Ongetwijfeld maar toch vertrouw ik die youtube clickbait filmpjes vaak niet (zelfde met mensen vragen waar land x op de kaart ligt)quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 11:02 schreef stalybridge het volgende:
Ik zag op Youtube een item waar dit aan Amerikaanse studenten werd gevraagd, die konden dit ook niet. Diegene die ze uitzonden in ieder geval.
Ehm, nou, nee. Ik zie analoge klokken volop in het dagelijkse leven hoor. Ik heb er thuis eentje hangen (en zo'n beetje iedereen die ik ken ook), op m'n werk hangen er meerdere, in winkelcentra zie je regelmatig analoge klokken hangen, horloges hebben analoge wijzerplaten, ik gebruik op mijn smartwatch een traditionele wijzerplaat en zo kan ik nog wel even doorgaan.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 11:58 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Omdat het zo is.
In het dagelijks leven zie je analoge klokken nauwelijks. Bussen, trams, metro's, winkelcentra, allemaal digitaal.
Treinstations zijn zo'n beetje de enige plekken waar je ze nog ziet, en als je het jonge mensen vraagt, wordt daar nooit gebruik van gemaakt.
Ik kom uit '97 en toen ik op school zat, hingen er al digitale klokken. Zou mijn god niet weten waarom deze school nog analoog gebruikt.
Nog even dit. Hoe moet ik dit dan rijmen met je OP waarin beweerd wordt dat scholieren regelmatig te laat komen omdat ze geen klok kunnen kijken?quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 11:33 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Valt reuze mee. Ik zie analoge klokken in het dagelijks leven alleen op kerkgebouwen en in treinstations.
Overal zijn digitale klokken.
Verder gebruikt IEDEREEN natuurlijk hun smartphone of smartwatch om de tijd te checken.
Nou ja, die telefoons moeten dus worden ingeleverd.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 12:04 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Nog even dit. Hoe moet ik dit dan rijmen met je OP waarin beweerd wordt dat scholieren regelmatig te laat komen omdat ze geen klok kunnen kijken?
Of elf dubbele punt vijfenvijftig dus volgens de scholieren.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 12:18 schreef Weltschmerz het volgende:
Volgens mij is het vijf voor twaalf.
Maar dan nog. Als je weet dat je na een les Nederlands naar het klaslokaal moet waar biologie wordt gegeven, dan vraag je toch aan iemand hoe en wat?quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 12:15 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Nou ja, die telefoons moeten dus worden ingeleverd.
Of je verdiept je gewoon even een kwartier in hoe een analoge klok werkt en dan is je probleem opgelost.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 12:20 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Maar dan nog. Als je weet dat je na een les Nederlands naar het klaslokaal moet waar biologie wordt gegeven, dan vraag je toch aan iemand hoe en wat?
En het laatste lesuur op vrijdag is als de grote wijzer naar de twaalf wijst en de kleine naar de twee.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 12:27 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Bijles op vrijdagmiddag na het laatste lesuur. Hebben ze het na 1 of 2 bijlessen onder de knie.
Die smartphone is dus ingeleverd....quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 12:29 schreef sp3c het volgende:
Ik geloof hier geen bal van hoor, ze hebben die smartphone nagenoeg aan hun hand geplakt zitten en dan kijken ze steeds op die klok die ze zogenaamd niet snappen?
Was ik niet mee weggekomen denk ik
#fakeNWS!
Ja maar dan ben je er alquote:Op vrijdag 30 augustus 2024 12:29 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Die smartphone is dus ingeleverd....
Dat had je gedacht, maar als het gaat om de tijd dat ze pauze hebben of naar huis kunnen dan kunnen ze het ook niet. Er zijn er ongetwijfeld die het als slap excuus gebruiken, maar er zijn er echt die het gewoon niet kunnen.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 12:14 schreef Haags het volgende:
Ze kunnen het wel, het is gewoon een kut excuus om langer in bed te kunnen blijven liggen. Verwende pleuris nesten
Helaas, het is wel waar. Natuurlijk zijn er leerlingen die de zooi besodeflikkeren, maar er zijn echt kinderen die het niet kunnen en die waren er in vorige jaren ook al. Alleen merkte je dat toen minder.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 12:38 schreef sp3c het volgende:
Dit kan niet waar zijn nee
Gewoon kinderen de rebels zitten te doen over dat telefoon verbod
"Mijn mening is de juiste want het is gewoon zo"quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 11:58 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Omdat het zo is.
In het dagelijks leven zie je analoge klokken nauwelijks. Bussen, trams, metro's, winkelcentra, allemaal digitaal.
Treinstations zijn zo'n beetje de enige plekken waar je ze nog ziet, en als je het jonge mensen vraagt, wordt daar nooit gebruik van gemaakt.
Ik kom uit '97 en toen ik op school zat, hingen er al digitale klokken. Zou mijn god niet weten waarom deze school nog analoog gebruikt.
Dat ze geen normale klok kunnen kijken primaquote:Op vrijdag 30 augustus 2024 12:42 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Helaas, het is wel waar. Natuurlijk zijn er leerlingen die de zooi besodeflikkeren, maar er zijn echt kinderen die het niet kunnen en die waren er in vorige jaren ook al. Alleen merkte je dat toen minder.
Klinkt bijna als nepnieuwsquote:Op vrijdag 30 augustus 2024 12:57 schreef sp3c het volgende:
[..]
Dat ze geen normale klok kunnen kijken prima
Dat ze daardoor te laat komen geloof ik geen drol van
De Speld kan hier een speldenpuntje aan zuigen.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 12:57 schreef Borrelnootje00 het volgende:
[..]
Klinkt bijna als nepnieuws
Maar zijn ze wel inclusief en alfabet+vriendelijk en spreken ze al een beetje Arabisch?quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 10:55 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Middelbare scholieren komen te laat omdat ze de ‘wijzerklok’ niet snappen: ‘Ze wijzen op de klokken die overal hangen. Die kan ik niet lezen’
Sinds middelbare school BC Broekhin een smartphonevrij-beleid voert, ziet ze regelmatig dat leerlingen te laat komen. Wat blijkt? Ze kunnen de 'ouderwetse' wijzerklok niet meer lezen.
[ afbeelding ]
Het gebruik van smartphones in de klas is sinds 1 januari van dit jaar verboden. Uit een enquête van De Volkskrant in januari van dit jaar bleek dat bijna de helft van de middelbare scholen in Nederland nog verder gaat: de mobiel mag weliswaar mee naar school worden genomen, maar moet de hele dag in de kluis blijven.
Middelbare school BC Broekhin in Roermond voerde dat ‘thuis of in de kluis-beleid’ bij de start van dit schooljaar ook in. Naast de positieve effecten (betere concentratie en prestaties, socialer, gezelliger), ervaren ze daar ook een ander, opmerkelijk gevolg: leerlingen die te laat in de les komen omdat ze geen analoge klok kunnen lezen.
Extra klokken
„Daar denk je toch niet aan als je school smartphone-vrij wordt”, vertelt directeur Elianne Engelen. „We hadden er wel aan gedacht om extra klokken op te hangen zodat de leerlingen overal de tijd kunnen zien nu ze hun mobiel niet meer bij hebben.” Voor een aantal leerlingen („Het zijn er geen honderden”) baat dat echter niet, zo bleek.
„We merkten de afgelopen weken dat leerlingen aan leraren of conciërges vragen hoe laat het is”, vertelt Engelen. „Die wijzen dan op de klokken die overal hangen. ‘Die kan ik niet lezen’, is het antwoord. Ze zijn het kijken op de wijzerklok verleerd door altijd te werken met een digitale klok. We beschouwden klokkijken als vanzelfsprekend, maar blijkbaar is de werkelijkheid toch anders.”
Het gevolg is dat leerlingen te laat in de klas komen. Volgens Engelen weten de leerlingen dat de les om bijvoorbeeld 11:15 uur begint, maar hoe dat op een klok eruitziet, is ze onbekend. „Ze noemen het elf dubbele punt vijftien, niet kwart over elf. Ik verzin het niet.” Pas na navraag aan een leraar of conciërge kunnen de wijzers ontcijferd worden.
[ afbeelding ]
Brief aan ouders
Voor het leren klokkijken is geen tijd ingepland op de middelbare school, legt Engelen uit. „Dat zou op de basisschool gebeurd moeten zijn.” Toch sluit ze niet uit dat leraren er in de mentorles aandacht aan besteden. De directeur besloot daarnaast om het gegeven in een brief aan alle ouders en verzorgers te vermelden. Met het verzoek het klokkijken thuis te oefenen.
Dan maar digitale klokken ophangen in de school is niet aan de orde. „Het is een kwestie van oefenen”, vindt Engelen. „Op school en met hulp van thuis.” Ze is ervan overtuigd dat het dan weer goed moet komen.
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20240829_94696602
Ben je dan net van de basisschool af ofzo of er net aan begonnen? Want mijn neefjes krijgen dat op dit moment nog steeds geleerd....quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 11:02 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Mwuah. Toen ik op de basischool zat, leerde we dit al niet. Dus deze generatie zal er wss niks van meegekregen hebben
En Nieuwspaal krijgt hier een behoorlijke paal van.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 12:58 schreef maily het volgende:
[..]
De Speld kan hier een speldenpuntje aan zuigen.
Oh, zo. Nou ja, technisch gezien is dat wel de reden dat ze te laat komen maar het is geen geldig excuus en het is ook makkelijk oplosbaar als je dat wil.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 12:57 schreef sp3c het volgende:
[..]
Dat ze geen normale klok kunnen kijken prima
Dat ze daardoor te laat komen geloof ik geen drol van
Gelul. Dat doe je wel.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 11:55 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Mwuah. Die weten vooral meer over hun eigen generatie.
Ik ga bejaarden ook niet als minderwaardig neerzetten omdat ze niet weten hoe je bepaalde simpele excel formules moet gebruiken of moeite hebben met AI gebruik.
In de Action, So Low, enzovoort (best populaire winkels iig, ook onder Gen Z) liggen er nog aardig wat.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 13:08 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Als je als generatie van ouders en onderwijzers had gewild dat de nieuwe generatie dit wel had gekund, dan heb je dus gefaald. Niet die kinderen. Dus leid ze alsnog op of haal die laatste analoge klokken weg en accepteer de nieuwe realiteit, maar ga niet lopen jammeren in het nieuws dat kinderen iets niet kunnen wat je ze zelf niet hebt geleerd.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |