januari 2025 09:20 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Een hoop poeha over een nietszeggend figuur dat een gevaar vormt voor het nieuwe Syri en de gebruikelijke Koerdenhaat en de PKK zit overal in Syri, elke Koerd = PKK dus Turkije mag lekker illegaal bezetten.
Vertrouwen komt te voet en gaat te paard....quote:Op woensdag 8 januari 2025 10:46 schreef HowardRoark het volgende:
Het nieuwe Syri, zo "divers" zoals men een paar weken geleden op de BBC probeerde te beweren. Nou, we zien het.
[ x ]
Een kat in het nauw maakt gekke sprongen. Het zou me niet verbazen dat Iran binnenkort Isral zelf zal toelaten tot de "axis of resistance".quote:Op zaterdag 4 januari 2025 23:05 schreef Szura het volgende:
[..]
Ik hoop juist dat ze hun invloed positief gebruiken en (Palestijnse) terreurgroepen indammen.quote:Op donderdag 9 januari 2025 17:34 schreef Richestorags het volgende:
Turkije kan niks doen tegen Isral. Of wil Turkije soms Hezbollah gaan bewapenen nu Iran het niet meer kan?
Dan gaan er veel Turken worden opgeblazen.
Juist. Als Turkije echt invloed wil krijgen in het MO moeten ze zich juist als een peacebroker opstellen. Ik denk dat Slayage iets te veel hoopt dat Turkije Isral gaat dwarszitten en hoe succesvol ze daarin kunnen zijn. Ik zie niet in hoe Turkije Isral substantieel kan bedreigen zonder dat het daarmee een pariahstaat wordt voor de EU en Amerika en/of de toorn van Isral over zich heen krijgt.quote:Op donderdag 9 januari 2025 17:39 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Ik hoop juist dat ze hun invloed positief gebruiken en (Palestijnse) terreurgroepen indammen.
Binnen het jaar een Afghanistan/Irak 2.0quote:Op woensdag 8 januari 2025 10:46 schreef HowardRoark het volgende:
Het nieuwe Syri, zo "divers" zoals men een paar weken geleden op de BBC probeerde te beweren. Nou, we zien het.
[ x ]
Dwarszitten is dan weer relatief, zeker met de huidige wappieregering van Isral.quote:Op donderdag 9 januari 2025 17:42 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Juist. Als Turkije echt invloed wil krijgen in het MO moeten ze zich juist als een peacebroker opstellen. Ik denk dat Slayage iets te veel hoopt dat Turkije Isral gaat dwarszitten en hoe succesvol ze daarin kunnen zijn. Ik zie niet in hoe Turkije Isral substantieel kan bedreigen zonder dat het daarmee een pariahstaat wordt voor de EU en Amerika en/of de toorn van Isral over zich heen krijgt.
Dat kunnen ze prima doen w.m.b. Alleen snap ik ook wel dat Isral ze argwanend bekijkt als je de retoriek van Erdogan en zonen hoort, welke regering dan ook overigens. Niet alleen de huidige extreemrechtse regering.quote:Op donderdag 9 januari 2025 21:06 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Dwarszitten is dan weer relatief, zeker met de huidige wappieregering van Isral.
Turkije zou wel kunnen helpen met het versterken van een Palestijnse staat op manieren die geen terreurgroepen versterkt.
Turkije gaat eerst de SDF en de Koerden "opruimen". en dan zul je zien dat de rest van de wereld weer toekijkt en niets doet. Eens zien of Erdogan dan ook gezocht gaat worden in Den Haag?quote:Op donderdag 9 januari 2025 21:06 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Dwarszitten is dan weer relatief, zeker met de huidige wappieregering van Isral.
Turkije zou wel kunnen helpen met het versterken van een Palestijnse staat op manieren die geen terreurgroepen versterkt.
Het antwoord daarop kennen we wel. De Koerden hebben de pech dat het geen Arabieren zijn en daarom i.t.t. de Palestijnen niet kunnen rekenen op rijke Arabische donoren voor hun lobby.quote:Op vrijdag 10 januari 2025 09:40 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Turkije gaat eerst de SDF en de Koerden "opruimen". en dan zul je zien dat de rest van de wereld weer toekijkt en niets doet. Eens zien of Erdogan dan ook gezocht gaat worden in Den Haag?
Op zich wel interessant. Over 3.000 jaar is IS een vergeten rijk. Hooguit een voetnoot in de geschiedenis maar ik gok eerder dat niemand het bestaan nog kent. Ze hebben ook niks achtergelaten. Daarom zijn ze er ook zo op gebrand om historie te vernielen van rijken die wel meer voor elkaar hebben gekregen.quote:Op vrijdag 10 januari 2025 10:34 schreef Perrin het volgende:
Proberen de historische schade van de barbaren enigszins te herstellen.
[ x ]
Yup. En ze haten dit aardse bestaan toch, ze gaan voor het eeuwige leven bij hun grote hemelvriend. Iedereen die hier wat moois opbouwt is diep van binnen natuurlijk een walgelijke ketter.quote:Op vrijdag 10 januari 2025 10:53 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Op zich wel interessant. Over 3.000 jaar is IS een vergeten rijk. Hooguit een voetnoot in de geschiedenis maar ik gok eerder dat niemand het bestaan nog kent. Ze hebben ook niks achtergelaten. Daarom zijn ze er ook zo op gebrand om historie te vernielen van rijken die wel meer voor elkaar hebben gekregen.
Daarom kan het ook niet bestaan. Ascese is een levensstijl die maar voor een beperkt aantal filosofen en monniken is weggelegd. De meeste mensen zijn toch meer van de kudde en "aards".quote:Op vrijdag 10 januari 2025 10:54 schreef Perrin het volgende:
[..]
Yup. En ze haten dit aardse bestaan toch, ze gaan voor het eeuwige leven bij hun grote hemelvriend. Iedereen die hier wat moois opbouwt is diep van binnen natuurlijk een walgelijke ketter.
Een bromance gebaseerd op "we haten allebei het Westen" stelt natuurlijk ook niks voor in de praktijk. Er is verder niks dat die twee volkeren bindt qua geschiedenis, ideologie en orintatie.quote:Op vrijdag 10 januari 2025 13:29 schreef havanagila het volgende:
[ x ]
Russen hebben schijnbaar doodleuk de radar uitgezet tijdens Isralische bombardementen, en zelf lege velden bestookt ipv rebellen......
Sta je mooi te kijken, geef je de Russen raketten en drones, en als je zelf hulp nodig hebt laten ze je stikken.
Rusland vertrouwen
Hangt ervan af of Trump dit gaat toestaan. Dan nog denk ik eerlijk gezegd niet dat Turkije het aandurft om een guerrilla-oorlog te gaan voeren op vreemd grondgebied.quote:Op vrijdag 10 januari 2025 09:40 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Turkije gaat eerst de SDF en de Koerden "opruimen". en dan zul je zien dat de rest van de wereld weer toekijkt en niets doet. Eens zien of Erdogan dan ook gezocht gaat worden in Den Haag?
Erdogan is de afgelopen jaren niet zo gek geweest om het gevecht te zoeken met landen die gelijkwaardig of sterker zijn in militaire kracht. Ik zie de het Turkse electoraat er ook niet voor aan om iemand in het zadel te stemmen die dat wel gaat doen.quote:Op donderdag 9 januari 2025 21:15 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat kunnen ze prima doen w.m.b. Alleen snap ik ook wel dat Isral ze argwanend bekijkt als je de retoriek van Erdogan en zonen hoort, welke regering dan ook overigens. Niet alleen de huidige extreemrechtse regering.
Dat is mijns inziens niet helemaal waar. Er is een Russisch vliegtuig neergeschoten, hij heeft in eerdere operaties tegen Koerden een grote mond tegen Amerika opgezet (nou is dat uiteindelijk alleen maar retoriek natuurlijk) en hebben hij en zijn zoon een opzwepende retoriek richting Isral. Dat zal vast ook voor de binnenlandse neef-nicht huwelijk achterban zijn maar toch. Hij heeft wel een Russisch vliegtuig neergeschoten.quote:Op vrijdag 10 januari 2025 15:27 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Erdogan is de afgelopen jaren niet zo gek geweest om het gevecht te zoeken met landen die gelijkwaardig of sterker zijn in militaire kracht. Ik zie de het Turkse electoraat er ook niet voor aan om iemand in het zadel te stemmen die dat wel gaat doen.
Het staat je vrij dit te denken.quote:Op vrijdag 10 januari 2025 15:42 schreef polderturk het volgende:
Zoals ik eerder heb gezegd.
Assad was erger dan ISIS. Rusland, Assad en Iran hebben 500.000 burgers gedood in Syri. Meer dan 5 keer zoveel als de rest van alle partijen bij elkaar.
En Rusland voert nu een genocide uit in Oekrane. Dit bewind is gesteund door types als HSG en Richstorage. Ze horen niet thuis in Nederland.
En ze zijn nu weg. Iran houdt het ook niet lang meer vol.quote:Assad, Iran en Rusland zijn verreweg de slechtste partijen in het gebied. Alle partijen in het gebied zijn schuldig aan misdaden. Maar Assad/Rusland/Iran zijn de grootste schuldigen.
Hier ben ik het mee eens.quote:Ik vertrouw HTS niet. Ze hebben misschien andere plannen. Ze moeten zich pragmatisch opstellen en water bij de wijn doen. Ze moeten alle groepen in het land een stem geven. Er moet godsdienst vrijheid, vrijheid van meningsuiting en rechten voor minderheden komen. Als ze dit niet doen, dan zullen ze ook kapotgaan.
Als HTS debiel en Jihadistische gaan doen, dan is dat slecht voor Syrie en dan zal er meer oorlog en geweld komen.
Ze moeten ook athesten, desten en agnosten de ruimte geven.
[ x ]
Stoere praatjes en een straaljager neerschieten die je luchtruim schendt is wel wat anders dan terrorisme logistiek, financieel of militair steunen.quote:Op vrijdag 10 januari 2025 16:58 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat is mijns inziens niet helemaal waar. Er is een Russisch vliegtuig neergeschoten, hij heeft in eerdere operaties tegen Koerden een grote mond tegen Amerika opgezet (nou is dat uiteindelijk alleen maar retoriek natuurlijk) en hebben hij en zijn zoon een opzwepende retoriek richting Isral. Dat zal vast ook voor de binnenlandse neef-nicht huwelijk achterban zijn maar toch. Hij heeft wel een Russisch vliegtuig neergeschoten.
Dat is waar. We gaan het zien.quote:Op vrijdag 10 januari 2025 17:32 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Stoere praatjes en een straaljager neerschieten die je luchtruim schendt is wel wat anders dan terrorisme logistiek, financieel of militair steunen.
Hij heeft alleen een preek gehouden gelukkig, en niet de zaak opgedoekt. Of nog erger.quote:
Deze hele discussie is zo gnantquote:
quote:
Hoop doet levenquote:
Een goede inlichtingen dienst werkt met alles en iedereen samen. Zou me niet eens verbazen als ze dat al doen. Zeker mbt Isis.quote:Op maandag 13 januari 2025 19:59 schreef Discombobulate het volgende:
Denk dat de CIA maar al te graag met die al-Sharaa wil werken straks.
Ah. Dat veel westerlingen dat perspectief van de Sharia hebben komt door Orintalisme, niet door wat extremistische-moslims zelf hebben laten zien.quote:Op maandag 13 januari 2025 13:00 schreef egayalS het volgende:
Dit is verrassend goed gedaan. Overduidelijk dat ze zich goed hebben laten informeren over wat sharia zou zijn. Mijn enige punt van kritiek is dat ze zegt dat volgens sommige geleerden alcohol halal zou zijn. Maar dan vraag ik me af welke geleerden dat dan precies zouden zijn, want die moet ik persoonlijk nog tegenkomen. Net zoals ik nog de geleerde moet tegenkomen die zegt dat varkensvlees halal zou zijn. Ik bedoel we hebben het over gemeenschap van bijna 2 miljard mensen en dan zijn er altijd wel mensen die er zo hun eigen interpretaties erop na houden maar die zijn toch echt wel deviant.
In de comments op het stuk kom je uiteraard zoals verwacht de bekende reacties tegen die voortvloeien uit de orientalistische kijk dat veel westerlingen hebben over de islamitische wereld. Sharia is handen en hoofden afhakken ja toch? Neem bv die scne in Aladdin in de animatie versie waar Robin Williams ook in speelt. Op de markt steelt Jasmien iets waarop een marktkoopman haar hand probeert af te hakken. Alsof in de islamitische iedereen het recht heeft handen af te hakken. Maw puur orientalisme. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Ori%C3%ABntalisme
Jonathan brown is een professor aan de Georgetown university. Hij is meester in het uitleggen van complexe zaken in Jip en Janneke taal. In het stuk van 1 vandaag wordt diefstal in de context van de sharia benoemd als voorbeeld. Brown gaat vanaf 17:00 in op precies dit punt. Hij geeft als voorbeeld dat hij de pen steelt van de interviewer. En wat de Sharia daar over te zeggen heeft.
Zonder meer. Dat is de kern. Net zoals dat post gereformeerde landen als Duitsland, Nederland, Engeland, de VS het meest rabiaat zionistisch zijn te maken heeft met de christen zionistische leer dat lang door de kerken zijn gepredikt. Iets wat bv in de katholieke kerk nooit is gebeurd. Dat individuele Nederlanders niet bewust zijn van hun eeuwenlange indoctrinatie van de kerk betekent niet dat de leer van de kerk geen invloed heeft.quote:Op woensdag 15 januari 2025 08:13 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ah. Dat veel westerlingen dat perspectief van de Sharia hebben komt door Orintalisme, niet door wat extremistische-moslims zelf hebben laten zien.
Wat een kolder. Echt van die filosofische pietpraat, waarmee je bij een kenmerk gaat doen alsof dat universeel is.quote:Op woensdag 15 januari 2025 12:46 schreef egayalS het volgende:
[..]
Zonder meer. Dat is de kern. Net zoals dat post gereformeerde landen als Duitsland, Nederland, Engeland, de VS het meest rabiaat zionistisch zijn te maken heeft met de christen zionistische leer dat lang door de kerken zijn gepredikt. Iets wat bv in de katholieke kerk nooit is gebeurd. Dat individuele Nederlanders niet bewust zijn van hun eeuwenlange indoctrinatie van de kerk betekent niet dat de leer van de kerk geen invloed heeft.
Ome Adolf was stiekem een zionist. Ik heb het altijd al geweten.quote:Op woensdag 15 januari 2025 12:46 schreef egayalS het volgende:
[..]
Zonder meer. Dat is de kern. Net zoals dat post gereformeerde landen als Duitsland, Nederland, Engeland, de VS het meest rabiaat zionistisch zijn te maken heeft met de christen zionistische leer dat lang door de kerken zijn gepredikt. Iets wat bv in de katholieke kerk nooit is gebeurd. Dat individuele Nederlanders niet bewust zijn van hun eeuwenlange indoctrinatie van de kerk betekent niet dat de leer van de kerk geen invloed heeft.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
quote:Op woensdag 15 januari 2025 22:46 schreef egayalS het volgende:
“I would like to extend my gratitude to the Republic of Turkey and the Turkish people for their support since the Syrian revolution,” Shibani said."Is inderdaad niet te vergelijken. Turkije heeft ruim 8.000 km2 illegaal bezet, Isral een strook van 2 km rondom de Golanhoogte. Je punt?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[ x ]
Katholieke kerk heeft het jodendom jaren, eeuwen verantwoordelijk gehouden voor de dood van Jezus.quote:Op woensdag 15 januari 2025 12:53 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ome Adolf was stiekem een zionist. Ik heb het altijd al geweten.
Voor iemand die hier is geboren ontmasker je je wel weer als volledig buiten Europa staand. De Protestantse kerk heeft nooit een Zionistische leer gepredikt "eeuwenlang". Het Zionisme ontstond eind 19e eeuw, als reactie op het toenemende nationalisme in Europa.
Het zou me niks verbazen als hij zijn lokale Imam van de door Turkije gesponsorde stichting napraat hier.quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:34 schreef Servieskast het volgende:
[..]
Katholieke kerk heeft het jodendom jaren, eeuwen verantwoordelijk gehouden voor de dood van Jezus.
Puhleaseeeeeee
Maar jij verkondigt onwaarheden. Wat is jouw doel dan?quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:58 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Deze user voelt zich permanent miskend en is geobsedeerd door Joden en Koerden.
[..]
Het zou me niks verbazen als hij zijn lokale Imam van de door Turkije gesponsorde stichting napraat hier.
Zowel Turkije als Israel hebben niets bezet.quote:Op donderdag 16 januari 2025 00:09 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Is inderdaad niet te vergelijken. Turkije heeft ruim 8.000 km2 illegaal bezet, Isral een strook van 2 km rondom de Golanhoogte. Je punt?
Welke onwaarheden verkondig ik?quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:59 schreef Servieskast het volgende:
[..]
Maar jij verkondigt onwaarheden. Wat is jouw doel dan?
Waarom zou Turkije niks bezet hebben?quote:Op donderdag 16 januari 2025 10:02 schreef theunderdog het volgende:
Is inderdaad niet te vergelijken. Turkije heeft ruim 8.000 km2 illegaal bezet, Isral een strook van 2 km rondom de Golanhoogte. Je punt?
Omdat het nu van hun is. Istanbul is ook niet meer 'bezet'. Heel dat woord 'bezet' is eigenlijk enkel adequaat als de andere kant nog kans van slagen heeft. Dus zowel Turkije als Israel bezetten helemaal niets.quote:Op donderdag 16 januari 2025 10:08 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Waarom zou Turkije niks bezet hebben?
Kan ik inkomen en dat is ook wel hoe het werkt. Het punt is, jij hebt een consistente definitie hieromtrent. Slayage past de definitie selectief op Isral toe en vergeet dat Turkije hetzelfde doet, met een veel groter gebied.quote:Op donderdag 16 januari 2025 10:10 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Omdat het nu van hun is. Istanbul is ook niet meer 'bezet'. Heel dat woord 'bezet' is eigenlijk enkel adequaat als de andere kant nog kans van slagen heeft. Dus zowel Turkije als Israel bezetten helemaal niets.
Opzich vind ik dat ook weer niet heel gek. Voor Vietnam, de invasie van Irak en Zuid-Afrika was ook altijd meer aandacht dan voor Biafra, Congo of Sri Lanka.quote:Op donderdag 16 januari 2025 10:12 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Kan ik inkomen en dat is ook wel hoe het werkt. Het punt is, jij hebt een consistente definitie hieromtrent. Slayage past de definitie selectief op Isral toe en vergeet dat Turkije hetzelfde doet, met een veel groter gebied.
Dat is problematisch. Als gevolg van die houding worden er campussen afgebroken en wordt er te pas en te onpas met dat vlaggetje gezwaaid (lijkt wel wat te zijn afgenomen). Is allemaal een gevolg van een inconsistent wereldbeeld. De demonstranten realiseren zich niet dat wat Isral doet verre van uniek is.
De immense haat van de katholieken richting joden niet erkennen bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 16 januari 2025 10:08 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Welke onwaarheden verkondig ik?
De Syrische minister van buitenlandse zaken ziet dat toch andersquote:Op donderdag 16 januari 2025 10:02 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Zowel Turkije als Israel hebben niets bezet.
quote:Syrian Foreign Minister Asaad Al-Sheibani:
- We are also on alert against new threats
- The Israeli occupation attacked Syrian bases and we must absolutely defend our country and our people
- Israel previously used the Assad regime, Hezbollah and Iran to bomb Syria, but with the end of these dangers, it must respect Syria's sovereignty and not interfere in its territory
- We call on the international community, the United Nations and sister countries to pressure Israel to withdraw from Syrian territory
- We confirmed our commitment to the 1974 agreement, which stipulates the placement of separation forces between Syrian territory and the Israeli border, and in this way both parties can maintain their security under international supervision.
- We sent messages that Syria will not be a source of threat to any country, including Israel, and just as they want to maintain their security, they must maintain the security of others
Dus? is Syrie bij macht er iets aan te veranderen?quote:Op donderdag 16 januari 2025 10:37 schreef egayalS het volgende:
[..]
De Syrische minister van buitenlandse zaken ziet dat toch anders
[..]
[ x ]
Is ook niet gek en you can only fight for so many causes maar sommigen lijken zich niet eens te realiseren wat er nog meer allemaal gebeurt en gaan er daarom extra hard op in. Dat is behoorlijk cringe. Isral wordt als een soort onmenselijk monster neergezet, een koloniaal project van het Westen dat door bezetters uit Oost-Europa wordt bewoond die de Holocaust herhalen. De makers van de content doen dit vanuit een antisemitische agenda maar het voedt wel de beeldvorming van velen die de content tot zich nemen.quote:Op donderdag 16 januari 2025 10:28 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Opzich vind ik dat ook weer niet heel gek. Voor Vietnam, de invasie van Irak en Zuid-Afrika was ook altijd meer aandacht dan voor Biafra, Congo of Sri Lanka.
Hij had het over Protestanten.... ik hield het dus ook bij Protestanten, Katholieken waren geen onderdeel van de discussie? Als ik iets NIET benoem, kan ik ook geen onwaarheden verkondigen. En waar hoor, de Katholieke Kerk was allesbehalve een Jodenvriend. Bovenal weerlegde ik juist zijn vrij domme statement dat Europeanen eeuwenlang met pro-Zionisme zijn bedruipt. Ik zou iets beter lezen als ik jou was voordat je met dit soort statements gaat strooien.quote:Op donderdag 16 januari 2025 10:34 schreef Servieskast het volgende:
[..]
De immense haat van de katholieken richting joden niet erkennen bijvoorbeeld.
Jaaaaquote:Op donderdag 16 januari 2025 10:02 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Zowel Turkije als Israel hebben niets bezet.
Ah, dus jodenhaat is niet alleen voorbehouden aan moslims. Je ontkent meestal.quote:Op donderdag 16 januari 2025 10:57 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Hij had het over Protestanten.... ik hield het dus ook bij Protestanten, Katholieken waren geen onderdeel van de discussie? Als ik iets NIET benoem, kan ik ook geen onwaarheden verkondigen. En waar hoor, de Katholieke Kerk was allesbehalve een Jodenvriend. Bovenal weerlegde ik juist zijn vrij domme statement dat Europeanen eeuwenlang met pro-Zionisme zijn bedruipt. Ik zou iets beter lezen als ik jou was voordat je met dit soort statements gaat strooien.
Als Jodenhaat alleen aan moslims was voorbehouden hadden we geen Sefardische Joden in Nederland gehad en was er geen Holocaust geweest bij onze buren.quote:Op donderdag 16 januari 2025 11:11 schreef Servieskast het volgende:
[..]
Ah, dus jodenhaat is niet alleen voorbehouden aan moslims. Je ontkent meestal.
Eeuwen is idd a bit too much, honderden jaren had beter geweest.
Houd deze energie vast, gozer.quote:Op donderdag 16 januari 2025 11:13 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Als Jodenhaat alleen aan moslims was voorbehouden hadden we geen Sefardische Joden in Nederland gehad en was er geen Holocaust geweest bij onze buren.
Deze energie heb ik altijd gehad. De reden dat ik vaak moslims benoem is omdat uit alle onderzoeken blijkt dat tegenwoordig het antisemitisme in Islamitische landen veel hoger is dan in het Westen en in het Westen weer veel hoger onder Islamitische migranten. Mogelijke vertroebeling daarin is dat het gedachtegoed van academisch links niet als antisemitisch wordt beschouwd.quote:Op donderdag 16 januari 2025 11:30 schreef Servieskast het volgende:
[..]
Houd deze energie vast, gozer.
Antisemitisme of antizio?quote:Op donderdag 16 januari 2025 12:45 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Deze energie heb ik altijd gehad. De reden dat ik vaak moslims benoem is omdat uit alle onderzoeken blijkt dat tegenwoordig het antisemitisme in Islamitische landen veel hoger is dan in het Westen en in het Westen weer veel hoger onder Islamitische migranten. Mogelijke vertroebeling daarin is dat het gedachtegoed van academisch links niet als antisemitisch wordt beschouwd.
Dit is letterlijk de eerste keer dat ik je zie?quote:Op donderdag 16 januari 2025 12:55 schreef Servieskast het volgende:
[..]
Dat snap ik. Had ook wel verwacht dat jij zo een type bent.
Kom zegquote:Op donderdag 16 januari 2025 16:21 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dit is letterlijk de eerste keer dat ik je zie?
Ik kan er weinig aan doen dat het zo is. Ik zie ook dat je weinig post en nog niet lang bent geregistreerd. Maare, aangenaam.quote:
https://www.volkskrant.nl(...)ieuwe-syrie~bc3e61a5quote:Nog geen zes weken na de val van Assad is in Syri de opluchting voelbaar. Tegelijkertijd lijkt de nieuwe regering van rebellengroep HTS niet alles onder controle te hebben, ziet Midden-Oostencorrespondent Jenne Jan Holtland. ‘HTS heeft een failliet land gerfd.’
Ik weet niet hoor. Volgens mij is hij gewoon Syrisch. Maar heeft vermoedelijk geen Syrische paspoort. Maar heeft kennelijk wel een paspoort van een ander land. Wat impliceert dat hij ook de nationaliteit heeft van een ander land dan Syri. Irak/Iran is het meest voor de hand liggend lijkt me. Blijft speculeren natuurlijk. Hij moet wel op media training. Want als je ervoor kiest om dit soort interviews te doen moet je voorbereid zijn. Hij was dus overduidelijk niet voorbereid op deze vraag.quote:Op maandag 20 januari 2025 18:26 schreef polderturk het volgende:
Mazloum Abdi is geen Syrir.
Hij is dus een bezetter.
[ x ]
Dit is niet wezenlijk anders dan wat in 2015 voorzichtig overeen werd gekomen?quote:Op woensdag 22 januari 2025 19:39 schreef egayalS het volgende:
If true en succesvol uitgevoerd zijn dit historische tijden![]()
Important developments ahead in Turkey. Erdogan and his nationalist ally had initiated talks with the PKK’s jailed leader Ocalan recently. According to my sources Ocalan will publicly call on the PKK on Feb 15th to lay down arms.
In return, Turkish government is expected to issue amnesty and draft a new constitution that will grant rights such as language rights to Kurds. People like Demirtas will be released acc to these sources. These changes might not happen quickly but I was told Turkish government has agreed to them.
In northern Syria, the PKK linked groups will share power with the Barzani allied KNC and integrate some of their military forces into the Syrian army. The details about this particular governing model is not yet clear.
According to the people I talked to, the PKK cadres in Qandil in northern Iraq have agreed to these.
[ x ]
Ik weet niet wat daar de details van waren , maar dat was iets wat middels achterkamertjes werd afgesproken en slechts van korte duur was. Omdat de Turks nationalistische backlash immens was voor de AKP waardoor dat snel was afgelopen. Dit heeft nu invloeden van zowel Turkse als Koerdische nationalistische partijen. En lijkt positieve momentum te hebben. De reacties van de politiek als van het publiek nu vergeleken met toen is niet te vergelijken.quote:Op woensdag 22 januari 2025 20:16 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Dit is niet wezenlijk anders dan wat in 2015 voorzichtig overeen werd gekomen?
.ik begrijp niet wat het doel precies is van deze acties. Denken ze echt manbij in te kunnen nemen? Zijn het slechts provocaties om een grootschalig reactie van Turken/ Turkse proxy's te triggeren zodat de Amerikanen zich genoodzaakt voelen om te reageren? Wraak?quote:Op donderdag 23 januari 2025 18:19 schreef polderturk het volgende:
Autobom aanslag door de SDF.
In een woonwijk. Dit is gewoon terreur.
[ x ]
Even jouw ideologie ontcijferen. De regio heeft van Engeland en Frankrijk te lijden gehad maar de Koerdische identiteit werd door Kemalisten onderdrukt. Ok. Misschien hebben de Koerden in Turkije met name te lijden gehad van de Kemalisten? Daar hadden Engeland en Frankrijk vrij weinig mee te maken.....quote:Op woensdag 22 januari 2025 12:56 schreef egayalS het volgende:
Uiteraard lijdt de regio tot op de dag van vandaag vanwege de opsplitsing van de regio door de koloniale machten Engeland en Frankrijk. Met als 1 van de dieptepunten natuurlijk de genocide in Gaza. Maar ook met name de Koerden hebben zwaar geleden omdat ze opgesplitst werden in meerdere regios. Om vervolgens het Arabische/Turkse nationalisme over hun heen te krijgen. Was laatst een verademing om bv heel random op TRT muziek Koerdische/Arabische/Turkse muziek kris kras door elkaar te horen. Dat was ondenkbaar voordat Erdogan aan de macht kwam. Toen de kemalisten hadden getracht om de Koerdische identiteit uit te wissen. Tuurlijk zijn er tot op de dag van vandaag problemen voor de Koerdische bevolking. Maar de problemen zijn niet te vergelijken met hoe het was in het pre Erdogan tijdperk.
x ]
quote:Op woensdag 22 januari 2025 20:31 schreef egayalS het volgende:
[..]
Ik weet niet wat daar de details van waren , maar dat was iets wat middels achterkamertjes werd afgesproken en slechts van korte duur was. Omdat de Turks nationalistische backlash immens was voor de AKP waardoor dat snel was afgelopen. Dit heeft nu invloeden van zowel Turkse als Koerdische nationalistische partijen. En lijkt positieve momentum te hebben. De reacties van de politiek als van het publiek nu vergeleken met toen is niet te vergelijken.
https://www.groene.nl/artikel/ik-ben-een-guerrilla-ik-huil-nooitquote:‘De eerste twee jaar van het staakt-het-vuren’, reageert Bese Hozat, ‘hebben we ons serieus ingezet voor het vredesproces en hebben we ons werk voor zelfbestuur en voor zelfverdediging op een laag pitje gezet. Maar we begrepen dat het over was op het moment dat Erdogan afstand nam van de Dolmabahce-overeenkomst.’
De overeenkomst werd op 28 februari dit jaar gesloten in het Dolmabahce-paleis in Istanbul, in aanwezigheid van zowel parlementarirs van de hdp als vertegenwoordigers van de akp. In feite was het een deal tussen de regering en pkk-leider calan. De overeenkomst besloeg tien actiepunten, varirend van grondwettelijke erkenning van de Koerden en vrouwenrechten tot sociaal-economische en ecologische doelen. De pkk beloofde in de lente van dit jaar een congres te organiseren over het neerleggen van de wapens.
Als er politieke wil is kan alles. Zo niet gebeurt er niks. Zelfs als de oplossing relatief simpel is. Kijk naar dat domme stikstof geneuzel waar de politiek hier in Nederland als decennia mee bezig is. De oplossing is simpel. Minder vee. Maar de politieke wil om er iets aan te doen was er lang niet.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 16:48 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
[..]
https://www.groene.nl/artikel/ik-ben-een-guerrilla-ik-huil-nooit
Wat ik lees is min of meer dezelfde overeenkomst.
Zover ik weet was er toen een kleine meerderheid van de Turkse bevolking voorstander van de vredesbespreking. Jammer dat het toen alsnog geklapt is. Die duizenden/tienduizenden slachtoffers sinds 2015 zijn dus min of meer voor niets gestorven.
Hoeveel vazalregeringen klaagden over de Duitse bezetting?quote:Op zondag 26 januari 2025 22:43 schreef egayalS het volgende:
#dE tuRkEN bezEttEN DELen van syRIE MAAR dAAr hOOr je SLAYAGE noOit oVER kLagEN
Klopt. Net zoals het Syrische leiderschap ook niet klaagt over de Turkse "bezetting"
[ x ]
Ze zijn wel alweer in Damascus geweest voor een kopje thee. Was onze ministerie van Buitenlandse Zaken al geweest eigenlijk?quote:
Ik krijg mega-Tyrant vibesquote:Op donderdag 30 januari 2025 18:10 schreef Discombobulate het volgende:
[ Syria’s leader Ahmed al-Sharaa is now officially interim president ]
quote:Syrirs kijken ogen uit in HTS-gebied Idlib: 'In regeringsgebied hadden we geen leven'
In Idlib is de Syrische groepering HTS al sinds 2017 aan de macht. Syrirs bezoeken de conservatieve provincie om het leven daar te zien. Er zijn zorgen over de toekomst, maar winkelcentra blijken populair. NOS-correspondent Daisy Mohr ging er kijken.
Best wel wat incidenten met wraakacties tegen Alawieten, hoewel dat niet door HTS gedaan lijkt te worden.quote:Op donderdag 30 januari 2025 18:11 schreef Discombobulate het volgende:
Vooralsnog lijkt het wel prima te gaan met Syri of is dat een illusie?
HTS wil Assad terug, maar denk niet dat ze die krijgen. En de Russen worden ook mooi aangepakt op diplomatiek gebied.
Maar dat hou je toch wel.quote:Op donderdag 30 januari 2025 19:33 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Best wel wat incidenten met wraakacties tegen Alawieten, hoewel dat niet door HTS gedaan lijkt te worden.
Voorzichtig positief is een goede duiding. Het is allemaal uiteraard nog precair en nog niet uitgekristalliseerd. Wat gaat Amerika doen? Wat gaat het SDF doen? Gaat het sharaa lukken om alle rebellen groepen tevreden te houden? Gaat het HTS lukken om de orde te handhaven? Met name de wraakacties tegen Assadisten zijn gevaarlijk omdat het gevaar is dat de wraakacties zich tot de alavieten als gemeenschap richten. Gaat het Iran lukken om een insurgency te starten binnen een jaar zoals ze hebben gezegd? Wat gaat Israel doen?quote:Op donderdag 30 januari 2025 19:38 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Maar dat hou je toch wel.
Ik ben wel voorzichtig positief, NOS had ook wat mooie itempjes gemaakt. En die Al-Sharaa is vreselijk charismatisch. Een wolf in schaapskleren? Kan... kan.
Dus je vindt hem wel een lekker ding? Mag hoor!quote:Op donderdag 30 januari 2025 19:38 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik ben wel voorzichtig positief, NOS had ook wat mooie itempjes gemaakt. En die Al-Sharaa is vreselijk charismatisch. Een wolf in schaapskleren? Kan... kan.
Israel is al een tijdje bezig zo veel mogelijk Syrisch grondgebied in te pikken op de Golan hoogte. Uit veiligheidsoverwegingen natuurlijk. Een erg voorspelbare aktie dusquote:
Ook in Afghanistan duurder het iets van een jaar voordat de Taliban echt naar ging doen.... pas als het westen niet meer naar Syrie kijkt, wordt het link wat dat betreftquote:Op donderdag 30 januari 2025 19:33 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Best wel wat incidenten met wraakacties tegen Alawieten, hoewel dat niet door HTS gedaan lijkt te worden.
Wel is het door mij gevreesde Talibanachtig' regime tot nu toe uitgebleven. Maar ze zitten er pas twee maanden, er kan nog van alles gebeuren.
Om invloed uit te oefenen moet het westen investeren in alle lagen van Syrische samenleving. De Taliban is natuurlijk primair verantwoordelijk voor alles wat ze doen. Maar omdat het westen vlak nadat de taliban de toco had overgenomen totaal niet genteresseerd was om de banden aan te halen gingen ze helemaal los. K ben blij dat het westen niet dezelfde fout maakt als met Afghanistan.quote:Op donderdag 30 januari 2025 21:18 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Ook in Afghanistan duurder het iets van een jaar voordat de Taliban echt naar ging doen.... pas als het westen niet meer naar Syrie kijkt, wordt het link wat dat betreft
De Taliban hadden binnen enkele maanden al meisjesscholen gesloten, demonstraties neergeslagen en vrij reizen voor vrouwen verboden.quote:Op donderdag 30 januari 2025 21:18 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Ook in Afghanistan duurder het iets van een jaar voordat de Taliban echt naar ging doen.... pas als het westen niet meer naar Syrie kijkt, wordt het link wat dat betreft
Als HTS dit niet onder controle krijgt zit je binnen de kortste keren met een opstand van Alawieten. Voor de sociale cohesie is het niet best wat er nu gebeurd.quote:Op donderdag 30 januari 2025 19:38 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
https://threadreaderapp.com/thread/1885308084404314385.htmlquote:Something that surprised much a lot was just how popular Turkey has become. Though this was always assumed, witnessing it firsthand was striking. The soft power Turkey has accumulated in Syria is immense. Many Syrians—Arabs, not just Turkmens—now speak Turkish, admire Turkey, and express gratitude to Erdoğan for his role in helping Syrians and Syria get rid of Assad. Regardless of how accurate this perception is, Turkey’s influence is undeniable.
There is near-universal agreement that Turkey will play a leading role in rebuilding Syria. Of course, since the unification of Idlib with former regime-held areas, Turkish products have flooded Syrian markets in Damascus.
The U.S., EU, and Gulf countries are sometimes mentioned, but Turkey is always mentioned.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
Zover ik weet is ze niet gefotografeerd.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 17:48 schreef Discombobulate het volgende:
Hoe ziet de vrouw van Al-Sharaa er nou uit dan?
Oh, ik dacht dat het n van die vrouwen was op die foto.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 18:15 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Zover ik weet is ze niet gefotografeerd.
ZG vandaag een foto langskomen van gisteren toen hij de kaaba bezocht. Zij was er kennelijk bij en ook op de betreffende foto te zien.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 18:36 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Oh, ik dacht dat het n van die vrouwen was op die foto.
-Rabia Al-Basri
Ajb. "Niet eens een gezichtssluier! Wat is dit voor extremisme?"quote:Op dinsdag 4 februari 2025 17:48 schreef Discombobulate het volgende:
Hoe ziet de vrouw van Al-Sharaa er nou uit dan?
Nu nog helemaal af, dat zou wel mooi zijn.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 19:30 schreef egayalS het volgende:
[..]
Ajb. "Niet eens een gezichtssluier! Wat is dit voor extremisme?"
Thread over haar familie geschiedenis
Alaa ad-Din al-Daroubi, voormalig ambassadeur van het Ottomaanse Rijk, maar vooral de tweede premier in de geschiedenis van Syri, in 1920, het jaar van zijn moord...
[ x ]
Ah, dus toch. Net als Al-Sharaa ook uit een politiek invloedrijke familie.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 19:30 schreef egayalS het volgende:
[..]
Ajb. "Niet eens een gezichtssluier! Wat is dit voor extremisme?"
Thread over haar familie geschiedenis
Alaa ad-Din al-Daroubi, voormalig ambassadeur van het Ottomaanse Rijk, maar vooral de tweede premier in de geschiedenis van Syri, in 1920, het jaar van zijn moord...
[ x ]
Het is me opgevallen dat Isral rent free in jouw hoofd woont.quote:Op woensdag 5 februari 2025 19:04 schreef egayalS het volgende:
Het is me opgevallen dat de Israeli propaganda campagne van een paar weken terug, mbt de toekomst van Syri, abrupt gestopt is. Mogelijk dat ze de conclusie hebben getrokken dat het toch geen zin meer heeft om door te gaan omdat Trump zijn beslissing om te vertrekken toch al heeft genomen. No use, crying over spilled milk.
Voor 15 februari staat ook op de planning dat PKK leider calan een oproep zal doen over het ontbinden van de PKK, dat uiteraard Syri ook aangaat. Historische tijden.
[ x ][ x ]
Het was geen kolonie. Het was een mandaatgebied.quote:Op woensdag 5 februari 2025 22:03 schreef egayalS het volgende:
Frankrijk blijft een zwak houden voor de oude kolonin. Fyi: het waren de Fransen die het Syrische leger overvloedden met alawiten ten dienste van hun verdeel en heers politiek in Syri, waaruit uiteindelijk het assadistische regime ontsprong. In zekere zin komt nu pas in Syri een einde aan Franse koloniale politiek. In Libanon, dat door de Fransen gecreerd is om hun koloniale belangen te dienen, moet nog gedekoloniseerd worden. Evenals Palestina![]()
[ x ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |