https://www.metronieuws.n(...)urce=inline_lees_ookquote:eb je weleens overwogen om alleen uiteten te gaan? Misschien tijdens een werkreis of gewoon omdat je even een moment voor jezelf nodig hebt. Hoewel het voor veel mensen ooit ondenkbaar was, kiezen steeds meer mensen ervoor om solo te dineren. En verrassend genoeg wordt dat steeds meer geaccepteerd én gewaardeerd.
Vroeger werd er vaak op neergekeken als je alleen ging eten. Er hing een stigma rond solo-dineren, waarbij het idee heerste dat mensen die alleen aten eenzaam of sociaal geïsoleerd waren. Dit beeld is echter sterk aan het veranderen. Er hangen zelfs grote voordelen aan een etentje in je eentje.
Alleen uit eten
Uit onderzoek van OpenTable, een website voor restaurantreserveringen, blijkt dat 60 procent van de mensen in het afgelopen jaar alleen in een restaurant heeft gegeten. Dit percentage stijgt zelfs naar 68 procent onder jongere generaties zoals Gen Z en millennials. Kortom, alleen dineren is niet langer een taboe.
De voordelen van alleen uiteten gaan zijn groot, zowel voor de consument als voor restaurants. Robin Chiang, werkzaam bij OpenTable, merkte op dat mensen die in hun eentje eten, vaak meer geld uitgeven dan mensen die met gezelschap komen. Sterker nog, ze besteden gemiddeld 48 procent meer per persoon. Het is dus niet alleen goed voor je gemoedstoestand, maar ook voor de horeca.
Voordelen van alleen uit eten gaan
Volgens Dr. Supatra Tovar, klinisch psycholoog en gediplomeerd diëtist, zien we een verschuiving in de manier waarop alleen eten wordt bekeken. Dat komt grotendeels dankzij de opkomst van de zelfzorg- en wellnessbeweging. „Er is steeds meer nadruk komen te liggen op het belang van zelfzorg, mindfulness en onafhankelijkheid”, legt ze uit aan Huffpost. Mensen worden aangemoedigd om prioriteit te geven aan hun eigen behoeften en ervaringen, en daar hoort alleen eten soms bij.
Een belangrijk keerpunt in deze verandering was de COVID-19-pandemie, toen veel mensen noodgedwongen alleen moesten eten. Hierdoor veranderde de sociale dynamiek rond alleen uiteten gaan, waardoor het voor velen normaler werd. Voor sommigen werd het zelfs een vorm van zelfreflectie en een kans om op een meer bewuste manier met eten bezig te zijn.
Concentreren op het eten
Een van de grootste voordelen van alleen dineren is de mogelijkheid om mindfulness te beoefenen tijdens je maaltijd. Als je alleen bent, heb je meer ruimte om je volledig te concentreren op het eten voor je, zonder afleidingen van gesprekken of andere mensen aan tafel.
Dr. Tovar benadrukt dat dit je helpt om meer bewust te genieten van de smaken, texturen en de algehele eetervaring. Het stelt je ook in staat om beter te luisteren naar de signalen van je lichaam over honger en verzadiging, wat bijdraagt aan een gezondere relatie met eten.
Vrij van keuzes
Als je alleen uiteten gaat, ben je volledig vrij in je keuzes. Je hoeft met niemand rekening te houden wat betreft de keuze van het restaurant of het soort eten dat je bestelt. Volgens Dr. Tovar kan dit vooral bevrijdend zijn voor mensen met specifieke dieetwensen, zoals vegetariërs, veganisten of mensen met voedselallergieën. Je hoeft geen compromissen te sluiten, wat vaak wel het geval is als je met anderen eet.
Daarnaast kun je zonder sociale druk beslissen wat je écht wilt eten. Onderzoek wijst uit dat mensen in een groep vaak hun keuzes aanpassen aan wat anderen bestellen, uit angst om beoordeeld te worden. Denk aan vrouwen die op een eerste date een salade bestellen omdat ze denken dat dit van hen verwacht wordt, of mensen die zich ongemakkelijk voelen om een groot gerecht te bestellen als iedereen om hen heen iets kleins neemt. Alleen uiteten gaan, geeft je de vrijheid om volledig trouw te blijven aan je eigen voorkeuren.
Boost voor het zelfvertrouwen
Voor sommigen kan alleen uiteten gaan in het begin ongemakkelijk of eng voelen. Maar als je het eenmaal probeert, kan het juist een enorme boost voor je zelfvertrouwen zijn. Dr. Cortney Warren, klinisch psycholoog, legt uit dat alleen dineren een manier kan zijn om jezelf uit te dagen en te laten zien dat je onafhankelijk bent. Het feit dat je alleen in een restaurant zit, toont aan dat je niet bang bent voor wat anderen van je denken. Dat kan een heel empowerend gevoel geven.
Er zijn ook onderzoeken die dit ondersteunen. Een studie uit 2021 onder Zuid-Koreaanse universiteitsstudenten wees uit dat studenten die ervoor kozen om alleen te eten, geen negatieve gevoelens hadden bij solo-dineren. In plaats daarvan gebruikten ze die tijd om emotionele en cognitieve vaardigheden te ontwikkelen, wat hen juist een gevoel van tevredenheid gaf.
Valkuilen
Hoewel alleen dineren veel voordelen biedt, zijn er ook enkele valkuilen waar je je bewust van moet zijn. In het verleden werd alleen eten vaak in verband gebracht met obesitas, depressie en eenzaamheid. Dit is echter sterk afhankelijk van de context.
Als je ervoor kiest om alleen te eten omdat je geïsoleerd bent of weinig sociale contacten hebt, kunnen er negatieve gevoelens ontstaan. Maar als je bewust kiest voor een solo-maaltijd, bijvoorbeeld omdat je even tijd voor jezelf wilt, kan het juist een hele positieve ervaring zijn.
‘Het is een ervaring’
Als je nog nooit alleen uiteten bent geweest, kan het een goed idee zijn om het rustig aan te doen. Begin bijvoorbeeld met een restaurant dat je leuk vindt, of kies voor een informele setting zoals een lunch in een café. Het is ook prima om iets mee te nemen om jezelf bezig te houden, zoals een boek of je telefoon, al is het goed om te beseffen dat afleiding je eetervaring kan beïnvloeden.
Volgens Dr. Tovar is het belangrijk om jezelf toe te staan de ervaring volledig te omarmen. „Eten is niet alleen brandstof”, benadrukt ze. „Het is een ervaring, en alleen dineren kan een krachtige manier zijn om die ervaring op jouw voorwaarden te eren.”
Ja maar niet zo vaak. Soms heb je geen zin om te koken.quote:
Neen.quote:
Nee.quote:
Nee. In het weekend gaan we samen en als ik doordeweeks geen zin heb om te koken dan haal ik wat op.quote:
Ik heb het wel eens gedaan in Van der Valk omdat ik geen zin had in een snackbar / McD / BurgerKing of één van die andere eettentjes (pokebowl, mexicaans, pasta-to-go, etc.) hier in de grote stad. Dus nee, ik reken dat soort tentjes niet als 'in je eentje naar een restaurant gaan'.quote:
Daar kan je dan ook simpele maar goede en gezonde maaltijden nemen voor een prima prijs + je hoeft geen moeite te doen om zelf te koken. Logisch dat ze daar ook vaak gaan uiteten.quote:Op maandag 30 september 2024 14:52 schreef Michie_ het volgende:
Denk ook een cultuur ding. In Japan gaat 99% van de mensen alleen uit eten. Bammetjes kennen ze daar niet tussen de middag.
Dat noem ik niet echt uit eten. In die zin eet ik ook vaker een broodje en meem een koffie alleen als ik onderweg ben bij bijvoorbeeld een wegrestaurant.quote:Op maandag 30 september 2024 14:41 schreef herverwijderd het volgende:
Ik doe het wel eens ja, al ga ik vaker alleen ergens lunchen.
Ik ga sowieso niet zo erg vaak uit eten.
Als ik in mijn eentje uit eten ga neem ik meestal een boek mee, dat dan weer wel
Ik ook niet, daarom schaar ik het ook niet onder uit eten.quote:Op maandag 30 september 2024 15:00 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat noem ik niet echt uit eten. In die zin eet ik ook vaker een broodje en meem een koffie alleen als ik onderweg ben bij bijvoorbeeld een wegrestaurant.
Blablabla.quote:Volgens Dr. Tovar is het belangrijk om jezelf toe te staan de ervaring volledig te omarmen. „Eten is niet alleen brandstof”, benadrukt ze. „Het is een ervaring, en alleen dineren kan een krachtige manier zijn om die ervaring op jouw voorwaarden te eren.”
Compleet andere cultuur daar.quote:Er zijn ook onderzoeken die dit ondersteunen. Een studie uit 2021 onder Zuid-Koreaanse universiteitsstudenten wees uit dat studenten die ervoor kozen om alleen te eten, geen negatieve gevoelens hadden bij solo-dineren. In plaats daarvan gebruikten ze die tijd om emotionele en cognitieve vaardigheden te ontwikkelen, wat hen juist een gevoel van tevredenheid gaf.
Dat heb ik geregeld, en dan laat ik iets bezorgen. Om in mijn eentje in een restaurant te gaan zitten heb ik geen trek in.quote:Op maandag 30 september 2024 14:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja maar niet zo vaak. Soms heb je geen zin om te koken.
Moet je je overheen zetten. Komt vaak ook andere mensen tegen.quote:Op maandag 30 september 2024 15:13 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dat heb ik geregeld, en dan laat ik iets bezorgen. Om in mijn eentje in een restaurant te gaan zitten heb ik geen trek in.
Eten is een ervaring....zo heb ik het nooit bekeken.quote:Op maandag 30 september 2024 15:05 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Blablabla.
Helemaal prima om alleen te eten. Wel zonder quasi-diepzinnig geleuter erachter.
[..]
Compleet andere cultuur daar.
Nee, ik haal wel eens lekker eten op bij ShabuShabu of bij een goede Italiaan. Zit allebei bij mij aan de overkant.quote:
Idem.quote:Op maandag 30 september 2024 15:27 schreef valentijn101 het volgende:
Ik vraag me af hoe ze aan die 48% komen die alleen eters meer uitgeven dan mensen in gezelschap. Als ik met mijn man uit eten ga dan is dat vaak een gangetjes of 7 met een wijnarrangement en zitten we uren aan tafel. Ik kan me niet voorstellen dat ik dat alleen zou doen en hoe ik alleen 48% extra uit zou geven.
Als ik alleen ga dan is dat meestal voor werk. Een lunch of ‘s avonds 3 gangetjes al la van de Valk restaurant.
Ja. En ik snap het taboe ook niet zo. Er moet toch gegeten worden, ook onderweg.quote:
Heb het wel eens overwogen nadat ik het zag in restaurants en het stigma accepteerde. Op vakantie bij solo tripjes doe ik het welquote:
Jij gaat altijd uit eten met "vrienden"?quote:
vind je alleen koffie drinken apart?quote:Op maandag 30 september 2024 15:07 schreef LethalNinja het volgende:
Ergens alleen uit eten of zitten om koffie te drinken doe ik bijna nooit.
Qua uit eten, dat is voor mij vooral voor de gezelligheid. Ik kan thuis ook lekker koken of ik bestel wat. Heb wel eens dat ik een stuk ging fietsen en dan halverwege ergens alleen een kop koffie met gebak nam ofzo. Beetje appart maar wel te doen, je hebt dan wel meer aandacht van personeel. Komen dan praatje maken (kan ook met 2'n gebeuren natuurlijk).
Hoe opzichtig kun je een reclame-verhaal voor een online reserverings-systeem voor restaurants, proberen te vermommen als een 'wetenschappelijk onderzoek'quote:
Ja alleen koffie drinken ergens anders vind ik wel apart. Heb thuis een prima koffie apparaat en op kantoor ook. Ik herinner mij btw dat toen ik sollicitatiegesprekken had ik vaak al op tijd in de omgeving was en dan dronk ik ergens wel iets van koffie ofzo.quote:Op maandag 30 september 2024 15:42 schreef Serinde het volgende:
[..]
vind je alleen koffie drinken apart?
Koffie en gebak of lunchen buiten de deur doe ik vaker alleen dan met anderen eigenlijk. Uit eten komt er niet van alleen. Mijn man wil altijd mee
Wel eens gedaan in een klein eettentje of zo.quote:
Dat is meer het idee dan als je samen uit eten gaat.quote:Op maandag 30 september 2024 16:01 schreef Magica het volgende:
Ben twee keer alleen wezen lunchen. Vond het toch wat saai… zat of op mijn telefoon of te kijken naar andere tafels die lekker zaten te kletsenwas snel weer weg
Tja dat is het dus met alleen ergens eten. Tussen het eten door zit je dus alleen te wachten op je eten en drinken. Helemaal als het bij de tafels om je heen echt gezellig is kan het wel confronterend voelen dat jij daar echt alleen bent. Verder kan je ook niet bij de (nieuwe) dingen die je besteld/ proeft bespreken of het een beetje smaakt.quote:Op maandag 30 september 2024 16:01 schreef Magica het volgende:
Ben twee keer alleen wezen lunchen. Vond het toch wat saai… zat of op mijn telefoon of te kijken naar andere tafels die lekker zaten te kletsenwas snel weer weg
Nee vond het ook niet vervelend, maar de voordelen uit de OP herken ik ook niet. Sowieso dat ze zoveel meer uitgeven verbaasd me nogal. Als het voor mijn werk zou zijn of in een hotel wel prima. Terrasje is ook al leuker heb je wat te kijkenquote:Op maandag 30 september 2024 16:03 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat is meer het idee dan als je samen uit eten gaat.
Maar het boeit mij niet zo. Eten moet je toch.
Nu met vriendin is het wel anders en gaan we samen eten natuurlijk. In het buitenland voor werk vind ik het totaal niet vreemd.
Dat stukje over 'mindfull eten', nee, ik ook niet. Interessantdoenerij van die geïnterviewde denk ik.quote:Op maandag 30 september 2024 16:43 schreef Magica het volgende:
[..]
Nee vond het ook niet vervelend, maar de voordelen uit de OP herken ik ook niet. Sowieso dat ze zoveel meer uitgeven verbaasd me nogal. Als het voor mijn werk zou zijn of in een hotel wel prima. Terrasje is ook al leuker heb je wat te kijken
Wat is dit inderdaadquote:En vrouwen die op een eerste date een salade bestellen omdat dat van hen verwacht wordt…?
Eten is bij uitstek een sociale gebeurtenis. Vooral bij feesten en zo.quote:Op maandag 30 september 2024 15:05 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Blablabla.
Helemaal prima om alleen te eten. Wel zonder quasi-diepzinnig geleuter erachter.
[..]
Compleet andere cultuur daar.
Na het lezen van dit artikel peins ik er niet over.quote:
Salades zijn echte winstpakkkers..quote:Op maandag 30 september 2024 16:43 schreef Magica het volgende:
[..]
Nee vond het ook niet vervelend, maar de voordelen uit de OP herken ik ook niet. Sowieso dat ze zoveel meer uitgeven verbaasd me nogal. Als het voor mijn werk zou zijn of in een hotel wel prima. Terrasje is ook al leuker heb je wat te kijken
En vrouwen die op een eerste date een salade bestellen omdat dat van hen verwacht wordt…?
Dat heb ik ook wel eens gedaan. En ik vond het echt helemaal super.quote:Op maandag 30 september 2024 17:36 schreef Mammietje het volgende:
Gisteren nog.![]()
Maar ben ook alleen op vakantie. Heerlijk.![]()
En een mens moet toch eten. Lekker om er geen moeite voor te hoeven doen.
Die was een week geleden misschien nog eetbaar...quote:Op maandag 30 september 2024 17:37 schreef BansheeBoy het volgende:
Ik zeg jullie eerlijk. Ik ben niet vies van een eerlijke visschotel:
[ afbeelding ]²
Verklaar je nader?quote:Op maandag 30 september 2024 17:39 schreef Wantie het volgende:
[..]
Die was een week geleden misschien nog eetbaar...
Ook een hekel aan.quote:
Ik vertrek morgenmiddag in mijn uppie naar zuid-spanje voor een weekquote:Op maandag 30 september 2024 17:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat heb ik ook wel eens gedaan. En ik vond het echt helemaal super.
Dus jij gaat toch nog buiten de deur eten, terwijl je partner met zijn of haar kop in de wc pot hangt?quote:Op maandag 30 september 2024 17:27 schreef Wantie het volgende:
[..]
Na het lezen van dit artikel peins ik er niet over.
Eergisteren nog alleen uit eten geweest.
Partner lag plat ivm voedselvergiftiging van ons restaurantbezoek van de dag ervoor![]()
Ik snap overigens niet hoe ze erbij komen dat iemand alleen meer geld uitgeeft.
Sowieso levert een halve tafelbezetting veel minder op, plus dat mensen in gezelschap meer geneigd zijn uitgebreider te eten.
Eens. Geen gezeur. Niet hoeven wachten op een vriendin die zich nog gauw even laat uitwonen, geen gezeik, geen moeilijk doen over drankjes, en vooral niet dat genante geschrijf op het servet wie wat gegeten en/of gedronken heeft.quote:Op maandag 30 september 2024 17:45 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Ik vertrek morgenmiddag in mijn uppie naar zuid-spanje voor een week![]()
Elke dag uiteten![]()
Alleen op vakantie gaan is echt het heerlijkste wat er is.
De laatse dag sluit ik af met een overstap in Milaan op een geweldig tijdstip zodat ik daar ook nog even een restaurantje/terrasje meekan pakken
Pas je goed op je zelf! Nadeel van alleen reizen is toch denk dat het minder veilig kan zijn. Zeker voor een vrouw.quote:Op maandag 30 september 2024 17:45 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Ik vertrek morgenmiddag in mijn uppie naar zuid-spanje voor een week![]()
Ja, ik moet toch etenquote:Op maandag 30 september 2024 17:48 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Dus jij gaat toch nog buiten de deur eten, terwijl je partner met zijn of haar kop in de wc pot hangt?
Dit is de 5de keer dat ik daar alleen heenga, ook in mijn uppie naar Mallorca, Sicilie, Rhodos en Suriname geweest.quote:Op maandag 30 september 2024 18:19 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Pas je goed op je zelf! Nadeel van alleen reizen is toch denk dat het minder veilig kan zijn. Zeker voor een vrouw.²
Ik doe het ieder jaar een keertje. Heerlijk!quote:Op maandag 30 september 2024 18:23 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Dit is de 5de keer dat ik daar alleen heenga, ook in mijn uppie naar Mallorca, Sicilie, Rhodos en Suriname geweest.
Nog nooit problemen gehad, of me onveilig gevoeld
Friet/patat smaakt toch beter vanuit een behoorlijk cafetaria (als je dat 'uit eten gaan' kunt noemen) dan uit de eigen frituurpan.quote:Op maandag 30 september 2024 18:18 schreef Magister_Artium het volgende:
Op vakantie wel. iPad mee, heb ik iets te lezen tijdens het wachten.
Vanuit huis niet. Ik kan prima zelf koken, dus als ik uit eten ga, dan ga ik voor de gezelligheid.
Ja, als ik voor het werk in het buitenland zit maar ook dan zie ik het als een noodzakelijk kwaad, ik heb echt niks met buiten de deur eten of dat nou met meerderen of alleen is.quote:
Je pakt nooit ergens een lunch zelf in een restaurant?quote:Op maandag 30 september 2024 20:21 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik ga zelf eigenlijk nooit alleen uit eten, behalve dan naar de snackbar.
Het wordt niet zo gewaardeerd als ik alleen naar een chique restaurant ga en het kindermenu bestel.
Eigenlijk doe ik dat inderdaad nooit. Wel eet ik wel eens na het werk bij de KFC. Er is toevallig een KFC waar ik van werk naar huis met de bus moet overstappen.quote:Op maandag 30 september 2024 20:25 schreef capricia het volgende:
Je pakt nooit ergens een lunch zelf in een restaurant?
Dat doe ik best vaak.
Regelmatig maar mijn broer is al decennia kok van beroep dus dan is het wat makkelijker om gewoon binnen te wandelen voor wat te etenquote:Op maandag 30 september 2024 14:28 schreef Paul het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
https://www.metronieuws.n(...)urce=inline_lees_ook
Ja, maar dat is omdat ik nu eenmaal veel alleen reis. Zowel zakelijk, maar bv ook in de winterperiode, want dan sta ik vooral op de piste. Mijn vrouw vindt skiën maar beperkt leuk, dus die gaat wel een paar weekjes mee en natuurlijk met de kids, maar verder niet. En vrienden die langskomen gaan ook maximaal een weekje ofzo.quote:
Lunch alleen is sws wel echt normaal. Een koffietentje zoals een Doppio (waar je ook goed kunt lunchen) of een La Place. Minstens de helft is alleen. Voornamelijk vrouwen.quote:Op maandag 30 september 2024 20:46 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Eigenlijk doe ik dat inderdaad nooit. Wel eet ik wel eens na het werk bij de KFC. Er is toevallig een KFC waar ik van werk naar huis met de bus moet overstappen.
Of er winkelen gewoon meer vrouwen doordeweeksquote:Op maandag 30 september 2024 21:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Lunch alleen is sws wel echt normaal. Een koffietentje zoals een Doppio (waar je ook goed kunt lunchen) of een La Place. Minstens de helft is alleen. Voornamelijk vrouwen.
Mannen nemen vaker een lunchpakketje mee naar de zaak of zo?
Oh ja.quote:Op maandag 30 september 2024 21:04 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Of er winkelen gewoon meer vrouwen doordeweeks
Shoppauze bij een goede lunchtent hoort daar natuurlijk ook bij
Ohja, daar kan ik ook van genieten. Het zijn de kleine dingetjes die het m doen ook.quote:Op maandag 30 september 2024 21:11 schreef capricia het volgende:
[..]
Oh ja.
Helemaal los van shoppen ook hoor.![]()
Als de zon schijnt smorgens en ik fiets mijn dochter naar school, dan doe ik aansluitend weleens meteen de boodschapjes.
Dan koop ik daarna een koffie en een croissant bij bijvoorbeeld een Jumbo en ga ik op het pleintje zitten, van de Jumbo/La Place. En kijk ik hoe de markt opgebouwd wordt. Gewoon lekker in de zon. Kost me 99 cent.
Met zon en goed weer doe ik dat toch wel graag. Anders dan vandaag. Met dit bagger weer
(Maar goed, dit zal niet kwalificeren als alleen uit eten)
Geniet er van!quote:Op maandag 30 september 2024 21:21 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Ohja, daar kan ik ook van genieten. Het zijn de kleine dingetjes die het m doen ook.
De grote dingen trouwens ook: bedtijd! want morgen richting 26tot35 graden
Tnx! Zit hier nu ook in mijn flanellen ruitjespyjama.quote:Op maandag 30 september 2024 21:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Geniet er van!
Hier is het bagger. En koud.
Uden is een beetje uit de buurt. Weet niet of die er nog steeds is, maar vroeger in Groningen had je De Belg op de markt. De kruiden erover hoefde ik niet (Duitse toeristen kregen ‘liebeskräuter’), maar een puntzak dikke patat met Belgische mayonaise ging er na een middag college wel in!quote:Op maandag 30 september 2024 18:27 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Friet/patat smaakt toch beter vanuit een behoorlijk cafetaria (als je dat 'uit eten gaan' kunt noemen) dan uit de eigen frituurpan.
Die op het busstation in Uden is een goede, alleen heb je er een wat forsere maag voor nodig dan dat ik zelf heb.
Ik wou zeggen dat kan je de mensen toch niet aan doen! Maar ik bedacht me op tijd.quote:Op maandag 30 september 2024 21:24 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Tnx! Zit hier nu ook in mijn flanellen ruitjespyjama.
Morgen in bikini op het strand
Maar nu heb je het toch nog gezegd, deugniet.quote:Op maandag 30 september 2024 23:46 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ik wou zeggen dat kan je de mensen toch niet aan doen! Maar ik bedacht me op tijd.²
Ik zou het niet weten of daar verschil in zit. Ik werk zelf in een productiebedrijf, we hebben een half uur lunchpauze en er is geen horeca in de buurt, dus iedereen, zowel de mannen als de vrouwen, nemen van thuis eten mee om tijdens de lunchpauze te nuttigen. Sommigen nemen brood mee, anderen een maaltijd die ze thuis bereid hebben en in de kantine in de microgolf opwarmen.quote:Op maandag 30 september 2024 21:00 schreef capricia het volgende:
Mannen nemen vaker een lunchpakketje mee naar de zaak of zo?
Gelukkig bedacht ik me op tijd.quote:Op maandag 30 september 2024 23:49 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Maar nu heb je het toch nog gezegd, deugniet.²
In het buitenland, als ik alleen op reis/werk was. Nooit enige vorm van schaamte bij gevoeld.quote:
Interessant. Niet zo lang geleden werd je als solo-eter uit Koreaanse restaurants geweerd. Cultuuromslag of bleek rendement te laag?quote:Op maandag 30 september 2024 14:28 schreef Paul het volgende:
Er zijn ook onderzoeken die dit ondersteunen. Een studie uit 2021 onder Zuid-Koreaanse universiteitsstudenten wees uit dat studenten die ervoor kozen om alleen te eten, geen negatieve gevoelens hadden bij solo-dineren.
Sowieso een vreemde quotequote:Op dinsdag 1 oktober 2024 00:57 schreef Drxx het volgende:
[..]
Interessant. Niet zo lang geleden werd je als solo-eter uit Koreaanse restaurants geweerd. Cultuuromslag of bleek rendement te laag?
Zoiets als "Wij van WC-eend bevelen WC-eend aan". Of die studenten zouden in theorie door anderen gedwongen kunnen zijn om in hun eentje gestoofde hondenvlees in een restaurant te eten. Maar dat is kennelijk niet aan de orde.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 01:11 schreef sp3c het volgende:
[..]
Sowieso een vreemde quote
Studenten die er voor kozen om alleen te eten hebben niet zoveel problemen met alleen eten
Dat moet me een diepgravend onderzoek zijn geweest
Nog afgezien van dat ik denk dat zoiets vooral in je hoofd zit: so what? Dan kijken mensen je raar aan. Big deal.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 08:59 schreef Simmertje het volgende:
Hier in Nederland doe ik het eigenlijk bijna nooit, maar ik vind het altijd wel fijn dat het in Azië veel gebruikelijker is. Hier word je toch altijd beetje raar aangekeken als je alleen in een restaurant zit.
Tja, de introvert in mij I guess. Voelt gewoon niet relaxed in Nederland.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 09:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nog afgezien van dat ik denk dat zoiets vooral in je hoofd zit: so what? Dan kijken mensen je raar aan. Big deal.
"haha, kijk hem geen vrienden hebben!" zoiets?quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 08:59 schreef Simmertje het volgende:
Hier in Nederland doe ik het eigenlijk bijna nooit, maar ik vind het altijd wel fijn dat het in Azië veel gebruikelijker is. Hier word je toch altijd beetje raar aangekeken als je alleen in een restaurant zit.
Meeste restaurants zijn er ook gewoon niet op ingericht in Nederland. Dan zit je in je eentje aan een hele grote tafel terwijl er naast je een hele groep zit. Voelt inderdaad een beetje triest.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 09:12 schreef Scorpie het volgende:
[..]
"haha, kijk hem geen vrienden hebben!" zoiets?
Moet je eens opletten op die groep. Daar zitten vaak enkelen tussen die als je goed oplet daar niet willen zijn. Dat lijkt mij triester dan iemand die ook prima zichzelf kan vermaken.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 09:24 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Meeste restaurants zijn er ook gewoon niet op ingericht in Nederland. Dan zit je in je eentje aan een hele grote tafel terwijl er naast je een hele groep zit. Voelt inderdaad een beetje triest.
Dat klopt. Heb daar wel eens food blog's van gezien. Zelfs je eten kopen in de super en zelf koken is duurder.quote:Op maandag 30 september 2024 15:00 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Daar kan je dan ook simpele maar goede en gezonde maaltijden nemen voor een prima prijs + je hoeft geen moeite te doen om zelf te koken. Logisch dat ze daar ook vaak gaan uiteten.
Is dat nou echt zo? Of denken mensen dat.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 08:59 schreef Simmertje het volgende:
Nooit last van gehad eigenlijk, voor mijn gevoel zijn er altijd wel tafeltjes voor tweequote:Op dinsdag 1 oktober 2024 09:24 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Meeste restaurants zijn er ook gewoon niet op ingericht in Nederland. Dan zit je in je eentje aan een hele grote tafel terwijl er naast je een hele groep zit. Voelt inderdaad een beetje triest.
Ligt er inderdaad ook wel beetje aan wat voor type restaurant het is. Ik ga in ieder geval niet in mijn eentje 1-2 uur zitten met meerderen gangen. Maar een snelle hap maakt het wel wat makkelijker.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 11:19 schreef stavromulabeta het volgende:
Definieer uit eten. Als daar ook een uitsmijter voor de lunch naar binnen werken of een snelle hap op het station onder valt, dan wel.
Verder ben ik wel eens voor werkgerelateerde reizen alleen gaan eten. Maar dat is dan ook meer functioneel dan dat ik uitgebreid 8 gangen met een wijnarrangement degusteer.
terecht , dat gezeik aan je kopquote:Op maandag 30 september 2024 14:28 schreef Paul het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
https://www.metronieuws.n(...)urce=inline_lees_ook
Dit jaquote:Op dinsdag 1 oktober 2024 11:51 schreef bianconeri het volgende:
Thuis niet, maar in het buitenland wel.
Heb het idee dat je als toerist er minder op aangekeken wordt. Wat idioot irrationeel is natuurlijk want als ik in Nederland uit eten zou gaan en Engels spreek denken ze wellicht ook dat ik een toerist benquote:
Waarom zouden mensen je er op aankijken en waarom kan het je wat schelen denk ik danquote:Op dinsdag 1 oktober 2024 11:59 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Heb het idee dat je als toerist er minder op aangekeken wordt. Wat idioot irrationeel is natuurlijk want als ik in Nederland uit eten zou gaan en Engels spreek denken ze wellicht ook dat ik een toerist ben
Ja goeie vraag. Meeste mensen zijn vooral met zichzelf bezig dus is ook gewoon onzekerheid verder.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 12:02 schreef sp3c het volgende:
[..]
Waarom zouden mensen je er op aankijken en waarom kan het je wat schelen denk ik dan
Alleen als ik voor werk ver weg ben en liever om 17.30 ga eten dan in de file ga staanquote:
Niet dat ik het nooit doe in Nederland (meest voorkomend is bij vd Valk als ik een keer een de Supercharger sta), maar het is eigenlijk heel simpel... als ik uit eten ga in Nederland dan vinden mijn vrouw en kinderen het niet zo leuk als ik alleen ga en hen thuis laat.quote:
Dat lijkt me eerderquote:Op dinsdag 1 oktober 2024 12:04 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ja goeie vraag. Meeste mensen zijn vooral met zichzelf bezig dus is ook gewoon onzekerheid verder.
Daar moet je gewoon schijt aan hebben, fok hun.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 12:04 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ja goeie vraag. Meeste mensen zijn vooral met zichzelf bezig dus is ook gewoon onzekerheid verder.
Ook niet als je alleen op vakantie bent? Of is dat helemaal uit den boze?quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 11:31 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Ligt er inderdaad ook wel beetje aan wat voor type restaurant het is. Ik ga in ieder geval niet in mijn eentje 1-2 uur zitten met meerderen gangen. Maar een snelle hap maakt het wel wat makkelijker.
Jawel. Maar ben afgelopen jaren wel in veel landen geweest waar het veel normaler is om in je eentje wat te eten in een restaurant. Daarnaast is het uiteten gaan in Nederland sowieso veel meer een speciale aangelegenheid i.t.t. veel andere landen waar het bijna een dagelijkse bezigheid is.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 12:32 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ook niet als je alleen op vakantie bent? Of is dat helemaal uit den boze?
Gezellig ben jij zeg.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 13:00 schreef michaelmoore het volgende:
,lekker rustig , geen gezeik over je schoonmodder, heerlijk
lekker de tablet erbij
geen rare opmerkingen van, O gezellig ben jij zeg
Nee hoor .quote:Op maandag 30 september 2024 14:52 schreef Michie_ het volgende:
Denk ook een cultuur ding. In Japan gaat 99% van de mensen alleen uit eten. Bammetjes kennen ze daar niet tussen de middag.
Mooie cultuur. Lekker in je eentje je ramen opslurpen die je bestelt door wat knopjes in te drukken en krijgt aangereikt door een luikje, tussen schotjes zodat je ook de andere klanten niet hoeft te zien. Introvertenparadijsquote:Op maandag 30 september 2024 14:52 schreef Michie_ het volgende:
In tegenstelling tot jouw vrouw en alle vrouwen van jouw geloofsgenoten kan ik met mijn perfect gevormde lichaam wel gewoon op het strand liggen.quote:Op maandag 30 september 2024 23:46 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ik wou zeggen dat kan je de mensen toch niet aan doen! Maar ik bedacht me op tijd.²
Hij is gewoon een raar iemand die geilt op vochtige kontjes?quote:Op maandag 30 september 2024 23:49 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Maar nu heb je het toch nog gezegd, deugniet.²
You had me at ‘perfect gevormde lichaam’. En tegengas jegens achterlijk religieus (dubbelop…) gewauwel.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 06:47 schreef mascara-klodder het volgende:
Als ik trouwens passief/agressief aangevallen mag worden en jullie laten zijn schijnheilige opmerkingen/reacties gewoon staan dan mag ik natuurlijk ook gewoon even een weerwoord geven.
Als je je plekjes kent valt het best mee. Maar het moet je ook maar net liggen. In Rotterdam kan je best lekker eten zonder dat het teveel kost.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 07:14 schreef mschol het volgende:
ik ga zelden uit eten omdat het veel te duur is.
op vakantie heeel soms wel, en dan wel in mn eentje ja, thuis eigenlijk altijd wel met iemand
Zeker, genoeg shoarmatenten daar. Oh nee. Lekker eten zei je. Dan weet ik het ook niet.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 08:40 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Als je je plekjes kent valt het best mee. Maar het moet je ook maar net liggen. In Rotterdam kan je best lekker eten zonder dat het teveel kost.²
HIer wat voorbeelden:quote:Op woensdag 2 oktober 2024 09:39 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Zeker, genoeg shoarmatenten daar. Oh nee. Lekker eten zei je. Dan weet ik het ook niet.
je kan in Japan ook iemand huren om mee te gaan naar de film, dan is er altijd een happy endquote:Op woensdag 2 oktober 2024 11:07 schreef summer2bird het volgende:
Ik heb geen moeite met zelf uit eten, doe alleen meestal mezelf trakteren op een lunch gezien diner vaak zo duur is
Laatst zei iemand tegen me dat hij het zo knap vond dat ik alleen naar de bioscoop ging en ik vond het knap dat hij dat eng vond, de bioscoop is toch wel echt de plek om te zijn als je alleen erop uit wilt.
Ik vroeg me hetzelfde af. In gezelschap drink je al gauw een drankje extra en daar zit toch de meeste winst voor de horeca-uitbater. Als ik alleen zou eten, zou ik ook niet voor de volle drie gangen gaan.quote:Op maandag 30 september 2024 15:27 schreef valentijn101 het volgende:
Ik vraag me af hoe ze aan die 48% komen die alleen eters meer uitgeven dan mensen in gezelschap. Als ik met mijn man uit eten ga dan is dat vaak een gangetjes of 7 met een wijnarrangement en zitten we uren aan tafel. Ik kan me niet voorstellen dat ik dat alleen zou doen en hoe ik alleen 48% extra uit zou geven.
Als ik alleen ga dan is dat meestal voor werk. Een lunch of ‘s avonds 3 gangetjes al la van de Valk restaurant.
Zoiets schijnt in Nederland ook te bestaan.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 11:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
je kan in Japan ook iemand huren om mee te gaan naar de film, dan is er altijd een happy end
kost wat, maar dan weet je wel wat alle kosten zijn
ja opbelmeisjesquote:Op woensdag 2 oktober 2024 14:27 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Zoiets schijnt in Nederland ook te bestaan.
Dat vind ik vele maten zieliger dan alleen naar de film te gaan. Als je zo bent afgezakt dat je letterlijk iemand moet betalen om bij je te zijn is het wel vrij sneu.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 11:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
je kan in Japan ook iemand huren om mee te gaan naar de film, dan is er altijd een happy end
kost wat, maar dan weet je wel wat alle kosten zijn
Ja in Nederland gaat men vaak uit eten om iets te vieren, of voor de beleving. In veel andere landen gaat men uit eten om te eten.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 13:24 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Ik vroeg me hetzelfde af. In gezelschap drink je al gauw een drankje extra en daar zit toch de meeste winst voor de horeca-uitbater. Als ik alleen zou eten, zou ik ook niet voor de volle drie gangen gaan.
Alleen lunchen in een goed restaurant zou ik wel kunnen, maar alleen dineren is toch best saai voor de prijs die je betaalt. Je betaalt ook voor de beleving uiteindelijk.
Dat is niet alleen als ze iets zeggen over dat jij alleen dingen doet...quote:Op woensdag 2 oktober 2024 14:51 schreef summer2bird het volgende:
Ik blijf de consistente ervaring houden dat wanneer mensen iets negatiefs zeggen over dat ik alleen dingen doe het meestal een projectie is en niet veel over mij zegt maar juist alles over hen.
auto huren dan ,is dat erg handig somsquote:Op woensdag 2 oktober 2024 14:48 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Dat vind ik vele maten zieliger dan alleen naar de film te gaan. Als je zo bent afgezakt dat je letterlijk iemand moet betalen om bij je te zijn is het wel vrij sneu.
Die andere landen zijn volgens mij ook vaak landen waar het eten veel goedkoper is omdat ongelijkheid wat groter is. In de meeste W-Europese landen is het volgens mij vooral beleving.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 15:09 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ja in Nederland gaat men vaak uit eten om iets te vieren, of voor de beleving. In veel andere landen gaat men uit eten om te eten.
Maar ik heb wel het idee dat men in het buitenland, tenminste in Mediterrane landen, ook echt gaat eten om lekker te eten. In NL lijkt eten soms een noodzakelijk kwaad. En dan moet het snel gaan of gezond (op een manier dat het niet meer lekker is). Maar niet de tijd nemen om echt iets lekkers te eten.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 15:09 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ja in Nederland gaat men vaak uit eten om iets te vieren, of voor de beleving. In veel andere landen gaat men uit eten om te eten.
Zij kunnen daar wél koken.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 17:24 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Maar ik heb wel het idee dat men in het buitenland, tenminste in Mediterrane landen, ook echt gaat eten om lekker te eten. In NL lijkt eten soms een noodzakelijk kwaad. En dan moet het snel gaan of gezond (op een manier dat het niet meer lekker is). Maar niet de tijd nemen om echt iets lekkers te eten.
Inderdaad. Dat zeggen en dan er niet even bij komen zitten. :´) Dat soort mensen moeten gewoon hun mond houden.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 14:51 schreef summer2bird het volgende:
Ik had overigens een keer dat een familielid op een verjaardag tegen me zei:
"ik zag je alleen zitten op een terras, ik vond het zo zielig voor je!"
Alsof je zo iemand erbij wil hebben.quote:Op maandag 7 oktober 2024 07:46 schreef HSG het volgende:
[..]
Inderdaad. Dat zeggen en dan er niet even bij komen zitten. :´) Dat soort mensen moeten gewoon hun mond houden.
Ook dat inderdaad.quote:Op maandag 7 oktober 2024 08:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Alsof je zo iemand erbij wil hebben.![]()
Dan liever alleen. Niets mis mee.
Ja. In het begin in Frankrijk, toen ik nog niemand kende, nog geen huis had en geen zin had in klungelen met campinggaz in een koude tent. En tegenwoordig denk ik er niet eens meer over na. Trek in Grieks of Indisch, gewoon gaan want als je vraagt of iemand zin heeft mee te gaan beland je tien tegen een in een pizzeria of een doorsnee restaurant.quote:
Ik ga wel eens alleen uit eten, maar dan geef ik idd meestal minder uit. Ik hou het dan bij een hoofdgerecht. Als ik met anderen eet die wel iets vooraf nenen doe ik dat ook maar, maar eigenlijk alleen voor de gezelligheid. Het is zo kaal als jij nog niks te eten hebt en anderen wel. En ik drink ook minder. Ik snap ook niet hoe ze erbij komen dat alleen-eters meer uitgeven.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 13:24 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Ik vroeg me hetzelfde af. In gezelschap drink je al gauw een drankje extra en daar zit toch de meeste winst voor de horeca-uitbater. Als ik alleen zou eten, zou ik ook niet voor de volle drie gangen gaan.
Alleen lunchen in een goed restaurant zou ik wel kunnen, maar alleen dineren is toch best saai voor de prijs die je betaalt. Je betaalt ook voor de beleving uiteindelijk.
Misschien verhoudingsgewijs, maar snap ook niet hoe ze daarby komen.quote:Op maandag 7 oktober 2024 08:51 schreef Ziedezon het volgende:
[..]
Ik ga wel eens alleen uit eten, maar dan geef ik idd meestal minder uit. Ik hou het dan bij een hoofdgerecht. Als ik met anderen eet die wel iets vooraf nenen doe ik dat ook maar, maar eigenlijk alleen voor de gezelligheid. Het is zo kaal als jij nog niks te eten hebt en anderen wel. En ik drink ook minder. Ik snap ook niet hoe ze erbij komen dat alleen-eters meer uitgeven.
tuurlijk niet , alleen neem je geen duur wijntje dan doet een blank biertje het ook welquote:Op maandag 7 oktober 2024 08:51 schreef Ziedezon het volgende:
[..]
Ik ga wel eens alleen uit eten, maar dan geef ik idd meestal minder uit. Ik hou het dan bij een hoofdgerecht. Als ik met anderen eet die wel iets vooraf nenen doe ik dat ook maar, maar eigenlijk alleen voor de gezelligheid. Het is zo kaal als jij nog niks te eten hebt en anderen wel. En ik drink ook minder. Ik snap ook niet hoe ze erbij komen dat alleen-eters meer uitgeven.
Ja als ik alleen naar een congres ben ofzo (meestal in het buitenland), is niet heel veel aan en het kost best wat moeite om niet heel snel te gaan eten of heel verveeld in je telefoon te gaan zitten. Meestal probeer ik bij zoiets dan toch aan te haken bij anderen. Alleen eten is een stuk minder leuk dan bijvoorbeeld alleen naar concert of alleen naar een film. Die laatsten zijn prima te doen.quote:
Oh, ik vind alleen uit eten ook heerlijk. Het enige is dat het nog niet volledig genormaliseerd is, dus mensen kijken je toch wat raar aan soms. Helemaal immuun daarvoor ben ik helaas ook niet. Echt jammer, van vind het top.quote:Op maandag 7 oktober 2024 15:39 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ja als ik alleen naar een congres ben ofzo (meestal in het buitenland), is niet heel veel aan en het kost best wat moeite om niet heel snel te gaan eten of heel verveeld in je telefoon te gaan zitten. Meestal probeer ik bij zoiets dan toch aan te haken bij anderen. Alleen eten is een stuk minder leuk dan bijvoorbeeld alleen naar concert of alleen naar een film. Die laatsten zijn prima te doen.
Ik kijk graag naar andere mensen, luister een beetje mee naar hun gesprek. Soms verzin ik er zelf een verhaal bij. Soms neem ik een boek mee of luister ik een podcast.quote:Op maandag 7 oktober 2024 15:39 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ja als ik alleen naar een congres ben ofzo (meestal in het buitenland), is niet heel veel aan en het kost best wat moeite om niet heel snel te gaan eten of heel verveeld in je telefoon te gaan zitten. Meestal probeer ik bij zoiets dan toch aan te haken bij anderen. Alleen eten is een stuk minder leuk dan bijvoorbeeld alleen naar concert of alleen naar een film. Die laatsten zijn prima te doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |