abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215894136
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2024 23:57 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Bijna 4 ton belasting.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gefeliciteerd met je erfenis van meer dan 2 miljoen en gecondoleerd met je ouders.
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
  dinsdag 17 december 2024 @ 00:02:55 #152
406944 SugeLucky
Heeft een snoeiharde ripple
pi_215894144
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 00:00 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Omdat jij je ouders niet bent. Waarom ben je niet verontwaardigd over de BTW?
Omdat BTW is voor de aankoop van goederen/diensten.
Je weet het verschil hoop ik toch wel?
pi_215894148
Och men voelt ook aan alles dat de overheid een te groot waterhoofd heeft. Dat moet echt minder.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_215894149
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 00:02 schreef SugeLucky het volgende:

[..]
Omdat BTW is voor de aankoop van goederen/diensten.
Je weet het verschil hoop ik toch wel?
Ik wel, maar vraag me af of anderne dat wel door hebben
Volgens deze zelfde logica "betaal je" ook btw over goederen vanuit inkomen waar je al belasting over betaald hebt. (In werkelijkheid, net als erfbelasting, betaalt degene die het geld ontvangt.)
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
  dinsdag 17 december 2024 @ 00:05:04 #155
406944 SugeLucky
pi_215894152
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 00:04 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Ik wel, maar vraag me af of anderne dat wel door hebben
Volgens deze zelfde logica "betaal je" ook btw over goederen vanuit inkomen waar je al belasting over betaald hebt. (In werkelijkheid, net als erfbelasting, betaalt degene die het geld ontvangt.)
Nee het is een totaal andere logica.
Ik denk dat je gewoon een beetje jaloers bent en dat daarom anderen ook maar minder moeten krijgen.
pi_215894162
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 00:05 schreef SugeLucky het volgende:

[..]
Nee het is een totaal andere logica.
Ik denk dat je gewoon een beetje jaloers bent en dat daarom anderen ook maar minder moeten krijgen.
Ik heb destijds ook erfbelasting afgedragen. Dat was toen voor mij ene groot bedrag, maar relatief gezien aan wat je binnen krijgt is het echt heel weinig. Zeker als kind. Dan gaat het om 10% in de 1e schijf en 20% in de 2e schijf.

Heeft niks te maken met jaloezie. Armoedig argument ook, om dingen maar af te doen als emotie ofzo.
  dinsdag 17 december 2024 @ 00:07:48 #157
406944 SugeLucky
pi_215894174
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 00:06 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Ik heb destijds ook erfbelasting afgedragen. Dat was toen voor mij ene groot bedrag, maar relatief gezien aan wat je binnen krijgt is het echt heel weinig. Zeker als kind.

Heeft niks te maken met jaloezie. Armoedig argument ook, om dingen maar af te doen als emotie ofzo.
Ik snap niet waarom je er dan zo voor bent dat iemand die z'n ouders heeft verloren een deel van de erfenis moet afstaan aan de overheid.

Maar goed, er zijn kennelijk mensen die graag belasting betalen. Hopelijk mag je nog veel afdragen in je leven.
  dinsdag 17 december 2024 @ 00:08:47 #158
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_215894178
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 00:01 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Gefeliciteerd met je erfenis van meer dan 2 miljoen en gecondoleerd met je ouders.
Dankje. Hardwerkend, gul, en met oog voor slimme investeringen: zo leefden zij, en die waarden probeer ik in mijn eigen leven voort te zetten.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_215894183
Men denkt niet zo individualistisch.

Ik ga mijn kind ook jaarlijks de vrijstelling overboeken naar een beleggingsrekening, voor zover ik de middelen heb.

Want ja. Zo werkt dat, men wilt niet de samenleving als een soort goed doel spekken maar het doel hij of zij nastreeft.

Dat een deel van de baten die ik creëer wordt aangewend voor het collectief. Ok, maar een beetje doelmatig svp.

Als er niks wordt gecreëerd is het alleen maar dubbel, de baten van het werk worden dan nog extremer toebedeeld aan het collectief ipv mijn eigen wensen.

En bij erfenissen zijn het goederen met emotionele waarde. Dat maakt het nogal grim.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 17 december 2024 @ 00:10:11 #160
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_215894185
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2024 23:57 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Bijna 4 ton belasting.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En dat na een ongeluk of iets dergelijks?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_215894199
Jet bussemaker kwam ermee dat specifiek supermarkten dan weer een fiscale prikkel moesten krijgen ong gezond eten te verkopen....

Echt ik ben dat gegraai en willekeurige gezeik van de staat zo zat.

En die mensen krijgen dan 200k loon ofzo. Voor defacto schadelijke bullshit te verkopen.

De staat moet niet meer belastingheffen maar Jet Bussemaker en haar duivelse club ontmantelen.

Idem mbt erfbelasting. Onethisch wederom, en maar meegraaien zelfs bij dit type emotionele elementen.
  dinsdag 17 december 2024 @ 00:16:24 #162
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_215894208
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 00:10 schreef BlaZ het volgende:

[..]
En dat na een ongeluk of iets dergelijks?
Hun kankerdiagnoses volgden elkaar op met een verschil van slechts twee maanden, en hun overlijden vond ook kort na elkaar plaats.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_215894210
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 00:07 schreef SugeLucky het volgende:

[..]
Ik snap niet waarom je er dan zo voor bent dat iemand die z'n ouders al heeft verloren ook nog een deel van de erfenis moet afstaan aan de overheid.

Maar goed, er zijn kennelijk mensen die graag belasting betalen. Hopelijk mag je nog veel afdragen in je leven.
Dat heeft niks te maken met "iemand die zijn ouders al verloren heeft" ofzo. Je maakt er nu wederom een emotioneel argument van.

Ik heb liever dat mijn vermogen naar de staat gaat na mijn dood dan tijdens mijn leven.

Verder zijn er meerdere maatschappelijke argumenten waarom ik vind dat het een zeer rechtvaardige belasting is, en wmb verhoogd zou mogen worden. De persoon die het ontvangt en de belasting betaalt heeft er geen enkele tegenprestatie voor hoeven leveren (en dat zijn uiteraard niet alleen kinderen), in tegenstelling tot inkomen uit arbeid. En vanuit vermogen verkrijg je makkelijk weer nieuw vermogen. Ik denk dat het maatschappelijk rechtvaardiger en beter is als je ook vanuit een gezin met arme ouders een betere kans hebt om een vergelijkbare positie op te bouwen.

Daarbij besta je als je dood bent simpelweg niet meer en is het hele gegeven dat je er na je dood over kunt beschikken een tikkeltje vreemd, maar vanuit praktische overweging denk ik wel verdedigbaar.
pi_215894228
Het is niet gezond niks te willen achterlaten op je leven omdat de staat beslist wat ermee moet gebeuren.

Maar daar zorgen ze wel voor met erfbelasting.

Liever stel je belasting eindeloos uit. Uiteraard. Of tot de dood, allicht, zou je denken.

Maar als je kijkt naar de effecten van zo een belastingclaim, zijn die neveneffecten op het collectief bezien toch groter dan de baten. Niet doen dus. Lekker tijdens het leven betalen.

De contante waarde van uitstellen op het geheel heeft geen invloed op de totale welvaart.

Dat werkt alleen zo vanuit het individu gezien...

Als je begrijpt wat ik zeg.

Qua maatschappelijke inrichting levert het alleen maar kosten op.
pi_215894237
Het is een zero sum game. Jouw baten van belasting uitstel is minder baten voor het collectief omdat zij erop moeten wachten.

Collectief gezien zero sum, dus win je niks mee.

Doch zo een claim is reuze onhandig als men daar geen rekening mee houdt. Dat kost wel degelijk wat, zie gebeurtenissen bij Monkyyy...
  dinsdag 17 december 2024 @ 00:27:16 #166
406944 SugeLucky
pi_215894242
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 00:18 schreef SnertMetChoco het volgende:
Dat heeft niks te maken met "iemand die zijn ouders al verloren heeft" ofzo. Je maakt er nu wederom een emotioneel argument van.

Ik heb liever dat mijn vermogen naar de staat gaat na mijn dood dan tijdens mijn leven.

Ik denk dat het maatschappelijk rechtvaardiger en beter is als je ook vanuit families met minder geld een betere kans hebt om een vergelijkbare positie op te bouwen.
Ik heb liever dat het naar mijn kinderen gaat dan naar de staat om eerlijk te zijn.

Als ik meer erfbelasting moet gaan afdragen geeft dat kinderen van arme families niet meer kans om een vergelijkbare positie op te bouwen. Waar haal je die onzin vandaan zeg.

Iedereen kan naar school en studeren hier, werken vanaf een bepaalde leeftijd, investeren en weet ik veel wat. Kansen zat om je eigen fortuin te maken.
Mensen met rijke ouders zitten voor 99% ook niet te wachten tot ze een erfernis krijgen maar zorgen ook dat ze eigen geld opbouwen.

Sommige mensen en ook wel hele families zijn daar beter in dan anderen. Is dat oneerlijk? Ja wellicht wel.
Ik had ook graag prof voetballer willen worden maar was daar niet goed genoeg voor. Zo werkt het nou eenmaal.
Niet alles hoeft eerlijk te zijn in het leven.
pi_215894249
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 00:27 schreef SugeLucky het volgende:
Als ik meer erfbelasting moet gaan afdragen geeft dat kinderen van arme families niet meer kans om een vergelijkbare positie op te bouwen. Waar haal je die onzin vandaan zeg.
Omdat dan andere belastingen, zoals box 1 naar beneden kunnen, naast uiteraard dat je de vermogensopbouw in families wat afremt. Zoals gezegd, ik heb liever dat mijn vermogen na mijn dood naar de staat gaat dan voor mijn dood.
  dinsdag 17 december 2024 @ 00:30:52 #168
406944 SugeLucky
pi_215894251
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 00:30 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Omdat dan andere belastingen, zoals box 1 naar beneden kunnen. Zoals gezegd, ik heb liever dat mijn vermogen na mijn dood naar de staat gaat dan voor mijn dood.
Jij hebt sowieso liever dat je vermogen naar de staat gaat geloof ik.

Anyway, ik ga wat beters met m'n tijd doen.
pi_215894257
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 00:30 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Omdat dan andere belastingen, zoals box 1 naar beneden kunnen, naast uiteraard dat je de vermogensopbouw in families wat afremt. Zoals gezegd, ik heb liever dat mijn vermogen na mijn dood naar de staat gaat dan voor mijn dood.
Dat is een zero sum game.

Stel je stelt uit, zal de belastingdienst minder inkomsten hebben en alsnog meer belasting heffen op box 1.

Tis dat er een waterhoofd oud geld bestaat op dit moment waar ze dan uit kunnen graaien... Anders zou het netto effect echt 0 zijn.
pi_215894259
Nee de relatieve winst haal je niet uit uitstellen. Dat is onzin, zero sum.

De winst haal je uit dat bepaalde groepen eerder de pijp uit gaan en je daar dan kunt plukken.
pi_215894265
Wederom een generatie VS generatie dingetje. Polarisatie waar de voorgaande generaties zoveel welvaart heeft opgebouwd. Waar eenieder van profiteert.

Tis ook nooit genoeg... Kijk dan wat iedereen heeft.
pi_215894267
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 00:33 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dat is een zero sum game.

Stel je stelt uit, zal de belastingdienst minder inkomsten hebben en alsnog meer belasting heffen op box 1.

Tis dat er een waterhoofd oud geld bestaat op dit moment waar ze dan uit kunnen graaien... Anders zou het netto effect echt 0 zijn.
Ik begrijp niet goed waarom je dit vergelijkt met een 0-sum game? Ja, de staat die inkomsten krijgt uit erfenissen hoeft dat niet te krijgen op andere manier, wat precies mijn punt is. Ik merk na mijn dood niet dat mijn inkomen belast wordt en voor mijn dood wel.
pi_215894270
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 00:30 schreef SugeLucky het volgende:

[..]
Jij hebt sowieso liever dat je vermogen naar de staat gaat geloof ik.

Anyway, ik ga wat beters met m'n tijd doen.
Ik ben niet zo'n fan van belastingen betalen hoor, maar vind belasting betalen op inkomen waar je geen reet voor hebt hoeven doen een stuk rechtvaardiger dan belasting betalen waar je voor gewerkt hebt.

Verder zul je het met me eens zijn dat het simpelweg nodig is dat de staat inkomsten heeft, linksom of rechtsom.

Maar goed, fijne avond.
pi_215894272
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 00:36 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Ik begrijp niet goed waarom je dit vergelijkt met een 0-sum game? Ja, de staat die inkomsten krijgt uit erfenissen hoeft dat niet te krijgen op andere manier, wat precies mijn punt is. Ik merk na mijn dood niet dat mijn inkomen belast wordt en voor mijn dood wel.
Als de staat 10 euro pp moet innen om het zooitje te bekostigen.

Kun je de heffing wel op erven zetten. Maar de staat heeft die 10 euro nodig.

De enige reden dat het effect heeft op jouw portemonnee nu, is omdat er mensen dood gaan, nu.

Als iedereen hetzelfde was als jij, ging er niemand de pijp uit en kwam de belastingdienst dan geld tekort.

Dat uitstellen is niks, macro gezien, behalve dan door demografische verschillen.
pi_215894276
Het punt is juist dat de staat met uitstellen niks in het laadje krijgt en om het zooitje te betalen wel wat in het laadje moet krijgen. Real time.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')