abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215050183
Wij zijn begin 2020 verhuisd naar Portugal. Halverwege 2019 hebben we een boerderij van 3.5 hectare gekocht in de provincie Castelo Branco.

Na allebei meer dan 25 jaar voor een baas gewerkt te hebben vonden we het tijd om iets anders te gaan doen. Dat werd dus Portugal, nog betaalbaar en vaak lekker weer. We waren vanaf 2015 in Portugal op vakantie geweest en in de vakanties ook terreinen/huizen bekeken. Buren vinden we niet erg maar die moeten wel een heel stuk verder zitten, en dat is gelukt. Onze dichtstbijzijnde buurman zit op 500 meter afstand.

Zo zag het er toen uit:

Overzicht van ons terrein

Onze beesten

Doro en Eddie

Zara

Ronya (is inmiddels overleden)

De vorige topics vind je hier:

K&W / Managarm's boerderij
K&W / Managarm's boerderij deel #2
Managarm in K&W / Managarm's boerderij deel #3
pi_215050215
Bijna alle branden zijn uit, het is gisteren gaan regenen. Althans, op de plek waar de branden zijn, het was hier helemaal donker en we hebben drie druppels regen gehad. We gaan hard richting de drie maanden zonder regen, het is wel nodig, onze waterput is redelijk leeg en we geven nu water uit ons meertje. Maar als het grondwater onder een bepaald punt komt dan vult de waterput ook niet lekker meer bij en zie je je meertje elke dag kleiner worden.

De volgende regen komt volgende week woensdag en donderdag volgens de voorspelling, we gaan het zien.
pi_215081966
Het regent sinds vanmorgen, iets harder dan miezer, er was geen regen opgegeven vandaag, dus een bonus. De komende twee dagen staat er wel regen op de kalender.

De ezels staan onder een boom, als ze naar binnen willen dan beginnen ze te loeien :) . Maar ze staan altijd ook met regen lekker te grazen, ze schijnen het niet erg te vinden.

Ed eet gedroogde venkel, een lekkernij in Ed-land.

Onze nieuwe badkamer heeft een bewoner, een Gekko.

Onze buurman had een nieuwe hond, ging Liesbeth die hond uitlaten samen met Zara, maar niet te vinden. Er zaten wel twee jonge hondjes samen met een jong schaap in een hok, als we even tellen zijn dit hond 10 en 11 sinds wij hier wonen. Ik heb medelijden met de hondjes.

pi_215130165
Is het hondje nog gevonden? En wat denk je dat er steeds gebeurt met die honden?
Resistance is futile.
pi_215130739
quote:
11s.gif Op zondag 29 september 2024 18:46 schreef Seven. het volgende:
Is het hondje nog gevonden? En wat denk je dat er steeds gebeurt met die honden?
Hij denkt zelf dat ze vergiftigd worden, maar als je je honden niet de juiste inentingen geeft en ze te jong bij de moeder weghaalt dan is dat vragen om ellende.

We moeten nog een keer gaan kijken of het hondje terug is maar, ik betwijfel het.
pi_215131411
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 19:46 schreef Managarm het volgende:

[..]
Hij denkt zelf dat ze vergiftigd worden, maar als je je honden niet de juiste inentingen geeft en ze te jong bij de moeder weghaalt dan is dat vragen om ellende.

We moeten nog een keer gaan kijken of het hondje terug is maar, ik betwijfel het.
;(
Resistance is futile.
pi_215174874
De balk wordt ingepakt, toch maar met gipsplaat omdat de balk niet helemaal recht is (dat krijg je met amateurs :)).

Als het goed is dan zitten over twee weken alle gipsplaten er op, we zijn nu eerst bezig met alles wat gedaan is afwerken.

Ik ben bezig met de aansluiting van het buffervat naar de vloerverwarming, alles met koper. Het water van de kachel wordt te warm voor de pvc-buizen. Met koper werken is ook weer nieuw, wel alles met knelfittingen, hier wordt nog veel gesoldeerd (iets wat we in Nederland volgens mij al heel lang niet meer doen).

We hebben wat meer wolken:

Ziet er heel erg regenachtig uit, maar helaas, vier druppels was alles.

We hebben goede hoop voor volgende week, heel de week regen.
  zaterdag 5 oktober 2024 @ 14:49:33 #8
277627 Seven.
We are Borg.
pi_215184795
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 10:53 schreef Managarm het volgende:
De balk wordt ingepakt, toch maar met gipsplaat omdat de balk niet helemaal recht is (dat krijg je met amateurs :)).

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Als het goed is dan zitten over twee weken alle gipsplaten er op, we zijn nu eerst bezig met alles wat gedaan is afwerken.

Ik ben bezig met de aansluiting van het buffervat naar de vloerverwarming, alles met koper. Het water van de kachel wordt te warm voor de pvc-buizen. Met koper werken is ook weer nieuw, wel alles met knelfittingen, hier wordt nog veel gesoldeerd (iets wat we in Nederland volgens mij al heel lang niet meer doen).

[ afbeelding ]

We hebben wat meer wolken:

[ afbeelding ]

Ziet er heel erg regenachtig uit, maar helaas, vier druppels was alles.

[ afbeelding ]

We hebben goede hoop voor volgende week, heel de week regen.
Goed beeld van de ruimte nu. Het gaat lekker daar!
Resistance is futile.
pi_215203747
Het is net of er een dakraam in zit.

maandag 7 oktober 2024 @ 19:24:19 #10
277627 Seven.
We are Borg.
pi_215204864
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2024 17:43 schreef Managarm het volgende:
Het is net of er een dakraam in zit.

[ afbeelding ]
Wat gaat er eigenlijk boven gebeuren, ga je nog gebruik maken van die vide?
Resistance is futile.
pi_215204948
quote:
7s.gif Op maandag 7 oktober 2024 19:24 schreef Seven. het volgende:

[..]
Wat gaat er eigenlijk boven gebeuren, ga je nog gebruik maken van die vide?
Ja, het is opslag. We hebben erg veel spullen, een hoop komt daar te staan.
pi_215206025
Gave ruimte hoor.
Spoilers!
pi_215209730
Creatief met koper, we moeten nog twee dingen aansluiten, het expansievat en het koud water richting de kachel (met een T ertussen voor een automatisch vulautomaat).

pi_215229454
Twee nieuwe kuikens zijn machinaal uitgebroed.

Begonnen met het inpakken van de balk

We hebben de spiegel opgehangen, e-mail naar Ikea gestuurd, spiegel is niet helemaal netjes afgewerkt aan de randen, dat kan je niet zien bij ophalen. In de spiegel zie je dat er ook een plant in de badkamer staat, een Papyrus, uit de grote vijver gehaald.

pi_215322594
Op het klusfront niet veel te melden, bezig met het testen van de koperen leidingen naar de kachel. Een bocht moeten vervangen, die bleek beschadigd waardoor deze lekte. Dinsdag nieuwe test doen.

Morgen gaan de laatste gipsplaten op de vide tegen het plafond. Liesbeth heeft veel muren glad getrokken, moet allemaal nog geverfd worden.

Verlichting!

Liesbeth is een paar weken naar Nederland, die gaat een rondje familie en vrienden doen.

Had ik deze al een keer gepost?

https://www.google.com/ma(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D

We hebben een roze kasteel in een dorp vlakbij Castelo Branco (Escalos de Cima).

Het weer is nog lekker, na een aantal regenachtige dagen is het nu weer rond de 25 graden overdag, vandaag in mijn t-shirt siergras aan het splitsen geweest. Ook een klus op zich, maar dat gras heeft heel weinig water nodig, dus ideaal voor dit klimaat (Vetiver en Miscanthus).

Het is paddenstoelentijd

Deze Eucalyptus heb ik een geleden compleet omgezaagd.

Het grappige is overigens dat de Mimosa die ik omgezaagd had niet terugkomt, er lopen twee viervoeters rond die jonge Mimosa erg lekker vinden.

Ezels staan te rusten

[ Bericht 5% gewijzigd door Managarm op 20-10-2024 19:18:35 ]
pi_215323151
Ik had nog olijfolie willen verkopen hier maar een kennis van Liesbeth heeft in een keer de gehele voorraad gekocht (60 liter, we hadden al wat kannetjes verkocht).

Dit jaar wordt het pet met de olijfolie, er hangen erg weinig olijven in de bomen hier. Ik ga een paar van de bomen oogsten, voor eigen verbruik. Volgend jaar weer beter, het is ook meestal om het jaar dat je een echt goede oogst hebt, maar het is nu wel erg zielig.
  zondag 20 oktober 2024 @ 20:10:03 #17
277627 Seven.
We are Borg.
pi_215323221
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2024 20:04 schreef Managarm het volgende:
Ik had nog olijfolie willen verkopen hier maar een kennis van Liesbeth heeft in een keer de gehele voorraad gekocht (60 liter, we hadden al wat kannetjes verkocht).

Dit jaar wordt het pet met de olijfolie, er hangen erg weinig olijven in de bomen hier. Ik ga een paar van de bomen oogsten, voor eigen verbruik. Volgend jaar weer beter, het is ook meestal om het jaar dat je een echt goede oogst hebt, maar het is nu wel erg zielig.
Waar gaan olijven eigenlijk goed en slecht op?
Resistance is futile.
pi_215323252
quote:
7s.gif Op zondag 20 oktober 2024 20:10 schreef Seven. het volgende:

[..]
Waar gaan olijven eigenlijk goed en slecht op?
Ik denk dat het nu te lang droog is geweest, pas meer regen eind september. Olijven kunnen best een tijd zonder water, maar als ze vrucht gaan dragen is het wel handig als er iets van vocht komt.

Volgend jaar ga ik mijn olijfgaard boven vanaf eind juli water geven, kijken wat het verschil is.
pi_215326347
Iedereen vol smacht in afwachting van jullie eigen olijfolie hier! :9
pi_215332432
De eerste tegels bij de voordeur (geen achterdeur, wel openslaande deuren aan de zijkant).

Het randje in de keuken wordt afgewerkt

Omdat ik wilde weten hoe het stond heb ik deur erin gehangen, kon alleen niet open.

pi_215332475
Stapje voor stapje…
pi_215360415
Grote stap, het plafond zit dicht

Keuken is gevoegd

De komende week regen, het was afgelopen weer heerlijk rond de 25 graden overdag. Komende week het plafond afwerken.
pi_215361752
Saffraan staat in bloei, dat gaat echt rap. Ik dacht dat het niet meer op zou komen.

Ons huis tijdens de zonsondergang

pi_215363076
Wat een mooie tegel in de keuken <3
pi_215372965
Ik was naar Castelo Branco voor boodschappen, poging tot inbraak op video :)

vrijdag 25 oktober 2024 @ 20:01:34 #26
277627 Seven.
We are Borg.
pi_215374341
En wanneer gaan jullie verhuizen?
Resistance is futile.
pi_215374479
quote:
6s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 20:01 schreef Seven. het volgende:
En wanneer gaan jullie verhuizen?
Voor eind december, het is nu alleen nog een deel stucwerk en een trap plaatsen. Trap kan ook als we er wonen.
pi_215374533
Lekker bezig! Ben nu op familie trip in NL en DUI (vakantie in vakantie) en overal (ook in VK) staan heel veel paddestoelen dit jaar. Warm en vochtig, ideaal voor veel paddestoelen. In Duitsland een hele mooie vliegenzwam gezien :)
Ik hoop dat jullie met kerst lekker in je nieuwe huis zitten!
pi_215411419
Vandaag wat kleine dingen gedaan, voor de rest staat het kantoor in de voorstrijk, de overgangen van het plafond van de vide zijn met gips dichtgemaakt. Morgen plafond vide schuren, schoonmaken en voorstrijk erop. In de middag kantoor verven.

Haakjes:

pi_215479863
Na lang wachten en tien keer afzeggen is het communicatieproject klaar, nu wachten op de man die het komt testen. Zal hopelijk iets sneller gaan, de installateur krijgt de tweede helft pas betaald als het goedgekeurd is.

Het is eikeltijd, de zoete eikels zijn favoriet bij de ezels

De saffraan krokussen staan in bloei

Deze slang stak het pad over toen ik langskwam, met foto maken kwam ik te dichtbij naar zijn zin dus kreeg ik een stoer gehis te horen. Ik denk de Western Montpellier Snake maar ik ben niet zo goed in het herkennen van slangen :).

https://birdwatchinghq.com/snakes-of-portugal/

Nog maar even een ingezoomd, foto niet echt duidelijk

dinsdag 5 november 2024 @ 06:30:03 #31
277627 Seven.
We are Borg.
pi_215479935
Was het een gifslang?

En mooie tegeltjes in de keuken!
Resistance is futile.
pi_215479981
quote:
11s.gif Op dinsdag 5 november 2024 06:30 schreef Seven. het volgende:
Was het een gifslang?

En mooie tegeltjes in de keuken!
Ja, gifslang. Maar niet gevaarlijk, net als bijna alle slangen in Portugal, de tanden staan achterin de bek.
pi_215480740
Mooie vorderingen weer :Y
Spoilers!
pi_215558071
Ik denk een (magere) adderringslang, ongevaarlijk, en niet giftig.
pi_215606877
Wij zijn begonnen met de olijfoogst, een mager jaar. Niet veel olijven.

Zal vanmiddag een wat grote update maken van het huis. Zo worden wij bijna elke morgen welkom geheten, dit is Ed (geen beeld alleen geluid, het was nog donker).

Je hoort ook nog onze haan op de achtergrond, hij is een eenzame haan nu.

De kip lag gisteren dood voor het hok, onderzocht maar niets aan te zien, vreemd.

Wij hadden al gezelschap voor haar gefokt maar dat duurt nog een paar maanden voordat ze erbij mag (alleen de kip, ik ga een tweede foktoom in een aparte ren maken). Ik heb al contact gehad met een fokker (op twee uur rijden) die van het voorjaar vijf hennetjes voor mij apart houd.

pi_215607038
Ed : goeiemorgen.

Kip: rip. 🍀
pi_215610248
Jammer van de kip!

Nog ff over eikels; zoete eikels zei je? Die kun je geloof ik in principe ook eten. Het is alleen nooit gelukt om eikenbomen zo te kweken dat je weet dat ze zoete eikels zullen dragen, schijnbaar zijn er teveel genen betrokken bij hoe eikels smaken.
pi_215610638
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2024 17:42 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Jammer van de kip!

Nog ff over eikels; zoete eikels zei je? Die kun je geloof ik in principe ook eten. Het is alleen nooit gelukt om eikenbomen zo te kweken dat je weet dat ze zoete eikels zullen dragen, schijnbaar zijn er teveel genen betrokken bij hoe eikels smaken.
Ja, die kan je eten als ze geroosterd zijn, nog niet geprobeerd overigens. Er wordt ook meel van gemalen. De eikels zijn zoeter dan de eikels van andere eiken. Overigens is de bekendste eter het Iberische varken, ze zeggen dat de smaak van de eikels komt. Het zijn eikels van de steeneik, azinheira in het Portugees. In Nederland wordt het hout azijnhout genoemd, beetje een vrije vertaling van de Portugese naam.

Liesbeth komt net binnenlopen en zegt dat het ongeveer de smaak van een kastanje is, die heeft ze wel gegeten.

[ Bericht 2% gewijzigd door Managarm op 17-11-2024 22:10:27 ]
pi_215612126
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2024 18:24 schreef Managarm het volgende:

[..]
Ja, die kan je eten als ze geroosterd zijn, nog niet geprobeerd overigens. Er wordt ook meel van gemalen. De eikels zijn zoeter dan de eikels van andere eiken. Overigens is de bekendste eter het Iberische varken, ze zeggen dat de smaak van de eikels komt. Het zijn eikels van de steeneik, azinheira in het Portugees. In Nederland wordt het hout azijnhout genoemd, beetje een vrije vertaling van de Portugese naam.

Liesbeth komt net binnenlopen en zegt dat het ongeveer de smaak van een kastanje is, die heeft zel wel gegeten.
Tamme kastanjes! Laatst liep ik bij mijn moeder in het bos en daar lagen er veel. Tasje meegenomen en soep van gemaakt. Wel flink werk: roosteren, pellen, en dan met wat selderij, uitje enzo blenden, afmaken met wat gebakken spekjes :Y)
pi_215614028
Ons kantoor begint vorm te krijgen: plinten gezet, geverfd, nu nog lampen ophangen.

De spullen die er staan zijn van Ikea (op het tafeltje na), dat was de laatste keer dat ik daar besteld heb, van redelijke kwaliteit naar slecht geproduceerde meubels. We hebben diverse spullen gehad met beschadigingen, maar daar kunnen ze niets aan doen want dat had je moeten zien toen je het ophaalde. Je moet dus blijkbaar alles uitpakken en controleren.

Dit is een ladegeleider, die lade loopt dus niet echt soepel.

Het plafond van de vide is klaar en de lage kant op de lengtezijde van het huis is klaar voor de afwerklaag.

Olijfoogst. Het was heerlijk werken met een zonnetje en een graad of 20.

Alles weer in de kas, voorbereid op de winter.

[ Bericht 4% gewijzigd door Managarm op 18-11-2024 07:09:52 ]
pi_215617449
Ik was anderhalve week geleden in Toscane, en daar waren ze ook bezig met de olijfoogst. Leek mij erop dat ze daar dit jaar een aardige oogst hebben.

En Ikea...veel bezorgen ze niet, en als ze het bezorgen, en het is kapot, dan neemt de bezorger het niet mee, maar moet je er zelf mee terug naar winkel :? Hadden wij met een glazen pot ofzo, stuk eruit. Bezorger ontkende eerst gewoon nog dat het kapot was :?
pi_215617498
Ik ben klaar met de olijfoogst, een schamele 200 kilo. Dat is 1/6 ten opzichte van vorig jaar. Het ene jaar geeft een olijfboom meer dan het andere jaar, maar dit jaar is het wel erg weinig.

quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 15:27 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ik was anderhalve week geleden in Toscane, en daar waren ze ook bezig met de olijfoogst. Leek mij erop dat ze daar dit jaar een aardige oogst hebben.

En Ikea...veel bezorgen ze niet, en als ze het bezorgen, en het is kapot, dan neemt de bezorger het niet mee, maar moet je er zelf mee terug naar winkel :? Hadden wij met een glazen pot ofzo, stuk eruit. Bezorger ontkende eerst gewoon nog dat het kapot was :?
Wij hebben een afhaalpunt, bezorgen rekenen ze 99 euro voor (en dan kan ik alsnog bij het café op gaan halen, grote vrachtwagens passen niet op onze weg). Wij hebben een aanhanger dus goedkoper om even naar het afhaalpunt te rijden.

Je moet de recenties eens lezen over Ikea op Trustpilot.

[ Bericht 4% gewijzigd door Managarm op 18-11-2024 16:07:24 ]
pi_215619027
Ja, vind dat wel een bizar dingetje bij Ikea, dat ze zoveel niet bezorgen, en het dan lastig maken ook om te retourneren. Ze zullen er wel over nagedacht hebben.

Las overigens dat de olijfolie-oogst in Spanje en Griekenland een stuk beter is dan vorig jaar, maar in Italie niet zo. In ieder geval verwacht men dat de prijs omlaag gaat.
pi_215625808
Er is overigens wel een verklaring voor onze slechte oogst, het merendeel van onze bomen zijn Galega's en toen die in bloei stonden hebben we een paar heftige hagelbuien gehad.

De olijven die we nu geoogst hebben zijn een andere variant (eigenlijk tafel maar geven ook olie), die een paar weken later in bloei stond.

[ Bericht 15% gewijzigd door Managarm op 19-11-2024 17:03:54 ]
pi_215627206
Meer kamerplanten

De cheerleaders bij het olijven plukken

Ontploffende paddestoelen

Hele forse paddstoelen

pi_215642683
Dit is wat je krijgt als je iemand inhuurt en geen opzichter hebt:

Met het terras langs het huis is dus de helling gevolgd, het huis zit in de rotsen ingebouwd. Er is niets recht aan dit terras. Dit is dus een terrein aan het riviertje in de buurt van ons terrein, eigenaar is een Nigeriaan die wij nog nooit gezien hebben in twee jaar tijd.

De olijfnetten moesten opgeruimd worden en we kregen "hulp"

Het laatste stuk plafond boven de woonkamer wordt afgewerkt. Als dat klaar is dan kan de steiger het huis uit.

pi_215642857
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2024 13:06 schreef Managarm het volgende:
Dit is wat je krijgt als je iemand inhuurt en geen opzichter hebt:

[ afbeelding ]

Met het terras langs het huis is dus de helling gevolgd, het huis zit in de rotsen ingebouwd. Er is niets recht aan dit terras. Dit is dus een terrein aan het riviertje in de buurt van ons terrein, eigenaar is een Nigeriaan die wij nog nooit gezien hebben in twee jaar tijd.

De olijfnetten moesten opgeruimd worden en we kregen "hulp"

[ afbeelding ]

Het laatste stuk plafond boven de woonkamer wordt afgewerkt. Als dat klaar is dan kan de steiger het huis uit.

[ afbeelding ]
Dat huis lijkt ook wel scheef te staan :D En bizar dat jullie dan nog nooit gezien hebben..
Jullie huis schiet al mooi op. Deadline was toch ook deze maand of volgende maand om alles klaar te hebben? Of is dat inmiddels niet meer?
Shine bright like a diamond.
pi_215643332
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2024 13:25 schreef June. het volgende:

[..]
Dat huis lijkt ook wel scheef te staan :D En bizar dat jullie dan nog nooit gezien hebben..
Jullie huis schiet al mooi op. Deadline was toch ook deze maand of volgende maand om alles klaar te hebben? Of is dat inmiddels niet meer?
Het huis staat op de rotsen, altijd scheef, dit zie je veel hier.

De architect belde, omdat we een veel dikkere isolatie gebruikt hebben dan in de plannen hebben we een verlenging van een jaar gekregen (afbouw, kostte 140 euro). Hij had de plannen opnieuw door de molen moeten laten gaan, hij roept altijd dat we de traagste bouwers ooit zijn :).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')