abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215390329
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2024 12:40 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Omdat ze priveklinieken voor bijvoorbeeld laserbehandelingen ook ziekenhuizen noemen en wat betreft de link liegt Isral nog wel eens vaak. Het grootste algemene ziekenhuis zoals wij dat zouden herkennen is bijvoorbeeld helemaal naar de tyfus geschoten omdat er een Fhrerbunker complex onder zou liggen (Inc idf animaties die ze nu ook schaamteloos voor ziekenhuizen in Libanon gebruiken). De uiteindelijke score was een paar 100m verderop is een tunnel gevonden en op de perstour lieten ze iets van 20 geweren zien die volgens de aanwezige bbc en cnn op zijn minst verplaatst waren, zo niet speciaal neergelegd door de IDF.
niet helemaal...

quote:
Later examination by The New York Times suggest Hamas did store weapons and took cover at the hospital, using tunnels 213 meters long, twice the size previously known. The tunnels included bunkers, living areas, and computer and communications rooms, and established documents showed that Hamas masked its activities using the hospital. The Times also verified that the tunnel was under the surgery center. The analysis confirmed that "The Israeli military, however, has struggled to prove that Hamas maintained a command-and-control center under the facility. Critics of the Israeli military say the evidence does not support its early claims, noting that it had distributed material before the raid showing five underground complexes and also had said the tunnel network could be reached from wards inside a hospital building."[72] In November 2023 the tunnels were destroyed by IDF while humanitarian activities continued in the hospital without interruption.[73]
wikipedia https://en.wikipedia.org/(...)el%E2%80%93Hamas_war
het ziekenhuis werd dus zeker wel gebruikt door hamas.
pi_215390467
quote:
1s.gif Op zondag 27 oktober 2024 13:55 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Misschien moet je de documentaire eens kijken. Als het je niks doet, het leed aan BEIDE kanten, de onschuldige burgers die slachtoffer worden, is je hart ijskoud en van steen.
volgens mij heb je het over die docu van al jazeera, toch? die wordt gezien al svrij eenzijdig en laat de IDF niet aan het woord.
ook wordt hamas geintroduceerd als legitieme verzetsbeweging, niets over hun 1:1 banden met iran.
ik heb de eerste 10 minuten gekenken maar ik kan niet tegen de moordpartijen, zeg ik eerlijk. ik lees er wel over. ik wil het niet zien.
en ik vind alle slachtoffers verschikkelijk, zeker ook aan palestijnse kant. maar in al mijn betogen hier wil ik wijze op wie hier nou werkelijk verantwoordelijk is voor al deze ellende. dat is belangrijk om in gedachten te houden. als hamas en andere extreme organisaties er niet waren, was er geen oorlog, en was er allang een palestijnse staat.
maar deze oplossing is ongewenst voor het palestijnse 'verzet'. die willen liever israel vernietigen, en offeren daarbij hun gehele volk op.
  zondag 27 oktober 2024 @ 14:11:08 #153
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_215390512
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2024 14:07 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
volgens mij heb je het over die docu van al jazeera, toch? die wordt gezien al svrij eenzijdig en laat de IDF niet aan het woord.
ook wordt hamas geintroduceerd als legitieme verzetsbeweging, niets over hun 1:1 banden met iran.
ik heb de eerste 10 minuten gekenken maar ik kan niet tegen de moordpartijen, zeg ik eerlijk. ik lees er wel over. ik wil het niet zien.
en ik vind alle slachtoffers verschikkelijk, zeker ook aan palestijnse kant. maar in al mijn betogen hier wil ik wijze op wie hier nou werkelijk verantwoordelijk is voor al deze ellende. dat is belangrijk om in gedachten te houden. als hamas en andere extreme organisaties er niet waren, was er geen oorlog, en was er allang een palestijnse staat.
maar deze oplossing is ongewenst voor het palestijnse 'verzet'. die willen liever israel vernietigen, en offeren daarbij hun gehele volk op.
Al Jazeera? Lees ik niks over, de makers zijn Brits.

https://www.vprogids.nl/d(...)che-oorlogsleed.html
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_215391612
quote:
1s.gif Op zondag 27 oktober 2024 13:46 schreef HannahVrede het volgende:

[..]
Ik ben het eens met je betreft de keuze om een terroristische organisatie geld te sturen omdat je dat dan politiek nt even wat beter zou uitkomen. Sterker nog: het is wat mij betreft nogsteeds het grootste landverraad dat ooit had kunnen plaatsvinden, en een van de grootste frauduleuze misdrijven ooit voor de bevolking van de Levant gepleegd! Bibi moet opkrassen, hij is niet geschikt anders dan alleen voor oorlog en haat en ondanks dat zijn gedachtengoed eerder kon worden aangemerkt als aannemelijk voor de gevestigde zionist: zijn er ook genoeg zionisten die inmiddels Bibi liever zien gaan dan regeren.

Dat gezegd hebbende: uiteindelijk is dit een aanleiding geweest maar valt de sponsoring in het niet bij de gelden vanuit Iran. Maar daar schijnt een ander optic voor te zijn, waar ik dit al eens omschreef allemaal. :')
Maar goed we zijn dus al opgeschoven van de VN sponsort Hamas naar: Iran sponsorde net zoals Isral ook Hamas.
pi_215391724
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2024 16:01 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Maar goed we zijn dus al opgeschoven van de VN sponsort Hamas naar: Iran sponsorde net zoals Isral ook Hamas.
Bijna: UNWRA sponsort Hamas en is in veel departementen Hamas. Iran is mede-oprichter van het gedachtengoed van Hamas en niet Isral; maar Bibi, zag zijn kans schoon - en koos ervoor hen te steunen toen het hem wat beter zou uitkomen politiek gezien. In zijn (Bibi's) ogen is Hamas dan ook in zijn ogen: 'A good idea gone wrong.' En dus een 'kill your darlings' situatie. Vreselijk natuurlijk: laat dat duidelijk zijn vanuit mijn kant. Maar uiteindelijk wel de feitelijke situatie aan de grond van het Gazagebied, is er niet mee gedediend wt de situatie ook was met Hamas.

Hoe het Gaza gebied werd achtergelaten in >2005 had ik al gemengde gevoelens bij, vanwege de dwingende aanwijzing van de VN om het maar over te laten aan "de bevolking". Te weten de situatie ter plaatste toen voor mij, maakte ik mij ernstige zorgen: want ook in die oorloog in het conflict werden ambulances misbruikt voor evrvoer van emnsen die dood- en verderf voor ogen hadden. Dat er na "verkiezingen" Hamas uitkwam was evenmin ene te begrijpen idee - immers konden vrouwen en jonge jongens niet stemmen. Ze werden tegengehouden om te stemmen en tch maakte het meerendeel van de bevolking toen ook uit van de groep die werd geweigerd om te kunnen gaan stemmen. Ze moesten 'voor de familie zorgen'..

Enfin, ik denk dat het verhaaltje rond is, als ik zeg dat het voor mij niet vreemd of typisch is dat dit de uitwerking is van -/-20 jaar Gazagebied "op eigen benen". Egypte en Isral willen ook gewoon geen compromissen meer doen want er vallen geen (geopolitieke) afspraken te maken. Het is als het Noord-Korea tegen Zuid-Korea. Het was goed geweest als de EU-funding in 2009 voor heropbouw van 'Gaza port' was gelukt en 2018 funding voor 'Gaza airport'. Al dat soort fundings... Er is echt geprobeerd hoor: voor dat idee van een "free Palestine". Maarja, moeten de partijen wel willen en Hamas wil dat niet - ondanks hun in 2017 gedwongen verklaring aanpassing niet "tegen de Joden te zijn, maar Zionisnten en Isral" of hun verklaring dat Hamas leiders in 2020 "toch echt de bevolking goed kent en uitvoert wat hun wil is"..
pi_215392172
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2024 13:48 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
en daar heb je het al. dat mensen dan concluderen dat beide schuldig zijn. terwijl israel niet gaza of libanon aanviel, echt helemaal niet. het was toch echt hamas en hezbollah die israel aanvielen, vrijwel alle aanvallen gericht tegen burgers en zonder militair doel, alleen maar mensen vermoorden.
maar, israel is net zo schuldig? we willen dat israel stopt om hier iets aan te doen? en dan nog meer wordt aangevallen, tot in de eeuwigheid?

het is een spelletje. israel uitlokken, en dan die israelissche reacties uitvergroten tot genocide. dat gaat al decennia zo. en nu is israel het inderdaad een keer goed zat en houden ze zich niet meer in. want het moet stoppen, in ieder geval zover dat israel zijn veiligheid kan behouden.
Je verwijzing naar Isralische aanvallen als louter reacties op agressie van Hamas of Hezbollah weerspiegelt een veelvoorkomende misvatting. Laten we de feiten en het historische perspectief erbij halen om te begrijpen wat er werkelijk aan de hand is en wie waar verantwoordelijk voor is. Hierbij een paar kernpunten die vaak vergeten worden in deze discussie:

Isralische bezetting en blokkade
Isral houdt al sinds 1967 de Westelijke Jordaanoever en, indirect door de blokkade, de Gazastrook in een situatie van onderdrukking. Sinds 2007 is Gaza onder een blokkade die door de VN is omschreven als "collectieve bestraffing" - een praktijk die internationaal als illegaal wordt beschouwd. Een dergelijke blokkade belemmert de toegang van 2 miljoen Palestijnen tot basisvoorzieningen als schoon water, elektriciteit, en medische zorg. [Bron: VN, “Report of the Special Rapporteur on the situation of human rights in the Palestinian Territory occupied since 1967,” 2022]

Het punt is dat Isralische acties tegen Gaza en Libanon niet eenvoudigweg verdediging zijn, maar onderdeel van een bredere strategie van controle. Isral is zich bewust van de humanitaire crisis die het creert in Gaza, en men zou zich moeten afvragen welk effect deze blokkade heeft op het ontstaan van geweld en verzet onder de Palestijnse bevolking. Zoals vaak gezegd: “Waar er onderdrukking is, ontstaat weerstand.”

Een fundamenteel principe in internationaal recht is dat militaire reacties proportioneel moeten zijn en onderscheid moeten maken tussen burgers en strijders. Isralische bombardementen in Gaza, evenals eerdere operaties in Libanon, hebben geleid tot duizenden burgerslachtoffers en de vernietiging van essentile infrastructuur. Amnesty International en Human Rights Watch hebben Isral beschuldigd van oorlogsmisdaden door deze disproportionele reacties, vooral omdat deze vaak gericht waren op dichtbevolkte burgergebieden. [Bron: Amnesty International, “Israel and Occupied Palestinian Territories Report 2021,” 2021]

Isral presenteert zijn acties vaak als verdediging, maar zoals Finkelstein benadrukt, is het moeilijk te spreken van zelfverdediging als het gaat om een bezettingsmacht. De escalatie wordt veroorzaakt door het niet erkennen van Palestijnse rechten en het uitvoeren van collectieve bestraffing onder het mom van veilighei

Het "uitlokken" argument
Het idee dat Hamas of Hezbollah Isral "uitlokken" om Isral vervolgens als dader te schilderen, houdt geen rekening met het feit dat geweld tegen bezetting en onderdrukking voortvloeit uit decennia van gebroken beloftes en systematische ontneming van basisrechten. Historisch gezien is er nooit een serieuze poging gedaan om een Palestijnse staat op te richten met gelijke rechten voor Palestijnen.

Dit zogenaamde “uitlokkingstheorie” wordt vaak gebruikt om Isralische acties te rechtvaardigen, maar zoals Finkelstein vaak zegt, moet men kijken naar de context van de acties: Isral heeft meerdere keren vredesinitiatieven afgewezen en illegale nederzettingen uitgebreid, wat leidt tot een verdere verslechtering van de situatie voor Palestijnen.

Is “veiligheid” de werkelijke drijfveer?
De retoriek van veiligheid wordt gebruikt om een breed scala aan onderdrukkende maatregelen te rechtvaardigen. Van systematische blokkades tot het bouwen van een muur en het onteigenen van Palestijns land voor nederzettingen – elk van deze stappen wordt gerechtvaardigd met veiligheid. Maar, zoals Finkelstein benadrukt, lijkt het echte doel vaak eerder op een strategie van annexatie en controle dan op een oprechte zoektocht naar vrede.

De Isralische politiek, ondersteund door de Verenigde Staten en andere landen, heeft het creren van een onafhankelijke Palestijnse staat herhaaldelijk geblokkeerd. Zolang deze basisproblemen niet worden aangepakt, zullen spanningen blijven bestaan.

De sleutel tot een rechtvaardige oplossing is het erkennen van de historische onderdrukking van Palestijnen en hun recht op zelfbeschikking. Zoals Norman Finkelstein vaak stelt, het echte veiligheidsprobleem voor Isral zal pas worden opgelost wanneer het een einde maakt aan de bezetting, de blokkade van Gaza opheft, en werkt aan een eerlijke vrede gebaseerd op VN-resoluties en internationaal recht.
  zondag 27 oktober 2024 @ 17:47:34 #157
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_215392582
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2024 13:38 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Knap dat je soldaten kan herkennen op 5 zware pixels.
Was in 2017.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  zondag 27 oktober 2024 @ 17:54:00 #158
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_215392632
'Dit land is Islamtisch' 'Joden hebben geen rechten hier'.

Bijzonder weer om de onderliggende motieven van de moslim te zien'

Nee, de Levant is gn Islamtische grondgebied.

tiktok
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_215396694
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2024 16:56 schreef ImFinkelstein het volgende:
Isral heeft meerdere keren vredesinitiatieven afgewezen
Welke?
pi_215397570
Is dat nou typisch iets van Nederlandse media, met het morele vingertje wijzen in dit conflict? Met opiniestukken of door te schrijven wat mensenrechtenorganisaties er van vinden?
Dubbel gevaccineerd tegen vliegschaamte
pi_215397797
quote:
1s.gif Op zondag 27 oktober 2024 14:11 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Al Jazeera? Lees ik niks over, de makers zijn Brits.

https://www.vprogids.nl/d(...)che-oorlogsleed.html
okee dat is iets anders dan. er was laatst ook een van al jazeera
pi_215397993
quote:

[..]
Je verwijzing naar Isralische aanvallen als louter reacties op agressie van Hamas of Hezbollah weerspiegelt een veelvoorkomende misvatting. Laten we de feiten en het historische perspectief erbij halen om te begrijpen wat er werkelijk aan de hand is en wie waar verantwoordelijk voor is. Hierbij een paar kernpunten die vaak vergeten worden in deze discussie:
je schrijft een hoop, ik reageer even op een aantal dingen:
quote:
Isral houdt al sinds 1967 de Westelijke Jordaanoever en, indirect door de blokkade, de Gazastrook in een situatie van onderdrukking. Sinds 2007 is Gaza onder een blokkade die door de VN is omschreven als "collectieve bestraffing" - een praktijk die internationaal als illegaal wordt beschouwd. Een dergelijke blokkade belemmert de toegang van 2 miljoen Palestijnen tot basisvoorzieningen als schoon water, elektriciteit, en medische zorg. [Bron: VN, “Report of the Special Rapporteur on the situation of human rights in the Palestinian Territory occupied since 1967,” 2022]
VN rapporten zeggen helaas niet veel, die zijn overduidelijk gekleurd door flink anti-israelische invloed. dat zou je toch moeten kunnen zien.
in israel heet het geen bezette gebieden. het zijn onstreden gebieden. de VN, ja diezelfde, heeft dan ook deze gebieden in tweeen verdeeld, en de helf is maar onder controle van israel. de andere helft is onder controle van de palestijnen. dit is dus een volledig legale en officieel vastgestelde regeling, zoek maar op.
en dit was het eindpunt na een invasieve oorlog van israel's buurlanden, die ze verloren. israel heeft toen een stuk bezet gehouden, om uiteindelijk in een verdrag/vredesbesprekingen te laten bepalen wie wat krijgt. die besprekingen zijn van palestijnse zijde altijd verpest en tegen gehouden. sorrie, maar zo zit het echt.
quote:
Het punt is dat Isralische acties tegen Gaza en Libanon niet eenvoudigweg verdediging zijn, maar onderdeel van een bredere strategie van controle. Isral is zich bewust van de humanitaire crisis die het creert in Gaza, en men zou zich moeten afvragen welk effect deze blokkade heeft op het ontstaan van geweld en verzet onder de Palestijnse bevolking. Zoals vaak gezegd: “Waar er onderdrukking is, ontstaat weerstand.”
snap niet hoe je dit kunt beweren, als we net vanuit een vreedzame situatie gegaan zijn naar totale oorlog, door een afschuwelijke slachtpartij van hamas en tegelijk een eindloos bombardement op israel vanuit libanon/hezbollah. dit is niet nieuw, dit gaat al decennia zo. elke keer als er weer rust is, beginnen ze weer. israel reageert alleen maar, die valt helemaal niet zomaar deze tegenstanders aan. dat is onzin.
quote:
Een fundamenteel principe in internationaal recht is dat militaire reacties proportioneel moeten zijn en onderscheid moeten maken tussen burgers en strijders. Isralische bombardementen in Gaza, evenals eerdere operaties in Libanon, hebben geleid tot duizenden burgerslachtoffers en de vernietiging van essentile infrastructuur. Amnesty International en Human Rights Watch hebben Isral beschuldigd van oorlogsmisdaden door deze disproportionele reacties, vooral omdat deze vaak gericht waren op dichtbevolkte burgergebieden. [Bron: Amnesty International, “Israel and Occupied Palestinian Territories Report 2021,” 2021]
hamas maakt geen onderscheid tussen burgers en strijders in hun cijfers. dus zij breken die principes.
en israel reageert al decennia proportioneel, ze proberen dan de dreiging te verwijderen en worden uiteindelijk gedwongen te stoppen, precies zoals jij zegt. maar vervolgens veranderd er niets en zitten we een jaar later weer met dezelfde ellende. men doet NIETS tegen de constante dreiging die organisaties als hamas en hezbollah op israel leggen. het enige wat israel nog kan doen nu, is het dan zelf maar uitschakelen. met alle ellende van dien.
quote:
Isral presenteert zijn acties vaak als verdediging, maar zoals Finkelstein benadrukt, is het moeilijk te spreken van zelfverdediging als het gaat om een bezettingsmacht. De escalatie wordt veroorzaakt door het niet erkennen van Palestijnse rechten en het uitvoeren van collectieve bestraffing onder het mom van veilighei
hoe kan israel de palestijnse bevolking scheiden van hamas dan? hamas zit ertussen, eronder, verbergt zich onder de bevolking. het is onderdeel van hun strategie. en geven volmondig toe dat ze totaal nbiet van plan zijn op te houden. finkelstein moet zn mond gewoon houden, want hij, en heklemaal niemand, biedt een oplossing, of gaat hamas overtuigen niet meer te proberen israel te vernietigen. ook de palestijnse bevolking zelf niet, die gaan erin mee.
quote:
Het "uitlokken" argument
Het idee dat Hamas of Hezbollah Isral "uitlokken" om Isral vervolgens als dader te schilderen, houdt geen rekening met het feit dat geweld tegen bezetting en onderdrukking voortvloeit uit decennia van gebroken beloftes en systematische ontneming van basisrechten. Historisch gezien is er nooit een serieuze poging gedaan om een Palestijnse staat op te richten met gelijke rechten voor Palestijnen.
ook dit is pertinent niet waar. israel heeft gaza aan de palestijnen gegeven, gewoon uit zichzelf. kijk wat ervan geworden is. in de beginjaren, zelfs onder hamas, konden palestijnen gewoon gaan werken in israel. waren er verdragen over water, energie, noem maar op. maar hamas kiest voor strijd.
en in de vredesbesprekingen met arafat was er een principe deal gesloten, waarin echt ALLE geregeld was. het ws af. er zou een palestijnse staat komen, de vluchtelingen gecompenseerd met land, de kolonisten kregen wat en de rest zou vertrekken.... maar arafat zwichtte onder de druk van de xtremisten, en in plaats van tekenen, riep hij de tweede intifada uit. snap je het dan nog? van vrijwel alles wat het westen wil voor de palestijnen, en eindelijk vrede, maar totale oorlog. de enige reden waarom dit weer is gestopt, is omdat israel alles doet om te voorkomen dat ze kunnen worden aangevallen. met en muur, met de afsluiting van gaza. ze kunnen niet anders, anders gaan er elke dag israeliers dood. maar, de palestijnen zijn zielig, ja hoor okee..
quote:
Dit zogenaamde “uitlokkingstheorie” wordt vaak gebruikt om Isralische acties te rechtvaardigen, maar zoals Finkelstein vaak zegt, moet men kijken naar de context van de acties: Isral heeft meerdere keren vredesinitiatieven afgewezen en illegale nederzettingen uitgebreid, wat leidt tot een verdere verslechtering van de situatie voor Palestijnen.
israel heeft na deze mislukking en die van het weggeven gan gaza, inderdaad geen zin meer in die onzin. er moet eerst iets van serieus gedrag van de palestijnen komen. dat die ook vrede willen. willen ze alleen niet.
en die nederzettingen, die worden uitgebreid omdat er kinderen geboren worden. dat is een mensenrecht he, dat je mag wonen waar je geboren wordt.
quote:
De retoriek van veiligheid wordt gebruikt om een breed scala aan onderdrukkende maatregelen te rechtvaardigen. Van systematische blokkades tot het bouwen van een muur en het onteigenen van Palestijns land voor nederzettingen – elk van deze stappen wordt gerechtvaardigd met veiligheid. Maar, zoals Finkelstein benadrukt, lijkt het echte doel vaak eerder op een strategie van annexatie en controle dan op een oprechte zoektocht naar vrede.
niet wordt gerechtvaardigd; IS gerechtvaardigd. en finkelstein praat gewoon de palestijnse kan na, die de werkelijkheid verdraaid naar een verhaal waar de palestijnen slachtoffer zijn. maar hoe kan je slachtoffer zijn als je zelf constant door vecht? geen enkele intentie hebt vrede te sluiten en verkondigd dat israel moet verdwijnen?
quote:
De Isralische politiek, ondersteund door de Verenigde Staten en andere landen, heeft het creren van een onafhankelijke Palestijnse staat herhaaldelijk geblokkeerd. Zolang deze basisproblemen niet worden aangepakt, zullen spanningen blijven bestaan.
nomklaas, de palestijnen willen geen eigen staat naast israel. dat is een westerse droom.
quote:
De sleutel tot een rechtvaardige oplossing is het erkennen van de historische onderdrukking van Palestijnen en hun recht op zelfbeschikking. Zoals Norman Finkelstein vaak stelt, het echte veiligheidsprobleem voor Isral zal pas worden opgelost wanneer het een einde maakt aan de bezetting, de blokkade van Gaza opheft, en werkt aan een eerlijke vrede gebaseerd op VN-resoluties en internationaal recht.
hiermee zegt hij letterlijk dat israel nooit rust krijgt als ze niet toegeven. hamas aanmoedigend. walgelijk.
draai het eens om. wanneer gaan de palestijnen voor vrede? met wie moet israel vrede sluiten als hamas dat overduidelijk niet wil? als de Palestijnse Autoriteit, fatah, sinds arafat''s giganische fout, eigenlijk totaal machteloos is en nooit de extremistische bewegingen zal uitschakelen als er een staat komt? moet israel dat allemaal doen en dan van twee kanten belaagd worden door barages van duizenden rakketten? israel is iets van 80 km breed. dat is een ondenkbare situatie voor israel. tenzij de palestijnen kunnen garanderen dat het geweld gaat stoppen van hun kant. en dat gaat niet zolang hamas er is, en de palestijnen willen doorvechten.

denk even serieus na over die oplossing. geen enkel land ter wereld zou deze situatie accepteren, dat ze aan twee of drie kanten van hun grenzen constant aangevallen worden, en dan zeker zeggen, oh okee, dat nemen we maar voor lief. elk land zou die vijanden van de kaart vegen. en israel heeft decennia lang niks gedaan. omdat de hele wereld eist dan ze ertussen in zitten en de doden voor lief nemen.

[ Bericht 0% gewijzigd door pokkerdepok op 28-10-2024 13:21:43 ]
pi_215398000
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2024 22:08 schreef Ulx het volgende:

[..]
Welke?
1. Het Arabische Vredesinitiatief (2002)
Het Arabische Vredesinitiatief werd in 2002 voorgesteld door de Arabische Liga en bood Isral volledige diplomatieke erkenning van alle 22 Arabische staten in ruil voor:

Terugtrekking uit de gebieden die het in 1967 had bezet (de Westelijke Jordaanoever, Oost-Jeruzalem, de Gazastrook, en de Golanhoogten).
Een rechtvaardige oplossing voor het Palestijnse vluchtelingenprobleem, gebaseerd op VN-resolutie 194.
Isral heeft dit aanbod nooit serieus overwogen, ondanks de brede steun van de Arabische staten. De Isralische regering heeft het Arabische Vredesinitiatief herhaaldelijk afgewezen, en sommige Isralische leiders hebben zelfs verklaard dat het terugtrekken uit de Westelijke Jordaanoever en het toestaan van een Palestijnse staat een bedreiging voor Isralische veiligheid zou vormen De Oslo-akkoorden (1993-1995) en de mislukte opvolging De Oslo-akkoorden (1993-1995) werden gezien als een historische doorbraak. De akkoorden waren bedoeld om een proces op gang te brengen dat zou leiden tot een twee-statenoplossing. Echter, vanaf de tweede intifada (2000) verslechterde de situatie. Isral bleef nederzettingen uitbreiden, ondanks het feit dat deze nederzettingen als illegaal worden beschouwd onder internationaal recht en in strijd zijn met de geest van de Oslo-akkoorden.

Isral heeft door deze expansie de Oslo-doelen buitenspel gezet en de Palestijnse gebieden verder opgesplitst, waardoor een levensvatbare Palestijnse staat steeds moeilijker werd.

3p David-onderhandelingen en het Clinton-voorstel (2000)
Tijdens de Camp David-top in 2000 deed toenmalig premier Ehud Barak een voorstel voor vrede, maar het aanbod voldeed niet aan de Palestijnse eisen voor een levensvatbare en volledig soevereine staat. Yasser Arafat weigerde dit voorstel, wat vaak wordt beschouwd als een Palestijnse afwijzing van vrede. Echter, later dat jaar stelde president Bill Clinton een compromis voor dat meer tegemoetkwam aan Palestijnse eisen.

Isralische premier Barak ging niet volledig akkoord met het Clinton-voorstel en stelde aanvullende voorwaarden, waardoor de onderhandelingen vastliepen. Hoewel deze gebeurtenis complex is, Isral was niet bereid om volledige soevereiniteit te geven aan Palestina en Oost-Jeruzalem, een vereiste voor de Palestijnse zijde.

4. De Gerden (2003)
De Genve-akkoorden van 2003 waren een informeel vredesinitiatief, opgesteld door Isralische en Palestijnse burgers en voormalig onderhandelaars, die een gedetailleerde blauwdruk voor een twee-statenoplossing boden. De akkoorden werden internationaal geprezen, maar door de Isralische regering volledig genegeerd. Dit initiatief omvatte belangrijke concessies, zoals een gedeelde soevereiniteit in Jeruzalem en een oplossing voor het vluchtelingenprobleem.

Hoewel het geen officieel regeringsdocument was, demonstreerde het dat een vredesakkoord mogelijk was. De Isralische regering onder leiding van Ariel Sharon verwierp het echter volledig, en het initiatief werd nooit formeel besproken door Isral .

5. De Annapolis C(2007)
Tijdens de Annapolis Conferentie in 2007 onder leiding van de Amerikaanse president George W. Bush, werden nieuwe pogingen ondernomen om het Isralisch-Palestijnse conflict op te lossen en een tweestatenoplossing te realiseren. Hoewel er enkele vorderingen werden gemaakt, bleef Isral doorgaan met het uitbreiden van nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever, ondanks de bezwaren van de Palestijnen en de internationale gemeenschap.

Deze uitbreiding wss een belangrijke reden voor het mislukken van Annapolis, omdat Isral hierdoor de mogelijkheid voor een levensvatbare Palestijnse staat bleef beperken .

Conclusie
Deze initiatieven gt Isral herhaaldelijk mogelijkheden voor vrede heeft afgewezen of voorwaarden heeft gesteld die het moeilijk maken voor de Palestijnen om een levensvatbare staat op te bouwen. De voortdurende uitbreiding van nederzettingen en het vermijden van serieuze onderhandelingen worden vaak gezien als obstakels die door Isral zijn gecreerd, wat bijdraagt aan het voortduren van het conflict.

Bronnen

Arab League, Arab Peace Initiative, 2002.
United Nations, Report on Israeli Settlements, 2012.
Clinton Parameters, 2000, public domain document.
Geneva Accord, 2003, www.geneva-accord.org
pi_215398020
1 is gewoon de groene lijn. Werd in 1949 al afgewezen door Arabieren. Om dan decennia -met tussentijdse annexatie door Jordani en bezetting door Egypte- later aan te komen kakken dat je het nu wel wil is kletskoek. En bij een eigen staat is terugkeer niet meer relevant.
pi_215398071
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 00:22 schreef Ulx het volgende:
1 is gewoon de groene lijn. Werd in 1949 al afgewezen door Arabieren. Om dan decennia -met tussentijdse annexatie door Jordani en bezetting door Egypte- later aan te komen kakken dat je het nu wel wil is kletskoek. En bij een eigen staat is terugkeer niet meer relevant.
De Groene Lijn uit 1949 markeerde de wapenstilstandsgrenzen na de Arabisch-Isralische oorlog, en je hebt gelijk dat die grenzen destijds door veel Arabische staten niet erkend werden. Maar het Arabische Vredesinitiatief van 2002 bood een belangrijke verschuiving ten opzichte van die houding, als een poging om een diplomatieke opening te creren en vooruit te kijken in plaats van oude posities te herhalen. Het initiatief was een serieuze poging van de Arabische Liga om een breder akkoord te zoeken op basis van de grenzen van vr 1967.

Terugkeer en de Palestijnse staat: Het vluchtelingenprobleem ‘niet meer relevant’ verklaren bij de oprichting van een Palestijnse staat ligt ingewikkeld. Voor veel Palestijnen blijft het recht op terugkeer essentieel en is het gebaseerd op VN-resolutie 194, dat zowel individuele als collectieve rechten betreft. In hun ogen staat dit recht los van de vraag of er een Palestijnse staat bestaat en vormt het een essentieel deel van hun identiteit en geschiedenis.
pi_215398081
Feit is dat het gewoon neerkwam op 'we willen nu toch maar de situatie van 1949 accepteren'.

Het viel me toen nog mee dat ze niet met het VN-plan van 1947 aankwamen. Dan hadden ze het argument 'maar de joden accepteerden dat toen toch? Waarom nu dan niet?' ook nog op tafel kunnen smijten.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-10-2024 01:06:47 ]
pi_215398105
twitter
pi_215398166
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 01:05 schreef Ulx het volgende:
Feit is dat het gewoon neerkwam op 'we willen nu toch maar de situatie van 1949 accepteren'.

Het viel me toen nog mee dat ze niet met het VN-plan van 1947 aankwamen. Dan hadden ze het argument 'maar de joden accepteerden dat toen toch? Waarom nu dan niet?' ook nog op tafel kunnen smijten.
Hoewel het lijkt alsof de Palestijnen de situatie van 1949 zouden accepteren, is het belangrijk om de complexiteit van de situatie te begrijpen. De historische context van het conflict gaat verder dan de simpele acceptatie van een status quo. Het is cruciaal om te erkennen dat de Palestijnen niet alleen vechten voor territorium, maar ook voor hun identiteit, rechten en erkenning als volk.

Het VN-plan van 1947 wordt vaak aangehaald, maar dat plan werd destijds door de Arabische landen en de Palestijnen verworpen omdat het geen recht deed aan de demografische realiteit en de rechten van de Palestijnse bevolking. De Joodse gemeenschap in Palestina accepteerde het plan, maar het was gebaseerd op een onrechtvaardige verdeling van land, wat leidde tot het verlies van thuis voor vele Palestijnen.

Bovendien, na de oprichting van de staat Isral in 1948, volgde de Nakba, waarbij honderden duizenden Palestijnen uit hun huizen werden verdreven. Deze historische trauma's kunnen niet worden vergeten of genegeerd in de discussie over acceptatie. Het gaat niet alleen om territoriale kwesties, maar ook om de erkenning van de rechten van de Palestijnen en het recht op terugkeer.

Als we echt een oplossing willen, moeten we verder kijken dan het simpelweg accepteren van een historische situatie. Er moet een oprechte dialoog plaatsvinden die de rechten en wensen van beide volkeren respecteert. De huidige situatie vraagt om een eerlijkere en rechtvaardigere benadering, in plaats van te verwijzen naar historische overeenkomsten die niet zijn nageleefd of die nooit volledig zijn geaccepteerd door alle partijen.
pi_215398748
Dus dit is het narratief als je er uit alle macht de islam en haat buiten wil houden.
Intolerant voor intolerantie
  maandag 28 oktober 2024 @ 09:05:51 #170
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_215399121
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2024 01:25 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Tja, dit is dus wat de 'antizionisme' en de Islamisten zijn. Het zou maar de kant zijn die je steunt.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  maandag 28 oktober 2024 @ 09:19:11 #171
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_215399191
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 02:23 schreef ImFinkelstein het volgende:

[..]
Hoewel het lijkt alsof de Palestijnen de situatie van 1949 zouden accepteren, is het belangrijk om de complexiteit van de situatie te begrijpen. De historische context van het conflict gaat verder dan de simpele acceptatie van een status quo. Het is cruciaal om te erkennen dat de Palestijnen niet alleen vechten voor territorium, maar ook voor hun identiteit, rechten en erkenning als volk.

Het VN-plan van 1947 wordt vaak aangehaald, maar dat plan werd destijds door de Arabische landen en de Palestijnen verworpen omdat het geen recht deed aan de demografische realiteit en de rechten van de Palestijnse bevolking. De Joodse gemeenschap in Palestina accepteerde het plan, maar het was gebaseerd op een onrechtvaardige verdeling van land, wat leidde tot het verlies van thuis voor vele Palestijnen.

Bovendien, na de oprichting van de staat Isral in 1948, volgde de Nakba, waarbij honderden duizenden Palestijnen uit hun huizen werden verdreven. Deze historische trauma's kunnen niet worden vergeten of genegeerd in de discussie over acceptatie. Het gaat niet alleen om territoriale kwesties, maar ook om de erkenning van de rechten van de Palestijnen en het recht op terugkeer.

Als we echt een oplossing willen, moeten we verder kijken dan het simpelweg accepteren van een historische situatie. Er moet een oprechte dialoog plaatsvinden die de rechten en wensen van beide volkeren respecteert. De huidige situatie vraagt om een eerlijkere en rechtvaardigere benadering, in plaats van te verwijzen naar historische overeenkomsten die niet zijn nageleefd of die nooit volledig zijn geaccepteerd door alle partijen.
Palestijnen hebben totaal geen recht om 'terug te keren'. Deze mensen zijn zelf een burgeroorlog gestart om de oprichting van een Joodse staat tegen te gaan. Nadat men deze oorlog had verloren en er toch een Joodse staat in de vorm van Isral werd opgericht, besloten de Arabische buurlanden Isral aan te vallen waardoor er veel mensen de benen namen.

Waarom zouden nu, inmiddels 80 jaar later, miljoenen mensen die Joden haten en Isral haten (omdat de volgende drie, vier generaties ook als zogenaamde vluchteling worden gezien) toegang moeten hebben tot het enige Joodse land ter wereld? Dat men dan vervolgens op basis van een demografische meerderheid tot de grond kan gaan afbreken.
pi_215399336
Palestina met Palestijnen als volk is net zo artificieel in het leven geroepen als Pakistan bijvoorbeeld. Uiteindelijk zijn alle landen verzinsels van mensen, met kunstmatig gekozen grenzen.

Dat Palestijnen 'indigenous people" zijn is een fabeltje. Dat zijn joden juist, die waren daar veel eerder dan moslims.

Verder zijn Palestijnen de afgelopen 75 jaar veel te obsessief geweest met het haten van joden en geweld plegen. Duidelijk de verkeerde afslag. Als ze echt een eigen staat wilden hadden ze ander gedrag moeten tonen. Palestijnen zijn 100% verantwoordelijk voor hun eigen gedrag. De logische gevolgen moeten ze dan ook dragen.

Sowieso zie je in die Arabische wereld amper iets van zelfverheffing. Zelfreflectie, verantwoording nemen, schuldgevoel, het zijn aspecten die op een of andere manier niet in hun cultuur zitten. Wellicht heeft dat te maken met hun religie de islam, dat heel stellig geweert het enige ware geloof te zijn en alles wat fout gaat in de wereld aan de ander ligt. Wat een onzin natuurlijk, maar hele drommen mensen geloven daarin. Tja.
  maandag 28 oktober 2024 @ 10:27:41 #173
3542 Gia
User under construction
pi_215399727
quote:
14s.gif Op zondag 27 oktober 2024 17:54 schreef HowardRoark het volgende:
'Dit land is Islamtisch' 'Joden hebben geen rechten hier'.

Bijzonder weer om de onderliggende motieven van de moslim te zien'

Nee, de Levant is gn Islamtische grondgebied.

[ tiktok ]
Laatste regel zegt alles: Ze praten gewoon de onderdrukkers na en hebben geen eigen mening.
pi_215400350
twitter

Het is goed nieuws dat burgers nu lak beginnen te krijgen aan die Hamassholes. Wat aan de late kant, maar soit, beter laat dan nooit. Wat ook opvallend is is dat hamassers in Jabalia zich nu ineens wl overgeven aan de IDF. Als er geen burgers zijn die sterven in het kruisvuur heeft doorvechten blijkbaar niet meer zo veel nut voor ze. Hamas had altijd het plan zoveel mogelijk doden onder de burgers te veroorzaken -zie de uitspraken van de leiding direct na 7/10/2023 waarin ze dat stellen- zodat ze de publieke opinie mee zouden krijgen met ceasefirenow en whatever voor Isralische concessies, maar als die burgers allemaal vertrekken is je enige optie nog doodgeschoten te worden door de IDF en bereik je niets.

Hopelijk zullen die burgers de komende jaren nu niet zoiets hebben van 'goh, hadden we maar wat extremers dan Hamas, dan was het beter.'

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-10-2024 11:35:41 ]
pi_215400388
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 10:27 schreef Gia het volgende:

[..]
Laatste regel zegt alles: Ze praten gewoon de onderdrukkers na en hebben geen eigen mening.
Grappig ook hoe makkelijk Marokkanen en Turken hier praten over kolonisatie van het Westen dit en apartheidsstaat dat.

Terwijl Marokko en Turkije zelf helemaal gekoloniseerd zijn door de islam en arabieren. En dat juist Marokko en Turkije apartheidsstaten zijn. Hoe is het met de rechten van Koerden gesteld in Turkije? Om maar wat te noemen.
  maandag 28 oktober 2024 @ 12:01:14 #176
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_215400628
quote:

[..]

Het "uitlokken" argument

tldr; Herhaling van zetten om oorzaak in het verleden te blijven zoeken; met een zooi afleidende drogredenen dat daarmee terreur jegens de soevereine staat Isral zou moeten rechtvaardigen cq verklaren.
Het "basisprobleem" voor hamas, hezbollah c.s., is de existentie van Isral die zich niet in de zee laat drijven.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_215400994
Het gaat niet om alleen joden uit te roeien, maar ook het idee van diversiteit, multi-culturaliteit, vrijheid van meningsuiting, democratie, etcetera, wat voor bewegingen als Hamas en Hezbollah absoluut de duivel zijn in het M-O en eigenlijk de hele wereld.

Al die islamitische terreurorganisaties zijn intrinsiek super racistisch. Er mag maar 1 volk zijn: arabieren die moslim zijn. De rest moet eraan.

Kijk bijvoorbeeld naar Palestina: hoe divers is dat? Hoeveel culturen, religies en nationaliteiten heb je in Gaza?

Toch gek dat links progressieven hier de mantra van diversiteit en multi-culturaliteit prediken, maar als het gaat om Palestina moet het opeens 100% etnisch zuiver zijn en ultra-nationalistisch.
  maandag 28 oktober 2024 @ 12:50:24 #178
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_215401048
Isral claimt zo'n honderd Hamassers in het Kamal Adwan-ziekenhuis in Gaza gepakt te hebben.

De Palestijnse kant claimt dat Isral het ziekenhuis overvallen heeft inclusief medische staf en burgers.

twitter
pi_215401064
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 12:50 schreef Qarrad het volgende:
Isral claimt zo'n honderd Hamassers in het Kamal Adwan-ziekenhuis in Gaza gepakt te hebben.

De Palestijnse kant claimt dat Isral het ziekenhuis overvallen heeft inclusief medische staf en burgers.

[ x ]
- Israel moet geen ziekenhuizen bombarderen!

IDF gaat ziekenhuis in, pakt een zooi mensen op, neemt wapens in beslag.

- Israel moet geen ziekenhuizen binnenvallen!
  maandag 28 oktober 2024 @ 12:53:38 #180
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_215401073
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 12:44 schreef Homey het volgende:
Het gaat niet om alleen joden uit te roeien, maar ook het idee van diversiteit, multi-culturaliteit, vrijheid van meningsuiting, democratie, etcetera, wat voor bewegingen als Hamas en Hezbollah absoluut de duivel zijn in het M-O en eigenlijk de hele wereld.

Al die islamitische terreurorganisaties zijn intrinsiek super racistisch. Er mag maar 1 volk zijn: arabieren die moslim zijn. De rest moet eraan.

Kijk bijvoorbeeld naar Palestina: hoe divers is dat? Hoeveel culturen, religies en nationaliteiten heb je in Gaza?

Toch gek dat links progressieven hier de mantra van diversiteit en multi-culturaliteit prediken, maar als het gaat om Palestina moet het opeens 100% etnisch zuiver zijn en ultra-nationalistisch.
Mooi he, die hypocrisie.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 28 oktober 2024 @ 13:00:30 #181
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_215401141
quote:

[ x ]
En Westerse media zal waarschijnlijk weer het narratief van de Palestijnen gaan napapegaaien. Dit is natuurlijk ook de exacte reden waarom de Palestijnse terroristen geen scheiding aanbrengen tussen burger en strijder. Op die manier kan elke strijder die wordt uitgeschakeld of opgepakt worden aangeduid als een 'onschuldige burger' het moment dat deze ontwapend is.
  maandag 28 oktober 2024 @ 13:02:58 #182
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_215401166
Waarom blijven we die hamasbolwerken eigenlijk nog steeds ziekenhuizen (of scholen) noemen? Wordt er berhaupt nog iemand verpleegd daar, of is het alleen maar een ziekenhuis-gebouw?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator maandag 28 oktober 2024 @ 13:03:31 #183
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_215401169
In het geval van een ziekenhuis maakt het niet zoveel uit of het onschuldige burgers zijn of niet

Ligt meer aan wat ze er aan het doen zijn
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 28 oktober 2024 @ 13:07:02 #184
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_215401208
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 13:02 schreef Janneke141 het volgende:
Waarom blijven we die hamasbolwerken eigenlijk nog steeds ziekenhuizen (of scholen) noemen? Wordt er berhaupt nog iemand verpleegd daar, of is het alleen maar een ziekenhuis-gebouw?
Tja, om het beeld van de vermeende Palestijnse onschuld, het slachtofferschap en de zogenaamde kwaadwillendheid van Isral kracht bij te zetten. Veel Journalisten in het Westen maken overuren om de berichtgeving dagelijks, in meer of mindere mate, op deze manier te kunnen presenteren aan de lezer.
  maandag 28 oktober 2024 @ 13:10:20 #185
438527 MissButterflyy
pi_215401240
quote:
Dacht dat zo’n beetje alles aan de ziekenhuizen wel kapot is gebombardeerd en geschoten.

En heb toch echt wel beelden gezien van ziekenhuizen waar wel gewonden lagen. Ook veel kinderen.

Maar goed, dat is alweer een tijdje geleden, die zijn ook allemaal weggevaagd ondertussen.
  maandag 28 oktober 2024 @ 13:12:44 #186
438527 MissButterflyy
pi_215401290
quote:

[ x ]
Zo lang patinten en medische staf niet in gevaar komen is er niks mis mee.
pi_215401312
quote:
Iedereen wil weg uit Gaza, lijkt me nogal logisch dat iedereen die kon vertrekken al vertrokken is.
pi_215401313
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 13:03 schreef sp3c het volgende:
In het geval van een ziekenhuis maakt het niet zoveel uit of het onschuldige burgers zijn of niet

Ligt meer aan wat ze er aan het doen zijn
twitter
pi_215401320
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2024 13:12 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Zo lang patinten en medische staf niet in gevaar komen is er niks mis mee.
En als Hamas die mensen in gevaar brengt?
  maandag 28 oktober 2024 @ 13:19:16 #190
438527 MissButterflyy
pi_215401349
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 13:16 schreef Ulx het volgende:

[..]
En als Hamas die mensen in gevaar brengt?
Ja, dan kan Isral inderdaad maar beter iedereen daar voor zn kloten schieten. :')

Into the abyss al gekeken? Mensonwaardig wat daar gebeurde in dat ziekenhuis. Hopelijk worden mensen ooit nog veroordeeld voor wat daar in dat Indonesisch ziekenhuis gebeurd is.
Ik word nog boos als ik er aan terug denk.
  Moderator maandag 28 oktober 2024 @ 13:19:25 #191
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_215401351
Dan zit Hamas ook fout
pi_215401379
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2024 13:19 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Ja, dan kan Isral inderdaad maar beter iedereen daar voor zn kloten schieten. :')

Als je dat vindt, maar het lijkt mij wat overdreven. Binnengaan, duidelijke hamasleden voor hun kloten schieten en verdachten oppakken lijkt me beter.
  maandag 28 oktober 2024 @ 13:23:10 #193
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_215401380
quote:
tldr; het is daar in Gaza bezien, net zo anders als elders waarbij de verschillen relatief van aard zijn.

Er is geen Palestina en ik kan je verzekeren de bevolking in zeg Gaza net zoveel diversiteit kent als in (andere) democratisch gefundeerde samenlevingen. Het punt is dat hun onderscheid tot diversiteit past binnen de grenzen daar van een daar in stand te houden (eigen)beeld.

Het stikt van de tribale families die van elkaar verschillend, zelfs naar het leven staan. Nog los van dat er tal van interpretaties aangaande zienswijzen zijn met wie wat hoe moet (leven) en dan aanleiding zijn tot forse discussies.
Probleem is vooral dat die ingekeerde samenleving alleen oog wil hebben voor de eigen zienswijzen en andersdenkenden daar niet bij kan gebruiken.
Andersdenkenden die anders het bestaan van die naar binnen gerichte, onderdrukkende samenleving op grond van mythevorming ter genuanceerde discussie gaat stellen. Denk als ouders met bv pubers waarbij je andermans opinie even niet kunt gebruiken om leefbare huisregels te stellen.

Kortom, het is in Gaza een andere leefwereld die de zichzelf zo onderdrukte mens, in stand wil houden.
Weten wat je lot is, is beter dan af te wachten wat anders een onzeker geschetste uitkomst kan gaan worden.
Een beetje zoals ook het westen doet door juist haar liberalere zienswijze als kansrijkere maatstaf tot zelfverwezenlijking te positioneren, als zg beter.
En dan niet goed kunnen begrijpen dat veel anderen geen behoefte aan verandering (willen) hebben.

Het lastige is dat veel samenlevingen vrijheden cq veranderingen verafschuwen omdat het haar dwingt zelf verantwoording te nemen dan te kunnen (ver)wijzen naar regels of redenen, die buiten het individu staan.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_215401383
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 13:19 schreef sp3c het volgende:
Dan zit Hamas ook fout
En wat dan? Mag er iets aan worden gedaan?
  Moderator maandag 28 oktober 2024 @ 13:28:23 #195
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_215401410
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 13:23 schreef Ulx het volgende:

[..]
En wat dan? Mag er iets aan worden gedaan?
Dat ligt een beetje aan de situatie, als ze er gifgas granaten lopen te knutselen wel, als ze enkel bij de poort de bewaking leveren niet

Proportionaliteit enzo, dit is een beetje naar de bekende weg vragen hoor
pi_215401423
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 13:28 schreef sp3c het volgende:

[..]
Dat ligt een beetje aan de situatie, als ze er gifgas granaten lopen te knutselen wel, als ze enkel bij de poort de bewaking leveren niet

Proportionaliteit enzo, dit is een beetje naar de bekende weg vragen hoor
Als ze er plannen maken of het als distributie/opslag gebruiken?
pi_215401431
quote:
Er zou op drie plekken in noord gaza medische hulp worden verleend.

Als ik dit zo lees
Artikel 8 van het statuut van Rome, dat het Internationaal Strafhof (ICC) in Den Haag oprichtte, definieert een lange lijst van oorlogsmisdaden, waaronder "opzettelijk richten van aanvallen op gebouwen gewijd aan religie, onderwijs, kunst, wetenschap of liefdadigheidsdoeleinden, historische monumenten, ziekenhuizen en plaatsen waar zieken en gewonden worden verzameld".

Maar het maakt een uitzondering als de doelen "militaire doelstellingen" zijn. Philip Gay zei dat "als een burgerziekenhuis wordt gebruikt voor handelingen die schadelijk zijn voor de vijand, dat is de wettelijke term die wordt gebruikt", het ziekenhuis zijn beschermde status onder het internationale recht kan verliezen en als een legitiem doelwit kan worden beschouwd. Desalniettemin, als er twijfel bestaat of een ziekenhuis een militair doel is of wordt gebruikt voor handelingen die schadelijk zijn voor de vijand, is het vermoeden dat volgens het internationale humanitaire recht dat niet het geval is.

Is het toch best helder. We hebben alleen geen goed beeld van de lokale situatie. We hebben gelezen dat 44 van de 70 ziekenhuis medewerkers zijn gearresteerd en 12 daarvan snel zijn vrijgelaten. Dat lijkt er op dat er echt medische zorg werd verleend.

Vorige week zagen we dat er vanuit een volgens IDF ziekenhuisgebouw een raket werd afgevuurd, dus dat zou betekenen dat het een legitiem doelwit is. Handelen mag, het ziekenhuis mag verzocht worden te evacueren, zolang het maar (de gebruikelijke dooddoener) proportioneel gebeurt.

IDF heeft vier weken geleden opgeroepen dat iedereen naar het zuiden moest vertrekken want heel het noorden werd gedefinieerd als combat zone. Een actief ziekenhuis of een gebouw dat gebruikt wordt voor medische zorg kan niet zomaar gedwongen worden te vertrekken.

Ik denk dat het veilig is om te stellen dat we het niet weten.
  Moderator maandag 28 oktober 2024 @ 13:34:10 #198
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_215401449
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 13:30 schreef Ulx het volgende:

[..]
Als ze er plannen maken of het als distributie/opslag gebruiken?
Ligt aan de plannen/opslag
  maandag 28 oktober 2024 @ 13:35:44 #199
504728 Nyamuk
Sambal bij
pi_215401460
Oh jee :X

twitter
Heel veel sambal
pi_215401470
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2024 13:31 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Er zou op drie plekken in noord gaza medische hulp worden verleend.

Als ik dit zo lees
Artikel 8 van het statuut van Rome, dat het Internationaal Strafhof (ICC) in Den Haag oprichtte, definieert een lange lijst van oorlogsmisdaden, waaronder "opzettelijk richten van aanvallen op gebouwen gewijd aan religie, onderwijs, kunst, wetenschap of liefdadigheidsdoeleinden, historische monumenten, ziekenhuizen en plaatsen waar zieken en gewonden worden verzameld".

Maar het maakt een uitzondering als de doelen "militaire doelstellingen" zijn. Philip Gay zei dat "als een burgerziekenhuis wordt gebruikt voor handelingen die schadelijk zijn voor de vijand, dat is de wettelijke term die wordt gebruikt", het ziekenhuis zijn beschermde status onder het internationale recht kan verliezen en als een legitiem doelwit kan worden beschouwd. Desalniettemin, als er twijfel bestaat of een ziekenhuis een militair doel is of wordt gebruikt voor handelingen die schadelijk zijn voor de vijand, is het vermoeden dat volgens het internationale humanitaire recht dat niet het geval is.

Is het toch best helder. We hebben alleen geen goed beeld van de lokale situatie. We hebben gelezen dat 44 van de 70 ziekenhuis medewerkers zijn gearresteerd en 12 daarvan snel zijn vrijgelaten. Dat lijkt er op dat er echt medische zorg werd verleend.

Vorige week zagen we dat er vanuit een volgens IDF ziekenhuisgebouw een raket werd afgevuurd, dus dat zou betekenen dat het een legitiem doelwit is. Handelen mag, het ziekenhuis mag verzocht worden te evacueren, zolang het maar (de gebruikelijke dooddoener) proportioneel gebeurt.

IDF heeft vier weken geleden opgeroepen dat iedereen naar het zuiden moest vertrekken want heel het noorden werd gedefinieerd als combat zone. Een actief ziekenhuis of een gebouw dat gebruikt wordt voor medische zorg kan niet zomaar gedwongen worden te vertrekken.

Ik denk dat het veilig is om te stellen dat we het niet weten.
Wat mist is dat de strijdende partij die zo'n gebouw misbruikt verantwoordelijk is voor de burgers in dat gebouw. Anders zou het buut vrij voor Hamas zijn en dat gaat hem zoals je begrijpt ook niet worden.

En er lijken me duidelijke aanwijzingen dat dit ziekenhuis als basis werd misbruikt door Hamas dus dan is binnengaan gewoon toegestaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')