jouWquote:
Ja, voor iemand die zo lyrisch is over de PVV, de partij die de Nederlandse cultuur zo belangrijk vindt dat ze de BTW erop verhogen, inderdaad een faux pas.quote:
Ik ben lyrisch over Dilan en de VVD. Niet over de PVV, slimpie.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 17:24 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, voor iemand die zo lyrisch is over de PVV, de partij die de Nederlandse cultuur zo belangrijk vindt dat ze de BTW erop verhogen, inderdaad een faux pas.
Dan gaan we het hebben over de onverwachte bijverschijnselen die nog gaan optreden en nu nog niet bekend zijn omdat die medicijnen nog maar kort in gebruik zijn als afslankmiddel.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 13:01 schreef theunderdog het volgende:
Een discussie die wij over aantal jaren niet meer voeren. Medicijnen als Ozempic zullen zorgen voor een einde van overgewicht/obesitas.
quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 13:07 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Dan gaan we het hebben over de onverwachte bijverschijnselen die nog gaan optreden en nu nog niet bekend zijn omdat die medicijnen nog maar kort in gebruik zijn als afslankmiddel.
Nee, leefstijlverandering is verstandiger dan weer een "pilletje van de dokter" slikken.
De bijverschijnselen zijn gewoon gelijk aan andere goedgekeurde medicijnen. Tijdelijke maagpijn, diaree. Misschien beetje hoofdpijn.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 13:07 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Dan gaan we het hebben over de onverwachte bijverschijnselen die nog gaan optreden en nu nog niet bekend zijn omdat die medicijnen nog maar kort in gebruik zijn als afslankmiddel.
Nee, leefstijlverandering is verstandiger dan weer een "pilletje van de dokter" slikken.
Oneens. Zeer onverstandige uitspraak.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 13:08 schreef theunderdog het volgende:
[..]
[..]
De bijverschijnselen zijn gewoon gelijk aan andere goedgekeurde medicijnen. Tijdelijke maagpijn, diaree. Misschien beetje hoofdpijn.
That's it. Nee, medicatie als ozempic gaat obesitas uit de wereld helpen.
Bronquote:"Mensen met diabetes type 2 die het middel jarenlang gebruiken merken dat het ook gunstige effecten kan hebben op het gewicht", vervolgt ze. "De hogere doseringen die voor mensen voor obesitas bedoeld zijn, zijn pas sinds enkele jaren beschikbaar. Die tonen naast gewichtsafname en lagere suikerwaarden ook gunstige effecten op cholesterolwaarden, bloeddruk, hartziekten en kwaliteit van leven." Maar, benadrukt de expert: "Er zijn nog geen langetermijneffecten bekend bij mensen die het alleen voor gewichtsafname hebben gebruikt.""
Als je weet hoe het medicijn werkt, is er weinig reden om je zorgen te maken over die langetermijnwerking. Bovendien: als je langetermijnwerking zo belangrijk vindt om te weten, moet je ook stoppen met eten. Want voedingswetenschappen moet het helaas ook doen met relatief kortstondige studies.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 13:11 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Oneens. Zeer onverstandige uitspraak.
[..]
Bron
Nou, ga je gang maar dan. Ik houd het liever bij gezond en niet te veel eten en veel bewegen.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 13:16 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Als je weet hoe het medicijn werkt, is er weinig reden om je zorgen te maken over die langetermijnwerking. Bovendien: als je langetermijnwerking zo belangrijk vindt om te weten, moet je ook stoppen met eten. Want voedingswetenschappen moet het helaas ook doen met relatief kortstondige studies.
Daar gaat je levensstijl-aanpak.
Je houdt het vooral graag bij 0 argumentenquote:Op vrijdag 11 oktober 2024 15:58 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Nou, ga je gang maar dan. Ik houd het liever bij gezond en niet te veel eten en veel bewegen.
Lezen is moeilijk?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 19:17 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Je houdt het vooral graag bij 0 argumenten
Het medicijn is geen wondermiddel hé. De gebruiker moet alsnog gezonder gaan eten en meer bewegen.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 13:01 schreef theunderdog het volgende:
Een discussie die wij over aantal jaren niet meer voeren. Medicijnen als Ozempic zullen zorgen voor een einde van overgewicht/obesitas.
Het is geen wondermiddel. Maar je verzadigingsgevoel kickt echt veel sneller in. En als je de dosis een beetje hoog doet, heb je vrijwel geen honger gevoel meer. Dus er is niet echt een reden meer om nog dik te worden.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 19:25 schreef FYazz het volgende:
[..]
Het medicijn is geen wondermiddel hé. De gebruiker moet alsnog gezonder gaan eten en meer bewegen.
Het is een combinatie van.
Je kunt met alleen het medicijn wel een beetje afvallen, maar van de obesitas ga je niet afkomen als je daarnaast ongezond blijft leven.
De behaalde wetenschappelijke resultaten zijn gebaseerd op een combi van het medicijn met intensieve begeleiding op voeding en sport.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 19:27 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het is geen wondermiddel. Maar je verzadigingsgevoel kickt echt veel sneller in. En als je de dosis een beetje hoog doet, heb je vrijwel geen honger gevoel meer. Dus er is niet echt een reden meer om nog dik te worden.
Met alle respect, maar volgens mij begrijp je het niet helemaal. Ozempic (en vergelijkbare medicatie) is een GLP-1 receptoragonist. Het zorgt voor eerdere verzadiging. Eerdere verzadiging = minder eten = afvallen. Want dik wordt je van een kcal overschot, afvallen doe je door lager te gaan dan de kcal's die zouden zorgen voor het behouden van hetzelfde gewicht.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 19:38 schreef FYazz het volgende:
[..]
De behaalde wetenschappelijke resultaten zijn gebaseerd op een combi van het medicijn met intensieve begeleiding op voeding en sport.
Wat betreft die reden: die blijft nou juist wel want met alleen dat pilletje pakt men dus niet de gewoonte aan. De gebruiker kan nog steeds niet goed met voeding en beweging omgaan.
Zodra het pilletje niet wordt genomen komt het gewicht er 2x zo hard weer aan (iets wat men bijvoorbeeld ook ziet bij mensen die 'even' een maagverkleining doen om af te vallen).
En van niet eten en ook niet bewegen wordt je zeker niet gezonder.
Dit klopt. maar en dus? dan blijf je het gebruiken.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 20:06 schreef Smart_ass het volgende:
Maar het punt is inderdaad wel dat zodra er gestopt wordt met die medicatie het gros van die mensen waarschijnlijk binnen no time weer overgewicht heeft. Het vergt wel wat discipline om in een calorietekort te eten/drinken en dat zullen zij niet hebben - daarom beginnen ze überhaupt met ozempic.
En wie gaat dat betalen?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 20:06 schreef Smart_ass het volgende:
Maar het punt is inderdaad wel dat zodra er gestopt wordt met die medicatie het gros van die mensen waarschijnlijk binnen no time weer overgewicht heeft. Het vergt wel wat discipline om in een calorietekort te eten/drinken en dat zullen zij niet hebben - daarom beginnen ze überhaupt met ozempic.
Ik weet hoe afvallen/dik worden werkt alsook hoe het medicijn wordt toegepast en wat de werking is.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 19:42 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Met alle respect, maar volgens mij begrijp je het niet helemaal. Ozempic (en vergelijkbare medicatie) is een GLP-1 receptoragonist. Het zorgt voor eerdere verzadiging. Eerdere verzadiging = minder eten = afvallen. Want dik wordt je van een kcal overschot, afvallen doe je door lager te gaan dan de kcal's die zouden zorgen voor het behouden van hetzelfde gewicht.
Dat je moet bewegen staat geheel los van het afvallen zelf. Het is heel gezond om aan genoeg beweging te komen. Maar als jij heel de dag stil zit, maar je zorgt er wel voor dat je meer kcal verbrand dan je inneemt (door dus minder te eten dan je kcal-verbruik in rust) zul je afvallen. En ozempic is daarbij een geweldig hulpmiddel.
Ik snap niet zo goed waarom dit zo ingewikkeld is?
Dat mogen mensen dus zelf out of pocket betalen. Ik moet zeggen dat ik het voorbeeld uit je link wel sneu vind. Als iemand het al vergoed zou moeten krijgen, dan wel iemand in haar situatie. Maar wat je zegt, dat wordt onbetaalbaar.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 20:55 schreef CarbonC het volgende:
[..]
En wie gaat dat betalen?
De zorgverzekering gelukkig niet, anders zou die helemaal onbetaalbaar worden:
https://www.telegraaf.nl/(...)werken-aan-leefstijl
Oneens. Dit is weer een typisch geval van wijzen naar anderen maar zelf geen enkele verantwoordelijkheid nemen voor je daden. Die daden bestaan uit het volproppen van je mond met veel en ongezond voedsel. Wie dwingt je daartoe? Je bent toch geen slaaf van de marketingmachine van voedselproducenten? Kom op zeg.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 22:27 schreef Seven. het volgende:
Verder: onze voedselketen is totaal verziekt. De bio-industrie, de eindeloze overload aan toegevoegde suikers, e-nummers, conserveringsmiddelen. Als je mensen niet verslaafd maakt aan koolhydraten, dan is er geen markt voor een snackbar, fastfoodketen of kebabzaak op elke straathoek.
Laat de overheid maar eens beginnen aan de top, in plaats van zich richten op middenstanders die de vraag volgen, in plaats van drijven.
Gezond voedsel is moeilijker te krijgen dan ongezond voedsel. Dat moet veranderen. En wat mensen dan nog zelf doen, moeten ze zelf weten.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 23:10 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Oneens. Dit is weer een typisch geval van wijzen naar anderen maar zelf geen enkele verantwoordelijkheid nemen voor je daden. Die daden bestaan uit het volproppen van je mond met veel en ongezond voedsel. Wie dwingt je daartoe? Je bent toch geen slaaf van de marketingmachine van voedselproducenten? Kom op zeg.
Gezond verstand en wilskracht .... daar zullen we het van moeten hebben.
Verse groenten en fruit is volop verkrijgbaar, water uit de kraan is volop verkrijgbaar. Maar hé, je moet het wel willen.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 23:19 schreef Seven. het volgende:
[..]
Gezond voedsel is moeilijker te krijgen dan ongezond voedsel. Dat moet veranderen. En wat mensen dan nog zelf doen, moeten ze zelf weten.
Ik vind dit wat makkelijk gezegd.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 23:19 schreef Seven. het volgende:
[..]
Gezond voedsel is moeilijker te krijgen dan ongezond voedsel. Dat moet veranderen. En wat mensen dan nog zelf doen, moeten ze zelf weten.
Wat prijzen betreft klopt dat helemaal. Een keer per maand verwen ik mijzelf met naar de patatboer te gaan om 1 (grote) patat met + 2 groentekroketten te eten. Ik ben dan ¤9,5 kwijt. Als ik naar de supermarkt ga voor een gezond maaltje bij elkaar te sprokkelen (aardappelen, groente, vlees (of vleesvervanger) ben ik de helft kwijt.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 07:20 schreef FYazz het volgende:
[..]
Ik vind dit wat makkelijk gezegd.
De gezonde appels of boerenkool liggen gewoon in dezelfde supermarkt waar men ook de kant-en-klaar maaltijden of koekjes koopt.
Ook prijs zou geen belemmering hoeven vormen.
Voor onder de 5,- kun je bijvoorbeeld een kilo boerenkool klaarmaken. Een menu van de Mac of die kant-en-klaar en pakjes-maaltijden zijn duurder.
Twee appels zijn goedkoper dan een pak chips.
Het is uiteindelijk de consument die de keus maakt voor ongezonde dingen. En ja, producenten en supermarkten proberen op velerlei manieren je te verleiden om de slechtere producten te kiezen, maar dat gezond voedsel moeilijker te verkrijgen is ben ik het niet mee eens. De keus wordt alleen bemoeilijkt en onze wilskracht flink getest.
Ja, dat zal het zijn. Gebrek aan wilskracht bij ondertussen iets van 50% van de bevolking.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 05:59 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Verse groenten en fruit is volop verkrijgbaar, water uit de kraan is volop verkrijgbaar. Maar hé, je moet het wel willen.
Klopt.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 10:20 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ja, dat zal het zijn. Gebrek aan wilskracht bij ondertussen iets van 50% van de bevolking.
Wat goed van jou, man!quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 10:28 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Klopt.
Ik ben maar een eenvoudige boerelul. Mij lukt het wel, waarom 9 miljoen andere mensen niet? Ben ik zo bijzonder? Ik dacht het niet!
OK, ik wil gezond leven. En voor iets willen zijn offers nodig. Maar de meeste mensen vinden offers brengen om doelen te bereiken onzin. De meesten willen gezond leven maar willen er niet iets voor laten. Daar ben ik misschien wel bijzonder in.
Wat voor "offers" heb jij dan wel niet gebracht?quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 10:28 schreef Bassie48 het volgende:
OK, ik wil gezond leven. En voor iets willen zijn offers nodig. Maar de meeste mensen vinden offers brengen om doelen te bereiken onzin. De meesten willen gezond leven maar willen er niet iets voor laten. Daar ben ik misschien wel bijzonder in.
Als je deel 1 gelezen had was dat allemaal al ruimschoots voorbijgekomen...quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 22:27 schreef Seven. het volgende:
Verder: onze voedselketen is totaal verziekt. De bio-industrie, de eindeloze overload aan toegevoegde suikers, e-nummers, conserveringsmiddelen. Als je mensen niet verslaafd maakt aan koolhydraten, dan is er geen markt voor een snackbar, fastfoodketen of kebabzaak op elke straathoek.
Laat de overheid maar eens beginnen aan de top, in plaats van zich richten op middenstanders die de vraag volgen, in plaats van drijven.
Wat denk je van niet altijd van alles en nog wat in mijn mond proppen? Bewust eten dus: matigheid en gezond. Als ik 's avongs trek krijg in een boterham met kaas oid, neem ik 3 glazen water om het honger gevoel tegen te gaan. Van maandag t/m vrijdag geen zoete "lekkernijen". Zo min mogelijk alcohol drinken : ik overdrijf niet als ik zeg dat ik minder dan 1 glas wijn per maand drink hoewel ik wijn heel erg lekker vind. Alcoholvrije biertjes ipv 'echt' bier en dat af en toe ipv water, thee of koffie.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 11:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat voor "offers" heb jij dan wel niet gebracht?
En nu heb je nog maar één streep op je pyjama?quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 11:49 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Wat denk je van niet altijd van alles en nog wat in mijn mond proppen? Bewust eten dus: matigheid en gezond. Als ik 's avongs trek krijg in een boterham met kaas oid, neem ik 3 glazen water om het honger gevoel tegen te gaan. Van maandag t/m vrijdag geen zoete "lekkernijen". Zo min mogelijk alcohol drinken : ik overdrijf niet als ik zeg dat ik minder dan 1 glas wijn per maand drink hoewel ik wijn heel erg lekker vind. Alcoholvrije biertjes ipv 'echt' bier en dat af en toe ipv water, thee of koffie.
Altijd elke dag 1 uur wandelen ook als is het slecht weer en ik liever op de bank blijf zitten om te netflixen. Altijd 4x2 trappen omhoog lopen, ook al zeul ik een volle boodschappenkar mee (ik ben 67 jaar overigens).t
Kleine offers, maar wel offers. Het spijt mij te moeten zeggen maar de meeste mensen zien niet in dat iets willen automatisch betekent wat je dan er voor moet laten. Dat is het leven en daar moeten we het mee doen.
Waar heb je een probleem mee?quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 11:56 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
En nu heb je nog maar één streep op je pyjama?
Men zou het produceren van niet voedzaam voedsel moeten verbieden en dat verbod streng handhaven, zodat mensen niet hoeven te experimenteren met voedsel, want dat experimenteren zou dan niet nodig zijn omdat men dan slechts voedzaam voedsel vinden zou.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 05:59 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Verse groenten en fruit is volop verkrijgbaar, water uit de kraan is volop verkrijgbaar. Maar hé, je moet het wel willen.
En dat noem je echt "offers"?quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 11:49 schreef Bassie48 het volgende:
Wat denk je van niet altijd van alles en nog wat in mijn mond proppen? Bewust eten dus: matigheid en gezond. Als ik 's avongs trek krijg in een boterham met kaas oid, neem ik 3 glazen water om het honger gevoel tegen te gaan. Van maandag t/m vrijdag geen zoete "lekkernijen". Zo min mogelijk alcohol drinken : ik overdrijf niet als ik zeg dat ik minder dan 1 glas wijn per maand drink hoewel ik wijn heel erg lekker vind. Alcoholvrije biertjes ipv 'echt' bier en dat af en toe ipv water, thee of koffie.
Met een kar de trap op?quote:Altijd elke dag 1 uur wandelen ook als is het slecht weer en ik liever op de bank blijf zitten om te netflixen. Altijd 4x2 trappen omhoog lopen, ook al zeul ik een volle boodschappenkar mee (ik ben 67 jaar overigens).
Ik noem dat geen offers, ik noem dat het normale leven...quote:Kleine offers, maar wel offers. Het spijt mij te moeten zeggen maar de meeste mensen zien niet in dat iets willen automatisch betekent wat je dan er voor moet laten. Dat is het leven en daar moeten we het mee doen.
quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 12:40 schreef AchJa het volgende:
[..]
En dat noem je echt "offers"?
>>> niet toegeven aan behoeften is er dus iets voor laten.
[..]
Met een kar de trap op?
>>> trolley dan
Ik noem dat geen offers, ik noem dat het normale leven
>>> ik wel want omdat je iets wil, laat je er ook iets voor
Ik kan ook wel zeggen dat ik "offers" breng omdat ik dit jaar al ongeveer 2000km heb lopen rennen maar zo zie ik dat echt niet. Als het een offer zou zijn impliceert dat dat ik het niet leuk vind.
>>> ik vind het niet altijd leuk om in de regen te wandelen of met een boodschappentrolley 8 trappen omhoog te lopen maar toch doe ik dat. Om iets te willen moet je er ook iets voor doen. Er zijn 's nachts geen kaboutertjes die voor jou in de weer gaan. Alleen jijzelf moet er iets voor doen. Veel mensen kletsen en kletsen maar "ik wil dit, ik wil dat, ik wil zus en ik wil zo" ..... maar denken niet na wat ze daarvoor moeten doen, welke kosten (tijd, moeite) daarmee gemoeid is.
De mensheid deel ik op in tweeën: zij die zeggen wat ze gaan doen en zij die doen wat ze zeggen!
Maar de trend in Europa is dalend, en die bij ons stijgend.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 13:14 schreef AchJa het volgende:
Overigens zit Nederland vooralsnog onder het EU en wereldgemiddelde vwb obesitas...
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Our world in Data
Was dalende en stabiliseert zich zo te zien, net als in Nederland overigens.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 13:39 schreef Janneke141 het volgende:
Maar de trend in Europa is dalend, en die bij ons stijgend.
Fish 'n Chips eten?quote:En wat zijn ze in het VK aan het doen dan?
Er staat niet bij dat tegenwoordig wereldwijd meer mensen zijn die zuchten onder overgewicht dan mensen die honger lijden.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 13:14 schreef AchJa het volgende:
Overigens zit Nederland vooralsnog onder het EU en wereldgemiddelde vwb obesitas...
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Our world in Data
Omdat het voor veel mensen lastig is. En ik denk dat het voor veel mensen ook niet helemaal duidelijk is (mede door toedoen van de voedingsindustrie) wat nou precies gezond is en wat niet. Dat hele “je moet gewoon niet de hele dag alles wat je ziet in je mond stoppen” vind ik altijd zo simpel gezegd. Eén extra lepel dressing of een paar pecannoten kunnen het verschil maken tussen onder je caloriebehoefte blijven of erboven komen, het gaat niet altijd om mensen die hele pakken koekjes wegvreten natuurlijk he.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 10:28 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Klopt.
Ik ben maar een eenvoudige boerelul. Mij lukt het wel, waarom 9 miljoen andere mensen niet? Ben ik zo bijzonder? Ik dacht het niet!
Mijn belangrijkste kennisbron (wetenschappelijk onderbouwde kennis) voor gezond eten is https://www.voedingscentrum.nl/.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 15:17 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Omdat het voor veel mensen lastig is. En ik denk dat het voor veel mensen ook niet helemaal duidelijk is (mede door toedoen van de voedingsindustrie) wat nou precies gezond is en wat niet. Dat hele “je moet gewoon niet de hele dag alles wat je ziet in je mond stoppen” vind ik altijd zo simpel gezegd. Eén extra lepel dressing of een paar pecannoten kunnen het verschil maken tussen onder je caloriebehoefte blijven of erboven komen, het gaat niet altijd om mensen die hele pakken koekjes wegvreten natuurlijk he.
Dat gezegd hebbende denk ik niet dat dit soort medicatie echt zal helpen, tenzij je het dus je leven lang blijft slikken. Onder je caloriebehoefte blijven zonder hongergevoel is natuurlijk een stuk makkelijker dan wanneer dat gevoel niet onderdrukt wordt.
Ik doe dat juist nooit. Maar ben wel slank en gezond. Kwestie van logisch nadenken. Veel bewegen (ondanks zittend werk) en niet de hele dag je volproppen, maar eten als je honger hebt. Dan kun je ook best een ongezonde hap eten.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 15:35 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Mijn belangrijkste kennisbron (wetenschappelijk onderbouwde kennis) voor gezond eten is https://www.voedingscentrum.nl/.
Zie ook : https://nl.wikipedia.org/wiki/Voedingscentrum
Maar ja, de meeste mensen vinden wetenschap maar een mening dus die baseren zich liever op commercials en enthousiaste, door de voedselindustrie gesponsorde foodvloggers. Het is dus hopeloos.
Verder zijn mijn weegschaal en broerkriem mijn beste vrienden. Die vertellen mij regelmatig wat ik moet doen.
En dit is ook moeite doen om gezond te blijven: lees de verpakkingen, lees de voedingswaarden en vergelijk ze.
Zeker, ik eet af en toe ook wel eens een patatje.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 16:01 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ik doe dat juist nooit. Maar ben wel slank en gezond. Kwestie van logisch nadenken. Veel bewegen (ondanks zittend werk) en niet de hele dag je volproppen, maar eten als je honger hebt. Dan kun je ook best een ongezonde hap eten.
Eens dat men ook wel (te) veel verschillende informatie krijgt icm alle verleidelijke reclames en dat men daardoor wellicht ook niet meer goed weet wat dan de gezonde keuzes zijn.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 15:17 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Omdat het voor veel mensen lastig is. En ik denk dat het voor veel mensen ook niet helemaal duidelijk is (mede door toedoen van de voedingsindustrie) wat nou precies gezond is en wat niet. Dat hele “je moet gewoon niet de hele dag alles wat je ziet in je mond stoppen” vind ik altijd zo simpel gezegd. Eén extra lepel dressing of een paar pecannoten kunnen het verschil maken tussen onder je caloriebehoefte blijven of erboven komen, het gaat niet altijd om mensen die hele pakken koekjes wegvreten natuurlijk he.
Dat gezegd hebbende denk ik niet dat dit soort medicatie echt zal helpen, tenzij je het dus je leven lang blijft slikken. Onder je caloriebehoefte blijven zonder hongergevoel is natuurlijk een stuk makkelijker dan wanneer dat gevoel niet onderdrukt wordt.
Helemaal met je eens hoor. De onwetendheid is ook niet zozeer een excuus als wel een verklaring. Maar wat je zegt, zelfs als mensen het wel weten blijft het lastig. En een kwestie van wilskracht en het doorbreken van patronen inderdaad.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 17:41 schreef FYazz het volgende:
[..]
Eens dat men ook wel (te) veel verschillende informatie krijgt icm alle verleidelijke reclames en dat men daardoor wellicht ook niet meer goed weet wat dan de gezonde keuzes zijn.
De andere kant is dat mensen ook met de juiste informatie nog steeds het moeilijk vinden om het ene patroon te doorbreken en een ander patroon aan te leren en het advies niet aannemen en dus geen andere keuzes maken. Dat heeft o.a. met wilskracht en herhaling te maken, maar patronen doorbreken is nu eenmaal lastig. Of het nu om eten gaat of om roken, drugs etc.
En luister/kijk vooral naar je eigen lichaam. Je merkt op een gegeven moment wel of je gezond en lekker in je vel zit en ook welke voeding voor jou persoonlijk bijdraagt aan dat buikje en extra gewicht (de suikers van snoep en frisdrank of het vet van de kaas, sauzen of vlees etc.).
Alsook van welke voeding je wel verzadigd raakt en energie krijgt (bijvoorbeeld de zilvervliesrijst, banaan) en waar je vermoeid en uitgeput van raakt.
mostly plants:quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 19:08 schreef Gimmick het volgende:
Eat food. Not too much. Mostly plants.
Maar het is geen vlees en van teveel vlees eten krijg je verhoogd risico op darmkankerquote:Op zaterdag 12 oktober 2024 19:19 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
mostly plants:
Zakken chips
Patat
Vegaburgers met vegan saus
Vegetarische Loempia’s
Kaassoufflee
Tegenwoordig is plantaardig eten net zo vet.
Daar is het probleem niet mee opgelost. Het probleem is dat men ongezond leeft, ozempic en andere medicijnen zijn slechts middeltjes om de symptomen aan te pakken.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 13:01 schreef theunderdog het volgende:
Dit is wel een beetje dezelfde retoriek als "ik heb gymnasium gedaan. Ben ik zo bijzonder? Dacht het niet. Als ik het kan waarom kunnen anderen het dan niet?"quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 10:28 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Klopt.
Het stukje ‘food’ slaat op echt, onbewerkt eten. Geen ultra bewerkt eten.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 19:19 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
mostly plants:
Zakken chips
Patat
Vegaburgers met vegan saus
Vegetarische Loempia’s
Kaassoufflee
Tegenwoordig is plantaardig eten net zo vet.
Tja, je hebt best wel een beetje gelijk maar dat makkelijke geklets van dikkertjes dat zij er helemaal niks aan kunnen doen en het 100% wijten aan andere zaken gaat er bij mij niet in. Wilskracht is gewoon een kwestie van ECHT iets willen en ervoor gaan.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 19:42 schreef Saboo het volgende:
[..]
Dit is wel een beetje dezelfde retoriek als "ik heb gymnasium gedaan. Ben ik zo bijzonder? Dacht het niet. Als ik het kan waarom kunnen anderen het dan niet?"
Vervang gymnasium voor alle andere dingen die je kunt bedenken, van pianospelen tot hogere wiskunde, en je ziet dat je dit echt niet zomaar kunt zeggen.
Er zijn zo.ontzettend.veel.variabelen die meespelen bij het wel en niet lukken van een dieet/leefstijlinterventie.
Genen, sociale omgeving, intelligentie, levenservaringen, copingstijlen, psychische kwetsbaarheid en trauma's, sociaal economische status, (mate van) blootstelling aan marketing, toegang tot de juiste informatie, toegang tot winkels (juist wel of juist niet), toegang tot sportvoorzieningen, vertrouwen in eigen vaardigheden. Moet ik nog even doorgaan?
Want dit is bij lange na nog niet alles wat wetenschappelijk gezien invloed heeft op gezondheidsgedrag en gedragsverandering en bijna allemaal ontzettend individueel bepaald.
Wilskracht en discipline spelen óók een rol, en zonder kom je er niet, maar dat is niet het hele verhaal...
Zeker bij eten en verslavingen (waaronder eetverslaving) is het vaak een behoorlijk gelaagd en genuanceerd verhaal. Niemand is voor z'n lol obees.
Sorry hoor, maar als je welingelichte kringen als betrouwbare bron aanhaalt, dan moet je eens serieus achter je oren krabben. Dit is echt zeer bekende een verspreider van misleidend nieuws.quote:Op zondag 13 oktober 2024 08:11 schreef Bassie48 het volgende:
Zijn koolhydraten goed voor je? De nieuwe regels voor brood, pasta en rijst
Het antwoord is: JA!
Bron
Dus als je perse geen koolhydraten wil eten, eet dan ook geen groente en fruit want dat zijn echte koolhydratenbommetjes.
Dat kun je beter over links zeggen want die willen tegen alle kosten ofwel het onmogelijke om maar te voldoen aan de klimaatmissie.quote:Op zondag 13 oktober 2024 07:34 schreef Bassie48 het volgende:
En na analogie van het voorgaande:
Mensen WILLEN hun levensstijl niet veranderen om een klimaatcrisis af te wenden. Ja, ze willen geen natuurrampen, voedsel- en drinkwatertekorten, atmosfeer met schadelijke stoffen, veel te hoge temperaturen en gigantische migratiestromen van klimaatvluchtelingen. Maar ze willen wel gewoon kunnen blijven vliegen, enorme hoeveelheden vlees blijven eten, spulletjes uit China bestellen, etc., etc. Mensen WILLEN niet kiezen, ze steken liever hun kop in het zand.
Klopt.quote:Op zondag 13 oktober 2024 07:34 schreef Bassie48 het volgende:
En na analogie van het voorgaande:
Mensen WILLEN hun levensstijl niet veranderen om een klimaatcrisis af te wenden. Ja, ze willen geen natuurrampen, voedsel- en drinkwatertekorten, atmosfeer met schadelijke stoffen, veel te hoge temperaturen en gigantische migratiestromen van klimaatvluchtelingen. Maar ze willen wel gewoon kunnen blijven vliegen, enorme hoeveelheden vlees blijven eten, spulletjes uit China bestellen, etc., etc. Mensen WILLEN niet kiezen, ze steken liever hun kop in het zand.
15.0000 klimaatwetenschappers hebben het dus helemaal mis, dat wil jij heel graag geloven. Maar geloven doen we alleen in de kerk en daar krijgt men ook geen antwoord op dit probleem.quote:Op zondag 13 oktober 2024 10:59 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Klopt.
Maar intuïtief voelen mensen ook wel aan dat het nogal wordt overdreven. De aarde bestaat al miljoenen jaren. Al je welvaart opgeven omdat er sinds 30 jaar een verband wordt gelegd tussen consumptie en temperatuur stijging.
Daarnaast bedreigt klimaatbeleid ook de bestaanszekerheid van mensen.
Het is vooral het gebrek aan klimaatbeleid dat de bestaanszekerheid van mensen bedreigt.quote:Op zondag 13 oktober 2024 10:59 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Klopt.
Maar intuïtief voelen mensen ook wel aan dat het nogal wordt overdreven. De aarde bestaat al miljoenen jaren. Al je welvaart opgeven omdat er sinds 30 jaar een verband wordt gelegd tussen consumptie en temperatuur stijging.
Daarnaast bedreigt klimaatbeleid ook de bestaanszekerheid van mensen.
Sorry hoor, maar dan eet je gewoon maar geen fruit en groenten meer. Al die koolhydraten zijn niet goed voor jou.quote:Op zondag 13 oktober 2024 10:45 schreef Seven. het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar als je welingelichte kringen als betrouwbare bron aanhaalt, dan moet je eens serieus achter je oren krabben. Dit is echt zeer bekende een verspreider van misleidend nieuws.
Twee dingen kunnen waar zijn. Welingelichte Kringen is een waardeloze bron, maar koolhydraten passen prima in een gezond dieet. Ik zou wel gaan volkoren producten, groente, fruit en bonen. Pasta en brood met mate.quote:Op zondag 13 oktober 2024 19:50 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar dan eet je gewoon maar geen fruit en groenten meer. Al die koolhydraten zijn niet goed voor jou.
De bron is The Sunday Times. Maar ik kan uiteraard tientallen wetenschappelijk georiënteerde bronnen aanhalen die aangeven dat "geen koolhydraten meer eten" bullshit is. Ik ben zelf in 4-5 maanden 20 kilo afgevallen door minder koolhydraten te eten en dus niet door geen koolhydraten meer in te nemen. In aardappelen en volkoren brood zitten zoveel voedingsstoffen, die kan je gewoon niet missen.quote:Op zondag 13 oktober 2024 20:32 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Welingelichte Kringen is een waardeloze bron ...
quote:65-plussers eten relatief gezond, pubers het ongezondst, blijkt uit gezamenlijk onderzoek van het CBS, RIVM en Het Voedingscentrum. Een van de verklaringen daarvoor is de populariteit van suikerhoudende dranken bij deze groep.
Ook eten pubers relatief gezien veel ongezonde snacks en juist weinig fruit. Zo geeft 86 procent van deze leeftijdsgroep aan niet dagelijks de aanbevolen twee stuks fruit te eten. Dit blijkt uit gezamenlijk onderzoek van het CBS, RIVM en Het Voedingscentrum, dat de consensus van voedingswetenschappers in Nederland vertaalt naar praktische tips.
De onderzoekers stelden Nederlanders vragen over wat ze eten en drinken en vatten dat samen in een soort rapportcijfer. Hoe hoger de score, hoe meer de voedingskeuze in lijn is met de adviezen van Het Voedingscentrum. De laagste score is 0, de hoogste 10. Leeftijd speelt een belangrijk rol bij voedingskeuzes. Zo krijgen peuters het ‘rapportcijfer’ 7,1, onder meer omdat ze hoog scoren op het eten van groenten en fruit. Ook kinderen op de basisschool krijgen nog aardig wat groenten en fruit binnen, maar op de middelbare school zakt het gemiddelde rapportcijfer naar een 5,9.
Pubers zijn qua gezonde voeding een lastige doelgroep, onder meer omdat ouders en scholen minder grip krijgen op wat ze eten. ‘Onder groepsdruk gaan ze tijdens de schoolpauze naar de supermarkt om een frikandelbroodje en energiedrank te kopen’, zei Liesbeth Velema, voeding- en gedragsexpert bij het Voedingscentrum, hierover eerder in de Volkskrant. ‘Uit interviews met pubers blijkt dat ze nauwelijks interesse hebben in gezonde voeding. Ze zien de noodzaak er niet van in. Dat komt pas later, als ze meer gaan sporten en uiterlijk belangrijker wordt.’ Vanaf 18 jaar maken jongeren inderdaad alweer wat gezondere keuzes, blijkt uit het nieuwe onderzoek. En die positieve trend zet zich doorgaans door op latere leeftijd. Zo krijgen 65-plussers van alle leeftijdsgroepen dan ook het hoogste rapportcijfer wat betreft hun voedingskeuzes: een 7,5.
Opvallend is verder dat vrouwen over het algemeen gezonder eten dan mannen. Zo eten vrouwen wat meer fruit en groenten, en drinken ze minder alcohol- en suikerhoudende dranken.
Opleidingsniveau hangt ook vaak samen met voedingskeuzes, 25-plussers met een hbo- of universitair diploma eten daarbij gemiddeld gezien relatief gezonder dan leeftijdsgenoten met een ander diploma. Op het onderdeel alcoholgebruik scoren Nederlanders met verschillende opleidingsniveaus juist weer redelijk vergelijkbaar.
Opvallend is verder dat vrouwen over het algemeen gezonder eten dan mannen. Zo eten vrouwen wat meer fruit en groenten, en drinken ze minder alcohol- en suikerhoudende dranken.
Het advies van Het Voedingscentrum luidt 'drink het liefst geen alcohol, en anders maximaal één glas per dag'. Van de ondervraagden met een hbo- of universitair diploma gaf 65 procent aan regelmatig meer dan één glas alcohol per dag te drinken.
Als je niet weet waar je het over hebt kun je er ook voor kiezen om gewoon niet te reageren...quote:Op zondag 13 oktober 2024 19:50 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar dan eet je gewoon maar geen fruit en groenten meer. Al die koolhydraten zijn niet goed voor jou.
Jij bekijkt 'voeding' echt veel te veel per product, in plaats van in de context van het bredere plaatje. Een hamburger is helemaal niet ongezonder dan bonen. Wel is het zo dat je beter kan overeten aan bonen, dan aan hamburgers.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 20:16 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Het stukje ‘food’ slaat op echt, onbewerkt eten. Geen ultra bewerkt eten.
Vegaburgers zijn overigens niet ongezonder dan dat wat ze vervangen: echte burgers. Minder verzadigd vet, meer vezel. Ook in tests met controle groepen zijn de bloedwaarden van de groep ‘vleesvervangers’ beter.
Maar goed - het blijft een verwerkt product. Een portie bonen is beter. Die blijven alleen zo slecht op een broodje liggen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |