https://eenvandaag.avrotr(...)agen-kunnen-stellen/quote:Ruim de helft vindt dat presentatoren niet moeten drinken op tv: 'Je moet nuchtere vragen kunnen stellen'
Een tv-presentator die tijdens een uitzending met een glas bier aan tafel zit, kan dat? Een meerderheid (58 procent) vindt van niet. "Alcohol hoeft niet nog meer gepromoot te worden. Een presentator moet gewoon 'nuchtere' vragen kunnen stellen."
Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder 26.000 leden van het Opiniepanel. Afgelopen zomer ontstond er discussie over alcohol op televisie na een uitzending van Zomergasten, waarin acteur Pierre Bokma volgens kijkers aangeschoten zou zijn geweest.
Slecht voorbeeld
4 op de 10 (38 procent) panelleden vinden dat er minder gedronken zou moeten worden op tv. Ze vinden dat vooral talkshows een voorbeeldfunctie hebben. "Bij veel praat- en opinieprogramma's zie ik regelmatig wijn en bier voorbij komen. Ik vind dit een slecht voorbeeld", zegt iemand erover.
Bijna de helft (46 procent) vindt dat alcohol in talkshows te normaal gevonden wordt. "Alleen de namen al: BAR Laat, CAFÉ Kockelmann. Zegt genoeg!" geeft een panellid aan. Zij vinden dat alcohol geen toegevoegde waarde heeft.
Presentatoren mogen niet drinken
Een deelnemer geeft aan: "Alcohol hoort bij ontspanning in de huiselijke kring of horeca. Op tv heeft het niets te zoeken, hooguit sporadisch in een film of serie. In een documentaire of medisch programma kan het met goede onderbouwing worden behandeld."
Meer dan de helft (58 procent) vindt het niet kunnen dat een presentator alcohol drinkt op tv. Zij vinden dat een presentator 'gewoon' aan het werk is. Een panellid vindt: "Tijdens werk mag je geen alcohol drinken. Een presentator werkt, dus geen alcohol." Voor talkshowgasten ligt het anders, 56 procent vindt het oké als die een borreltje drinken tijdens een uitzending.
Gezellig?
3 op de 10 geven aan het juist wel gezellig te vinden als er in een talkshow gedronken wordt. Al plaatsen sommigen wel een kanttekening bij die 'gezelligheid': "Het is wel gezellig en heeft ook een bepaald doel, maar het moet niet de boventoon gaan voeren."
Ongeveer de helft (52 procent) vindt het niet nodig dat het alcoholgebruik op tv aan banden wordt gelegd. Zij spreken van 'betutteling'. Een deelnemer geeft aan: "Gewoon lekker drinken, als je er gevoelig voor bent, dan hebben ze daar een hele fijne uitvinding voor gedaan: de afstandsbediening."
En het wordt alleen maar gekker.quote:Op zondag 20 oktober 2024 11:16 schreef Seeburg54 het volgende:
Godverdomme.![]()
Wat is dit voor een zeik maatschappij.
Je geeft eigenlijk toe dat alcohol mensen beïnvloedt en hen anders laat praten dan wanneer ze nuchter zijn. Is dat dan niet een vorm van drogeren? Het lijkt me dat je juist eerlijke gesprekken wilt, niet gesprekken onder invloed. Vrijuit kunnen praten moet toch kunnen zonder dat er drank aan te pas komt?quote:Op zondag 20 oktober 2024 11:26 schreef torentje het volgende:
Alcohol maakt de tongen los, zodat er veel vrijer gepraat wordt door de mensen die in nuchtere toestand slechts een uit het hoofd geleerd riedeltje afdraaien.
Als je remmingen wegneemt krijg je juist eerder de echte persoon te zien. Bij sommige mensen zitten die remmingen echt in de weg. Bv als je voor een miljoenenpubliek (of bij de NPO een duizendenpubliek) moet praten.quote:Op zondag 20 oktober 2024 11:36 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Je geeft eigenlijk toe dat alcohol mensen beïnvloedt en hen anders laat praten dan wanneer ze nuchter zijn. Is dat dan niet een vorm van drogeren? Het lijkt me dat je juist eerlijke gesprekken wilt, niet gesprekken onder invloed. Vrijuit kunnen praten moet toch kunnen zonder dat er drank aan te pas komt?
Remmingen zijn er niet voor niets, vooral als je voor een groot publiek spreekt. Het lijkt me juist belangrijk dat mensen bewust en weloverwogen praten. Wat iemand in zijn privéleven doet, is hun eigen keuze, maar op tv heb je toch een voorbeeldfunctie. Het draait om eerlijke gesprekken, niet om uitspraken onder invloed van drank of drugs.quote:Op zondag 20 oktober 2024 11:41 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als je remmingen wegneemt krijg je juist eerder de echte persoon te zien. Bij sommige mensen zitten die remmingen echt in de weg. Bv als je voor een miljoenenpubliek (of bij de NPO een duizendenpubliek) moet praten.
Maar ook de hordes mensen die een pilletje slikken om hun seksuele fantasieën uit te leven (en nee, ik doel nu niet op het bekende blauwe pilletje van die vaccinatieleverancier).
Lijkt mij dat volwassen mensen dat allemaal zelf moeten weten.
Dat vroeg Prince zich ook afquote:Op zondag 20 oktober 2024 11:22 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Ja, wat zit er in ons drinkwater?
Als je het stiekem moet gaan doen is dat toch al een beetje verdacht? Klinkt alsof je zelf eigenlijk al weet dat het niet ok is. Dat is meer wat een alcoholist zou doen dan iemand die gewoon van een drankje geniet?quote:Op zondag 20 oktober 2024 12:01 schreef timmmmm het volgende:
Doe ik m'n witte wijn wel in een ijstheeglas, niemand die het ziet
Tjah, zure kutten.quote:Op zondag 20 oktober 2024 11:07 schreef Paul het volgende:
Een meerderheid (58 procent) vindt van niet. "Alcohol hoeft niet nog meer gepromoot te worden. Een presentator moet gewoon 'nuchtere' vragen kunnen stellen."
Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder 26.000 leden van het Opiniepanel
58% vindt dat er niet gedronken moet worden, maar slechts 38% vindt dat er minder gedronken moet worden?quote:Op zondag 20 oktober 2024 11:07 schreef Paul het volgende:
4 op de 10 (38 procent) panelleden vinden dat er minder gedronken zou moeten worden op tv
Nou...quote:
En tijdens Covid hadden we Ab Osterhaus die aan een lekker glaasje wijn bij Op1 vaste gast was.quote:Afgelopen zomer ontstond er discussie over alcohol op televisie na een uitzending van Zomergasten, waarin acteur Pierre Bokma volgens kijkers aangeschoten zou zijn geweest
Wat verwacht men dan van iemand die Bokma heet...quote:Afgelopen zomer ontstond er discussie over alcohol op televisie na een uitzending van Zomergasten, waarin acteur Pierre Bokma volgens kijkers aangeschoten zou zijn geweest.
Dan is het eten van een patatje ook drogeren,quote:Op zondag 20 oktober 2024 11:36 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Je geeft eigenlijk toe dat alcohol mensen beïnvloedt en hen anders laat praten dan wanneer ze nuchter zijn. Is dat dan niet een vorm van drogeren? Het lijkt me dat je juist eerlijke gesprekken wilt, niet gesprekken onder invloed. Vrijuit kunnen praten moet toch kunnen zonder dat er drank aan te pas komt?
Sowieso moet de belasting omlaag op alcohol en de leeftijd weer terug naar 16.quote:Op zondag 20 oktober 2024 12:06 schreef tjoptjop het volgende:
Was een kwestie van tijd dat de domineetjes met alcohol aan de haal zouden gaan
Dat ze maar mooi de tering kunnen krijgen![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
Sorry, maar een patatje vergelijken met alcohol is echt een beetje raar. Van een patatje ga je niet anders praten of doen. Natuurlijk kun je met of zonder alcohol praten, maar als je alcohol nodig hebt om eerlijk te zijn, dan is dat toch niet echt jezelf? Dat lijkt me gewoon niet gezond.quote:Op zondag 20 oktober 2024 12:08 schreef ludovico het volgende:
Dan is het eten van een patatje ook drogeren,
Eerlijke gesprekken gaat prima samen met alcohol.
En ja het moet kunnen met, maar ook gewoon zonder.
Wat boeit het of het eerlijk is? We willen gewoon entertainment.quote:Op zondag 20 oktober 2024 12:08 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dan is het eten van een patatje ook drogeren,
Eerlijke gesprekken gaat prima samen met alcohol.
En ja het moet kunnen met, maar ook gewoon zonder.
Dus meer alcohol juistquote:Op zondag 20 oktober 2024 12:13 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Wat boeit het of het eerlijk is? We willen gewoon entertainment.
Ik ben ook heel vreemd.quote:Op zondag 20 oktober 2024 12:10 schreef Starhopper het volgende:
Sorry, maar een patatje vergelijken met alcohol is echt een beetje raar.
Niet? Als ik honger heb ben ik echt een ander persoon.quote:Op zondag 20 oktober 2024 12:10 schreef Starhopper het volgende:
Van een patatje ga je niet anders praten of doen.
Tjah leuk, maar waarom moet de normale populatie zich aanpassen aan de verslaafden?quote:Op zondag 20 oktober 2024 12:10 schreef Starhopper het volgende:
Natuurlijk kun je met of zonder alcohol praten, maar als je alcohol nodig hebt om eerlijk te zijn, dan is dat toch niet echt jezelf?
Klopt, maar dat gaat dus niet op voor normale mensen.quote:
En Remkes die volgens D66 dronken zou zijn geweest...quote:Op zondag 20 oktober 2024 12:05 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nou...
[..]
En tijdens Covid hadden we Ab Osterhaus die aan een lekker glaasje wijn bij Op1 vaste gast was.
Heel veel mensen draaien slechts een uit het hoofd geleerd riedeltje af als ze nuchter zijn, dat zijn toch nooit eerlijke gesprekken?quote:Op zondag 20 oktober 2024 11:43 schreef Starhopper het volgende:
Het draait om eerlijke gesprekken, niet om uitspraken onder invloed van drank of drugs.
Tv gasten zijn over het algemeen niet aan het werk.quote:Op zondag 20 oktober 2024 12:16 schreef junkiesietze het volgende:
Heel goed, ik mag ook niet zuipen tijdens mijn werk.
Dit is al langere tijd bezig.quote:Op zondag 20 oktober 2024 11:50 schreef Nober het volgende:
Na het roken nu de alcohol. Je verwacht het niet.
Daar is wettelijk niets over geregeld.quote:Op zondag 20 oktober 2024 12:16 schreef junkiesietze het volgende:
Heel goed, ik mag ook niet zuipen tijdens mijn werk.
Jinek is dan ook een afkorting van Jelinek.quote:Op zondag 20 oktober 2024 12:43 schreef RotatoR het volgende:
[ afbeelding ]
Jinek tikt met gemak een paar vazen weg.
Geen alcohol op het werk is prima om de risico's te verlagen en de kwaliteit van het werk te verhogen. TV-shows zijn leuk voor de doelgroep en de makers, maar doen er verder totaal niet toe. Als dat ge-half-assed wordt verliezen ze hooguit kijkers, verder wordt er niemand benadeeld.quote:Op zondag 20 oktober 2024 13:18 schreef RealistAtheist het volgende:
Ik vind het een beetje betuttelend. Maar aan de andere kant. Een presentator is gewoon aan het werk, er zijn bij mijn weten maar weinig beroepen in Nederland waar je mag drinken tijdens het werk. Maar dat zou meer reden voor mij zijn om te te zeggen van kan niet, dan het feit dat er een wijntje of biertje op tafel staat. Maar goed. Iedere werkgever (zo lang je geen (zware) machines bediend of in de openbare ruimte komt) mag voor zichzelf bepalen wat (binnen de grenzen van de wet uiteraard) wel of niet mag op de werkvloer.
Bij spreken voor een groot publiek zijn de remmingen doorgaans van een andere orde. Heb je dat wel eens gedaan? Dat gaat slechts weinigen direct goed af.quote:Op zondag 20 oktober 2024 11:43 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Remmingen zijn er niet voor niets, vooral als je voor een groot publiek spreekt. Het lijkt me juist belangrijk dat mensen bewust en weloverwogen praten. Wat iemand in zijn privéleven doet, is hun eigen keuze, maar op tv heb je toch een voorbeeldfunctie. Het draait om eerlijke gesprekken, niet om uitspraken onder invloed van drank of drugs.
Het zou pas merkwaardig zijn als ik dronken doordraai met de urn van Willibrord Frequin als glas.quote:Op zondag 20 oktober 2024 13:39 schreef stavromulabeta het volgende:
Ligt toch geheel aan het programma cq. presentator? Bij het NOS-journaal zou ik het wel een beetje vreemd vinden. Bij een iets met Willibrord Frequin of "@:Tong80 draait door" zou ik het al een stuk minder merkwaardig vinden
Nou, bij van die zakelijke borrels waar je semi-verplicht praatjes met onbekenden moet aanknopen, vind ik het uitermate prettig dat ik even 2 biertjes achterover kan gooien. Anders komt er helemaal niets zinnigs uit me.quote:Op zondag 20 oktober 2024 11:36 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Bavianen?quote:Op zondag 20 oktober 2024 11:09 schreef FlippingCoin het volgende:
Als je jezelf hieraan stoort, kijk je het toch gewoon niet, achterlijke bavianen.
Eerlijke gesprekken ja?quote:Op zondag 20 oktober 2024 11:36 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dat is dus niet helemaal waar. Als men het drinken criminaliseert, wordt jouw drankprobleem niet groter, maar het probleem dat anderen ermee hebben.quote:Op zondag 20 oktober 2024 12:03 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Als je het stiekem moet gaan doen is dat toch al een beetje verdacht? Klinkt alsof je zelf eigenlijk al weet dat het niet ok is. Dat is meer wat een alcoholist zou doen dan iemand die gewoon van een drankje geniet?
Het janken van de mensen in dit topic bedoel je?quote:Op zondag 20 oktober 2024 11:29 schreef Red_85 het volgende:
Het volgende jankonderwerp is gevonden om over te janken.
Het is ook nooit goed hè. Je vraagt mensen om hun mening, maar als die mening mij niet bevalt is het ineens een zeikmaatschappij.quote:Op zondag 20 oktober 2024 11:16 schreef Seeburg54 het volgende:
Godverdomme.![]()
Wat is dit voor een zeik maatschappij.
Gort droge humor.quote:Op zondag 20 oktober 2024 12:45 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Jinek is dan ook een afkorting van Jelinek.
Omdat dat ook zo is. Werkelijk, wat is er een hoop gezeik en gezeur in dit land. Gaat het niet over drank, dan wel over vlees eten, houtstook en of Frans Bauer zijn pik in Sieneke heeft gestoken. Jezus.quote:Op zondag 20 oktober 2024 15:41 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Het is ook nooit goed hè. Je vraagt mensen om hun mening, maar als die mening mij niet bevalt is het ineens een zeikmaatschappij.
Behalve wanneer Ab aan tafel zat.quote:Op zondag 20 oktober 2024 11:13 schreef damsco het volgende:
Die glazen staan er vaak meer voor de sier ook.
Wie zeurt er dan over Frans Bauer en Sieneke? Dat komt gewoon in het nieuws en 99,9% van de Nederlanders boeit dat echt helemaal niks en zeurt er helemaal niet over.quote:Op zondag 20 oktober 2024 15:47 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Omdat dat ook zo is. Werkelijk, wat is er een hoop gezeik en gezeur in dit land. Gaat het niet over drank, dan wel over vlees eten, houtstook en of Frans Bauer zijn pik in Sieneke heeft gestoken. Jezus.
Het is nog een wonder dat we van ergernis niet allemaal aan de drank gaan.
Het gaat hier dan ook over presentatoren, die zijn weldegelijk aan het werkquote:Op zondag 20 oktober 2024 12:28 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tv gasten zijn over het algemeen niet aan het werk.
Er is juist heel veel op tv zonder geweld en schelden etc.quote:Op zondag 20 oktober 2024 18:10 schreef Chandler het volgende:
Kunnen we gewoon niet ophouden met mensen op tv te laten zien, of sowieso de tv aan te zetten.
Er is tegenwoordig weinig meer zonder geweld, schelden, drama, etc etc etc.. dus waar is het einde!?
Maar ook niet minder HAHAHAHAquote:Op zondag 20 oktober 2024 15:44 schreef Harvest89 het volgende:
Bij René van der Gijp mogen ze die wijn wel afpakken. Wat een mega irritant verwend nest is dat.
Bij de rest mogen ze het laten staan.
Het zure, benepen calvinisme tiert nog altijd welig in nederlandje.quote:Op zondag 20 oktober 2024 12:06 schreef tjoptjop het volgende:
Was een kwestie van tijd dat de domineetjes met alcohol aan de haal zouden gaan
Dat ze maar mooi de tering kunnen krijgen![]()
Op dit forum zie ik genoeg topics met een hoop zeurders.quote:Op zondag 20 oktober 2024 16:12 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Wie zeurt er dan over Frans Bauer en Sieneke? Dat komt gewoon in het nieuws en 99,9% van de Nederlanders boeit dat echt helemaal niks en zeurt er helemaal niet over.
Idem voor hout stoken en vlees eten.
Kijk sowieso geen TV, heb er geeneens meer 1. Zeker niet voor 'talk shows'... Randstedelijk D66 geleuter dat pretendeert voor Nederland te spreken.quote:Op zondag 20 oktober 2024 22:45 schreef core2duo het volgende:
Weer typisch Nederlands. Een normaal leven lijkt zo steeds meer het hoogst haalbare te zijn, plezier is bovenmatig.
Ja. Verbieden hoeft niet, maar normaliseren ook nietquote:Op zondag 20 oktober 2024 19:13 schreef hooibaal het volgende:
Terechte oproep. Op zich al belachelijk dat het nog steeds kan, op tv roken is met reden ook al tijden verboden.
Ik behoor tot die groep. Ik zou het liefst alcohol helemaal verboden zien.quote:Op zondag 20 oktober 2024 11:09 schreef FlippingCoin het volgende:
Als je jezelf hieraan stoort, kijk je het toch gewoon niet, achterlijke bavianen.
Hoe kijk jij dan films, series, nieuws, etc.?quote:Op zondag 20 oktober 2024 22:47 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Kijk sowieso geen TV, heb er geeneens meer 1.
laptopquote:Op zondag 20 oktober 2024 23:10 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Hoe kijk jij dan films, series, nieuws, etc.?
En om je eventueel voor te zijn: een computerscherm of mobiele telefoon is ook een tv.
Onderworpen/Soumission van Houellebecq is een mooi boek voor jou. Moslimpartijen winnen via de eigenaardigheden van het Franse kiesstelsel de verkiezingen. Helemaal in Houellebecq-stijl schikt het hoofdpersonage, een leraar, zich erna. De sharia wordt ingevoerd maar wel binnen de Franse culture kaders. Dus wijn.quote:Op zondag 20 oktober 2024 23:06 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ik behoor tot die groep. Ik zou het liefst alcohol helemaal verboden zien.²
Kijk jij naar SBS?quote:Op zondag 20 oktober 2024 15:44 schreef Harvest89 het volgende:
Bij René van der Gijp mogen ze die wijn wel afpakken. Wat een mega irritant verwend nest is dat.
Bij de rest mogen ze het laten staan.
Hier zo ongeveer idem dito, al heb ik wel een tv. Af en toe voetbal – of Formule 1, met onder andere de grandeur van wereldsteden.quote:Op zondag 20 oktober 2024 22:47 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Kijk sowieso geen TV, heb er geeneens meer 1. Zeker niet voor 'talk shows'... Randstedelijk D66 geleuter dat pretendeert voor Nederland te spreken.
Welkom bij het meest humorloze Droste-effect ooit. Kijk die PVV-zon eens schijnen mensen!quote:Op zondag 20 oktober 2024 11:07 schreef Paul het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
https://eenvandaag.avrotr(...)agen-kunnen-stellen/
[poll=7929]
Youtube Premium geeft me alles wat ik wil; vooral historische documentaires, vaak nog interessanter en diepgaander dan op reguliere TV.quote:Op zondag 20 oktober 2024 23:22 schreef core2duo het volgende:
[..]
Hier zo ongrveer idem dito, al heb ik wel een tv. Af en toe voetbal – of Formule 1, met onder andere de grandeur van wereldsteden.
Tallshows kijk ik nooit, al die meningen
Nooit zo beschouwd, maar als dat het is, prima.quote:
Ook geen nederlands nieuws, via internet o.i.d.?quote:Op zondag 20 oktober 2024 23:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nooit zo beschouwd, maar als dat het is, prima.
Laat ik het anders formuleren: sinds 2012 kijk ik geen 'regulier geprogrammeerd aanbod' meer op dat apparaat waarvoor je gidsen kunt kopen die aangeven hoe laat en op welke dag iets komt.
Meh... nu.nl, joop, geenstijl, nos...quote:Op zondag 20 oktober 2024 23:31 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Ook geen Nederlands nieuws, via internet o.i.d.?
Dat noem ik dan gewoon tv kijken op een andere manier.quote:Op zondag 20 oktober 2024 23:32 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Meh... nu.nl, joop, geenstijl, nos...
Zijn afspraken voor, achter een machine staan zuipen is onhandig. Op een netwerkbijeenkomst is een glaasje wijn of bier juist weer wat gepaster. Het is allemaal afhankelijk van het soort werk wat je doet en in welke omstandigheden.quote:Op maandag 21 oktober 2024 09:31 schreef ieniminimuis het volgende:
Ik mag niet drinken onder werktijd, waarom mag een presentator dat wel?
Hier ook. Veel over de wo2, maar ook gewoon docu's over thema's die in andere landen spelen (huizenmarkt crisis Eerland bijv.)quote:Op zondag 20 oktober 2024 23:24 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Youtube Premium geeft me alles wat ik wil; vooral historische documentaires, vaak nog interessanter en diepgaander dan op reguliere TV.
Net een docu ontdekt over de Frans-Pruissische Oorlog, 6 uur lang. I'm happy.
Dat is dan ook meteen mijn commentaarquote:Op zondag 20 oktober 2024 11:13 schreef damsco het volgende:
Die glazen staan er vaak meer voor de sier ook.
Omdat alcohol staat voor gezelligheid, mits je er normaal mee omgaat.quote:Op maandag 21 oktober 2024 10:18 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Dat is dan ook meteen mijn commentaar
Waarom moet er alcohol voor de sier staan?
Waarom kan dat niet gewoon een glaasje fris, sap of water zijn?
ik vind van welquote:Op maandag 21 oktober 2024 10:06 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hier ook. Veel over de wo2, maar ook gewoon docu's over thema's die in andere landen spelen (huizenmarkt crisis Eerland bijv.)
Alleen jammer dat ondertiteling nog steeds in het engels is, en nog geen geen Nederlands.
Is premium z'n geld waard?
Bij alcohol kan men niet zomaar -zonder creatief te zijn- pakweg 20k aan doden aanwijzen, en dat kan bij het roken wel. Hoewel ik wel denk dat die 20k bij roken ook wel overdreven worden.quote:Op maandag 21 oktober 2024 10:22 schreef CryptoPunk het volgende:
Dit soort betutteling was natuurlijk te verwachten, met roken valt niet veel meer te halen dus is alcohol aan de beurt.
Ben benieuwd wanneer we foto's van korsakov patienten op een flesje Heineken gaan zien, koeieletters op een fles gin dat je er dood van gaat, verkoop verbieden in supermarkten, elk half jaar forse prijsstijgingen en ga zo maar door.
Je moet dan wel ontzettend creatief zijn en ik denk dat de wijnboeren en whiskeystokers het niet accepteren als hun artikel wordt verpest met foto's van rottende levers of bloederige auto-ongelukken.quote:Op maandag 21 oktober 2024 10:55 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Bij alcohol kan men niet zomaar -zonder creatief te zijn- pakweg 20k aan doden aanwijzen, en dat kan bij het roken wel. Hoewel ik wel denk dat die 20k bij roken ook wel overdreven worden.
Er zijn voor de betuttelaars voldoende andere argumenten dan alleen het aantal doden lijkt me.quote:Op maandag 21 oktober 2024 10:55 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Bij alcohol kan men niet zomaar -zonder creatief te zijn- pakweg 20k aan doden aanwijzen, en dat kan bij het roken wel. Hoewel ik wel denk dat die 20k bij roken ook wel overdreven worden.
Ongetwijfeld. Kunnen we ook foto's op redbull en cola zetten met caries tanden van figuren die zoveel drinken of slechts hun gebit onderhouden zodat je kan zien wat de mogelijke gevolgen zijn. Bijna alles is in zekere mate wel slechtt voor de mens.quote:Op maandag 21 oktober 2024 11:03 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Je moet dan wel ontzettend creatief zijn en ik denk dat de wijnboeren en whiskeystokers het niet accepteren als hun artikel wordt verpest met foto's van rottende levers of bloederige auto-ongelukken.
En dan ook nog eens met koeienletters beschrijven wat alcohol allemaal met je gezondheid doet.
Wie weet? Misschien is het over 10 of 20 jaar heel normaal om bij elke voedsel- of drankproduct een bijsluiter te vinden waar vermeld staat welke risico's het kan hebben voor de consument.quote:Op maandag 21 oktober 2024 11:45 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ongetwijfeld. Kunnen we ook foto's op redbull en cola zetten met caries tanden van figuren die zoveel drinken of slechts hun gebit onderhouden zodat je kan zien wat de mogelijke gevolgen zijn. Bijna alles is in zekere mate wel slechtt voor de mens.
Dat zijn allergieën die mensen daar van krijgen.quote:Op maandag 21 oktober 2024 11:51 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Wie weet? Misschien is het over 10 of 20 jaar heel normaal om bij elke voedsel- of drankproduct een bijsluiter te vinden waar vermeld staat welke risico's het kan hebben voor de consument.
Denk maar aan al die producten waarop vermeld staat dat het noten of pinda's kan bevatten.
Van suiker ga je dood!quote:Op maandag 21 oktober 2024 11:51 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Wie weet? Misschien is het over 10 of 20 jaar heel normaal om bij elke voedsel- of drankproduct een bijsluiter te vinden waar vermeld staat welke risico's het kan hebben voor de consument.
Denk maar aan al die producten waarop vermeld staat dat het noten of pinda's kan bevatten.
quote:Op zondag 20 oktober 2024 11:25 schreef maily het volgende:
En lekker al die bakjes met nootjes om in te graaien.
Roken is en was wezenlijk anders dan alcohol.quote:Op maandag 21 oktober 2024 10:22 schreef CryptoPunk het volgende:
Dit soort betutteling was natuurlijk te verwachten, met roken valt niet veel meer te halen dus is alcohol aan de beurt.
Ben benieuwd wanneer we foto's van korsakov patienten op een flesje Heineken gaan zien, koeieletters op een fles gin dat je er dood van gaat, verkoop verbieden in supermarkten, elk half jaar forse prijsstijgingen en ga zo maar door.
Getuige die vlek gaat hij net zo slordig om met drank als met bonnetjes.quote:Op maandag 21 oktober 2024 12:52 schreef phpmystyle het volgende:
Teeven is het oneens.
[ afbeelding ]
Dat is waar. Dit is wel een belangrijk verschil.quote:Op maandag 21 oktober 2024 14:06 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Roken is en was wezenlijk anders dan alcohol.
De manier waarop dat vroeger gedaan werd was ronduit asociaal: roken op kantoor, in de kroeg, in restaurants etc waarbij men niet alleen jezelf schade berokkende met dat gedrag maar veel belangrijker de omgeving ook. En bovendien anderen die niet rookten in de stank zette. Dat omgevingseffect speelt bij alcohol veel minder: ik kan met jouw het terras op en kiezen niet mee te drinken, ik kan niet kiezen niet mee te roken.
Als al die rokers aan de pruimtabak waren gegaan zonder verdere overlast en gezondheidsschade voor anderen was de regelgeving rond roken wezenlijk anders verlopen denk ik. Het was geen betutteling maar het inperken van gedrag wat geen rekening hield met de medemens.
Niet roken in openbare gebouwen en restaurants enzovoort is prima, daar heeft toch ook niemand een probleem mee? Gaan zeiken op een vleugje rook in neus in de open lucht kan ik gewoon niet serieus nemen. Schade door meeroken is verwaarloosbaar, Universiteit van Oxford heeft daar een 30 jaar durend onderzoek naar gedaan. Alleen als je bijvoorbeeld 24/7 met een rokende partner in huis woont zag je na 25 jaar een licht verhoogd risico op rookgerelateerde ziekten. Als je op een terras zit is fijnstof van verkeer en fabrieken bv vele malen schadelijker maar daar hoor je niemand over omdat je dat niet ruikt.quote:Op maandag 21 oktober 2024 14:06 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Roken is en was wezenlijk anders dan alcohol.
De manier waarop dat vroeger gedaan werd was ronduit asociaal: roken op kantoor, in de kroeg, in restaurants etc waarbij men niet alleen jezelf schade berokkende met dat gedrag maar veel belangrijker de omgeving ook. En bovendien anderen die niet rookten in de stank zette. Dat omgevingseffect speelt bij alcohol veel minder: ik kan met jouw het terras op en kiezen niet mee te drinken, ik kan niet kiezen niet mee te roken.
Zelfs mijn rokende bekenden en vrienden zijn blij dat er in kroegen niet meer gerookt wordt. Je haar en kleren stonken er altijd naar. Niet meer roken in restaurants is een zegen.quote:Op maandag 21 oktober 2024 14:41 schreef CryptoPunk het volgende:
[..]
Niet roken in openbare gebouwen en restaurants enzovoort is prima, daar heeft toch ook niemand een probleem mee? Gaan zeiken op een vleugje rook in neus in de open lucht kan ik gewoon niet serieus nemen. Schade door meeroken is verwaarloosbaar, Universiteit van Oxford heeft daar een 30 jaar durend onderzoek naar gedaan. Alleen als je bijvoorbeeld 24/7 met een rokende partner in huis woont zag je na 25 jaar een licht verhoogd risico op rookgerelateerde ziekten. Als je op een terras zit is fijnstof van verkeer en fabrieken bv vele malen schadelijker maar daar hoor je niemand over omdat je dat niet ruikt.
Ik ben in ieder geval blij dat ik nog die tijd heb meegemaakt (als niet roker) dat je de andere kant van de kroeg niet meer kon zien omdat het zo blauw van de rook stond en niemand die daarover klaagde. Moet er niet aan denken nu jong te zijn met al die sneeuwvlokjes.
Ja en dat is dus vreemd.quote:Op maandag 21 oktober 2024 10:21 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Omdat alcohol staat voor gezelligheid, mits je er normaal mee omgaat.
Dus miljoenen mensen nemen alcohol om redenen die niet kloppen?quote:
Volgens die logica moeten we coke ook gewoon legaliseren. Daar gaat meer in om dan wijn en bier bij elkaarquote:Op maandag 21 oktober 2024 12:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Wijn
Met bijna 3 miljoen banen en een bijdrage van 130 miljard euro aan het bbp van de EU in 2022, wat gelijk staat aan 0,8% van het totaal, speelt de wijnsector een fundamentele rol in de sociaaleconomische duurzaamheid van plattelandsgebieden in de EU.
Bier
Alles bij elkaar genereerde de biermarkt in Europa een omzet van 148 miljard euro in 2023. De markt is depressief gebleven sinds het begin van de coronavirus pandemie, maar in 2023 keerden de inkomsten bijna terug naar het niveau van voor de pandemie.
Gezamenlijk 1,7% van het BBP in de EU, Miljoenen banen, denk niet dat de EU dit de Nek gaat omdraaien
Veel meer!quote:
Dat verbod werkt wel erg goed.quote:Op maandag 21 oktober 2024 21:20 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Volgens die logica moeten we coke ook gewoon legaliseren. Daar gaat meer in om dan wijn en bier bij elkaar
Praat me er niet van.quote:Op maandag 21 oktober 2024 21:07 schreef ACT-F het volgende:
Als je de tongen los wilt krijgen...
[ afbeelding ]
Goede reden om engels te leren, kan je bizar veel mee tegenwoordigquote:Op maandag 21 oktober 2024 10:06 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hier ook. Veel over de wo2, maar ook gewoon docu's over thema's die in andere landen spelen (huizenmarkt crisis Eerland bijv.)
Alleen jammer dat ondertiteling nog steeds in het engels is, en nog geen geen Nederlands.
Is premium z'n geld waard?
En coke is gezonder. Coke en alcohol zijn even verslavend, maar van alcohol ga je veel raarder doen en van alcohol ga je eerder dood.quote:Op maandag 21 oktober 2024 21:20 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Volgens die logica moeten we coke ook gewoon legaliseren. Daar gaat meer in om dan wijn en bier bij elkaar
Nee, dat is niet wat ik zeg.quote:Op maandag 21 oktober 2024 20:17 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dus miljoenen mensen nemen alcohol om redenen die niet kloppen?
Ik vind het vreemd dat enkel alcohol kan staan voor gezelligheidquote:Op maandag 21 oktober 2024 20:20 schreef ems. het volgende:
[..]
Nee, dat vindt jij persoonlijk vreemd.
Dat staat het ook niet. Dat verschilt natuurlijk per persoon.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 01:51 schreef Mickytjuh het volgende:
Ik vind het vreemd dat enkel alcohol kan staan voor gezelligheid
Je moet ook niet aan een machinegeweer kunnen komen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 07:22 schreef Joopklepzeiker het volgende:
En ik vind dat je gewoon je eigen verantwoordelijkheid moet nemen.
Ik zie op tv mensen elkaar afschieten en ik ga ook niet met een machinegeweer de straat over.
Dom gelul dus.
Het is niet dat er bij ieder programma een glas vodka klaar staat en ook niet ieder programma heeft bier staan; meestal water voor de droge keel die je krijgt van het lullen. Maar als er eens een biertje staat en een presentator drinkt daar een slokje van is het niet moord -brand. Wat de anderen wel of niet willen is aan de anderen.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 08:35 schreef Farenji het volgende:
Op zich vind ik het prima als de gasten van een talkshow alcohol krijgen. Die zijn er te gast. Maar de presentatoren zijn aan het werk. Die worden ervoor betaald. Ik zuip zelf ook niet tijdens het werk. En als de presentatoren zouden mogen zuipen, dan de cameramensen ook? De mensen van montage? Henk van finance ook?
Tsja. Ik zit nooit op m'n reet tijdens werk maar ik heb begrepen er sommige banen zijn waarbij mensen gewoon voornamelijk in een stoel zitten.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 08:35 schreef Farenji het volgende:
Ik zuip zelf ook niet tijdens het werk.
Als je de hele dag in een stoel hebt gezeten mag je daarna nog gewoon autorijden en kun je nog recht lopen, zonder dubbele tong praten en doen je hersenen het nog gewoon.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 10:17 schreef ems. het volgende:
[..]
Tsja. Ik zit nooit op m'n reet tijdens werk maar ik heb begrepen er sommige banen zijn waarbij mensen gewoon voornamelijk in een stoel zitten.
Drinken is het nieuwe zitten.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 10:17 schreef ems. het volgende:
[..]
Tsja. Ik zit nooit op m'n reet tijdens werk maar ik heb begrepen er sommige banen zijn waarbij mensen gewoon voornamelijk in een stoel zitten.
Dat kan ik, behalve verantwoord autorijden, ook nog gewoon na 3 biertjes met wat vrienden/kennissen hoorquote:Op woensdag 23 oktober 2024 10:20 schreef Farenji het volgende:
[..]
Als je de hele dag in een stoel hebt gezeten mag je daarna nog gewoon autorijden en kun je nog recht lopen, zonder dubbele tong praten en doen je hersenen het nog gewoon.
Ok prima, uitstekende vergelijking verder hoor.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 10:24 schreef ems. het volgende:
[..]
Dat kan ik, behalve verantwoord autorijden, ook nog gewoon na 3 biertjes met wat vrienden/kennissen hoor
Als je een glaasje bier of wijn op hebt kan en mag je al die dingen ook nog hoor.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 10:20 schreef Farenji het volgende:
[..]
Als je de hele dag in een stoel hebt gezeten mag je daarna nog gewoon autorijden en kun je nog recht lopen, zonder dubbele tong praten en doen je hersenen het nog gewoon.
Misschien niet, maar ik vind hem altijd nog sterker dan "op mijn werk doen we het zo dus bij alle andere banen moet het ook zo gaan want dat vind ik".quote:Op woensdag 23 oktober 2024 10:43 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ok prima, uitstekende vergelijking verder hoor.
Dus met andere woorden, jij zuipt gewoon tijdens het werk? Wat doe je voor werk?quote:Op woensdag 23 oktober 2024 11:18 schreef ems. het volgende:
[..]
Misschien niet, maar ik vind hem altijd nog sterker dan "op mijn werk doen we het zo dus bij alle andere banen moet het ook zo gaan want dat vind ik".
Nee, dat is het punt dus. Dat het op mijn werk zus gaat betekent niet dat het op andermans werk zo hoort te gaan. Met een biertje een beetje lullen over voetbal is een andere league dan taxichauffeur zijn etc.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 11:40 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dus met andere woorden, jij zuipt gewoon tijdens het werk?
Werk waarbij ik niet met wat mensen op tv grapjes aan het maken ben en aan het lullen ben over voetbalquote:Wat doe je voor werk?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |