quote:Op maandag 16 december 2024 23:57 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Bijna 4 ton belasting.Gefeliciteerd met je erfenis van meer dan 2 miljoen en gecondoleerd met je ouders.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
Omdat BTW is voor de aankoop van goederen/diensten.quote:Op dinsdag 17 december 2024 00:00 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Omdat jij je ouders niet bent. Waarom ben je niet verontwaardigd over de BTW?
Ik wel, maar vraag me af of anderne dat wel door hebbenquote:Op dinsdag 17 december 2024 00:02 schreef SugeLucky het volgende:
[..]
Omdat BTW is voor de aankoop van goederen/diensten.
Je weet het verschil hoop ik toch wel?
Nee het is een totaal andere logica.quote:Op dinsdag 17 december 2024 00:04 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ik wel, maar vraag me af of anderne dat wel door hebben
Volgens deze zelfde logica "betaal je" ook btw over goederen vanuit inkomen waar je al belasting over betaald hebt. (In werkelijkheid, net als erfbelasting, betaalt degene die het geld ontvangt.)
Ik heb destijds ook erfbelasting afgedragen. Dat was toen voor mij ene groot bedrag, maar relatief gezien aan wat je binnen krijgt is het echt heel weinig. Zeker als kind. Dan gaat het om 10% in de 1e schijf en 20% in de 2e schijf.quote:Op dinsdag 17 december 2024 00:05 schreef SugeLucky het volgende:
[..]
Nee het is een totaal andere logica.
Ik denk dat je gewoon een beetje jaloers bent en dat daarom anderen ook maar minder moeten krijgen.
Ik snap niet waarom je er dan zo voor bent dat iemand die z'n ouders heeft verloren een deel van de erfenis moet afstaan aan de overheid.quote:Op dinsdag 17 december 2024 00:06 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ik heb destijds ook erfbelasting afgedragen. Dat was toen voor mij ene groot bedrag, maar relatief gezien aan wat je binnen krijgt is het echt heel weinig. Zeker als kind.
Heeft niks te maken met jaloezie. Armoedig argument ook, om dingen maar af te doen als emotie ofzo.
Dankje. Hardwerkend, gul, en met oog voor slimme investeringen: zo leefden zij, en die waarden probeer ik in mijn eigen leven voort te zetten.quote:Op dinsdag 17 december 2024 00:01 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Gefeliciteerd met je erfenis van meer dan 2 miljoen en gecondoleerd met je ouders.
quote:Op maandag 16 december 2024 23:57 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Bijna 4 ton belasting.En dat na een ongeluk of iets dergelijks?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ceterum censeo Turciam delendam esse.
Hun kankerdiagnoses volgden elkaar op met een verschil van slechts twee maanden, en hun overlijden vond ook kort na elkaar plaats.quote:Op dinsdag 17 december 2024 00:10 schreef BlaZ het volgende:
[..]
En dat na een ongeluk of iets dergelijks?
Dat heeft niks te maken met "iemand die zijn ouders al verloren heeft" ofzo. Je maakt er nu wederom een emotioneel argument van.quote:Op dinsdag 17 december 2024 00:07 schreef SugeLucky het volgende:
[..]
Ik snap niet waarom je er dan zo voor bent dat iemand die z'n ouders al heeft verloren ook nog een deel van de erfenis moet afstaan aan de overheid.
Maar goed, er zijn kennelijk mensen die graag belasting betalen. Hopelijk mag je nog veel afdragen in je leven.
Ik heb liever dat het naar mijn kinderen gaat dan naar de staat om eerlijk te zijn.quote:Op dinsdag 17 december 2024 00:18 schreef SnertMetChoco het volgende:
Dat heeft niks te maken met "iemand die zijn ouders al verloren heeft" ofzo. Je maakt er nu wederom een emotioneel argument van.
Ik heb liever dat mijn vermogen naar de staat gaat na mijn dood dan tijdens mijn leven.
Ik denk dat het maatschappelijk rechtvaardiger en beter is als je ook vanuit families met minder geld een betere kans hebt om een vergelijkbare positie op te bouwen.
Omdat dan andere belastingen, zoals box 1 naar beneden kunnen, naast uiteraard dat je de vermogensopbouw in families wat afremt. Zoals gezegd, ik heb liever dat mijn vermogen na mijn dood naar de staat gaat dan voor mijn dood.quote:Op dinsdag 17 december 2024 00:27 schreef SugeLucky het volgende:
Als ik meer erfbelasting moet gaan afdragen geeft dat kinderen van arme families niet meer kans om een vergelijkbare positie op te bouwen. Waar haal je die onzin vandaan zeg.
Jij hebt sowieso liever dat je vermogen naar de staat gaat geloof ik.quote:Op dinsdag 17 december 2024 00:30 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Omdat dan andere belastingen, zoals box 1 naar beneden kunnen. Zoals gezegd, ik heb liever dat mijn vermogen na mijn dood naar de staat gaat dan voor mijn dood.
Dat is een zero sum game.quote:Op dinsdag 17 december 2024 00:30 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Omdat dan andere belastingen, zoals box 1 naar beneden kunnen, naast uiteraard dat je de vermogensopbouw in families wat afremt. Zoals gezegd, ik heb liever dat mijn vermogen na mijn dood naar de staat gaat dan voor mijn dood.
Ik begrijp niet goed waarom je dit vergelijkt met een 0-sum game? Ja, de staat die inkomsten krijgt uit erfenissen hoeft dat niet te krijgen op andere manier, wat precies mijn punt is. Ik merk na mijn dood niet dat mijn inkomen belast wordt en voor mijn dood wel.quote:Op dinsdag 17 december 2024 00:33 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat is een zero sum game.
Stel je stelt uit, zal de belastingdienst minder inkomsten hebben en alsnog meer belasting heffen op box 1.
Tis dat er een waterhoofd oud geld bestaat op dit moment waar ze dan uit kunnen graaien... Anders zou het netto effect echt 0 zijn.
Ik ben niet zo'n fan van belastingen betalen hoor, maar vind belasting betalen op inkomen waar je geen reet voor hebt hoeven doen een stuk rechtvaardiger dan belasting betalen waar je voor gewerkt hebt.quote:Op dinsdag 17 december 2024 00:30 schreef SugeLucky het volgende:
[..]
Jij hebt sowieso liever dat je vermogen naar de staat gaat geloof ik.
Anyway, ik ga wat beters met m'n tijd doen.
Als de staat 10 euro pp moet innen om het zooitje te bekostigen.quote:Op dinsdag 17 december 2024 00:36 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ik begrijp niet goed waarom je dit vergelijkt met een 0-sum game? Ja, de staat die inkomsten krijgt uit erfenissen hoeft dat niet te krijgen op andere manier, wat precies mijn punt is. Ik merk na mijn dood niet dat mijn inkomen belast wordt en voor mijn dood wel.
Ik stel ook niet voor dat we alle belasting op arbeid vervangen door erfbelasting, dat lijkt me volstrekt niet reeel. Eenzelfde argument heb je overigens ook met de HRA trouwens, waar als de rentes stijgen er ineens een enorm tekort op de rijksbegroting is. Dit ietwat terzijde.quote:Op dinsdag 17 december 2024 00:40 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als de staat 10 euro pp moet innen om het zooitje te bekostigen.
Kun je de heffing wel op erven zetten. Maar de staat heeft die 10 euro nodig.
De enige reden dat het effect heeft op jouw portemonnee nu, is omdat er mensen dood gaan, nu.
Als iedereen hetzelfde was als jij, ging er niemand de pijp uit en kwam de belastingdienst dan geld tekort.
Dat uitstellen is niks, macro gezien, behalve dan door demografische verschillen.
Verschrikkelijk, knap dat je het durft te delen. Dit zijn precies de gevallen waarom erfbelasting zo'n ramp is.quote:Op dinsdag 17 december 2024 00:16 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Hun kankerdiagnoses volgden elkaar op met een verschil van slechts twee maanden, en hun overlijden vond ook kort na elkaar plaats.
Dat is het punt niet, op macroniveau is uitstellen niks voor de BDquote:Op dinsdag 17 december 2024 00:43 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ik stel ook niet voor dat we alle belasting op arbeid vervangen door erfbelasting, dat lijkt me volstrekt niet reeel. Eenzelfde argument heb je overigens ook met de HRA trouwens, waar als de rentes stijgen er ineens een enorm tekort op de rijksbegroting is. Dit ietwat terzijde.
Maar je geeft geen antwoord op de vraag.quote:Op maandag 16 december 2024 22:33 schreef Jeo_Boden het volgende:
[..]
Dat zegt zowat elke linkse uitvreter die leeft van een sociale uitkering waar 0 arbeid voor is verricht.
quote:Op maandag 16 december 2024 20:11 schreef Vincent_student het volgende:
Prachtig. Wilders is de grootste geworden en naait nu zijn stemmers aan alle kanten.
Moeten aankoopen met geld van de erfenis dan voortaan ook vrijgesteld worden van btw?quote:Op dinsdag 17 december 2024 00:07 schreef SugeLucky het volgende:
[..]
Ik snap niet waarom je er dan zo voor bent dat iemand die z'n ouders heeft verloren een deel van de erfenis moet afstaan aan de overheid.
Maar goed, er zijn kennelijk mensen die graag belasting betalen. Hopelijk mag je nog veel afdragen in je leven.
Geld aan je kinderen schenken is natuurlijk ook eigen keuze.quote:Op maandag 16 december 2024 22:46 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Nee de boot niet en dat hoeft ook niet. Dat is dan je eigen keuze. Maar je kinderen een goede start gunnen vind ik, ZEKER in deze overspannen tijd, iets wat beloond mag worden.
Dat laatste is heel bijzonder: bij huren krijgt de erfgenaam niets, bij eigen woning altijd wat, na aftrek erfbelasting.quote:Op maandag 16 december 2024 23:18 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Met dit soort ideeën lever je het volk op termijn over aan een nieuw soort feodalisme. Als je de basis van kapitaal voor de normale mens uitholt krijg je enkele een nog grotere mate van concentratie van kapitaal bij de top 1%.
Hoe hoger de erftarieven, hoe minder burgers sparen en hoe vaker ze huren.
Ook al heb je gelijk, argumenteren tegen emotie ga je geen gelijk krijgen.quote:Op dinsdag 17 december 2024 00:38 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ik ben niet zo'n fan van belastingen betalen hoor, maar vind belasting betalen op inkomen waar je geen reet voor hebt hoeven doen een stuk rechtvaardiger dan belasting betalen waar je voor gewerkt hebt.
Verder zul je het met me eens zijn dat het simpelweg nodig is dat de staat inkomsten heeft, linksom of rechtsom.
Maar goed, fijne avond.
Het verschil is dat het voor jou persoonlijk is voor de ene keer dat je het moet betalen, maar dat er op land niveau altijd wel iemand overlijd en er geld binnen komt. Ook is er voor een land niet een directe noodzaak altijd hetzelfde binnen te krijgen, het gaat om een systeem te bouwen waarbij je over tijd een bepaald niveau haalt.quote:Op dinsdag 17 december 2024 00:42 schreef ludovico het volgende:
Het punt is juist dat de staat met uitstellen niks in het laadje krijgt en om het zooitje te betalen wel wat in het laadje moet krijgen. Real time.
Hoezo 'niets'? Datzelfde kapitaal wordt dan weliswaar niet in een koopwoning gestoken maar b.v. wel in sparen en beleggen.quote:Op dinsdag 17 december 2024 07:02 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat laatste is heel bijzonder: bij huren krijgt de erfgenaam niets,
Het is niet altijd zo geweest dat een eigen woning 'wat' opleverde, ik ken ook nog de jaren dat menig huis 'onder water stond', toen had je als erfgenamen het nakijken.quote:bij eigen woning altijd wat, na aftrek erfbelasting.
Het is van iemand waarvan jij de erfgenaam bent.quote:Op maandag 16 december 2024 23:55 schreef SugeLucky het volgende:
[..]
Het is geld wat al van je familie is en al tig x belasting over is betaald.
Erfbelasting is pure diefstal imo.
Nee, dat wordt in de huur gestoken.quote:Op dinsdag 17 december 2024 07:20 schreef r_one het volgende:
[..]
Hoezo 'niets'? Datzelfde kapitaal wordt dan weliswaar niet in een koopwoning gestoken maar b.v. wel in sparen en beleggen.
Tegenwoordig betalen de meesten hun hypotheek tijdens de looptijd af.quote:[..]
Het is niet altijd zo geweest dat een eigen woning 'wat' opleverde, ik ken ook nog de jaren dat menig huis 'onder water stond', toen had je als erfgenamen het nakijken.
En wie zegt dat dat in de toekomst niet weer gebeurt, als de overspannen huizenmarkt op enig moment in elkaar zakt?
Toch lang niet het gehele kapitaal?! En het kan evengoed in die Audi A3 gestoken worden. Keuzes.quote:Op dinsdag 17 december 2024 07:24 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, dat wordt in de huur gestoken.
Moet je wel tijd van leven (en de conjunctuur mee) hebben.quote:[..]
Tegenwoordig betalen de meesten hun hypotheek tijdens de looptijd af.
Die komen minder snel onder water te staan.
Op het moment dat dat familielid overlijdt wel.quote:Op dinsdag 17 december 2024 07:23 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het is van iemand waarvan jij de erfgenaam bent.
En niet van jou.
Dat een familielid bezit heeft maakt niet dat dat ook jouw bezit is.
Waar komt die enorme stijging vandaan? Dat is wel heel veel.quote:Op maandag 16 december 2024 21:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
Uiteindelijk gaan we gewoon meer belasting betalen.
Afgelopen jaar moest ik ¤28.000 aftikken en met de plannen die er liggen wordt dat in 2028 zo'n ¤50.000.
Keuze heb je niet.
Ik heb niets tegen belasting betalen maar waar ligt de grens?
Bij huren kunnen er liquide middelen geërft worden die ook direct gebruikt kunnen worden om de erfbelasting mee te betalen.quote:Op dinsdag 17 december 2024 07:02 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat laatste is heel bijzonder: bij huren krijgt de erfgenaam niets, bij eigen woning altijd wat, na aftrek erfbelasting.
quote:Als je een erfenis ontvangt, betaal je daar erfbelasting over. Als er een woning in de erfenis zit kan de erfbelasting behoorlijk hoog zijn. Zonder de verkoop van de woning kan het zijn dat de erfgenamen niet beschikken over de contante middelen om de belasting te betalen.
Het duurt wel even voor je van de Belastingdienst een definitieve aanslag krijgt voor de erfbelasting. Meestal krijg je die pas een paar maanden na je aangifte. Maar als je die aanslag eenmaal hebt, moet je deze betalen. Oók als het huis nog niet is verkocht. En als je een huis erft gaat het vaak meteen om een flinke aanslag.
Blijkbaar komt het niet over, maar je wint er als collectief niks mee maar het kost wel wat.quote:Op dinsdag 17 december 2024 07:04 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ook al heb je gelijk, argumenteren tegen emotie ga je geen gelijk krijgen.
Overigens zegt de belastingleer ook gewoon dat het voor de maatschappij beter is om vele kleine soorten van belasting te heffen dan 1 hele grote. Dus de versmetsing over allerlei dingen als inkomstenbelasting, vermogensbelasting, btw, erfbelasting etc etc, het combineren over al die soorten is beter.
[..]
Het verschil is dat het voor jou persoonlijk is voor de ene keer dat je het moet betalen, maar dat er op land niveau altijd wel iemand overlijd en er geld binnen komt. Ook is er voor een land niet een directe noodzaak altijd hetzelfde binnen te krijgen, het gaat om een systeem te bouwen waarbij je over tijd een bepaald niveau haalt.
En ja, ook ik heb een flinke bijdrage aan erfbelasting moeten betalen, en omdat het overlijden net voor en jaarwisseling gebeurde moest daar ook nog een keer extra vermogensbelasting over betaald worden.
Maar wat hebben die twee zaken met elkaar te maken? Totaal helemaal niets dus.quote:Op maandag 16 december 2024 20:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is een valide redenering, maar mijn punt was dat straks in Nederland mensen dus veel schenkbelasting gaan betalen en dat dit geld gebruikt wordt om Italiaanse tekorten op te lossen terwijl rijkere mensen daar helemaal geen schenkbelasting betalen.
Dus ongelijke belastingregels binnen een transferunie!!
Ik gebruik de data die monkyyy aanlevert. En dan ga ik fors meer betalen, zonder goede reden. Want ik maak niet ineens meer rendement. Het doel is om de inflatie enigszins te verslaan maar dat wordt wel steeds moeilijker op deze manier.quote:Op dinsdag 17 december 2024 07:55 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Waar komt die enorme stijging vandaan? Dat is wel heel veel.
quote:Op vrijdag 13 december 2024 23:03 schreef monkyyy het volgende:
Vers van de pers, kamer brief van de Staatssecretaris van Fiscaliteit en Belastingdienst over de Box 3 hervorming.
https://open.overheid.nl/(...)d1-55bd21c348cb/file
[..]
Bij een tarief van 36% en een forfait van (naar verwachting) 7,66% gaan we 2,76% belasting betalen over onze aandeeltjes in 2026.
Wat ooit 1,2% was. Hierdoor radicaliseren mensen. [ afbeelding ]
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik heb liever dat er belasting betaald wordt over geld dat mensen ontvangen zonder daar ook maar enige tegenprestatie voor te leveren, dan dat die belasting ergens anders vandaan moet komen. Zonder erf- en schenkbelasting maak je het binnen families oppotten van vermogen nog aantrekkelijker en wordt de balans tussen vermogende families en arme sloebers binnen no-time nog veel schever getrokken.quote:Op dinsdag 17 december 2024 00:30 schreef SugeLucky het volgende:
[..]
Jij hebt sowieso liever dat je vermogen naar de staat gaat geloof ik.
Anyway, ik ga wat beters met m'n tijd doen.
Omdat ze die doorgaans verdiend hebben.quote:Op maandag 16 december 2024 20:10 schreef Starhopper het volgende:
Waarom zouden zij nog meer voordelen krijgen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |