Nee, je snapt het niet. Je hebt een eigenaar (vaak ook de uitgever) en daaronder valt een uitgave, in dit geval de WaPo.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 00:06 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dit is incorrect. De eigenaar en uitgever bepalen de algemene richting van de krant, en daar hoort de beslissing bij of er endorsements moeten zijn of niet. De redactie heeft daar helemaal 0,0 over te zeggen en dat hoort ook zo, endorsements zijn geen nieuws. De 'editorial board' is het orgaan dat bepaalt wie de endorsement krijgt. In dit geval dus niemand, omdat de eigenaar heeft gezegd dat er geen endorsements komen. Dat is heel normaal en altijd al zo geweest.
Het zou wat anders zijn als de uitgever had gezegd dat ze Trump moesten endorsen ofzo, maar dat is ook niet het geval.
Maar goed, natuurlijk kan Bezos dit doen. Dat blijkt ook. Maar het is op papier in strijd met gemaakte afspraken.quote:Roberts wrote in a statement posted on X, “To be clear, the decision not to endorse the election was not the editorial board’s. It was (you can read the reporting) Jeff Bezos’s. By registering my dissent, I don’t intent to impugn the conduct of my colleagues, all of whom were put in nearly impossible positions.”
Bron
Vooral een anti-democratische kandidaat. Bezos kan wel pretenderen 'neutraal' te handelen maar in feite doet hij dat natuurlijk niet. Hij houdt een Harris-endorsement tegen.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 00:18 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Ik vind het wel mooi dat die 200K wel principes en ballen hebben in tegenstelling tot de baas van de krant die blijkbaar in zijn broek poept voor eventuele represailles van de demente dictator.
Je hebt niet helemaal helder wat 'redactie' inhoudt. Bij redactie denk jij aan de verslaggevers die de nieuwsstukken tikken.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 00:11 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
De redactie gaat over de inhoud van waar de redactie verantwoordelijk voor is. Een endorsement is een opinie, dat valt niet onder de verantwoordelijkheid van de redactie.
Op papier werkt het wel zo ja. Elke uitgave maakt zijn eigen inhoudelijke afwegingen, bepaalt haar eigen koers.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 00:13 schreef Rnie het volgende:
[..]
Ik snap wat je zegt, maar de eigenaar beslist hier om een halt toe te roepen aan een complete rubriek. Dit is niet iets eenmaligs (volgens Bezos dan). Dat er redactionele onafhankelijkheid binnen de rubrieken van de krant plaatsvind is niet meer dan logisch lijkt mij.
Het kan toch niet zo zijn dat een eigenaar nul zeggenschap heeft over de kaders van zijn of haar media-outlet?
Nee, zo werkt het natuurlijk niet. De eigenaar bepaalt de richting van de krant. Er is geen afspraak verder, dat verzin je allemaal zelf. De eigenaar bepaalt, de board moet doen wat hij zegt.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 00:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nee, je snapt het niet. Je hebt een eigenaar (vaak ook de uitgever) en daaronder valt een uitgave, in dit geval de WaPo.
Alle verschillende onderdelen binnen die uitgave, dus ook de opiniesectie, vallen onder de redactie. Nu heeft de editorial board wel een vrijheid in het maken van keuzes, maar het gaat erom dat zij onafhankelijk opereert van de eigenaar en uitgever, als onderdeel van de redactie.
Dat is hier dus niet aan de hand.quote:Het is dus niet de bedoeling dat een eigenaar zegt: 'hoho, dat stuk willen we niet in de krant hebben'. Die bemoeienis behoort er niet te zijn.
Dat tweede is niet het geval bij vrijwel elke Amerikaanse uitgave. Net zoals sport teams hebben die eigenaren die de koers bepalen.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 00:34 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Op papier werkt het wel zo ja. Elke uitgave maakt zijn eigen inhoudelijke afwegingen, bepaalt haar eigen koers.
Waarom?quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 00:23 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Zelfs als je vindt dat een krant geen endorsements moet doen zou je deze keer een uitzondering moeten maken.
Je mening opdringen als een feit om je gelijk te halen. In dat stadia zit die kleine van mij nu.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 00:21 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Oh ja natuurlijk is hij dat. Het is een anti-democratische besluit nl.
Nee, die richting wordt bepaald door de redactie.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 00:35 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee, zo werkt het natuurlijk niet. De eigenaar bepaalt de richting van de krant. Er is geen afspraak verder, dat verzin je allemaal zelf. De eigenaar bepaalt, de board moet doen wat hij zegt.
[..]
Dat is hier dus niet aan de hand.
Er is letterlijk niemand in de hele wereld die wacht met de beslissing om te stemmen totdat de Washington Post met een endorsement komt.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 00:40 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Omdat je dit keer niet meer wegkomt met een "Wir haben es nicht gewusst"
Volgens mij ben je een beetje verdwaald, dit is een topic over de VS. Als je het wil hebben over Nederlandse kranten moet je zelf maar een topic openen.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 00:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nee, die richting wordt bepaald door de redactie.
Als je hier daadwerkelijk in geïnteresseerd bent, dan raad ik je aan je te verdiepen in redactiestatuten.
Dat heb ik al gezegd: omdat Trump een anti-democratische kandidaat is.quote:
Ja, en? De Washington Post endorsed Trump?quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 00:45 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dat heb ik al gezegd: omdat Trump een anti-democratische kandidaat is.
Daar moet je tegen zijn? Jij bent daar niet tegen?quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 00:45 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ja, en? De Washington Post endorsed Trump?
De Washington Post doet geen endorsement voor president, dus ook niet voor Trump.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 00:47 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Daar moet je tegen zijn? Jij bent daar niet tegen?
Die bovendien ook nog eens een gedragsstoornis heeftquote:Op dinsdag 29 oktober 2024 00:45 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dat heb ik al gezegd: omdat Trump een anti-democratische kandidaat is.
Laat ik het anders verwoorden: wat Bezos doet is op geen enkele wijze illegaal, hij mag dit doen. Dat gaf ik ook al aan:quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 00:43 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Volgens mij ben je een beetje verdwaald, dit is een topic over de VS. Als je het wil hebben over Nederlandse kranten moet je zelf maar een topic openen.
Bezos is eigenaar van de krant. Hij bepaalt de richting van de krant maar niet de inhoud. Hij bepaalt of de krant als geheel een endorsement doet of niet. Dat is heel normaal in de Amerikaanse pers. Hetzelfde geldt voor de LA Times trouwens. Allemaal feiten
In de krantenwereld is zulke bemoeienis echter onwenselijk en ongebruikelijk. Daarom ook de verontwaardiging en woede bij veel WaPo-medewerkers. Nederlandse kranten hebben in het redactiestatuut vastgelegd dat zij onafhankelijk opereren en dat de eigenaar geen zeggenschap heeft over de de manier waarop inhoud wordt gegeven aan de uitgave. En ja, daar valt de opiniesectie ook onder.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 00:23 schreef KoosVogels het volgende:
Maar goed, natuurlijk kan Bezos dit doen. Dat blijkt ook. Maar het is op papier in strijd met gemaakte afspraken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |