Hij denkt zelf dat ze vergiftigd worden, maar als je je honden niet de juiste inentingen geeft en ze te jong bij de moeder weghaalt dan is dat vragen om ellende.quote:Op zondag 29 september 2024 18:46 schreef Seven. het volgende:
Is het hondje nog gevonden? En wat denk je dat er steeds gebeurt met die honden?
quote:Op zondag 29 september 2024 19:46 schreef Managarm het volgende:
[..]
Hij denkt zelf dat ze vergiftigd worden, maar als je je honden niet de juiste inentingen geeft en ze te jong bij de moeder weghaalt dan is dat vragen om ellende.
We moeten nog een keer gaan kijken of het hondje terug is maar, ik betwijfel het.
Goed beeld van de ruimte nu. Het gaat lekker daar!quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 10:53 schreef Managarm het volgende:
De balk wordt ingepakt, toch maar met gipsplaat omdat de balk niet helemaal recht is (dat krijg je met amateurs).
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Als het goed is dan zitten over twee weken alle gipsplaten er op, we zijn nu eerst bezig met alles wat gedaan is afwerken.
Ik ben bezig met de aansluiting van het buffervat naar de vloerverwarming, alles met koper. Het water van de kachel wordt te warm voor de pvc-buizen. Met koper werken is ook weer nieuw, wel alles met knelfittingen, hier wordt nog veel gesoldeerd (iets wat we in Nederland volgens mij al heel lang niet meer doen).
[ afbeelding ]
We hebben wat meer wolken:
[ afbeelding ]
Ziet er heel erg regenachtig uit, maar helaas, vier druppels was alles.
[ afbeelding ]
We hebben goede hoop voor volgende week, heel de week regen.
Wat gaat er eigenlijk boven gebeuren, ga je nog gebruik maken van die vide?quote:Op maandag 7 oktober 2024 17:43 schreef Managarm het volgende:
Het is net of er een dakraam in zit.
[ afbeelding ]
Ja, het is opslag. We hebben erg veel spullen, een hoop komt daar te staan.quote:Op maandag 7 oktober 2024 19:24 schreef Seven. het volgende:
[..]
Wat gaat er eigenlijk boven gebeuren, ga je nog gebruik maken van die vide?
Waar gaan olijven eigenlijk goed en slecht op?quote:Op zondag 20 oktober 2024 20:04 schreef Managarm het volgende:
Ik had nog olijfolie willen verkopen hier maar een kennis van Liesbeth heeft in een keer de gehele voorraad gekocht (60 liter, we hadden al wat kannetjes verkocht).
Dit jaar wordt het pet met de olijfolie, er hangen erg weinig olijven in de bomen hier. Ik ga een paar van de bomen oogsten, voor eigen verbruik. Volgend jaar weer beter, het is ook meestal om het jaar dat je een echt goede oogst hebt, maar het is nu wel erg zielig.
Ik denk dat het nu te lang droog is geweest, pas meer regen eind september. Olijven kunnen best een tijd zonder water, maar als ze vrucht gaan dragen is het wel handig als er iets van vocht komt.quote:Op zondag 20 oktober 2024 20:10 schreef Seven. het volgende:
[..]
Waar gaan olijven eigenlijk goed en slecht op?
Voor eind december, het is nu alleen nog een deel stucwerk en een trap plaatsen. Trap kan ook als we er wonen.quote:
Ja, gifslang. Maar niet gevaarlijk, net als bijna alle slangen in Portugal, de tanden staan achterin de bek.quote:Op dinsdag 5 november 2024 06:30 schreef Seven. het volgende:
Was het een gifslang?
En mooie tegeltjes in de keuken!
Ja, die kan je eten als ze geroosterd zijn, nog niet geprobeerd overigens. Er wordt ook meel van gemalen. De eikels zijn zoeter dan de eikels van andere eiken. Overigens is de bekendste eter het Iberische varken, ze zeggen dat de smaak van de eikels komt. Het zijn eikels van de steeneik, azinheira in het Portugees. In Nederland wordt het hout azijnhout genoemd, beetje een vrije vertaling van de Portugese naam.quote:Op zondag 17 november 2024 17:42 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Jammer van de kip!
Nog ff over eikels; zoete eikels zei je? Die kun je geloof ik in principe ook eten. Het is alleen nooit gelukt om eikenbomen zo te kweken dat je weet dat ze zoete eikels zullen dragen, schijnbaar zijn er teveel genen betrokken bij hoe eikels smaken.
Tamme kastanjes! Laatst liep ik bij mijn moeder in het bos en daar lagen er veel. Tasje meegenomen en soep van gemaakt. Wel flink werk: roosteren, pellen, en dan met wat selderij, uitje enzo blenden, afmaken met wat gebakken spekjesquote:Op zondag 17 november 2024 18:24 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ja, die kan je eten als ze geroosterd zijn, nog niet geprobeerd overigens. Er wordt ook meel van gemalen. De eikels zijn zoeter dan de eikels van andere eiken. Overigens is de bekendste eter het Iberische varken, ze zeggen dat de smaak van de eikels komt. Het zijn eikels van de steeneik, azinheira in het Portugees. In Nederland wordt het hout azijnhout genoemd, beetje een vrije vertaling van de Portugese naam.
Liesbeth komt net binnenlopen en zegt dat het ongeveer de smaak van een kastanje is, die heeft zel wel gegeten.
Wij hebben een afhaalpunt, bezorgen rekenen ze 99 euro voor (en dan kan ik alsnog bij het café op gaan halen, grote vrachtwagens passen niet op onze weg). Wij hebben een aanhanger dus goedkoper om even naar het afhaalpunt te rijden.quote:Op maandag 18 november 2024 15:27 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ik was anderhalve week geleden in Toscane, en daar waren ze ook bezig met de olijfoogst. Leek mij erop dat ze daar dit jaar een aardige oogst hebben.
En Ikea...veel bezorgen ze niet, en als ze het bezorgen, en het is kapot, dan neemt de bezorger het niet mee, maar moet je er zelf mee terug naar winkelHadden wij met een glazen pot ofzo, stuk eruit. Bezorger ontkende eerst gewoon nog dat het kapot was
Dat huis lijkt ook wel scheef te staanquote:Op donderdag 21 november 2024 13:06 schreef Managarm het volgende:
Dit is wat je krijgt als je iemand inhuurt en geen opzichter hebt:
[ afbeelding ]
Met het terras langs het huis is dus de helling gevolgd, het huis zit in de rotsen ingebouwd. Er is niets recht aan dit terras. Dit is dus een terrein aan het riviertje in de buurt van ons terrein, eigenaar is een Nigeriaan die wij nog nooit gezien hebben in twee jaar tijd.
De olijfnetten moesten opgeruimd worden en we kregen "hulp"
[ afbeelding ]
Het laatste stuk plafond boven de woonkamer wordt afgewerkt. Als dat klaar is dan kan de steiger het huis uit.
[ afbeelding ]
Het huis staat op de rotsen, altijd scheef, dit zie je veel hier.quote:Op donderdag 21 november 2024 13:25 schreef June. het volgende:
[..]
Dat huis lijkt ook wel scheef te staanEn bizar dat jullie dan nog nooit gezien hebben..
Jullie huis schiet al mooi op. Deadline was toch ook deze maand of volgende maand om alles klaar te hebben? Of is dat inmiddels niet meer?
Wat een verschillenquote:Op zondag 8 december 2024 11:54 schreef Managarm het volgende:
De winter is begonnen in Portugal, nachtvorst van -2 aanstaande nacht, gelukkig is het overdag rond de 20 graden. Het is nu lekker weer, we hadden vanmorgen een ijzige wind, die is gelukkig gaan liggen.
[ afbeelding ]
Onderweg naar het dorp genomen, vanuit de autoquote:
Hebben we nog niet geopend, eerst de oude olijfolie opmaken. We hebben nog vijf liter.quote:Op zondag 8 december 2024 12:10 schreef Seven. het volgende:
Holy, ik heb heel wat nieuwtjes gemist! Mooi verjaardagscadeau hoor, en wat wordt de vide mooi. Wel jammer van de service van Ikea, en wat gek dat ze in Portugal moeilijk doen. In NL zouden ze er geen probleem van maken (wel gewoon zelf ff naar de winkel gaan).
Hoe smaakt de olijfolie dit jaar?
Oh ja ik zie 'tquote:Op zondag 8 december 2024 12:13 schreef Managarm het volgende:
[..]
Onderweg naar het dorp genomen, vanuit de auto. Ik zag een roofvogel cirkelen, maar die was te ver weg, zie kleine vlekje onder de zon (net boven de boom).
Meer info over de kas?quote:Op woensdag 1 januari 2025 09:20 schreef Managarm het volgende:
De trap even gepast, we weten dat deze niet hoog genoeg is, moeten nog een platform bouwen om de trap op te zetten. Dit was de enige trap die enigszins betaalbaar was (en de dag na de bestelling ging de prijs met 500 euro omhoog).
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Lampen en ventilator in kantoor opgehangen. Bleek dat bij het plaatsen van het plafond een draad los was gekomen, dus deel plafond open moeten maken.
[ afbeelding ]
Tweede slaapkamer bijna klaar, wat afwerking bij raam en deur moet nog gedaan worden.
[ afbeelding ]
De Nespereira staat in bloei, een groot zoemfestijn, een van de weinige planten die nu in bloei staat. De bijen zijn er erg blij mee.
[ afbeelding ]
Zonsopgang is altijd mooi
[ afbeelding ]
Scharrelhaan, hij staat meestal bij de open deur
[ afbeelding ]
Scharrelkoei, bij ons huurhuis, gat in hek
[ afbeelding ]
Wij zijn begonnen met het monteren van onze grote kas, de poten draai je met de hand de grond heen. Dat is echt zwaar werk, we doen twee palen per week. Er staat nu 7 meter kas (6.60 breed).
[ afbeelding ]
Ik had er niet meer opgelet, maar mijn kerrieplant is aangeslagen (op zuidhelling). De plant komt overigens niet in kerriepoeder voor.
[ afbeelding ]
Kas heb ik tweedehands gekocht, 75 meter lang bij 6.6 meter breed en 3.5 meter hoog, ongeveer 2000 euro betaald. Voorlopig zetten we maar een deel neer, ik kan overige delen altijd verkopen aan bekenden. Ik zou in de omgeving rondkijken op de Spaanse Marktplaats, alleen moet je wel een truckje regelen voor het vervoer, die bogen zijn bijna 7 meter lang.quote:Op woensdag 1 januari 2025 11:11 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Meer info over de kas?hoe hoog is'ie? Duur? Waar gekocht?
Kerrieplant ruikt sterk naar fenegriek, wat dan wel weer hetgeen in kerrie is wat voornamelijk het aroma geeft
Oh zeven meter gaat ook in onze bus niet passen neequote:Op woensdag 1 januari 2025 11:35 schreef Managarm het volgende:
[..]
Kas heb ik tweedehands gekocht, 75 meter lang bij 6.6 meter breed en 3.5 meter hoog, ongeveer 2000 euro betaald. Voorlopig zetten we maar een deel neer, ik kan overige delen altijd verkopen aan bekenden. Ik zou in de omgeving rondkijken op de Spaanse Marktplaats, alleen moet je wel een truckje regelen voor het vervoer, die bogen zijn bijna 7 meter lang.
Mocht je nieuw willen kopen, er zijn genoeg webshops in Spanje die kassen verkopen (of je vraagt het aan je buurman).
In de buurt van Barcelos zitten veel zaken die kassen verkopen. Kennis van ons heeft hier zijn kas gekocht: https://barcelestufas.pt/. Je kan voor tweedehands (en nieuw) op olx.pt kijken naar en zoeken naar estufas (compleet ander woord dan in het Spaans).quote:Op woensdag 1 januari 2025 11:41 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Oh zeven meter gaat ook in onze bus niet passen nee
Nette prijs voor zo'n fors ding.
Buurman had hier in de tuin een kas staan toen hij zelf hier woonde. Was vooral wel benieuwd hoe de prijsverschillen Portugal / Spanje zijn, het meeste van Spanje is voor mij verder weg dan Portugaldus als dat verschil maakt loont het ook wel om over de grens te kijken.
Ja alleen moet je eerst op magische wijze je eerste fles zien te verkrijgenquote:Op woensdag 1 januari 2025 11:46 schreef Managarm het volgende:
[..]
In de buurt van Barcelos zitten veel zaken die kassen verkopen. Kennis van ons heeft hier zijn kas gekocht: https://barcelestufas.pt/. Je kan voor tweedehands (en nieuw) op olx.pt kijken naar en zoeken naar estufas (compleet ander woord dan in het Spaans).
Spanje is vaak goedkoper dan Portugal maar op het gebied van kassen ontloopt het elkaar niet veel. Gas in flessen is de helft goedkoper in Spanje bijvoorbeeld.
Op magische wijze kan je die altijd ergens kopen.quote:Op woensdag 1 januari 2025 12:23 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ja alleen moet je eerst op magische wijze je eerste fles zien te verkrijgen![]()
Stoof ipv een overwinteraar, ik keur ze beide goed.
Dank voor de link
Ja, in theoriequote:Op woensdag 1 januari 2025 15:32 schreef Managarm het volgende:
[..]
Op magische wijze kan je die altijd ergens kopen.
Wij hebben diverse merken in Portugal, redelijk simpel te verkrijgen. De Spaanse flessen worden hier regelmatig op de tweedehands websites aangeboden. 70 euro is echt duur, wie verzint dat? Statiegeld hier is 15 euro.quote:Op woensdag 1 januari 2025 15:53 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ja, in theorie![]()
https://www.outdoornow.nl(...)n-en-hoe-aansluiten/
(wij hebben er twee, maar ik wilde een derde. Dan moet ik naar een speciaal repsol-punt anderhalf uur verderop, daar een eerste kopen voor 70 euro. En daarna kan ik hier bij elke kleine zaak terecht voor een nieuwe volle in ruil voor de lege)
Ja repsol en Cepsa.quote:Op woensdag 1 januari 2025 15:57 schreef Managarm het volgende:
[..]
Wij hebben diverse merken in Portugal, redelijk simpel te verkrijgen. De Spaanse flessen worden hier regelmatig op de tweedehands websites aangeboden. 70 euro is echt duur, wie verzint dat? Statiegeld hier is 15 euro.
Grappig, ik kon onze fles gewoon halen bij het lokale café. Wij hebben Galp en een ander merk.quote:Op woensdag 1 januari 2025 16:02 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ja repsol en Cepsa.Ik geloof dat ik nu iets van 17 euro betaal voor een volle fles. Maar er is hier dus geen statiegeld, je moet je bij één van de pompen registreren / 'lid worden'. Dan koop je voor 70 euro je eerste volle fles, die je vanaf dat moment zodra leeg kunt ruilen voor een volle (en dat kost dan dus weer bijna niets).
En ik heb in Vegadeo zéker vier plekken waar ze flessen hebben. Maar daar kan je je dus niet registreren voor een nieuwe, want het zou maar eens makkelijk zijn
Ja, dat gaat redelijk snel. De afwatering op ons terrein is goed, wij gaan nog wel wat dingen verbeteren. We willen het water zo veel mogelijk op ons terrein houden.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 11:57 schreef AnneX het volgende:
Van een afstandje is het leven in Portugal vermakelijk met haan, ezels, schapen.
Water overlast is minder.![]()
Is het snel weer weg?
Niet zo achterlijk veel, maar de buurman zei dat vroeger de rivier nog breder was. Het is droger geworden (vooral in de zomer).quote:Op zondag 2 februari 2025 19:20 schreef Seven. het volgende:
Wat een verschil na 2 dagen regen. Is die extreme neerval normaal?
Door te zorgen dat het langer op het land blijft, dus eigenlijk de afvoer vertragen en het water verdelen over het terras: greppels, kleine meertjes etc.quote:Op zondag 2 februari 2025 20:00 schreef Seven. het volgende:
Hoe wil je het water eigenlijk op je terrein houden?
Ga je bunds graven?quote:Op zondag 2 februari 2025 20:18 schreef Managarm het volgende:
[..]
Door te zorgen dat het langer op het land blijft, dus eigenlijk de afvoer vertragen en het water verdelen over het terras: greppels, kleine meertjes etc.
Bunds vind ik wel leuk, vooral veel swales.quote:Op zondag 2 februari 2025 21:08 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ga je bunds graven?![]()
Of doe ook een paar wadi's!
Arme ezel, die horen minimaal met twee te zijn. Stichting De Ezelshoeve herplaatst ezels, leuk ook om te volgen op Facebook, elke dag een filmpje.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 12:03 schreef Blues het volgende:
![]()
Hier verderop staat ook een ezel. Ooit met zijn 2tjes, ik zie nu al een tijd maar 1 ezel.
Dank voor de link, ik ga op de facebook van het dorp waar het beestje staat even rondvragen van wie dat weiland met de ezel is.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 12:24 schreef Managarm het volgende:
Arme ezel, die horen minimaal met twee te zijn. Stichting De Ezelshoeve herplaatst ezels, leuk ook om te volgen op Facebook, elke dag een filmpje.
https://www.ezelshoeve.nl/
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 11% gewijzigd door Blues op 04-02-2025 12:36:20 ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |