Dat wisten we al.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 18:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
Zeg, mensen. De onbevlekte ontvangenis van Maria gaat over de verwekking en geboorte van Maria en NIET over de verwekking en geboorte van Jezus: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Onbevlekte_Ontvangenis_van_Maria
Dat vraag ik me af. Met dat gezemel over "het Y-chromosoom van Jezus".quote:
De eerste mensen. Die stammen af van de voorouders van de huidige mensen en apen. Een reeks van hominiden, een reeks van miljoenen jaren lang. Daarvoor waren onze voorouders primaten en uiteindelijk ééncelligen in de zeeën maar dan praten we over een slordige 4 miljard jaar geleden. Heb je dat niet geleerd op school?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 18:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als God het universum kon creëren, kon hij ook het DNA van Jezus creëren en Hem een Y-chromosoom geven. Dat lijkt me binnen het bijbelse kader niet zo'n probleem. Immers heeft God ook de eerste mensen geschapen, met chromosomen X en Y.
By the way, wat heeft het Y-chromosoom van Jezus te maken met de onbevlekte ontvangenis?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:00 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
De eerste mensen. Die stammen af van de voorouders van de huidige mensen en apen. Een reeks van hominiden, een reeks van miljoenen jaren lang. Daarvoor waren onze voorouders primaten en uiteindelijk ééncelligen in de zeeën maar dan praten we over een slordige 4 miljard jaar. Heb je dat niet geleerd op school?
By the way, wie heeft God geschapen en wanneer?
Nou het punt is, dat Jezus niet is ontstaan door seks tussen man en vrouw. Maar tussen vrouw en de heilige geest. Dit is wel één van de vraagstukken in de theologie. Waar komt dan het mannelijke chromosoom vandaan? Voor mij is het antwoord gewoon heel simpel: Dat weten we niet. Ok, in de bijbel staat, wat bij mensen onmogelijk is, is bij God mogelijk. Ik geloof dat direct. Maar hoe je die conceptie van Jezus theoretisch uit moet leggen, laat dat maar gewoon in het midden liggen.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 18:57 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat vraag ik me af. Met dat gezemel over "het Y-chromosoom van Jezus".
Binnen het bijbelse kader heeft God het universum en de mens geschapen en is God zelf niet geschapen.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:00 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
De eerste mensen. Die stammen af van de voorouders van de huidige mensen en apen. Een reeks van hominiden, een reeks van miljoenen jaren lang. Daarvoor waren onze voorouders primaten en uiteindelijk ééncelligen in de zeeën maar dan praten we over een slordige 4 miljard jaar geleden. Heb je dat niet geleerd op school?
God is tijdloos. Tijdloos kent geen begin. Alleen universa kennen tijd door de lichtsnelheid. Materiële werelden kennen tijd. Geestelijke werelden niet.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:00 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
De eerste mensen. Die stammen af van de voorouders van de huidige mensen en apen. Een reeks van hominiden, een reeks van miljoenen jaren lang. Daarvoor waren onze voorouders primaten en uiteindelijk ééncelligen in de zeeën maar dan praten we over een slordige 4 miljard jaar geleden. Heb je dat niet geleerd op school?
Nee, het punt is dat de onbevlekte ontvangenis NIET over de verwekking en geboorte van Jezus gaan.(maar over die van Maria).quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:03 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Nou het punt is, dat Jezus niet is ontstaan door seks tussen man en vrouw. Maar tussen vrouw en de heilige geest. Dit is wel één van de vraagstukken in de theologie. Waar komt dan het mannelijke chromosoom vandaan? Voor mij is het antwoord gewoon heel simpel: Dat weten we niet. Ok, in de bijbel staat, wat bij mensen onmogelijk is, is bij God mogelijk. Ik geloof dat direct. Maar hoe je die conceptie van Jezus theoretisch uit moet leggen, laat dat maar gewoon in het midden liggen.
Klopt maar niet-katholieken zien dat anders.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 18:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
Zeg, mensen. De onbevlekte ontvangenis van Maria gaat over de verwekking en geboorte van Maria en NIET over de verwekking en geboorte van Jezus: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Onbevlekte_Ontvangenis_van_Maria
Lijkt mij toch een relevante vraag als 1 Jezus een man is/was en 2. zijn moeder tot haar dood maagd is gebleven.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 18:57 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat vraag ik me af. Met dat gezemel over "het Y-chromosoom van Jezus".
Dat weet ik. De onbevlekte ontvangenis gaat over de geboorte van Maria. Dat weten we allemaal.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:05 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee, het punt is dat de onbevlekte ontvangenis NIET over de verwekking en geboorte van Jezus gaan.(maar over die van Maria).
Maar ik geloof dat niet omdat de Lofzang van Maria iets anders suggereert. Dat ze wel erfzonde had.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:05 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee, het punt is dat de onbevlekte ontvangenis NIET over de verwekking en geboorte van Jezus gaan.(maar over die van Maria).
Tijdloosheid is niet te bevatten. Omdat het niet te bevatten is, is het niet rationeel en dus niet relevant.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:04 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
God is tijdloos. Tijdloos kent geen begin. Alleen universa kennen tijd door de lichtsnelheid. Materiële werelden kennen tijd. Geestelijke werelden niet.
Niet-katholieken hebben niets van doen met de onbevlekte ontvangenis.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:05 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Klopt maar niet-katholieken zien dat anders.
https://kunstvensters.com(...)lekte-ontvangenis-2/
De interpretatie is dat Maria geen sex mocht hebben om haar onbedorvenheid te vrijwaren.
Dat gebeurt in de Bijbel blijkbaar ook dikwijls via wonderen en openbaringen, zowel in het OT als NT. Dus wat is het probleem?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 15:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat ik probeerde te zeggen is dat je eigenlijk vraagt om geforceerd tot geloof te komen, zonder dat je daar zelf nog iets over te zeggen hebt.
"Het is onduidelijk waarom het dogma van de onbevlekte ontvangenis zo vaak verward wordt met het dogma van Maria’s maagdelijkheid bij de geboorte van Jezus. Waarschijnlijk is het een geval van de klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt. Mogelijk heeft dit ermee te maken dat het dogma van onbevlekte ontvangenis pas door Paus Pius IX officieel is ingevoerd in 1854. In Nederland is hier destijds weinig aandacht voor geweest, met name doordat grote delen van ons land protestant waren.'quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:05 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Klopt maar niet-katholieken zien dat anders.
De interpretatie is dat Maria geen sex mocht hebben om haar onbedorvenheid te vrijwaren.
Klopt maar zij mogen er wel een opvatting over hebben. Katholieke dogma's gelden namelijk niet voor hen.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:08 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Niet-katholieken hebben niets van doen met de onbevlekte ontvangenis.
Waarom zou een wonder of openbaring iemand per se overtuigen? Er zijn ook genoeg voorbeelden van wonderen en openbaringen waarbij de aanschouwers niet overtuigd raakten. Zoals veel Farizeeên en schriftgeleerden bijvoorbeeld. Die zeiden bijvoorbeeld: jij doet wonderen door de kracht van Satan.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:09 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat gebeurt in de Bijbel blijkbaar ook dikwijls via wonderen en openbaringen, zowel in het OT als NT. Dus wat is het probleem?
Je hoeft van mij helemaal niets te geloven.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:08 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Maar ik geloof dat niet omdat de Lofzang van Maria iets anders suggereert. Dat ze wel erfzonde had.
Ik ben protestants, maar met lezen kom ik heel ver.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:08 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Niet-katholieken hebben niets van doen met de onbevlekte ontvangenis.
Ook zij kunnen dat niet ineens toe gaan passen op de geboorte van Jezus.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:10 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Klopt maar zij mogen er wel een opvatting over te hebben. Katholieke dogma's gelden namelijk niet voor hen.
quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:11 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Je hoeft van mij helemaal niet niets te geloven.
Mijn punt is dat de onbevlekte ontvangenis over de verwekking en geboorte van Maria gaat. En het dus onjuist is die toe te schrijven aan de verwekking en geboorte van Jezus.
Dus vriendelijk verzoek aan eenieder om dat dus ook niet meer te doen.
Je kopieert mijn link die ik hiervoor heb gegeven.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
"Het is onduidelijk waarom het dogma van de onbevlekte ontvangenis zo vaak verward wordt met het dogma van Maria’s maagdelijkheid bij de geboorte van Jezus. Waarschijnlijk is het een geval van de klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt. Mogelijk heeft dit ermee te maken dat het dogma van onbevlekte ontvangenis pas door Paus Pius IX officieel is ingevoerd in 1854. In Nederland is hier destijds weinig aandacht voor geweest, met name doordat grote delen van ons land protestant waren.'
Maar dat is nu juist het punt. Als je je niet druk maakt om al die mythische toeters en bellen, hoe ga je dan bedenken wat nog wél klopt? Is de opstanding van Jezus dan ook zo'n verhaal "waar je je niet druk om maakt"? De Exodus, hét kernverhaal uit het OT waaraan het Joodse volk haar identiteit ontleent en de bevrijding van Jezus als Mozes 2.0 een typologie is? Etc.etc.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:00 schreef Vincent_student het volgende:
Ik zou me er ook niet druk om maken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |