Prima, maar snap je mijn punt nou? Of niet?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:12 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ik ben protestants, maar met lezen kom ik heel ver.
Het zou mij overtuigen. Als God of Jezus zich zou tonen aan mij en mensen bij mij in een groep, zodat we allemaal bij elkaar kunnen navragen wat er gebeurt is, en zich zou openbaren als de God van Israël, dan zou dat mij overtuigen. Uiteraard.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Waarom zou een wonder of openbaring iemand per se overtuigen?
Ja natuurlijk. Maar Bassie is hierover begonnen. Niet ik.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:13 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Prima, maar snap je mijn punt nou? Of niet?
Zolang je maar niet doet of de onbevlekte ontvangenis van Maria de onbevlekte ontvangenis van Jezus is.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:07 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Lijkt mij toch een relevante vraag als 1 Jezus een man is/was en 2. zijn moeder tot haar dood maagd is gebleven.
Fijn! En dat klopt.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:14 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ja natuurlijk. Maar Bassie is hierover begonnen. Niet ik.
Dat weet je niet. Je zou net als de Farizeeën en schriftgeleerden kunnen denken: dit is de duivel. Of dat het een collectieve hallucinatie is. Of iets anders.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:14 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het zou mij overtuigen. Als God of Jezus zich zou tonen aan mij en mensen bij mij in een groep, zodat we allemaal bij elkaar kunnen navragen wat er gebeurt is, en zich zou openbaren als de God van Israël, dan zou dat mij overtuigen. Uiteraard.
Nogmaals: waarom niet?
Omdat helemaal niets is gevonden in oude geschriften over die uittocht, maar wel heel veel over farao's in die tijd, vraag ik me af of het wel echt is gebeurd. Ik moet zeggen, als ik de bijbel lees, dan als het verzonnen is, dat hier een paar geweldige schrijvers aan het werk zijn geweest. Het OT is onder te verdelen in vier delen: De oerbegintijd, de uittocht uit Egypte, de koninkrijken Israël en Juda, en de ballingschap. Dat strekt zich uit over eeuwen. Als dat verzonnen is, is dat tè knap. Zoiets verzin je niet. Vreemd genoeg is er niets over te vinden.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:12 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar dat is nu juist het punt. Als je je niet druk maakt om al die mythische toeters en bellen, hoe ga je dan bedenken wat nog wél klopt? Is de opstanding van Jezus dan ook zo'n verhaal "waar je je niet druk om maakt"? De Exodus, hét kernverhaal uit het OT waaraan het Joodse volk haar identiteit ontleent en de bevrijding van Jezus als Mozes 2.0 een typologie is? Etc.etc.
Ik wil niemand beledigen en zeker jou niet. Maar het was te verwachten dat de vele, niet-rationele dogma's die de katholieke kerk er op nahoudt tot grote verwarring leidt onder niet-katholieke, vrij denkende mensen.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:14 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Zolang je maar niet doet of de onbevlekte ontvangenis van Maria de onbevlekte ontvangenis van Jezus is.
quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:18 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ik wil niemand beledigen en zeker jou niet. Maar het was te verwachten dat de vele, niet-rationele dogma's die de katholieke kerk er op nahoudt tot grote verwarring leidt onder niet-katholieke, vrij denkende mensen.
Maar goed, we zullen het voortaan hebben over de maagdelijke geboorte van Jezus die al dan niet een Y-chromosoom had zonder te weten wie de vader nu eigenlijk was.
Ja, waarin dus helemaal niet staat dat de 'onbevlekte ontvangenis' onder protestanten naar de maagdelijke geboorte verwijst. Maar dat mensen die dat denken waarschijnlijk de klok hebben horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:12 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Je kopieert mijn link die ik hiervoor heb gegeven.
Als andere mensen in de Bijbel op zo'n dergelijke expliciete manier kunnen worden overtuigd, dan kan God mij vast ook wel overtuigen. Zelfs Paulus, een fanatieke vervolger van Jezus, kan met een dergelijke openbaring worden overtuigd.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat weet je niet. Je zou net als de Farizeeën en schriftgeleerden kunnen denken: dit is de duivel. Of dat het een collectieve hallucinatie is. Of iets anders.
Euh... waarom niet?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:18 schreef Vincent_student het volgende:
Als dat verzonnen is, is dat tè knap. Zoiets verzin je niet.
Mijn punt is dat je eeuwig kunt wachten totdat God je overtuigt, omdat je altijd de keuze hebt om niet te geloven.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:24 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Als andere mensen in de Bijbel op zo'n dergelijke expliciete manier kunnen worden overtuigd, dan kan God mij vast ook wel overtuigen. Zelfs Paulus, een fanatieke vervolger van Jezus, kan met een dergelijke openbaring worden overtuigd.
Als zo'n expliciete openbaring of wonder al niet kan overtuigen, dan kan niks overtuigen.
Maar goed, ik vind dit een dooddoener van jewelste, en dit soort reacties ben ik gewend van apologeten: twijfel zaaien. Opperen dat sceptici überhaupt niet zijn te overtuigen, ook zo'n leuke die ik al dikwijls heb gehoord. Terwijl het zo simpel blijft: God kan zichzelf gewoon openbaren. Echt waar. Er is geen enkele reden voor dit spirituele verstoppertje.
God manifesteert zich voor mij in het talent dat hij aan zijn schepselen heeft gegeven om dit te bouwen:quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat weet je niet. Je zou net als de Farizeeën en schriftgeleerden kunnen denken: dit is de duivel. Of dat het een collectieve hallucinatie is. Of iets anders.
Dus het idee dat "God zich op zo'n manier presenteert dat jij overtuigd raakt" impliceert dat je niet meer onovertuigd kunt blijven, dat er geen ruimte voor twijfel meer is. Anders kun je er altijd voor kiezen om niet te geloven.
Daarom is zo'n uitgangspunt niet goed. Want een god die jou zou forceren, zou jij die willen dienen?
Sufferd, sufferd, sufferd. Je kent je vaderlandsche geschiedenis niet. Het katholicisme was sinds de oprichting van De Republiek (1648) verboden, pas in 1853 (eigenlijk 1848 na de grondwetsherziening) werd dit min of meer opgeheven. Katholicisme was dus onder grote delen van de bevolking (lees protestanten) een redelijk onbelezen fenomeen. Dus het concept 'Maria's onbevlekte ontvangenis' had voor velen een andere betekenis die de Heilige Stoel er aan gaf (geeft).quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja, waarin dus helemaal niet staat dat de 'onbevlekte ontvangenis' onder protestanten naar de maagdelijke geboorte verwijst. Maar dat mensen die dat denken waarschijnlijk de klok hebben horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt.
Dus ik begrijp niet waarom je naar die bron verwees, hij spreekt jou tegen.
Reims? Inmiddels de bovenste zie ikquote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:32 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
God manifesteert zich voor mij in het talent dat hij aan zijn schepselen heeft gegeven om dit te bouwen:
[ afbeelding ]
En dit:
[ afbeelding ]
En dit:
[ afbeelding ]
Nee. Er werden en worden 2 zaken door elkaar gehaaldquote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:35 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Sufferd, sufferd, sufferd. Je kent je vaderlandsche geschiedenis niet. Het katholicisme was sinds de oprichting van De Republiek (1648) verboden, pas in 1853 (eigenlijk 1848 na de grondwetsherziening) werd dit min of meer opgeheven. Katholicisme was dus onder grote delen van de bevolking (lees protestanten) een redelijk onbelezen fenomeen. Dus het concept 'Maria's onbevlekte ontvangenis' had voor velen een andere betekenis die de Heilige Stoel er aan gaf (geeft).
Het wordt pas problematisch wanneer al die oh zo diepzinnige 'laat ik eens over God nadenken'-figuren hun zelfbedachte filosofie gaan presenteren als De Waarheid, en niet alleen dwingen dat iedereen daarin meegaat maar, uiteraard, ook met allerhande doemscenario's komen om via spirituele chantage alsnog mensen te knechten.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:18 schreef RJ124. het volgende:
[..]
In deze vergelijking wordt het (christelijke) geloof bij voorbaat gelinkt/geassocieerd met een oplichter, met twijfelen heeft het dan weinig te maken, want je gaat er al vanuit dat het oplichterij is (Afrikaanse prins = geloof in God). Dat men wereldwijd millennia diep en serieus over God nadenkt, filosofeert, door geïnspireerd raakt en wat over de zin van het leven gaat zou ik niet willen vergelijken met een Afrikaanse prins/oplichterij. Of begrijp ik je hier verkeerd?
[..]
Ik neem aan dat je hier geen antwoord op wil hebben, want zodra een christen hierop antwoord is het een 'apologetische smoes'.![]()
Je vraagt hier eigenlijk om een "Afrikaanse prins" in je leven. Maar dat doet niemand, niemand vraagt om oplichterij. Dat je deze vragen stelt geeft aan dat het geloof veel serieuzer en wezenlijker is dan wat een Afrikaanse prins is.
[..]
En mijn punt is dat het buitengewoon onredelijk is dat God zich niet openbaart op de meest directe, voor de hand liggende manier en de standaard apologetische antwoorden hierop gekunstelde antwoorden zijn op een hele simpele vraag.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Mijn punt is dat je eeuwig kunt wachten totdat God je overtuigt, omdat je altijd de keuze hebt om niet te geloven.
Die mensen zijn toch niet allemaal overtuigd geraakt?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:56 schreef Haushofer het volgende:
[..]
En mijn punt is dat het buitengewoon onredelijk is dat God zich niet openbaart op de meest directe, voor de hand liggende manier en de standaard apologetische antwoorden hierop gekunstelde antwoorden zijn op een hele simpele vraag.
Je "speciale missie"-antwoord klopt ook niet, want er waren volgens de Bijbel vele getuigen die de wonderen van Jezus zagen, zoals hoe Hij Lazarus uit de dood liet opstaan, de Romeinse soldaten bij het graf of de "500" aan wie Jezus zich volgens Paulus had laten zien.
Maar goed, als dit je antwoord is, laten we dan maar weer agree to disagree.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |