Heb je het de komende12 maanden nodig met enige waarschijnlijkheid (voor bijv. verbouwing/verduurzaming)? Dan uiteraard 3 maanden.quote:Op woensdag 1 januari 2025 11:29 schreef Patroon het volgende:
Ik kan weer wat geld vastzetten. Zouden jullie op dit moment voor 3 maanden a 2.8% kiezen, of liever voor 12 maanden 2.6%?
Eens met de vraag van blomke, wanneer moet je bij het geld kunnen.quote:Op woensdag 1 januari 2025 11:29 schreef Patroon het volgende:
Ik kan weer wat geld vastzetten. Zouden jullie op dit moment voor 3 maanden a 2.8% kiezen, of liever voor 12 maanden 2.6%?
quote:Op woensdag 1 januari 2025 16:51 schreef Patroon het volgende:
Het geld is sowieso 12 maanden niet nodig. Heb voldoende cash achter de hand voor incidenteel.
Dit is natuurlijk keihard speculeren. Maar we zitten nu al bijna een jaar met de waanzinnige situatie dat de externe waarde van de TL niet zo gek hard omlaag gaat, maar de inflatie komt met rentes van rond de 50%.quote:Op maandag 30 december 2024 09:45 schreef snabbi het volgende:
[..]
En in jouw situatie kan ik me ook voorstellen dat het geen kwaad kan om deze speculatie te doen - immers had je aangegeven Turkse vaste lasten te betalen. Het ergste wat je kan gebeuren is dat die vaste lasten lager hadden kunnen zijn wanneer je op een ander moment de euro's naar lira's had omgezet.
Voor mij is dit speculeren. Daar is op zich niks mis mee, alleen ik zie het niet hetzelfde als de spaarrentes.
Verder wel vermakelijk om te zien dat de rentes blijkbaar omhoog gaan (eerder had je het over 43,5%)
Voor mij was dit de handigste oplossing voor een ander probleem. Maar als ik het neveneffect zie 🤭quote:Op dinsdag 31 december 2024 14:56 schreef DX11 het volgende:
[..]
Moet je maar durven zonder depositogarantiestelsel, ik zou het niet kunnen.
Ja ik ga het daar maar even tijdelijk stallen. Heb daar al een rekening.quote:Op donderdag 2 januari 2025 10:02 schreef zeeland6 het volgende:
De bonusrente bij Bunq blijft 3.36% voor het eerste half jaar 2025. Basis blijft 2,01%.
Daar heb je alleen als vaste klant niks aan geloof ikquote:Op donderdag 2 januari 2025 10:02 schreef zeeland6 het volgende:
De bonusrente bij Bunq blijft 3.36% voor het eerste half jaar 2025. Basis blijft 2,01%.
Volgens mij wel, want als ik in de app kijk dan krijg ik voor alles wat ik nu stort 3.36%quote:Op donderdag 2 januari 2025 11:58 schreef 111210 het volgende:
[..]
Daar heb je alleen als vaste klant niks aan geloof ik
Alles boven je hoogste saldo in 2024 is dan voor 3,36%. tm je hoogste saldo is 2,01%.quote:Op donderdag 2 januari 2025 11:58 schreef 111210 het volgende:
[..]
Daar heb je alleen als vaste klant niks aan geloof ik
Hoogste saldo laatste half jaar. Ik heb bewust het laatste halfjaar geen saldo gehad en krijg nu over alles 3,36%. Over een half jaar de rekening weer leeghalen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:44 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Alles boven je hoogste saldo in 2024 is dan voor 3,36%. tm je hoogste saldo is 2,01%.
Ja, dat kan. Bijv. als familiehypotheek.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 08:32 schreef namliam het volgende:
Ik vraag me af, zoveel mensen die op zoek zijn naar betere rente.
Nu betaal ik een aardige rente aan een bank, zouden er mensen zijn die geld aan mij (of een ander persoon) geld zouden lenen voor zeg 5% (levert mij een voordeeltje op en jou als spaarder een leuk extra rendement).
Als niet 5% wat dan wel ?
Ik denk dat daar op zich wel een markt voor is, maar wellicht eerder in het crowdfunding/beleggings deel van Fok!. Voor spaarrentes is het risicoprofiel nagenoeg 0 en alle discussies over garantiestelsels is in de orde van 100ste procenten. In die andere topics is de risicobereidheid voor een investering/lening etc waarschijnlijk groter.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 08:32 schreef namliam het volgende:
Nu betaal ik een aardige rente aan een bank, zouden er mensen zijn die geld aan mij (of een ander persoon) geld zouden lenen voor zeg 5% (levert mij een voordeeltje op en jou als spaarder een leuk extra rendement).
Als je goede zekerheden kan afgeven (1e hypotheek op een woonhuis bijvoorbeeld) dan is dit wel mogelijk. Naast de door jou genoemde rente zullen er echter ook nog wat kosten bijkomen (zoals notaris kosten).quote:Op vrijdag 3 januari 2025 08:32 schreef namliam het volgende:
De rente ligt op het moment in crowdfunding op zo'n 8% voor een lening met een 1e hypotheek. Dus nee voor 5%.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 08:32 schreef namliam het volgende:
Bonusrente lijkt verlaagd te zijn naar 2,67%. Geen bericht van gehad, maar zie het in de app.quote:Op donderdag 2 januari 2025 10:02 schreef zeeland6 het volgende:
Had net alles van raisin naar bunq overgeheveld. Kan ik alles weer terugzetten.quote:Hey bunqers 🌈 ,
You can count on us to always give you the best possible interest on your savings. Although the European Central Bank has lowered its interest rates recently, we are now introducing a bonus interest rate of 2.67%* to reward extra savings.
MassInterest rate for all EEA residents
You can earn an annual bonus MassInterest on your savings all year long when you save more than your personalized starting point, called a "threshold." This threshold is based on the highest amount you saved in your account over the past 6 months. It gets calculated twice a year - on January 1 and July 1.
Here’s how it works:
You earn an annual base interest rate, currently 2.01%*, on savings up to your threshold.
If you save more than your threshold, you’ll get the current annual bonus rate of 2.67%* on the extra amount.
If you didn’t have any savings in your account during the 6 months before a threshold calculation, your threshold will start at ¤0. This means you’ll get the current annual bonus rate of 2.67%* on everything you save until the next threshold calculation.
So, the more you add to your savings, the more interest you earn
Heeft weinig zin voor die 0.1%.quote:Op woensdag 8 januari 2025 19:40 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Bonusrente lijkt verlaagd te zijn naar 2,67%. Geen bericht van gehad, maar zie het in de app.
In de toelichting
[..]
Had net alles van raisin naar bunq overgeheveld. Kan ik alles weer terugzetten.
Ben niet zo'n fan van bunq. Renteverschil was te groot om het daar niet te stallen. Nu heeft dat geen zin en haal ik alles of bijna alles weer weg.quote:
Nee ik ook niet. Rare fratsen halen ze uit en spaargeld staat niet veilig. Je kunt naar iedere willekeurige rekening overboeken.quote:Op woensdag 8 januari 2025 20:03 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Ben niet zo'n fan van bunq. Renteverschil was te groot om het daar niet te stallen. Nu heeft dat geen zin en haal ik alles of bijna alles weer weg.
Stond zelf nogal sceptisch t.o.v. Raisin, maar de afgelopen 1.5 jaar daar toch aardig wat deposito's >=4% geopend (sommige al afgelopen), maar die 4%''s zijn nu niet meer haalbaar daar; nu kan je daar voor 3% sparenquote:Op woensdag 8 januari 2025 19:40 schreef KrekelJapie het volgende:
Had net alles van raisin naar bunq overgeheveld. Kan ik alles weer terugzetten.
Gewoon zelf bedenken of je je geld onder een Maltese vergunning wil stallen.quote:Op zondag 12 januari 2025 11:21 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wat is jullie mening over MeSave? Ik ben op zoek naar een nieuwe spaarrekening en met 2,91% ziet dat er op zich wel goed uit. Alternatief is via Raisin een Zweedse bank (Nordax of Resurs).
Bij Open Bank 2,75% en dan zit bij echt een grote moederbank (Santander).quote:Op zondag 12 januari 2025 11:21 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wat is jullie mening over MeSave? Ik ben op zoek naar een nieuwe spaarrekening en met 2,91% ziet dat er op zich wel goed uit. Alternatief is via Raisin een Zweedse bank (Nordax of Resurs).
Het kapitaal van de bank is onder het gemiddelde van de banken in Nederland (16,9% CET1). Ze hebben wel 2,1 miljard aan Nederlandse hypotheken uitstaan (van 2,7 miljard aan leningen totaal). Het doet me wel afvragen waarom ze in Malta zitten als ze zo'n grote focus hebben op NL.quote:Op zondag 12 januari 2025 11:21 schreef Lucky_Strike het volgende:
Dat is een ernstig positief punt, gezien de zekerheid onder Nl. hypotheken.quote:Op zondag 12 januari 2025 14:35 schreef snabbi het volgende:
[..]
Het kapitaal van de bank is onder het gemiddelde van de banken in Nederland (16,9% CET1). Ze hebben wel 2,1 miljard aan Nederlandse hypotheken uitstaan (van 2,7 miljard aan leningen totaal). Het doet me wel afvragen waarom ze in Malta zitten als ze zo'n grote focus hebben op NL.
Ze hebben ook een klein beetje belgie en malta zelf.
Ja ook die belgische positie zit voornamelijk in hypotheken, dus het zijn vooral leningen met zekerheden er onder. Al weet ik niet of ik het helemaal eens ben met dat de nederlandse hypotheken perse goed zijn.quote:Op zondag 12 januari 2025 15:31 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is een ernstig positief punt, gezien de zekerheid onder Nl. hypotheken.
De NHG, de overwaarde, de positie van banken.....laatste waar ik me zorgen over maak, is de betaalbaarheid van hypotheken.quote:Op zondag 12 januari 2025 15:35 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ja ook die belgische positie zit voornamelijk in hypotheken, dus het zijn vooral leningen met zekerheden er onder. Al weet ik niet of ik het helemaal eens ben met dat de nederlandse hypotheken perse goed zijn.
Ik snap best dat we woonruimte tekort hebben wat niet heel snel weg is, maar eigenlijk vind ik ook dat er best wat lucht zit in de huizenprijzen.
Is van MeDirect; een bank die wel staat ingeschreven bij DNB maar kennelijk is het Maltese depositogarantiestelsel van toepassing.quote:Op zondag 12 januari 2025 11:21 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wij hebben 8 januari daar een mail over gehad.quote:Op donderdag 16 januari 2025 07:45 schreef Patroon het volgende:
Het valt mij op dat Bunq steeds die bonus rente aanpast zonder mij te informeren. Die is nu 2.67% en een week geleden nog boven de 3%
Ja die verlagen de rente elke 14 dagen, de laatste tijdquote:Op donderdag 16 januari 2025 06:49 schreef Tjalala het volgende:
Nordax Bank gaat de variabele rente op de spaarrekening verlagen van 2,83% p.j. naar 2,75% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 21.01.2025.
Communicatie was laat, maar bij mij zat deze in de spam map.quote:Op donderdag 16 januari 2025 07:45 schreef Patroon het volgende:
Het valt mij op dat Bunq steeds die bonus rente aanpast zonder mij te informeren. Die is nu 2.67% en een week geleden nog boven de 3%
Check, hier ook in de spamquote:Op donderdag 16 januari 2025 12:42 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Communicatie was laat, maar bij mij zat deze in de spam map.
Langer naar gekeken en zie er geen rare constructie in. Wat wel afwijkend is van de meeste aanbieders:quote:Op donderdag 16 januari 2025 20:11 schreef snabbi het volgende:
Ik kreeg reclame van Raisin over een aanbieder genaamd EuroExtra. Ik ben nog niet heel ver met het inlezen, maar ik zie dat het gaat om gelden die Raisin zelf plaatst bij Deutsche Bank met een direct opneembare spaartegoed tegen 2,7% rente.
Wat een bijzondere constructie. Ik ga eens nadenken of ik dit wel zo'n handige constructie vind, maar hoor natuurlijk ook graag anderen.
Ja in hetzelfde overzicht van je lopende deposito's. Aan de onderkant komt er een extra onderdeel bij met Afgelopen deposito's.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 07:22 schreef KrekelJapie het volgende:
Kan je bij raisin na beëindiging van een spaarproduct ergens nog transacties of rente bijschrijving terugzien?
Ik zie bij afgelopen deposito's nog wel het bedrag aan rente. Bij beëindigde spaarrekeningen zie ik geen transacties en rente (via app).quote:Op zaterdag 18 januari 2025 08:51 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ja in hetzelfde overzicht van je lopende deposito's. Aan de onderkant komt er een extra onderdeel bij met Afgelopen deposito's.
Ik weet niet hoe lang ze die blijven weergeven, mijn eerste deposito is nog net geen jaar afgelopen maar wordt nog wel steeds in dat overzicht getoond. Ook zit in dat stukje weer een overzicht van transacties om de verschillende data van de boekingen terug te zien.
ik zie het ja, ik zat op de pc. In de app staat het er niet iddquote:Op zaterdag 18 januari 2025 09:02 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Ik zie bij afgelopen deposito's nog wel het bedrag aan rente. Bij beëindigde spaarrekeningen zie ik geen transacties en rente (via app).
Via de app dus niet te zien. Moet echt in de bankomgeving inloggen op transactie te zien.
Ja, bij spaardeposito's staan de oude er gewoon nog. Spaarrekeningen heb ik (nog) niet beëindigd weet ik dus niet.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 07:22 schreef KrekelJapie het volgende:
Kan je bij raisin na beëindiging van een spaarproduct ergens nog transacties of rente bijschrijving terugzien?
https://www.rente.nl/spaarrente/faq/spaarrente-berekenenquote:Op zondag 19 januari 2025 13:22 schreef ChipsZak. het volgende:
Oke, dit is waarschijnlijk een heel domme vraag maar ik ben niet op mijn best met cijfertjes,. Dus doe maar alsof ik vijf ben.
Ik snap heus wel hoe het werkt met rente als het bedrag dat op je rekening staat hetzelfde blijft. Stel ik zet ergens 10k op, dan snap ik wel wat je aan het eind van het jaar hebt obv de rente die toen gold.
Maar stel, het betreft een flexibele spaarrekening. De rente (bijvoorbeeld 2,10%) wordt berekend op jaarbasis, echter tussentijds verandert het bedrag wat je op je rekening hebt ook steeds (soms wat naar beneden na uitgaves, of wat omhoog want sparen en eventueel maandelijks uitbetaalde rente).
Ik snap dan gewoon niet goed hoe ik dat dan moet zien: de rente over 10k met 2,10% is logisch. Maar in dit geval fluctueert het bedrag elke keer, maandelijks, dagelijks. Hoe heb je dan 2,10% over een heel jaar,?
Ik kan het niet goed uitleggen, dus ik hoop dat iemand me snapt.
Heeft het iets te maken met de 2,10% die wordt omgerekend over de 365 dagen p/j en daar dan dagelijks naar wordt gekeken? Ik snap het niet.
De link van Montov hierboven is een prima uitleg wat mij betreft.quote:Op zondag 19 januari 2025 13:22 schreef ChipsZak. het volgende:
<knip>
Heeft het iets te maken met de 2,10% die wordt omgerekend over de 365 dagen p/j en daar dan dagelijks naar wordt gekeken? Ik snap het niet.
https://www.telegraaf.nl/(...)en-op-verdere-dalingquote:Op maandag 20 januari 2025 18:09 schreef Van_Poppel het volgende:
NN gaat naar 1.75% (<25k) en 1.65% (>25k)
HRA meegenomen in je overwegingen? De verminderde liquiditeit??quote:Op dinsdag 21 januari 2025 09:39 schreef Stansfield het volgende:
De rente zakt overal weer onder mijn hypotheekrente. Dus maar weer meer gaan aflossen.
Uiteraard. Is ook een beetje spreiden. Gebruik niet gelijk al mijn overschot om af te lossen. Hou een boven mijn gewenste buffer ook wat liquiditeit over en een beetje om af te lossen.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 09:43 schreef blomke het volgende:
[..]
HRA meegenomen in je overwegingen? De verminderde liquiditeit??
Dit is dezelfde verlaging als die je op 23-01 had gedeeld toch?quote:Op dinsdag 28 januari 2025 10:24 schreef blomke het volgende:
NIBC verlaagt de rente:
Renteverlaging termijndeposito's per
31 jan. Huidige rente* Nieuwe rente*
3 maanden 2,15% 2,05%
6 maanden 2,25% 2,15%
9 maanden 2,35% 2,25%
1 jaar 2,45% 2,35%
![]()
![]()
Weer tijd voor extra inleg in de S&P500.
Neen, die eerste ging mede over spaarrekeningen, de tweede uitsluitend over spaardeposito's . Ik kreeg er ook 2 aparte e-mails van NIBC over.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 15:48 schreef snabbi het volgende:
[..]
Dit is dezelfde verlaging als die je op 23-01 had gedeeld toch?
quote:De rente van Internetsparen ging omlaag
Beste meneer Kopiko,
Je hebt een internetspaarrekening met variabele rente. Vanaf 24 januari 2025 ontvang je een lagere rente. Door een menselijke fout ontvang je deze e-mail later dan de bedoeling was. We begrijpen dat dit vervelend is voor je. Onze excuses hiervoor. In deze e-mail lees je wat er is veranderd.
Nieuwe rente vanaf 24 januari 2025
Saldoklasse Huidige rente Nieuwe rente
¤ 0,- t/m ¤ 25.000,- 2,00% 1,75%
Boven ¤ 25.000,- t/m ¤ 100.000,- 1,90% 1,65%
Boven ¤ 100.000,- 1,90% 1,65%
Net hier gekregen. Vreemd zo'n "fout"... na 5 dagen pas ontdekken....quote:
Waarschijnlijk was de medewerker met toegang tot het nieuwsbriefsysteem een weekje met vakantie...quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Net hier gekregen. Vreemd zo'n "fout"... na 5 dagen pas ontdekken....
Oef. Dat is wel weer laag.quote:
quote:Beste meneer Van_Poppel,
Je hebt een internetspaarrekening met variabele rente. Vanaf 24 januari 2025 ontvang je een lagere rente. In deze e-mail lees je wat er verandert.
Dus de spaarrentes gaan weer zakken?quote:De Europese Centrale Bank (ECB) verlaagt opnieuw de rente, van 3 naar 2,75 procent. Het is de vijfde renteverlaging op rij en de eerste van dit jaar.
in Nl wel niet in de rest van de EU, lidmaatschap pakt op dit punt slecht uitquote:Op woensdag 29 januari 2025 23:23 schreef RotatoR het volgende:
Rente daalt en de inflatie stijgt. Wat een shitshow.
Daarna 2,5%, per half februari..quote:Op donderdag 30 januari 2025 16:46 schreef capricia het volgende:
Openbank heeft nog 3,25% voor 6 maanden vrij opneembaar. Bij die welkom spaarrekening. En daarna 2,75%.
Dan heb ik hopelijk mijn beleggingsplan rond. Want mijn spaargeld verdampt zo ongeveer waar je bij staat.quote:Op donderdag 30 januari 2025 17:02 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Daarna 2,5%, per half februari..
Forse verlagingquote:Op donderdag 16 januari 2025 20:11 schreef snabbi het volgende:
Ik kreeg reclame van Raisin over een aanbieder genaamd EuroExtra. Ik ben nog niet heel ver met het inlezen, maar ik zie dat het gaat om gelden die Raisin zelf plaatst bij Deutsche Bank met een direct opneembare spaartegoed tegen 2,7% rente.
Wat een bijzondere constructie. Ik ga eens nadenken of ik dit wel zo'n handige constructie vind, maar hoor natuurlijk ook graag anderen.
Ook in de rest van de EU stijgt de inflatie. Klinkt allemaal erg voorbarig om nu de rente te verlagen.quote:Op donderdag 30 januari 2025 16:18 schreef Slingervinger het volgende:
[..]
in Nl wel niet in de rest van de EU, lidmaatschap pakt op dit punt slecht uit
En als we hier, specifiek in NL, de BTW enzo gaan verhogen, krijgen we alleen maar meer inflatie.quote:Op donderdag 30 januari 2025 21:31 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Ook in de rest van de EU stijgt de inflatie. Klinkt allemaal erg voorbarig om nu de rente te verlagen.
Weer terug naar Distingoquote:Op maandag 3 februari 2025 19:58 schreef KrekelJapie het volgende:
Klarna Bank gaat de variabele rente op de spaarrekening verlagen van 2,83% p.j. naar 2,53% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 07.02.2025.
Nouja... dat dus. Ik koester nog steeds mn 1,5 jaar depot van 4,5 procent bij Klarna. Maar die loopt in juni dus af.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 08:26 schreef Quyxz_ het volgende:
In het volgende deel van deze reeks kan 'hoge' wel weer tussen aanhalingstekens.
De rente is nog steeds hoger dan m’n hypotheekrente, zelfs op de spaarrekening bij ING, dus ik vind het nog steeds wel redelijk hoog. Als je ziet dat we nog niet zo lang geleden zelfs op negatieve rente zaten…quote:Op dinsdag 4 februari 2025 08:26 schreef Quyxz_ het volgende:
In het volgende deel van deze reeks kan 'hoge' wel weer tussen aanhalingstekens.
Aareal 2,9% 5 jrs dep. optie?quote:Op dinsdag 4 februari 2025 10:48 schreef Rene het volgende:
[..]
Nouja... dat dus. Ik koester nog steeds mn 1,5 jaar depot van 4,5 procent bij Klarna. Maar die loopt in juni dus af.
Juni is nog een eindje weg. Meer renteverlagingen voor die tijd.quote:
Gebrek aan flexibiliteit. 6mnd voor nu even de max. Mede omdat binnen nu en vijf jaar ongetwijfeld een deel willen gebruiken.quote:
Gooi het lekker in een ETF.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 10:48 schreef Rene het volgende:
[..]
Nouja... dat dus. Ik koester nog steeds mn 1,5 jaar depot van 4,5 procent bij Klarna. Maar die loopt in juni dus af.
Hmm, volgens mij ben je relatief jong toch? Dan is het zonde van je geld om geen geld in aandelen/fondsen te stoppen.quote:
Maandag weer de SPDR S&P 500 ETF bijkopen.quote:Op zondag 9 februari 2025 10:57 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Hmm, volgens mij ben je relatief jong toch? Dan is het zonde van je geld om geen geld in aandelen/fondsen te stoppen.
https://www.degiro.nl/zelf-beleggen/etfs-kopen
Eerst ff een bak in de Openbank gezet (6mnd). Dan weer zien of we het geld nog nodig hebben gehad.quote:Op zondag 9 februari 2025 10:57 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Hmm, volgens mij ben je relatief jong toch? Dan is het zonde van je geld om geen geld in aandelen/fondsen te stoppen.
https://www.degiro.nl/zelf-beleggen/etfs-kopen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |