abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215894136
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2024 23:57 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Bijna 4 ton belasting.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gefeliciteerd met je erfenis van meer dan 2 miljoen en gecondoleerd met je ouders.
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
  dinsdag 17 december 2024 @ 00:02:55 #152
406944 SugeLucky
Heeft een snoeiharde ripple
pi_215894144
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 00:00 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Omdat jij je ouders niet bent. Waarom ben je niet verontwaardigd over de BTW?
Omdat BTW is voor de aankoop van goederen/diensten.
Je weet het verschil hoop ik toch wel?
pi_215894148
Och men voelt ook aan alles dat de overheid een te groot waterhoofd heeft. Dat moet echt minder.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_215894149
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 00:02 schreef SugeLucky het volgende:

[..]
Omdat BTW is voor de aankoop van goederen/diensten.
Je weet het verschil hoop ik toch wel?
Ik wel, maar vraag me af of anderne dat wel door hebben
Volgens deze zelfde logica "betaal je" ook btw over goederen vanuit inkomen waar je al belasting over betaald hebt. (In werkelijkheid, net als erfbelasting, betaalt degene die het geld ontvangt.)
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
  dinsdag 17 december 2024 @ 00:05:04 #155
406944 SugeLucky
pi_215894152
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 00:04 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Ik wel, maar vraag me af of anderne dat wel door hebben
Volgens deze zelfde logica "betaal je" ook btw over goederen vanuit inkomen waar je al belasting over betaald hebt. (In werkelijkheid, net als erfbelasting, betaalt degene die het geld ontvangt.)
Nee het is een totaal andere logica.
Ik denk dat je gewoon een beetje jaloers bent en dat daarom anderen ook maar minder moeten krijgen.
pi_215894162
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 00:05 schreef SugeLucky het volgende:

[..]
Nee het is een totaal andere logica.
Ik denk dat je gewoon een beetje jaloers bent en dat daarom anderen ook maar minder moeten krijgen.
Ik heb destijds ook erfbelasting afgedragen. Dat was toen voor mij ene groot bedrag, maar relatief gezien aan wat je binnen krijgt is het echt heel weinig. Zeker als kind. Dan gaat het om 10% in de 1e schijf en 20% in de 2e schijf.

Heeft niks te maken met jaloezie. Armoedig argument ook, om dingen maar af te doen als emotie ofzo.
  dinsdag 17 december 2024 @ 00:07:48 #157
406944 SugeLucky
pi_215894174
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 00:06 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Ik heb destijds ook erfbelasting afgedragen. Dat was toen voor mij ene groot bedrag, maar relatief gezien aan wat je binnen krijgt is het echt heel weinig. Zeker als kind.

Heeft niks te maken met jaloezie. Armoedig argument ook, om dingen maar af te doen als emotie ofzo.
Ik snap niet waarom je er dan zo voor bent dat iemand die z'n ouders heeft verloren een deel van de erfenis moet afstaan aan de overheid.

Maar goed, er zijn kennelijk mensen die graag belasting betalen. Hopelijk mag je nog veel afdragen in je leven.
  dinsdag 17 december 2024 @ 00:08:47 #158
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_215894178
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 00:01 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Gefeliciteerd met je erfenis van meer dan 2 miljoen en gecondoleerd met je ouders.
Dankje. Hardwerkend, gul, en met oog voor slimme investeringen: zo leefden zij, en die waarden probeer ik in mijn eigen leven voort te zetten.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_215894183
Men denkt niet zo individualistisch.

Ik ga mijn kind ook jaarlijks de vrijstelling overboeken naar een beleggingsrekening, voor zover ik de middelen heb.

Want ja. Zo werkt dat, men wilt niet de samenleving als een soort goed doel spekken maar het doel hij of zij nastreeft.

Dat een deel van de baten die ik creëer wordt aangewend voor het collectief. Ok, maar een beetje doelmatig svp.

Als er niks wordt gecreëerd is het alleen maar dubbel, de baten van het werk worden dan nog extremer toebedeeld aan het collectief ipv mijn eigen wensen.

En bij erfenissen zijn het goederen met emotionele waarde. Dat maakt het nogal grim.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 17 december 2024 @ 00:10:11 #160
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_215894185
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2024 23:57 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Bijna 4 ton belasting.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En dat na een ongeluk of iets dergelijks?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_215894199
Jet bussemaker kwam ermee dat specifiek supermarkten dan weer een fiscale prikkel moesten krijgen ong gezond eten te verkopen....

Echt ik ben dat gegraai en willekeurige gezeik van de staat zo zat.

En die mensen krijgen dan 200k loon ofzo. Voor defacto schadelijke bullshit te verkopen.

De staat moet niet meer belastingheffen maar Jet Bussemaker en haar duivelse club ontmantelen.

Idem mbt erfbelasting. Onethisch wederom, en maar meegraaien zelfs bij dit type emotionele elementen.
  dinsdag 17 december 2024 @ 00:16:24 #162
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_215894208
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 00:10 schreef BlaZ het volgende:

[..]
En dat na een ongeluk of iets dergelijks?
Hun kankerdiagnoses volgden elkaar op met een verschil van slechts twee maanden, en hun overlijden vond ook kort na elkaar plaats.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_215894210
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 00:07 schreef SugeLucky het volgende:

[..]
Ik snap niet waarom je er dan zo voor bent dat iemand die z'n ouders al heeft verloren ook nog een deel van de erfenis moet afstaan aan de overheid.

Maar goed, er zijn kennelijk mensen die graag belasting betalen. Hopelijk mag je nog veel afdragen in je leven.
Dat heeft niks te maken met "iemand die zijn ouders al verloren heeft" ofzo. Je maakt er nu wederom een emotioneel argument van.

Ik heb liever dat mijn vermogen naar de staat gaat na mijn dood dan tijdens mijn leven.

Verder zijn er meerdere maatschappelijke argumenten waarom ik vind dat het een zeer rechtvaardige belasting is, en wmb verhoogd zou mogen worden. De persoon die het ontvangt en de belasting betaalt heeft er geen enkele tegenprestatie voor hoeven leveren (en dat zijn uiteraard niet alleen kinderen), in tegenstelling tot inkomen uit arbeid. En vanuit vermogen verkrijg je makkelijk weer nieuw vermogen. Ik denk dat het maatschappelijk rechtvaardiger en beter is als je ook vanuit een gezin met arme ouders een betere kans hebt om een vergelijkbare positie op te bouwen.

Daarbij besta je als je dood bent simpelweg niet meer en is het hele gegeven dat je er na je dood over kunt beschikken een tikkeltje vreemd, maar vanuit praktische overweging denk ik wel verdedigbaar.
pi_215894228
Het is niet gezond niks te willen achterlaten op je leven omdat de staat beslist wat ermee moet gebeuren.

Maar daar zorgen ze wel voor met erfbelasting.

Liever stel je belasting eindeloos uit. Uiteraard. Of tot de dood, allicht, zou je denken.

Maar als je kijkt naar de effecten van zo een belastingclaim, zijn die neveneffecten op het collectief bezien toch groter dan de baten. Niet doen dus. Lekker tijdens het leven betalen.

De contante waarde van uitstellen op het geheel heeft geen invloed op de totale welvaart.

Dat werkt alleen zo vanuit het individu gezien...

Als je begrijpt wat ik zeg.

Qua maatschappelijke inrichting levert het alleen maar kosten op.
pi_215894237
Het is een zero sum game. Jouw baten van belasting uitstel is minder baten voor het collectief omdat zij erop moeten wachten.

Collectief gezien zero sum, dus win je niks mee.

Doch zo een claim is reuze onhandig als men daar geen rekening mee houdt. Dat kost wel degelijk wat, zie gebeurtenissen bij Monkyyy...
  dinsdag 17 december 2024 @ 00:27:16 #166
406944 SugeLucky
pi_215894242
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 00:18 schreef SnertMetChoco het volgende:
Dat heeft niks te maken met "iemand die zijn ouders al verloren heeft" ofzo. Je maakt er nu wederom een emotioneel argument van.

Ik heb liever dat mijn vermogen naar de staat gaat na mijn dood dan tijdens mijn leven.

Ik denk dat het maatschappelijk rechtvaardiger en beter is als je ook vanuit families met minder geld een betere kans hebt om een vergelijkbare positie op te bouwen.
Ik heb liever dat het naar mijn kinderen gaat dan naar de staat om eerlijk te zijn.

Als ik meer erfbelasting moet gaan afdragen geeft dat kinderen van arme families niet meer kans om een vergelijkbare positie op te bouwen. Waar haal je die onzin vandaan zeg.

Iedereen kan naar school en studeren hier, werken vanaf een bepaalde leeftijd, investeren en weet ik veel wat. Kansen zat om je eigen fortuin te maken.
Mensen met rijke ouders zitten voor 99% ook niet te wachten tot ze een erfernis krijgen maar zorgen ook dat ze eigen geld opbouwen.

Sommige mensen en ook wel hele families zijn daar beter in dan anderen. Is dat oneerlijk? Ja wellicht wel.
Ik had ook graag prof voetballer willen worden maar was daar niet goed genoeg voor. Zo werkt het nou eenmaal.
Niet alles hoeft eerlijk te zijn in het leven.
pi_215894249
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 00:27 schreef SugeLucky het volgende:
Als ik meer erfbelasting moet gaan afdragen geeft dat kinderen van arme families niet meer kans om een vergelijkbare positie op te bouwen. Waar haal je die onzin vandaan zeg.
Omdat dan andere belastingen, zoals box 1 naar beneden kunnen, naast uiteraard dat je de vermogensopbouw in families wat afremt. Zoals gezegd, ik heb liever dat mijn vermogen na mijn dood naar de staat gaat dan voor mijn dood.
  dinsdag 17 december 2024 @ 00:30:52 #168
406944 SugeLucky
pi_215894251
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 00:30 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Omdat dan andere belastingen, zoals box 1 naar beneden kunnen. Zoals gezegd, ik heb liever dat mijn vermogen na mijn dood naar de staat gaat dan voor mijn dood.
Jij hebt sowieso liever dat je vermogen naar de staat gaat geloof ik.

Anyway, ik ga wat beters met m'n tijd doen.
pi_215894257
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 00:30 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Omdat dan andere belastingen, zoals box 1 naar beneden kunnen, naast uiteraard dat je de vermogensopbouw in families wat afremt. Zoals gezegd, ik heb liever dat mijn vermogen na mijn dood naar de staat gaat dan voor mijn dood.
Dat is een zero sum game.

Stel je stelt uit, zal de belastingdienst minder inkomsten hebben en alsnog meer belasting heffen op box 1.

Tis dat er een waterhoofd oud geld bestaat op dit moment waar ze dan uit kunnen graaien... Anders zou het netto effect echt 0 zijn.
pi_215894259
Nee de relatieve winst haal je niet uit uitstellen. Dat is onzin, zero sum.

De winst haal je uit dat bepaalde groepen eerder de pijp uit gaan en je daar dan kunt plukken.
pi_215894265
Wederom een generatie VS generatie dingetje. Polarisatie waar de voorgaande generaties zoveel welvaart heeft opgebouwd. Waar eenieder van profiteert.

Tis ook nooit genoeg... Kijk dan wat iedereen heeft.
pi_215894267
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 00:33 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dat is een zero sum game.

Stel je stelt uit, zal de belastingdienst minder inkomsten hebben en alsnog meer belasting heffen op box 1.

Tis dat er een waterhoofd oud geld bestaat op dit moment waar ze dan uit kunnen graaien... Anders zou het netto effect echt 0 zijn.
Ik begrijp niet goed waarom je dit vergelijkt met een 0-sum game? Ja, de staat die inkomsten krijgt uit erfenissen hoeft dat niet te krijgen op andere manier, wat precies mijn punt is. Ik merk na mijn dood niet dat mijn inkomen belast wordt en voor mijn dood wel.
pi_215894270
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 00:30 schreef SugeLucky het volgende:

[..]

Ik ben niet zo'n fan van belastingen betalen hoor, maar vind belasting betalen op inkomen waar je geen reet voor hebt hoeven doen een stuk rechtvaardiger dan belasting betalen waar je voor gewerkt hebt.

Verder zul je het met me eens zijn dat het simpelweg nodig is dat de staat inkomsten heeft, linksom of rechtsom.

Maar goed, fijne avond.
pi_215894272
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 00:36 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Ik begrijp niet goed waarom je dit vergelijkt met een 0-sum game? Ja, de staat die inkomsten krijgt uit erfenissen hoeft dat niet te krijgen op andere manier, wat precies mijn punt is. Ik merk na mijn dood niet dat mijn inkomen belast wordt en voor mijn dood wel.
Als de staat 10 euro pp moet innen om het zooitje te bekostigen.

Kun je de heffing wel op erven zetten. Maar de staat heeft die 10 euro nodig.

De enige reden dat het effect heeft op jouw portemonnee nu, is omdat er mensen dood gaan, nu.

Als iedereen hetzelfde was als jij, ging er niemand de pijp uit en kwam de belastingdienst dan geld tekort.

Dat uitstellen is niks, macro gezien, behalve dan door demografische verschillen.
pi_215894276
Het punt is juist dat de staat met uitstellen niks in het laadje krijgt en om het zooitje te betalen wel wat in het laadje moet krijgen. Real time.
pi_215894279
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 00:40 schreef ludovico het volgende:

[..]
Als de staat 10 euro pp moet innen om het zooitje te bekostigen.

Kun je de heffing wel op erven zetten. Maar de staat heeft die 10 euro nodig.

De enige reden dat het effect heeft op jouw portemonnee nu, is omdat er mensen dood gaan, nu.

Als iedereen hetzelfde was als jij, ging er niemand de pijp uit en kwam de belastingdienst dan geld tekort.

Dat uitstellen is niks, macro gezien, behalve dan door demografische verschillen.
Ik stel ook niet voor dat we alle belasting op arbeid vervangen door erfbelasting, dat lijkt me volstrekt niet reeel. Eenzelfde argument heb je overigens ook met de HRA trouwens, waar als de rentes stijgen er ineens een enorm tekort op de rijksbegroting is. Dit ietwat terzijde.
  dinsdag 17 december 2024 @ 00:52:08 #177
56749 BlaZ
pi_215894291
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 00:16 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Hun kankerdiagnoses volgden elkaar op met een verschil van slechts twee maanden, en hun overlijden vond ook kort na elkaar plaats.
Verschrikkelijk, knap dat je het durft te delen. Dit zijn precies de gevallen waarom erfbelasting zo'n ramp is.
pi_215894298
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 00:43 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Ik stel ook niet voor dat we alle belasting op arbeid vervangen door erfbelasting, dat lijkt me volstrekt niet reeel. Eenzelfde argument heb je overigens ook met de HRA trouwens, waar als de rentes stijgen er ineens een enorm tekort op de rijksbegroting is. Dit ietwat terzijde.
Dat is het punt niet, op macroniveau is uitstellen niks voor de BD
pi_215894315
Dan moeten we maar belasting heffen op geld waarover nog geen belasting is betaald.

Pensioenvermogen belasten in box 3.
Op basis van fictief aandeel in fonds en fictief vermogenaanwas per jaar.
Gekoppeld aan fictief rendement dien je de belasting over te betalen met werkelijk geld uit netto loon.

Belasting op 1.500 miljard.
Kom maar op.
pi_215894533
quote:
1s.gif Op maandag 16 december 2024 22:33 schreef Jeo_Boden het volgende:

[..]
Dat zegt zowat elke linkse uitvreter die leeft van een sociale uitkering waar 0 arbeid voor is verricht.
Maar je geeft geen antwoord op de vraag.
  dinsdag 17 december 2024 @ 06:29:24 #181
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_215894547
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2024 20:11 schreef Vincent_student het volgende:
Prachtig. Wilders is de grootste geworden en naait nu zijn stemmers aan alle kanten. :D
:')
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  dinsdag 17 december 2024 @ 06:46:09 #182
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_215894570
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 00:07 schreef SugeLucky het volgende:

[..]
Ik snap niet waarom je er dan zo voor bent dat iemand die z'n ouders heeft verloren een deel van de erfenis moet afstaan aan de overheid.

Moeten aankoopen met geld van de erfenis dan voortaan ook vrijgesteld worden van btw?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_215894592
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2024 22:46 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]
Nee de boot niet en dat hoeft ook niet. Dat is dan je eigen keuze. Maar je kinderen een goede start gunnen vind ik, ZEKER in deze overspannen tijd, iets wat beloond mag worden.
Geld aan je kinderen schenken is natuurlijk ook eigen keuze.

Je kinderen een goede start gunnen is inderdaad een goede reden.
Het artikel claimt dat dat relatief weinig wordt gedaan. Het meeste geld wordt vlak voor de deadline van 40 jaar geschonken.
De jubelton bleek volgens mij prijsopdrijvend te werken.

Overigens kunnen ouders hun kinderen nog steeds helpen.
Je mag jaarlijks tot 6000+ schenken aan je kinderen.
En je mag ze geld lenen.

Leen je kind die 40.000 euro en schenk elk jaar de rente terug.
pi_215894597
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2024 23:18 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Met dit soort ideeën lever je het volk op termijn over aan een nieuw soort feodalisme. Als je de basis van kapitaal voor de normale mens uitholt krijg je enkele een nog grotere mate van concentratie van kapitaal bij de top 1%.
Hoe hoger de erftarieven, hoe minder burgers sparen en hoe vaker ze huren.
Dat laatste is heel bijzonder: bij huren krijgt de erfgenaam niets, bij eigen woning altijd wat, na aftrek erfbelasting.
pi_215894599
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 00:38 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Ik ben niet zo'n fan van belastingen betalen hoor, maar vind belasting betalen op inkomen waar je geen reet voor hebt hoeven doen een stuk rechtvaardiger dan belasting betalen waar je voor gewerkt hebt.

Verder zul je het met me eens zijn dat het simpelweg nodig is dat de staat inkomsten heeft, linksom of rechtsom.

Maar goed, fijne avond.
Ook al heb je gelijk, argumenteren tegen emotie ga je geen gelijk krijgen.
Overigens zegt de belastingleer ook gewoon dat het voor de maatschappij beter is om vele kleine soorten van belasting te heffen dan 1 hele grote. Dus de versmetsing over allerlei dingen als inkomstenbelasting, vermogensbelasting, btw, erfbelasting etc etc, het combineren over al die soorten is beter.

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 00:42 schreef ludovico het volgende:
Het punt is juist dat de staat met uitstellen niks in het laadje krijgt en om het zooitje te betalen wel wat in het laadje moet krijgen. Real time.
Het verschil is dat het voor jou persoonlijk is voor de ene keer dat je het moet betalen, maar dat er op land niveau altijd wel iemand overlijd en er geld binnen komt. Ook is er voor een land niet een directe noodzaak altijd hetzelfde binnen te krijgen, het gaat om een systeem te bouwen waarbij je over tijd een bepaald niveau haalt.

En ja, ook ik heb een flinke bijdrage aan erfbelasting moeten betalen, en omdat het overlijden net voor en jaarwisseling gebeurde moest daar ook nog een keer extra vermogensbelasting over betaald worden.
pi_215894624
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 december 2024 07:02 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat laatste is heel bijzonder: bij huren krijgt de erfgenaam niets,
Hoezo 'niets'? Datzelfde kapitaal wordt dan weliswaar niet in een koopwoning gestoken maar b.v. wel in sparen en beleggen.
quote:
bij eigen woning altijd wat, na aftrek erfbelasting.
Het is niet altijd zo geweest dat een eigen woning 'wat' opleverde, ik ken ook nog de jaren dat menig huis 'onder water stond', toen had je als erfgenamen het nakijken.

En wie zegt dat dat in de toekomst niet weer gebeurt, als de overspannen huizenmarkt op enig moment in elkaar zakt?
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_215894632
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2024 23:55 schreef SugeLucky het volgende:

[..]
Het is geld wat al van je familie is en al tig x belasting over is betaald.
Erfbelasting is pure diefstal imo.
Het is van iemand waarvan jij de erfgenaam bent.
En niet van jou.

Dat een familielid bezit heeft maakt niet dat dat ook jouw bezit is.
pi_215894638
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 07:20 schreef r_one het volgende:

[..]
Hoezo 'niets'? Datzelfde kapitaal wordt dan weliswaar niet in een koopwoning gestoken maar b.v. wel in sparen en beleggen.
Nee, dat wordt in de huur gestoken.

quote:
[..]
Het is niet altijd zo geweest dat een eigen woning 'wat' opleverde, ik ken ook nog de jaren dat menig huis 'onder water stond', toen had je als erfgenamen het nakijken.

En wie zegt dat dat in de toekomst niet weer gebeurt, als de overspannen huizenmarkt op enig moment in elkaar zakt?
Tegenwoordig betalen de meesten hun hypotheek tijdens de looptijd af.
Die komen minder snel onder water te staan.
pi_215894666
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 december 2024 07:24 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nee, dat wordt in de huur gestoken.
Toch lang niet het gehele kapitaal?! En het kan evengoed in die Audi A3 gestoken worden. Keuzes.
quote:
[..]
Tegenwoordig betalen de meesten hun hypotheek tijdens de looptijd af.
Die komen minder snel onder water te staan.
Moet je wel tijd van leven (en de conjunctuur mee) hebben.
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_215894674
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 december 2024 07:23 schreef Wantie het volgende:

[..]
Het is van iemand waarvan jij de erfgenaam bent.
En niet van jou.

Dat een familielid bezit heeft maakt niet dat dat ook jouw bezit is.
Op het moment dat dat familielid overlijdt wel.
.
  dinsdag 17 december 2024 @ 07:55:30 #191
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_215894768
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2024 21:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
Uiteindelijk gaan we gewoon meer belasting betalen.

Afgelopen jaar moest ik ¤28.000 aftikken en met de plannen die er liggen wordt dat in 2028 zo'n ¤50.000.

Keuze heb je niet.

Ik heb niets tegen belasting betalen maar waar ligt de grens?
Waar komt die enorme stijging vandaan? Dat is wel heel veel.

De grens ligt bij in hoeverre we de verzorgingsstaat willen laten bestaan voor groepen die de samenleving geld kosten en nooit iets bijdragen en ouderen. Europa wordt langzamerhand een oud verzorgingshuis. Kun je wat van vinden, het is echter wel de waarheid.
  dinsdag 17 december 2024 @ 07:55:36 #192
56749 BlaZ
pi_215894771
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 december 2024 07:02 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat laatste is heel bijzonder: bij huren krijgt de erfgenaam niets, bij eigen woning altijd wat, na aftrek erfbelasting.
Bij huren kunnen er liquide middelen geërft worden die ook direct gebruikt kunnen worden om de erfbelasting mee te betalen.

quote:
Als je een erfenis ontvangt, betaal je daar erfbelasting over. Als er een woning in de erfenis zit kan de erfbelasting behoorlijk hoog zijn. Zonder de verkoop van de woning kan het zijn dat de erfgenamen niet beschikken over de contante middelen om de belasting te betalen.

Het duurt wel even voor je van de Belastingdienst een definitieve aanslag krijgt voor de erfbelasting. Meestal krijg je die pas een paar maanden na je aangifte. Maar als je die aanslag eenmaal hebt, moet je deze betalen. Oók als het huis nog niet is verkocht. En als je een huis erft gaat het vaak meteen om een flinke aanslag.
  Moderator dinsdag 17 december 2024 @ 08:32:55 #193
236264 crew  capricia
pi_215895074
Dan hebben we nog dat steeds meer mensen helemaal geen aangifte van een erfenis doen. Ook niet als die boven de vrijstelling valt. De belastingdienst heeft de capaciteit niet om dit te controleren.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_215895190
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 07:04 schreef snabbi het volgende:

[..]
Ook al heb je gelijk, argumenteren tegen emotie ga je geen gelijk krijgen.
Overigens zegt de belastingleer ook gewoon dat het voor de maatschappij beter is om vele kleine soorten van belasting te heffen dan 1 hele grote. Dus de versmetsing over allerlei dingen als inkomstenbelasting, vermogensbelasting, btw, erfbelasting etc etc, het combineren over al die soorten is beter.
[..]
Het verschil is dat het voor jou persoonlijk is voor de ene keer dat je het moet betalen, maar dat er op land niveau altijd wel iemand overlijd en er geld binnen komt. Ook is er voor een land niet een directe noodzaak altijd hetzelfde binnen te krijgen, het gaat om een systeem te bouwen waarbij je over tijd een bepaald niveau haalt.

En ja, ook ik heb een flinke bijdrage aan erfbelasting moeten betalen, en omdat het overlijden net voor en jaarwisseling gebeurde moest daar ook nog een keer extra vermogensbelasting over betaald worden.
Blijkbaar komt het niet over, maar je wint er als collectief niks mee maar het kost wel wat.
pi_215895493
Bijzonder hoe dat argument "Dur is al bulasting ovur butaalt!!&*%$**!!" elke keer weer voorbij komt.

Ik heb slechts 1 jaar economie op de middelbare school gehad, maar volgens mij wordt er over een euro niet "slechts 1 keer belasting betaald". Mensen die dat argument gebruiken snappen blijkbaar nog minder van economie dan ik.

Maar goed, ik zal het de volgende keer eens bij de bakker proberen. "Ik heb al belasting betaald over deze paar euro, dus ik hoef geen BTW tuh butaluh".
pi_215895738
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2024 20:26 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat is een valide redenering, maar mijn punt was dat straks in Nederland mensen dus veel schenkbelasting gaan betalen en dat dit geld gebruikt wordt om Italiaanse tekorten op te lossen terwijl rijkere mensen daar helemaal geen schenkbelasting betalen.
Dus ongelijke belastingregels binnen een transferunie!!
Maar wat hebben die twee zaken met elkaar te maken? Totaal helemaal niets dus.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_215895827
Hoe wordt het eerlijker als belastingvrij schenken volledig wordt afgeschaft? Dit raakt vooral weer de middeninkomens en lagere inkomens die dat beetje die ze kunnen schenken, ook weer deels in de staatspot zien verdwijnen. Het wordt gewoon afgestraft om andere mensen financieel bij te staan... Vergelijkbaar met verkeersboetes. De echte rijken geven daar geen neuk om of hebben wel weer maniertjes om het te omzeilen.

Dit gaat niet om eerlijk. Dit is gewoon nog een manier om burgers enige vrijheid te ontnemen.
pi_215896021
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 december 2024 07:55 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Waar komt die enorme stijging vandaan? Dat is wel heel veel.
Ik gebruik de data die monkyyy aanlevert. En dan ga ik fors meer betalen, zonder goede reden. Want ik maak niet ineens meer rendement. Het doel is om de inflatie enigszins te verslaan maar dat wordt wel steeds moeilijker op deze manier.

De gevolgen van dit soort belastingverhogingen zijn best groot want iedere Euro die je aan belasting afdraagt, kan je niet meer terug in de economie stoppen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2024 23:03 schreef monkyyy het volgende:
Vers van de pers, kamer brief van de Staatssecretaris van Fiscaliteit en Belastingdienst over de Box 3 hervorming.

https://open.overheid.nl/(...)d1-55bd21c348cb/file
[..]
Bij een tarief van 36% en een forfait van (naar verwachting) 7,66% gaan we 2,76% belasting betalen over onze aandeeltjes in 2026.

Wat ooit 1,2% was. Hierdoor radicaliseren mensen. [ afbeelding ]
  dinsdag 17 december 2024 @ 10:51:09 #199
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_215896045
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 00:30 schreef SugeLucky het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik heb liever dat er belasting betaald wordt over geld dat mensen ontvangen zonder daar ook maar enige tegenprestatie voor te leveren, dan dat die belasting ergens anders vandaan moet komen. Zonder erf- en schenkbelasting maak je het binnen families oppotten van vermogen nog aantrekkelijker en wordt de balans tussen vermogende families en arme sloebers binnen no-time nog veel schever getrokken.
Huilen dan.
pi_215896050
quote:
16s.gif Op maandag 16 december 2024 20:10 schreef Starhopper het volgende:
Waarom zouden zij nog meer voordelen krijgen?
Omdat ze die doorgaans verdiend hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')