Je moet even uitleggen wat dat aan de situatie had veranderd. De twee opties zijn bekend, de punten waarop onderhandeld kon worden ook al. Er zijn geen verdere variabelen.quote:Op donderdag 12 december 2024 18:30 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Daarnaast is er voor het kerstreces nog ruim een week. Ofwel, zeker komend weekend had nog gebruikt kunnen worden om de druk op te voeren.
Je bedoelt Myanmar? Echt een goed voorbeeld van een democratie. Moet je aan de Rohingya daar vragen. En zijn er in Gambia na 2016 nog verkiezingen geweest? Tunesië gaat wel de goede kant op.quote:Op donderdag 12 december 2024 10:06 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
In landen als Tunesië, Myamar en Gambia is het wel redelijk uitgepakt.
Denk dat je het per geval moet bekijken en dat je het pas achteraf weet. Daarom is dit a een onzin motie en b is jou vergelijk nogal een vorm van rotte cherrypicking
Beetje een dooddoener dit. Ik weet ook wel dat dat een mening is en dat die weinig relevantie heeft. Ik bedoel, ik zit hier gewoon na een dag werk met een glas whiskey op de bank wat te ouwehoeren tot mijn bak Chinees bezorgd wordt. Zo spannend is dat allemaal niet, inderdaad. Politiek is echter juist het strijdveld van die meningen, niet waar, dus het is wat vreemd om dan te zeggen: heb vooral geen meningen en/of die meningen doen er niet toe.quote:Op donderdag 12 december 2024 18:34 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Afbraakbeleid is slechts jouw irrelevante mening hé. Je moet niet je eigen mening verwarren met feiten.
Nogmaals, ik kan niet spreken voor de christelijke partijen, maar er lijkt een afweging te zijn gemaakt. De twee opties zijn wegstemmen begroting en akkoord met de uitkomst van de onderhandelingen. We begrijpen allemaal dat optie 1 een optie is die eigenlijk niemand wil (behalve jij zo te zien), dus dan blijft optie 2 over en het lijkt er op dat zij vinden dat ze genoeg voor hun achterban binnen hebben gehaald.
Misschien ben ik dan naïef om te verwachten dat een post iets meer inhoudt dan 'politieke partij maakt keuzes waar ik het niet mee eens ben en daar ga ik boos over doen'.quote:Op donderdag 12 december 2024 18:36 schreef JAM het volgende:
[..]
Beetje een dooddoener dit. Ik weet ook wel dat dat een mening is en dat die weinig relevantie heeft. Ik bedoel, ik zit hier gewoon na een dag werk met een glas whiskey op de bank wat te ouwehoeren tot mijn bak Chinees bezorgd wordt. Zo spannend is dat allemaal niet, inderdaad. Politiek is echter juist het strijdveld van die meningen, niet waar, dus het is wat vreemd om dan te zeggen: heb vooral geen meningen en/of die meningen doen er niet toe.
Dit is dus onwaar, zie Hanca in POL / Nederlandse Politiek #460 Kennis is een kostenpostquote:Op donderdag 12 december 2024 18:07 schreef JAM het volgende:
[..]
Even heel kort door de bocht: dan gaan we verder met de begroting van vorig jaar en zijn in ieder geval die bezuinigingen van tafel..
Nou, boos wordt ik niet zo snel. Ik ben niet boos, ik ben eerder teleurgesteld. Het is toch ook niet zo vreemd dat ik me iets aantrek van het kabinetsbeleid? Zo kan je ook alles wel relativeren hè.quote:Op donderdag 12 december 2024 18:37 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Misschien ben ik dan naïef om te verwachten dat een post iets meer inhoudt dan 'politieke partij maakt keuzes waar ik het niet mee eens ben en daar ga ik boos over doen'.
Ja, ik lees daar toch iets heel anders. Ik lees daar voornamelijk: we weten niet wat er gaat gebeuren, maar de regering zal dan toch zo snel mogelijk met een andere begroting moeten komen. Het lijkt me heel sterk dat de geldkraan dan opeens helemaal dicht gaan, want zie, aan de staande overeenkomsten en (betaal)verplichtingen die 's Rijksoverheid heeft komt dan niet opeens een einde, wel?quote:Op donderdag 12 december 2024 18:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit is dus onwaar, zie Hanca in POL / Nederlandse Politiek #460 Kennis is een kostenpost
We gaan dan verder met een ministerie dat in elk geval reglementair geen cent uit mag geven. Er moet dit jaar gestemd worden, in elk geval over een noodbegroting.
We hebben eigenlijk geen idee wat er zou gebeuren. Dat is het lastige en mooie aan dat we in Nederland altijd braaf een begroting vaststellen.quote:Op donderdag 12 december 2024 18:43 schreef JAM het volgende:
[..]
Ja, ik lees daar toch iets heel anders. Ik lees daar voornamelijk: we weten niet wat er gaat gebeuren, maar de regering zal dan toch zo snel mogelijk met een andere begroting moeten komen. Het lijkt me heel sterk dat de geldkraan dan opeens helemaal dicht gaan, want zie, aan de staande overeenkomsten en (betaal)verplichtingen die 's Rijksoverheid heeft komt dan niet opeens een einde, wel?
Wellicht juridisch een vreemd punt, maar dat 's Rijksoverheid van haarzelf (zichzelf?) zelf geen geld meer uit mag geven, doet niet af aan het recht van partijen om dat geld van 's Rijksoverheid te ontvangen, wel? Een beetje zoals dat als ik mijn rekeningen niet meer kan betalen - of dat mijn bewindvoerder zegt dat ik dat niet mag overmaken - dat niets afdoet aan mijn schuldeisers' recht op dat geld.
Volgens mij zou iedereen bij de rechter elke uitgegeven cent kunnen aanvechten.quote:Op donderdag 12 december 2024 18:43 schreef JAM het volgende:
[..]
Ja, ik lees daar toch iets heel anders. Ik lees daar voornamelijk: we weten niet wat er gaat gebeuren, maar de regering zal dan toch zo snel mogelijk met een andere begroting moeten komen. Het lijkt me heel sterk dat de geldkraan dan opeens helemaal dicht gaan, want zie, aan de staande overeenkomsten en (betaal)verplichtingen die 's Rijksoverheid heeft komt dan niet opeens een einde, wel?
Wellicht juridisch een vreemd punt, maar dat 's Rijksoverheid van haarzelf (zichzelf?) zelf geen geld meer uit mag geven, doet niet af aan het recht van partijen om dat geld van 's Rijksoverheid te ontvangen, wel? Een beetje zoals dat als ik mijn rekeningen niet meer kan betalen - of dat mijn bewindvoerder zegt dat ik dat niet mag overmaken - dat niets afdoet aan mijn schuldeisers' recht op dat geld.
Ja, dat is een vervelende situatie, inderdaad. Zonder begroting wordt 's landsbestuur behoorlijk lamgelegd. Daarmee komt er wel heel veel druk te staan op de regering om, als die begroting dus verworpen wordt, snel met een nieuwe begroting te komen. Dan zullen de regeringspartijen toch wel heel wat water bij de wijn moeten doen om de benodigde steun van de oppositie en Eerste-Kamer te kunnen genieten. Stel je toch eens voor.quote:Op donderdag 12 december 2024 18:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens mij zou iedereen bij de rechter elke uitgegeven cent kunnen aanvechten.
Het is in elk geval een juridisch moeras waar je niet in terecht moet willen komen. Daarom vind ik geen begroting ook erger dan dit compromis.
Dat is allemaal leuk en aardig zolang we het bij een abstract begrip als ‘landsbestuur’ houden, maar dit zou uiteindelijk gewoon ten koste van scholen en leerlingen gaan natuurlijk. Onzekerheid over financiering is ronduit kut voor onderwijsinstellingen.quote:Op donderdag 12 december 2024 19:02 schreef JAM het volgende:
[..]
Ja, dat is een vervelende situatie, inderdaad. Zonder begroting wordt 's landsbestuur behoorlijk lamgelegd. Daarmee komt er wel heel veel druk te staan op de regering om, als die begroting dus verworpen wordt, snel met een nieuwe begroting te komen. Dan zullen de regeringspartijen toch wel heel wat water bij de wijn moeten doen om de benodigde steun van de oppositie en Eerste-Kamer te kunnen genieten. Stel je toch eens voor.
Ik vraag me ook af; wat is er mis met een juridisch moeras? Dat geeft toch ook ruimte om jurisprudentie te scheppen en een betere invulling te geven aan wat de regering nu allemaal wel of niet vermag? Zeker met de afbreuk die dit kabinet wil doen aan de rechterlijke macht zou ik dat eerder toejuichen. Nou ja, misschien ook niet praktisch, maar toch... Ik moet hier wat langer over nadenken.quote:Op donderdag 12 december 2024 18:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens mij zou iedereen bij de rechter elke uitgegeven cent kunnen aanvechten.
Het is in elk geval een juridisch moeras waar je niet in terecht moet willen komen. Daarom vind ik geen begroting ook erger dan dit compromis.
Zolang ze hun religieuze puntjes mogen verzilveren. Wat al zo'n beetje 20 jaar de modus operandus is van de christenpartijen mbt rechtse neoliberale kabinetten.quote:Op donderdag 12 december 2024 18:30 schreef JAM het volgende:
[..]
Dat er partijen zijn die dat liever niet hebben, dat begrijp ik ook wel. Ik zou dat liever ook niet hebben, maar goed, je moet toch ergens een grens trekken? Die heeft het christelijke midden hier, door wederom te buigen en raar afbraakbeleid te legitimeren door een 'klote is nog altijd beter dan kut'-verhaal, wederom verlegt. Hoe lang willen ze daar nog mee door blijven gaan?
Zeker. In dat opzicht is wel een begroting inderdaad wat minder 'kut'. Die drang naar zekerheid begrijp ik ook wel, maar ik vrees dat op de langere termijn hiermee verder afbraakbeleid en verder opschuiven van het christelijke midden richting rechts in de hand wordt gewerkt. Op de lange(re) termijn doe je je hier je voordeel niet mee. Dat is ook een beetje de kern van dit debat hè, waar leggen we nu die grens. Hoe lang gaan we mee in dit beleid vanuit een behoefte aan stabiliteit, hoe 'kut' die stabiliteit dan ook moge zijn? Hoe lang wil men nog buigen en buigen uit vrees (juridische moerassen. e.d) om het beleid van dit kabinet nog te legitimeren?quote:Op donderdag 12 december 2024 19:08 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Dat is allemaal leuk en aardig zolang we het bij een abstract begrip als ‘landsbestuur’ houden, maar dit zou uiteindelijk gewoon ten koste van scholen en leerlingen gaan natuurlijk. Onzekerheid over financiering is ronduit kut voor onderwijsinstellingen.
Zo nu en dan zeg ik tegen mijn leerlingen: 'Ja schat, ik begrijp dat het niet leuk is. Ik begrijp dat je er geen zin in hebt, maar bij dit soort opdrachten gaat het er meer om dat het gewoon af is dan dat het goed is. Heel vervelend allemaal, maar ja, dat hoort bij het leven. Ik moet ook mijn afwas doen. Ik moet ook naar school fietsen. Daar heb ik ook allemaal geen zin in, maar het moet toch gebeuren. Trek het je allemaal niet zo aan, maak het gewoon af en of je nu een zes of een zeven haalt, dat doet er allemaal niet zo toe, want je hebt meer dan genoeg andere talenten. Er zit meer tijd in erover zeiken dan het het werk zelf, niet?'quote:Op donderdag 12 december 2024 19:47 schreef Kickinalfa het volgende:
Ere wie ere toekomt, zowel de onderwijs begroting en het Belastingplan is erdoor.
Hebben ze toch iets bereikt.
Kan een democratie geen bevolking onderdrukken?quote:Op donderdag 12 december 2024 18:35 schreef Fietsertje70 het volgende:
[..]
Je bedoelt Myanmar? Echt een goed voorbeeld van een democratie. Moet je aan de Rohingya daar vragen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |