https://www.omroepbrabant(...)door-fiod-en-politiequote:Inval in huis Jumbo-topman Frits van Eerd door FIOD en politie
De Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (FIOD) en de politie zijn dinsdagochtend bezig met een inval bij een huis aan de Meerstraat in Heeswijk-Dinther. Het gaat om het huis van Jumbo-topman Frits van Eerd. De inval wordt gedaan in opdracht van het Openbaar Ministerie Noord-Nederland, zo bevestigt een woordvoerder.
Over de reden van de actie geeft ze nog geen verdere informatie . "In de loop van de ochtend komen we met meer informatie", zo geeft de woordvoerder aan.
Onze verslaggever die in Heeswijk-Dinther is, ziet medewerkers van de FIOD het huis in- en uit lopen. Verhuisdozen worden naar binnen gebracht en er wordt gezocht in een auto. Ook ziet hij familieleden van de topman die naar het huis zijn gekomen.
https://www.om.nl/actueel(...)rijk-witwasonderzoekquote:Meerdere aanhoudingen in omvangrijk witwasonderzoek
Nieuwsbericht | 13-09-2022 | 09:59
Een 58-jarige man uit de gemeente Aa en Hunze is vanochtend aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij het witwassen van grote hoeveelheden geld en goederen en BTW-fraude. Naast deze hoofdverdachte zijn er nog acht personen aangehouden, afkomstig uit de provincies Drenthe en Noord-Brabant.
Momenteel vinden er in diverse woningen en (bedrijfs)locaties, verspreid over Groningen, Drenthe en Noord-Brabant, doorzoekingen plaats.
Het betreft een gezamenlijk onderzoek van de FIOD, de politie, het Functioneel Parket en het parket Noord-Nederland. Het onderzoek richt zich specifiek op diverse witwasconstructies waarbij geld en goederen zijn witgewassen. Dit witwassen gebeurde via onroerend goedtransacties, autohandel, onverklaarbare contante stortingen en sponsorcontracten in de motorcross-sport. Daarnaast is er een verdenking van BTW-fraude in de autohandel.
De hoofdverdachte wordt gezien als spin in het web. De medeverdachten wordt verweten dat zij in meer of mindere mate betrokken zijn geweest bij deze handelingen. Alle verdachten zitten voorlopig in beperkingen. De woordvoering in deze zaak wordt gedaan door het parket Noord-Nederland.
Zou de rechter voedselvergiftiging hebben opgelopen bij de Jumbo?quote:Op donderdag 7 augustus 2025 13:47 schreef nostra het volgende:
Twee jaar onvoorwaardelijk, fors hoger dan de eis van de OvJ. Uitzonderlijk hoge straf voor zo'n relatief licht feit.
Inderdaad. Had ik, en ik denk hijzelf ook, niet verwacht!quote:Op donderdag 7 augustus 2025 13:47 schreef nostra het volgende:
Twee jaar onvoorwaardelijk, fors hoger dan de eis van de OvJ. Uitzonderlijk hoge straf voor zo'n relatief licht feit.
En dat voor die prijs! Jumbo.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 14:34 schreef ikweethetookniet het volgende:
Zo die heeft spijt dat hij de schikking niet heeft geaccepteerd.
Zou me niet verbazen als zijn bekendheid iets te maken heeft met de strafmaat. Als voorbeeld dienen enzo.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 14:13 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Zou de rechter voedselvergiftiging hebben opgelopen bij de Jumbo?![]()
Maar ik sta er ook wel van te kijken ja.
De rechter schijnbaar wel. Van de NOS:quote:Op donderdag 7 augustus 2025 15:10 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Weinig bewijs in deze zaak. Heb niks met deze man en vind die contanten in z'n huis ook verdacht maar ik lees zo weinig over bewijs.
quote:Tijdens de rechtszaak diende zijn advocaat verklaringen in van vrienden en familie over de herkomst van de 446.000 euro aan cash die bij hem thuis was gevonden. De rechter vond die verklaringen alleen ongeloofwaardig en niet te verifiëren. Waar het wel geverifieerd kon worden, bleken de verklaringen in de meeste gevallen niet te kloppen.
De rechter vond eveneens de uitleg van Van Eerd dat hij zo veel geld in huis heeft omdat hij een vermogend man is met dure racehobby's niet geloofwaardig. Ook omdat het geld op ongebruikelijke plekken lag verstopt, zoals in enveloppen achter boeken, een houten doosje en zelfs in een koelkast. Daarbij zaten er verdachte biljetten van 500 euro tussen en was het geld niet opgegeven bij de belasting.
Volgens de rechter is er daarom geen andere conclusie dan dat het aangetroffen geld "uit enig misdrijf afkomstig is". "En dat wist Van Eerd", zei de rechter. Daarvoor had de rechter het al "overtuigend bewezen" verklaard dat Van Eerd zich had laten omkopen door E. Die had hem contant geld en spullen gegeven voor valse sponsorfacturen voor Jumbo: "Hij heeft zo spullen gekregen die in feite door Jumbo werden betaald".
De rechter oordeelde daarom dat Van Eerd zijn positie als topman van Jumbo heeft misbruikt: "Hij heeft zich ten koste van Jumbo verrijkt. Niet alleen heeft hij de wet, maar ook de interne regels van Jumbo geschonden." De rechter noemde het "buitengewoon kwalijk" dat de topman juist deze regels aan zijn laars lapte. "In een filmpje wijst hij nieuwe medewerkers zelfs op deze regels."
Gerard Sanderink is ook een bekend voorbeeld.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 14:33 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Is dit het enige topic in NWS hierover? Ik verwachtte wel meer reacties.
Wel mooi om te zien dat ook machtige mensen nog steeds kunnen vallen.
4 jaar en drie maanden zittenquote:[b]Op donderdag 7 augustus 2025 15:55 schreef Nober het volgende:[/b
Ger Visser was van de week nog in het nieuws...
Rechter: "Hij heeft zich ten koste van Jumbo verrijkt"quote:Op donderdag 7 augustus 2025 15:24 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
De rechter schijnbaar wel. Van de NOS:
[..]
Precies daarom was hij het ideale slachtoffer, geen relaties met of geheimen met politiek dus terug trappen kan hij nietquote:Op donderdag 7 augustus 2025 17:20 schreef Hexagon het volgende:
Waarom zou dit politiek gestuurd zijn? Niemand in de politiek boeit Frits van Eerd wat.
Niemand in de politiek heeft enige interesse in Frits van Eerd. Dus waar haal je het vandaan?quote:Op donderdag 7 augustus 2025 17:23 schreef ikweethetookniet het volgende:
Dit vonnis is politiek gestuurd![]()
OM krijgt sowieso instructies vanuit het ministerie
Wie ze moeten vervolgen
Waarvoor ze moeten vervolgen
Wat de strafeis zou moeten zijn
En ze schrijven mee aan requisitor van de officier
Enige wat je je nodig hebt is een rechter die beīnvloedbaar is
Dan kan je ook de straf sturen
Meeschrijven met vonnis
Rechter belonen door promotie naar het hof zodat je die ook kan sturen
Vervolgens van hof naar cassatiehof en de cirkel is rond
Je hebt een vonnis fabriek door de politiek gemaakt en gestuurd
Raar dat politici en leden van koninklijk huis nooit gepakt worden ?
Zo werkt dat niet.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 17:24 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Rechter: "Hij heeft zich ten koste van Jumbo verrijkt"
Ja duh, zijn familie heeft de toko opgezet
Daarom moest hij dus hangen duhhquote:Op donderdag 7 augustus 2025 17:25 schreef Hexagon het volgende:
Niemand in de politiek heeft enige interesse in Frits van Eerd. Dus waar haal je het vandaan?
En de leugen ookquote:Op donderdag 7 augustus 2025 17:26 schreef Nieuwschierig het volgende:
Zo werkt dat niet.
De domheid regeert.
Wat een onzin.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 17:25 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Precies daarom was hij het ideale slachtoffer, geen relaties met of geheimen met politiek dus terug trappen kan hij niet
Daarboven dosis afgunst en je hebt ideale doelwit
Alleen gaat de winst omlaag door uit de kas te graaien waarmee zowel de fiscus als zijn mede-aandeelhouders worden beroofd.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 17:24 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Rechter: "Hij heeft zich ten koste van Jumbo verrijkt"
Ja duh, zijn familie heeft de toko opgezet
Nou kom maar eens met de bewijzen dat Frits onschuldig is.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 17:27 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Daarom moest hij dus hangen duhh
Als hij close was geweest met Willem Alexander was dit nooit gebeurt
Zelfde als Julio Poch die moest ook hangen en niemand boeide hem wat
Alles voor de beeldvorming
Bedankt, Hans.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 17:26 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Zo werkt dat niet.
De domheid regeert.
Waaruit blijkt dat hij dat heeft gedaan?quote:Op donderdag 7 augustus 2025 17:31 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Alleen gaat de winst omlaag door uit de kas te graaien waarmee zowel de fiscus als zijn mede-aandeelhouders worden beroofd.
Uit de bewijzen die er tegen hem zijn.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 17:42 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Waaruit blijkt dat hij dat heeft gedaan?
Dat hoef je in Nederland dus nooit te doenquote:Op donderdag 7 augustus 2025 17:31 schreef Hexagon het volgende:
Nou kom maar eens met de bewijzen dat Frits onschuldig is.
En dat heeft die rechter dus gedaan, maar jij claimt dat die rechter daar fouten bij heeft gemaakt. Dan ligt de bal toch bij jou om aan te tonen dat de rechter inderdaad Van Eerd foutief veroordeeld heeft?quote:Op donderdag 7 augustus 2025 17:48 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Dat hoef je in Nederland dus nooit te doen
De bewijslast ligt bij de rechter of je schuldig bent
Vrijspraak is nog geen bewijs van onschuld
Nouja de rechter acht bewezen. Wat heb jij er tegenin te brengen?quote:Op donderdag 7 augustus 2025 17:48 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Dat hoef je in Nederland dus nooit te doen
De bewijslast ligt bij de rechter of je schuldig bent
Vrijspraak is nog geen bewijs van onschuld
Worden de gevangeniswinkels Jumbo franchises.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 18:12 schreef StateOfMind het volgende:
Eens even kijken of er de komende tijd extra bezorgbusjes van de Jumbo bij de lokale bajes komen
Precies en dat kunnen we nog niet want we moeten wachten op het uitgeschreven en volledig gemotiveerde vonnisquote:Op donderdag 7 augustus 2025 18:07 schreef Tocadisco het volgende:
En dat heeft die rechter dus gedaan, maar jij claimt dat die rechter daar fouten bij heeft gemaakt. Dan ligt de bal toch bij jou om aan te tonen dat de rechter inderdaad Van Eerd foutief veroordeeld heeft?
Breng ze nou niet op ideeën 😱quote:Op donderdag 7 augustus 2025 18:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Worden de gevangeniswinkels Jumbo franchises.
John de Mol al gebeld dat er een opvolger is gevonden voor Peter Gillisquote:Op donderdag 7 augustus 2025 18:12 schreef StateOfMind het volgende:
Eens even kijken of er de komende tijd extra bezorgbusjes van de Jumbo bij de lokale bajes komen
Van Massa is Kassa naar Massaal in de Bajes ft Frits, Frank & Peterquote:Op donderdag 7 augustus 2025 18:34 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
John de Mol al gebeld dat er een opvolger is gevonden voor Peter Gillis![]()
Franks Lammers kent de jumbo al dus die dan maar de voice over
Waarom zou de politiek zich er dan mee bemoeien? In jouw verhaal meegaand zouden ze dat dan eerder doen bij mensen die wel bepaalde politieke connecties hebben.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 17:25 schreef ikweethetookniet het volgende:
Precies daarom was hij het ideale slachtoffer, geen relaties met of geheimen met politiek dus terug trappen kan hij niet
Daarboven dosis afgunst en je hebt ideale doelwit
Wie maakt me looooossssssssquote:Op donderdag 7 augustus 2025 18:42 schreef ikweethetookniet het volgende:
Frits doet de witgoed afdeling de wasmachines en waspoeder
Heb jij ooit een politicus voor de strafrechter gezien?quote:Op donderdag 7 augustus 2025 18:52 schreef Accordtje het volgende:
Eigenlijk is het gewoon totaal onlogisch wat je zegt. Het vonnis is politiek gestuurd, omdat hij geen politieke connecties heeft...
Dat is het ook een beetje. Ik heb het boek over hem gelezen. Frits was in zijn jonge jaren een beetje een dolend losgeslagen figuur. Pas later op een of andere prive-opleiding kreeg hij ambitie en groeide hij toch nog uit tot CEO.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 19:13 schreef StateOfMind het volgende:
Ik kan me niet voorstellen dat Fritsie dit allemaal bewust heeft gedaan voor wat financieel gewin.
Die man is al ontzettend rijk.
Ik denk persoonlijk dat hij zich in heeft laten palmen door wat foute figuren en dat hij erg naīef is geweest.
Frits is gek op geld en minder gek op belasting betalenquote:Op donderdag 7 augustus 2025 19:13 schreef StateOfMind het volgende:
Ik kan me niet voorstellen dat Fritsie dit allemaal bewust heeft gedaan voor wat financieel gewin.
Ik denk persoonlijk dat hij zich in heeft laten palmen door wat foute figuren en dat hij erg naīef is geweest.
Ton Hooijmaijers bijvoorbeeldquote:Op donderdag 7 augustus 2025 19:23 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Heb jij ooit een politicus voor de strafrechter gezien?
Q.E.D
Mensen die "ontzettend rijk" zijn willen meestal nog rijker worden.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 19:13 schreef StateOfMind het volgende:
...
Frits wilde vooral tof doen in de racewereldquote:Op donderdag 7 augustus 2025 19:27 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Mensen die "ontzettend rijk" zijn willen meestal nog rijker worden.
Wat heeft dat met Frits van Eerd te maken?quote:Op donderdag 7 augustus 2025 19:23 schreef ikweethetookniet het volgende:
Heb jij ooit een politicus voor de strafrechter gezien?
Q.E.D
Doel <-> middel.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 19:28 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Frits wilde vooral tof doen in de racewereld
Zal dat boek eens een keer kopenquote:Op donderdag 7 augustus 2025 19:24 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is het ook een beetje. Ik heb het boek over hem gelezen. Frits was in zijn jonge jaren een beetje een dolend losgeslagen figuur. Pas later op een of andere prive-opleiding kreeg hij ambitie en groeide hij toch nog uit tot CEO.
Maar zijn foute vriendjes uit die dolende tijd daar heeft hij nooit afscheid van kunnen nemen.
Zeer interessant boek
[ afbeelding ]
Ik vind deze reactie juist weer naīef. Hij heeft gewoon gegokt en verloren, jammer voor hem.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 19:13 schreef StateOfMind het volgende:
Ik denk persoonlijk dat hij lange dagen in de keurige boardroam had en goed werk leverde.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 19:45 schreef LXIV het volgende:
Apart dat iemand die zo veel geld heeft toch loopt te sjoemelen met relatief kleine bedragen en hiermee alles op het spel zet.
quote:Op donderdag 7 augustus 2025 19:13 schreef StateOfMind het volgende:
Dat is er natuurlijk gebeurt, sponsordeals omgezet naar cash, niet opgegeven geld.quote:Iemand verdient inkomen en geeft dit niet op bij de jaarlijkse inkomstenbelasting. Dit geld wordt daardoor crimineel.[7] Het kan bijvoorbeeld witgewassen worden door een auto contant te kopen. Hiermee wordt crimineel geld omgezet in een fysiek goed dat niet direct herleidbaar is tot de criminele oorsprong.
Als je eenmaal ontzettend rijk bent dan wil je maar 1 ding: nog rijker worden.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 19:13 schreef StateOfMind het volgende:
Jos van Rey zat soort van redelijk 'hoog in de boom' en was ook toch de lul.quote:
Ik vermoed dat het niet zozeer om geld heeft gedraaid, maar om de kick van de gedachte hiermee weg te komen.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 20:37 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Als je eenmaal ontzettend rijk bent dan wil je maar 1 ding: nog rijker worden.
Was ook uitgebreid artikel over te lezen dat jumbo paar miljoen aan motocross teams in 2 jaar tijd ofzo had betaald en dat er direct 50% door die teams aan Theo E. Betaald eer als commissie.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 20:17 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik denk persoonlijk dat hij lange dagen in de keurige boardroam had en goed werk leverde.
Die contacten in de auto en motorwereld was puur voor de kick. Andere type mensen, mooi ouwehoeren, wat chicks erbij, schunnige taal mooi man.
Helemaal wat anders en daardoor kreeg hij cash. Dat had hij helemaal niet nodig maar was toch leuk om te hebben.
Die mensen in die familie bedrijven worden best geleefd en alle poen zit in papieren, aandelen, BVs. Als je wat uitgeeft gaat het via de accountant, vrouw, bedrijf enz.
Om eens te beest uit te hangen is het handig als je 100K in je koelkast hebt.
Wat ik niet begrijp is dat naar mijn idee juist nauwelijks iets echt bewezen is in de rechtszaal.
Volgens mij een paar duizend in cash uitbetaling en een jerrycan Roundup. Daar is die op gepakt.[/b]
En dan is het dus op het feit dat die dat dus niet heeft opgegeven bij de belasting, dat is fraude.
Dat de rechter boven het OM straft is ook heel opmerkelijk. Als je je als justitie van de naam D66 rechters af wil moet je je nodig zo gedragen.
Sowieso een paar miljoen een motorcrossteams die niemand kent.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 21:26 schreef rym het volgende:
[..]
Was ook uitgebreid artikel over te lezen dat jumbo paar miljoen aan motocross teams in 2 jaar tijd ofzo had betaald en dat er direct 50% door die teams aan Theo E. Betaald eer als commissie.
Als leek zeg ik of dom geldgierig of gechanteerd. Maar 50% Fee over iets van 2.5 mio klinkt heel dubieus
Dat denk ik ook ja.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 21:25 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik vermoed dat het niet zozeer om geld heeft gedraaid, maar om de kick van de gedachte hiermee weg te komen.
Met de grote duim verzonnen dusquote:Op donderdag 7 augustus 2025 15:10 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Weinig bewijs in deze zaak. Heb niks met deze man en vind die contanten in z'n huis ook verdacht maar ik lees zo weinig over bewijs.
Ach wie heeft dat nou niet eens meegemaakt, dat je 's ochtends vroeg met je slaperige kop denkt de bammetjes uit de koelkast te pakken, en je komt er op je werk in de pauze achter dat je per ongeluk het bakje met 4,5 ton hebt gepaktquote:
Zo werkt het niet in NL.quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 10:31 schreef ikweethetookniet het volgende:
[ x ]
[..]
Met de grote duim verzonnen dus
Net als bij Jos B. Ook daar het kan niet anders
Dan heb je ten minste een verhaal. Frits had over het algemeen geen verklaring. De verklaringen van familie en vrienden waren oncontroleerbaar, ongeloofwaardig. En het deel wat wel te controleren viel, bleek vaak niet te kloppen. Het gaat om meer dan alleen dat geld, er zijn diverse facturen en ver-/aankopenquote:Op vrijdag 8 augustus 2025 19:18 schreef Lospedrosa het volgende:
Dus even voor de duidelijkheid. Grote bedragen aan geld zonder papier of bewijs mogen niet bestaan in Nl.
Stel er komt een verre neef bij je langs en die heeft 60 jaar lang cash gespaard en die brengt dat bij je langs en geeft je dat.
Als je dat niet bij de notaris of anders laat vastleggen en opgeeft als inkomsten/vermogen bij de BD dan ben je ook schuldig aan witwassen en kun je bij aanhouding 2 jaar brommen.
Op zich niet gek als de politie bij je langskomt, een enorme stapel cash aantreft en jij zegt 'ja, er kwam dus een verre neef langs en die gaf mij dat, maar daar heb ik geen bewijs van verder'.quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 19:18 schreef Lospedrosa het volgende:
Dus even voor de duidelijkheid. Grote bedragen aan geld zonder papier of bewijs mogen niet bestaan in Nl.
Stel er komt een verre neef bij je langs en die heeft 60 jaar lang cash gespaard en die brengt dat bij je langs en geeft je dat.
Als je dat niet bij de notaris of anders laat vastleggen en opgeeft als inkomsten/vermogen bij de BD dan ben je ook schuldig aan witwassen en kun je bij aanhouding 2 jaar brommen.
Dat zal de politie niet boeien.quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 19:31 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Op zich niet gek als de politie bij je langskomt, een enorme stapel cash aantreft en jij zegt 'ja, er kwam dus een verre neef langs en die gaf mij dat, maar daar heb ik geen bewijs van verder'.
Moet vanmiddag toevallig naar de Jumbo.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 13:09 schreef ikweethetookniet het volgende:
'Volslagen ramp voor Jumbo', zegt supermarktexpert na veroordeling Van Eerd
De veroordeling van oud-Jumbo-topman Frits van Eerd is volgens supermarktdeskundige Paul Moers 'een volslagen ramp voor het imago van Jumbo'. Nu Van Eerd schuldig is bevonden, verandert volgens hem de hele situatie: "Zijn reputatie is volledig gebroken."
Frits van Eerd is donderdag veroordeeld tot twee jaar gevangenisstraf voor omkoping, witwassen en valsheid in geschrifte. Het feit dat Van Eerd nu geen verdachte meer is, maar een veroordeelde, zet volgens hem alles op z'n kop: "Dat is een totaal andere positie. Zijn reputatie is volledig gebroken. En dat betekent ook dat het vertrouwen in Jumbo een deuk heeft opgelopen."
Moers ziet de supermarktketen al jaren worstelen. "Dat heeft ook met het gedrag van Frits te maken. Hij heeft in het begin fantastische dingen gedaan, met bijvoorbeeld de overname Super de Boer en C1000. Daarna ging hij aan alle kanten de fout in en dat heeft de formule op een zwalkend pad gebracht."
https://www.omroepbrabant(...)eroordeling-van-eerd
Vechten met Glennis kan ook daarquote:Op zaterdag 9 augustus 2025 13:33 schreef StateOfMind het volgende:
Moet vanmiddag toevallig naar de Jumbo.
Ga daar denk ik uit volle borst "en we gaan nog niet naar huis, nog lange niet, nog lange niet" zingen
Een oprechte voorliefde van een sport die gedomineerd wordt door dubieuze criminelen, het geld en de macht om een grote aantrekkingskracht voor die lui te worden en in een positie gedwongen kunnen worden om dat voor de ándere partij 'legaal' te laten lijken. Giftige cocktail.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 19:45 schreef LXIV het volgende:
Apart dat iemand die zo veel geld heeft toch loopt te sjoemelen met relatief kleine bedragen en hiermee alles op het spel zet.
Wel wel een beetje raar dat dit nou zo van invloed zou zijn op hoe het loopt bij Jumbo. Ten eerste is-ie al bijna 3 jaar niet meer actief bij dat bedrijf. En ten tweede denk ik niet dat veel klanten denken "die Van Eerd had veel geld in z'n vriezer, nou dan koop ik m'n bloemkool mooi ergens anders".quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 13:09 schreef ikweethetookniet het volgende:
'Volslagen ramp voor Jumbo', zegt supermarktexpert na veroordeling Van Eerd
De veroordeling van oud-Jumbo-topman Frits van Eerd is volgens supermarktdeskundige Paul Moers 'een volslagen ramp voor het imago van Jumbo'. Nu Van Eerd schuldig is bevonden, verandert volgens hem de hele situatie: "Zijn reputatie is volledig gebroken."
Frits van Eerd is donderdag veroordeeld tot twee jaar gevangenisstraf voor omkoping, witwassen en valsheid in geschrifte. Het feit dat Van Eerd nu geen verdachte meer is, maar een veroordeelde, zet volgens hem alles op z'n kop: "Dat is een totaal andere positie. Zijn reputatie is volledig gebroken. En dat betekent ook dat het vertrouwen in Jumbo een deuk heeft opgelopen."
Moers ziet de supermarktketen al jaren worstelen. "Dat heeft ook met het gedrag van Frits te maken. Hij heeft in het begin fantastische dingen gedaan, met bijvoorbeeld de overname Super de Boer en C1000. Daarna ging hij aan alle kanten de fout in en dat heeft de formule op een zwalkend pad gebracht."
https://www.omroepbrabant(...)eroordeling-van-eerd
Bron?quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 13:40 schreef nostra het volgende:
een sport die gedomineerd wordt door dubieuze criminelen
Marc de Reuver's bio o.a.quote:
Dat snap ik wel, de BD gebruikt de accountants om ook fraude op te sporen (wat hun eigen probleem is)quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 14:13 schreef ikweethetookniet het volgende:
Ad van Gils (PwC): stap naar voren zetten om relevant te blijven
Accountants moeten hun huidige taken nog beter gaan doen, "de basis op orde krijgen", maar dat is niet voldoende, zegt PwC-voorzitter Ad van Gils in het FD. Om relevant te blijven moet de sector een stap naar voren zetten.
Controlekwaliteit gaat allereerst om de betrouwbaarheid van de cijfers en van de dossiers. "Ligt alles goed vast en helemaal volgens de regels. Dat is heel belangrijk." Maar kwaliteit gaat dieper, stelt Van Gils. "Het draait om relevantie. Als we als maatschappij meer verwachten van de accountant rond thema's als fraude, corruptie en continuīteit in onzekere tijden, dan moet de beroepsgroep een stap naar voren doen."
"Want wat nou als de dossiers straks allemaal op orde zijn en controles volgens de regels gaan, maar de maatschappij zit op andere informatie te wachten? Dan zijn de cijfers betrouwbaar, maar niet meer relevant", meent Van Gils.
Daarom moet de accountant in de gaten houden wat de maatschappij verwacht. "Regels lopen altijd achter de maatschappelijk ontwikkeling aan, als je niet nu al die maatschappelijke behoeftes volgt, dan erodeert je relevantie."
"Als we moeten voldoen aan de maatschappelijke verwachtingen, bijvoorbeeld in de extra stappen die een accountant zou moeten doen bij het opsporen van fraude, dan moeten we ook met onze klanten praten over een passender beloning", aldus Van Gils.
https://www.accountant.nl(...)relevant-te-blijven/
Nou Ad dat is gelukt![]()
![]()
![]()
Oh en dan zeuren om meer geld![]()
Jumbo heeft voor 100-en miljoenen aan financieringen lopen bij verscheidene banken. En die zijn niet happig om bedrijven te financieren waar de eigenaar veroordeeld is, zeker niet als de veroordeling betrekking heeft op 't bedrijf die ze financierenquote:Op zaterdag 9 augustus 2025 14:02 schreef Tijn het volgende:
[..]
Wel wel een beetje raar dat dit nou zo van invloed zou zijn op hoe het loopt bij Jumbo. Ten eerste is-ie al bijna 3 jaar niet meer actief bij dat bedrijf. En ten tweede denk ik niet dat veel klanten denken "die Van Eerd had veel geld in z'n vriezer, nou dan koop ik m'n bloemkool mooi ergens anders".
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |