Ik moet eerlijk zijn. Dat moest ik googlequote:
Maar nu snap ik wat je bedoeld.quote:De term "Potemkin" verwijst vaak naar het concept van een "Potemkin village" (Potemkindorp), een begrip dat zijn oorsprong vindt in Rusland. Het verwijst naar iets dat oppervlakkig mooi of indrukwekkend lijkt, maar in werkelijkheid slechts een façade is.
Het verhaal gaat terug naar Grigori Potemkin, een Russische edelman en favoriet van keizerin Catharina de Grote. Volgens de legende zou Potemkin nep-dorpen hebben opgezet langs de rivier de Dnjepr om Catharina te laten denken dat het gebied welvarend en goed ontwikkeld was toen ze een rondreis maakte. Dit verhaal is waarschijnlijk overdreven, maar de term is blijven hangen en wordt sindsdien gebruikt om situaties te beschrijven waarin iets beter wordt voorgesteld dan het daadwerkelijk is.
Dit gebouw in Noord Korea is een mooi voorbeeldquote:Op zaterdag 7 september 2024 15:43 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Ik moet eerlijk zijn. Dat moest ik google
voor andere die dit ook niet kennen
[..]
Maar nu snap ik wat je bedoeld.
Ja, eerst de bewoners wegbombarderen, slopen, goedkope troep bouwen en dan import daar huisvesten. Briljant plan.quote:Op zaterdag 7 september 2024 15:54 schreef Elan het volgende:
Het herstel van Marioepol is wel indrukwekkend. Kunnen wij hier nog wat leren het tempo waarin er nieuwe woningen uit de grond worden gestampt.
Hoe hard kun je in de propaganda trappen zegquote:Op zaterdag 7 september 2024 15:54 schreef Elan het volgende:
Het herstel van Marioepol is wel indrukwekkend. Kunnen wij hier nog wat leren het tempo waarin er nieuwe woningen uit de grond worden gestampt.
Als je puur kijkt naar het tempo waarin huizen worden gebouwd is het wel ziek hoor. 170.000 huizen er bij in anderhalf jaar tijd. Kunnen wij hier alleen maar van dromen. Veelal door Wit Russische werknemers, goedkope arbeidskrachten. Zouden wij hier ook wel kunnen gebruiken.quote:Op zaterdag 7 september 2024 16:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ja, eerst de bewoners wegbombarderen, slopen, goedkope troep bouwen en dan import daar huisvesten. Briljant plan.
Ik ben het eens met Extec, je drukt je op z'n minst verkeerd uit. Je kunt niet 1 stukje oorzaak gevolg uit de hele rits aan acties die daar aan vooraf gegaan zijn halen, dan frame je Oekraine als de bad guy waarmee dit soort acties begon. Als dat al daadwerkelijk een stukje oorzaak gevolg is, want het is slechts iets dat jij denkt te zien als oorzaak gevolg. Zoals al gezegd werd deden de Russen dit soort dingen al vanaf dat ze voet over de grens zetten.quote:Op zaterdag 7 september 2024 14:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik leg helemaal nergens een zwarte Piet neer. Ik benoem alleen iets wat in elke oorlog gebeurt. Op het moment dat je dit soort fratsen gaat uithalen dan gaat dat andersom ook gebeuren ongeacht welke kant het doet.
Dit is dus bv. ook in Nederlands Indie gebeurd toen de Nederlandse soldaten zwaar verminkt aan de bomen gebonden werden door de ploppers. Denk je dat bv. een Rawagede zomaar uit de lucht is komen vallen?
Schaam je je niet, dat je hier veren in de reet van Rusland komt steken over het tempo waarin ze huisjes bouwen in een stad die ze verwoest hebben en zoveel mensen hebben vermoord. Is je IQ nou zo laag of is het puur de voldoening die je haalt uit trollerig doen?quote:Op zaterdag 7 september 2024 16:14 schreef Elan het volgende:
[..]
Als je puur kijkt naar het tempo waarin huizen worden gebouwd is het wel ziek hoor. 170.000 huizen er bij in anderhalf jaar tijd. Kunnen wij hier alleen maar van dromen. Veelal door Wit Russische werknemers, goedkope arbeidskrachten. Zouden wij hier ook wel kunnen gebruiken.
Stelt niet zoveel voor. Een paar appartementenblokken voor propaganda doeleinden.quote:Op zaterdag 7 september 2024 15:54 schreef Elan het volgende:
Dat zijn prefab betonnen stallen, daar kun je de onderontwikkelde Russischequote:Op zaterdag 7 september 2024 16:14 schreef Elan het volgende:
[..]
Als je puur kijkt naar het tempo waarin huizen worden gebouwd is het wel ziek hoor. 170.000 huizen er bij in anderhalf jaar tijd. Kunnen wij hier alleen maar van dromen. Veelal door Wit Russische werknemers, goedkope arbeidskrachten. Zouden wij hier ook wel kunnen gebruiken.
Als ik ergens in the middle of nowhere lig, zonder been.. Dan heb ik liever dat de vijand me meteen afmaakt, denk ik.quote:Op zaterdag 7 september 2024 01:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Het simpele feit dat Oekraïense strijdkrachten dit soort filmpjes online zetten, waarbij je zo duidelijk ziet dat ze gewonde Russen (bijv met losgeschoten benen) die al lang niet meer mee doen aan een of ander gevecht, nog even extra afmaken, geeft wel aan dat het kennelijk gewoon is.
Kan in Nederland ook maar hier passen we bestemmingsplannen met juristen aan en niet met bommen. Stukje rechtstaat en democratie waar Rusland inderdaad niet een meedoet. Plus het enorme kwaliteitsverschil.quote:Op zaterdag 7 september 2024 16:14 schreef Elan het volgende:
[..]
denk het niet, al zou je er liggen zonder piemel nietquote:Op zaterdag 7 september 2024 16:44 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
Als ik ergens in the middle of nowhere lig, zonder been.. Dan heb ik liever dat de vijand me meteen afmaakt, denk ik.
De vraag is ook hoe veel er mogelijk is. Bovendien zijn Oekraine en Rusland beide een stuk ouderwetser dan Westerse legers; ze hebben allemaal niet de beste middelen. Stel je bent daar met drie soldaten en er ligt ineens iemand met een afgerukt been en een flinke hap vlees uit z'n romp. Wat kun je dan doen? Misschien niet veel.quote:Op zaterdag 7 september 2024 17:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
denk het niet, al zou je er liggen zonder piemel niet
Dat is een andere discussie natuurlijk.quote:Op zaterdag 7 september 2024 16:44 schreef Parafernalia het volgende:
Als ik ergens in the middle of nowhere lig, zonder been.. Dan heb ik liever dat de vijand me meteen afmaakt, denk ik.
Als je daar puur naar kijkt ja? Jongen toch...quote:Op zaterdag 7 september 2024 16:14 schreef Elan het volgende:
[..]
Je mag ze iig geen nekschot geven.quote:Op zaterdag 7 september 2024 17:47 schreef Discombobulate het volgende:
De vraag is ook hoe veel er mogelijk is. Bovendien zijn Oekraine en Rusland beide een stuk ouderwetser dan Westerse legers; ze hebben allemaal niet de beste middelen. Stel je bent daar met drie soldaten en er ligt ineens iemand met een afgerukt been en een flinke hap vlees uit z'n romp. Wat kun je dan doen? Misschien niet veel.
Snap ik. Maar je kan je best afvragen wat 'menselijker'quote:Op zaterdag 7 september 2024 18:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is een andere discussie natuurlijk.
Eens hoor.quote:Op zaterdag 7 september 2024 18:16 schreef Parafernalia het volgende:
Snap ik. Maar je kan je best afvragen wat 'menselijker'is..iemand laten doodbloeden of afmaken.
Doodbloedenquote:Op zaterdag 7 september 2024 18:16 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
Snap ik. Maar je kan je best afvragen wat 'menselijker'is..iemand laten doodbloeden of afmaken.
Ja, onder de noemer: dan wordt het beeld wat je ziet langzaam zwart achter je ogen en verlies je op den duur je bewustzijn. Vs in 1 keer, met behoorlijk wat pijn, maar die pijn voel je, minder dan een seconde ofzo?quote:
Wat moet je wel doen? En wat kan je dan wél doen?quote:Op zaterdag 7 september 2024 18:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je mag ze iig geen nekschot geven.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |